abonnement Unibet Coolblue
  maandag 11 maart 2019 @ 14:30:50 #76
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_185541301
Aardig artikel uit 2018 over invoering MCAS (automatic trim) bij de 737-MAX.

https://leehamnews.com/20(...)losed-to-the-pilots/
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_185541542
Meer landen en maatschappijen houden de 737 MAX aan de grond.

- Alle Chinese maatschappijen (96 toestellen; China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China, Hainan Airlines en Shandong Airlines, Shanghai Airlines, Xiamen Airlines, Okay Airways, Shenzhen Airlines, Kunming Airlines, 9 Air, Lucky Air en Fuzhou Airlines)
- Alle Indonesische maatschappijen (Lion Air en Garuda, samen 12 toestellen)
- Ethiopian Airlines (resterende 4 toestellen)
- Cayman Airways (2 toestellen)
- Royal Air Maroc (2 toestellen)

De teller staat nu dus op 117 toestellen. Met 386 geleverde toestellen (afgelopen donderdag de laatste aan Cayman) is dat dus ongeveer 1/3 van de gehele MAX vloot die nu aan de grond staat.

EDIT: De Zuid-Afrikaanse Comair (franchise van British Airways) zet hun enige 737 MAX ook aan de grond; teller staat nu op 118 toestellen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 11-03-2019 21:13:30 ]
  dinsdag 12 maart 2019 @ 10:31:25 #78
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_185558277
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 14:40 schreef Iemand91 het volgende:
Meer landen en maatschappijen houden de 737 MAX aan de grond.

- Alle Chinese maatschappijen (96 toestellen; China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China, Hainan Airlines en Shandong Airlines, Shanghai Airlines, Xiamen Airlines, Okay Airways, Shenzhen Airlines, Kunming Airlines, 9 Air, Lucky Air en Fuzhou Airlines)
- Alle Indonesische maatschappijen (Lion Air en Garuda, samen 12 toestellen)
- Ethiopian Airlines (resterende 4 toestellen)
- Cayman Airways (2 toestellen)
- Royal Air Maroc (2 toestellen)

De teller staat nu dus op 117 toestellen. Met 386 geleverde toestellen (afgelopen donderdag de laatste aan Cayman) is dat dus ongeveer 1/3 van de gehele MAX vloot die nu aan de grond staat.

EDIT: De Zuid-Afrikaanse Comair (franchise van British Airways) zet hun enige 737 MAX ook aan de grond; teller staat nu op 118 toestellen.
In Zuid Amerika nu ook, Aerolineas Argentinas heeft de vluchten met de MAX gecanceld. Gelukkig sta ik vroeg op en kon ik mijn klant nog net omboeken voor vandaag :P GOL schijnt hem ook aan de grond te houden.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_185558708
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 14:30 schreef Hyperdude het volgende:
Aardig artikel uit 2018 over invoering MCAS (automatic trim) bij de 737-MAX.

https://leehamnews.com/20(...)losed-to-the-pilots/
Goed artikel ja. ^O^

Erg vreemd dat Boeing dit 'ongemerkt' invoerde en pas na het eerste incident meldde. Zeker gezien het dus counterintuitief werkt en piloten verrast worden door de afwijkende implementatie... Ook is het wel een goede fail dat hij nu instabiel is wat betreft pitch omdat de nacelles zo idioot hoog en naar voren zitten dat ze lift genereren voor het CG... :')

Benieuwd of de Ethiopian piloten eenzelfde probleem hadden als Lion Air, maar het lijkt erop dat de MAX niet heel lekker gaat (ook het 'gedoe' om de -10 te kunnen ontwerpen met genoeg groundclearance toont aan dat ze wel erg de limiet van het model bereikt hebben...). En ik vind het bijna crimineel om wijzigingen in de flight controls niet te melden, maar overduidelijk wilde Boeing zo makkelijk mogelijk piloten laten overstappen op de MAX dus bewust niet gemeld lijkt het zodat er minder / geen training nodig was...
Jack does it in real time...
pi_185559826
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 14:40 schreef Iemand91 het volgende:
Meer landen en maatschappijen houden de 737 MAX aan de grond.

- Alle Chinese maatschappijen (96 toestellen; China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China, Hainan Airlines en Shandong Airlines, Shanghai Airlines, Xiamen Airlines, Okay Airways, Shenzhen Airlines, Kunming Airlines, 9 Air, Lucky Air en Fuzhou Airlines)
- Alle Indonesische maatschappijen (Lion Air en Garuda, samen 12 toestellen)
- Ethiopian Airlines (resterende 4 toestellen)
- Cayman Airways (2 toestellen)
- Royal Air Maroc (2 toestellen)

De teller staat nu dus op 117 toestellen. Met 386 geleverde toestellen (afgelopen donderdag de laatste aan Cayman) is dat dus ongeveer 1/3 van de gehele MAX vloot die nu aan de grond staat.

EDIT: De Zuid-Afrikaanse Comair (franchise van British Airways) zet hun enige 737 MAX ook aan de grond; teller staat nu op 118 toestellen.
De lijst staat nu op:

- Alle Chinese maatschappijen (96 toestellen; China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China, Hainan Airlines en Shandong Airlines, Shanghai Airlines, Xiamen Airlines, Okay Airways, Shenzhen Airlines, Kunming Airlines, 9 Air, Lucky Air en Fuzhou Airlines)
- Alle Indonesische maatschappijen (Lion Air en Garuda, samen 12 toestellen)
- Ethiopian Airlines (resterende 4 toestellen)
- Cayman Airways (2 toestellen)
- Royal Air Maroc (2 toestellen)
- Comair (1 toestel)
- SilkAir (6 toestellen)
- Eastar Jet (2 toestellen)
- Gol Transportes Aéreos (7 toestellen)
- MIAT Mongolian Airlines (1 toestel)
- Aeromexico (6 toestellen)
- Aerolineas Argentinas (5 toestellen)
- Norwegian (18 toestellen)
- TUI Group (15 toestellen)
- Icelandair (3 toestellen)
- Oman Air (5 toestellen)

En niet welkom in het luchtruim van:
- Singapore
- Australië
- Verenigd Koninkrijk
- Oman
- Maleisië

Op dit moment staan dus 180 van de 387 toestellen aan de grond. (gisteren is er 1 aan Sunwing Airlines geleverd). Dus nu zo'n 47% van de gehele 737 MAX vloot aan de grond.
(Jet Airways vliegt ook niet met hun 8 toestellen, maar dat doen ze al langer niet vanwege financiële problemen)

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 12-03-2019 16:12:35 ]
pi_185565119
In het voorgaande lijsten die ik maakte van maatschappijen en landen die de 737 MAX aan de grond houden komt geen einde; dus ik ga die post ook niet meer bijhouden/updaten.
Die post klopt dus nu ook niet meer qua aantallen e.d.

Zou me niet verbazen dat voor morgen nagenoeg alle 737 MAX toestellen aan de grond blijven staan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 12 maart 2019 @ 18:52:31 #82
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_185568617
"De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft het luchtruim van Europa gesloten voor de Boeing 737 MAX 8, het type toestel dat afgelopen zondag neerstortte in Ethiopië."

Bron
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 12 maart 2019 @ 19:00:46 #83
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_185568788
Ik zou toch denken dat ze nu bij Boeing maar eens moeten gaan reageren _O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator dinsdag 12 maart 2019 @ 19:05:00 #84
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_185568864
Als order geannuleerd? Of heeft Airbus al extra orders ontvangen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 maart 2019 @ 19:07:51 #85
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_185568916
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 19:05 schreef derLudolf het volgende:
Als order geannuleerd? Of heeft Airbus al extra orders ontvangen?
zal misschien gaan komen, maar de maatregel is vooral bedoeld om Boeing onder druk te zetten snel maatregelen te nemen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 12 maart 2019 @ 19:27:45 #86
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_185569371
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 10:53 schreef DeeBee het volgende:
[..]

Goed artikel ja. ^O^

Erg vreemd dat Boeing dit 'ongemerkt' invoerde en pas na het eerste incident meldde. Zeker gezien het dus counterintuitief werkt en piloten verrast worden door de afwijkende implementatie... Ook is het wel een goede fail dat hij nu instabiel is wat betreft pitch omdat de nacelles zo idioot hoog en naar voren zitten dat ze lift genereren voor het CG... :')

Benieuwd of de Ethiopian piloten eenzelfde probleem hadden als Lion Air, maar het lijkt erop dat de MAX niet heel lekker gaat (ook het 'gedoe' om de -10 te kunnen ontwerpen met genoeg groundclearance toont aan dat ze wel erg de limiet van het model bereikt hebben...). En ik vind het bijna crimineel om wijzigingen in de flight controls niet te melden, maar overduidelijk wilde Boeing zo makkelijk mogelijk piloten laten overstappen op de MAX dus bewust niet gemeld lijkt het zodat er minder / geen training nodig was...
Dan nog wel opvallend dat het bij Lionair en Ethiopean mis gaat. Wat doen zij anders dan andere airlines?
So we just called him Fred
  dinsdag 12 maart 2019 @ 19:36:07 #87
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185569587
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 19:27 schreef FredvZ het volgende:
[..]

Dan nog wel opvallend dat het bij Lionair en Ethiopean mis gaat. Wat doen zij anders dan andere airlines?
Niet elk vliegtuig heeft die defecte sensor uiteraard.
Lion Air heeft overigens de eerste keer dat het probleem optrad de kist wel veilig geland, dus het is ook niet zo dat het per se aan de maatschappij ligt.

Maargoed, voorlopig is nog helemaal niks bekend van het ongeluk met Ethiopian natuurlijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185571909
Ik denk dat zoals Drekkoning zegt zij de enige zijn die én een evt. problematische airspeed indicator hadden én in de operating envelope zaten waarbij die autotrim erin kwam en dan dus de piloten nog meer pitchen omdat ze verkeerd proberen de autopilot te 'overrulen' en met evt. lagere snelheid dan gedacht al vlogen en dus in stall raken. Maar dit is inderdaad een groot voorbehoud voorlopig, zonder resultaten van beide onderzoeken...
Jack does it in real time...
  dinsdag 12 maart 2019 @ 22:17:21 #89
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_185574312
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 20:56 schreef DeeBee het volgende:
Ik denk dat zoals Drekkoning zegt zij de enige zijn die én een evt. problematische airspeed indicator hadden én in de operating envelope zaten waarbij die autotrim erin kwam en dan dus de piloten nog meer pitchen omdat ze verkeerd proberen de autopilot te 'overrulen' en met evt. lagere snelheid dan gedacht al vlogen en dus in stall raken. Maar dit is inderdaad een groot voorbehoud voorlopig, zonder resultaten van beide onderzoeken...
Beiden zaten toch al op/rond de 10.000 voet? Dan is een stall nog wel op te vangen natuurlijk. Tenzij... mja, koffiedik kijken met een hoofdletter K
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 22:25:11 #90
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185574559
Ze zaten beiden onder de 5000’, Ethiopian is volgens mij niet boven de 2000’ AGL geweest.

Maar een stall was het probleem niet bij Lion Air, ze zijn met voldoende snelheid en met de neus naar beneden neergestort. Dit waarschijnlijk omdat de neus zover naar beneden getrimmed was door MCAS dat het vliegtuig niet meer te redden was door enkel aan de yoke te trekken.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185589159
De zoveelste maatschappij met plannen voor het uitfaseren van de A380:
LUFTHANSA: AIRBUS A350 EN BOEING 787 VERVANGEN A380
quote:
FRANKFURT - Lufthansa Group heeft een bestelling geplaatst voor twintig extra Airbus A350-900’s en twintig Boeing 787-9 Dreamliners. Met de komst van de tweemotorige toestellen wordt de A380-vloot teruggebracht van veertien naar acht exemplaren.

Volgens Lufthansa moeten tweemotorige toestellen de toekomstige vloot gaan uitmaken. Volgend jaar komt de eerste Boeing 777-9 bij de vloot, tussen 2022 en 2027 worden de veertig nieuwe vliegtuigen geleverd.

Het is voor het eerst dat Lufthansa een order heeft geplaatst voor de 787 Dreamliner. Van de A350-900 heeft Lufthansa er al twaalf in dienst en staan er nu nog 33 in bestelling.

De drie tweemotorige types zijn een stuk zuiniger dan de huidige vloot, waarin de viermotorige Airbus A340-300/-600, A380 en Boeing 747-400/-8I zijn opgenomen. De zes A380’s die worden afgestoten gaan tussen 2022 en 2023 terug naar Airbus.

De nieuwe bestelling vertegenwoordigt een waarde van 12 miljard dollar, maar volgens Lufthansa is er een flinke korting bedongen.

Dochterbedrijven
De nieuw bestelde toestellen zijn niet alleen bedoeld voor Lufthansa zelf, maar ook voor dochterbedrijven van de luchtvaartgroep. De precieze verdeling is nog niet bekend, maar Lufthansa Group heeft al wel een afbeelding vrijgegeven waarbij Boeing 787's zijn voorzien van de kleuren van SWISS en Austrian Airlines.



En hoewel er geen feestelijkheden gepland zijn; toont Boeing vandaag toch de 777X aan o.a. werknemers. . De eerste foto's zijn al opgedoken:







[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 13-03-2019 21:15:33 ]
pi_185592950
En ook Canada en de VS houden ze aan de grond, we hebben geen MAX meer in de lucht voorlopig.

Wel apart om dan nu alsnog niet te vliegen, de FAA draait binnen 24u 180 graden...lijkt mij sterk dat er nu dan ineens zoveel ander bewijs is? Enfin.
Jack does it in real time...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 maart 2019 @ 20:10:45 #94
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_185593172
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 18:53 schreef artm het volgende:
Las ook deze goede artikelen van Jon Ostrower (The Air Current):
https://theaircurrent.com(...)cord-on-the-737-max/
https://theaircurrent.com(...)n-system-mcas-jt610/
Als je dit leest dan haal ik er uit dat Boeing misschien wel een stap te ver is gegaan met de 737 en eigenlijk een nieuw vliegtuig had moeten ontwerpen, maar dit uit kostenoverwegingen niet heeft gedaan. Het klinkt alsof een voet van maatje 44 in een schoen van maat 40 is gestopt
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 14 maart 2019 @ 07:41:02 #95
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_185601221
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]

Als je dit leest dan haal ik er uit dat Boeing misschien wel een stap te ver is gegaan met de 737 en eigenlijk een nieuw vliegtuig had moeten ontwerpen, maar dit uit kostenoverwegingen niet heeft gedaan. Het klinkt alsof een voet van maatje 44 in een schoen van maat 40 is gestopt
Of van die meegroei, uitschuifijzertjes die je als kind onder gebonden kreeg op het ijs die te ver zijn uitgeschoven.

De kostenbesparing zit niet alleen bij Boeing, maar misschien nog wel meer bij de airlines. De overstap van de 737NG naar de 737MAX is in alle opzichten marginaal. Prettig voor de airline, want dan kan je het nieuwe toestel makkelijk inzetten in de rest van je vloot. Gunstig ook voor de passagier, want betaalt een lagere prijs voor zijn ticket.

Dat gaat natuurlijk allemaal mis als er een systeem (zoals de MCAS) inzit dat dingen doet die de piloot niet verwacht. Ik ben wel benieuwd of de piloten van Ethiopian en Lionair hadden kunnen weten van het bestaan van de MCAS. En als ze het niet wisten, was dat dan omdat Boeing het niet had opgenomen in de handleiding of omdat de airlines het uitwisselen van piloten iets te letterlijk hadden genomen. Als het allemaal in de handleiding staat én ze de training hebben gevolgd dan ben ik wel benieuwd of het voor piloten überhaupt wel te doen is om bijvoorbeeld op 737-400 te starten, daarna een 737-800 en een paar jaar later in een 737-MAX8 te moeten vliegen. Zijn de kleine verschillen van vliegen in zo'n toestel wel behapbaar voor een piloot?
So we just called him Fred
pi_185601772
Ook wel apart dat MCAS zo hevig leunt op de AoA sensoren, maar dat het waarschuwingslampje voor misalignment van die sensoren 'optioneel' is en dus o.a. niet op de Lion Air kisten zit, aldus Jon Ostrower in dat artikel. Lol.

Nog steeds oerdom om je platform inherent instabiel te maken en de vluchtkarakteristieken zo aan te passen, bizarre beslissing. Maar nog aparter dat de FAA zo vrolijk de certificering erdoorheen fietste...
Jack does it in real time...
pi_185608089
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-100-jaar-luchtvaart



AMSTERDAM - Een Boeing 777-300 van KLM, met begeleiding van vier F-16’s, zullen straks boven Amsterdam-Noord vliegen ter ere van de viering van 100 jaar Nederlandse luchtvaart. KLM-piloot én koning Willem-Alexander luidt het feestjaar vanaf de grond in bij het het filmmuseum Eye.

De vliegshow is tot het laatste moment geheimgehouden. NH Nieuws zendt de gebeurtenis vanaf 15.45 uur live uit via dit platform en op Facebook.

De Boeing 777 en F-16’s zouden oorspronkelijk voorgegaan zijn door de historische Fokker Four en een aantal andere historische vliegtuigen. Dit kan door de weersomstandigheden echter niet doorgaan.

Voor de deur van Eye protesteert Greenpeace tegen de groei van de luchtvaart. De organisatie is het er niet mee een dat de luchtvaartsector volgens hen geen bijdrage levert aan het CO2-probleem.
pi_185608238
quote:
Vet.

* Iemand91 zet Chromecast vast aan. :9

EDIT:




[ Bericht 16% gewijzigd door Iemand91 op 14-03-2019 16:33:00 ]
pi_185608403
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2019 15:24 schreef Adrie072 het volgende:
De organisatie is het er niet mee een dat de luchtvaartsector volgens hen geen bijdrage levert aan het CO2-probleem.
Waarom protesteren ze dan? >:)
  donderdag 14 maart 2019 @ 15:52:35 #100
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_185608632
quote:
10s.gif Op donderdag 14 maart 2019 15:41 schreef Piles het volgende:
[..]

Waarom protesteren ze dan? >:)
_O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')