abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 februari 2019 @ 19:32:52 #1
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_185131452
Ik zat de foto's van het huis van onze buurman op Funda te bekijken (jaja, nieuwsgierig na de verbouwing ;)) en daar zag ik opeens dat zowel hij als zijn buurman op het balkon diverse gaten in onze buitenmuur hebben geboord.

In deze gaten zitten schroefogen voor waslijnen en een hele grote voor een hangmat.

Beneden grenzen onze woonkamers aan elkaar. De muren zijn mandelig en iedere huiseigenaar is voor 50% eigenaar van deze muur (ieder zijn eigen kant).
Op de 1e etage hebben zij een balkon (dus boven de woonkamer) en kijken zij tegen onze blinde muur aan. Deze muur is voor 100% ons eigendom en hier mogen zij verder niets mee doen.
(BWB 5, art 36).

An sich heb ik er geen last van dat zij dit hebben gedaan, maar ik vraag mij nu wel af wat ik moet doen om problemen in de toekomst te voorkomen.
Stel dat ik lekkage krijg of dat de muur opnieuw gevoegd moet worden door hun bevestigingen. Kan ik hen hier dan voor verantwoordelijk stellen omdat er zonder onze toestemming in onze muur geboord is? Of moet ik hen nu beide aanschrijven met het feit dat zij dit zonder onze toestemming hebben gedaan en dat er een overeenkomst moet worden gesloten waar dit soort dingen in vastgelegd wordt?

Nadeel is dat ik deze muur zelf niet kan zien, dus ik kan niets controleren.
pi_185131511
Staat deze muur boven die andere, onder deze 100% niet maar 50% op je eigenhelft?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2019 19:36:40 ]
pi_185131527
Je kunt altijd een kennis vermomd al geinteresseerde koper langs sturen om het eens te bekijken. ;)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_185131548
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 19:36 schreef valentijn101 het volgende:
Je kunt altijd een kennis vermomd al geinteresseerde koper langs sturen om het eens te bekijken. ;)
Waarom een kennis gelijk zelf gaan kijken waarom zou deze niet/geen interesse in het pand kunnen hebben.
  woensdag 20 februari 2019 @ 19:56:11 #5
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_185131935
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 19:36 schreef john2406 het volgende:
Staat deze muur boven die andere, onder deze 100% niet maar 50% op je eigenhelft?
Het is een 100% rechte muur.
Op de linker foto zie je dat de rechtermuur (de mijne) van onder naar boven doorlopen.
De linker muur (buurman) staat iets ingesprongen waardoor duidelijk te zien is dat het 1 buitenmuur is.

Op de rechterfoto zie je de bevestigingen in de muur zelf.

V.w.b. bekijken. De foto is best wel duidelijk ;)

(en dan heb ik het maar even niet over de schutting, die geeft denk ik minder trekspanning dan de schroefogen)
pi_185132008
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 19:56 schreef FF het volgende:

[..]

Op de linker foto zie je dat de rechtermuur (de mijne) van onder naar boven doorlopen.
De linker muur (buurman) staat iets ingesprongen waardoor duidelijk te zien is dat het 1 buitenmuur is.

[ afbeelding ]

(en dan heb ik het maar even niet over de schutting, die geeft denk ik minder trekspanning dan de schroefogen)
Waarom zouden ze van het onderste stuk dan 50% eigenaar zijn en van het bovenste stuk niet?

Wat de schutting betreft enig idee hoe sterk wind kan zijn?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2019 20:01:33 ]
  woensdag 20 februari 2019 @ 20:09:38 #7
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_185132219
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 19:56 schreef FF het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Meid wat errug, gaatjes in een muur die je toch niet ziet.

Komop zeg, zon muur kan 50kg trekgewicht met gemak hebben
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
pi_185132305
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:09 schreef VleesLollie het volgende:

[..]

Doet er niet toe, als zijn eigendom heeft men er niks aan verloren, wat is het volgende een laagje verf?

Als men dat wil dan laat of zet men maar een eigenmuur.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2019 20:13:50 ]
  woensdag 20 februari 2019 @ 20:23:45 #9
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_185132621
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 19:59 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waarom zouden ze van het onderste stuk dan 50% eigenaar zijn en van het bovenste stuk niet?

Wat de schutting betreft enig idee hoe sterk wind kan zijn?
Dat is de wet.
Een buitenmuur is altijd voor 100% eigendom van de eigenaar van de woning.
Een binnenmuur is altijd voor 50% eigendom van beide woningeigenaren.

Dit is gedaan omdat bij schade aan de halve buitenmuur (de buitenzijde dus) de woningeigenaar problemen kan krijgen, bijv. lekkage. Bij schade aan de halve binnenmuur merkt de andere eigenaar hier verder niets van.
  woensdag 20 februari 2019 @ 20:26:44 #10
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_185132721
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:09 schreef VleesLollie het volgende:

[..]

50 kg trekgewicht? Als een volwassen man zich op een hangmat laat vallen zit er een hogere piekbelasting op.

Je vergeet echter dat bakstenen kunnen scheuren als er gaten in zitten (helaas ervaring), ook voegen zijn onderhevig aan weersinvloeden. Vooral in onze wijk waar al meerdere huizenblokken compleet opnieuw gevoegd zijn (lang leven de experimenten uit de jaren '70 :( ).

Het gaat mij ook niet om de gaatjes zelf, maar over de evt. gevolgen als er schade komt.
  woensdag 20 februari 2019 @ 20:32:05 #11
469637 VleesLollie
pi_185132906
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:26 schreef FF het volgende:

[..]

50 kg trekgewicht? Als een volwassen man zich op een hangmat laat vallen zit er een hogere piekbelasting op.

Je vergeet echter dat bakstenen kunnen scheuren als er gaten in zitten (helaas ervaring), ook voegen zijn onderhevig aan weersinvloeden. Vooral in onze wijk waar al meerdere huizenblokken compleet opnieuw gevoegd zijn (lang leven de experimenten uit de jaren '70 :( ).

Het gaat mij ook niet om de gaatjes zelf, maar over de evt. gevolgen als er schade komt.
Een zonnescherm wat uitgedraaid hangt en wind vangt heeft een veel grotere trekkracht en piekbelasting ;)
pi_185132945
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:23 schreef FF het volgende:

[..]

Dat is de wet.
Een buitenmuur is altijd voor 100% eigendom van de eigenaar van de woning.
Een binnenmuur is altijd voor 50% eigendom van beide woningeigenaren.

Dit is gedaan omdat bij schade aan de halve buitenmuur (de buitenzijde dus) de woningeigenaar problemen kan krijgen, bijv. lekkage. Bij schade aan de halve binnenmuur merkt de andere eigenaar hier verder niets van.
De wet was 30 cm brandwerend, dat zou inhouden dat deze naast je muur een andere muur getrokken heeft, evt met isolatie ertussen.
Zelfs daar mag men jouw eigendom niet voor gebruiken, stel jij laat het pand afbreken?
  woensdag 20 februari 2019 @ 20:36:54 #13
469637 VleesLollie
pi_185133050
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:13 schreef john2406 het volgende:

[..]

Doet er niet toe, als zijn eigendom heeft men er niks aan verloren, wat is het volgende een laagje verf?

Als men dat wil dan laat of zet men maar een eigenmuur.
Al schilderd de buurman die muur glitterpaars, TS ziet dat niet een :') (paars mag wel, zwart niet omdat daardoor de muur sneller opwarmt en dat overlast veroorzaakt aan de binnenzijde van de woning)

Maar goed:
Zolang de muur niet beschadigd mag er heel veel, ook gaten boren om een sere aan te bouwen

https://www.rechtenvastgoed.nl/koop/gebruik-van-andermans-muur/

quote:
De privé-eigendom van een muur brengt echter niet met zich mee dat een buurman geen enkel gebruik mag maken van deze muur. Een eigenaar van een privémuur dient inbreuken op zijn eigendomsrecht toe te staan voor zover hij daardoor geen schade lijdt, niet in zijn eigen gebruiksmogelijkheden wordt beperkt en geen hinder ondervindt.
Als een hangmat een muur schade toe brengt is er iets mis met de brouwkwaliteit van de muur en zou ik me daar druk om maken als ik TS was
pi_185133158
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:36 schreef VleesLollie het volgende:

[..]

Al schilderd de buurman die muur glitterpaars, TS ziet dat niet een :') (paars mag wel, zwart niet omdat daardoor de muur sneller opwarmt en dat overlast veroorzaakt aan de binnenzijde van de woning)

Maar goed:
Zolang de muur niet beschadigd mag er heel veel, ook gaten boren om een sere aan te bouwen

[..]

Als een hangmat een muur schade toe brengt is er iets mis met de brouwkwaliteit van de muur en zou ik me daar druk om maken als ik TS was
Wie zegt dat ik het niet toe zou staan, ik neem echter aan dat men ongevraagd gehandeld heeft in deze?

Dan had ik gelijk kunnen ingrijpen en gezegd gebruik wel rvs in verband met roest, zelfs dat is niet gebeurd, echt voor een duppie op de eerste rang willen zitten?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2019 20:42:05 ]
pi_185133357
ik zou gewoon even aan de buren vragen hoe of wat .
  woensdag 20 februari 2019 @ 20:49:44 #16
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_185133484
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:32 schreef VleesLollie het volgende:

[..]

Een zonnescherm wat uitgedraaid hangt en wind vangt heeft een veel grotere trekkracht en piekbelasting ;)
Dat weet ik dus uit ervaring.
De leverancier van het zonnescherm heeft een stuk muur dus moeten repareren en het zonnescherm opnieuw moeten bevestigen.
pi_185133605
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:49 schreef FF het volgende:

[..]

De leverancier van het zonnescherm heeft een stuk muur dus moeten repareren en het zonnescherm opnieuw moeten bevestigen.
Achterom een aanbouw keuken?
  woensdag 20 februari 2019 @ 20:57:42 #18
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_185133738
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:36 schreef VleesLollie het volgende:

[..]

Maar goed:

[..]

Daar staat het dus precies.
Als er geen schade is, is er niets aan de hand.

Maar als men het gat in de muur niet goed heeft afgewerkt waardoor er water naar binnen kan stromen (denk aan schuin omlaag geboord tot in de spouw, schroef steekt door de plug) en er vervolgens vochtschade ontstaat dan is de buur wel fout.
Alleen zo'n fout kan pas na jaren naar voren komen omdat vocht niet direct zichtbaar is. Het probleem zou zich zelfs een verdieping lager kunnen voordoen doordat het vocht omlaag sijpelt.

Ik vraag me dus af of het verstandig is om iets op papier te hebben staan met betrekking tot eventuele schade ontstaan door deze handelingen.
  woensdag 20 februari 2019 @ 20:58:37 #19
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_185133766
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:53 schreef john2406 het volgende:

[..]

Achterom een aanbouw keuken?
Nope. Gewoon dezelfde muur (althans bouwstijl, leeftijd, enz. ;))
  woensdag 20 februari 2019 @ 21:00:10 #20
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_185133816
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:49 schreef FF het volgende:

[..]

normaal verankeren ze deze deels aan de vloer (indien mogelijk)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_185133835
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:58 schreef FF het volgende:

[..]

Nope. Gewoon dezelfde muur (althans bouwstijl, leeftijd, enz. ;))
Sterk net zo hoog, heel sterk een steen van 25 cent dus per stuk.
Wat hebben ze toen gedaan tot het binnen schot of op palen gezet?
pi_185134254
Als er lekkages van komen heb je nu foto's als bewijs waar het vandaan komt. Voor het overige zou ik dit vooral van elkaar tolereren. Als mijn buurman voor zoiets een brief zou opstellen met wetsartikelen er in dan is een goede relatie in elk geval ver weg.
pi_185134307
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 21:13 schreef LorneMalvo het volgende:
Als er lekkages van komen heb je nu foto's als bewijs waar het vandaan komt. Voor het overige zou ik dit vooral van elkaar tolereren. Als mijn buurman voor zoiets een brief zou opstellen met wetsartikelen er in dan is een goede relatie in elk geval ver weg.
Volgens mij staan beide panden van de buren te koop?

Dus nu graag nog eens relatie.
pi_185134386
Ik zou het ook niet tof vinden als een buurman zonder overleg dikke gaten in mijn muur gaat lopen boren. Zoiets overleg je in mijn ogen gewoon even. Als die gast idd te diep heeft geboord of er komen scheuren dan is ts mooi de lul. Sowieso, voor een hangmat vind ik het raar, er zijn ook genoeg hangmatten met palen te koop.
pi_185134415
Zoals ik het kan beoordelen is er naderhand tegengebouwd plat dak van de buren, zit er wel dpc folie in je muur boven het lood van deze mensen?
Dan reken maar op vocht, maar met deze koekjes steen zou je dat sowieso hebben met of zonder aanbouw van dit pand of panden.

Is toch niet een voorwerker met van die gaatjes erin he?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')