abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185257157
Hallo allemaal,

In het verleden heb ik vanwege een verstoorde relatie met mijn leidinggevende en teamgenoten de eer voor mijzelf genomen en ontslag genomen zonder opgaaf van redenen. Ook heb ik niet vermeld dat ik overstap naar een andere werkgever.

Desondanks heb bij de ex-werkgever een jaar gewerkt (multinational). Ik vroeg mij nou af wat het beste is om te doen? Wat als in mijn carriere ooit gevraagd wordt naar referenties? Ik acht de kans nihil dat ik een goede referentie zal krijgen bij deze werkgever. Weghalen van mijn CV zorgt enerzijds voor een gat en schiet ik mijzelf tekort.
pi_185257175
Hoe kom je aan de verstoorde relatie?

Sowieso niet van je CV halen.
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_185257240
Waarom van je CV afhalen? Referenties mogen enkel worden opgevraagd met jouw toestemming, desnoods neem je een apart kopje op in je CV waarin je aangeeft dat referenties op aanvraag kunnen worden verstrekt als je bang bent dat ze er toch zonder jouw weten achteraan bellen.
  dinsdag 26 februari 2019 @ 17:04:30 #4
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_185257304
'Ik paste niet in 't team'. Next.
pi_185257309
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 16:57 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 16:57 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:01 schreef Schanu het volgende:
Waarom van je CV afhalen? Referenties mogen enkel worden opgevraagd met jouw toestemming, desnoods neem je een apart kopje op in je CV waarin je aangeeft dat referenties op aanvraag kunnen worden verstrekt als je bang bent dat ze er toch zonder jouw weten achteraan bellen.
Ik koos ervoor om niet mee te gaan in hoe er in bepaalde situaties gehandeld werd. Had er ethische/morele vraagtekens bij. Hierdoor merkte ik al gauw dat ik semi-weggepest begon te worden.

In plaats van doorforceren, koos ik voor een gezonde en gelukkige weg: nieuwe werkgever.
pi_185257325
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 16:56 schreef BroodjeKebab het volgende:
Ook heb ik niet vermeld dat ik overstap naar een andere werkgever.

Dat klinkt alsof er al een overeenkomst is, wat doet die referentie er dan nog toe?
pi_185257353
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:05 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dat klinkt alsof er al een overeenkomst is, wat doet die referentie er dan nog toe?
Contract is ook al getekend en zit momenteel in de 1e maand van mijn 2 maanden proeftijd bij mijn nieuwe werkgever.

Maar het schoot mij te binnen... Stel dat ik bij mijn huidige werkgever 3-5 jaren werkzaam zou zijn en ik over zou stappen naar een andere baan, wat dan? Stel dat ze daar niet vragen om referenties van mijn huidige werkgever maar om de werkgever van daarvoor (de ex-werkgever)...?
pi_185257371
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:04 schreef xzaz het volgende:
'Ik paste niet in 't team'. Next.
Rinkelen de vraagtekens dan niet? Referenties weigeren en erbij aangeven ''ik paste niet in het team''?
  dinsdag 26 februari 2019 @ 17:08:54 #9
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_185257381
Soms checken ze referenties niet eens, ligt er aan hoe graag ze personeel nodig hebben.

Ben wel blij dat ze het bij mijn oude baan niet hadden gedaan anders mocht ik hier sws niet werken. Maar nu hoorde ik wel dat ze alsnog een VOG wilde aanvragen of zo dus hopelijk komt dat wel goed
pi_185257407
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:07 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Contract is ook al getekend en zit momenteel in de 1e maand van mijn 2 maanden proeftijd bij mijn nieuwe werkgever.

Maar het schoot mij te binnen... Stel dat ik bij mijn huidige werkgever 3-5 jaren werkzaam zou zijn en ik over zou stappen naar een andere baan, wat dan? Stel dat ze daar niet vragen om referenties van mijn huidige werkgever maar om de werkgever van daarvoor (de ex-werkgever)...?
Ik vind dat je je veel te druk maakt om problemen die er waarschijnlijk helemaal niet komen.
  Redactie Frontpage dinsdag 26 februari 2019 @ 17:12:11 #11
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_185257427
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:08 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Rinkelen de vraagtekens dan niet? Referenties weigeren en erbij aangeven ''ik paste niet in het team''?
Dan vertel je toch over je ethische bezwaren? Of zal zo'n eventuele nieuwe werkgever dergelijke scrupules ook niet hebben?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_185257652
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:04 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ik koos ervoor om niet mee te gaan in hoe er in bepaalde situaties gehandeld werd. Had er ethische/morele vraagtekens bij. Hierdoor merkte ik al gauw dat ik semi-weggepest begon te worden.

In plaats van doorforceren, koos ik voor een gezonde en gelukkige weg: nieuwe werkgever.
In dit stukje zie ik al drie sterke punten, gebruik die juist bij de sollicitatie.
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_185259146
een werkgever mag geen negatieve referentie geven. En ik heb tot op heden alleen van mijn vorige werkgever een referentie op hoeven geven, niet die daarvoor
  dinsdag 26 februari 2019 @ 18:55:55 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_185259313
Heb je anders geen oud collega waar je nog wel goed mee door een deur kon? Het hoef namelijk niet je manager te zijn.
pi_185259923
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:08 schreef incel het volgende:
Maar nu hoorde ik wel dat ze alsnog een VOG wilde aanvragen of zo dus hopelijk komt dat wel goed
Er is er maar één die een vog kan aanvragen en dat ben je zelf....
  dinsdag 26 februari 2019 @ 19:32:46 #16
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_185260205
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 19:23 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Er is er maar één die een vog kan aanvragen en dat ben je zelf....
Joh maar ik doe dat toch niet voor mezelf. Moest op zown link klikken met DigiD en daarmee machtig je die mensen
  dinsdag 26 februari 2019 @ 19:38:50 #17
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_185260395
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 17:08 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar benoem het gewoon als het ten sprake komt. Benoem je het niet als ze het vragen wekt argwaan.
pi_185260491
Referenties op je cv is toch niet meer van deze tijd? Nooit meegemaakt dat ze voor een hbo+ functie om een referentie vroegen.
  dinsdag 26 februari 2019 @ 19:51:42 #19
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_185260765
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 19:42 schreef Appelflaap het volgende:
Referenties op je cv is toch niet meer van deze tijd? Nooit meegemaakt dat ze voor een hbo+ functie om een referentie vroegen.
Gaat ook in tegen de privacywetgeving tegenwoordig ze mogen eigenlijk niet eens je afkomst weten
pi_185268942
quote:

[..]

In de regel is een referentie van de laatste werkgever voldoende. Zeker als je daar meerdere jaren hebt gewerkt.

Vraag bij de werkgever waar je ontslag hebt genomen om een getuigschrift. Hierin staat dat je van x tot y werkzaam bent geweest, in welke functie, met welke taken en verantwoordelijkheden en laat daarin expliciet opnemen (als ze dat niet uit zichzelf al doen) dat de arbeidsovereenkomst op jouw eigen verzoek is beëindigd. Op je cv vermeldt je "Referenties en getuigschriften op aanvraag beschikbaar".

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 19:42 schreef Appelflaap het volgende:
Gebeurt echt nog wel. In elk geval bij corporates.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 19:51 schreef incel het volgende:

[..]

Gaat ook in tegen de privacywetgeving tegenwoordig ze mogen eigenlijk niet eens je afkomst weten
Onzin. Als jij toestemming vraagt aan de beoogde referenten is er geen enkel probleem. En als jij je nationaliteit op je cv wilt vermelden, staat dat jou vrij.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 27 februari 2019 @ 07:14:05 #21
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_185269509
Je maakt je druk om niks.
pi_185271983
quote:

[..]

Afhankelijk waar je staat in je carrière kan een referentie van 5 jaar geleden echt compleet nutteloos zijn. Imho gebruik van referenties sowieso totaal achterhaald en heb zelf nooit aan gedaan bij aannemen van nieuwe mensen.
Maak het ook steeds minder mee van de andere kant (zelf solliciteren), het zijn vaak alleen nog werving en selectie bureaus die eraan doen.
pi_185272181
quote:

Ik heb een pre employment screening (pes) meegemaakt en daarbij werden referenties t/m 5 jaar terug nagegaan. Meestal is dat genoeg, hoewel ik ook heb meegemaakt dat ik (bij eerdere baan) ref. Pietje had opgegeven en ze bij Klaasje uitkwamen omdat Pietje verlof had. Niet fijn.

Dus ik begrijp je zorg wel een beetje, maar de kans is verrekte klein. Bovendien is er altijd wel iemand in het (vorige) bedrijf die je wel mocht (wederzijds). En zoals hierboven al zovaak gepostuleerd: alleen met jouw toestemming de namen die jij opgeeft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_185288236
Als je zelf onder de radar op zoek wil kan je dit altijd op het sollicitatiegesprek aangeven. Mijn ervaring is dat het niet gelijk leidt tot alarmbellen. Gewoon zeggen dat je niet op een zijspoor gezet wil worden a la "die gaat toch weg" terwijl je nog niet eens perspectief hebt op iets nieuws.

Ik heb ook wel eens gehad dat ik niet wilde dat m'n werkgever wist dat ik op zoek was en toen heb ik beoordelingspapieren meegenomen naar de sollicitatiegesprekken. Sommigen accepteren dat als vervanging van de referentie check, anderen niet, dat is afhankelijk van wie je voor je hebt. Misschien heb je nog beoordelingspapieren van een periode waarin de relatie nog wel goed was.

Ook wel eens meegemaakt dat een voormalige werkgever ongevraagd een referentie had gegeven en ik daar tijdens het sollicitatiegesprek pas achter kwam. Dat was een werkgever waar ik niet zo'n goede band mee had. Uitgelegd dat ik een andere visie erop had, met voorbeelden. Uiteindelijk hebben ze weinig met de referentie gedaan en hebben ze me diverse malen bemiddeld waar ik heel dicht bij een baan zat. Maar goed, dat kan alleen werken als je wel open en eerlijk bent over je tekortkomingen.
pi_185292532
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2019 22:52 schreef Daboman het volgende:
Ook wel eens meegemaakt dat een voormalige werkgever ongevraagd een referentie had gegeven en ik daar tijdens het sollicitatiegesprek pas achter kwam. Dat was een werkgever waar ik niet zo'n goede band mee had.
Vervelend lijkt me….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')