abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185171664
Ik ben een grote fan van wapens uit de tweede wereld oorlog, nu zie ik af en toe replica's/ decoratieve langs komen en gedeactiveerde wapens. Als ik naar de wetten kijk zie ik dat gedeactiveerde wapens wel mogen maar replica's/ decoratieve wapens dan weer niet. Waarom is dit verschil er in de wet en mis ik misschien iets?

Ik heb zelf een Airsoft vergunning en heb een mauser gekocht van iemand, dit wapen is niet van echt te onderscheiden maar volgens de wet mag dit dan weer wel. Deze heeft precies de zelfde functies en matriaal als het echte wapen maar de "bolt" werkt op lucht en niet met een slag pin.
nah
pi_185173132
> WGR

@aaradorn; aangezien je vraag vooral gaat om de wet- en regelgeving denk ik dat je hier meer kans hebt :)
pi_185173357
Je mist niks.

quote:
Artikel 18
1.
Onverminderd het bepaalde in artikel 3 van deze regeling wordt van het verbod in artikel 14, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, en 31, eerste lid, van de wet vrijstelling verleend voor het doen binnenkomen of uitgaan, vervoeren, voorhanden hebben en overdragen van:
a. vuurwapens die voor gebruik als zodanig ongeschikt zijn gemaakt op de wijze, beschreven in bijlage II bij deze regeling;
b. vuurwapens die zijn vervaardigd vóór 1 januari 1870;
c. vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers, pistolen en combinatiewapens die ontworpen en bestemd zijn om te worden geladen met:
1º. losse kogels en zwart kruit; of
2º. patronen, uitgezonderd randvuurpatronen in het kaliber .22 en centraalvuurpatronen;
d. vuurwapens in de vorm van geweren en pistolen, niet zijnde revolvers, die ontworpen en bestemd zijn om te worden geladen met patronen waarvan de voortdrijvende lading bestaat uit zwart kruit of alleen ontstekingsas, met uitzondering van randvuurpatronen in het kaliber .22 met een patroonlengte van meer dan 18 mm;
e. geschut dat ontworpen en bestemd is om te worden geladen met losse projectielen en zwart kruit, los of in kardoezen;
f. kennelijk gebruikte lege patroon- en kardoeshulzen bestemd voor dan wel deel uitmakend van een verzameling;
g. patroonmagazijnen en patroonhouders voorzover het personen betreft die bevoegd zijn de wapens of de munitie waarvoor deze voorwerpen bestemd zijn voorhanden te hebben;
h. [vervallen;]
i. projectielen en hulzen, eventueel samengevoegd tot patronen, die een onderdeel vormen van een monster-, verzamel- of overzichtsbord, voor zover zij niet zijn voorzien van een ontstekende, voortdrijvende of brisante lading en voorzover zij op deugdelijke wijze permanent op het bord bevestigd zijn.
2.
De vrijstellingen zoals vermeld onder c, d en e zijn uitsluitend van toepassing op wapens die zijn vervaardigd vóór 1 januari 1945.
3.
de vrijstelling van het eerste lid, aanhef en onder a, geldt voor vuurwapens die na inwerkingtreding van dit artikel voor gebruik als zodanig ongeschikt zijn gemaakt uitsluitend indien uit een door een erkenninghouder of de in het bewijs van erkenning genoemde beheerder afgegeven verklaring blijkt dat het betreffende vuurwapen voor gebruik als zodanig ongeschikt is gemaakt op de wijze, beschreven in bijlage II van deze regeling.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_185174430
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 15:45 schreef bijdehand het volgende:
Je mist niks.

[..]

Dat snap ik maar mijn mauser laad patronen, het hele systeem en het apparaat zelf is werkelijk niet van echt te onderscheiden. Dit mag ik bezitten.

Een replica wat er alleen uit ziet en verder niks kan doen, is illigaal maar het wapen zelf wat gedeactiveerd is mag wel, allemaal niet van echt te onderscheiden maar beiden andere regels. En een gedeactiveerd wapen kan nog worden hersteld naar een werkend exemplaar.

Je pakt bijvoorbeeld een MG-42 die gedeactiveerd is en die plaats je naast een replica. Eentje is echt en de andere is een kopie. Beiden vuren ze geen patronen af. Maar eentje is illigaal en de ander niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door aaradorn op 22-02-2019 16:42:36 (Telefoon blijft alles "verbeteren" ) ]
nah
  vrijdag 22 februari 2019 @ 19:40:45 #5
286575 Roces18
Chef de party
pi_185177808
Imitatiewapens mogen niet simpel.
Onklaar gemaakte wapens dienen ook de juiste papieren te hebben anders mag je ze ook niet hebben.

Waarom ze dit verbieden? Anders wordt de markt overspoeld met nepwapens wat voor gevaarlijke situaties zorgt bij de politie. Kijk maar eens hoeveel van die rotzooi wordt verkocht in Oost-Europa en aan bijv. Turkije.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  vrijdag 22 februari 2019 @ 19:46:53 #6
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_185177975
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 19:40 schreef Roces18 het volgende:
Onklaar gemaakte wapens dienen ook de juiste papieren te hebben anders mag je ze ook niet hebben.

Waarom ze dit verbieden? Anders wordt de markt overspoeld met nepwapens wat voor gevaarlijke situaties zorgt bij de politie. Kijk maar eens hoeveel van die rotzooi wordt verkocht in Oost-Europa en aan bijv. Turkije.
Gelukkig hebben we strenge grenscontroles waardoor het bijna onmogelijk is om zulke dingen te kopen in Oost-Europa en mee naar Nederland te nemen.
  vrijdag 22 februari 2019 @ 23:11:09 #7
286575 Roces18
Chef de party
pi_185184678
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 19:46 schreef incel het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we strenge grenscontroles waardoor het bijna onmogelijk is om zulke dingen te kopen in Oost-Europa en mee naar Nederland te nemen.
Ja welkom in de EU waar dat niet meer mag (alleen korte periodes met bepaalde redenen)
pi_185186836
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 16:40 schreef aaradorn het volgende:

[..]

Dat snap ik maar mijn mauser laad patronen, het hele systeem en het apparaat zelf is werkelijk niet van echt te onderscheiden. Dit mag ik bezitten.

Een replica wat er alleen uit ziet en verder niks kan doen, is illigaal maar het wapen zelf wat gedeactiveerd is mag wel, allemaal niet van echt te onderscheiden maar beiden andere regels. En een gedeactiveerd wapen kan nog worden hersteld naar een werkend exemplaar.

Je pakt bijvoorbeeld een MG-42 die gedeactiveerd is en die plaats je naast een replica. Eentje is echt en de andere is een kopie. Beiden vuren ze geen patronen af. Maar eentje is illigaal en de ander niet.
Een volgens voorschriften onklaar gemaakt wapen opnieuw schiet klaar maken is nagenoeg niet te doen, of op zijn minst duurder dan een nieuwe kopen 😂. De helft van de wapens die onklaar gemaakt zijn die op marktplaats staan zijn dit dan ook niet (en illegaal)
pi_185229464
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 19:40 schreef Roces18 het volgende:

Ik snap dat imitatie wapens niet mogen maar ergens zit toch ook een grens tussen imitatie/ decoratie en speelgoed. Waar trek je die grens? Je mag zelfs geen kleinere variant hebben van een wapen, betekent dit dan dat de wapens in een speelgoed winkel illegaal zijn? Ik weet dat ze het oranje tip idee aanhouden maar vaak word deze wet ook niet gevolgd door alle partijen. Zelf vind ik dit een enorm grijs gebied.
nah
  maandag 25 februari 2019 @ 16:58:27 #10
286575 Roces18
Chef de party
pi_185238002
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 09:22 schreef aaradorn het volgende:

[..]

Ik snap dat imitatie wapens niet mogen maar ergens zit toch ook een grens tussen imitatie/ decoratie en speelgoed. Waar trek je die grens? Je mag zelfs geen kleinere variant hebben van een wapen, betekent dit dan dat de wapens in een speelgoed winkel illegaal zijn? Ik weet dat ze het oranje tip idee aanhouden maar vaak word deze wet ook niet gevolgd door alle partijen. Zelf vind ik dit een enorm grijs gebied.
speelgoed heeft niet de details of de prijs van een imitatiewapen.
decoratie is of imitatie of onklaar gemaakt.

wapens zijn ongevaarlijk, mensen zijn gevaarlijk.
pi_185248888
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 16:58 schreef Roces18 het volgende:

[..]

speelgoed heeft niet de details of de prijs van een imitatiewapen.
decoratie is of imitatie of onklaar gemaakt.

wapens zijn ongevaarlijk, mensen zijn gevaarlijk.
Daar geef ik je 100% gelijk in. Mensen zijn een stuk gevaarlijker dan de apparaten die ze besturen/ bedienen. Ik vind de klappertjes pistolen van vroeger toch wel erg realistisch. (toen ik een kind was tenminste)
nah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')