Vaak onterechte kosten bij huurbemiddelingquote:
Updated 3 uur geleden Vandaag, 12:14 uur in FINANCIEELDEN HAAG (ANP) - Veel huurbemiddelaars vragen nog altijd geld voor hun diensten bij huurders, terwijl ze dat helemaal niet mogen. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil paal en perk stellen aan de onterecht in rekening gebrachte kosten. De waakhond roept huurders daarom op aan de bel te trekken als er om zo'n vergoeding wordt gevraagd.Ⓒ ANPBemiddelaars kunnen op de krappe woningmarkt goed van pas komen als je op zoek bent naar een huurwoning. Maar het is deze tussenpersonen wettelijk verboden bemiddelingskosten in rekening te brengen bij huurders als ze ook in opdracht van verhuurders werken. Dat geldt ook voor vergoedingen die ze bijvoorbeeld als administratie- of contractkosten presenteren.
Toch maakt volgens de ACM nog zo'n 70 procent van de huurbemiddelaars zich schuldig aan de praktijken. Gemiddeld vragen ze ruim 200 euro per bemiddeling. Daarmee maken ze ,,misbruik van de kwetsbare positie van huurders in de overspannen woningmarkt''. Huurders die dit willen melden, kunnen terecht bij het digitale loket ConsuWijzer.
Ook De Woonbond ziet dat huurmakelaars nog steeds onterechte kosten in rekening brengen. ,,Ze vermijden vaak angstvallig de term 'bemiddelingskosten', maar wanneer je als huurder moet betalen om een woning te krijgen via een makelaar, zijn het bemiddelingskosten'', aldus een woordvoerder. Volgens de huurdersorganisatie is de onlinecheck op haar website, waarmee huurders kunnen zien of ze geld terug kunnen vorderen van een makelaar, nog steeds populair. Sinds de uitspraak van de Hoge Raad in 2015, waarin bleek dat huurders nooit een rekening mogen krijgen van bemiddelaars wanneer er ook voor de verhuurder wordt gewerkt, is de check zo’n 32.000 keer gebruikt.
©
https://www.telegraaf.nl/(...)-bij-huurbemiddeling
Allen hartelijk gegroet,
De laatste periode deden bepaalde geruchten hierover al de ronde
, het begon eigenlijk al 'n tijdje geleden in de ambachtelijke Jopenkerk waar allerhande consumpties dagelijks flink in de rondte gaan.
In de hogere en daarbij meest integere kringen, waar goede omgang met anderen en grote geldbedragen echter deel uitmaken van de dagelijkse gang van zaken
, verbaaste men zich over deze 'ophef', waaronder ikzelf.
Omdat de werkelijkheid vaak anders is dan het beeld wat geschetst wordt, wil ik gaarne een lans breken voor alle waardige huurbemiddelaars die schappelijke tarieven rekenen en louter tevreden handen geschud hebben.
Misschien 'overdrijven' een aantal uiterst dienstbare bemiddelaars hun tarieven inderdaad wel. Daar hebben wij uiteraard ook niet altijd goed zicht op, dus sluiten we het niet uit.
Deze 'kleine minderheid' zal zich best rekenschap mogen geven van de gevolgen voor andermans portemonnaie, maar besef wel: deze bemiddelaars 'ontlasten' min of meer het proces om aan een woning te komen en zorgen voor een snellere afhandeling.
Kandidaten, oftewel aankomend huurders van de percelen in kwestie, worden hier in veel gevallen anders best blij van.
Nieuwe huurders raken letterlijk en figuurlijk flink 'onder de pannen', dus hangt hieraan uiteraard ook een prijskaartje omdat het leeuwendeel hun cliënten inderdaad goede diensten levert. Grote tevredenheid voert hierin nog altijd flink de boventoon, derhalve zien we in deze business maar weinig problemen.
Enfin, op werklocatie te Haarlem
, maar evenzo ten kantore op de Zuidas te Amsterdam
, kennen wij juist 'n ware overvloed aan goede recensies over deze speciale manier van zakendoen.
En men heeft tenslotte ook zelf nog een keuze over de kosten die hen worden voorgeschoteld.
Echter zijn er ook die hun tarieven inderdaad sterk overdrijven, hetgeen soms sterk ten nadele van hun cliënten geschiedt, maar dat houdt nog niet in dat deze hele gang van zaken doen per definitie onterecht is.
We denken dat het percentage 'foute huurbemiddelaars' stukken minder dan 70 procent is. Slechts een 'kleine minderheid' zal zich, conform de inhoud van het uitgegeven bericht, rekenschap moeten geven over 'te hoge' tarieven.
Zij in het bijzonder zullen vervolgens meer respect dienen te gaan tonen voor de huidige situatie op de woningmarkt en verbetering moeten aanbrengen.
En voor de goede orde en rechtsgang, zien wij daar in de betere kringen zoveel mogelijk op toe, 'maar het blijft allesbehalve fair de bemiddelaar in zijn algemeen als profiteur aan de schandpaal te nagelen', aldus ingewijden.
Tot slot zijn wij uiteraard ook felle voorstanders van de acties van waakhond en Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt, laat dat gezegd zijn
, maar we hopen uiteraard niet dat er straks teveel onnodige meldingen behandeld zullen gaan worden hetgeen ook weer onnodig geld kost.
Goed, de hoogste tijd om de OP te beëindigen en deze pagina te verlaten voor een drankje met een genodigde. Ik wens u allen uiteraard een fijn weekend!
Scjvb