abonnement Unibet Coolblue
pi_184914587
quote:
Kustlijn opgeven en het hogerop zoeken, dat is een plan B bij zeespiegelstijging

Omdat de gevolgen zo ingrijpend zijn, is het nodig dat er nu al wordt nagedacht over de keuzes die Nederland moet maken als internationaal klimaatbeleid faalt. Dat zeggen verschillende experts op het gebied van zeespiegelstijging in Vrij Nederland.

Als de wereld er niet in slaagt om de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan en het Parijse Klimaatakkoord niet wordt nageleefd, zal de aarde meer opwarmen dan 1,5 of 2 graden. Dat zal ertoe leiden dat de zeespiegel steeds verder zal stijgen.

"De experts hebben één gedeelde zorg: in Nederland wordt te weinig nagedacht over een plan B, voor als de zeespiegel sneller gaat stijgen dan waar we rekening mee houden in het Deltaprogramma", staat in Vrij Nederland. Een maatschappelijk debat hierover ontbreekt, zeggen de deskundigen, terwijl dat wel nodig is omdat er belangrijke keuzes gemaakt moeten worden. "Niet in de toekomst, maar nu."

Steden op palen

De wereldwijde zeespiegelstijging laat sinds een aantal jaren een versnelling zien. Daarop wees ook de Deltacommissaris in een rapport dat een half jaar geleden aan de Tweede Kamer is gestuurd. Dat rapport ging over de gevolgen van zeespiegelstijging voor Nederland. Maar waar er nu al wel volop discussie is over klimaatmaatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen, en er ook wordt nagedacht over onze dijken, wordt er niet gesproken over de mogelijkheid dat dit samen toch te weinig is.

"Eén meter, of twee, dat lukt nog met een combinatie van zandsuppleties, dijken en natuurlijke opslibbing", zegt de Utrechts hoogleraar fysische geografie Maarten Kleinhans. "Dus als regeringen zich daadwerkelijk aan Parijs zouden houden, dan is dit het scenario." Maar als 'Parijs' niet lukt, dan is er volgens hem een groot probleem. "Ik ben het helemaal eens met de inschatting dat als de zeespiegel meer dan anderhalf à twee meter gaat stijgen, we het niet meer gaan redden met dit land."

In dat geval moeten we een plan B beschikbaar hebben, vinden de zeespiegelexperts. Er moet nagedacht worden over verschillende opties. Zo zullen steeds hogere dijken ook steeds breder worden, iets wat op veel plekken nu onmogelijk is. Nog bredere rivieren maken zou ook kunnen, net als steden op palen bouwen, of het aanleggen van eilanden in zee. En dan is er ook nog een optie, waar nu nog niemand het over wil hebben: 'De huidige kustlijn opgeven en het hogerop zoeken.'
De zeespiegel stijgt steeds sneller; het ijsverlies op Groenland en Antarctica neemt toe en satellieten meten een versnelling van de wereldwijde zeespiegelstijging. Lag de snelheid van die stijging in de 20ste eeuw onder de 2 millimeter per jaar, na het jaar 2000 was het rond de 3 millimeter en de afgelopen jaren is dat opgelopen tot 4,3 millimeter per jaar. Hoezeer die versnelling zal doorzetten is onzeker.
"We moeten een gecontroleerde terugtrekking op termijn gaan overwegen", zegt polair meteoroloog Michiel van den Broeke van de Universiteit Utrecht. Zijn collega Roderik van de Wal: "In Nederland bestaat erg de houding dat we met aanpassen de problemen wel zullen oplossen. Dat is een misvatting." Niet dat een versnelde zeespiegelstijging in de komende decennia al tot grote problemen zal leiden. Maar voor de termijn daarna is er veel onzeker.

Glacioloog Michiel Helsen, werkzaam als docent klimaatverandering, vindt het tijd voor een maatschappelijke discussie. "Op termijn is het mogelijk dat we West-Nederland niet kunnen behouden. Het lijkt me zinvol voor de maatschappij om de discussie te voeren welke delen van Nederland we tot welke prijs willen verdedigen." Roderik van de Wal voegt daaraan toe: "Als we zo doorgaan, zal een groot deel van Nederland opgegeven moeten worden. Verhuizen naar Duitsland zou een onderwerp van gesprek moeten zijn."

Naleving klimaatafspraken cruciaal

De experts zijn er allemaal van overtuigd dat het naleven van het Parijse Klimaatakkoord cruciaal is voor de toekomst van Nederland. "Nederland is voor z'n voortbestaan direct afhankelijk van het succes of het falen van het huidige internationale klimaatbeleid." Toch is het op dit moment zeer onzeker of de afspraken wereldwijd echt nageleefd zullen worden.

Ook minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen is van mening dat het lot van Nederland min of meer afhankelijk is van mondiale klimaatafspraken. Dat zei ze tegen de NOS tijdens de laatste internationale klimaatconferentie in Polen. De minister reageerde daarmee op zorgen die er in Zeeland leven over de stijgende zeespiegel.

Toch vinden de experts dat er door de politiek onvoldoende wordt nagedacht over de gevolgen op lange termijn van zeespiegelstijging. "Voor zover ik weet, wordt er door de overheid voor de lange termijn weinig nagedacht over alternatieven voor het kustbeleid, anders dan het opspuiten van zand en het ophogen van dijken", zegt Caroline Katsman, hoofddocent fysische oceanografie aan de TU Delft.

Omgaan met onzekerheden

Terwijl dat wel belangrijk is, vindt Marjolein Haasnoot van Deltares en auteur van het eerder genoemde rapport over de gevolgen van zeespiegelstijging voor Nederland. Zo moet er bij heel grote infrastructurele werken volgens haar rekening worden gehouden met een potentieel grote zeespiegelstijging.

"Voor alle maatregelen is tijd nodig. Nu is de tijd er nog om daarover na te denken en een goed plan te maken. (...) Als het gaat om zeespiegelbeleid moet je kunnen omgaan met onzekerheden. Je kunt niet wachten tot je precies weet wat er gaat gebeuren. Als je het zeker weet, dan gebeurt het al, en zou het bovendien veel te snel kunnen gaan."
Plan A noemt men "mitigatie" of wel matiging, vermindering. Dit houdt in: verplicht aan de waterpomp, windmolens, zonnepanelen, stopwatch meenemen als je gaat douchen, EVs, isoleren, bladeren meteen opruimen in de herfst, minder vliegen (+vliegtax invoeren), accijnzen verhogen, energie extra belasten, geen theelichtjes meer gebruiken, minder vlees eten (1 gehaktbal per week), minder strijken, vettax, suikertax, zouttax, BTW verhogen, CO2 uitstoot reduceren etc. Alles wat straks aanbod komt in het klimaatakkoord dus en dat ons in een periode van 30 jaar een tot nu toe nog onbekende hoeveelheid geld gaat kosten (na de PS-verkiezingen horen we hier pas meer over). Nadeel is natuurlijk dat NL als postzegellandje hierin wel voorop kan lopen, maar om effect te sorteren zal de hele wereld mee moeten doen en dat is wrs niet zo gemakkelijk voor mekaar te krijgen. De enige conclusie die geldig is, is dat plan A voor een land als NL, ook al betalen we ons blauw, geen oplossing zal zijn én dus moet er ook een plan B komen. En ook dat kost een lieve duit natuurlijk.

Plan B noemt men "adaptatie" of wel aanpassing. Iets wat we eigenlijk altijd wel gedaan hebben en dat na de watersnoodramp van 1953 werd afgesloten met de Deltawerken, een staaltje van typisch NLs waterbouwkundig vernuft, geroemd doorheen de hele wereld. Echter de Deltawerken zullen niet toereikend meer zijn indien de zeespiegel stijgt met meer dan 1 à 2 meter. Ook eenvoudig de dijken een stukje ophogen zal niet toereikend zijn, want die dijken zullen ook veel breder moeten worden en aangezien NL behoorlijk volgebouwd is zowel in de kuststrook als langs de rivieren, betekent dit dat daar eenvoudigweg geen plaats voor is. Wat moet er dan gebeuren en hoeveel gaat dit kosten? Hierover gaat dit artikel. Eén conclusie die wrs wel de meest logische en zelfs minst dure is uiteindelijk is: kuststreken opgeven, NL afbreken ten westen van de lijn grofweg Assen, Utrecht, Breda, Bergen op Zoom en ten oosten heropbouwen. Om dit plan B+ te laten slagen denk ik ook dat we daar bij wijze van spreke dit jaar nog aan moeten beginnen. In ieder geval logistiek en planmatig.
Wat jullie? :).

Vandaar deze POLL:
Poll: Klimaatbeleid: wat moeten we doen?
Alleen plan A.
Alleen plan B.
Combi A/B
Plan B +
Ga weg!
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 11-02-2019 13:53:48 ]
I´m back.
pi_184914659

Volgens mij zit Limburg er ook niet op te wachten.
pi_184914684
Hallo. We zijn Nederlanders. Als het water stijgt bouwen we gewoon hogere dijken :{w

Water stijgt 10 meter? Wij bouwen dijken van 20 meter _O_
No amount of money ever bought a second of time.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 13:38:14 #4
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184914815
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:32 schreef TigerXtrm het volgende:
Hallo. We zijn Nederlanders. Als het water stijgt bouwen we gewoon hogere dijken :{w

Water stijgt 10 meter? Wij bouwen dijken van 20 meter _O_
En we laten de Atlantiërs ervoor betalen!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_184914923
We hoeven geen Hollanders hier :{w


:P :D
pi_184914943
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:38 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

En we laten de Atlantiërs ervoor betalen!
Ik wou al niet schrijven van welk geld, en als het water dan via Duitsland binnen komt?

Of doet Nederland die gratis?
  zaterdag 9 februari 2019 @ 13:43:03 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184914952
Alleen plan A. Plan B is voor faggots.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184914981
De rivieren die pompt men op zeeniveau?
pi_184914991
Ik ben al decennia voor het afgraven van België en dat zand te gebruiken voor hogere dijken en duinen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_184915002
Met deze poll denk je serieuze gesprekken te hebben ?
pi_184915040
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:45 schreef Geytenbeekje het volgende:
Met deze poll denk je serieuze gesprekken te hebben ?
Volgens mij zijn dit zo ongeveer de alternatieven die nu op tafel liggen hoor.
I´m back.
pi_184915057
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn dit zo ongeveer de alternatieven die nu op tafel liggen hoor.
Nou ja oke. Dan ga ik voor plan A
pi_184915059
plan C
internationale sterilisatie of geboortebeperking
pi_184915075
Misschien kan het Bakker-Schutplan weer uit de kast.

pi_184915084
Laat wel zien waarom Nederland een leidende rol moet nemen in de verduurzaming.
pi_184915111
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:47 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Nou ja oke. Dan ga ik voor plan A
Ja, leuk maar dan geef je heel veel geld uit, wat opgebracht moet worden door de werkenden, en dan nog hou je je voeten niet droog. Dat is een beetje de enige constatering die je kunt maken.
Krijg je dit:

I´m back.
pi_184915157
Als het nu alleen de dijken waren, dan krijg je ook de dijken van de rivieren, en als het buitenland niks aan die rivieren doet?

Nadat krijg je dan ook nog de hele infra bruggen riool etc.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2019 13:56:25 ]
pi_184915220
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:49 schreef -0- het volgende:
Laat wel zien waarom Nederland een leidende rol moet nemen in de verduurzaming.
Ik verwacht het eerder van de Malediven.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 13:57:54 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184915267
Waarom kiezen? Migitatie waar het kan, deltawerken waar nodig. En er zijn heus nog wel andere opties waar we nog helemaal geen weet van hebben.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184915378
Dat hele kustplan kan best 100 miljard gaan kosten. Dat betekent iedereen en bedrijfsleven ook mee moet betalen. Dat betekent de winstbelasting van Rutte straks weer terugdraaien en goed besteden.

Naast een kustlijn bewerken kan je ook met Schiphol aan de zee bouwen. Die kostte naar de schatting 50 miljard. Een mooie combinatie!
Men kan ook in stukje besloten strand gaan kitesurfen, activiteiten, hotels etc plaatsen, terwijl verder op de echte kusten met natuurgebied bespaard.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_184915384
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:57 schreef Fir3fly het volgende:
Waarom kiezen? Migitatie waar het kan, deltawerken waar nodig. En er zijn heus nog wel andere opties waar we nog helemaal geen weet van hebben.
Gaat erom dat elke optie natuurlijk de nodige tijd vergt en dus zul je in ieder geval al moeten beginnen aan de planmatige kant van dit verhaal.

Het lijkt me verder duidelijk dat je er met Plan A alleen niet bent en de politiek probeert nu alleen Plan A uit te rollen, wat al een hele kluif is. Plan A kan voor NL alleen uitkomst bieden als iedereen in de wereld meedoet en dat zie ik er niet van komen, dus dan zul je ook wat aan Plan B moeten doen en eventueel dus Plan B+ moeten overwegen, dat is een beetje de stelling. indien zo, dan moet je daar dus wel nu al mee beginnen, iig planmatig dan.
I´m back.
pi_184915453
Alleen Duitsland al het Ruhrgebiet, als die minder de lucht in blazen, komt er minder over andere landen.
Bovendien verwacht ik dat er uit wat die de lucht in blazen wel aardig wat energie gewonnen kan worden.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 14:09:54 #23
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_184915513
quote:
De zeespiegel stijgt steeds sneller; het ijsverlies op Groenland en Antarctica neemt toe en satellieten meten een versnelling van de wereldwijde zeespiegelstijging. Lag de snelheid van die stijging in de 20ste eeuw onder de 2 millimeter per jaar, na het jaar 2000 was het rond de 3 millimeter en de afgelopen jaren is dat opgelopen tot 4,3 millimeter per jaar. Hoezeer die versnelling zal doorzetten is onzeker.
Wanneer deze trend doorzet is de 1 meter met 41 jaar bereikt en de 2 meter met 51 jaar, uitgaande van natuurlijke groei. Als we niks doen aan de opwarming van de aarde dan zullen de kosten hoger liggen, dan als we nu ingrijpen
pi_184915543
Plan D: de Sahara afgraven tot onder zeeniveau. Dat vol laten lopen zodat de zeespiegel zakt en je kunt er hotels e.d. aan het strand bouwen voor toerisme.
Het afgegraven zand kan je gebruiken om wereldwijd dijken aan te leggen en te verhogen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_184915593
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:09 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Wanneer deze trend doorzet is de 1 meter met 41 jaar bereikt en de 2 meter met 51 jaar, uitgaande van natuurlijke groei. Als we niks doen aan de opwarming van de aarde dan zullen de kosten hoger liggen, dan als we nu ingrijpen
Ja, dat zeg ik dan ook. Kijk die opwarming van de aarde was natuurlijk al bekend in de jaren 70; ik bedoel ik hoorde er voor het eerst van toen het broeikaseffect werd behandeld bij Aardrijkskunde ergens medio jaren 70. We hebben min of meer sws al 40 jaar verloren dus. Wat allemaal niet zo'n punt is als je op de Utrechtse heuvelrug, de Brabantse wal of op dat weggetje naar de Cauberg oid woont, maar die zeperd gaat niet op voor de kustbewoners.
I´m back.
pi_184915654
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:12 schreef spijkerbroek het volgende:
Plan D: de Sahara afgraven tot onder zeeniveau. Dat vol laten lopen zodat de zeespiegel zakt en je kunt er hotels e.d. aan het strand bouwen voor toerisme.
Het afgegraven zand kan je gebruiken om wereldwijd dijken aan te leggen en te verhogen.
Ik stem hierop, geniaal plan _O_
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 9 februari 2019 @ 14:27:00 #27
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_184915807
Beter gewoon investeren in kustverdediging en versterken/verhogen van dijken in het rivierengebied. Dat is zinvoller dan 1000 miljard stoppen in de klimaatnonsens
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_184915927
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:42 schreef Houtenbeen het volgende:
We hoeven geen Hollanders hier :{w


:P :D
Idd in de oorlog kwamen ze ook op hangende pootjes om eten schooien.
pi_184915951
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:27 schreef Nikonlover het volgende:
Beter gewoon investeren in kustverdediging en versterken/verhogen van dijken in het rivierengebied. Dat is zinvoller dan 1000 miljard stoppen in de klimaatnonsens
Rivierengebied? Het water komt dan van de andere kant.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 9 februari 2019 @ 14:34:03 #30
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_184915966
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:33 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Rivierengebied? Het water komt dan van de andere kant.
Wat bedoel je?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_184915999
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:27 schreef Nikonlover het volgende:
Beter gewoon investeren in kustverdediging en versterken/verhogen van dijken in het rivierengebied. Dat is zinvoller dan 1000 miljard stoppen in de klimaatnonsens
Ik denk dat het toch goedkoper is om van het westen van NL een soort Hedwige polder te maken, teruggeven aan de zee en dan op die lijn Assen, Utrecht, Bergen op Zoom flinke dijken plaatsen, daar is nog wel wat ruimte wrs plus aanhechten aan elevaties in het landschap die al bestaan. Als de EU straks een federatieve staat is dan is het ook niet zo'n punt meer om NL'ers uit dat gebied te herplaatsen in Duitsland. Vlamingen kunnen dan richting Ardennen en Frankrijk vertrekken.
I´m back.
pi_184916016
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:34 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Wat bedoel je?
Van zee.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 9 februari 2019 @ 14:37:50 #33
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_184916046
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:36 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Van zee.
Water van zee kan ook de rivieren binnen stromen. Daarom hebben we in de rivieren ook van die grote deuren die dicht kunnen bij stormvloed.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_184916665
Kunnen we niet met z'n allen naar Marokko of Turkije verhuizen ?
En dan eisen dat ze zwarte Piet en kerstmis vieren vanaf onze brommertjes.
pi_184916707
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:37 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Water van zee kan ook de rivieren binnen stromen. Daarom hebben we in de rivieren ook van die grote deuren die dicht kunnen bij stormvloed.
Alleen zullen die deuren dan hoger mogen als dat ze nu zijn, bij een stijging, kunnen ze met alleen verhogen die druk wel aan?
pi_184916916
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:09 schreef Kassamiep het volgende:
Kunnen we niet met z'n allen naar Marokko of Turkije verhuizen ?
En dan eisen dat ze zwarte Piet en kerstmis vieren vanaf onze brommertjes.
Opvang in de regio, lijkt me, en als alles doorgaat dan hebben we over een tijdje een federatief EU en dus moet het opvangen van NL'ers in Dld geen probleem zijn.
I´m back.
pi_184916926
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:28 schreef Ryan3 het volgende:
Plan B noemt men "adaptatie" of wel aanpassing. Iets wat we eigenlijk altijd wel gedaan hebben en dat na de watersnoodramp van 1953 werd afgesloten met de Deltawerken, een staaltje van typisch NLs waterbouwkundig vernuft, geroemd doorheen de hele wereld. Echter de Deltawerken zullen niet toereikend meer zijn indien de zeespiegel stijgt met meer dan 1 à 2 meter.
Dan verbouwen we ze toch? Of desnoods zelfs vervangen. Ja dat kost geld, maar we hebben tijd zat daarvoor te sparen, en als het eenmaal voltooid is kunnen we er weer vele decennia tegenaan.

quote:
Ook eenvoudig de dijken een stukje ophogen zal niet toereikend zijn, want die dijken zullen ook veel breder moeten worden
Ja duh, dat is inherent aan de trapezoïde vorm van een dijk...

quote:
en aangezien NL behoorlijk volgebouwd is zowel in de kuststrook als langs de rivieren, betekent dit dat daar eenvoudigweg geen plaats voor is.
Hoezo? Hoeveel plekken zijn er waar er aan beide kanten van de dijk er strak tegenaan gebouwd is? Overigens is dijken verhogen vooral een prioriteit in het westen bij de riviermondingen, waar de zeespiegelstijging het peil van de rivieren beïnvloed. Landinwaarts heeft de zeespiegelstijging verder geen effect.

Bovendien bestaat het overgrote deel van de westkust uit metershoge duinen, dat zit wel snor.

quote:
Wat moet er dan gebeuren en hoeveel gaat dit kosten? Hierover gaat dit artikel. Eén conclusie die wrs wel de meest logische en zelfs minst dure is uiteindelijk is: kuststreken opgeven, NL afbreken ten westen van de lijn grofweg Assen, Utrecht, Breda, Bergen op Zoom en ten oosten heropbouwen. Om dit plan B+ te laten slagen denk ik ook dat we daar bij wijze van spreke dit jaar nog aan moeten beginnen. In ieder geval logistiek en planmatig.
Wat jullie? .
Ja dit is vast goedkoper en makkelijker uitvoerbaar dan gewoon de kustlijn verdedigen. :') De hele infrastructuur ligt er al, we hoeven het slechts te versterken. Waarom zou je dat in godesnaam allemaal opgeven :')

En ondertussen kustverdediging gebruiken als verdienmodel door met onze expertise opdrachten uit te voeren voor andere landen.
pi_184917111
Natuurlijk moet je de kustlijn opgeven. Dit win je toch nooit?
pi_184917279
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Misschien kan het Bakker-Schutplan weer uit de kast.

[ afbeelding ]
pi_184917298
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:09 schreef Kassamiep het volgende:
Kunnen we niet met z'n allen naar Marokko of Turkije verhuizen ?
heb voor de zekerheid altijd mijn turkse paspoort op zak voor het geval den haag onder dreigt te lopen. als ik dit zo lees moet ik het mogelijk ook nog voor het echie gaan overwegen :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_184917316
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Opvang in de regio, lijkt me, en als alles doorgaat dan hebben we over een tijdje een federatief EU en dus moet het opvangen van NL'ers in Dld geen probleem zijn.
we hebben toch schengen? dat kan nu al nmw
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_184917981
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:47 schreef Slayage het volgende:

[..]

we hebben toch schengen? dat kan nu al nmw
Denk dat dat wel onder druk komt te staan als pakweg 8 miljoen NL'ers (snelle schatting, wrs zijn het er meer) richting Dld gaan...
I´m back.
pi_184918019
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:23 schreef silverhill het volgende:

[..]

Dan verbouwen we ze toch? Of desnoods zelfs vervangen. Ja dat kost geld, maar we hebben tijd zat daarvoor te sparen, en als het eenmaal voltooid is kunnen we er weer vele decennia tegenaan.

[..]

Ja duh, dat is inherent aan de trapezoïde vorm van een dijk...

[..]

Hoezo? Hoeveel plekken zijn er waar er aan beide kanten van de dijk er strak tegenaan gebouwd is? Overigens is dijken verhogen vooral een prioriteit in het westen bij de riviermondingen, waar de zeespiegelstijging het peil van de rivieren beïnvloed. Landinwaarts heeft de zeespiegelstijging verder geen effect.

Bovendien bestaat het overgrote deel van de westkust uit metershoge duinen, dat zit wel snor.

[..]

Ja dit is vast goedkoper en makkelijker uitvoerbaar dan gewoon de kustlijn verdedigen. :') De hele infrastructuur ligt er al, we hoeven het slechts te versterken. Waarom zou je dat in godesnaam allemaal opgeven :')

En ondertussen kustverdediging gebruiken als verdienmodel door met onze expertise opdrachten uit te voeren voor andere landen.
Ja, alleen zijn er dus wetenschappers die Plan B dus allemaal wat te magertjes vinden. Dus ja dan beter idd een veel beter te verdedigen waterlinie aanleggen verder landinwaarts.
I´m back.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 16:32:22 #44
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184918065
Ver van mijn bed show dit. Ik zit in Limburg.
Ik kan dus lekker droog thuis op de bank met een bak popcorn naar de tv kijken hoe Hollanders aan het verdrinken zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_184918109
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:32 schreef Harvest89 het volgende:
Ver van mijn bed show dit. Ik zit in Limburg.
Ik kan dus lekker droog thuis op de bank met een bak popcorn naar de tv kijken hoe Hollanders aan het verdrinken zijn.
Nou ja, we kunnen natuurlijk ook afspreken dat degenen die nu in Limburg wonen naar Dld vertrekken (want integreren daar wrs het makkelijkste) en dat de Hollanders dan jullie plaatsje inpikken in Limburg hè. Als we toch bezig zijn.
I´m back.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 16:40:16 #46
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184918238
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, we kunnen natuurlijk ook afspreken dat degenen die nu in Limburg wonen naar Dld vertrekken (want integreren daar wrs het makkelijkste) en dat de Hollanders dan jullie plaatsje inpikken in Limburg hè. Als we toch bezig zijn.
Daar heb ik geen problemen mee.
Hier wonen toch allemaal halve moffen. Ik woon op 5 minuten van de grens af.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 16:41:32 #47
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184918261
Maar even serieus.
Die klimaatwaanzin begint steeds erger te worden met de dag.
We kunnen beter een manier verzinnen om de wereldbevolking terug te dringen, dat is namelijk het echte probleem.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 16:41:36 #48
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_184918263
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, we kunnen natuurlijk ook afspreken dat degenen die nu in Limburg wonen naar Dld vertrekken (want integreren daar wrs het makkelijkste) en dat de Hollanders dan jullie plaatsje inpikken in Limburg hè. Als we toch bezig zijn.
Als Limburger: prima, het is toch flink goedkoper bij onze oosterburen :P En dan mijn Limburgs huis voor Amsterdamse prijzen verkopen :9
Don't let my username fool you...
pi_184918268
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:40 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Daar heb ik geen problemen mee.
Hier wonen toch allemaal halve moffen. Ik woon op 5 minuten van de grens af.
De Pruusen toch? :P.
I´m back.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 16:44:42 #50
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184918336
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De Pruusen toch? :P.
Haha inderdaad. Allemaal een dikke kop en een dikke BMW.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:41 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Als Limburger: prima, het is toch flink goedkoper bij onze oosterburen :P En dan mijn Limburgs huis voor Amsterdamse prijzen verkopen :9
Tenzij er hier straatmarkt is op zaterdag. Dan komen ze allemaal hier naartoe om backfisch zu fressen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_184918354
Helaas zal dit weinig effect hebben...
Als de kustlijn het begeeft zit 80% van nl onder water
pi_184918582
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:09 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Wanneer deze trend doorzet is de 1 meter met 41 jaar bereikt en de 2 meter met 51 jaar, uitgaande van natuurlijke groei. Als we niks doen aan de opwarming van de aarde dan zullen de kosten hoger liggen, dan als we nu ingrijpen
4 mm per jaar is toch maar 0,4 meter per 100 jaar?
pi_184918912
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:45 schreef hoechst het volgende:
Helaas zal dit weinig effect hebben...
Als de kustlijn het begeeft zit 80% van nl onder water
Onder die voorwaarden leeft Nederland al een paar honderd jaar. Op een uitzondering na gaat dat aardig voorspoedig
pi_184920719
Of je bouwt alle woning om en het wordt een La Venetie.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_184920867
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Denk dat dat wel onder druk komt te staan als pakweg 8 miljoen NL'ers (snelle schatting, wrs zijn het er meer) richting Dld gaan...
daar heb je wel een punt. we hebben gezien wat er gebeurde in 2015 toen een stroom migranten illegaal europa introkken. europa "stond op instorten". of kijk hoe we omgaan met migratie vandaag de dag. iedereen speelt elkaar de zwarte piet toe. laten we hopen dat de integratie van de EU wel gewoon doorgaat en we straks de solidariteit kunnen opbrengen om elkaar te tolereren in europa.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_184921496
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 18:45 schreef Slayage het volgende:

[..]

daar heb je wel een punt. we hebben gezien wat er gebeurde in 2015 toen een stroom migranten illegaal europa introkken. europa "stond op instorten". of kijk hoe we omgaan met migratie vandaag de dag. iedereen speelt elkaar de zwarte piet toe. laten we hopen dat de integratie van de EU wel gewoon doorgaat en we straks de solidariteit kunnen opbrengen om elkaar te tolereren in europa.
Ja, en alsof de Duitsers nu zulke verschrikkelijke liefhebbers zijn van hun buurtjes in het westen hè.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 09-02-2019 19:21:20 ]
I´m back.
pi_184921568
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:41 schreef Harvest89 het volgende:
Maar even serieus.
Die klimaatwaanzin begint steeds erger te worden met de dag.
We kunnen beter een manier verzinnen om de wereldbevolking terug te dringen, dat is namelijk het echte probleem.
Als je dus echt serieus bent, en dat is dus de strekking van dit artikel, dan weet je dat plan A dus in het geheel niet voldoende is. Dat gaat ons helemaal never nooit niet redden. Dus ik verwacht eigenlijk min of meer, en dat zeker van GL en D66, dat ze zsm komen met een plan B+, anders kan ik ze idd niet serieus meer nemen en dan zijn ze in hun eigen redeneertrant net zulke "klimaatontkenners" als ze nu FvD en PVV verwijten te zijn...
I´m back.
pi_184921572
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en alsof de Duitsers nu zulke verschrikkelijke liefhebbers zijn van hun buurtjes aan de in het westen hè.
geen idee hoe duitsers kijken naar nederlanders
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_184921599
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:18 schreef Slayage het volgende:

[..]

geen idee hoe duitsers kijken naar nederlanders
1) eigenlijk Duitsers. }) .
2) malle eppies. 8)7 .
3) Holland ist der geilste stad der Welt. |:( .
4) caravans. }:| .

Nou ja, ik weet het ook niet, maar NL + inwoners nemen ze niet echt serieus iig.
I´m back.
pi_184922011
Plan A: in grote lijnen handhaven, niet dogmatisch maar creatief de spirit ervan bewaren, desnoods met 20 jaar vertraging.
Plan B: de dijken renoveren.
7 miljoen mensen van west naar oost jagen of deporteren kan natuurlijk niet.
Ook nogal absurd om niks te doen aan duin- en dijkrenovatie, zodat mensen na overstromingen zelf wegvluchten. Met het risico 1953 Zeeland te herhalen.
pi_184922142
Mars was geen optie?
pi_184922168
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:39 schreef Bluesdude het volgende:
Plan A: in grote lijnen handhaven, niet dogmatisch maar creatief de spirit ervan bewaren, desnoods met 20 jaar vertraging.
Plan B: de dijken renoveren.
7 miljoen mensen van west naar oost jagen of deporteren kan natuurlijk niet.
Ook nogal absurd om niks te doen aan duin- en dijkrenovatie, zodat mensen na overstromingen zelf wegvluchten. Met het risico 1953 Zeeland te herhalen.
Je kan ook mensen geleidend laten verhuizen naar oosten.. Rijk kopen de huizen op..

Of je bouwen nieuw dijken om de kustlijn. Eventueel ook nieuwe gronden bij en schiphol.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_184922507
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:32 schreef Harvest89 het volgende:
Ver van mijn bed show dit. Ik zit in Limburg.
Ik kan dus lekker droog thuis op de bank met een bak popcorn naar de tv kijken hoe Hollanders aan het verdrinken zijn.
Maar hopen dat er een paar droog staan anders valt er niet veel te kijken!
pi_184922607
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:42 schreef Houtenbeen het volgende:
We hoeven geen Hollanders hier :{w


:P :D
Hier ook niet :P
Ik was hier...
pi_184922828
Limburg hoorde ooit bij Duitsland toch?
pi_184923119
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:14 schreef john2406 het volgende:
Limburg hoorde ooit bij Duitsland toch?
Duitsland hoorde ooit bij Limburg ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_184923413
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:14 schreef john2406 het volgende:
Limburg hoorde ooit bij Duitsland toch?
Heel NL hoorde in feite bij Dld of wel Heilige Roomse Rijk, want Dld bestond pas vanaf 1871, behalve Z-VL, dat hoorde bij graafschap VL en dus onder Franse koning en delen van Brabant onder graaf van Bourgondië en dus ook Frans. Toen kwam de Opstand en werden Z-VL, Brabant en delen van L generaliteitslanden en pas na 1648 waren we los van Dld, maar delen van L duurde dat nog wat langer. Z-VL, Br en delen van L bleven wel veel langer nog een stiefkindje als generaliteitslanden en dus zonder eigen bestuur. Uiteindelijk veranderde dat pas na de Napoleontische oorlogen, hoewel de milde onderdrukking van de aldara wonende RK'ers wel langer bleef bestaan.
I´m back.
pi_184923582
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:47 schreef Captain_Ghost het volgende:

Je kan ook mensen geleidend laten verhuizen naar oosten.. Rijk kopen de huizen op..
Zal niet lukken. Mensen zullen terecht eisen dat de overheid dijken en duinen gaan verbouwen.
En zeker als de overheid mensen dwingen.
pi_184923612
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zal niet lukken. Mensen zullen terecht eisen dat de overheid dijken en duinen gaan verbouwen.
En zeker als de overheid mensen dwingen.
Fantast dat is een eenrichtingsweg de overheid!
pi_184923722
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zal niet lukken. Mensen zullen terecht eisen dat de overheid dijken en duinen gaan verbouwen.
En zeker als de overheid mensen dwingen.
Alleen zeggen wetenschappers dus dat dat NL niet echt gaat helpen, dus nu kunnen we wel klimaatontkennertje spelen samen met GL, D66 en toch plan A doorvoeren, dat kost ons een shhhitload aan geld, maar dat gaat ons niet helpen dus.... Geen garanties. Plan B+ kost ook een shhhitload, maar wel garanties. Heel simpel hoor.
I´m back.
pi_184924162
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Alleen zeggen wetenschappers dus dat dat NL niet echt gaat helpen, dus nu kunnen we wel klimaatontkennertje spelen samen met GL, D66 en toch plan A doorvoeren, dat kost ons een shhhitload aan geld, maar dat gaat ons niet helpen dus.... Geen garanties. Plan B+ kost ook een shhhitload, maar wel garanties. Heel simpel hoor.
Een idee van elk volk ieder voor zich gaat ook niet helpen om de opwarming te beteugelen, met alle gevolgen vandien.... overstromingen, droogtes, mislukte hongersnoden, watertekorten, extreem weer, volksverhuizingen, oorlogjes en oorlogen.
Versterk en verhoog de dijken en de duinen, bevorder wereldwijd de gezamenlijke inspanningen .
Het is ook een kwestie van de knip op de beurs houden. Wat veel betere is dan de komende generaties waar ook ter wereld opzadelen met hedendaagse laksheid, egoisme, en kop-in-het-zandgebeuren.
pi_184924169
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:39 schreef Bluesdude het volgende:
Plan A: in grote lijnen handhaven, niet dogmatisch maar creatief de spirit ervan bewaren, desnoods met 20 jaar vertraging.
Plan B: de dijken renoveren.
7 miljoen mensen van west naar oost jagen of deporteren kan natuurlijk niet.
Ook nogal absurd om niks te doen aan duin- en dijkrenovatie, zodat mensen na overstromingen zelf wegvluchten. Met het risico 1953 Zeeland te herhalen.
Plan A niet dogmatisch en desnoods met 20 jaar vertraging? Really? Dat gaat op weinig sympathie rekenen, vrees ik toch. Beetje eigenlijk het CDA standpunt (als ik dat nu goed in schat) of nog niet eens? Ben je toch ook aan het verrechtsen nu, Blues?
Plan B heb ik überhaupt nog niets over gehoord van deze regering.
Plan B+ al helemaal niet, terwijl dat de enige realistische inschatting zou moeten zijn wrs.
I´m back.
pi_184924230
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Een idee van elk volk ieder voor zich gaat ook niet helpen om de opwarming te beteugelen, met alle gevolgen vandien.... overstromingen, droogtes, mislukte hongersnoden, watertekorten, extreem weer, volksverhuizingen, oorlogjes en oorlogen.
Versterk en verhoog de dijken en de duinen, bevorder wereldwijd de gezamenlijke inspanningen .
Het is ook een kwestie van de knip op de beurs houden. Wat veel betere is dan de komende generaties waar ook ter wereld opzadelen met hedendaagse laksheid, egoisme, en kop-in-het-zandgebeuren.
Krijg toch een beetje de indruk half om half dat we niet die tijd meer hebben hoor en ik zie in andere landen toch nog niet echt een fanatisme dat hier in NL bestaat momenteel en dat is dus voor NL zelf te laat en te weinig al. GL, D66, Klaver, Jetten, klimaatwet, klimaatakkoord sussen ons in slaap in een coma van schijnveiligheid.
I´m back.
pi_184924342
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Plan A niet dogmatisch en desnoods met 20 jaar vertraging? Really? Dat gaat op weinig sympathie rekenen, vrees ik toch.
Zeker wel... als men in te korte tijd te veel moet betalen. En rechtse kiezers hebben nog steeds de meerderheid in dit land
quote:
Beetje eigenlijk het CDA standpunt (als ik dat nu goed in schat) of nog niet eens? Ben je toch ook aan het verrechtsen nu, Blues?
Ik schreef "desnoods" .
Oja... ik verrechts al tientallen jaren..
Nog 10 jaar en ik ben d'66-stemmer ( the horrorrrrr brrrrrrrrr)

quote:
Plan B heb ik überhaupt nog niets over gehoord van deze regering.
Plan B+ al helemaal niet, terwijl dat de enige realistische inschatting zou moeten zijn wrs.
Geen enkele regering met een plan het westen onder water te zetten en 7 miljoen mensen deporteren oostwaarts wordt nog serieus genomen.
pi_184924572
Alle Syriërs hierheen en wij daarheen.
pi_184925156
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:14 schreef Myrr het volgende:
Alle Syriërs hierheen en wij daarheen.
En dan ?
pi_184925166
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zeker wel... als men in te korte tijd te veel moet betalen. En rechtse kiezers hebben nog steeds de meerderheid in dit land

[..]

Ik schreef "desnoods" .
Oja... ik verrechts al tientallen jaren..
Nog 10 jaar en ik ben d'66-stemmer ( the horrorrrrr brrrrrrrrr)

[..]

Geen enkele regering met een plan het westen onder water te zetten en 7 miljoen mensen deporteren oostwaarts wordt nog serieus genomen.
Toch een vrij rechts verhaal alles bij elkaar, Blues.
I´m back.
pi_184925264
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Toch een vrij rechts verhaal alles bij elkaar, Blues.
Is het ?
Dan zie je een linkse mening als persé alles van klimaatakkoord uitvoeren.
Dat is geen linkse politiek. Men moet pragmatisch zijn en niet het volk verarmen.
Links is nog steeds : koopkracht omhoog .
pi_184925314
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Is het ?
Dan zie je een linkse mening als persé alles van klimaatakkoord uitvoeren.
Dat is geen linkse politiek. Men moet pragmatisch zijn en niet het volk verarmen.
Links is nog steeds : koopkracht omhoog .
Links is toch wel NL redden van de volgende watersnoodramp door klimaatwet en klimaatakkoorden onverkort in te voeren hoor, liefst via plan A. Wat dus grote nonsense is, hetgeen de strekking van dit artikel is. Links is ook, denk ik, iedereen met een andere mening hierover verketteren. Jij hebt een andere mening duidelijk.
I´m back.
pi_184925424
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En dan ?
Verdrinken we niet.
pi_184925479
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:39 schreef Ryan3 het volgende:

. Links is ook, denk ik, iedereen met een andere mening hierover verketteren. Jij hebt een andere mening duidelijk.
nou nou... dat is een rechtse platitude.
Ik zie geen linkse politieke leiders op het Binnenhof die rechtse politieke leiders verketteren
Ik zag wel een rechtse Dijkhof die een linkse leider met rechtse neigingen een ' drammer" noemde.
pi_184926076
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

nou nou... dat is een rechtse platitude.
Ik zie geen linkse politieke leiders op het Binnenhof die rechtse politieke leiders verketteren
Ik zag wel een rechtse Dijkhof die een linkse leider met rechtse neigingen een ' drammer" noemde.
Dat deed-ie om stemmen te winnen. Bij de VVD bestaat het concept dat NL'ers echt te dom zijn om voor de duvel te dansen, ondanks dat steeds hogere opleidingsniveau. En dus wordt Dijkhoff steeds maar weer op PVV-corvee gestuurd. Permanent PVV-corvee. En wat geouwehoer in de Kamer tegen Wilders over dat hij alleen staat te schreeuwen aan de zijlijn en dat de VVD zijn handen vuil maakt en soms gaat dat goed en soms niet, wat we ook al weer een dozijn keer hebben gehoord.

Maar je zult ook twitter in de gaten houden: iedereen die twijfelt bij het verhaal van GL en D66 wordt klimaatontkenner genoemd. In feite wetenschapsontkenner dus en op dezelfde "stapel" als Holocaustontkenner en creationisten. Maar in feite is het dus zo dat omtrent NL we niet meer te redden zijn met alleen plan A van GL en D66. 1 gehaktbal per week gaat ons niet meer redden. Dat gelul van die jongeren op het Malieveld: we zijn de laatste generatie die nog kunnen protesteren is ook gewoon gelul. We gaan er gewoon aan dus. En dat is dan wetenschap, toch?
Plan A is daardoor idd geld uit je broek klopperij door de VVD lobby en religie van GL en D66. Dat is de enige conclusie die nu nog een beetje schappelijk is, lijkt me. Toch? Logisch gezien? :).
I´m back.
pi_184926117
Welke VVD er, minister van onderwijs, mocht toen 17X8 uitrekenen?

En dan andere voor dom uitmaken?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2019 22:16:55 ]
pi_184926539
Nederland groeit al duizenden jaren met de stijgende zee mee. Pas sinds ca. 1.100 hebben we de natuurlijke processen verstoord en zijn water gaan afvoeren om het moeras droog te leggen. We kunnen gewoon zand opspuiten en daarachter ook meegaan met het stijgende water. Veen kan met een meter per eeuw groeien (veenmos onder de juiste omstandigheden wel 50 cm in een jaar), we moeten dan niet te veel beperkingen opleggen aan het mestgebruik van onze boeren, zodat het veen (en andere 'natuur') genoeg voeding krijgt. En dan het land wisselend gebruiken voor steden/landbouw en natuur. Desnoods bouwen we drijvende steden en kassen. Worstel en blijf boven het water.
pi_184926794
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:13 schreef Ryan3 het volgende:

Maar je zult ook twitter in de gaten houden: iedereen die twijfelt bij het verhaal van GL en D66 wordt klimaatontkenner genoemd.
Rechtse generalisatie van je.
pi_184926810
Zou dit niet gewoon een stunt zijn van de linkse partijen zodat de domme mensen allemaal niet meer op de pvv en fvd gaan stemmen?
pi_184927187
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Rechtse generalisatie van je.
Alleen ben ik niet rechts of rechts geworden, dus dat is vreemd.
I´m back.
pi_184927237
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:42 schreef hoechst het volgende:
Zou dit niet gewoon een stunt zijn van de linkse partijen zodat de domme mensen allemaal niet meer op de pvv en fvd gaan stemmen?
Wat Dijkhoff? Dijkhoff wil dat domme mensen niet meer op de FvD en PVV stemmen, maar op de VVD, volgens mij. Dat deden domme mensen sws al, alleen zijn ze overgelopen en dat probeert Dijkhoff met zijn permanente PVV-corvee een beetje in te dammen, volgens mij.
I´m back.
pi_184927619
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Alleen ben ik niet rechts of rechts geworden, dus dat is vreemd.
Het is vreemd dat je zulke generalisaties overneemt.
pi_184927798
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 23:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het is vreemd dat je zulke generalisaties overneemt.
Welke generalisaties neem ik over dan? Ik zie alleen dat mensen klimaatontkenners worden genoemd als ze niet naadloos het GL/D66 script volgen. Ook wordt dan doorgaans in 1 moeite gemeld dat dit exact dezelfde mensen zijn die ietwat sceptisch staan tov de EU van Juncker en Timmermans of tov het 'wir schaffen das' van Merkel. Maar of dat allemaal rechts zou zijn, is maar de vraag, denk ik. Verder blijft het gewoon een observatie, verder niets.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 09-02-2019 23:37:49 ]
I´m back.
pi_184928889
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:54 schreef skrn het volgende:

[..]

4 mm per jaar is toch maar 0,4 meter per 100 jaar?
Als het elk jaar gelijk stijgt ja, je kan echter in het bericht lezen dat de stijging elk jaar toeneemt.

De helft van het land maar achterlaten lijkt me overigens een vrij achterlijke stelling. Gewoon die dijken ophogen, en de mensen die er echt zo dicht tegenaan wonen moeten maar verkassen dan. Beter dan het grootste deel van Nederland evacueren. :')
pi_184929252
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 21:38 schreef Bluesdude het volgende:

Men moet pragmatisch zijn.
Go go gooooo!!! *O*
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_184931001
Volgens mij kunnen we alleen maar de dijken hoger bouwen of verstevigen, want verhuizen is geen optie. De gehele randstad moet dan verhuizen en als de Afsluitdijk gaat dan heb je nog een groter probleem, De Deltawerken liggen niet rondom het IJsselmeer richting Amsterdam. Dat moet de Afsluitdijk doen waarmee Zuiderzee, IJsselmeer werd.
pi_184945458
Laat ik het ongenuanceerd en scherp stellen.

Plannen maken voor capitulatie tov de zee op basis van allerlei theorieën en aannames over de wereld over bijna 100 jaar is on-Nederlands, en ook dom. Ik verwacht nog gigantisch veel innovatie de komende tachtig jaar, dus ook op het gebied van kustverdediging zal nog heel wat meer mogelijk worden.

En als nederland zijnde zou ik zeker de helft van het "klimaatred" geld besteden aan het zorgen dat andere landen wat gaan doen. Kom maar op met de lobbie en het beïnvloeden (omkopen) van corrupte regimes. Het maakt namelijk geen *** uit wat wij doen, maar wel heel veel (als de CO2 theorie klopt) wat de rest van de wereld doet.
pi_184946227
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 03:31 schreef MakkieR het volgende:
Volgens mij kunnen we alleen maar de dijken hoger bouwen of verstevigen, want verhuizen is geen optie. De gehele randstad moet dan verhuizen en als de Afsluitdijk gaat dan heb je nog een groter probleem, De Deltawerken liggen niet rondom het IJsselmeer richting Amsterdam. Dat moet de Afsluitdijk doen waarmee Zuiderzee, IJsselmeer werd.
Toch bizar hoe iedereen het overgrote deel van Nederland evacueren gewoon als meest logische en haalbare oplossing ziet. :') _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door illusions op 10-02-2019 22:07:12 ]
  zondag 10 februari 2019 @ 22:20:27 #96
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_184946934
Ik woon al hoger.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 10 februari 2019 @ 22:33:08 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184947185
Ik denk dat ik nog wat grond erbij koop in Brabant, want die wordt vast heel prijzig als half Amsterdam hier een plekje zoekt!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_184947386
quote:
'Natuur ernstig in gevaar door wereldwijde afname van insectensoorten'

.De intensieve landbouw wordt in het onderzoek aangewezen als de belangrijkste oorzaak van de afname van het aantal insecten. Met name het gebruik van pesticiden, maar ook verstedelijking en klimaatverandering zijn de grootste factoren.
https://www.nu.nl/dieren/(...)insectensoorten.html
pi_184948117
Even puur hypothetisch, maar ik denk als de dijken echt doorbreken dan is niemand in Nederland meer veilig, ook niet hogerop gelegen. Het water is denk ik niet de grootste vijand, het is de chaos die erachter weg komt. Allereerst ligt de infrastructuur plat dus niks zal meer bevoorraad worden. De stroom ligt eraf en het internet ligt plat. zenuwcentra's van alle hulpdiensten, nutsbedrijven, defensie, verkeersdiensten, openbaar vervoer etc, dat ligt ook allemaal plat.

kortom als Nederland een uurtje zonder stroom zit, dan is het al een ramp. Een watersnoodramp kan Nederland stomweg niet overleven, alleen al aan stroom en internet zijn we veel te afhankelijk.
pi_184949319
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 14:09 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Wanneer deze trend doorzet is de 1 meter met 41 jaar bereikt en de 2 meter met 51 jaar, uitgaande van natuurlijke groei. Als we niks doen aan de opwarming van de aarde dan zullen de kosten hoger liggen, dan als we nu ingrijpen
In een scenario met zeer hoge CO2 uitstoot verwacht het IPCC in 2100 een stijging met 52-98 cm.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 11 februari 2019 @ 06:27:01 #101
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_184949550
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 22:33 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat ik nog wat grond erbij koop in Brabant, want die wordt vast heel prijzig als half Amsterdam hier een plekje zoekt!
Fijn dat je een lichtpuntje ziet, al zal de overheid (mocht het ooit zo ver komen) natuurlijk gewoon grootgrondbezitters gaan onteigenen. :P
pi_184950978
Doembeeld


uithof_utrecht twitterde op zaterdag 09-02-2019 om 21:13:06 Kaart van Nederland in de 23e eeuw. (Voorlopig Ontwerp) https://t.co/9rnbJYKKZt reageer retweet
pi_184951008
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 09:51 schreef Bluesdude het volgende:
Doembeeld

uithof_utrecht twitterde op zaterdag 09-02-2019 om 21:13:06 Kaart van Nederland in de 23e eeuw. (Voorlopig Ontwerp) https://t.co/9rnbJYKKZt reageer retweet
[ afbeelding ]



Hier heb je nog een doemscenario.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  Moderator maandag 11 februari 2019 @ 10:10:56 #104
8781 crew  Frutsel
pi_184951223
Ik mis optie C

"Bouw een muur op de lijn Assen - Utrecht - Breda en voorkom dat plan B wordt uitgevoerd en laat Friesland betalen"
  maandag 11 februari 2019 @ 12:30:10 #105
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_184952929
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 09:53 schreef habitue het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hier heb je nog een doemscenario.
Niet echt hetzelfde natuurlijk. Kans op zo'n grote meteoor is klein, en niet eens een vast gegeven.

Het klimaat veranderd (altijd). Dat staat vast. Of dat nou door de mens komt of niet kan je nog enigzins een discussie over hebben, maar over dat eerste niet. We kunnen alleen nu niet ontkennen dat het behoorlijk rap veranderd. Dat de zeespiegel stijgt als al het landijs en gletjser water smelt is ook een duidelijk gegeven.

Die kaart wordt dus werkelijk als we niks doen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 11 februari 2019 @ 12:31:51 #106
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_184952950
Los van het klimaatverhaal is het sowieso niet verstandig om alles in de randstad te concentreren. Verdeel wonen en werken over het hele land.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 11 februari 2019 @ 12:32:57 #107
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_184952966
quote:
14s.gif Op maandag 11 februari 2019 12:31 schreef ACT-F het volgende:
Los van het klimaatverhaal is het sowieso niet verstandig om alles in de randstad te concentreren. Verdeel wonen en werken over het hele land.
Lijkt me niet handig met betrekking tot wegen en files. De laatste jaren zijn we juist van dat idee afgestapt en voegen we wonen en werken steeds meer samen op centrale plekken.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_184953224
Het hoeft sws allemaal niet meer, want de volgende Grote Catastrofe dient zich al weer aan, volgens twee wetenschappers:

quote:
“Catastrofe voor mens en planeet”: Belgische wetenschapper trekt aan alarmbel over nooit geziene insectensterfte

Elk jaar 2,5 procent minder, over 100 jaar uitgestorven

Als de insectensterfte verder gaat zoals de afgelopen 25 tot 30 jaar, dan is er over een eeuw geen enkel levend insect meer te vinden op de hele planeet, wat desastreuze gevolgen zou hebben voor het hele ecosysteem en de mens. Dat zeggen twee wetenschappers, waaronder een Belg, in de eerste wereldwijde studie over het onderwerp. Insecten vormen de basis voor zowel het planten- als dierenleven op de aarde.

[..]

Als oorzaak van de massale sterfte noemen de wetenschappers de intensieve landbouw en het grootschalige gebruik van pesticiden, de verstedelijking en de klimaatverandering. Op kleinschalige, organische boerderijen leven veel meer insecten.
Oorzaak ook o.m. klimaatverandering. Kom er maar er in GL/D66.

:P.
I´m back.
  maandag 11 februari 2019 @ 12:51:26 #109
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_184953233
quote:
2s.gif Op maandag 11 februari 2019 12:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Lijkt me niet handig met betrekking tot wegen en files. De laatste jaren zijn we juist van dat idee afgestapt en voegen we wonen en werken steeds meer samen op centrale plekken.
En dat is precies wat de problemen verergerd heeft. Mensen willen niet hutje mutje wonen, maar willen juist ruimte, een tuin, een woning op de begane grond. Gevolg is dat men in landelijk gebied gaat wonen en dagelijks naar de randstad afreist voor het werk. De wegen zijn onderhand dichtgeslibt en wie toch in de randstad wil wonen om de files te ontwijken betaalt de hoofdprijs voor een karige woning. Zorg daarom vooral dat het werk verdeeld wordt over het land. De rest volgt vanzelf.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_184954123
Zaken als minder douchen en geen vlees eten zijn werkelijk een druppel op een gloeiende plaat als we geen discussie aangaan over de hoeveelheid mensen, zowel in Nederland als wereldwijd. En elke maatregel die Nederland in het kader van plan A neemt, is volstrekt zinloos als andere landen niet ook meedoen.

Verder verbaast het mij hoe veel focus er ligt op zaken als minder vlees eten, korter douchen en elektrisch rijden, terwijl we aan de andere kant domme dingen doen; ronduit contra-productieve dingen, zelfs. Zo weigeren progressieve politici stug om te kijken naar kernenergie als reëel en schoon alternatief. En terwijl we hier van het gas gaan, wordt dat in Ierland (en elders) juist gepromoot. En terwijl we hier de vervuilende centrales sluiten, bouwen landen als China honderden nieuwe! Om nog maar te zwijgen over de massale bomenkap die plaatsvindt om hout als "biomassa" te verstoken; zogenaamd "groene energie".

We doen de verkeerde dingen. Laten we eerst eens beginnen om daarmee op te houden. Wat plan B betreft: versterking van dijken, uitbaggeren van rivieren en dat soort zaken is in Nederland van alle tijden.
  maandag 11 februari 2019 @ 15:55:05 #111
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_184955970
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 13:52 schreef Elfletterig het volgende:
Zaken als minder douchen en geen vlees eten zijn werkelijk een druppel op een gloeiende plaat als we geen discussie aangaan over de hoeveelheid mensen, zowel in Nederland als wereldwijd. En elke maatregel die Nederland in het kader van plan A neemt, is volstrekt zinloos als andere landen niet ook meedoen.

Verder verbaast het mij hoe veel focus er ligt op zaken als minder vlees eten, korter douchen en elektrisch rijden, terwijl we aan de andere kant domme dingen doen; ronduit contra-productieve dingen, zelfs. Zo weigeren progressieve politici stug om te kijken naar kernenergie als reëel en schoon alternatief. En terwijl we hier van het gas gaan, wordt dat in Ierland (en elders) juist gepromoot. En terwijl we hier de vervuilende centrales sluiten, bouwen landen als China honderden nieuwe! Om nog maar te zwijgen over de massale bomenkap die plaatsvindt om hout als "biomassa" te verstoken; zogenaamd "groene energie".

We doen de verkeerde dingen. Laten we eerst eens beginnen om daarmee op te houden. Wat plan B betreft: versterking van dijken, uitbaggeren van rivieren en dat soort zaken is in Nederland van alle tijden.
Het probleem is dat weinig tot geen invloed hebben over China die kolencentrales bouwt. Dus terwijl je 50 jaar met ze aan het bakkeleien bent over hoe slecht die dingen zijn loopt hier alles onder.

Ik snap dus de "Laten we eerst eens beginnen om daarmee op te houden" niet. Moeten wij eerst beginnen met wachten op China? nee, wij moeten gewoon zelf aan de slag gaan om ons land droog te houden. Gaat veel geld kosten maar dat is nu al 40 jaar bekend.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_184956025
quote:
2s.gif Op maandag 11 februari 2019 15:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Het probleem is dat weinig tot geen invloed hebben over China die kolencentrales bouwt. Dus terwijl je 50 jaar met ze aan het bakkeleien bent over hoe slecht die dingen zijn loopt hier alles onder.

Ik snap dus de "Laten we eerst eens beginnen om daarmee op te houden". Moeten wij eerst beginnen met wachten op China? nee, wij moeten gewoon zelf aan de slag gaan om ons land droog te houden. Gaat veel geld kosten maar dat is nu al 40 jaar bekend.
Ik doelde op wat anders: We weten dat bomen CO2 opnemen. Desondanks vindt massale bomenkap plaats, waarbij het hout wordt versnipperd om te worden verstookt als biomassa, onder de noemer "groene energie". En dat gebeurt in een hoger tempo dan het groeitempo van bomen. We plegen dus roofbouw op onze natuur en noemen dat doodleuk "groene energie".

Er valt ook veel aan te merken op zaken als elektrisch rijden. De benodigde batterijen zijn milieuvervuilend en de grondstoffen worden gewonnen met behulp van kinderarbeid.

En zo zijn er meer voorbeelden. We maken onverstandige keuzes.
pi_184956037
Waarom zou ik, ik zit in het stuk wat droog blijft in de kaart?

Maak het eens aantrekkelijk voor mij om er iets aan te willen veranderen!
Men gaat vanaf dan met respect met elkaar om?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2019 16:01:02 ]
pi_184956061
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 15:59 schreef john2406 het volgende:
Waarom zou ik, ik zit in het stuk wat droog blijft in de kaart?

Maak het eens aantrekkelijk voor mij om er iets aan te willen veranderen?
Men gaat vanaf dan met respect met elkaar om?
Wat LXIV schrijft hè, lekker wat grond aankopen en speculeren op termijn?
I´m back.
pi_184956082
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 16:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat LXIV schrijft hè, lekker wat grond aankopen en speculeren op termijn?
Zit Lxiv in noord oost of zuid of west brabant?
  maandag 11 februari 2019 @ 16:02:41 #116
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_184956083
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 15:58 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik doelde op wat anders: We weten dat bomen CO2 opnemen. Desondanks vindt massale bomenkap plaats, waarbij het hout wordt versnipperd om te worden verstookt als biomassa, onder de noemer "groene energie". En dat gebeurt in een hoger tempo dan het groeitempo van bomen. We plegen dus roofbouw op onze natuur en noemen dat doodleuk "groene energie".

Er valt ook veel aan te merken op zaken als elektrisch rijden. De benodigde batterijen zijn milieuvervuilend en de grondstoffen worden gewonnen met behulp van kinderarbeid.

En zo zijn er meer voorbeelden. We maken onverstandige keuzes.
Ja biomassa is idd niet zo goed eigenlijk. Maar ik snap het wel. Elke vorm van energie levert ontzettend veel weerstand op hier in NL. Kernenergie is goed, maar man oh man ga jij maar eens een plek vinden in NL voor een nieuwe centrale (+ opslag kernafval) waar men niet massaal gaat klagen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_184956098
quote:
2s.gif Op maandag 11 februari 2019 15:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Het probleem is dat weinig tot geen invloed hebben over China die kolencentrales bouwt. Dus terwijl je 50 jaar met ze aan het bakkeleien bent over hoe slecht die dingen zijn loopt hier alles onder.

Ik snap dus de "Laten we eerst eens beginnen om daarmee op te houden" niet. Moeten wij eerst beginnen met wachten op China? nee, wij moeten gewoon zelf aan de slag gaan om ons land droog te houden. Gaat veel geld kosten maar dat is nu al 40 jaar bekend.
Punt is een beetje van de bewering in OP: ook al zou je met zijn allen een soort klimaatdictatuur instellen dan nog gaan wij dat niet redden, specifiek in NL, delen van België en verder overal langs de kust van West-Europa en uiteraard op andere plaatsen in de wereld.
I´m back.
pi_184956105
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 16:02 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zit Lxiv in noord oost of zuid of west brabant?
Oost.
I´m back.
  maandag 11 februari 2019 @ 16:04:31 #119
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_184956108
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 15:59 schreef john2406 het volgende:
Waarom zou ik, ik zit in het stuk wat droog blijft in de kaart?

Maak het eens aantrekkelijk voor mij om er iets aan te willen veranderen!
Men gaat vanaf dan met respect met elkaar om?
Juist niet. Als heel Nederland op slechts de helft van Nederland moet wonen denk ik dat het respect voor elkaar nog verder verdwijnt (want nog drukker). Dus eh, daar is je reden :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_184956109
Er ging jaren energie onbenut de lucht in, geen Haan die ernaar kraaien deed, zelfs nu nog gaat er energie onbenut de lucht in, waar zijn ze op aan het wachten?
pi_184956114
quote:
2s.gif Op maandag 11 februari 2019 16:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Juist niet. Als heel Nederland op slechts de helft van Nederland moet wonen denk ik dat het respect voor elkaar nog verder verdwijnt (want nog drukker). Dus eh, daar is je reden :P
Kom maar niet op mijn grondstuk ik doe iets wat men niet verwacht.
  maandag 11 februari 2019 @ 16:07:09 #122
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_184956131
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 16:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Punt is een beetje van de bewering in OP: ook al zou je met zijn allen een soort klimaatdictatuur instellen dan nog gaan wij dat niet redden, specifiek in NL, delen van België en verder overal langs de kust van West-Europa en uiteraard op andere plaatsen in de wereld.
Ja das waar. Wij als Nederland hebben als klein landje natuurlijk vrij weinig invloed op het klimaat. In dat geval zouden we beter kunnen kijken naar hoe we op het water kunnen wonen. Stel we maken kleine drijvende steden dan zouden we daar flink aan kunnen verdienen in de toekomst :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 11 februari 2019 @ 16:07:52 #123
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_184956143
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 16:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Kom maar niet op mijn grondstuk ik doe iets wat men niet verwacht.
Ik denk dat als half NL onder water staat de overheid schijt heeft aan jou rechten :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_184956149
quote:
2s.gif Op maandag 11 februari 2019 16:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ja biomassa is idd niet zo goed eigenlijk. Maar ik snap het wel. Elke vorm van energie levert ontzettend veel weerstand op hier in NL. Kernenergie is goed, maar man oh man ga jij maar eens een plek vinden in NL voor een nieuwe centrale (+ opslag kernafval) waar men niet massaal gaat klagen.
Kernenergie ontwikkelt zich zodanig dat bestaand kernafval waarschijnlijk binnen afzienbare tijd kan worden hergebruikt voor energieproductie. Als iets perspectief biedt, is het wel kernenergie. Het is ook extreem veilig en wordt alsmaar veiliger.

Waar ik slecht tegen kan, zijn van die politici als Klaver en Jetten, die puur vanuit idealisme tegen kernenergie zijn. Inhoudelijke argumenten doen er niet toe, daadwerkelijke resultaten (CO2-uitstoot verlagen) ook niet. Hun principes hebben voorrang...

En we moeten echt veel meer gaan doen om bomenkap tegen te gaan, cq. meer bomen aan te planten. Ook moet meer worden gedaan om onbruikbare stukken grond weer geschikt te maken voor begroeiing, cq. landbouw.
pi_184956159
quote:
2s.gif Op maandag 11 februari 2019 16:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik denk dat als half NL onder water staat de overheid schijt heeft aan jou rechten :P
De overheid jij leest toch duidelijk IK of niet, of denk je dat ik mij dan verlaten kan op een overheid?
  maandag 11 februari 2019 @ 16:09:44 #126
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_184956176
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 16:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

De overheid jij leest toch duidelijk IK of niet, of denk je dat ik mij dan verlaten kan op een overheid?
Oh je gaat iets doen wat men niet verwacht. Nu snap ik je. Ga je scheetkussens plaatsen?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_184956249
Heeft de overheid niet gefaald en faalt nog steeds keer op keer?

Mits dat het uitkomt wat men voorspellen doet, of vertrekken die dan naar Canada, is iets om over door te denken hoor.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2019 16:23:49 ]
pi_184956384
quote:
2s.gif Op maandag 11 februari 2019 12:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Die kaart wordt dus werkelijk als we niks doen.
Nou nee. Die kaart is ook uiterst onzeker.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_184985828
Als men nu eens heel west afgraven doet, en bij oost op het land gooien doet, plus plus en de zeespiegel stijgt minder, en oost verdrinkt niet.
  woensdag 13 februari 2019 @ 03:03:53 #130
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_184985946
Ik krijg ondertussen toch echt het idee dat ik met een stelletje mongolen in een land zit. Onszelf druk gaan maken over de hoogte van de zeespiegel over 500 jaar 8)7
pi_184985991
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 13:52 schreef Elfletterig het volgende:
Zaken als minder douchen en geen vlees eten zijn werkelijk een druppel op een gloeiende plaat als we geen discussie aangaan over de hoeveelheid mensen, zowel in Nederland als wereldwijd. En elke maatregel die Nederland in het kader van plan A neemt, is volstrekt zinloos als andere landen niet ook meedoen.

Verder verbaast het mij hoe veel focus er ligt op zaken als minder vlees eten, korter douchen en elektrisch rijden, terwijl we aan de andere kant domme dingen doen; ronduit contra-productieve dingen, zelfs. Zo weigeren progressieve politici stug om te kijken naar kernenergie als reëel en schoon alternatief. En terwijl we hier van het gas gaan, wordt dat in Ierland (en elders) juist gepromoot. En terwijl we hier de vervuilende centrales sluiten, bouwen landen als China honderden nieuwe! Om nog maar te zwijgen over de massale bomenkap die plaatsvindt om hout als "biomassa" te verstoken; zogenaamd "groene energie".

We doen de verkeerde dingen. Laten we eerst eens beginnen om daarmee op te houden. Wat plan B betreft: versterking van dijken, uitbaggeren van rivieren en dat soort zaken is in Nederland van alle tijden.
Hulde! Iemand die het snapt ^O^
pi_184986164
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 16:08 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Kernenergie ontwikkelt zich zodanig dat bestaand kernafval waarschijnlijk binnen afzienbare tijd kan worden hergebruikt voor energieproductie. Als iets perspectief biedt, is het wel kernenergie. Het is ook extreem veilig en wordt alsmaar veiliger.

Waar ik slecht tegen kan, zijn van die politici als Klaver en Jetten, die puur vanuit idealisme tegen kernenergie zijn. Inhoudelijke argumenten doen er niet toe, daadwerkelijke resultaten (CO2-uitstoot verlagen) ook niet. Hun principes hebben voorrang...

En we moeten echt veel meer gaan doen om bomenkap tegen te gaan, cq. meer bomen aan te planten. Ook moet meer worden gedaan om onbruikbare stukken grond weer geschikt te maken voor begroeiing, cq. landbouw.
Het is wel makkelijk om kritiek te hebben vanaf de zijlijn. Punt blijft dat kernenergie gewoon veel praktische bezwaren kent. En dan is opslag van afval maar een kleine.

De bouwtijd van tien jaar en miljarden aan subsidie per centrale en de beperkte voorraad uranium kun je niet zomaar even weg wuiven. Nu nieuwe centrales bouwen klinkt leuk, maar voordat deze klaar zijn is het zijn minst 2030 en zijn we tot dan toe niks opgeschoten. En als de rest van de wereld het ook doet kunnen we met een paar decennia die centrales weer afbreken omdat er geen uranium met is.

Verder zou biomassa in de toekomst best een interessante optie kunnen zijn om de energieproductie in een hernieuwbaar elektriciteitsnetwerk op te kunnen vangen, zeker als we met genetische modificatie planten kunnen kweken die CO2 sneller opnemen.
  woensdag 13 februari 2019 @ 10:47:47 #133
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_184989030
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 16:54 schreef skrn het volgende:

[..]

4 mm per jaar is toch maar 0,4 meter per 100 jaar?
Dat is als de groei nu stabiel blijft, anders moet je de groei erbij incalculeren. :) Uitgaande van dat het in 2000 3.0mm per jaar is en in 2019 4.3mm, bereken je de groei per jaar zo:

groeifactor per jaar = e((4.3mm - 3.0mm) / 19 jaar)
totale stijging per jaar = vorige stijging * groeifactor per jaar
stijging in 2020 = 4.3 * 1.07 = 4.6mm
stijging in 2021 = 4.6 * 1.07 = 4.93mm
....

Dat is dus uitgaande van natuurlijke groei. Dat is echter niet heel logisch, aangezien dat impliceert dat we met dezelfde trend ook onze productie van schadelijke gassen voortzetten :P Maar wanneer we dus niet ingrijpen en doorgaan met productiegroei alsof er niets aan de hand is, duurt het dus ongeveer 41 jaar voordat we de 1 meter stijging bereiken (de som van alle stijgingen = 1000 mm)
pi_184989167
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 13:52 schreef Elfletterig het volgende:
Zaken als minder douchen en geen vlees eten zijn werkelijk een druppel op een gloeiende plaat als we geen discussie aangaan over de hoeveelheid mensen, zowel in Nederland als wereldwijd. En elke maatregel die Nederland in het kader van plan A neemt, is volstrekt zinloos als andere landen niet ook meedoen.

Verder verbaast het mij hoe veel focus er ligt op zaken als minder vlees eten, korter douchen en elektrisch rijden, terwijl we aan de andere kant domme dingen doen; ronduit contra-productieve dingen, zelfs. Zo weigeren progressieve politici stug om te kijken naar kernenergie als reëel en schoon alternatief. En terwijl we hier van het gas gaan, wordt dat in Ierland (en elders) juist gepromoot. En terwijl we hier de vervuilende centrales sluiten, bouwen landen als China honderden nieuwe! Om nog maar te zwijgen over de massale bomenkap die plaatsvindt om hout als "biomassa" te verstoken; zogenaamd "groene energie".

We doen de verkeerde dingen. Laten we eerst eens beginnen om daarmee op te houden. Wat plan B betreft: versterking van dijken, uitbaggeren van rivieren en dat soort zaken is in Nederland van alle tijden.
Dat verhaal van het promoten van aardgas in Ierland hebben we al eens besproken.

Nieuwe woningen worden voor een groot deel uitgerust met warmtepompen.
Oude oliestook verwarming wordt hier en daar wel vervangen door aardgas maar er is ook een subsidie tot ¤3500 voor het vervangen door een warmtepomp.
pi_184992142
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 06:54 schreef kipknots het volgende:

[..]

Het is wel makkelijk om kritiek te hebben vanaf de zijlijn. Punt blijft dat kernenergie gewoon veel praktische bezwaren kent. En dan is opslag van afval maar een kleine.

De bouwtijd van tien jaar en miljarden aan subsidie per centrale en de beperkte voorraad uranium kun je niet zomaar even weg wuiven. Nu nieuwe centrales bouwen klinkt leuk, maar voordat deze klaar zijn is het zijn minst 2030 en zijn we tot dan toe niks opgeschoten. En als de rest van de wereld het ook doet kunnen we met een paar decennia die centrales weer afbreken omdat er geen uranium met is.

Verder zou biomassa in de toekomst best een interessante optie kunnen zijn om de energieproductie in een hernieuwbaar elektriciteitsnetwerk op te kunnen vangen, zeker als we met genetische modificatie planten kunnen kweken die CO2 sneller opnemen.
Elke vorm van energiewinning kent voor- en nadelen. En ze hebben ook allemaal een kostenplaatje. Windmolens en zonnepanelen komen ook niet uit de lucht vallen.

Zoals je zelf impliciet al zegt, zal de slag vooral moeten worden geslagen op innovatief vlak. Dat kan op allerlei manieren: producten energiezuiniger maken, mogelijkheden van energie-opslag vergroten, vormen van energiewinning verder doorontwikkelen, enzovoort.

Mensen die pleiten voor sluiting van kolencentrales maken trouwens zelden concreet waar de energie dan vandaan moet komen. Het is een volstrekte utopie om te denken dat alle energie duurzaam kan worden opgewekt en dat er geen enkele vorm van back-up nodig is.
pi_184992602
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 10:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat verhaal van het promoten van aardgas in Ierland hebben we al eens besproken.

Nieuwe woningen worden voor een groot deel uitgerust met warmtepompen.
Oude oliestook verwarming wordt hier en daar wel vervangen door aardgas maar er is ook een subsidie tot ¤3500 voor het vervangen door een warmtepomp.
Het punt is dat er heel erg wordt geredeneerd vanuit de wenselijke situatie, niet vanuit de werkelijke situatie waar mensen in zitten. Nieuwbouwwoningen zijn goed geïsoleerd en beter geschikt voor plaatsing van een warmtepomp. Ik woon in een appartement uit de jaren 60, met een dunne buitenmuur en slechte isolatiemogelijkheden. Ook mét subsidie ben ik een godsvermogen kwijt aan oplossingen om de woning te isoleren.

Hetzelfde geldt voor elektrisch rijden. Dat wordt ook neergezet als dé oplossing. Dat terwijl er grote logistieke problemen zijn om voldoende oplaadpunten te realiseren: vervoersexperts lachen om het idee dat Nederland in 2030 volledig elektrisch rijdt. De grondstoffen voor de batterijen worden gewonnen met behulp van kinderarbeid. En het prijskaartje voor een elektrische auto met enige actieradius is torenhoog: je bent zo 30.000 euro kwijt. Ook mét subsidie (van pakweg 6.000 euro) is een investering van 24.000 euro voor veel mensen onbetaalbaar. Zeker als de oude auto door het gevoerde beleid ook nog eens in restwaarde keldert.

Waar het op neerkomt, is dat rijken het allemaal prima kunnen ophoesten, terwijl gewone burgers (voor hen) torenhoge rekeningen hebben, of zich zelfs in de schulden moeten steken. En dat terwijl steeds meer mensen hun zekerheden, zoals vast werk, zien verdwijnen.
  woensdag 13 februari 2019 @ 16:09:10 #137
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184994100
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:28 schreef Ryan3 het volgende:

Eén conclusie die wrs wel de meest logische en zelfs minst dure is uiteindelijk is: kuststreken opgeven, NL afbreken ten westen van de lijn grofweg Assen, Utrecht, Breda, Bergen op Zoom en ten oosten heropbouwen. Om dit plan B+ te laten slagen denk ik ook dat we daar bij wijze van spreke dit jaar nog aan moeten beginnen. In ieder geval logistiek en planmatig.
Wat jullie? :).

Moeten we dan bij de boeren gaan wonen? Nee, toch?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_185097321
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 16:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Moeten we dan bij de boeren gaan wonen? Nee, toch?
Zouden er boeren zijn die je willen resp. WE willen?
  dinsdag 19 februari 2019 @ 09:46:23 #139
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_185099515
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:52 schreef john2406 het volgende:
Als het nu alleen de dijken waren, dan krijg je ook de dijken van de rivieren, en als het buitenland niks aan die rivieren doet?

Nadat krijg je dan ook nog de hele infra bruggen riool etc.
Dat is een onderschat probleem inderdaad.

Tijdens het hoogwater van ik meen '93 stond iedereen naar de Rijn te kijken bij Tolkamer hoe hoog die zou komen terwijl het echte gevaar pak em beet 40 km stroomopwaarts lag. Als daar de dijken waren bezweken dan was al dat water zo achterlangs Nederland binnen gelopen en het Gelders Eiland compleet afgesneden van de buitenwereld.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_185108238
Plan B. Goeie pooltafels.
graag verwijderen
pi_185109588
Deltawerken 2.0.kustdefensie combineren met woningbouw
  dinsdag 19 februari 2019 @ 22:55:26 #142
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_185116039
Als "vluchtelingen" uit het lage westen hun heil wil zoeken in het hoge zuidoosten dan wil ik dat er geld gereserveerd wordt voor een muur. Geen gelukszoekers in Gelderland!
Wie dit leest is gek
pi_185116086
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 22:55 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als "vluchtelingen" uit het lage westen hun heil wil zoeken in het hoge zuidoosten dan wil ik dat er geld gereserveerd wordt voor een muur. Geen gelukszoekers in Gelderland!
Kan Gelderland geen concurrentie gebruiken op dat gebied?
pi_185247178
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 22:55 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als "vluchtelingen" uit het lage westen hun heil wil zoeken in het hoge zuidoosten dan wil ik dat er geld gereserveerd wordt voor een muur. Geen gelukszoekers in Gelderland!
Is dat tegenwoordig al het zuidoosten?
pi_185252892
quote:
Waarom zeeland ernaar kwamen toch de polders?
Dus mag men die eerst terug geven of niet.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 februari 2019 @ 13:17:43 #147
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185252970
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 13:13 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waarom zeeland ernaar kwamen toch de polders?
Dus mag men die eerst terug geven of niet.
Bijna heel Zeeland was vroeger net als de Waddenzee/Lauwersmeer. Als je weet waar je moet zoeken, kan je nog steeds de oude zeearmen zien van bovenaf.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_185253013
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 13:17 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Bijna heel Zeeland was vroeger net als de Waddenzee/Lauwersmeer. Als je weet waar je moet zoeken, kan je nog steeds de oude zeearmen zien van bovenaf.
Dat weet ik echter het ging mij erom wat het eerste mag gaan, die wat het laatste kwamen toch of zie ik dat verkeerd?

Onze tante kwam om tijdens de watersnoodramp.
Man o man wat ben ik oud.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2019 13:21:52 ]
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 februari 2019 @ 13:22:24 #149
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185253060
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 13:20 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat weet ik echter het ging mij erom wat het eerste mag gaan, die wat het laatste kwamen toch of zie ik dat verkeerd?
De polders in Holland zijn nooit van de zee geweest.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_185253079
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 13:22 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De polders in Holland zijn nooit van de zee geweest.
Klopt van een meer echter neem toch plaats van water in beslag, of voor water.
pi_185253141
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 13:22 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De polders in Holland zijn nooit van de zee geweest.
Correctie graag.

https://www.absolutefacts.nl/geschiedenis/data/zuiderzee.htm
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 februari 2019 @ 13:27:39 #152
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185253157
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 13:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

Klopt van een meer echter neem toch plaats van water in beslag, of voor water.
Meren zijn piekopslag voor perioden met veel regen, Zeeland opofferen is geen tijd en geld meer steken in de dijken daar.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_185253221
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 13:27 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Meren zijn piekopslag voor perioden met veel regen, Zeeland opofferen is geen tijd en geld meer steken in de dijken daar.
Jij woont in de zuiderzee?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 februari 2019 @ 13:34:42 #154
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185253285
quote:
Er is één Hollandse Zuiderzeepolder, de rest is allemaal voormalig meer.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_185253313
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 13:34 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Er is één Hollandse Zuiderzeepolder, de rest is allemaal voormalig meer.
Er stonden vroeger regelmatig stukken Nederland onder water!
Wat men de Zee genomen heeft neemt de Zee weer terug?
Of men maakt hogere dijken.
pi_185280989
Een vloot aan boten bij van Oord bestellen, en de complete kustlijn opspuiten.
Lijkt me wat minder werk.
pi_185281425
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 13:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Misschien kan het Bakker-Schutplan weer uit de kast.

[ afbeelding ]
:D IK zeg doen!
pi_185282459
ik heb blind gestemp
  maandag 4 maart 2019 @ 04:27:28 #159
61891 zakjapannertje
rijksmonument
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')