abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 9 februari 2019 @ 22:15:03 #101
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184926121
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:12 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Dat is het probleem met religie als één 'ding' waar men een 'baas' moet hebben. Er zijn natuurlijk hele hordes gelovigen die zelf helemaal niks hebben met regeltjes van een priester of pastoor, of allerlei door een paus of iets opgelegde dogma's, etc, en die het gewoon 'gebruiken' om zelf een goed leven te leiden en er bijvoorbeeld kracht en steun uit te halen.
Dat kan ook zonder religie. Behoudt het goede, etc.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_184926208
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:13 schreef FlippingCoin het volgende:
Waarom zou god precies jouw bevelen opvolgen? En gezien god alwetend is, is de kans groot dat er een reden is waarom zijn bestaan niet met wetenschap of andere zekerheid is vast te stellen die ons beide nietige verstand overstijgt.
Waarom zou je gods bevelen opvolgen? Bevelen die mij volledig onduidelijk zijn, als ze er al zijn.
Mensen die bevelen uit godsnaam, die zijn er in overvloed. :D
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 22:18:40 #103
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_184926222
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:07 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Yep, hoezo, jij ook?
Nee, ik ben nog hier in dit boeren gat. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 22:18:57 #104
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184926229
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:13 schreef FlippingCoin het volgende:
Waarom zou god precies jouw bevelen opvolgen? En gezien god alwetend is, is de kans groot dat er een reden is waarom zijn bestaan niet met wetenschap of andere zekerheid is vast te stellen die ons beide nietige verstand overstijgt.
Om mij eindelijk te straffen voor mijn ongeloof? Of te bevrijden van de kwelling van dit goddeloze bestaan?

Beetje de demoon van Descartes weer dat laatste. Kan waar zijn inderdaad, maar helpt ons geen steek verder.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 9 februari 2019 @ 22:22:14 #105
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_184926307
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:15 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Dat kan ook zonder religie. Behoudt het goede, etc.
Steun halen uit (bijvoorbeeld) het geloof in God wordt vrij lastig zonder geloven in God, dat moge toch duidelijk zijn.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_184926327
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:18 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Waarom zou je gods bevelen opvolgen? Bevelen die mij volledig onduidelijk zijn, als ze er al zijn.
Mensen die bevelen uit godsnaam, die zijn er in overvloed. :D
Noem mij een bevel die ik van god opvolg?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184926365
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:18 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Om mij eindelijk te straffen voor mijn ongeloof? Of te bevrijden van de kwelling van dit goddeloze bestaan?

Beetje de demoon van Descartes weer dat laatste. Kan waar zijn inderdaad, maar helpt ons geen steek verder.
Wie zegt dat god er is om jullie te helpen, en waarom zou je bevrijd moeten worden? :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 9 februari 2019 @ 22:24:33 #108
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184926372
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:22 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Steun halen uit (bijvoorbeeld) het geloof in God wordt vrij lastig zonder geloven in God, dat moge toch duidelijk zijn.
Ah, dacht dat je doelde op de steun van een altruïstische levenswijze en de gemeenschap er omheen, my bad.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_184926418
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:22 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Noem mij een bevel die ik van god opvolg?
Niet, maar je post suggereert wel een bevelende god.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_184926524
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:24 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Wie zegt dat god er is om jullie te helpen, en waarom zou je bevrijd moeten worden? :)
idd bevrijd jezelf van alle onzin en schuldgevoelens zodat je zelf een "god" kan worden.
Of dat leuk is gaan we in het volgende hoofdstuk uitgebreid op in. O-)
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_184926599
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:26 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Niet, maar je post suggereert wel een bevelende god.
Absoluut niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184926683
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:33 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Absoluut niet.
idd niet goed gelezen.
Excuse
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  Leukste jonkie 2022 zaterdag 9 februari 2019 @ 22:43:28 #113
213457 engine
pi_184926826
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:59 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

De religie zelf is niet het probleem. Hoe mensen er mee omgaan....dat is het probleem.
Daaaag. :')
Ja maar dat is dus niet waar. De religie zelf is daar zeker een onderdeel van. Homo's niet accepteren, condooms zijn slecht.

En ik begrijp best dat het niet de religie zelf is maar als de aansturende personen binnen een religie dit soort idioterie verkondigen kan ik dat niet los zien van de religie zelf.

Ohja en daaaaaaag :')
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  zaterdag 9 februari 2019 @ 22:55:28 #114
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_184927083
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:43 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Ja maar dat is dus niet waar. De religie zelf is daar zeker een onderdeel van. Homo's niet accepteren, condooms zijn slecht.
Homo haters heb je op straat ook, in de bouw, op school, OVERAL!

quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:43 schreef eNGine10 het volgende:
En ik begrijp best dat het niet de religie zelf is maar als de aansturende personen binnen een religie dit soort idioterie verkondigen kan ik dat niet los zien van de religie zelf.

Ohja en daaaaaaag :')
Dus, zij hebben ook recht op hun mening, geloof, overtuiging. Net zoals jij misschien ook bepaalde overtuigingen heb.
Tis een beetje raar om dat te willen verbieden. Toch?

Daaaaaaaaaaaaaaaaaaag. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  Leukste jonkie 2022 zaterdag 9 februari 2019 @ 23:05:20 #115
213457 engine
pi_184927364
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:55 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

Homo haters heb je op straat ook, in de bouw, op school, OVERAL!

[..]

Dus, zij hebben ook recht op hun mening, geloof, overtuiging. Net zoals jij misschien ook bepaalde overtuigingen heb.
Tis een beetje raar om dat te willen verbieden. Toch?

Daaaaaaaaaaaaaaaaaaag. :')
Geloof niet dat ik gezegd heb dat ik iets wou verbieden.

En natuurlijk heb ik bepaalde overtuiging die ik als waarheid zal verdedigen, ook al is dat niet zo.

Begrijp alleen niet waarom het zo moeilijk is voor jou om toe te geven dat religies ellende veroorzaakt hebben. Ook als gelovige mag je best kritisch kijken naar je eigen geloof.

En natuurlijk vooral: Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag! :')
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  zaterdag 9 februari 2019 @ 23:22:29 #116
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_184927747
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 23:05 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Geloof niet dat ik gezegd heb dat ik iets wou verbieden.

En natuurlijk heb ik bepaalde overtuiging die ik als waarheid zal verdedigen, ook al is dat niet zo.

Begrijp alleen niet waarom het zo moeilijk is voor jou om toe te geven dat religies ellende veroorzaakt hebben. Ook als gelovige mag je best kritisch kijken naar je eigen geloof.

En natuurlijk vooral: Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag! :')
Duitsers hebben in de tweede wereld oorlog ook voor veel ellende gezorgd. Die ook maar afschaven dan? :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  Leukste jonkie 2022 zaterdag 9 februari 2019 @ 23:30:12 #117
213457 engine
pi_184927896
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 23:22 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

Duitsers hebben in de tweede wereld oorlog ook voor veel ellende gezorgd. Die ook maar afschaven dan? :')
Wederom, ik heb het niet over afschaffen. Je herhaalt jezelf zonder echt te reageren. En die ellende van de 2de wereldoorlog hebben we trouwens wel afgeschaft.

En vooral: daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag :')
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_184928018
God is zéér dichtbij. Sterker nog: er is geen eens een scheiding tussen God en jou.
Eens kijken
  zaterdag 9 februari 2019 @ 23:38:44 #119
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184928039
Opnieuw een topic van iemand die zelf geen idee heeft wat geloven is, vervolgens zelf bepaalt wat God zou moeten zijn en hoe Hij is moet gedragen en vervolgens uitsluitend argumenten uit het ontspoorde Christendom haalt. Hoe kortzichtig kun je zijn?

Zelfs binnen het Christendom zijn er verschillende vormen van godsbeleving, daarbuiten zijn er nog meer.
Dat hele gelul over de hel is bijvoorbeeld typisch Christelijk, modern Christelijk zelfs. Zat religies die het zonder hel doen, zelfs de religie waar het woord hel vandaan komt kent geen hel in de zin waarin het hier wordt gebruikt.

Jij de goden dwingen een teken te geven? Je hebt er niets van begrepen. Zeker niet in een topic waarin men wel verwacht dat de goden bevelen opvolgen maar tegelijkertijd wordt beweerd dat mensen bevelen van goden niet moeten opvolgen. Misschien zijn de goden wel menselijk genoeg om zich niet door zo'n sterveling te laten bevelen? Veel goden hebben wel wat beters te doen dan blinde, ongelovige sukkers voortdurend bewijzen te tonen (vooral omdat degene die wil zien die bewijzen overal ziet).
  zaterdag 9 februari 2019 @ 23:41:07 #120
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_184928085
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 23:38 schreef Lunatiek het volgende:
Opnieuw een topic van iemand die zelf geen idee heeft wat geloven is, vervolgens zelf bepaalt wat God zou moeten zijn en hoe Hij is moet gedragen en vervolgens uitsluitend argumenten uit het ontspoorde Christendom haalt. Hoe kortzichtig kun je zijn?

Zelfs binnen het Christendom zijn er verschillende vormen van godsbeleving, daarbuiten zijn er nog meer.
Dat hele gelul over de hel is bijvoorbeeld typisch Christelijk, modern Christelijk zelfs. Zat religies die het zonder hel doen, zelfs de religie waar het woord hel vandaan komt kent geen hel in de zin waarin het hier wordt gebruikt.

Jij de goden dwingen een teken te geven? Je hebt er niets van begrepen. Zeker niet in een topic waarin men wel verwacht dat de goden bevelen opvolgen maar tegelijkertijd wordt beweerd dat mensen bevelen van goden niet moeten opvolgen. Misschien zijn de goden wel menselijk genoeg om zich niet door zo'n sterveling te laten bevelen? Veel goden hebben wel wat beters te doen dan blinde, ongelovige sukkers voortdurend bewijzen te tonen (vooral omdat degene die wil zien die bewijzen overal ziet).
Je laatste paar zinnen doen me echt denken aan moslimextremisten, met woorden als blinde en sterveling.

Maar soit, noem eens een paar voorbeelden die je overal ziet?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_184928230
Hij heeft echter wel een zeer goed punt: mensen die roepen 'als God bestaat, dan...', hebben zelf meestal niet door dat ze bij het stellen van die als-dan-vraag al ergens van een onbewuste definitie uitgaan, waaraan het dan vervolgens wel of niet voldoet.
Bij God is dat lastig, omdat het eigenlijk over het vorm-overstijgende gaat.
Eens kijken
  zondag 10 februari 2019 @ 00:06:51 #122
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184928661
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 23:41 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Je laatste paar zinnen doen me echt denken aan moslimextremisten, met woorden als blinde en sterveling.

Maar soit, noem eens een paar voorbeelden die je overal ziet?
Zinloos. Dat teken is voor mij bestemd, ik zie het en begrijp het. Voor jou is het gewoon natuur, toeval, fantasie of een combinatie ervan.
Het gaat bij dit soort dingen niet om ratio, maar om gevoel. Gevoel kun je niet sturen. Het moment dat je iets ziet dat je emotioneel raakt en dat je in een fractie van een seconde, zonder er een moment over na te denken iets doet, troost biedt, verrukking doet voelen, of het sublieme, of je een inzicht geeft. Achteraf kun je gaan beredeneren dat dit dat zus zo, maar dat maakt dat intense gevoel op dat moment van iets als "goddelijke nabijheid" niet minder, dat gevoel was 100% echt - los van de rationele vraag of een god überhaupt bestaat.

Maar afijn, in R&P lees ik dat zelfs in de liefde en de seks de ratio heeft toegeslagen en mensen enorme moeite hebben met het voelen en aanvoelen van hun eigen emoties. Als je een vrij basale emotie als verliefdheid al niet kent, of rouw (wat men met ratio probeert te negeren), dan is het goddelijke ervaren veel te hoog gegrepen.

Caspar David Friedrich is een schilder die dat gevoel heeft proberen vast te leggen.

pi_184928920
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:00 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je hoogmoed is tekenend.

heerlijk dat juist een islamitisch filmpje zo reageert op trots, daar waar ik het woord (familie)trots toch vooral associeer met moslims.
  Beste debater 2022 zondag 10 februari 2019 @ 00:21:09 #124
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184928968
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:56 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Kijk eens om je heen.
Mooi he, boeddhisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zondag 10 februari 2019 @ 00:22:47 #125
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184929008
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:17 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wie houd je nou voor de gek? Dat is helemaal niet de insteek van je topic. Jij staat echt niet open voor een eye opener die je jouw atheïstische wereldbeeld zou doen bijstellen.

Jij wil gewoon vanaf je high horse een beetje one-liners throwen.
Nogal doorzichtig allemaal.
Juist. One-liners.

Zoals: kijk eens om je heen = God.

Herstel: is jouw versie van God.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 10 februari 2019 @ 00:33:57 #126
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184929248
TS lijkt wel degelijk in een god te geloven. Heeft een duidelijk beeld wat die god moet zijn en hoe die god zich moet gedragen. Bij dat godsbeeld hoort blijkbaar ook dat die god afwezig is in de wereld van TS. In die zin is het niet meer dan logisch dat wanneer je om een teken vraagt van diens bestaan die god afwezig blijft - dat is immers hoe TS zich een god voorstelt.
pi_184929401
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 00:33 schreef Lunatiek het volgende:
TS lijkt wel degelijk in een god te geloven. Heeft een duidelijk beeld wat die god moet zijn en hoe die god zich moet gedragen. Bij dat godsbeeld hoort blijkbaar ook dat die god afwezig is in de wereld van TS. In die zin is het niet meer dan logisch dat wanneer je om een teken vraagt van diens bestaan die god afwezig blijft - dat is immers hoe TS zich een god voorstelt.
Denk daar maar es over, TS. :)
Eens kijken
  zondag 10 februari 2019 @ 01:06:37 #128
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184929881
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2019 00:40 schreef Maharski het volgende:

[..]

Denk daar maar es over, TS. :)
Koekkoek! Weer een cirkelredenering zoals enkel een gelovige ze kan maken.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 10 februari 2019 @ 01:07:47 #129
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184929897
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 00:33 schreef Lunatiek het volgende:
TS lijkt wel degelijk in een god te geloven. Heeft een duidelijk beeld wat die god moet zijn en hoe die god zich moet gedragen. Bij dat godsbeeld hoort blijkbaar ook dat die god afwezig is in de wereld van TS. In die zin is het niet meer dan logisch dat wanneer je om een teken vraagt van diens bestaan die god afwezig blijft - dat is immers hoe TS zich een god voorstelt.
Jaja, het is mijn schuld. Jij bent zo knettergek dat dit al mijn lastste reactie op je zal zijn.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Beste debater 2022 zondag 10 februari 2019 @ 01:16:48 #130
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_184929993
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 01:07 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Jaja, het is mijn schuld. Jij bent zo knettergek dat dit al mijn lastste reactie op je zal zijn.
Allereerst zou ik het concept hel even loskoppelen van geloof. De hel is een 4e/5e eeuwse uitvinding van een paar bisschoppen, voornamelijk Augustinus. Zijn invloed reikt ver; niet alleen de katholieken en protestanten hebben die blasfemische idee overgenomen, ook de islam put rijkelijk uit diens hersenspinsels over eeuwige vurige tormenten.

Wanneer je de geschiedenis een beetje induikt kun je vrij snel de essentie (het goddelijke) van de bullshit (georganiseerde religie in zo ongeveer alle vormen) onderscheiden.

Lees het Tibetaanse Boek van de Doden eens. Of Origenes.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 10 februari 2019 @ 01:34:31 #131
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184930249
Origenes = Necronomicon? Het google’t niet best.

Dat je in allerlei dingen god ziet als je ernaar zoekt is wel heel erg het paard achter de wagen spannen. En nog steeds flutbewijs.

Heb vannacht veel respect gekregen voor de anti-apologisten die dit dagelijks doen. Lijkt haast geen beginnen aan.

Wel prachtig gedroomd, zou dat het dan toch geweest zijn?

[ Bericht 9% gewijzigd door Tyr80 op 10-02-2019 02:31:35 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  † In Memoriam † zondag 10 februari 2019 @ 01:58:44 #132
88815 The_Emotion
98.3
pi_184930428
http://southpark.cc.com/clips/t6qyw9/kill-the-wise-one

TS is dan degene die roept: KILL THE WISE ONE!

[ Bericht 17% gewijzigd door The_Emotion op 10-02-2019 02:05:17 ]
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zondag 10 februari 2019 @ 02:34:07 #133
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184930689
@EttovanBelgie

The Ninth Gate gezien (of gelezen) toevallig? Zou willen dat dat echt was.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_184931420
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 00:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Juist. One-liners.

Zoals: kijk eens om je heen = God.

Herstel: is jouw versie van God.
Koekje van eigen deeg. Als deze vraag geen oprechte intentie heeft, waarom zou ik deze dan oprecht beantwoorden?
pi_184931495
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 01:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Allereerst zou ik het concept hel even loskoppelen van geloof. De hel is een 4e/5e eeuwse uitvinding van een paar bisschoppen,
Hahaha, wat een onzin weer dit. _O- Wellicht hebben zij dit concept bij de massa onder de aandacht gebracht, maar het is zeker niet hun 'uitvinding'. :') In diverse apocriefe geschriften uit de eerste eeuwen van de christelijke jaartelling kom je dit tegen, maar ook bijvoorbeeld gewoon in het Evangelie van Marcus. Ja, dat heb ik gelezen.

Ben je nu bewust desinformatie aan het verspreiden, of heb je het Nieuwe Testament niet eens gelezen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2019 07:50:48 ]
pi_184931597
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 07:46 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Hahaha, wat een onzin weer dit. _O- Wellicht hebben zij dit concept bij de massa onder de aandacht gebracht, maar het is zeker niet hun 'uitvinding'. :') In diverse apocriefe geschriften uit de eerste eeuwen van de christelijke jaartelling kom je dit tegen, maar ook bijvoorbeeld gewoon in het Evangelie van Marcus. Ja, dat heb ik gelezen.

Ben je nu bewust desinformatie aan het verspreiden, of heb je het Nieuwe Testament niet eens gelezen?
Waarschijnlijk weet hij wel dat "Gehenna" en "hel" niet hetzelfde zijn.
  zondag 10 februari 2019 @ 08:28:35 #137
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184931696
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 08:05 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Waarschijnlijk weet hij wel dat "Gehenna" en "hel" niet hetzelfde zijn.
Niet alleen zit daar enig verschil tussen, het woord hel komt uit de Germaanse mythologie, van de godin Hel en het hiernamaals Helheim. Dat is een wezenlijk ander concept van "hel".

Een kenmerk van die Hel is dat iederéén erheen gaat, ongeacht wat je op je kerfstok hebt. De uitzondering zijn de krijgers die worden gekozen door de Walkuren, zij worden gedwongen om in het hiernamaals Folkvang of het hiernamaals Walhalla te oefenen voor de eindstrijd. Dat is geen pretje en kan hooguit als een eer worden beschouwd. Het idee van Walhalla is "Wein, Weib und Gesang", maar dat is slechts de schrale troost na een dag van vechten, lijden en sterven, elke dag opnieuw.

De Germaanse mythologie en religie kent geen straffen in het hiernamaals. De goden straffen niet (die bemoeien zich sowieso weinig met mensen).
In modern Germaans heidendom zie je wel dat soort dingen, maar dat komt omdat degenen die daar aan doen vaak met het Christendom zijn opgegroeid en eigenlijk een Christendom zonder Christenen willen.
pi_184931721
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 08:05 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Waarschijnlijk weet hij wel dat "Gehenna" en "hel" niet hetzelfde zijn.
Haha, ik had al verwacht dat Etto dit zou proberen te draaien richting een semantische discussie, maar jij bent hem voor. :')

Gehenna is taalkundig terug te voeren naar de zelfde wortels als jahannam. Je punt ontgaat me dus.

Uit Markus:
"En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden"

Deze context lijkt mij eenduidig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2019 08:34:25 ]
pi_184932821
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 08:34 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Haha, ik had al verwacht dat Etto dit zou proberen te draaien richting een semantische discussie, maar jij bent hem voor. :')

Gehenna is taalkundig terug te voeren naar de zelfde wortels als jahannam. Je punt ontgaat me dus.
Misschien moet je je dan even inlezen.
Wel kudos dat je daar ooit mee begonnen bent overigens.
pi_184932899
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 10:20 schreef Kassamiep het volgende:
Misschien moet je je dan even inlezen.
In mijn ogen weet ik al voldoende. Misschien kan je me van gedachte doen veranderen. Kan je kort en bondig toelichten waar ik het volgens jou mis heb?
pi_184933133
Heb je Derren Brown al gevraagd? Die kan je in een kwartier een godservaring geven:


:P
-
pi_184933238
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 00:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zinloos. Dat teken is voor mij bestemd, ik zie het en begrijp het. Voor jou is het gewoon natuur, toeval, fantasie of een combinatie ervan.
Het gaat bij dit soort dingen niet om ratio, maar om gevoel. Gevoel kun je niet sturen. Het moment dat je iets ziet dat je emotioneel raakt en dat je in een fractie van een seconde, zonder er een moment over na te denken iets doet, troost biedt, verrukking doet voelen, of het sublieme, of je een inzicht geeft. Achteraf kun je gaan beredeneren dat dit dat zus zo, maar dat maakt dat intense gevoel op dat moment van iets als "goddelijke nabijheid" niet minder, dat gevoel was 100% echt - los van de rationele vraag of een god überhaupt bestaat.

Maar afijn, in R&P lees ik dat zelfs in de liefde en de seks de ratio heeft toegeslagen en mensen enorme moeite hebben met het voelen en aanvoelen van hun eigen emoties. Als je een vrij basale emotie als verliefdheid al niet kent, of rouw (wat men met ratio probeert te negeren), dan is het goddelijke ervaren veel te hoog gegrepen.

Caspar David Friedrich is een schilder die dat gevoel heeft proberen vast te leggen.

[ afbeelding ]
Mooi schilderij. Ik herken dit zelf ook. Maar er zit natuurlijk een groot verschil tussen je gevoelens erkennen en er metafysische conclusies uittrekken. Onze emoties zijn niet bepaald ontwikkeld voor dat laatste. Ze zijn vooral ontwikkeld om genen door te geven. Dat is nu juist de grote kracht achter wetenschap. Daarmee kunnen we een betrouwbaar beeld creeeren van onze omgeving.

Maar ik ben het met je eens dat diezelfde wetenschap je niet snel zal helpen bij rouw of liefde. Ik zie best veel mensen om me heen tevergeefs de ware liefde zoeken aan de hand van een lijstje eigenschappen. Hoe succesvol reductionisme ook in de natuurwetenschappen is, het doet weinig goeds op het gebied van de liefde, vrees ik :P
-
  zondag 10 februari 2019 @ 11:21:39 #143
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184933511
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 10:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mooi schilderij. Ik herken dit zelf ook. Maar er zit natuurlijk een groot verschil tussen je gevoelens erkennen en er metafysische conclusies uittrekken. Onze emoties zijn niet bepaald ontwikkeld voor dat laatste. Ze zijn vooral ontwikkeld om genen door te geven. Dat is nu juist de grote kracht achter wetenschap. Daarmee kunnen we een betrouwbaar beeld creeeren van onze omgeving.

Maar ik ben het met je eens dat diezelfde wetenschap je niet snel zal helpen bij rouw of liefde. Ik zie best veel mensen om me heen tevergeefs de ware liefde zoeken aan de hand van een lijstje eigenschappen. Hoe succesvol reductionisme ook in de natuurwetenschappen is, het doet weinig goeds op het gebied van de liefde, vrees ik :P
Ik denk dat "het goddelijke ervaren" heel dicht bij verliefdheid en liefde en misschien zelfs lust ligt, hoewel het voorwerp van dat gevoel geen persoon is, en vaak niet eens een object, maar iets landschappelijks of een bijzonder natuurverschijnsel. Dat idee valt te onderbouwen met het feit dat veel goden (van oorsprong) direct verbonden zijn met dergelijke verschijnselen. Dat is lastig uit te leggen, maar er zijn voldoende goden waarvoor geldt dat bijvoorbeeld een rots, boom, berg of meer het bewijs van de goddelijke aanwezigheid is. Niet dat die rots de god is, ook niet dat de god in de rots woont, niet dat die god een rots is, maar alleen getuigend van het goddelijke, het ontzaglijke. Zelfs in de Bijbel zijn hiervan voorbeelden te vinden. Het idee dat goden een soort supermensen zijn en als mensen handelen is veel jonger, en lijkt eerder voort te vloeien uit mythologie die abstracties moest overbrengen.
pi_184935022
De gedachte van iemand die wel in een god gelooft kunnen van iemand die niet in een god gelooft van hem of haar een slachtoffer maken die ze vervolgens willen redden
De gedachte van iemand die niet in een god gelooft kunnen van iemand die wel in een god gelooft van hem of haar een slachtoffer maken die ze vervolgens willen redden.
Dus zowel de gelovige als de ongelovige zitten in een zelfde positie, in een zelfde soort gedrag waarin ze willen proberen om de ander te redden.

In het leven van alle dag kan het best zo zijn dat er nog geeneens zo gek veel verschil zit tussen het leven van een gelovige en een ongelovige.
Dus wat dat betreft is er helemaal niets aan de hand en voor zo ver als ik kan zien is zowel de ongelovige als de gelovige geen slachtoffer van zijn of haar leven.
Maar als iemand die gelooft dat een ongelovige een slachtoffer is die gered moet worden, dan is het slachtoffer wat hij ziet alleen maar een denkbeeld in zijn hoofd.
En dat zelfde geldt ook voor de ongelovige als hij dat doet met iemand die gelooft. Het slachtoffer wat ze zien in elkaar is niet een echt slachtoffer. Het bestaat alleen
maar als een denkbeeld tussen de oren. Het is 'fake news' waar in geloofd wordt. Zonder dat verhaal waarin geloofd wordt is er helemaal geen slachtoffer te zien. Wat dat betreft is de realiteit een stuk aardiger want in realiteit is er niets aan de hand in het leven van een gelovige of ongelovige. Kijkend naar die realiteit hoeft er dus niemand gered te worden en leeft ieder zijn eigen leven op zijn eigen manier.
Iemand die dus gelooft in god en vindt dat de ongelovige mens gered moet worden door het geloof aan te gaan en dat levenspad te volgen is net zo in de war als dat een ongelovige vindt dat de gelovige mens gered moet worden door niet meer in god te geloven.
  zondag 10 februari 2019 @ 13:37:07 #145
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184935530
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 13:02 schreef peter431 het volgende:
De gedachte van iemand die wel in een god gelooft kunnen van iemand die niet in een god gelooft van hem of haar een slachtoffer maken die ze vervolgens willen redden
De gedachte van iemand die niet in een god gelooft kunnen van iemand die wel in een god gelooft van hem of haar een slachtoffer maken die ze vervolgens willen redden.
Dus zowel de gelovige als de ongelovige zitten in een zelfde positie, in een zelfde soort gedrag waarin ze willen proberen om de ander te redden.
Ook dat is weer een typisch monotheïstische kijk op de wereld. Het polytheïsme erkent dat er verschillende goden zijn en dat het niet zoveel uitmaakt in welke god je gelooft. Omdat dat niet zo interessant is, is het ook makkelijker om niet te geloven. Een gelovige kan je moeilijk redden van je ongeloof omdat hijzelf misschien niet in alle goden gelooft (of er iets mee doet). Die kan zich goed voorstellen dat iemand anders ook niet alles voor zoete koek slikt.

Het monotheïsme kent alleen de smaken God en geen God. Het polytheïsme kent veel meer variaties.

Bekeert u allen tot het polytheïsme waarbinnen atheïsten ook hun plaats hebben ;)
pi_184936118

Alle andere uitleg erover is inferieur hieraan.
Eens kijken
pi_184936510
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 13:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ook dat is weer een typisch monotheïstische kijk op de wereld. Het polytheïsme erkent dat er verschillende goden zijn en dat het niet zoveel uitmaakt in welke god je gelooft. Omdat dat niet zo interessant is, is het ook makkelijker om niet te geloven. Een gelovige kan je moeilijk redden van je ongeloof omdat hijzelf misschien niet in alle goden gelooft (of er iets mee doet). Die kan zich goed voorstellen dat iemand anders ook niet alles voor zoete koek slikt.

Het monotheïsme kent alleen de smaken God en geen God. Het polytheïsme kent veel meer variaties.

Bekeert u allen tot het polytheïsme waarbinnen atheïsten ook hun plaats hebben ;)
Even voor de duidelijkheid, ik heb geen religie
pi_184936564
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 14:18 schreef Maharski het volgende:

Alle andere uitleg erover is inferieur hieraan.
Wat is god? Elke gedachte waar je in gelooft.
pi_184936672
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 14:47 schreef peter431 het volgende:
Wat is god? Elke gedachte waar je in gelooft.
Hmmm nou, dat weet ik nog zo net niet hoor.
Eens kijken
pi_184936733
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:57 schreef -mosrednA het volgende:
@:Tyr80

Jeremiah 29:13

You will seek me and find me, when you seek me with all your heart.
Laten we er even van uitgaan dat dat werkt. Dan is er dus op gegeven moment iemand die dat voor elkaar heeft gekregen en die kan dus daarna niet meer niet geloven? Hoe ontstaan geloofsverlaters dan?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')