abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 11 februari 2019 @ 14:02:11 #151
284411 crew  heywoodu
heywoodu
pi_184954319
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 14:01 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Voor de kijkers ja. Ik ga niet beweren dat het dan volledig booming zal zijn. Misschien is schaatsen gewoon te saai geworden en moeten we accepteren dat het later alleen in samenvatting te zien is.
Wat is er zo anders geworden aan schaatsen dan? En hoe verhoudt zich dat met andere sporten?
Noriaki Kasai _O_
Laura Dahlmeier O+
Bruna Moura _O_ O+
  maandag 11 februari 2019 @ 14:03:18 #152
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_184954345
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 14:02 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Wat is er zo anders geworden aan schaatsen dan? En hoe verhoudt zich dat met andere sporten?
Ik bedenk me net; het kan ook aan ons liggen :) Het moet tegenwoordig snel en spectaculair zijn. Shorttracken vind ik steeds leuker. Veel actie en onderdelen volgen elkaar snel op. Spanningsboog wordt steeds kleiner.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 11 februari 2019 @ 14:06:10 #153
284411 crew  heywoodu
heywoodu
pi_184954402
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 14:03 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Ik bedenk me net; het kan ook aan ons liggen :) Het moet tegenwoordig snel en spectaculair zijn. Shorttracken vind ik steeds leuker. Veel actie en onderdelen volgen elkaar snel op. Spanningsboog wordt steeds kleiner.
Ja, dat is in heel veel sporten dus, waardoor alsmaar meer klassieke onderdelen vervangen worden door 'hippe' en 'snelle' dingen, ook al hebben die steeds minder met de sport zelf te maken. Daarom hebben we straks ook tien etappes van 50 kilometer in de Tour, want 100 kilometer is veel te lang en biedt niet genoeg actie.
Noriaki Kasai _O_
Laura Dahlmeier O+
Bruna Moura _O_ O+
  maandag 11 februari 2019 @ 14:07:28 #154
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_184954431
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 14:06 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ja, dat is in heel veel sporten dus, waardoor alsmaar meer klassieke onderdelen vervangen worden door 'hippe' en 'snelle' dingen, ook al hebben die steeds minder met de sport zelf te maken. Daarom hebben we straks ook tien etappes van 50 kilometer in de Tour, want 100 kilometer is veel te lang en biedt niet genoeg actie.
Ik hoop het niet :P
pi_184954543
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 13:38 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Klopt, tussensprints zouden een kans op medaille moeten geven. En dat de kijkers te dom zijn geloof ik niet. Als je het maar goed genoeg laat zien moet het kunnen.

Waarom zou er niet rechtsonder in beeld een live tussenstand kunnen staan? Met daarboven Tussen/Eindsprint 1e: xx punten, 2e: xx punten... Je moet de kijkers niet dom gaan maken. Het vraagt een kleine investering en kweekt veel meer begrip en hopelijk spannendere races. Voor de mensen in stadion is het wellicht lastiger om het te laten zien.
Je hebt helemaal gelijk hoor, en ik geloof ook niet dat kijkers te dom zijn. Maarja, dat is nou eenmaal wat er telkens herhaald wordt. Allrounden is te ingewikkeld want je hebt meer dan 1 afstand, massasprints zijn te ingewikkeld als de nrs 1 t/m 3 niet op die positie eindigen. Alles is altijd maar te ingewikkeld. Niet alleen bij het schaatsen, de hele wereld wordt aangepast omdat de mensen het anders allemaal niet begrijpen.

De NS zet dit soort constructies op hun vertrekborden: 'Volgende trein/Next train: Den Haag, 13.44' , voor die ene buitenlander met het IQ van een pinda die op een treinstation niet begrijpt dat er wordt aangegeven waneer een trein vertrekt als er een plaats + vertrektijd wordt weergegeven.
pi_184954674
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 14:03 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Ja, ik vind shorttrack dus altijd heel saai. In theorie kan er veel gebeuren, maar in de praktijk rijden ze vaak in een vaste volgorde naar de finish. Dan krijg je daarnaast ook nog de onvermijdelijke diskwalificaties en valpartijen, die eigenlijk talrijker zijn dan de echt spectaculaire momenten.
Het is als met wielrennen. In een etappe kan op elk moment iets gebeuren, dat geeft het spanning om te kijken, maar in de praktijk gebeurt er slechts zelden wat. Maar bij wielrennen heb je een rit van 4 uur, waardoor je altijd wel iets moois gezien hebt. Bij shorttrack duurt het hooguit 2 minuten, dus heb je meestal niets.
En de populairste sporten wereldwijd, zijn toch eigenlijk de sporten die werken zoals met wielrennen: langdurig, meestal gebeurt er niet zoveel maar er kan elk moment wat gebeuren. Voetbal, cricket, honkbal, wielrennen, tennis. Sporten die het helemaal niet moeten hebben van snel en spectaculair, maar van slijtageslagen. Zodat je als toeschouwer in de wedstrijd kan komen, steeds meer mee kan leven en steeds enthousiaster kan raken over kleine momenten in de wedstrijd.

Een ace in de eerste game van een tenniswedstrijd doet niemand wat, maar als het 5-5 in de beslissende set staat, en iets van 30-30 en je zit al 4 uur te kijken, dan juich je. Terwijl het om dezelfde slag gaat. De spanningsopbouw naar de beslissende fase toe, daar is tijd voor nodig en in een 'snelle, spectaculaire sport' ontbreekt dat.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 11 februari 2019 @ 14:30:13 #157
284411 crew  heywoodu
heywoodu
pi_184954769
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 14:24 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, ik vind shorttrack dus altijd heel saai. In theorie kan er veel gebeuren, maar in de praktijk rijden ze vaak in een vaste volgorde naar de finish. Dan krijg je daarnaast ook nog de onvermijdelijke diskwalificaties en valpartijen, die eigenlijk talrijker zijn dan de echt spectaculaire momenten.
Het is als met wielrennen. In een etappe kan op elk moment iets gebeuren, dat geeft het spanning om te kijken, maar in de praktijk gebeurt er slechts zelden wat. Maar bij wielrennen heb je een rit van 4 uur, waardoor je altijd wel iets moois gezien hebt. Bij shorttrack duurt het hooguit 2 minuten, dus heb je meestal niets.
En de populairste sporten wereldwijd, zijn toch eigenlijk de sporten die werken zoals met wielrennen: langdurig, meestal gebeurt er niet zoveel maar er kan elk moment wat gebeuren. Voetbal, cricket, honkbal, wielrennen, tennis. Sporten die het helemaal niet moeten hebben van snel en spectaculair, maar van slijtageslagen. Zodat je als toeschouwer in de wedstrijd kan komen, steeds meer mee kan leven en steeds enthousiaster kan raken over kleine momenten in de wedstrijd.

Een ace in de eerste game van een tenniswedstrijd doet niemand wat, maar als het 5-5 in de beslissende set staat, en iets van 30-30 en je zit al 4 uur te kijken, dan juich je. Terwijl het om dezelfde slag gaat. De spanningsopbouw naar de beslissende fase toe, daar is tijd voor nodig en in een 'snelle, spectaculaire sport' ontbreekt dat.
Mwah, het is bij shorttrack natuurlijk niet zo dat de hele wedstrijd uit alleen de finale bestaat. In het wielrennen zijn ze een paar uur onderweg van A naar B, in het voetbal rennen ze anderhalf uur achter de bal aan en gebeurt er soms wat, in het shorttrack wordt verspreid over de dag naar het hoogtepunt (de finale) gewerkt.
Noriaki Kasai _O_
Laura Dahlmeier O+
Bruna Moura _O_ O+
  maandag 11 februari 2019 @ 14:36:09 #158
46976 sasquatsch
a.k.a. Yeti, Bigfoot, etc.
pi_184954852
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 14:06 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Dat komt omdat de aandachtspanne van de jeugd steeds kleiner wordt. En men dus om die kijkers te trekken alles maar korter en spectaculairder maakt. ;(
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that." - Joe Saward
  maandag 11 februari 2019 @ 14:37:23 #159
46976 sasquatsch
a.k.a. Yeti, Bigfoot, etc.
pi_184954879
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 14:30 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Mwah, het is bij shorttrack natuurlijk niet zo dat de hele wedstrijd uit alleen de finale bestaat. In het wielrennen zijn ze een paar uur onderweg van A naar B, in het voetbal rennen ze anderhalf uur achter de bal aan en gebeurt er soms wat, in het shorttrack wordt verspreid over de dag naar het hoogtepunt (de finale) gewerkt.
In shorttrack is elke wedstrijd afzonderlijk meestal wel spectaculair. Niet te vergelijken met het wielrennen en voetballen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that." - Joe Saward
pi_184955229
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 14:37 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

In shorttrack is elke wedstrijd afzonderlijk meestal wel spectaculair. Niet te vergelijken met het wielrennen en voetballen.
Dan zie je andere races dan ik. Zelfs die keer dat Schulting won op de OS gebeurde er eigenlijk helemaal niets in de finale, behalve dat de twee Koreanen elkaar onderuit tikten. Als je het daarvan moet hebben... Het gebeurt vaker niet dan wel dat de volgorde van schaatsers in de laatste rondjes nog verandert zonder valpartijen.
pi_184956705
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 10:25 schreef VoMy het volgende:
Maar vorig jaar in SLC werden er bij de wereldbeker in december toch ook al 2 wereldrecords gereden, door Bloemen en Kodaira. Dus, zeker in SLC moet het toch nog steeds wel haalbaar zijn om wereldrecords te rijden, verouderde installaties of niet. In Calgary is het eigenlijk al jaren pet qua omstandigheden, maar ook daar is dit jaar door Dubreuil nog 34,11 gereden en toen werd er ook op de middenafstanden aardig gevlamd door bijvoorbeeld A-junior Connor Howe. Dus, het kan nog steeds heel snel zijn in Calgary, maar dat is het vaak ook niet.
Maar, met het oog op de adelskalender is het sowieso mooi dat ze voor een tweeluik in piekseizoen naar Noord-Amerika gaan. Zowel Kramer als Roest als Pedersen acht ik kansrijk om Davis te passeren en bij de vrouwen moet Takagi echt een goede stap richting Klassen kunnen zetten.

Nederland schaatsland bezit momenteel overigens 0 wereldrecords op de klassieke afstanden maar WE zijn wel de beste want WE kunnen heel goed pieken.
Het rijden op een hooglandbaan is ook een beetje een trucje, degenen die daar meer tijd doorbrengen hebben dat vaak beter onder de knie (en zijn meer gewend aan de hoogte). Het is niet zomaar gezegd dat er weer hele happen afgaan in Salt Lake (of Calgary), of dat Davis gepasseerd wordt op de Adelskalendern.
pi_184956763
De ISU schijnt overigens alle WK's op een hoop te willen gooien en er in een paar dagen doorheen te willen jagen :')

https://www.sportschau.de(...)uf-Super-WM-100.html
pi_184956778
Oh, en shorttrack is inderdaad weinig aan.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')