abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184939610
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 16:57 schreef LazyDave het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wordt iedereen van heroïne productiever, maar waarom zo geobsedeerd op TS en zijn ''zogenaamde'' loser vrienden? Mijn hele woonplaats zit vol met losers. Zelf ben ik ook een loser. Uiteindelijk valt er toch niets te winnen.
Ps productiever worden mensen niet van heroïne hoor, hoe kom je daarbij?
  Leukste jonkie 2022 zondag 10 februari 2019 @ 17:06:25 #52
213457 engine
pi_184939778
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 16:51 schreef squatt3r het volgende:

[..]

ps je sociale netwerk, financiële positie en werk zijn wel van invloed op hoe snel negatieve effecten zichtbaar zijn. In het algemeen zou ik met heroïne wat terughoudend zijn. Maar verder moet je vooral niet met losers omgaan (zoals TS dus kennelijk) en mensen om je heen hebben die je corrigeren en werk waar iets van je verwacht wordt. In de voorwaardelijke zin zorgt je context er dan voor dat je lekker in het weekend los kan gaan, maar verder voldoende grenzen kent (het valt snel genoeg op als je niet functioneert).
Een verslaafde is juist vaak heel goed in het verbergen van de verslaving. Je post is echt complete onzin.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_184939807
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:06 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Een verslaafde is juist vaak heel goed in het verbergen van de verslaving. Je post is echt complete onzin.
Denk je dat dat de essentie is van mijn post? Ik leg uit dat 'verslaving' ook een sociaal construct is en wordt gedefinieerd in termen van last. En arme mensen hebben nou eenmaal eerder 'last' dan wanneer in contextuele zin een en ander goed geregeld is.
pi_184939849
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:06 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Een verslaafde is juist vaak heel goed in het verbergen van de verslaving. Je post is echt complete onzin.
Daarbij blijkt uit allerlei studies hoe belangrijk (sociale) context is voor het ontstaan van een verslaving en voor het afkicken. kortom, jouw reactie lijkt mij complete onzin en allicht ook je posthistorie, daar heb ik nog niet naar gekeken. Over je (sociale) context heb ik wel een vermoeden.
  zondag 10 februari 2019 @ 17:12:52 #55
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_184939912
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:09 schreef squatt3r het volgende:
Daarbij blijkt uit allerlei studies hoe belangrijk (sociale) context is voor het ontstaan van een verslaving en voor het afkicken.
Ik heb inderdaad weleens iets gezien over dat je verslaafden beter met soort van liefde kunt benaderen en ze helpen met reïntegratie en zo dan dat je ze d.m.v. bijv een gevangenis buiten de samenleving plaatst

Niet per se voor hun productiviteit of zo maar dat dat bij afkicken en zo beter helpt
  Leukste jonkie 2022 zondag 10 februari 2019 @ 17:13:04 #56
213457 engine
pi_184939922
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:07 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Denk je dat dat de essentie is van mijn post? Ik leg uit dat 'verslaving' ook een sociaal construct is en wordt gedefinieerd in termen van last. En arme mensen hebben nou eenmaal eerder 'last' dan wanneer in contextuele zin een en ander goed geregeld is.
Verslaving is toch geen definitie van last? Ik bedoel, ik zou een verslaving prima kunnen betalen, omgeving merkt niks, dus is het dan een minder serieuze verslaving?

Het arm zijn maakt de verslaving misschien eerder zichtbaar.

Overigens weet ik niet zeker of ik je post wel goed begrepen heb.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  zondag 10 februari 2019 @ 17:14:20 #57
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_184939950
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:13 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Verslaving is toch geen definitie van last? Ik bedoel, ik zou een verslaving prima kunnen betalen, omgeving merkt niks, dus is het dan een minder serieuze verslaving?

Het arm zijn maakt de verslaving misschien eerder zichtbaar.

Overigens weet ik niet zeker of ik je post wel goed begrepen heb.
Naja meestal spreek je over een verslaving als hetgeen waaraan die persoon verslaafd is eigenlijk een negatief effect heeft op zijn welzijn en dat hij zonder die verslaving (qua gezondheid) beter af is.
pi_184939957
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:13 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Verslaving is toch geen definitie van last? Ik bedoel, ik zou een verslaving prima kunnen betalen, omgeving merkt niks, dus is het dan een minder serieuze verslaving?

Het arm zijn maakt de verslaving misschien eerder zichtbaar.

Overigens weet ik niet zeker of ik je post wel goed begrepen heb.
Ik weet ook niet of ik mijn post goed begrepen heb. Maar verslaving kent geen 'absolute' definitie. het gaat vaak over de last die het veroorzaakt: zorgt het voor hinder in je dagelijkse leven. De relatie tussen de 'afhankelijkheid' en de effecten van die afhankelijkheid. TEnzij je het gewoon wil definIëren als hoeveel mensen drinken/gebruiken. Maar dan moet je dus vaststellen dat voor de een de verslaving een probleem is en voor de ander niet. Een definitie in termen van effecten voor je (sociaal) functioneren lijkt mij dan bruikbaarder.
pi_184939994
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:14 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Naja meestal spreek je over een verslaving als hetgeen waaraan die persoon verslaafd is eigenlijk een negatief effect heeft op zijn welzijn en dat hij zonder die verslaving (qua gezondheid) beter af is.
niet enkel in termen qua gezondheid toch (dat is een van de uitingsvormen). Maar ook qua sociaal-maatschappelijk functioneren: kan je je werk nog doen, je woning nog betalen en heb je nog vrienden die je mogen.
  Leukste jonkie 2022 zondag 10 februari 2019 @ 17:16:26 #60
213457 engine
pi_184939997
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:09 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Daarbij blijkt uit allerlei studies hoe belangrijk (sociale) context is voor het ontstaan van een verslaving en voor het afkicken. kortom, jouw reactie lijkt mij complete onzin en allicht ook je posthistorie, daar heb ik nog niet naar gekeken. Over je (sociale) context heb ik wel een vermoeden.
Ja dat in bepaalde kringen meer verslaafden zijn is logisch. En de rest van je post zijn gewoon aannames over mijn persoonlijke situatie die niet zo belangrijk zijn in deze discussie.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_184940014
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:16 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Ja dat in bepaalde kringen meer verslaafden zijn is logisch. En de rest van je post zijn gewoon aannames over mijn persoonlijke situatie die niet zo belangrijk zijn in deze discussie.
Klopt. Maar hoe definieer jij 'verslaving'? Zie je het als een absolute definitie (dus: iedereen die ... drinkt/gebruikt is verslaafd). Of zie je de definitie in termen van last in relatie tot de sociaal-maatschappelijke context?
pi_184940045
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 16:59 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Ps productiever worden mensen niet van heroïne hoor, hoe kom je daarbij?
Vanwege de toename in energie en motivatie misschien. Maar waarschijnlijk geldt dat meer voor cocaine of amfetamine. Wat precies de uitwerking is van drugs is per individu afhankelijk natuurlijk.
ADHD-C
pi_184940053
En, om toch te laten zien dat het OT is, volgens TS zijn er mensen die hun vermeende 'verslaving' gebruiken om bepaald gedrag te verantwoorden. Dat lijkt mij behoorlijk problematisch. Terwijl, en dat is mijn stelling, er mensen zijn die onverminderd hetzelfde gebruiken en gewoon zeggen dat ze dat doen om te genieten en er verder geen hinder van ondervinden.
pi_184940079
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:18 schreef LazyDave het volgende:

[..]

Vanwege de toename in energie en motivatie misschien. Maar waarschijnlijk geldt dat meer voor cocaine of amfetamine. Wat precies de uitwerking is van drugs is per individu afhankelijk natuurlijk.
Bij cocaïne zou dat (kortdurend) gelden. Maar heroïne is wel een heel ander soort drugs, dus los van de persoon is er een verschil tussen peppende middelen en hallucinerende middelen. Heroïne kent bijvoorbeeld een plafond, terwijl van cocaíne kan je blijven gebruiken...
  zondag 10 februari 2019 @ 17:20:08 #65
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_184940093
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:16 schreef squatt3r het volgende:

[..]

niet enkel in termen qua gezondheid toch (dat is een van de uitingsvormen). Maar ook qua sociaal-maatschappelijk functioneren: kan je je werk nog doen, je woning nog betalen en heb je nog vrienden die je mogen.
ja niet alleen lichamelijke gezondheid. Welzijn is misschien een betere term
  zondag 10 februari 2019 @ 17:20:26 #66
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_184940110
Achterlijk topic. Dus jij denkt dat mensen bewust hun leven naar de tering drinken/gebruiken omdat ze de wil niet hebben om te stoppen? :')
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
pi_184940111
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:20 schreef hugecooll het volgende:
oh die had ik al gezegd :+
Ik denk dat we het eens zijn. ik moet mijn niet-verslaving gaan bevredigen en geef het rietje aan jou, ik heb mijn best gedaan!
pi_184940127
TS is verslaafd aan wiet.
  Leukste jonkie 2022 zondag 10 februari 2019 @ 17:22:56 #70
213457 engine
pi_184940129
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:17 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Klopt. Maar hoe definieer jij 'verslaving'? Zie je het als een absolute definitie (dus: iedereen die ... drinkt/gebruikt is verslaafd). Of zie je de definitie in termen van last in relatie tot de sociaal-maatschappelijke context?
Nee is zeker geen absolute definitie. Wat ik probeer te zeggen is dat mensen ondanks een verslaving kunnen blijven functioneren. Het verbergen van de verslaving is juist wat de verslaving in stand houdt.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_184940204
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:22 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Nee is zeker geen absolute definitie. Wat ik probeer te zeggen is dat mensen ondanks een verslaving kunnen blijven functioneren. Het verbergen van de verslaving is juist wat de verslaving in stand houdt.
Maar wat is het probleem, wat betekent 'verbergen' precies? Als je duurzaam goed functioneert en tussendoor op de wc's nakkies sos pakt, wat is dan precies het probleem? Het wordt een probleem als het verbergen niet meer werkt, je last krijgt van je hart, je geen geld mee hebt, je slecht functioneert op je werk of je neusschotje ontbreekt.

En het moment waarop dat gebeurt, wordt dus mede bepaald door (los van wat genetische factoren) je sociale context etc.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2019 17:25:45 ]
pi_184940236
Al jaren 'verslaafd' aan pep of levensgenieter:

  Leukste jonkie 2022 zondag 10 februari 2019 @ 17:36:05 #73
213457 engine
pi_184940467
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:25 schreef squatt3r het volgende:

[..]

Maar wat is het probleem, wat betekent 'verbergen' precies? Als je duurzaam goed functioneert en tussendoor op de wc's nakkies sos pakt, wat is dan precies het probleem? Het wordt een probleem als het verbergen niet meer werkt, je last krijgt van je hart, je geen geld mee hebt, je slecht functioneert op je werk of je neusschotje ontbreekt.

En het moment waarop dat gebeurt, wordt dus mede bepaald door (los van wat genetische factoren) je sociale context etc.
Het gaat er om dat je het nodig hebt, of denkt te hebben. Tegen beter weten in gebruiken.

Je kunt prima functioneren als je dagelijks pep snuift op je werk. Zelfs als je er zelf geen probleem in ziet is het gewoon een verslaving. Mensen weten niet altijd dat ze verslaafd zijn.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  Leukste jonkie 2022 zondag 10 februari 2019 @ 17:36:34 #74
213457 engine
pi_184940480
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:26 schreef squatt3r het volgende:
Al jaren 'verslaafd' aan pep of levensgenieter:

[ afbeelding ]
Al jaren verslaafd :D
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_184940694
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 17:36 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Het gaat er om dat je het nodig hebt, of denkt te hebben. Tegen beter weten in gebruiken.

Je kunt prima functioneren als je dagelijks pep snuift op je werk. Zelfs als je er zelf geen probleem in ziet is het gewoon een verslaving. Mensen weten niet altijd dat ze verslaafd zijn.
Maar wat maakt het dan uit, wanneer is het een 'probleem'? En hoezo 'tegen beter weten in', is dat 'beter weten' een algemene norm, of persoonsafhankelijke?

Ik moet gaan, maar ik zou het begrip verslaving het liefst zien in termen van noodzakelijke vervolgacties en wat voor probleem het voor iemand (of zijn omgeving) is. Niet in de belerende termen die jij lijkt te hanteren, maar misschien bedoel je het niet zo.

Of ben je het ermee eens dat mensen gewoon verslaafd kunnen zijn (in termen van afhankelijk) maar we dat verder niet als een probleem moeten zien?

Enfin, later!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')