Deel 2. Flores: Overland naar de Komodo-eilandenDag 10 van onze huwelijksreis!Op dag 10 van onze huwelijksreis vlogen we dus van Bali naar Maumere op Flores. Maumere heeft de meest oostelijke luchthaven op Flores die vanaf Bali direct bereikbaar is en het plan is om van daar overland naar het westen te trekken en dan te eindigen bij de Komodo-eilanden. Maar daarvoor moesten we eerst naar het vliegveld van Bali. Chris, de manager / roomboy van CelukHomestay in Jimbaran die ons naar de verschrikkelijke homestay van zijn tante Verra in Seminyak had gebracht, had een taxi geregeld. Het geld daarvoor moesten we aan Verra afgeven en zij zou de financiële afhandeling met de taxi regelen …
Juist, daar ging het natuurlijk fout. Eenmaal op het vliegveld vroeg de chauffeur om zijn gage van 100.000 IDR. Geen wereldschokkend bedrag, maar dat hadden wij natuurlijk al aan Verra gegeven. Chauffeur pissig, wij bijna te laat voor het vliegtuig, echt wat je wil hebben op je huwelijksreis.
.
Uiteindelijk is het allemaal voor ons goed gekomen en ik hoop dat de chauffeur ooit zijn gage heeft mogen ontvangen van Verra / Chris, maar met dat stelletje oplichters weet je het natuurlijk nooit. Smetje, snel vergeten. Op naar Flores met Garuda (met dank aan de schoonouders van mijn schoonzus)!
Volgende tegenvaller voor mijn vrouw: een propellervliegtuig. Gelukkig ging ze ondanks haar vliegangst gewoon aan boord en was het een prima vlucht naar Maumere, waar we werden opgehaald door Robert de guesthouse-eigenaar. Een vrolijke man met een voorliefde voor Latijns-Amerikaanse muziek, die nauwelijks boven zijn stuur uitkwam:
Onderweg stopten we nog bij een fruitstal voor een lekkere verse kokosnoot en rijpe mango’s.
Na een uurtje reden we de afslag naar Koka Beach in. Uiteraard moet je daarvoor betalen. Een paar duizend IDR voor de mannen die de hele dag bij een slagboom zitten te niksen en de weg onderhouden. :’). Het strand is het overigens wel waard:
Koka Beach is een schitterend hartvormig strand, waar je heerlijk kunt relaxen en een beetje snorkelen. En we namen er ook een lunch. Het snorkelen is niet heel bijzonder, maar het is een leuke break op weg naar het dorp Moni op de flanken van de Kelimutu-vulkaan. Op de weg terug naar de hoofdweg bewezen de slagboommannen toch nog hun waarde door een omgevallen boom weg te kappen:
En Robert kon gelijk wat verse vis inslaan voor het diner:
Eenmaal in Moni (het ritje van Maumere naar Moni duurde qua rijtijd 3,5 uur en kostte 700.000 IDR) leidde Robert ons naar ons huisje:
Basic beschrijft het goed. Bouwval trouwens ook. Speciaal voor
@yvonne en
@Cat-astrophe een foto van de badkamer:
Ook net iets te basic voor deze honeymooners (het zeepbakje met zeep is onze eigen toevoeging. De kraan van de wastafel deed het niet. De douchekop die middenin de badkamer aan het uiteinde van een pijp hing gelukkig wel). We hadden wel heel romantisch een groentetuin voor de deur:
In de ochtend was het daar heerlijk fris, maar eerst ’s avonds eten met de andere gasten. De vrouw van Robert maakt voor ons heerlijke verse groenten uit de tuin met rijst en vis en het is erg gezellig met de overige gasten. Sommigen zijn al een jaar onderweg en allemaal ontdekken op een scooter het prachtige Flores. Alleen wij reizen met koffers en privéchauffeurs. Niet dat men daar moeilijk over doet. De sfeer is heel relaxed. Allemaal hebben we het plan om morgen voor de zonsopgang naar de top van Kelimutu te gaan om daar de zon boven de kraters uit te zien stijgen.
Dag 11 van onze huwelijksreis!Om vier uur ’s nachts steek ik mijn hoofd buiten de deur. Regen en onweer. Niet het weer om een vulkaan te beklimmen. De andere gasten zijn het met ons eens en Robert bevestigt dat er dan ook weinig van de zonsopgang te zien zal zijn bovenop de Kelimutu. Dus besluiten we om er maar weer in te duiken en na het ontbijt de weg naar boven te maken.
Zo gezegd, zo gedaan en we rijden met Robert naar boven. De excursie naar de kratermeren van Kelimutu was een cadeau van vrienden van mijn vrouw.
Vanaf de parking is het nog een kwartiertje wandelen naar de kraters. Dat is een peulenschil. Verder loopt er in de buurt van de parking een voetpad naar Moni. Volgens de boekjes is het een geleidelijke en simpele wandeling van ongeveer 3 uur om weer terug te komen bij de guesthouse. Het is inmiddels mooi weer geworden en we besluiten daarom de terugtocht te voet te doen. Maar eerst naar de kraters.
Bij de eerste kraters worden we aangesproken door de oude Wayan Hendrik, die zeer Nederlands-patriottisch is en die ons trakteert op eindeloos lange verhalen:
Hij heeft nooit in Nederland gewoond, maar ik ben zelden iemand tegengekomen die zo pro-koningshuis is. En daar eindeloos over door gaat.
Maar uiteindelijk zien we toch kans om een foto te maken:
Dat zijn alvast twee van de drie kratermeren. Dit is de derde:
Elk meer heeft een eigen kleur en over de jaren heen veranderen deze. Zo was deze ooit zwart en één van de vorige twee ooit rood.
Na een uurtje of zo wandelen we de vulkaan weer af. Helaas was er een stel Indonesische hikers die aan weerszijden van de kraters naar elkaar aan het schreeuwen waren. Beetje jammer als je gewoon van de natuur wil genieten. Kelimutu is wel één van de hoogtepunten van Flores en we kunnen het iedereen aanraden om hier naar toe te gaan. Of de zonsopkomst echt een meerwaarde is, weten we niet. Wij vonden het wel best zo.
De weg naar beneden over het voetpad is trouwens een schitterende wandeling en het eerste uur komen we niemand tegen:
Wel komen we onderweg Bare Throated Whistlers tegen, maar helaas lukt het niet om deze op de foto vast te leggen.
@SeLang telt het dan wel?
Na een uurtje lopen we het eerste dorpje in. We hebben dan wel al een paar keer moeten gokken wat het juiste pad is. Bij sommige splitsingen staat geen bordje, of staat er wel een bordje maar wordt Moni dan weer niet vermeld. In het eerste dorpje krijgen we wel mee wat de begraafcultuur is van de mensen van Flores:
Na een pittige wandeling van ruim drie uur (en veel zwaarder dan omschreven – af en toe ging het gewoon steil omhoog) arriveerden we eindelijk bij het voetbalveld achter onze guesthouse. In het eerste dorp werd nog een ojek aangeboden (betaald ritje achterop de scooter), maar dat sloegen we stomgenoeg af. Achteraf wel spijt van.
Volledig uitgeput deden we de rest van de dag niets meer, behalve genieten van weer een geweldige avondmaaltijd van de vrouw van Robert. En het regelen van een hotelkamer in Bajawa, onze volgende bestemming op Flores.
Dag 12 van onze huwelijksreis!Deze morgen bleek het voetbalveld ook voor ochtendgymnastiek op muziek gebruikt te worden door de lokale school:
Maar daar trok deze jongen zich niks van aan.
Gelukkig vertrokken we naar Bajawa,. De broer van Robert bracht ons via Blue Stone Beach:
En een prachtige rit van ongeveer 4 uur voor 800.000 IDR later via groene valleien en langs vele vulkanen:
Naar Hotel Happy Happy in Bajawa:
Bajawa is overdag een levendige stad overdag, maar ’s avonds is het erg stil. Alle aanwezige toeristen verzamelen zich kennelijk in één van de vijf restaurants en eten dan daar gezamenlijk. Zo voelde het tenminste. We kwamen vijf buitenlanders tegen (vier andere Nederlanders en één Engelsman) die samen gingen eten en verder zagen we niemand. Uiteraard aten wij ook mee.
Dag 13 van onze huwelijksreis!Op dag 13 werden wij dus wakker in Hotel Happy Happy dat van een Nederlands stel is. Zij zaten zelf overigens in Nederland op dat moment. Hier werden we eindelijk weer getrakteerd op lekkere bedden en een warme douche. Na het ontbijt lopen we even de stad in op zoek naar een taxi om ons naar één van de lokale hotsprings te brengen. De afdaling van de vulkaan voelen we nog goed in de benen en een dagje relaxen hebben we wel verdiend.
Vreemd genoeg is er geen taxi te krijgen. Waar je op Bali struikelt over de taxichauffeurs, is het op Flores echt zoeken. Na wat inkopen op de lokale markt keren we terug naar het hotel. Alfons de manager heeft gelukkig wel een auto tot zijn beschikking en trommelt zijn neef op om ons naar de hotspring te rijden.
Onderweg rijden we door bamboebossen en langs het vliegveld van Bajawa tot we uiteindelijk bij Mangeruda Hot Springs aankomen. Dit is de grote pool:
Daar vind je ook de kleedhokjes met opvallende deuren:
Erg handig voor mensen die niet op hun privacy gesteld zijn. De grote pool ziet er leuk uit, maar wij gaan liever de pool met de bron in:
Deze is echter zo heet dat we de stroom volgen naar waar deze samenkomt met een andere stroom:
Mijn vrouw kijkt liever naar de mango-boom, maar ik laat mij liever geselen door de hete stroom:
Of je noemt het een massage. Zoals jullie kunnen zien doe ik niet graag mijn t-shirts uit in de zon. :’).
De schitterende kleurenpracht is trouwens gratis op Flores. Bedankt vriendin van mijn vrouw voor deze 'we weten nog niet waar we uit gaan komen excursie met privéchauffeur' die we dus zo besteed hebben om bij te komen van de afdaling van de Kelimutu-vulkaan.
Ondanks dat de hotspring op nog geen 15 kilometer van Bajawa ligt, duurt de autorit toch nog een uur. En dan weet onze chauffeur hoe hij moet rijden. Onze tafelgasten (zelfde mensen, ander restaurant, deze met vals zingende band) vertellen ons ’s avonds dat zij er bijna 2 uur op hun scootertje over deden om de hotspring te vinden. Wel een avontuur natuurlijk om zo rond te reizen. Als we toch wat jonger waren geweest …
Dag 14 van onze huwelijksreis!Deze dag staat in het teken van de traditionele dorpen rondom Bajawa. Ook één van de hoogtepunten van Flores volgens de boekjes. Via Alfons hebben we weer zijn auto en neef gecharterd. Hij brengt ons eerst naar Wogo:
Waar we bij een lieve familie het huis in mochten gaan en zelfs hun spirit home mochten bezoeken:
Na Wogo reden we door naar Luba via een waterval waar op dat moment een lokale jongen zijn scooter onder had gezet om deze te wassen:
Naar Luba dus:
Waar oude vrouwtjes druk bezig zijn:
En waar mannen uiteraard niets uitvoeren.
Vervolgens reden we door naar Bena, het best geconserveerde traditionele dorp (en gelijk ook duurste om te betreden):
Waar je aan de hoge zijde …
… maar weer eens getrakteerd wordt op een schitterend uitzicht:
In Bena was mijn vrouw de antropologe natuurlijk geheel in haar element:
Teken dat dit een mannen-woning is.
Vermoedelijk een altaar voor offerandes.
Maar dat was ze ook in de hotspring nabij Bena:
Waar de lokale jeugd hun best deed om indruk met technische voetbalhoogstandjes te maken:
Op onze laatste avond in Bajawa eten we weer samen met de resterende toeristen. Een Nederlandse broer en zus zullen de volgende morgen vroeg op één scooter stappen met rugzakken om naar Labuan Bajo te rijden. Gekkenwerk! In de auto doe je er al 8 uur over en wij breken de route in tweeën door een overnachting in Ruteng in te lasten. Kosten 1.600.000 IDR voor de rit van Bajawa naar Labuan Bajo met privéchauffeur.
Dag 15 van onze huwelijksreis!Op weg naar Ruteng dus. Wederom rijdt de neef van Alfons ons. Hij zal ook in Ruteng overnachten en ons de dag daarna naar Labuan Bajo brengen. Maar eerst dus naar Ruteng over de Trans Flores Highway:
In onze trouwe Toyota Kijang. Dit is overigens een opvallend recht stuk van de Trans Flores Highway.
Het was weer eens tijd voor een mango-stop. De lokalen noemen de weg trouwens de spaghetti-weg. Het gaat constant omhoog en omlaag en van links naar rechts. Geen wonder dat de gemiddelde snelheid op zo’n 25 kilometer per uur ligt. De uitzichten zijn wel schitterend:
Vulkanen en valleien.
Een stuk strand genaamd Gemo Beach. Waarschijnlijk vanwege de arak die er gestookt wordt.
Rijstvelden. Daar heb je er heel veel van.
Soms een meer.
Lokale bus met enorme megafoon op het dak (en ook wat passagiers) die ruim een kwartier achter ons reed met een gezellig deuntje.
Met de hobbit van Flores (omweg van een paar uur over zo ongeveer de slechtste weg van Flores).
De hobbit van Flores is gevonden in deze grot. Hiervandaan was het nog een uur terugrijden naar Ruteng. Daar gingen we nog even in sneltreinvaart door de lokale markt en aten snel wat, omdat we op tijd moesten zijn voor onze volgende overnachting:
Slapen bij de nonnetjes. Altijd leuk om het 'we zijn vandaag een half jaar getrouwd'-jubileum te vieren tussen de nonnetjes. Zeker als het om negen uur stil moet zijn en ze om vijf uur al luidkeels beginnen te zingen in de kapel. Overigens wel een goed bed en een heel schone badkamer.
Dag 16 van onze huwelijksreis!Goed, dit is dus het klooster in Ruteng. Om 5 uur ’s ochtends. Bedankt.
Vandaag rijden we door naar Labuan Bajo, via de spiderweb-ricefields:
Een typerende wc bij een toeristische attractie. Foto speciaal voor
@yvonne en
@Cat-astropheEn dan rijden we door. Nog een plaatje van de immer kronkelende Trans Flores Highway:
en maar weer eens een schitterend uitzicht met gelijk een beeld van de immer kronkelende en op en neergaande Trans Flores Highway. Het is dan ook geen wonder dat de lokale bevolking het spaghetti-wegen noemt en je over een stuk van 100km makkelijk vier uur doet. Ons eindpunt …
... is Labuan Bajo. De westelijke haven van Flores en toegangspoort tot de Komodo-eilanden ...
... waar je dus ook getrakteerd wordt op een zonsondergang over die eilanden.
Aangezien het nu wel een erg lang stuk wordt, deel ik deel 2 van het verslag maar even op. De Komodo-eilanden komen in een apart deel.
AccommodatiesHer en der op internetsites laat ik meestal wel een recensie achter. Dit is wat ik schreef over de accommodaties van dit deel van de reis, of wat ik nu aanvul:
Kelimutu: Palm Bungalowquote:
“Leuk verblijf in basic kamers met geweldig eten.”
+ De pannenkoeken voor ontbijt waren erg lekker, het avondeten (gezamenlijk met alle andere gasten) was geweldig. De vrouw van Robert kookt wat er die dag uit de groentetuin beschikbaar is en het smaakt allemaal geweldig. Beter hebben we op Flores niet gegeten. En dat voor 30.000 IDR per persoon. Robert zelf is trouwens een hele vriendelijke en vooral spraakzame man, waar zijn vrouw duidelijk de stille en drijvende kracht van de organisatie is. Ontzettend lieve mensen!
- Laten we wel wezen: de kamers zijn basic. Erg basic. Robert geeft dat zelf overigens ook ronduit toe en de prijs is er ook naar. Zaken in de badkamer werken niet, of met aparte oplossingen, dus is het af en toe behelpen. Als je daar op ingesteld bent, valt er natuurlijk wel mee om te gaan. En wifi werkt alleen als Robert daar krediet voor heeft.
Score: 7,9/10
Prijs: 135.000 IDR per nacht
Bajawa: Hotel Happy Happyquote:
“Gezellige accommodatie met schone kamers.”
+ Goed bed, fijn beddengoed, schone kamers.
- Kamers niet heel groot.
Score: 8,2/10
Prijs: 350.000 IDR per nacht
Ruteng: Bij de nonnetjes van Susteran Santa Maria Berdukacitaquote:
“Mooie accommodatie met zeer schone kamers.”
+ Zeer schone kamers met goede bedden en smetteloze badkamers.
- Om 21.00 uur gaat de deur dicht en om 05.00 uur begint het zingen.
Score: 8,7/10
Prijs: 375.000 IDR per nacht
.
[ Bericht 0% gewijzigd door UIO_AMS op 16-03-2019 13:00:04 ]