abonnement Unibet Coolblue
pi_184939229
Ik wil wat meer gaan doen met filmen en daarvoor heb ik een camera nodig.

Mijn grote vraag is dus: wat voor camera kan ik het beste aanschaffen?

Beetje meer info over wat ik wil gaan doen en wil hebben:
- Documentaires filmen (dus interviews e.d.)
- Af en toe ook andere dingen filmen (vakantie, iets kunstzinnigs, fictie, etc.)
- De camera moet ook geschikt zijn voor fotografie
- Wat grotere keuze in lenzen die niet te duur zijn en waarmee je leuke effecten kan creëren
- Makkelijk geluidsapparatuur (microfoons) aansluiten
- Kortom: niet te moeilijk te hoeven zoeken naar (betaalbare) accessoires
- De camera zelf moet liever niet te zwaar en te groot zijn (wat je al snel hebt met DSLRs helaas)

Op dit moment heb ik een Sony a6000, op zich een hele prima camera waar ik weinig over te klagen heb. Het enige is dat de audio-aansluiting alleen geschikt is voor een sony-microfoon en ik liever niet altijd een externe audio-recorder wil gebruiken (dus liever een Rode VideoMic dan een Zoom).
Daarnaast vind ik ook dat het wat lastig is om 'leuke' lenzen te vinden voor deze camera. Het gewicht en de grootte van de camera daarentegen is wel weer fijn.

Ik hoor graag jullie tips over een camera en eventueel accessoires!
  zondag 10 februari 2019 @ 16:58:53 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184939594
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 16:43 schreef Fantjeplantje het volgende:
Ik wil wat meer gaan doen met filmen en daarvoor heb ik een camera nodig.

Mijn grote vraag is dus: wat voor camera kan ik het beste aanschaffen?

Beetje meer info over wat ik wil gaan doen en wil hebben:
- Documentaires filmen (dus interviews e.d.)
- Af en toe ook andere dingen filmen (vakantie, iets kunstzinnigs, fictie, etc.)
- De camera moet ook geschikt zijn voor fotografie
- Wat grotere keuze in lenzen die niet te duur zijn en waarmee je leuke effecten kan creëren
- Makkelijk geluidsapparatuur (microfoons) aansluiten
- Kortom: niet te moeilijk te hoeven zoeken naar (betaalbare) accessoires
- De camera zelf moet liever niet te zwaar en te groot zijn (wat je al snel hebt met DSLRs helaas)

Op dit moment heb ik een Sony a6000, op zich een hele prima camera waar ik weinig over te klagen heb. Het enige is dat de audio-aansluiting alleen geschikt is voor een sony-microfoon en ik liever niet altijd een externe audio-recorder wil gebruiken (dus liever een Rode VideoMic dan een Zoom).
Daarnaast vind ik ook dat het wat lastig is om 'leuke' lenzen te vinden voor deze camera. Het gewicht en de grootte van de camera daarentegen is wel weer fijn.

Ik hoor graag jullie tips over een camera en eventueel accessoires!
Wat is je budget? Het maakt wel uit of je er ¤1000 tegenaan wil gooien voor het hele systeem of dat je er ¤10.000 in wil investeren. Enneh, je mist in je huidige sony niet zo heel veel zeg je. Waarom wil je dan iets anders?
Huilen dan.
pi_184939772
quote:
7s.gif Op zondag 10 februari 2019 16:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Wat is je budget? Het maakt wel uit of je er ¤1000 tegenaan wil gooien voor het hele systeem of dat je er ¤10.000 in wil investeren. Enneh, je mist in je huidige sony niet zo heel veel zeg je. Waarom wil je dan iets anders?
Ja goeie vraag! Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden. Ik wil er niet te veel geld aan kwijt zijn dus eerder ¤1000 (als het kan minder).

Die sony a6000 is ook prima, maar waar ik dus tegenaan loop is dat er weinig goeie/leuke accessoires voor zijn (voor zover ik weet) als in audio-recorders, lenzen, flitsers/licht, etc.
Maar als ik dingen over het hoofd zie hoor ik dat ook graag.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 februari 2019 @ 18:32:38 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184941885
Heb je zelf al een idee als in merk en eventueel type :?

Spullen voor Sony zijn wat aan de prijzige kant waar dan wel weer bij aangetekend dat het goed spul is.
Overstappen naar een ander systeem zal ook niet helemaal gratis zijn, zeker omdat je die A6000 al hebt. Daarbij zijn ook de overige systemen best wel prijzig als het op accessoires aankomt. Een flitser voor Nikon of Canon of m4/3 is niet veel goedkoper dan die voor een Sony.

Gezien je budget lijkt het mij het handigste om met die A6000 door te gaan in plaats van iets anders kopen en erachter komen dat uitbreiden ook dan geld kost.

Audiospullen kan ik weinig over zeggen, weten anderen misschien weer beter.

Het lenzenaanbod voor Sony kun je uitbreiden door een LA-EA4 adapter aan te schaffen waarmee alle A-mount-lenzen vanaf 1985 gewoon met je A6000 koppelen alsof het allemaal zo bedoeld was. A-mount lenzen zijn momenteel beduidend talrijker dan e-mount en voor hele leuke prijzen te vinden.

Een ander ding zou een smart-adapter naar Canon EF kunnen zijn waarmee je lenzenaanbod nóg groter wordt.
Zo 'n smartadapter past de AF, de IS en de sturing van het diafragma aan waardoor de Canonlens het gewoon op een e-mount-camera doet. Diafragma en eventuele IS werken gewoon zoals Canon het bedoeld had. AF wordt merkbaar trager hoewel de adapters per generatie beter en betrouwbaarder worden.

Voorbeeldje met een Canon EF 2.5/50mm Macro op een NEX5N
Bibio marci by Ouwesok, on Flickr

Goedkoopste optie is om met manualfocuslenzen en bijbehorende adapters te werken. Adapters kosten in China een paar luizige euro's en voor een A6000 geldt dat zo ongeveer alles dat in de geschiedenis aan lenzen is gemaakt er op een of andere manier op te adapteren is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_184951309
Als je verder wilt met de a6000 kan je op deze pagina veel informatie vinden:

https://www.reddit.com/r/SonyAlpha/

De 18-105 F4 wordt veel gebruikt voor video's, zie ook de video van Cody Blue:
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')