abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184944939
registreer om deze reclame te verbergen
Net een nieuwe installatie gedaan met Windows 10. Nu wil ik het liefst een dual Boot met Ubuntu studio. (Of een andere Linux distro)

Maar zodra ik Linux boot vanuit USB zie ik de schijf niet

Gaat om Windows 10 1808 is er misschien een instelling waar ik overheen kijk? Heb een stuk schijf van 20gb niet toegewezen
pi_184945055
Gnu grub 2.03
  Grappenmaker zondag 10 februari 2019 @ 22:15:41 #3
388507 d4v1d
Wat vind je van de Singel?
pi_184946836
Op vrijdag 3 oktober 2014 22:08 schreef LompeHork het volgende:
D4v1d is wel een baas _O_
Op zondag 25 september 2016 16:43 schreef Crip het volgende:
Ik vind jou echt een onwijs leuke user.
  Grappenmaker zondag 10 februari 2019 @ 22:32:15 #4
388507 d4v1d
Wat vind je van de Singel?
pi_184947167
*houdt trouwens.
Op vrijdag 3 oktober 2014 22:08 schreef LompeHork het volgende:
D4v1d is wel een baas _O_
Op zondag 25 september 2016 16:43 schreef Crip het volgende:
Ik vind jou echt een onwijs leuke user.
pi_184947204
quote:
nu kom ik niet meer in bios ;(

Edit na 13 keer wel
pi_184947331
Opgelost mijn ssd stond in raid :@
pi_184947773
Nu nog kijken waarom Windows niet meer boot :D
pi_184948889
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 23:07 schreef Tailless het volgende:
Nu nog kijken waarom Windows niet meer boot :D
Omdat die niet meer in Raid staat wellicht :P
pi_184949630
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 00:45 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Omdat die niet meer in Raid staat wellicht :P
scherp blijft Linux dan nog werken?
pi_184949637
Zal ik Windows gewoon rondje nog eens doen? Eerst Windows 10 en daarna Ubuntu ? Maar dan in deze settings? Windows 10 is ge´nstalleerd in Raid (maar een schijf) en Ubuntu is ge´nstalleerd in AHCI.
Mijn idee is gewoon ze beide op AHCI installeren.

Wel leerzaam zo
pi_184949696
Ahci is beter als je geen raid gebruikt
pi_184949711
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 07:06 schreef Tailless het volgende:
Zal ik Windows gewoon rondje nog eens doen? Eerst Windows 10 en daarna Ubuntu ? Maar dan in deze settings? Windows 10 is ge´nstalleerd in Raid (maar een schijf) en Ubuntu is ge´nstalleerd in AHCI.
Mijn idee is gewoon ze beide op AHCI installeren.

Wel leerzaam zo
Beide? AHCI geldt voor alle poorten van een controller.

Windows in raid, ububtu in ahci?? HOEVEEL SCHIJVEN GEBRUIK JE?

Heb je al een backup? :')
pi_184950097
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 07:21 schreef Het_Bokje het volgende:
Ahci is beter als je geen raid gebruikt
ik heb 1 ssd waarom die op raid stond geen idee
pi_184950125
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 07:24 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Beide? AHCI geldt voor alle poorten van een controller.

Windows in raid, ububtu in ahci?? HOEVEEL SCHIJVEN GEBRUIK JE?

Heb je al een backup? :')
windows ge´nstalleerd in raid.

Dus ik ga er van uit dat ik vanavond weer Windows mag installeren. En daarna Ubuntu.
pi_184954741
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 08:31 schreef Tailless het volgende:

[..]

ik heb 1 ssd waarom die op raid stond geen idee
Mijn mobo heeft in de bios 3 opties: IDE, AHCI en RAID. Als ik een Raid-opstelling wil maken moet ik het mobo op Raid zetten om de Raidchip op het mobo te kunnen activeren. Dan kan ik geen AHCI meer instellen.
Waardeloos idee van de ontwerpers overigens, maar wellicht is dat bij jouw mobo ook.zo.

Even snel gezocht (win & Ubutu) levert het volgende op:
https://computertotaal.nl(...)OKIE_REDIRECTED=True
Succes :)
pi_184955245
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 14:28 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Mijn mobo heeft in de bios 3 opties: IDE, AHCI en RAID. Als ik een Raid-opstelling wil maken moet ik het mobo op Raid zetten om de Raidchip op het mobo te kunnen activeren. Dan kan ik geen AHCI meer instellen.
Waardeloos idee van de ontwerpers overigens, maar wellicht is dat bij jouw mobo ook.zo.

Even snel gezocht (win & Ubutu) levert het volgende op:
https://computertotaal.nl(...)OKIE_REDIRECTED=True
Succes :)
ja dat had ik dus ook
  maandag 11 februari 2019 @ 19:37:43 #17
23339 Henno
!!!!!1111heinz11!!
pi_184959733
Sowieso nooit de software RAID van je moederbord gebruiken, altijd aparte schijven laten exporteren naar je besturingssysteem via moderne Serial ATA (AHCI), en deze eventueel de RAID laten uitvoeren. Dan is het ook software RAID, maar dan is het alleen afhankelijk van het gebruikte besturingssysteem, en niet van je chipset of specifieke drivers.

Hardware RAID gebruik ik om die reden ook niet meer, sneller is het anno 2019 niet meer omdat ook maar 1 procent van een CPU voor algemeen gebruik dat tegenwoordig ook al prima aankan, en wat een gezeik toen die kaart kapot ging :') Als mijn moederbord naar z'n grootje gaat zet ik al mijn schijven over naar een andere FreeBSD machine en dan harkt ie z'n ZFS pool wel weer bij elkaar zolang ie de schijven maar kan zien.
pi_184966845
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:37 schreef Henno het volgende:
Sowieso nooit de software RAID van je moederbord gebruiken, altijd aparte schijven laten exporteren naar je besturingssysteem via moderne Serial ATA (AHCI), en deze eventueel de RAID laten uitvoeren. Dan is het ook software RAID, maar dan is het alleen afhankelijk van het gebruikte besturingssysteem, en niet van je chipset of specifieke drivers.

Hardware RAID gebruik ik om die reden ook niet meer, sneller is het anno 2019 niet meer omdat ook maar 1 procent van een CPU voor algemeen gebruik dat tegenwoordig ook al prima aankan, en wat een gezeik toen die kaart kapot ging :') Als mijn moederbord naar z'n grootje gaat zet ik al mijn schijven over naar een andere FreeBSD machine en dan harkt ie z'n ZFS pool wel weer bij elkaar zolang ie de schijven maar kan zien.
Dit.

SSD's in RAID heeft voor huis-tuin-en-gamegebruik geen merkbaar nut. Wellicht trager, doordat extra besturingslaag/driver/software+extra point of failure.

Zeker voor OS-schijven niet aan te raden.

(vroeger wel gedaan, met WD Raptors 10k rpm 150GB in Raid0 met winXP op een AthlonXP3200 barton...geen idee meer hoe hard die liep)

Sorry, nostalgische gevoelens prevaleren :'(
pi_184967335
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:37 schreef Henno het volgende:

Ik was mij dan ook niet bewust dat dat aanstond.

Nu werkt het als een zonnetje. :D
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')