abonnement Unibet Coolblue
pi_185106857
Ik vroeg me af waarom mensen graag naar muziek luisteren, de mens is de enige wezen met ritmegevoel en in staat om met andere mensen in ritme muziek te produceren.

Waar zou dat vandaan komen?
pi_185107355
Ik wil een kleine toevoeging doen aan je topic:
Ik heb een hond, als er harde/schelle muziek op is (Radio 538, Slam FM, pop, metal) dan gaat die hond bij de radio vandaan liggen. Doe ik er een klassieke zender met rustige muziek op of een oude evergreen gaat de hond ontspannen bij de radio liggen en wat me daarbij opvalt is dat hij dit dan geregeld doet met zijn oren naar achteren geslagen.
Die oren slaat hij vaker naar achteren wanneer hij iets hoort.
  Moderator dinsdag 19 februari 2019 @ 17:05:28 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_185107958
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 16:12 schreef Antaris het volgende:
Ik vroeg me af waarom mensen graag naar muziek luisteren, de mens is de enige wezen met ritmegevoel en in staat om met andere mensen in ritme muziek te produceren.

Waar zou dat vandaan komen?
hele goede en lastige vraag.. Er zijn verschillende theoriën over het kan wel eens te maken hebben met waarom we ook taalgevoelig zijn. Elke mens zingt naar zijn kinderen in wat voor vorm dan ook maar tegen pasgeboren zingen we. Er zijn stammen die niet aan multi-stemmige muziek doen,ze vnden dan dat je door elkaar heen gaat, maar ook zij zingen naar hun kinderen (niet multistemmig).

Aan de andere kant zijn wij niet de enige die dit doen het beste voorbeeld zijn vogels, je kunt zeggen zo communiceren ze, maar dat doen wij ook dus. Maar er zijn ook zat soorten die dit niet doen.

Ik denk dat muziek gevoel meegeevolueerd met de ontwikkeling van taal, het elkaar dingen duidelijk maken. Bijvoorbeeld iemand duidelijk maken dat je boos bent of juist blij. We zijn een hele sociale soort dus het is altijd van belang geweest om goed elkaars stemmingen te kunnen zien... misschien is het ook wel een soort camouflage geweest laten merken dat je blij bent terwijl je boos bent kan heel nuttig zijn.

Lang verhaal kort ik denk dat we het niet weten en dat het meer een samenloop van omstandigheden en nuttige bijzaken is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 20 februari 2019 @ 01:17:00 #4
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_185117991
Dat heeft hoe gek het ook klinkt met een vorm van overleven te maken. Taal en communicatie is het enige waardoor de mens bovenaan de voedselketen staat. We zijn niet heel snel of sterk. We bezitten niet over de capaciteiten om in het wild te overleven, maar we zijn wel slim. Met slim bedoel ik in deze zin communiceren. Dat kan op verschillende manieren. Muziek is daar een onderdeel van. We zijn namelijk ook de enige vorm van leven die elkaar in complete zinnen benaderd. Dan komt daar al gauw muziek uit. Muziek is niet meer dan een al dan niet vervormde stem om bepaalde emoties over te kunnen brengen op andere mensen. Daarom worden we er door geraakt. En waar ik mee begon, het 'overleven', vindt zijn origine in liederen van slaven.. of werkers.. of arbeiders. Dat werd geïntroduceerd om de productiviteit te bevorderen.
'the world had teeth and it could bite you with them anytime it wanted'
'the man in black fled across the desert... and the gunslinger followed'
Kom loat us nao 't Zuuje goan, woa Vasteloavend is ontstoan
  woensdag 20 februari 2019 @ 01:19:10 #5
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_185118002
Dan ga ik even heel gemakkelijk aan het feit voorbij dat je waarschijnlijk muziek bedoeld met zang.
'the world had teeth and it could bite you with them anytime it wanted'
'the man in black fled across the desert... and the gunslinger followed'
Kom loat us nao 't Zuuje goan, woa Vasteloavend is ontstoan
  † In Memoriam † woensdag 20 februari 2019 @ 01:26:14 #6
230491 Zith
pls tip
pi_185118046
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 16:12 schreef Antaris het volgende:
Ik vroeg me af waarom mensen graag naar muziek luisteren, de mens is de enige wezen met ritmegevoel en in staat om met andere mensen in ritme muziek te produceren.

Waar zou dat vandaan komen?
Genoeg dieren (vooral vogels) die ritmegevoel hebben, YouTube staat er vol mee.... En genoeg dieren die muziek maken om hun partner te verleiden. Hoe meer complex de melodie van een merel, hoe meer kans die heeft op een maatje.


Misschien is dit wat: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zoomusicology
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  woensdag 20 februari 2019 @ 01:28:09 #7
467982 Lyzio_NL
Ooit gewoon Lyzio
pi_185118054
quote:
1s.gif Op woensdag 20 februari 2019 01:26 schreef Zith het volgende:

[..]

Genoeg dieren (vooral vogels) die ritmegevoel hebben, YouTube staat er vol mee.... En genoeg dieren die muziek maken om hun partner te verleiden. Hoe meer complex de melodie van een merel, hoe meer kans die heeft op een maatje.


Misschien is dit wat: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zoomusicology
Maar dat is niet echt 'muziek' maken zoals wij dat doen. Dat is kreten uitstoten met een doel.
'the world had teeth and it could bite you with them anytime it wanted'
'the man in black fled across the desert... and the gunslinger followed'
Kom loat us nao 't Zuuje goan, woa Vasteloavend is ontstoan
  † In Memoriam † woensdag 20 februari 2019 @ 07:00:29 #8
230491 Zith
pls tip
pi_185118600
Ja, ze hebben geen snaarinstrumenten nee.

Ze maken klanken met melodieën om indruk te maken op anderen. Ik zie niet echt hoe dit anders is dan bij mensen, waarbij liedjes zingen een van de manieren is om te verleiden. Hoe beter het dier in het composeren van liedjes, hoe succesvoller die is bij anderen.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_185123183
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 07:00 schreef Zith het volgende:
Ja, ze hebben geen snaarinstrumenten nee.

Ze maken klanken met melodieën om indruk te maken op anderen. Ik zie niet echt hoe dit anders is dan bij mensen, waarbij liedjes zingen een van de manieren is om te verleiden. Hoe beter het dier in het composeren van liedjes, hoe succesvoller die is bij anderen.
Maar dieren zijn niet in staat om in harmonie muziek te creëren en de mens daarentegen weer wel, wat in mijn ogen vrij opmerkelijk is.
  † In Memoriam † woensdag 20 februari 2019 @ 12:45:04 #10
230491 Zith
pls tip
pi_185123962
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 12:06 schreef Antaris het volgende:

[..]

Maar dieren zijn niet in staat om in harmonie muziek te creëren en de mens daarentegen weer wel, wat in mijn ogen vrij opmerkelijk is.
Ja en we bouwen huizen en hebben raketten die naar de maan kunnen...

We zijn gewoon wat verder ontwikkeld... Maar de basis : ritmegevoel, melodieën en gewoon het genieten op muziek hebben sommige dieren wel.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')