Denk daar maar es over, TS.quote:Op zondag 10 februari 2019 00:33 schreef Lunatiek het volgende:
TS lijkt wel degelijk in een god te geloven. Heeft een duidelijk beeld wat die god moet zijn en hoe die god zich moet gedragen. Bij dat godsbeeld hoort blijkbaar ook dat die god afwezig is in de wereld van TS. In die zin is het niet meer dan logisch dat wanneer je om een teken vraagt van diens bestaan die god afwezig blijft - dat is immers hoe TS zich een god voorstelt.
Koekkoek! Weer een cirkelredenering zoals enkel een gelovige ze kan maken.quote:
Jaja, het is mijn schuld. Jij bent zo knettergek dat dit al mijn lastste reactie op je zal zijn.quote:Op zondag 10 februari 2019 00:33 schreef Lunatiek het volgende:
TS lijkt wel degelijk in een god te geloven. Heeft een duidelijk beeld wat die god moet zijn en hoe die god zich moet gedragen. Bij dat godsbeeld hoort blijkbaar ook dat die god afwezig is in de wereld van TS. In die zin is het niet meer dan logisch dat wanneer je om een teken vraagt van diens bestaan die god afwezig blijft - dat is immers hoe TS zich een god voorstelt.
Allereerst zou ik het concept hel even loskoppelen van geloof. De hel is een 4e/5e eeuwse uitvinding van een paar bisschoppen, voornamelijk Augustinus. Zijn invloed reikt ver; niet alleen de katholieken en protestanten hebben die blasfemische idee overgenomen, ook de islam put rijkelijk uit diens hersenspinsels over eeuwige vurige tormenten.quote:Op zondag 10 februari 2019 01:07 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Jaja, het is mijn schuld. Jij bent zo knettergek dat dit al mijn lastste reactie op je zal zijn.
Koekje van eigen deeg. Als deze vraag geen oprechte intentie heeft, waarom zou ik deze dan oprecht beantwoorden?quote:Op zondag 10 februari 2019 00:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist. One-liners.
Zoals: kijk eens om je heen = God.
Herstel: is jouw versie van God.
Hahaha, wat een onzin weer dit. Wellicht hebben zij dit concept bij de massa onder de aandacht gebracht, maar het is zeker niet hun 'uitvinding'. In diverse apocriefe geschriften uit de eerste eeuwen van de christelijke jaartelling kom je dit tegen, maar ook bijvoorbeeld gewoon in het Evangelie van Marcus. Ja, dat heb ik gelezen.quote:Op zondag 10 februari 2019 01:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Allereerst zou ik het concept hel even loskoppelen van geloof. De hel is een 4e/5e eeuwse uitvinding van een paar bisschoppen,
Waarschijnlijk weet hij wel dat "Gehenna" en "hel" niet hetzelfde zijn.quote:Op zondag 10 februari 2019 07:46 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Hahaha, wat een onzin weer dit. Wellicht hebben zij dit concept bij de massa onder de aandacht gebracht, maar het is zeker niet hun 'uitvinding'. In diverse apocriefe geschriften uit de eerste eeuwen van de christelijke jaartelling kom je dit tegen, maar ook bijvoorbeeld gewoon in het Evangelie van Marcus. Ja, dat heb ik gelezen.
Ben je nu bewust desinformatie aan het verspreiden, of heb je het Nieuwe Testament niet eens gelezen?
Niet alleen zit daar enig verschil tussen, het woord hel komt uit de Germaanse mythologie, van de godin Hel en het hiernamaals Helheim. Dat is een wezenlijk ander concept van "hel".quote:Op zondag 10 februari 2019 08:05 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waarschijnlijk weet hij wel dat "Gehenna" en "hel" niet hetzelfde zijn.
Haha, ik had al verwacht dat Etto dit zou proberen te draaien richting een semantische discussie, maar jij bent hem voor.quote:Op zondag 10 februari 2019 08:05 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waarschijnlijk weet hij wel dat "Gehenna" en "hel" niet hetzelfde zijn.
Misschien moet je je dan even inlezen.quote:Op zondag 10 februari 2019 08:34 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Haha, ik had al verwacht dat Etto dit zou proberen te draaien richting een semantische discussie, maar jij bent hem voor.
Gehenna is taalkundig terug te voeren naar de zelfde wortels als jahannam. Je punt ontgaat me dus.
In mijn ogen weet ik al voldoende. Misschien kan je me van gedachte doen veranderen. Kan je kort en bondig toelichten waar ik het volgens jou mis heb?quote:Op zondag 10 februari 2019 10:20 schreef Kassamiep het volgende:
Misschien moet je je dan even inlezen.
Mooi schilderij. Ik herken dit zelf ook. Maar er zit natuurlijk een groot verschil tussen je gevoelens erkennen en er metafysische conclusies uittrekken. Onze emoties zijn niet bepaald ontwikkeld voor dat laatste. Ze zijn vooral ontwikkeld om genen door te geven. Dat is nu juist de grote kracht achter wetenschap. Daarmee kunnen we een betrouwbaar beeld creeeren van onze omgeving.quote:Op zondag 10 februari 2019 00:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Zinloos. Dat teken is voor mij bestemd, ik zie het en begrijp het. Voor jou is het gewoon natuur, toeval, fantasie of een combinatie ervan.
Het gaat bij dit soort dingen niet om ratio, maar om gevoel. Gevoel kun je niet sturen. Het moment dat je iets ziet dat je emotioneel raakt en dat je in een fractie van een seconde, zonder er een moment over na te denken iets doet, troost biedt, verrukking doet voelen, of het sublieme, of je een inzicht geeft. Achteraf kun je gaan beredeneren dat dit dat zus zo, maar dat maakt dat intense gevoel op dat moment van iets als "goddelijke nabijheid" niet minder, dat gevoel was 100% echt - los van de rationele vraag of een god überhaupt bestaat.
Maar afijn, in R&P lees ik dat zelfs in de liefde en de seks de ratio heeft toegeslagen en mensen enorme moeite hebben met het voelen en aanvoelen van hun eigen emoties. Als je een vrij basale emotie als verliefdheid al niet kent, of rouw (wat men met ratio probeert te negeren), dan is het goddelijke ervaren veel te hoog gegrepen.
Caspar David Friedrich is een schilder die dat gevoel heeft proberen vast te leggen.
[ afbeelding ]
Ik denk dat "het goddelijke ervaren" heel dicht bij verliefdheid en liefde en misschien zelfs lust ligt, hoewel het voorwerp van dat gevoel geen persoon is, en vaak niet eens een object, maar iets landschappelijks of een bijzonder natuurverschijnsel. Dat idee valt te onderbouwen met het feit dat veel goden (van oorsprong) direct verbonden zijn met dergelijke verschijnselen. Dat is lastig uit te leggen, maar er zijn voldoende goden waarvoor geldt dat bijvoorbeeld een rots, boom, berg of meer het bewijs van de goddelijke aanwezigheid is. Niet dat die rots de god is, ook niet dat de god in de rots woont, niet dat die god een rots is, maar alleen getuigend van het goddelijke, het ontzaglijke. Zelfs in de Bijbel zijn hiervan voorbeelden te vinden. Het idee dat goden een soort supermensen zijn en als mensen handelen is veel jonger, en lijkt eerder voort te vloeien uit mythologie die abstracties moest overbrengen.quote:Op zondag 10 februari 2019 10:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mooi schilderij. Ik herken dit zelf ook. Maar er zit natuurlijk een groot verschil tussen je gevoelens erkennen en er metafysische conclusies uittrekken. Onze emoties zijn niet bepaald ontwikkeld voor dat laatste. Ze zijn vooral ontwikkeld om genen door te geven. Dat is nu juist de grote kracht achter wetenschap. Daarmee kunnen we een betrouwbaar beeld creeeren van onze omgeving.
Maar ik ben het met je eens dat diezelfde wetenschap je niet snel zal helpen bij rouw of liefde. Ik zie best veel mensen om me heen tevergeefs de ware liefde zoeken aan de hand van een lijstje eigenschappen. Hoe succesvol reductionisme ook in de natuurwetenschappen is, het doet weinig goeds op het gebied van de liefde, vrees ik
Ook dat is weer een typisch monotheïstische kijk op de wereld. Het polytheïsme erkent dat er verschillende goden zijn en dat het niet zoveel uitmaakt in welke god je gelooft. Omdat dat niet zo interessant is, is het ook makkelijker om niet te geloven. Een gelovige kan je moeilijk redden van je ongeloof omdat hijzelf misschien niet in alle goden gelooft (of er iets mee doet). Die kan zich goed voorstellen dat iemand anders ook niet alles voor zoete koek slikt.quote:Op zondag 10 februari 2019 13:02 schreef peter431 het volgende:
De gedachte van iemand die wel in een god gelooft kunnen van iemand die niet in een god gelooft van hem of haar een slachtoffer maken die ze vervolgens willen redden
De gedachte van iemand die niet in een god gelooft kunnen van iemand die wel in een god gelooft van hem of haar een slachtoffer maken die ze vervolgens willen redden.
Dus zowel de gelovige als de ongelovige zitten in een zelfde positie, in een zelfde soort gedrag waarin ze willen proberen om de ander te redden.
Even voor de duidelijkheid, ik heb geen religiequote:Op zondag 10 februari 2019 13:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ook dat is weer een typisch monotheïstische kijk op de wereld. Het polytheïsme erkent dat er verschillende goden zijn en dat het niet zoveel uitmaakt in welke god je gelooft. Omdat dat niet zo interessant is, is het ook makkelijker om niet te geloven. Een gelovige kan je moeilijk redden van je ongeloof omdat hijzelf misschien niet in alle goden gelooft (of er iets mee doet). Die kan zich goed voorstellen dat iemand anders ook niet alles voor zoete koek slikt.
Het monotheïsme kent alleen de smaken God en geen God. Het polytheïsme kent veel meer variaties.
Bekeert u allen tot het polytheïsme waarbinnen atheïsten ook hun plaats hebben
Wat is god? Elke gedachte waar je in gelooft.quote:Op zondag 10 februari 2019 14:18 schreef Maharski het volgende:
Alle andere uitleg erover is inferieur hieraan.
Hmmm nou, dat weet ik nog zo net niet hoor.quote:Op zondag 10 februari 2019 14:47 schreef peter431 het volgende:
Wat is god? Elke gedachte waar je in gelooft.
Laten we er even van uitgaan dat dat werkt. Dan is er dus op gegeven moment iemand die dat voor elkaar heeft gekregen en die kan dus daarna niet meer niet geloven? Hoe ontstaan geloofsverlaters dan?quote:Op zaterdag 9 februari 2019 19:57 schreef -mosrednA het volgende:
@:Tyr80
Jeremiah 29:13
You will seek me and find me, when you seek me with all your heart.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |