abonnement Unibet Coolblue
pi_184907268
Hoi allemaal,

Ik weet niet zeker of het hier hoort, zo niet, excuses.

Over een maandje of twee oid gaan mijn hulpverleners en ik dagbesteding regelen voor mij (met hoop voor doorgroei naar vrijwilligerswerk). Het is de bedoeling dat ik daarover ga spreken met trajectbegeleiding.

Alleen nu mijn vraag: ik heb geen flauw idee wat dagbesteding inhoudt? Zijn hier mensen die ervaring hebben daarmee. Die weten wat er gebeurt bij dagbesteding en trajectbegeleiding? Ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen. Ik heb alleen gehoord dat dit het plan en doel is, maar verder geen informatie gehad.

Alvast bedankt :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 9 februari 2019 @ 00:01:29 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_184907416
Bijvoorbeeld een paar dagdelen per week bezig zijn met creatieve dingen.

http://www.dagbesteding-rivierenhof.nl
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 00:03:38 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184907444
Bij ons werken de mensen in de dagbesteding op de boerderij of in een pannenkoekenrestaurant.
Het is pure slavernij.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 00:07:30 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_184907496
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 00:03 schreef Lunatiek het volgende:
Bij ons werken de mensen in de dagbesteding op de boerderij of in een pannenkoekenrestaurant.
Het is pure slavernij.
Waarom doen jullie aan slavernij?
The love you take is equal to the love you make.
pi_184907512
Mijn moeder heeft een tijdje op een zorgboerderij gezeten. Leek mij erg leuk zij vond er niks aan want tja al die beesten _O-
I solemnly swear i'm up to no good
pi_184907516
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 00:01 schreef Lienekien het volgende:
Bijvoorbeeld een paar dagdelen per week bezig zijn met creatieve dingen.

http://www.dagbesteding-rivierenhof.nl
Dank je wel :* Het is best wel spannend
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_184907534
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 00:09 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Mijn moeder heeft een tijdje op een zorgboerderij gezeten. Leek mij erg leuk zij vond er niks aan want tja al die beesten _O-
Hahahaha, bij dingen die me niet liggen zou ik dat toch wel aangeven bij de trajectbegeleider
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_184907663
Ik ken zo’n groot complex, daar gebeurt van alles. Fietsen maken/reviseren, schoonmaken, catering, een magazijn, post sorteren/bezorger, drukwerk afwerken.
.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 01:01:23 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184908038
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 00:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom doen jullie aan slavernij?
Die mensen in de dagbesteding werken keihard maar krijgen niet betaald. En vrijwillig is het ook niet.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 01:03:57 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_184908078
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 01:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die mensen in de dagbesteding werken keihard maar krijgen niet betaald. En vrijwillig is het ook niet.
Misschien moet je even specificeren, want dit is niet hoe het er in het algemeen aan toegaat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_184908194
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 01:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die mensen in de dagbesteding werken keihard maar krijgen niet betaald. En vrijwillig is het ook niet.
Ow... dat is fijn... ik trok twee dagen in de week stage niet eens
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 9 februari 2019 @ 01:12:49 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_184908206
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 01:11 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ow... dat is fijn... ik trok twee dagen in de week stage niet eens
Joh, luister daar toch niet naar.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 01:18:25 #13
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_184908253
Dagbesteding is vooral creatieve dingen doen en taarten bakken ofzo. Dat soort dingen. En het zijn doorgaans mensen met een verstandelijke beperking die je daar zal aantreffen.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  zaterdag 9 februari 2019 @ 01:18:51 #14
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_184908257
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 01:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die mensen in de dagbesteding werken keihard maar krijgen niet betaald. En vrijwillig is het ook niet.
Totale onzin.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_184908592
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 01:18 schreef Quotidien het volgende:
Dagbesteding is vooral creatieve dingen doen en taarten bakken ofzo. Dat soort dingen. En het zijn doorgaans mensen met een verstandelijke beperking die je daar zal aantreffen.
Dat kan. Heb zelf als begeleider op de dagbesteding gewerkt maar t is er bijv. ook voor mensen met een lichamelijke handicap of psychische problematiek.
pi_184908875
Ik ga twee ochtenden per week naar dagbesteding bij een kinderboerderij. Ik ben daar samen met andere cliënten en er is een vaste begeleider. We beginnen met koffie/thee en dan worden de taken verdeeld. We voeren de dieren en maken de hokken schoon. Verder zijn er nog wat wisselende taken.

Er wordt rekening gehouden met wat mensen fijn vinden om te doen, zo is er iemand die niets met de dieren te maken wil hebben, die doet bijvoorbeeld boodschappen voor de lunch.
Er is altijd de mogelijkheid om de dieren aandacht te geven en je even terug te trekken (dat vind ik het leukst natuurlijk).
Hoewel ik het regelmatig lastig vind en er gespannen van word heb ik er ook fijne momenten en het voelt wel als de juiste plek voor mij. Het houdt me in elk geval lekker bezig, uit huis en dat is goed.

Sommige mensen gaan meerdere hele dagen maar dat hoeft niet. Beginnen met drie uurtjes per week is ook goed.

[ Bericht 2% gewijzigd door kuolema op 09-02-2019 02:46:43 ]
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_184908936
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 01:58 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

Dat kan. Heb zelf als begeleider op de dagbesteding gewerkt maar t is er bijv. ook voor mensen met een lichamelijke handicap of psychische problematiek.
Oftewel. Je moet het maar net treffen. Of je treft leuke mensen of je treft mensen waar je niet mee wilt zijn. Hoe oud ben je child, en waarom eigenlijk (moet je dit doen) .
  zaterdag 9 februari 2019 @ 03:12:47 #18
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_184909085
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 23:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hoi allemaal,

Ik weet niet zeker of het hier hoort, zo niet, excuses.

Over een maandje of twee oid gaan mijn hulpverleners en ik dagbesteding regelen voor mij (met hoop voor doorgroei naar vrijwilligerswerk). Het is de bedoeling dat ik daarover ga spreken met trajectbegeleiding.

Alleen nu mijn vraag: ik heb geen flauw idee wat dagbesteding inhoudt? Zijn hier mensen die ervaring hebben daarmee. Die weten wat er gebeurt bij dagbesteding en trajectbegeleiding? Ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen. Ik heb alleen gehoord dat dit het plan en doel is, maar verder geen informatie gehad.

Alvast bedankt :)
Ik heb hier ervaring mee... oriënteer je eerst eens, betreft vrijwilligerswerk. Wat ligt het dichtste bij jou?

Is het de zorg?
Is het kunst of cultuur?
Is het muziek (iets beteken voor bijvoorbeeld een poppodium of in de organisatie van een festival?
Etc, etc, etc...

Informeer je over alle mogelijkheden die er zijn in jouw regio! Dat is het waard.
Zo heb ik bijna 10 jaar bij een poppodium vrijwilligerswerk gedaan.

Vervolgens vraag je voor welke werkzaamheden ze jou kunnen gebruiken. In mijn geval, wilde ik vooral overdag werken. Daarvoor was plaats en ik heb het vele jaren erg naar mijn zin gehad... tot ik ging verhuizen.

En zo nodig kun je altijd nog wat online tests doen, om te kijken waar jouw hart ligt.
Veel succes gewenst!
pi_184909139
Ik heb ook een tijd bij een poppodium gewerkt rond de eeuwwisseling. Echt mooi achter de schermen. Heb alles gedaan van bar licht geluid garderobe tot organisatie. OP moet het rustig aan doen however (lees ik).
pi_184909279
Bedankt voor alle reacties! Ik vind het heel waardevol om te lezen. En ik krijg er hoop van.
Hulp bij het oriënteren krijg ik, dmv een trajectbegeleider.

Ik ben, om de vragen te beantwoorden, 31 jaar oud. Ongeveer drie maanden geleden gestopt met studeren, omdat ik het niet trok. Dat komt doordat ik meerdere psychiatrische stoornissen heb en onder stress/druk word ik knetter psychotisch.

Wat ik hoop is dat ik iets creatiefs kan doen, of iets als koken ergens. Dieren vind ik stiekem heel erg eng. Anderzijds went dat ook wel :) Angsten overwinnen is een goed iets, maar liever niet ;)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  Moderator zaterdag 9 februari 2019 @ 07:37:07 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_184909845
Het is bedoeld om bezog te zijn, uit een patroon te stappen en om mee te doen. Dit kan doorgaans op plekken die ook jou interesseren. Brownies en downies is een voorbeeld - voor mensen met down dus. Een konitorrei, kringloopwinkel, iets met houtbewerking. Het zijn plekken waar men rekening met je kan houden, waar je de verantwoordelijkheid leert maar wel op geestelijke danwel lichamelijk niveau. En die zullen ze ongetwijfeld ook hebben op een iet wat hoger niveau.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_184910668


[ Bericht 52% gewijzigd door Armani XL op 09-02-2019 10:00:10 (Normaal en anders gewoon niet reageren) ]
pi_184910811
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 09:07 schreef Benger het volgende:

Onzin is verder op. Met je ongepast post. Ga je schamen man.

[ Bericht 14% gewijzigd door Armani XL op 09-02-2019 10:00:35 (quote verwijderd) ]
Maar ik kan 't mis hebben...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 9 februari 2019 @ 09:33:17 #24
74056 crew  ToT
pi_184910984
Ik heb een maandje of 2 bij een dagbestedingscentrum gelopen.
idd fietsen repareren, en verder koken, cursusje fotografie (had ik niet nodig), computercursus (had ik niet nodig), afgeschreven elektronica slopen voor het koperdraad wat er in zat (was best leuk) enz.
pi_184911007


[ Bericht 100% gewijzigd door Armani XL op 09-02-2019 10:01:06 (Doe ff normaal) ]
pi_184911259
Volgens mij verschilt dit ook enorm per gemeente. Bij de ene gemeente is het niet zo goed voor mekaar en ben je een goedkope arbeidskracht. En bij de andere gemeente wordt er goed gekeken naar wat jij kan en leuk vind.
pi_184913046
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 07:37 schreef Renesite het volgende:
En die zullen ze ongetwijfeld ook hebben op een iet wat hoger niveau.
Er is inderdaad ook dagbesteding die gericht is op niet-verstandelijk gehandicapten.

In Enschede is er bijvoorbeeld een plek waar je bezig kunt met webdesign, logo's ontwerpen, programmeren, teksten schrijven of 3D tekenen. Feitelijk is het gewoon een soort kantoor, waar je van 9 tot 5 achter je PC zit.

Er werken vooral mensen die kampen met psychosociale problemen, autisme, burnout. Daarnaast een paar mensen met lichamelijke handicaps. Er zit ook re-integratie bij. Dus WAO-ers en Wajongers die hier worden voorbereid op betaald werk.

Doordat er veel mensen met problemen op een kluitje zitten, is het er soms drukker dan in een normaal kantoor. Maar het is absoluut geen onveilige plek. Er wordt heel veel rekening gehouden met wat je kunt en wat je fijn vindt om te doen. Dus geen slavenarbeid of zo. En omdat iedereen met een eigen opdracht aan de slag gaat, kan iedereen op zijn/haar eigen niveau werken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Brandaris01 op 09-02-2019 12:15:56 ]
pi_184913400
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 11:59 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Er is inderdaad ook dagbesteding die gericht is op niet-verstandelijk gehandicapten.

In Enschede is er bijvoorbeeld een plek waar je bezig kunt met webdesign, logo's ontwerpen, programmeren, teksten schrijven of 3D tekenen. Feitelijk is het gewoon een soort kantoor, waar je van 9 tot 5 achter je PC zit.

Er werken vooral mensen die kampen met psychosociale problemen, autisme, burnout. Daarnaast een paar mensen met lichamelijke handicaps. Er zit ook re-integratie bij. Dus WAO-ers en Wajongers die hier worden voorbereid op betaald werk.

Doordat er veel mensen met problemen op een kluitje zitten, is het er soms drukker dan in een normaal kantoor. Maar het is absoluut geen onveilige plek. Er wordt heel veel rekening gehouden met wat je kunt en wat je fijn vindt om te doen. Dus geen slavenarbeid of zo. En omdat iedereen met een eigen opdracht aan de slag gaat, kan iedereen op zijn/haar eigen niveau werken.
Dit klinkt wel heel erg goed. Ik heb inderdaad geen verstandelijke beperking ('k heb aan de uni gestudeerd), maar een mentale beperking (schizofrenie o.a.). Bij mij is het doel werken naar vrijwilligerswerk. Alleen dan moet er eerst geoefend worden in een veilige omgeving, om te onderzoeken wat ik aan kan :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_184913421
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 07:37 schreef Renesite het volgende:
Het is bedoeld om bezog te zijn, uit een patroon te stappen en om mee te doen. Dit kan doorgaans op plekken die ook jou interesseren. Brownies en downies is een voorbeeld - voor mensen met down dus. Een konitorrei, kringloopwinkel, iets met houtbewerking. Het zijn plekken waar men rekening met je kan houden, waar je de verantwoordelijkheid leert maar wel op geestelijke danwel lichamelijk niveau. En die zullen ze ongetwijfeld ook hebben op een iet wat hoger niveau.
Dank je wel voor de uitleg :) Ik ben erg benieuwd wat ze voor mij vinden

quote:
2s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 09:33 schreef ToT het volgende:
Ik heb een maandje of 2 bij een dagbestedingscentrum gelopen.
idd fietsen repareren, en verder koken, cursusje fotografie (had ik niet nodig), computercursus (had ik niet nodig), afgeschreven elektronica slopen voor het koperdraad wat er in zat (was best leuk) enz.
Hoeveel uur loop je dan bij zoiets? Fijn dat het leuk was en dank je wel voor het delen van je ervaring
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_184913431
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 09:56 schreef RamboDirk het volgende:
Volgens mij verschilt dit ook enorm per gemeente. Bij de ene gemeente is het niet zo goed voor mekaar en ben je een goedkope arbeidskracht. En bij de andere gemeente wordt er goed gekeken naar wat jij kan en leuk vind.
Volgens mij heeft Groningen wel veel, maar ik hoor het wel tegen die tijd van mijn trajectbegeleider... ik hoop maar dat ze er bij ons goed in zijn ;)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_184913562
Dagbesteding kan vanalles zijn, het aanbod ligt aan je woonplaats, maar je zit niet vast aan je eigen woonplaats. Om dagbesteding te doen heb je een wmo arrangement van je gemeente nodig. Die beslissen samen met jou hoeveel dagdelen bij je past. Ze maken dan een gespreksverslag en daaruit komt een bedrag, met dat verslag kan je je aanmelden bij de dagbestedingplek die je leuk vind :Y. Soms is er een wachtlijst, soms kan je meteen beginnen.

Het standaard aanbod bestaat vaak uit creatieve dingen, zorg voor dieren, fietsenmaken, hout bewerken, horeca. Maar er bestaat daarnaast ook vanalles, beetje afhankelijk van je woonplaats :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_184916817
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 12:30 schreef littledrummergirl het volgende:
Dagbesteding kan vanalles zijn, het aanbod ligt aan je woonplaats, maar je zit niet vast aan je eigen woonplaats. Om dagbesteding te doen heb je een wmo arrangement van je gemeente nodig. Die beslissen samen met jou hoeveel dagdelen bij je past. Ze maken dan een gespreksverslag en daaruit komt een bedrag, met dat verslag kan je je aanmelden bij de dagbestedingplek die je leuk vind :Y. Soms is er een wachtlijst, soms kan je meteen beginnen.

Het standaard aanbod bestaat vaak uit creatieve dingen, zorg voor dieren, fietsenmaken, hout bewerken, horeca. Maar er bestaat daarnaast ook vanalles, beetje afhankelijk van je woonplaats :Y
Oh oké, dat van het WMO wist ik nog niet. Daar krijg ik tegen die tijd vast wel hulp/advies bij. Bedankt voor de heldere uitleg!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 9 februari 2019 @ 15:47:37 #33
74056 crew  ToT
pi_184917314
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 12:23 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dank je wel voor de uitleg :) Ik ben erg benieuwd wat ze voor mij vinden

[..]

Hoeveel uur loop je dan bij zoiets? Fijn dat het leuk was en dank je wel voor het delen van je ervaring
Weet ik niet precies meer. Iets van 2 - 2,5 uur of zo.
Het was ook kortdurend omdat ik om één of andere reden geen recht had om langer dan dat te komen. Ik zat toen in een zware burn out / depressie en kon gewoon echt niet de hele tijd thuis zitten. Bij gratie Gods mocht ik kortdurend daar naar toe gaan tot mijn therapie begon, maar direct vanaf de dag dat die therapie begon, was de dagbesteding ook echt volledig over.
Val je dus alsnog in een enorm gat tot de therapie echt een keertje wat aanslaat.

Maar de dagbesteding was verder wel okay, hoewel het wel steeds zoeken was naar wat me kon interesseren. Ouwe troep slopen was voor even echt wel geinig, maar dat wil je ook niet continu doen en daarbij kregen we ineens geen ouwe troep meer omdat de koperprijzen zo gestegen waren dat het allemaal naar een opkoper ging.
Toen hadden ze een fotografiecursus. Ja ik had al een kleine 20 jaar ervaring met fotografie maar het was wel geinig om het samen met anderen te doen, zo naar buiten gaan en her en der kiekjes te schieten.
Koken en dergelijke had ik echt geen interesse in.
pi_184919375
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 15:47 schreef ToT het volgende:

[..]

Weet ik niet precies meer. Iets van 2 - 2,5 uur of zo.
Het was ook kortdurend omdat ik om één of andere reden geen recht had om langer dan dat te komen. Ik zat toen in een zware burn out / depressie en kon gewoon echt niet de hele tijd thuis zitten. Bij gratie Gods mocht ik kortdurend daar naar toe gaan tot mijn therapie begon, maar direct vanaf de dag dat die therapie begon, was de dagbesteding ook echt volledig over.
Val je dus alsnog in een enorm gat tot de therapie echt een keertje wat aanslaat.

Maar de dagbesteding was verder wel okay, hoewel het wel steeds zoeken was naar wat me kon interesseren. Ouwe troep slopen was voor even echt wel geinig, maar dat wil je ook niet continu doen en daarbij kregen we ineens geen ouwe troep meer omdat de koperprijzen zo gestegen waren dat het allemaal naar een opkoper ging.
Toen hadden ze een fotografiecursus. Ja ik had al een kleine 20 jaar ervaring met fotografie maar het was wel geinig om het samen met anderen te doen, zo naar buiten gaan en her en der kiekjes te schieten.
Koken en dergelijke had ik echt geen interesse in.
Oh vervelend dat het zo ineens afgekapt werd! Ben je uiteindelijk wel de goede kant op gegaan?

Klinkt wel als leuk, dagbesteding...
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 9 februari 2019 @ 17:53:34 #35
74056 crew  ToT
pi_184919810
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:31 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Oh vervelend dat het zo ineens afgekapt werd! Ben je uiteindelijk wel de goede kant op gegaan?

Klinkt wel als leuk, dagbesteding...
Ja hoor, de therapie hielp wel, en nu ben ik een gelukkige huisvader! O+
pi_184920000
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 17:53 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja hoor, de therapie hielp wel, en nu ben ik een gelukkige huisvader! O+
Kijk dat maakt me nou blij, van harte gegund :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 9 februari 2019 @ 18:05:10 #37
74056 crew  ToT
pi_184920036
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 18:03 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Kijk dat maakt me nou blij, van harte gegund :*
*O* Thx! :D
pi_184949324
Recente uitzending Fryslân Dok over Caparis, dat arbeidsmatige dagbesteding biedt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')