abonnement Unibet Coolblue
pi_184948079
Ik ben wel eens wat electra aan het verleggen, gaat opzich altijd prima en alles werkt. Echter snap ik niet helemaal waarom de blauwe draad nul blijft als je een apparaat aansluit en dan de nuldraad meet. Op wiki kom ik het volgende tegen:

"In de situatie met een eenfasenet, zoals in een normale huishoudelijke installatie, voert de nuldraad als onderdeel van een elektrisch circuit, de elektrische stroom van de fasedraad nadat het door een elektrische gebruiksapparaat is gepasseerd als het ware terug."

Dit klinkt voor mij heel logisch. Echter als ik dus die nul draad meet staat er niets op. Ik lees verder:

"Ten gevolge daarvan kan er, zelfs als de nuldraad geaard is, bij grote belasting *toch* een spanning op de nuldraad ten opzichte van aarde aanwezig zijn (zie de opmerking hieronder)."

*toch* ik zou juist denken dat er nu *juist* een spanning op de nuldraad staat.

(Ik ga ervanuit dat onze nul geaard is. Huis is 13 jaar oud en alle stopcontacten zijn geaard)

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Of wellicht een link naar een artikel of video of iets...
pi_184948294
Oké.
pi_184948819
Alleen Joost is anders geaard.
Je Nul draad niet.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_184948873
Hier staan wat diagrammen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system
De nuldraad is ergens aan de aarde gekoppeld.
Als er door de aarde geen stroom loopt maar wel door de nul dan zal de spanning op de nul iets hoger zijn.
Hoeveel hoger zal afhangen van hoeveel stroom er loopt en de weerstand van de nuldraad.

De vraag is dus bij welke belasting je hebt gemeten en hoe je hebt gemeten.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_184949481
Bij een grote belasting gaat de weerstand van je elektrische installatie meetellen. Als de stroom zo hoog is dat een potentiaalverschil tussen nul en aarde ontstaat is kan deze meeetbaar zijn. Echter, in een huisinstallatie is op zo'n korte afstand de spanning nagenoeg verwaarloosbaar, laat staan gevaarlijk.

In het elektriciteitsnet wordt daarom overal een aarde-nulkoppeling gemaakt om dit soort dingen te voorkomen. Het maximale potentiaalverschil moet onder 12 Volt zijn.

[ Bericht 13% gewijzigd door Ridocar op 11-02-2019 05:52:10 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_184950215
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 23:24 schreef voetbalkip het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Of wellicht een link naar een artikel of video of iets...
Er is een verschil tussen spanning en stroom. Je kan stroom op alle potentialen vervoeren die je wilt, zelfs op potentiaal nul. Maar voor een stroom is wel een potentiaalverschil nodig, zoals tussen fase en nul.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_185205741
Dat is dus het probleem van een leek dat elektriciteit probeert te doorgronden. Als je het verschil tussen spanning en stroom nog niet weet, krijg je het niet uitgelegd waarom een nuldraad spanningsloos is (ten opzichte van aarde) maar niet stroomloos hoeft te zijn.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')