abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185032865
Hello,

Ik ben in september 2018 verhuisd binnen dezelfde stad en heb ik netjes mijn nieuwe adres bij de gemeente en andere instanties doorgegeven. Maar enkele dagen geleden kwam ik erachter dat ik mijn autoverzekering daarbij over het hoofd heb gezien. :{ Uiteraard heb ik dat meteen alsnog doorgegeven.

Mijn nieuwe premie is door de adreswijziging hoger geworden, dat is niet anders. Maar kan het verder nog gevolgen hebben? Bestaat er bijvoorbeeld een kans dat ik een naheffing o.i.d. krijg of dat het problemen oplevert bij een eventueel schadegeval in de toekomst?

Is het verstandig om mijn verzekeraar te laten weten dat ik al een paar maanden op het huidige adres woon? Zo ja, dan doe ik dat en accepteer ik een eventuele naheffing of boete. Maar ik maak liever geen slapende honden wakker als dat niet nodig is. :')
pi_185035125
Ik was het ook vergeten. Toen ik er aan dacht heb ik het doorgeven. Tot mijn schrik moest ik veel meer premie betalen, ook al was het een straat verderop in het dorp. De verzekeraar had een mogelijkheid om de adreswijziging ongedaan te maken, en dat heb ik gedaan. Niks van gehoord en ik betaal gewoon de oude premie. Het zal wel aan de verzekeraar liggen, maar ik denk niet dat je een naheffing krijgt. Ik zou die honden niet alleen lekker laten slapen; ik zou nog extra slaappillen in hun voer stoppen.
pi_185035426
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:23 schreef bmp80 het volgende:
Ik was het ook vergeten. Toen ik er aan dacht heb ik het doorgeven. Tot mijn schrik moest ik veel meer premie betalen, ook al was het een straat verderop in het dorp. De verzekeraar had een mogelijkheid om de adreswijziging ongedaan te maken, en dat heb ik gedaan. Niks van gehoord en ik betaal gewoon de oude premie. Het zal wel aan de verzekeraar liggen, maar ik denk niet dat je een naheffing krijgt. Ik zou die honden niet alleen lekker laten slapen; ik zou nog extra slaappillen in hun voer stoppen.
Slim van je... Als je een keer een flinke schade veroorzaakt, controleert de autoverzekering waar je staat ingeschreven, constateert fraude, en verhaalt de schade aan de tegenpartij op jou. Je rijdt dus feitelijk onverzekerd rond. |:(
pi_185035521
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:38 schreef DerJan het volgende:

[..]

Slim van je... Als je een keer een flinke schade veroorzaakt, controleert de autoverzekering waar je staat ingeschreven, constateert fraude, en verhaalt de schade aan de tegenpartij op jou. Je rijdt dus feitelijk onverzekerd rond. |:(
Geloof ik niks van.
pi_185035529
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:43 schreef bmp80 het volgende:

[..]

Geloof ik niks van.
Ik zou de voorwaarden van je polis eens doornemen...
dag
pi_185035560
Het is ook een beetje een principiële kwestie. Ik verander toch niet als ik een straat verderop woon? Waarom zou ik dan significant meer premie moeten betalen, alsof ik een groter risico zou vormen om een ongeluk te veroorzaken dan een dag eerder? Postcode gebruiken als risicofactor is zo onzinnig, dat het verboden zou moeten zijn. Ze zijn handig om post te sorteren, meer niet.
pi_185035574
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:45 schreef bmp80 het volgende:
Het is ook een beetje een principiële kwestie. Ik verander toch niet als ik een straat verderop woon? Waarom zou ik dan significant meer premie moeten betalen, alsof ik een groter risico zou vormen om een ongeluk te veroorzaken dan een dag eerder? Postcode gebruiken als risicofactor is zo onzinnig, dat het verboden zou moeten zijn. Ze zijn handig om post te sorteren, meer niet.
Je hebt ook de keuze om geen auto te rijden of om een andere verzekeraar te kiezen. Je gaat zelf akkoord met hun voorwaarden immers.
dag
pi_185035585
Wat ik belangrijk vind is om een goede defensieve chauffeur te zijn die geen schade veroorzaakt.
  vrijdag 15 februari 2019 @ 18:53:44 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185035706
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:23 schreef bmp80 het volgende:
Wat is de redenatie van de verzekering om de premie dan te verhogen :?
pi_185035906
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Behalve dingen zoals de leeftijd van de bestuurder (jong geeft een hoger risico) en het model auto (een sportauto geeft een hoger risico) gebruiken veel, zo niet alle verzekeraars ook de postcode bij het bepalen van de premie. Ik geloof ook best dat er in Amsterdam, met de trams en vele fietsers en smalle straatjes, er een grotere kans is op ongelukken dan in ons dorp. Dan is een hogere premie misschien gerechtvaardigd. Maar omdat postcodes niet voor dit soort dingen bedoeld zijn, maar voor het sorteren van post, vind ik dat ze volstrekt betekenisloos zijn als als er maar een of twee letters verschillen. Zo'n klein verschil betekent een andere straat of een ander deel van de straat; het kan zelfs de overkant van de straat zijn. De redenering van de verzekeraar is dan dat als er bijvoorbeeld twee ongelukken veroorzaakt zijn door verzekeringnemers met een bepaalde postcode, mensen met die postcode een grotere kans hebben om ongelukken te veroorzaken. Ik vind dat ronduit belachelijk. Zo zou je net zo goed kunnen proberen een verband te zien tussen verzekeringnemers met een bepaald huisnummer die meer schade rijden. Stel je voor dat je meer premie moet betalen omdat je op nummer 10 woont, omdat het rekenmodel zegt dat je dan een groter risico loopt om brokken te maken? Ik zie het gebruik van de postcode net zo.
pi_185036004
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

De postcode van de verzekerde.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator vrijdag 15 februari 2019 @ 19:35:36 #12
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_185036423
quote:

[..]

Geloof ik niks van.
quote:
Het risico dat je met autoschade te maken krijgt neemt af als je vanuit een drukke stad naar een rustig buitengebied verhuist. Je betaalt dan ook een lagere premie voor je autoverzekering. Andersom wordt je premie ook hoger als je naar een postcodegebied verhuist met een hoger risico op schade. Je nieuwe adres dan maar bewust niet doorgeven? Doe dit niet, want dan pleeg je fraude en als we dat ontdekken heeft dit ernstige gevolgen voor je autoverzekering.
bron

quote:
Als we fraude constateren, dan wordt de polis per direct beëindigd. De eventuele schade-uitkeringen vorderen we terug. De verzekeringnemer kan een registratie krijgen bij het Centraal Informatiesysteem, eigendom van Stichting CIS. En we kunnen overgaan tot aangifte bij de politie. Daar zit je dan zonder autoverzekering… Je bent wettelijk verplicht minimaal een WA autoverzekering te hebben om met je auto de weg op te kunnen. Sluit nu nog maar snel en goedkoop een nieuwe autoverzekering af… Dat zal je niet lukken, want je staat nu bekend als fraudeur en elke verzekeraar ziet jou als een groot risico. Dus: of je wordt nergens geaccepteerd of je betaalt de hoofdprijs voor je autoverzekering. Denk dus goed na voor je fraude pleegt, want fraude loont dus niet!
bron

En andere maatschappijen zullen eenzelfde soort bepaling hebben.

Dus je bent nu premie aan het betalen voor een verzekering, maar in de praktijk rij je inderdaad onverzekerd rond.

Ik zou maar heel defensief gaan rijden ja.
  vrijdag 15 februari 2019 @ 19:39:47 #13
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185036490
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 19:05 schreef bmp80 het volgende:

[..]

Behalve dingen zoals de leeftijd van de bestuurder (jong geeft een hoger risico) en het model auto (een sportauto geeft een hoger risico) gebruiken veel, zo niet alle verzekeraars ook de postcode bij het bepalen van de premie. Ik geloof ook best dat er in Amsterdam, met de trams en vele fietsers en smalle straatjes, er een grotere kans is op ongelukken dan in ons dorp. Dan is een hogere premie misschien gerechtvaardigd. Maar omdat postcodes niet voor dit soort dingen bedoeld zijn, maar voor het sorteren van post, vind ik dat ze volstrekt betekenisloos zijn als als er maar een of twee letters verschillen. Zo'n klein verschil betekent een andere straat of een ander deel van de straat; het kan zelfs de overkant van de straat zijn. De redenering van de verzekeraar is dan dat als er bijvoorbeeld twee ongelukken veroorzaakt zijn door verzekeringnemers met een bepaalde postcode, mensen met die postcode een grotere kans hebben om ongelukken te veroorzaken. Ik vind dat ronduit belachelijk. Zo zou je net zo goed kunnen proberen een verband te zien tussen verzekeringnemers met een bepaald huisnummer die meer schade rijden. Stel je voor dat je meer premie moet betalen omdat je op nummer 10 woont, omdat het rekenmodel zegt dat je dan een groter risico loopt om brokken te maken? Ik zie het gebruik van de postcode net zo.
Maar nu ga je er vanuit dat de premie door verandering van postcode, verhoogd wordt. Kan omlaag niet evengoed...?
pi_185036524
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 19:05 schreef bmp80 het volgende:

[..]

De vergelijking tussen huisnummer en postcode gaat niet op.
Hetzelfde huisnummers zul je overal in Nederland tegenkomen, dezelfde postcode niet.
En met de postcode kun je al vrij precies bepalen waar iemand woont. Mijn straat heeft er al 3.

En daar kun je dan weer andere zaken uit afleiden die misschien een risico zijn.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_185036597
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:45 schreef bmp80 het volgende:
Hopelijk is je verzekeraar ook zo van de principes als je straks met de billen bloot gaat. Met geluk kom je er al af met al je bezittingen opvreten en 4 jaar schuldsanering.
pi_185036626
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 16:23 schreef Sanddr het volgende:
Hello,

Ik ben in september 2018 verhuisd binnen dezelfde stad en heb ik netjes mijn nieuwe adres bij de gemeente en andere instanties doorgegeven. Maar enkele dagen geleden kwam ik erachter dat ik mijn autoverzekering daarbij over het hoofd heb gezien. :{ Uiteraard heb ik dat meteen alsnog doorgegeven.

Mijn nieuwe premie is door de adreswijziging hoger geworden, dat is niet anders. Maar kan het verder nog gevolgen hebben? Bestaat er bijvoorbeeld een kans dat ik een naheffing o.i.d. krijg of dat het problemen oplevert bij een eventueel schadegeval in de toekomst?

Is het verstandig om mijn verzekeraar te laten weten dat ik al een paar maanden op het huidige adres woon? Zo ja, dan doe ik dat en accepteer ik een eventuele naheffing of boete. Maar ik maak liever geen slapende honden wakker als dat niet nodig is. :')
Het is een foutje, en eerlijkheid duurt het langst. Maar we praten over een paar maanden in een drukke periode. Ik zou geen slapende honden wakker maken en blij zijn dat er niets gebeurd is in de tussentijd.
Het is niet dat je dit al jaren willens en wetens verzwijgt. Maak het niet groter dan het is.
pi_185036716
quote:

[..]

Geloof ik niks van.
Is toch wel zo...
pi_185036940
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 19:39 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Maar nu ga je er vanuit dat de premie door verandering van postcode, verhoogd wordt. Kan omlaag niet evengoed...?
Natuurlijk wel. Als TS van zijn nieuwe naar oude adres zou verhuizen, zou de premie omlaag in plaats van omhoog gegaan zijn.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_185037234
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:46 schreef bmp80 het volgende:
Wat ik belangrijk vind is om een goede defensieve chauffeur te zijn die geen schade veroorzaakt.
Dat is leuk en aardig, maar dat neemt nog steeds de kans op een aanrijding niet weg..
  vrijdag 15 februari 2019 @ 20:29:38 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_185037455
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 20:05 schreef baskick het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Als TS van zijn nieuwe naar oude adres zou verhuizen, zou de premie omlaag in plaats van omhoog gegaan zijn.
Ja oké, dan begrijp ik het.
pi_185037825
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 20:05 schreef baskick het volgende:

[..]

Heb het wel eens meegemaakt dat iemand een aantal huizen verderop ging wonen in dezelfde straat en al een premie opslag kreeg :P

Omlaag kan uiteraard ook.

Voor de rest maakt het niet uit dat je te laat was met het doorgeven, het is nu aangepast dus prima.
Ik was hier...
pi_185037837
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 18:38 schreef DerJan het volgende:

[..]

Nee.
Ik was hier...
pi_185038076
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 20:46 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Nee.
Al die mensen die alleen 'nee' of 'geloof ik niks van' zeggen terwijl al tig keer in dit topic met bronvermelding is aangetoond dat het wel zo is. :')

@ TS, zou me geen zorgen maken. Je hebt het nu ook doorgegeven. Ik betwijfel trouwens dat ze die paar euro / paar tientjes nog zouden terugvorderen.
  Moderator vrijdag 15 februari 2019 @ 20:59:57 #24
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_185038228
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 20:56 schreef DerJan het volgende:

[..]

Al die mensen die alleen 'nee' of 'geloof ik niks van' zeggen terwijl al tig keer in dit topic met bronvermelding is aangetoond dat het wel zo is. :')

@ TS, zou me geen zorgen maken. Je hebt het nu ook doorgegeven. Ik betwijfel trouwens dat ze die paar euro / paar tientjes nog zouden terugvorderen.
Gast, ik ben verzekeringsadviseur.
Zoiets kan gebeuren, als jij aan kan tonen dat je onlangs verhuisd bent dan is het geen merkelijke schuld.
Wel als je jaren lang wacht en je auto is “thuis” gestolen en dat adres komt niet overeen, dan zullen ze waarschijnlijk indien van toepassing de te weinig betaalde premie verrekenen met je uitkering.
Ik was hier...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')