abonnement Unibet Coolblue
pi_184916490
Ik weet niet of dit topic in de General chat hoort maar kon geen passende vinden.

Het zit dus zo, ben al tijdje opzoek met 2 vrienden naar een woning. Nu hebben we in 1x iets gevonden waar we kans op maken en het gaat allemaal heel snel. ( gisteren gespot gecontacteerd en gelijk is 1 vriend gaan kijken ).

Veel mensen gaan uit huis als ze gaan studeren vanwege reistijd of ligging etc.
Voor mij word alles wat ik doe ( sporten/bijbaan/school) verder weg als ik uit huis ga.
Mijn ouderlijke woning is dus perfect en ik zit hier zeer royaal.

Om dan in de maand flink wat geld te betalen en dus een schuld op te bouwen ( ome duo wantja anders is heel me bijbaan geld op).
En verder te reizen naar werk studie en sportschool heb ik iets van is het wel nodig?
Het is niet nodig maar het is wel een verrijking op me leven, zussen zijn ook al uit huis en heb zoiets van misschien is het voor mij ook tijd om te gaan. Maar wil ik daarvoor een schuld op bouwen.
Het appartement is zeer prima en genoeg ruimte krijg ik om alles mee te nemen wat ik wil, zijn 2 van me beste vrienden die echt weg willen of het nu met me is of zonder me want dan nemen ze een andere vriend mee. Wat ook mag van mij aangezien ik hun niet ga belemmeren om verder te gaan.
Indien ik het niet doe zit ik nog flink wat jaren thuis aangezien ik 1e jaar zit van me HBO, en ik geen zin heb in een kleine studentenkrot wat smerig is ( vandaar om met ze 3en een woning te krijgen). Zal ik lang thuis blijven zitten aangezien die vrienden dus al weg zijn.

Vraag me af wat jullie hiervan vinden? Schuld nemen en gezellige tijd tegenmoet gaan of veilig thuis blijven en sparen voor later en nog steeds gezellig want ik kan ze blijven zien.
  Leukste jonkie 2022 zaterdag 9 februari 2019 @ 15:03:27 #2
213457 engine
pi_184916564
Je hebt er zo te lezen al goed over nagedacht en duidelijk wat de voor en nadelen zijn.

Denk dat je de keuze toch echt zelf moet maken. Zelf ben ik thuis blijven wonen toen ik studeerde maar op kamers zal ook leuk zijn.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  zaterdag 9 februari 2019 @ 15:12:44 #3
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_184916738
Wat vinden je ouders er van? Hebben hun er problemen mee als je blijft? Hoe comfortabel voel je je thuis? Merk je echt dat je veel dingen niet kan/mag?

Als je ouders het prima vinden en je er verder gelukkig bent dan zou ik gewoon nog even blijven zitten. Geld sparen in plaats van een schuld opbouwen.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_184916739
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:03 schreef eNGine10 het volgende:
Je hebt er zo te lezen al goed over nagedacht en duidelijk wat de voor en nadelen zijn.

Denk dat je de keuze toch echt zelf moet maken. Zelf ben ik thuis blijven wonen toen ik studeerde maar op kamers zal ook leuk zijn.
En die keuze maken is juist wat lastig is, vriendin en vrienden zeggen doen, ouders zeggen sparen voor later je zit hier goed.

quote:
7s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:12 schreef AlwaysHappy het volgende:
Wat vinden je ouders er van? Hebben hun er problemen mee als je blijft? Hoe comfortabel voel je je thuis? Merk je echt dat je veel dingen niet kan/mag?

Als je ouders het prima vinden en je er verder gelukkig bent dan zou ik gewoon nog even blijven zitten. Geld sparen in plaats van een schuld opbouwen.
Nee juist ouders hebben liever dus dat ik blijf vinden ze verstandiger zussen gingen in andere steden studeren dus waren meer genoodzaakt uit huis te gaan. Thuis gaat prima af en toe onenigheid maar dat blijf je houden voor de rest doe ik me ding kook ik af en toe zo nu en dan en helpen we elkaar.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 15:15:14 #5
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_184916785
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:12 schreef Student42.2 het volgende:

[..]

En die keuze maken is juist wat lastig is, vriendin en vrienden zeggen doen, ouders zeggen sparen voor later je zit hier goed.

[..]

Nee juist ouders hebben liever dus dat ik blijf vinden ze verstandiger zussen gingen in andere steden studeren dus waren meer genoodzaakt uit huis te gaan. Thuis gaat prima af en toe onenigheid maar dat blijf je houden voor de rest doe ik me ding kook ik af en toe zo nu en dan en helpen we elkaar.

Dan zou ik lekker blijven. Met vrienden samen wonen klinkt gezellig, maar ook daar zul je ruzies hebben. Het is dan gezelliger om in de weekenden af en toe die kant op te gaan of zo. Zou gewoon lekker blijven sparen. Is voor de toekomst veel verstandiger.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 15:24:23 #6
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184916941
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:15 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dan zou ik lekker blijven. Met vrienden samen wonen klinkt gezellig, maar ook daar zul je ruzies hebben. Het is dan gezelliger om in de weekenden af en toe die kant op te gaan of zo. Zou gewoon lekker blijven sparen. Is voor de toekomst veel verstandiger.
Dit idd. blijf lekker thuis en vul je bankrekening, die heb je later hard zat nodig..

Samen gaan hokken met vrienden levert in het begin veel feesten op, later irritatie omdat iedereen daar ws voor het eerst op zichzelf zit en dan wordt het gegarandeerd een puinzooi..

Op jezelf gaan doe je als de gelegenheid zich voordoet en omdat het tijd is.. zo te lezen vind je nu de uitdaging en het 'zelfstandige' wel interessant, maar levert minstens zoveel minpuntjes op.. het is nu een luxe keuze, maar de praktijk is helemaal zo luxe niet, believe me.

Bij twijfel: niet doen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 9 februari 2019 @ 15:44:32 #7
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_184917259
Hoe oud ben je?

En hoezo zal alles verder weg worden? Als je naast je ouders gaat wonen bij wijze van spreke, dan heb je daar geen last van.
pi_184917271
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:44 schreef Cue_ het volgende:
Hoe oud ben je?

En hoezo zal alles verder weg worden? Als je naast je ouders gaat wonen bij wijze van spreke, dan heb je daar geen last van.
21,
nu 2 straten van bijbaan, 5min fiets van studie, 5min fiets van sportschool, dat word allemaal 15-20 minuten dan.
pi_184917399
@Student42.2

Heb je topic even naar R&P verplaatst.

Succes met het nemen van de juiste beslissing ^O^
pi_184917458
Zou zelf niet met vrienden in een woning gaan wonen, denk dat de lol er snel af is. Zelf op kamers gewoond en dat beviel prima. Vooral wel fijn om meiden te kunnen ontvangen zonder je ouders erbij o.a.
pi_184917490
Makkelijke keuze; tuurlijk op kamers gaan.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 15:58:46 #12
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_184917493
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:45 schreef Student42.2 het volgende:

[..]

21,
nu 2 straten van bijbaan, 5min fiets van studie, 5min fiets van sportschool, dat word allemaal 15-20 minuten dan.
Maar dus niet mogelijk om iets in de buurt te vinden?

Met 21 kan je nog wel even thuis blijven wonen.
pi_184917573
Lekker uit huis gaan. Krijg je ook zinsbouw op je studie? :{
pi_184917676
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:56 schreef phoenyx het volgende:
Zou zelf niet met vrienden in een woning gaan wonen, denk dat de lol er snel af is. Zelf op kamers gewoond en dat beviel prima. Vooral wel fijn om meiden te kunnen ontvangen zonder je ouders erbij o.a.
Nouja, heb een fijne stabiele relatie en in me ouderlijk huis is niks echt taboe rond dat onderwerp.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:58 schreef wielrennerdt het volgende:
Makkelijke keuze; tuurlijk op kamers gaan.
Makkelijke een schuld opbouwen die je 30 jaar blijft achtervolgen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:04 schreef bombmannl het volgende:
Lekker uit huis gaan. Krijg je ook zinsbouw op je studie? :{
Jazeker, maar beetje brak en druk dus niet echt gefocussed.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 16:15:32 #15
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_184917774
Alternatief: wel uit huis gaan, maar niet in het zelfde huis als je vrienden.
Ik zou het niet doen. Grote kans dat de vriendschap kapot gaat.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_184917892
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:15 schreef Tinkepink het volgende:
Alternatief: wel uit huis gaan, maar niet in het zelfde huis als je vrienden.
Ik zou het niet doen. Grote kans dat de vriendschap kapot gaat.
Heb geen zin in zo'n typische studentenhuis waar alles vies word etc en je je lam betaald voor een kleine kamer.

OT: Ik zou nu voor ongeveer 350eu 20m2 krijgen met ingebouwde kast erbij.
pi_184917962
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:22 schreef Student42.2 het volgende:

[..]

Heb geen zin in zo'n typische studentenhuis waar alles vies word etc en je je lam betaald voor een kleine kamer.

OT: Ik zou nu voor ongeveer 350eu 20m2 krijgen met ingebouwde kast erbij.
welke stad is dat? Dat is echt tering goedkoop. Met vrienden op kamers kan prima. Heb het zelf niet gedaan maar ken een aantal mensen die dat wel doen en zij vinden het heel chill en geen ruzies enzo.
pi_184918402
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:26 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

welke stad is dat? Dat is echt tering goedkoop.
Dat heb je in elke stad dat geen studentenstad is. Een vriend studeerde in Amsterdam en had voor 650 euro 80m2 in Almere, 15 mins verderop met de trein. Huurtoeslag eraf en je betaalt nog maar 350. Maarja, iedereen wil in het centrum zitten of naar school kunnen lopen/fietsen zonder OV, dan wordt het duur.
pi_184918540
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:47 schreef MrAero het volgende:

[..]

Dat heb je in elke stad dat geen studentenstad is. Een vriend studeerde in Amsterdam en had voor 650 euro 80m2 in Almere, 15 mins verderop met de trein. Huurtoeslag eraf en je betaalt nog maar 350. Maarja, iedereen wil in het centrum zitten of naar school kunnen lopen/fietsen zonder OV, dan wordt het duur.
Valt net buiten het centrum :), eindstand te voet binnen 5 minuten in de kroeg.
pi_184918599
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:47 schreef MrAero het volgende:

[..]

Dat heb je in elke stad dat geen studentenstad is. Een vriend studeerde in Amsterdam en had voor 650 euro 80m2 in Almere, 15 mins verderop met de trein. Huurtoeslag eraf en je betaalt nog maar 350. Maarja, iedereen wil in het centrum zitten of naar school kunnen lopen/fietsen zonder OV, dan wordt het duur.
niet helemaal waar. Als ik in Schiedam ( :') ) iets wilde hebben dan was ik net zo duur als Rotterdam uit voor een beetje een degelijke kamer.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2019 16:55:45 ]
pi_184918604
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:45 schreef Student42.2 het volgende:

21,
nu 2 straten van bijbaan, 5min fiets van studie, 5min fiets van sportschool, dat word allemaal 15-20 minuten dan.
Doorgaans gaan mensen op kamers om dichterbij hun studie te wonen ;) Maar 15-20 min is ook niet onoverkomelijk, is gewoon nog steeds dichtbij.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_184918653
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:55 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Doorgaans gaan mensen op kamers om dichterbij hun studie te wonen ;) Maar 15-20 min is ook niet onoverkomelijk, is gewoon nog steeds dichtbij.
Klopt, maar toch om daarvoor een dikke schuld aan te leggen trek ik me twijfels.

OT: Als ik niet ga gaat een andere vriend mee wss, ik kan ofcourse zovaak langskomen als ik zelf wil.
pi_184918732
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:58 schreef Student42.2 het volgende:

Klopt, maar toch om daarvoor een dikke schuld aan te leggen trek ik me twijfels.

Ik denk dat je twijfel al iets zegt.

Gooi een munt op. Kop of munt. Kop is je blijft thuis, munt is je gaat het huis uit. En als je dan teleurgesteld bent door het resultaat dan moet je het andere doen :+ Volgens mij zit je prima thuis. Zonder enorme schuld op te bouwen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_184918791
Zo’n kwartiertje maakt niks uit, ik had eenzelfde situatie: weg uit het dorp waar ik woonde, naar de stad op een kwartiertje afstand. Sportclub, bijbaan in m’n oude dorp, maar desondanks de beste keuze ooit.

-samenwonen met vrienden is prima; zijn het goede vrienden dan moet je elkaar gewoon de waarheid kunnen zeggen en afspraken kunnen maken.
-de zelfstandigheid is niet verkeerd op die leeftijd; zelf koken, wassen, schoonmaken en dit allemaal plannen
-gewoon leuk man, doordeweeks zuipen zonder dat je ouders zeiken

Succes!
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
  zaterdag 9 februari 2019 @ 17:07:27 #25
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_184918852
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:22 schreef Student42.2 het volgende:

[..]

Heb geen zin in zo'n typische studentenhuis waar alles vies word etc en je je lam betaald voor een kleine kamer.

OT: Ik zou nu voor ongeveer 350eu 20m2 krijgen met ingebouwde kast erbij.
En een smerige keuken die je moet delen met je huisgenoten. Ik zou het niet doen. Je gaat spijt krijgen als je meeverhuist.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_184919096
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:07 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

En een smerige keuken die je moet delen met je huisgenoten. Ik zou het niet doen. Je gaat spijt krijgen als je meeverhuist.
Nee want de vrienden waarmee ik in dit geval mee ga wonen dan zijn juist niet zo, daarom kiezen we een woning voor met z'n 3en ipv een studentenhuis. Zodat we geen smerige keuken hebben.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 17:19:47 #27
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_184919120
Dan ga je wel.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 17:24:18 #28
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_184919227
En je krijgt perse een schuld?
En hoe hard loopt die op per maand?
pi_184919280
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:24 schreef Cue_ het volgende:
En je krijgt perse een schuld?
En hoe hard loopt die op per maand?
In theorie zou ik het met mijn normale bijbaansalaris kunnen betalen, maar dan blijft er weinig over voor andere dingen.

Ik heb slim al tijdens mijn vorige studie's een lening afgesloten en alles apart gezet en alleen schoolgeld ervan afgehaald dus de buffer heb ik al. Daar moet ik dan met mezelf een regeling in treffen wat ik van die buffer mag pakken.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 17:29:24 #30
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_184919318
Dus het hele punt dat je een schuld aangaat gaat al niet op.
Laat staan een dikke schuld
pi_184919367
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:29 schreef Cue_ het volgende:
Dus het hele punt dat je een schuld aangaat gaat al niet op.
Laat staan een dikke schuld
Mmh, even dik gerekent 2k per jaar dat nog 4 jaar is toch 8000eu schuld.
pi_184919435
Mijn schuld was zo hoog dat 8000 euro een schijntje lijkt. :@ :+

Succes met de keuze. :)
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  zaterdag 9 februari 2019 @ 17:37:32 #33
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184919497
Niet doen, thuis blijven wonen en doorsparen.
.later ben je jezelf dankbaar wanneer je een huis wil kopen.

En als je klaar bent met studie nog twee jaar volle bak werken en thuis wonen en alles appart zetten zodat je fiks eigen inleg hebt op je huis.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_184919594
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:05 schreef el-blanchito het volgende:
Zo’n kwartiertje maakt niks uit, ik had eenzelfde situatie: weg uit het dorp waar ik woonde, naar de stad op een kwartiertje afstand. Sportclub, bijbaan in m’n oude dorp, maar desondanks de beste keuze ooit.

-samenwonen met vrienden is prima; zijn het goede vrienden dan moet je elkaar gewoon de waarheid kunnen zeggen en afspraken kunnen maken.
-de zelfstandigheid is niet verkeerd op die leeftijd; zelf koken, wassen, schoonmaken en dit allemaal plannen
-gewoon leuk man, doordeweeks zuipen zonder dat je ouders zeiken

Succes!
Sure, het kost wat. Maar die 5000 per jaar extra is te overzien.

8000 euro schuld als eindstand? Lachertje man. Is allang afgelost voordat je een vaste baan hebt.. De kans dat je een huis kunt kopen zonder hulp is ook toch al nihil.

Ik zou het doen maar het is allemaal persoonlijk. Voor mij is een schuld van 8k een slechte reden om er vanaf te zien.

De schuld bij DUO is gelijk aan de 5 jaarse staatsrente... Lager wordt het niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184919639
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:05 schreef el-blanchito het volgende:
Zo’n kwartiertje maakt niks uit, ik had eenzelfde situatie: weg uit het dorp waar ik woonde, naar de stad op een kwartiertje afstand. Sportclub, bijbaan in m’n oude dorp, maar desondanks de beste keuze ooit.

-samenwonen met vrienden is prima; zijn het goede vrienden dan moet je elkaar gewoon de waarheid kunnen zeggen en afspraken kunnen maken.
-de zelfstandigheid is niet verkeerd op die leeftijd; zelf koken, wassen, schoonmaken en dit allemaal plannen
-gewoon leuk man, doordeweeks zuipen zonder dat je ouders zeiken

Succes!
Maar moest je daarvoor ook een schuld aanleggen.
pi_184919680
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Sure, het kost wat. Maar die 5000 per jaar extra is te overzien.

8000 euro schuld als eindstand? Lachertje man. Is allang afgelost voordat je een vaste baan hebt.. De kans dat je een huis kunt kopen zonder hulp is ook toch al nihil.

Ik zou het doen maar het is allemaal persoonlijk. Voor mij is een schuld van 8k een slechte reden om er vanaf te zien.

De schuld bij DUO is gelijk aan de 5 jaarse staatsrente... Lager wordt het niet.
Het is meer van EN de schuld erbij, langere afstanden ( niet dat het heel ver is ).

Ik denk eraan om het maar gewoon te doen en deze kans te pakken voordat die weg is.
Kan altijd besluiten na een jaar om terug te gaan naar huis met een mini schuldje als het niet bevalt ( wat het wss wel doet en dan denk je niet aan die schuld )
pi_184919689
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:44 schreef Student42.2 het volgende:

[..]

Maar moest je daarvoor ook een schuld aanleggen.
Ik merk in dit topic constant op dat je vrij emotioneel omgaat met het begrip schuld.

Wat kost een schuld jou (specifieker die van de duo)? In rationele zin?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 9 februari 2019 @ 17:47:24 #38
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_184919700
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:31 schreef Student42.2 het volgende:

[..]

Mmh, even dik gerekent 2k per jaar dat nog 4 jaar is toch 8000eu schuld.
Je zegt net dat je het met je bijbaan kan betalen plus evt vanuit je buffer.
pi_184919743
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik merk in dit topic constant op dat je vrij emotioneel omgaat met het begrip schuld.

Wat kost een schuld jou (specifieker die van de duo)? In rationele zin?
Een last op me schouders die ik moet aflossen op latere leeftijd en me dus blijft achtervolgen. En later misschien moeilijker aan een starterswoning kom.
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:47 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Je zegt net dat je het met je bijbaan kan betalen plus evt vanuit je buffer.
Buffer = geld dat al geleend is.
Even fictief ik heb al laten we zeggen 5000 euro geleend daar is 3800 van over als buffer ( min boeken en schoolgeld ). Daar zou ik vanaf kunnen snoepen zodat ik niet meer bij te hoef gaan lenen dan wat ik nu doe om die buffer te vullen.
pi_184920025
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:44 schreef Student42.2 het volgende:

[..]

Maar moest je daarvoor ook een schuld aanleggen.
Ben ik op het moment nog steeds aan het doen. Ik had het thuis prima, maar het is een heel ander leven; opeens heb je een huurbaas, andere verantwoordelijkheden, een andere “gezinssamenstelling”. Naast de vrijheid die het oplevert is het ook gewoon mooi om met je vrienden samen te wonen
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_184920175
+ als je klaar bent met studeren kan je daar dus prima blijven wonen, wat goedkoper zal zijn dan dan op jezelf gaan wonen
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_184920210
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:49 schreef Student42.2 het volgende:

[..]

Een last op me schouders die ik moet aflossen op latere leeftijd en me dus blijft achtervolgen. En later misschien moeilijker aan een starterswoning kom.

[..]

Buffer = geld dat al geleend is.
Even fictief ik heb al laten we zeggen 5000 euro geleend daar is 3800 van over als buffer ( min boeken en schoolgeld ). Daar zou ik vanaf kunnen snoepen zodat ik niet meer bij te hoef gaan lenen dan wat ik nu doe om die buffer te vullen.
Je mag mag blij zijn als je na je eerste vaste contract na 3 jaar 130k hypotheek kunt krijgen. Daarnaast moet je nog 50k eigen inleg hebben... Als je nu volle bak gaat sparen en niks uitgeeft is dat niet eens haalbaar.. ik zou de huis koop plannen op een lager pitje zetten / jezelf afvragen of zo snel mogelijk een eigen huis je wel zo aantrekkelijk lijkt.

Dat huis met zijn 3en delen geeft een soort tussenoplossing.. goedkoper dan een eigen plek huren, dus op de korte termijn spaar je meer door bij je ouders te zitten maar dan zit je nog wel tot je 30e bij je ouders voordat je een huis kunt kopen.

Laten we zeggen dat je het "uit huis gaan" nu met een jaar of 3 vervroegd. Je daar 8k per jaar aan kwijt bent.. dus een totaal van 24k.

Als je straks werk hebt spaar je 1000 per maand en woon je nog steeds bij je vrienden. Je bent dan 2 jaar langer bezig om geld te sparen voor een eigen huis, maar dit is dan wel op een plek waar je relatief goedkoop zit samen met vrienden. (Dus je spaart zegmaar vanaf het moment dat je toch al uit huis zou zijn gegaan alleen maar sneller als je bij je vrienden in huis zit)

En wat al eerder gezegd is... Je kunt nog terug naar je ouders als het een foute keuze was maar daar geloof ik zelf niet in.


"Last op mijn schouders" is wederom het verwoorden van schuld met een emotionele lading. Ik vind niet dat je daar rationeel mee om gaat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184920269


Je komt er vast wel uit ;)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_184920315
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 18:12 schreef el-blanchito het volgende:
+ als je klaar bent met studeren kan je daar dus prima blijven wonen, wat goedkoper zal zijn dan dan op jezelf gaan wonen
Precies, de kans dat die uit huis gaat over 3 jaar is vrij hoog.. vanaf dat moment betaalt die aan huur extra omdat die deze kans niet heeft gepakt...

Waarschijnlijk is het dan goedkoper om dus nu al samen met die vrienden weg te gaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 27 februari 2019 @ 17:57:44 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_185279930
Hoe lang moet je uberhaupt nog studeren?
pi_185295986
Lekker op kamers gaan. Op een gegeven moment moet je ook zelfstandig worden, je 21e is daar een meer dan prima leeftijd voor.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_185296458
Ik ben op mijn 18e uit huis gegaan. Ook met een vriend/studiegenoot ivm kosten (en een grote verbouwing bij mijn ouders die ik niet zag zitten). Ik zou het gewoon doen, je leert alvast wat zelfstandigheid en zo duur is het niet op deze manier.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_185296942
En dan is er natuurlijk ook nog dat stukje 'zelfstandig worden' wat bij de meeste jongeren ook niet echt volledig gebeurt wanneer ze nog thuis wonen.

Ik zou het doen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_185297030
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:12 schreef Student42.2 het volgende:

[..]

[..] zussen gingen in andere steden studeren dus waren meer genoodzaakt uit huis te gaan. Thuis gaat prima af en toe onenigheid maar dat blijf je houden voor de rest doe ik me ding kook ik af en toe zo nu en dan en helpen we elkaar.
Wat vinden je zussen? Er dus rekening mee houdend dat jij wel in je thuisstad studeert.

Al zul je nog steeds zelf moeten kiezen, hoeveel advies je ook krijgt.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 28 februari 2019 @ 14:05:27 #50
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_185297148
Wat een suffe reacties hier die adviseren om thuis te blijven zitten.

Gewoon op kamers man. Goed voor je ontwikkeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door hmmmz op 28-02-2019 18:37:32 ]
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_185304111
Op kamers gaan. Doen. Ontneem jezelf dat niet. Je mag daarna nog werken tot je 70'e (of nog erger) dus geniet gewoon van deze tijd. Bovendien is het naast de lol ook gewoon heel leerzaam. Tijd om uit te vliegen.
pi_185304247
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:58 schreef Student42.2 het volgende:
die echt weg willen
Daar zit je antwoord. Hoe graag wil je weg?

Op kamers gaan is leuk, maar niet omdat iedereen vindt dat je op kamers moet gaan.
En het is ook niet zo dat dit je enige kans is om op kamers te gaan. Het is nu wel een makkelijke gelegenheid, zo makkelijk ga je het niet meer krijgen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Postbus100 op 28-02-2019 20:02:16 ]
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')