abonnement Unibet Coolblue
pi_184891263
quote:
Televisiemakers hebben op een school in Veenendaal nepleerlingen geplaatst om op die manier het leven op een middelbare school vast te leggen. De Volkskrant meldt dat docenten en leerlingen niet wisten dat de vijf nieuwe leerlingen acteurs waren. Een van de acteurs was 20 jaar oud, schrijft de krant. De opnames voor het programma van RTL 4 zouden zijn stilgelegd.

Vorige week ontstond onrust onder docenten en leerlingen van het Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV) op het moment dat de 'leerlingen' voor het tv-programma instroomden. De schoolleiding organiseerde een bijeenkomst waarin de school heeft toegegeven op de hoogte te zijn geweest van het bedrog.

De Volkskrant citeert een anonieme docent die zegt dat leerlingen ontdekt hadden dat de nieuwe klasgenoten nepprofielen hadden op sociale media. Ook zou er geen verder schoolverleden te vinden zijn geweest van de nieuwe scholieren.

Theaterachtergrond
De vijf acteurs waren volgens de Volkskrant ouder dan de andere scholieren. In sommige gevallen zouden de acteurs al een hbo-opleiding volgen of een theaterachtergrond hebben.

Producent Vincent TV, bekend van Mr. Frank Visser doet uitspraak en Steenrijk, Straatarm, zou de leerlingen hebben laten instromen op het CLV zodat het leven op een middelbare school kon worden vastgelegd. "Door de ogen van nieuwkomers, voor wie niets vanzelfsprekend is, krijgen we een beter beeld van wat zich werkelijk afspeelt op de school", aldus Vincent TV in de krant.

De school maakte voor de zomervakantie bekend dat het productiehuis de school had benaderd. Daarna werd bekendgemaakt dat de opnames waren uitgesteld tot het einde van het jaar. Leerlingen en medewerkers zou herhaaldelijk om toestemming zijn gevraagd om te filmen. "Ze werden onder druk gezet", citeert de krant de anonieme leraar.

'Klein land'
Na uitleg van de directie aan personeel, leerlingen en ouders, eind januari, zouden de tv-makers excuses hebben aangeboden. Desondanks zou de schoolleiding alsnog een documentaire hebben willen maken. Personeel zou gefrustreerd zijn, ook omdat er tijd is gestoken in nepleerlingen. Ook vonden andere leerlingen het onprettig. Een docent spreekt van een "sociaal onveilige situatie".

RTL zegt tegen de Volkskrant dat het televisieformat uit de Verenigde Staten komt, waar het Undercover High heet. Daar zouden leerlingen met een moeilijke schooltijd in het geheim als 'expertleerlingen' terugkeren op scholen en contact leggen met leerlingen.

Omdat Nederland een klein land is, is volgens RTL nog voor de grote onthulling ontdekt dat de nepleerlingen een valse identiteit hebben. "Daardoor is zo veel onrust ontstaan dat we hebben besloten om de opnames stop te zetten." De rector van de school zegt dat hij "wat ethische bezwaren" zag, maar hoopte dat het programma "veel moois" zou opleveren. Achteraf vindt hij het een slecht idee.
Bron

RTL :')
pi_184891452
Veel "moois" zou opleveren...

Wat vechtende pubers, pesterijen, liefdesverdriet en ander puberleed? Stiekem opgenomen zonder dat de klassen hier weet van hadden? En die klapjosti's van het schoolbestuur vonden dit een goed plan...

Ontslaan die leden, ze dienen te zorgen voor een prettige leer en werkplek.
Niet meer en niet minder.

Slimme kids trouwens dat ze dit snel ontdekt hadden!
pi_184891461
RTL staat een beetje van de huidige werkelijkheid af lijkt het, doen alsof een twintiger een nieuwe scholier is terwijl dat nu uiteraard allemaal zo te googelen is. :')

Een lesomgeving is imo sowieso niet de juiste plek om ruimte te geven aan dit soort commerciele initiatieven.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 09:33:09 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184891475
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:30 schreef ootjekatootje het volgende:
Veel "moois" zou opleveren...

Wat vechtende pubers, pesterijen, liefdesverdriet en ander puberleed? Stiekem opgenomen zonder dat de klassen hier weet van hadden? En die klapjosti's van het schoolbestuur vonden dit een goed plan...

Ontslaan die leden, ze dienen te zorgen voor een prettige leer en werkplek.
Niet meer en niet minder.

Slimme kids trouwens dat ze dit snel ontdekt hadden!
Ik denk dat het vooral veel geld voor de rector zou zijn. In een zwarte kous uiteraard.
And so is the past
pi_184891497
Oh, en dat Amerikaanse format waarop deze zooi is gebaseerd lijkt me ook om te huilen. Waarom zou je dit in vredesnaam willen kopieren?



"Hoi brugklassers, wij zijn jullie nieuwe medeleerlingen. Wij zijn 13 en beslist geen 26!"
pi_184891506
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:33 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ik denk dat het vooral veel geld voor de rector zou zijn. In een zwarte kous uiteraard.
Zo erg is het CLV nu ook weer niet, is de grootste middelbare school van Veenendaal.

Geen idee of ze er geld voor gekregen hebben, dat zou helemaal het ontslag betekenen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 8 februari 2019 @ 09:42:51 #7
74056 crew  ToT
pi_184891597
Wow dit vind ik echt ver gaan...
Je maakt echt misbruik van scholen en benadeeld kinderen enorm. Wat een inbreuk op hun dagelijks leven... En dat voor wat kijkcijfers :N
pi_184891629
Wat een idiote schoolleiding die daarmee akkoord is gegaan zeg
pi_184891696
Hoe krijg je dit nou weer voor elkaar. :') Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit echt is gebeurd _O-

Anyway, domme actie van de directeur als dit bewust is
MarioCash 17/08/18 <3
pi_184891738
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:49 schreef Djalychia het volgende:
Hoe krijg je dit nou weer voor elkaar. :') Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit echt is gebeurd _O-

Anyway, domme actie van de directeur als dit bewust is
Het is Veenendaal, die kregen het zelfs voor elkaar om pas op 9 mei bevrijd te worden van de Duitse bezetting terwijl de rest van Nederland al dagen feest vierden.

Ik zie de meerderheid van de ouders zich uiteindelijk ook achter hun rector scharen. Zo roeien ze daar nu eenmaal. Deze negatieve aandacht vinden ze verschrikkelijk.
pi_184891757
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:52 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Het is Veenendaal, die kregen het zelfs voor elkaar om pas op 9 mei bevrijd te worden van de Duitse bezetting terwijl de rest van Nederland al dagen feest vierden.

Ik zie de meerderheid van de ouders zich uiteindelijk ook achter hun rector scharen. Zo roeien ze daar nu eenmaal. Deze negatieve aandacht vinden ze verschrikkelijk.
Slim van de televisiemakers om zo'n in de tijd stilstaande locatie te kiezen :')
MarioCash 17/08/18 <3
pi_184891838
Alle leerlingen moeten meteen hun mobieltje pakken en beginnen te filmen zodra ze de directeur zien. Even kijken of hij dan nog steeds zo gek op camera's is.
Radio Espantoso
pi_184891864
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:53 schreef Djalychia het volgende:

[..]

Slim van de televisiemakers om zo'n in de tijd stilstaande locatie te kiezen :')
Ik snap ook daadwerkelijk de combi niet. Juist het CLV, in Veenendaal.

Al werd het programma van die ouders op de basisschool ook opgenomen in Veenendaal vorig jaar. Op het Baken, dat was van de EO en werd heel goed bekeken/ontvangen.

Misschien heeft dat er wat mee te maken gehad.
pi_184891882
Probeer eens te filmen op een VMBO ipv. een havo/vwo. Kijken of ze dan met de camera kunnen rondlopen zonder bedreigd te worden. Daar zie je pas jeugd met een moeilijke tijd, maar dat zal wel te dicht bij de realiteit komen en ongewenste beelden opleveren.
pi_184891888
Het hele leven is toch één toneelspel. Lekker belangrijk.
pi_184891957
Nu filmden ze niet met verborgen camera’s en leerlingen en leraren hebben van tevoren getekend voor akkoord, maar daar ligt nu juist het probleem. Door nepleerlingen in te zetten tast je juist de leerlingen aan in hun privacy en veiligheid. Die nelleerlingen zijn met een opdracht gekomen, televisie maken, dus die gaan persoonlijke verhalen uit die leerlingen trekken. Leerlingen die een nepleerling vertrouwen en daar dingen aan vertellen, terwijl het ondertussen een acteur is.

Schaamteloos dit
pi_184892025
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 10:10 schreef alopio het volgende:
Nu filmden ze niet met verborgen camera’s en leerlingen en leraren hebben van tevoren getekend voor akkoord
De vraag is of ze hebben getekend voor het hebben van camera's op school, of voor het hebben van nepleerlingen die gericht op zoek zijn naar verhalen van leerlingen. Indien alleen het eerste, dan vraag ik me af of dit wel mag m.b.t. de AVG.
quote:
Schaamteloos dit
Dit.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_184892083
'expertleerlingen' Wat is dat? Hoe herken ik een expertleerling?
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  vrijdag 8 februari 2019 @ 10:23:03 #20
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_184892130
Waarom denken ze bij televisie altijd zo ver te mogen gaan, alleen omdat er een camera bij is?
  vrijdag 8 februari 2019 @ 10:37:47 #21
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184892366
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 10:23 schreef BasEnAad het volgende:
Waarom denken ze bij televisie altijd zo ver te mogen gaan, alleen omdat er een camera bij is?
De vraag moet zijn, waarom is de schoolleiding er mee akkoord gegaan?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184892577
Wat is het volgende? Nep-patienten in een gesloten GGZ inrichting? Nep-TBS'rs? Nep-chirurgen in het ziekenhuis? Nep-vluchtelingen? Oh wacht, die hebben we al >:)
´
pi_184892588
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 10:23 schreef BasEnAad het volgende:
Waarom denken ze bij televisie altijd zo ver te mogen gaan, alleen omdat er een camera bij is?
Omdat ze ermee wegkomen. 15-jarige meisjes stiekem filmen bij doktersbezoek en er hoeft niemand de gevangenis in.

Dit is ook gewoon oplichterij, het aannemen van een valse hoedanigheid. Maar denk maar niet dat een officier van klassenjustitie dat gaat vervolgen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 10:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De vraag moet zijn, waarom is de schoolleiding er mee akkoord gegaan?
Klopt, ik zie ook niet hoe die aan kan blijven. Maar alle betrokkenen hebben ook zelf een verantwoordelijkheid. De acteurs, de producenten, noem maar op. Gewoon qua fatsoen maar ook een strafrechtelijke verantwoordelijkheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 11:08:23 #24
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_184892815
Walgelijke vertoning.
pi_184893478
Spangas 2.0
Nait Soezn Moar Broezn
pi_184893848
Over die AVG verklaringen, die heb je in tig varianten. Ik heb er afgelopen jaar 4 moeten tekenen voor mijn dochter.

Die waren inhoudelijk allemaal anders, ik ben heel benieuwd wat de ouders onder ogen hebben gekregen... daaruit had de intentie van het programma al duidelijk naar voren moeten komen.
pi_184894343
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 10:50 schreef Kim-Holland het volgende:
Wat is het volgende? Nep-patienten in een gesloten GGZ inrichting? Nep-TBS'rs? Nep-chirurgen in het ziekenhuis? Nep-vluchtelingen? Oh wacht, die hebben we al >:)
Neppolitici in de tweede kamer...
Oh wacht... >:)
beter een knipoog dan een blauw oog
  vrijdag 8 februari 2019 @ 17:33:34 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184899432
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:53 schreef Djalychia het volgende:

[..]

Slim van de televisiemakers om zo'n in de tijd stilstaande locatie te kiezen :')
Ik denk eigenlijk dat de eerste twaalf scholen op andere locaties die door de programmamakers zijn benaderd gewoon nee hebben gezegd, alleen zat hier gewoon iemand die zijn eigen tv-moment belangrijker vindt dan de sociale veiligheid voor zijn leerlingen en personeel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Miss SHO vrijdag 8 februari 2019 @ 18:48:35 #29
22592 crew  Ole
pi_184900696
Schandalig dit! Reden om al helemaal geen telefoons/ laptops meer in je klas toe te laten!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO vrijdag 8 februari 2019 @ 19:03:57 #30
22592 crew  Ole
pi_184901015
Wat ik net zag bij Boelevaar.. Er us wel een verkeerde voorstelling gegeven waarim de camera's in de klas waren.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_184902379
WTF, dit is gewoon op mijn oude school :')
pi_184902534
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 10:10 schreef alopio het volgende:
Nu filmden ze niet met verborgen camera’s en leerlingen en leraren hebben van tevoren getekend voor akkoord, maar daar ligt nu juist het probleem. Door nepleerlingen in te zetten tast je juist de leerlingen aan in hun privacy en veiligheid. Die nelleerlingen zijn met een opdracht gekomen, televisie maken, dus die gaan persoonlijke verhalen uit die leerlingen trekken. Leerlingen die een nepleerling vertrouwen en daar dingen aan vertellen, terwijl het ondertussen een acteur is.

Schaamteloos dit
Best wel eigenlijk. Kortom: er is van tevoren niet goed nagedacht over de gevolgen :N
Somebody that I used to know
  vrijdag 8 februari 2019 @ 20:45:27 #33
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_184903084
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 20:10 schreef -mosrednA het volgende:
WTF, dit is gewoon op mijn oude school :')
Dan komt het wel dichtbij hé.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_184904623
Heerlijk dit. Lekker ranzige tv.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 09:33:57 #35
330618 MrvanTrapZ
Facta, non verba
pi_184910993
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 20:10 schreef -mosrednA het volgende:
WTF, dit is gewoon op mijn oude school :')
Dit verklaard een hoop. Veenendaal...
Rock you in your face and stab your brain with your nosebone
pi_184911183
Te debiel voor woorden. RTL met hun "realistische" televisie. :r
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184911495
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 13:09 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Neppolitici in de tweede kamer...
Oh wacht... >:)
'Volksvertegenwoordigers' die alleen voor het grootkapitaal opkomen.
pi_184912804
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 10:10 schreef alopio het volgende:
Nu filmden ze niet met verborgen camera’s en leerlingen en leraren hebben van tevoren getekend voor akkoord, maar daar ligt nu juist het probleem. Door nepleerlingen in te zetten tast je juist de leerlingen aan in hun privacy en veiligheid. Die nelleerlingen zijn met een opdracht gekomen, televisie maken, dus die gaan persoonlijke verhalen uit die leerlingen trekken. Leerlingen die een nepleerling vertrouwen en daar dingen aan vertellen, terwijl het ondertussen een acteur is.

Schaamteloos dit
Ik vraag me ook af of sommige acteurs de kans hebben gegrepen om even wat te scharrelen met de tieners. Want dat hoort bij het "echte" schoolleven.
pi_184930009
Kon je verwachten van zo'n walgelijk commerciële zender als RTL. Alles voor de kijkcijfers. :r

Ook hun andere "reality" programma's worden zo gemanipuleerd, geknipt, geplakt en gemonteerd dat er indien mogelijk een zo dramatisch mogelijk beeld wordt geschetst. Niet zelden een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Maar dit gaat nog een stap verder.

Overigens is SBS geen haar beter.

Pauperzenders.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 10 februari 2019 @ 01:52:26 #41
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_184930388
Ik mag aannemen dat hier toch koppen rollen. Die schoolleiding moet gewoon opstappen. Hier zijn hele andere belangen dan die van de leerlingen, over de rug van die leerlingen, behartigd.
pi_184930517
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 01:52 schreef the-eye het volgende:
Ik mag aannemen dat hier toch koppen rollen. Die schoolleiding moet gewoon opstappen. Hier zijn hele andere belangen dan die van de leerlingen, over de rug van die leerlingen, behartigd.
eens, maar zo werkt dat niet in Veenendaal.

Zuigen en doorslikken...
pi_184930526
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 09:51 schreef FlippingCoin het volgende:
Te debiel voor woorden. RTL met hun "realistische" televisie. :r
dat met de combi Veenendaal...
  zondag 10 februari 2019 @ 13:47:35 #44
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_184935691
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 02:13 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

dat met de combi Veenendaal...
Biblebelt volk :r
pi_184936875
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 13:47 schreef the-eye het volgende:

[..]

Biblebelt volk :r
nee, daar heb je weinig last van. Die Veluwe Hipsters..
pi_184937537
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:42 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
:D
  woensdag 20 maart 2019 @ 13:41:18 #47
299349 KrAlex
Büyük Kaptan!
pi_185737113
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 09:33 schreef MrvanTrapZ het volgende:

[..]

Dit verklaard een hoop. Veenendaal...
:')

gr gr
pi_185737263
'Reality' -formats :r
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_185737458
quote:
ik neem aan dat hier voor mensen op staande voet worden ontslagen , als eerste deze rector dit is echt onacceptable

pi_185737683
-

[ Bericht 100% gewijzigd door probeer op 20-03-2019 14:07:36 ]
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')