De mobieltjes, maar wat zijn nog meer oorzaken? Asocialere houding van veel mensen op de weg? Nalaten van verbeteren weginrichting? Te veel de aanname doen dat mensen de regels volgen? Slecht handhaven?quote:Aantal verkeersdoden stijgt verder
Veiliger verkeer in Nederland, het lijkt maar niet te lukken. Uit voorlopige cijfers van de Nationale Politie en het Verbond van Verzekeraars blijkt dat het aantal verkeersdoden in 2018 wederom gestegen is.
Auto's worden steeds veiliger en de regering geeft bakken met geld uit aan campagnes om de automobilist veiliger te laten rijden. Beide hebben blijkbaar geen invloed op de verkeersveiligheid in Nederland, want al vijf jaar op rij worden er meer en meer mensen doodgereden. De Nationale Politie en het Verbond van Verzekeraars maakten dit bekend.
Beide partijen houden een eigen lijst van verkeersdoden bij. De zogenoemde 'schaduwlijst' toont aan dat er in 2018 522 mensen de dood vonden in het verkeer. Dat waren er 510 in 2017. Een geringe stijging dus. De schaduwlijst STAR (Smart Traffic Accident Reporting) bestaat zodat de partijen kunnen ingrijpen als er ineens heel veel slachtoffers vallen. De echte cijfers komen in april van het CBS.
"We werken keihard aan maatregelen en gedragsverandering, maar dat biedt kennelijk geen soelaas. Wij denken dat veel weggebruikers ervaren dat de pakkans toch gering is en daarom blijven ze zich onverantwoord gedragen," zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland tegen de Telegraaf. Rob zegt het niet, maar doelt onder andere op het nog steeds toenemende gebruik van mobieltjes in het verkeer.
Ik zie genoeg idioterie. WIllens en wetens de regels overtreden op momenten dat je dat beter niet kunt doen (heb het niet over 130 rijden op een 100 weg).quote:Op maandag 11 februari 2019 20:16 schreef Marsenal het volgende:
Kan het ook zijn dat er steeds meer mensen aan het verkeer deelnemen?
Zeker, maar dat is geen sexy argument. Dus laten we ons richten op een vast en zeker grote veroorzaker en dat zijn mobiele telefoons en een veroorzaker wat totaal onacceptabel is.quote:Op maandag 11 februari 2019 20:16 schreef Marsenal het volgende:
Kan het ook zijn dat er steeds meer mensen aan het verkeer deelnemen?
Persoonlijk denk ik dat het dichtslibben van onze wegen daar debet aan is, ik zie verder niet in waarom wij anders echt zouden ‘verhufteren’.quote:Op maandag 11 februari 2019 20:19 schreef jakosi het volgende:
[..]
Ik zie genoeg idioterie. WIllens en wetens de regels overtreden op momenten dat je dat beter niet kunt doen (heb het niet over 130 rijden op een 100 weg).
Want dan is het een beetje vreemd om te schrijven dat mensen worden "doodgereden" en is het inzetten op een gedragverandering onder bestuurders van motorvoertuigen niet heel efficient.quote:Bijna twee derde van het aantal ernstig verkeersgewonden bestaat uit fietsers. Het overgrote deel daarvan raakt gewond in een ongeval waarbij geen motorvoertuig is betrokken.
Je kunt beter fietshelmen gaan verplichten in dat geval. Verbod op appen op de fiets is ook al een goede zet.quote:Op maandag 11 februari 2019 20:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Is het nog steeds zo dat een zeer aanzienlijk gedeelte van de verkeersslachtoffers bestaat uit fietsers, die grotendeels betrokken raken bij eenzijdige ongevallen?
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)fiets-dan-in-de-auto
https://www.swov.nl/feite(...)rsgewonden-nederland
[..]
Want dan is het een beetje vreemd om te schrijven dat mensen worden "doodgereden" en is het inzetten op een gedragverandering onder bestuurders van motorvoertuigen niet heel efficient.
Ja dus:quote:Op maandag 11 februari 2019 20:27 schreef Tomatenboer het volgende:
Het aantal verkeersdoden stijgt al sinds 2013.
Wat is er in 2013 ook alweer ingevoerd?
Oh ja, de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/u!
Het zou één van de oorzaken kunnen zijn...
Dit was het eerste waar ik aan dacht.quote:
Maar veel mensen anticiperen ook totaal niet.quote:Op maandag 11 februari 2019 20:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit was het eerste waar ik aan dacht.
Mensen die te langzaam rijden worden roekeloos ingehaald en zo ontstaan ongelukken. Als ik dan kijk wie ik inhaal zijn het meestal oude mensen.
Snelheidsverschillen tussen auto's lijkt mij gevaarlijk, als iemand te langzaam rijdt en een ander rijdt wel netjes krijg je gevaarlijke situaties. Gewoon meerijden met de rest is het beste.
Dit met meer (andere) afleiding, niet persé smartphones maar ook belletjes en van alles doen/zien en vergeten dat niet iedereen altijd oplet. Ook het insuffen door saai rijcomfort, zal een grotere rol gaan spelen.quote:Op maandag 11 februari 2019 20:16 schreef Marsenal het volgende:
Kan het ook zijn dat er steeds meer mensen aan het verkeer deelnemen?
Steeds meer oudere fietsers, gebruikers van invalidewagentjes, enz...quote:Op maandag 11 februari 2019 20:16 schreef Marsenal het volgende:
Kan het ook zijn dat er steeds meer mensen aan het verkeer deelnemen?
Dit.quote:
En dit.quote:Op maandag 11 februari 2019 20:16 schreef Marsenal het volgende:
Kan het ook zijn dat er steeds meer mensen aan het verkeer deelnemen?
Ik denk asocialere houding ook. Op internet hebben ze ontdekt dat ze altijd gelijk hebben, dus dan zal het op de weg ook wel zo zijnquote:Op maandag 11 februari 2019 20:15 schreef jakosi het volgende:
[..]
De mobieltjes, maar wat zijn nog meer oorzaken? Asocialere houding van veel mensen op de weg? Nalaten van verbeteren weginrichting? Te veel de aanname doen dat mensen de regels volgen? Slecht handhaven?
We hebben in Nederland ook erg smalle wegen - weinig ruimte voor een foutje als er bomen naast de weg staan.quote:Op maandag 11 februari 2019 23:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit.
[..]
En dit.
Wat we steeds vaker doen is het afwaarderen van 80 km-wegen naar 60, terwijl dit helemaal niet veilig is als de verkeersintensiteit relatief hoog is op die weg. Wegen zouden juist opgewaardeerd moeten worden door de toename van het verkeer. De bevolking neemt toe, dus ook het verkeer. De meeste ongelukken gebeuren tijdens de spits op wegen die overbelast zijn. Wegen die allang opgewaardeerd hadden moeten worden, maar nagelaten wordt vanwege de kosten.
Een domme opmerking. Over een langere periode bekeken, is het aantal verkeersdoden in Nederland zeer fors gedaald. Rond 1972 waren het er jaarlijks nog zo'n 3.000, tegenwoordig praten we over 522 mensen. Dat zijn er 522 te veel, maar de langetermijntrend is een ruime daling.quote:Veiliger verkeer in Nederland, het lijkt maar niet te lukken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |