abonnement Unibet Coolblue
pi_184890728
Mijn broertje leeft al jaren van gift naar uitkering naar gift van andere mensen en heeft ook geen vaste verblijfplaats. Hier heeft hij bewust voor gekozen. Iets met helemaal leven in lijn met zijn eigen gevoel, vrij van de 'moetjes' van de maatschappij.
Hij wil wel werken, maar ook dat moet volledig bij zijn levensfilosofie passen dus er zijn de afgelopen jaren continu nieuwe grootse plannen voor bij gekomen. Een hoop ireëele plannen die totaal niet aansluiten op zijn studie en werkervaring ("een opleiding is helemaal niet nodig, dat is ouderwets") en inmiddels ook wat beter realiseerbare. Over het algemeen voerde hij de plannen niet uit, dus kwam hij er ook niet achter hoe realiseerbaar ze waren. Er lag altijd een nieuw plan in het verschiet. Zijn hele identiteit werd er dan ook aan opgehangen.

Inmiddels is het geld voor de zoveelste keer op aan het raken en dat is aanleiding om op het allerlaatste moment in actie te komen en een 'echt' huis en 'echt' werk te zoeken. Dat moet dan in 1 maand even gebeuren. Hij vraagt ook bijstand aan en een daklozenuitkering ( :X).

Het punt is dat hij vind dat ik hem niet ondersteun en alleen maar veroordeel, en het klopt dat ik maar moeilijk mijn oordeel op zij kan zetten. Het lijkt allemaal geredeneerd vanuit: het geld is op, dus kijken hoe ik een nieuw potje aan kan spreken. Geen besef van het feit dat hij dankbaar mag zijn dat al die mensen hem hebben gesubsidieerd voor al deze projecten en dat bijstand e.d. is bedoeld voor mensen die door onvoorziene omstandigheden niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Niet voor mensen die gewoon (en op tijd) kunnen solliciteren maar voor wie elke normale baan 'te min' is.

Ik zie dat hij eindelijk wat realistischer wordt (nood breekt wet zullen we maar zeggen) en dus begint te solliciteren op werk voor normale stervelingen, maar de onderlinge relatie staat dus wel onder druk door deze toestand. De vraag is dus of jullie tips hebben van hoe ik hiermee om kan gaan zonder dat hij mij uit zijn leven excommuniceert?
zelfde als diginoob
  vrijdag 8 februari 2019 @ 08:24:35 #2
483689 Delain1987
Eenvoudige boerenlul
pi_184890803
help hem met zijn C.V., sollicitatiebrieven schrijven, oefenen met gesprekken, help hem zoeken naar iets dat eventueel bij hem past qua werk... uiteindelijk zal hij je dan dankbaar zijn.

en anders kun je hem altijd nog een lavalamp of volkswagenbus cadeau geven
Normal is not the norm, it's just a uniform
pi_184890815
Hoe oud is je broer?
Ik zie parallellen met iemand die verslaafd is. Het vergt veel aanpassingsvermogen van de omgeving. Benoemen van problemen werkt bij de meeste mensen averechts. In het geval van jouw broer helemaal, aangezien de waarde die hij aan geld / het systeem hecht een heel andere is dan die van jou. Mijn koude grond psychologisch advies zou zijn om te focussen op de overeenkomsten die jullie hebben (om hem niet kwijt te raken) en verder nuchter en positief te staan in zijn ontwikkelingen in zelfstandigheid. Overigens wel met gezond verstand. Als je je verplicht voelt om zijn daklozenhobby te subsidiëren alleen maar om hem niet kwijt te raken dan loopt het in mijn ogen van de rails
pi_184890828
Ach, zolang hij maar gelukkig is. Hij vraagt jou toch niet om financiële steun? Wat kan het jou trouwens schelen of hij nou een uitkering aanvraagt?

Oké, het is belastingsgeld maar belastingen betaal je nou eenmaal en deze zullen niet verlagen.

:)
  Moderator vrijdag 8 februari 2019 @ 08:35:54 #5
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184890910
Je zou zelf klaar moeten zijn met zo'n uitvreter in plaats van dat je bang bent dat hij klaar met jou is
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184890942
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 08:28 schreef Fushia2 het volgende:
Oké, het is belastingsgeld maar belastingen betaal je nou eenmaal en deze zullen niet verlagen.

:)
Niet met deze mentaliteit nee.
pi_184891145
Herkenbaar. Ik heb een variant hierop in mijn omgeving. Ik verwijs gewoon gesprekken hier over. Nu is onze relatie veel beter
pi_184891159
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 08:28 schreef Fushia2 het volgende:
Ach, zolang hij maar gelukkig is. Hij vraagt jou toch niet om financiële steun? Wat kan het jou trouwens schelen of hij nou een uitkering aanvraagt?

Oké, het is belastingsgeld maar belastingen betaal je nou eenmaal en deze zullen niet verlagen.

:)
Mja, omdat hij nu bijvoorbeeld weer bij mijn ouders in wilt trekken en 'het een probleem van de familie' wilt maken (zijn woorden) omdat hij anders geen recht heeft op bijstand. Slapen in de woonkamer, geen privacy, nogal belastend voor mijn ouders, die willen hem ook niet blijven faciliteren.
zelfde als diginoob
pi_184891171
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:02 schreef Allures het volgende:
Herkenbaar. Ik heb een variant hierop in mijn omgeving. Ik verwijs gewoon gesprekken hier over. Nu is onze relatie veel beter
Hoe bedoel je dat je gesprekken hierover verwijst?
zelfde als diginoob
pi_184891176
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:04 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat je gesprekken hierover verwijst?
dat was mijn autocorrect :D
Vermijd
pi_184891183
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:05 schreef Allures het volgende:

[..]

dat was mijn autocorrect :D
Vermijd
hehe ok :-)
zelfde als diginoob
pi_184891195
Het klinkt als emotionele chantage/manipulatie: ‘je ondersteunt me niet want je geeft me geen geld’. Daar zou ik een broertje dood aan hebben.
pi_184891196
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:03 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

Mja, omdat hij nu bijvoorbeeld weer bij mijn ouders in wilt trekken en 'het een probleem van de familie' wilt maken (zijn woorden) omdat hij anders geen recht heeft op bijstand. Slapen in de woonkamer, geen privacy, nogal belastend voor mijn ouders, die willen hem ook niet blijven faciliteren.
maar dit is de keus van je ouders. Zij hebben een andere relatie (meer een gevoel van verantwoordelijkheid) En maken vanuit daar hun eigen keuzes. Die kun jij niet beïnvloeden en dat moet je ook helemaal niet willen
Hooguit kun je tegen je ouders zeggen dat je het geen goed idee vind
  vrijdag 8 februari 2019 @ 09:30:28 #14
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_184891448
Waarschijnlijk is hij blijven hangen na een paar LSD-trips.
pi_184891456
Vriendin van mij heeft ook zo een broertje. Volgens mij heeft ze daar nog maar minimaal contact mee.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 09:41:40 #16
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_184891576
Tyf hem in het vreemdelingenlegioen.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 10:00:52 #17
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_184891860
Waarschijnlijk lult hij ook dat je hem manipuleert :N
Geestelijk niet in orde.
Tough love doen.
  Moderator vrijdag 8 februari 2019 @ 10:07:49 #18
5428 crew  miss_sly
pi_184891925
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:03 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

Mja, omdat hij nu bijvoorbeeld weer bij mijn ouders in wilt trekken en 'het een probleem van de familie' wilt maken (zijn woorden) omdat hij anders geen recht heeft op bijstand. Slapen in de woonkamer, geen privacy, nogal belastend voor mijn ouders, die willen hem ook niet blijven faciliteren.
Dit is de keus van je ouders. Of niet. Dat is aan hen. En als ze er nog in meegaan, betekent dat niet dat ze dat altijd blijven doen. Laat dat bij hen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_184891983
Zou hij geen hulp moeten krijgen?
pi_184892579
Weet niet of hij ook aan de drugs etc. zit? Past er wel bij, maar misschien doet hij dat niet.

Wat is zou doen is denk ik hem als persoon niet afkeuren, maar zijn handelen wel.

‘WoW, ik heb respect voor jou ideeen. Alleen hoe realistisch is dat? Waarom ga je zelf geen geld regelen als je het wel nodig hebt?’.

Zou er zeker niet (te veel) in mee gaan door geld te geven of hem te laten slapen bij jou. Als je er eenmaal zelf in mee gaat kom je er niet meer uit.
pi_184892666
Klinkt als iemand die ik kende maar inmiddels niet meer in mijn leven heb. Gebruikte veel te veel drugs en wilde geen verantwoordelijkheid hebben voor niks en niemand.

Zulke mensen kan je niet veranderen, dat moeten ze zelf doen. Laten vallen klinkt misschien hard, maar anders leert hij het nooit als mensen hem steeds helpen.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 11:06:56 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184892795
Gewoon aan laten rommelen die klaploper en als hij om geld vraagt niks geven
  vrijdag 8 februari 2019 @ 11:11:29 #23
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_184892867
Kende trouwens ook zo'n meisje dat zo was. Beste beslissing geweest om haar uit mijn leven te gooien.
pi_184892991
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 10:12 schreef Moneyfornothing1 het volgende:
Zou hij geen hulp moeten krijgen?
Dat heeft hij keer op keer gehad toch?

Sommige mensen willen het niet begrijpen en zijn dus ook niet te helpen. Laten vallen is de beste oplossing om zelf niet in problemen te komen. Maar familie.... Dat maakt het heel lastig voor de meeste mensen.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 11:32:04 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_184893194
Je broer kiest er zelf voor om zijn leven op deze manier in te richten. Als hij steeds bij anderen aanklopt om de rommel op te ruimen, is het imo jouw goed recht om jouw eigen keuze te maken, d.w.z. je handen ervanaf te trekken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_184897228
Mijn eerste gedachte ging even uit naar die blootvoetse zwerver die toen in Utopia zat..

quote:
1s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 10:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dit is de keus van je ouders. Of niet. Dat is aan hen. En als ze er nog in meegaan, betekent dat niet dat ze dat altijd blijven doen. Laat dat bij hen.
Heel belangrijk ja, dat is inderdaad hun beslissing, tenzij je er ook nog woont. Niet dat het leuk toekijken is natuurlijk, maar wel echt aan hem om te beslissen.

Als ze het overwegen dan zou ik willen adviseren dat ze het echt alleen onder strikte afspraken doen. Geef hem geen kant-en-klaar-lijstje van dit moet, dit mag niet etc, maar probeer hem te activeren en goed gedrag te belonen. Initiatief laten nemen en proberen hem te activeren in wat wel positief en pro-actief richting jullie is zeg maar.
Als in komen wonen zo belangrijk is voor hem, laat hem dan bijvoorbeeld goodwill tonen door verder te kijken dan alleen zijn neus lang is. Hij kan uitzoeken hoe hij aan een uitkering kan komen, dus dan is hij ook in staat om zelf een kostenraming te maken van wat alleen al zijn inschrijving op het ouderlijk adres gaat veranderen. En om na te denken hoe hij zijn aanwezigheid ook in de huishoudelijke taakverdeling gaat zijn. Laat hem maar werken ervoor met een overzicht van inzicht hierover pitchen ofzo. En vergeet niet voorwaarden over actief werkzoekend indien inwonend te zijn, inclusief x% van zijn inkomsten als huur. Is ie misschien minder snel weg, want sparen gaat minder snel. Maar dat kan de les die hier vanuit gaat misschien wel waard zijn..

Niet dat je er juridisch wat aan hebt, maar samen een contract op stellen met de gemaakte afspraken geeft wel een basis waarnaar later verwezen kan worden. Dat kan een en ander wat zakelijker laten verlopen dan een ja maar je houdt toch van me of niet geleuter.

Eens met Lienekien ook, het is zeker je goed recht om zulke vampiers niet te blijven accommoderen. Met familie kan dat wat ingewikkelder zijn, maar misschien helpt het om echt heel duidelijk te zijn dat het niet per se nee hoeft te zijn mits hij wat anders kan laten zien. Is het misschien tegen dovemansoren bij hem, doe het dan voor jezelf. Dat hij zelf de keuze maakt om geen gebruik te maken van hetgeen je wel wil bieden zolang het niet vooral op zijn voorwaarden gaat.

Onvoorwaardelijke liefde is niet maar aan alles toegeven, tough love kan er net zo goed onder vallen en liefhebben kan ook echt prima van een afstandje. Daar zal hij alles van weten als hij ook vooral aanklopt als hij wat nodig heeft, dus feitelijk gewoon een koekje van eigen deeg met een wat volwassenere insteek een wat nobelere intentie. Verlate opvoedpoging zullen we maar zeggen..

En sterkte, moeilijke shizzle dit soort dingen..
  Moderator vrijdag 8 februari 2019 @ 15:47:11 #27
5428 crew  miss_sly
pi_184897303
Wat bij mijn ouders overigens wel hielp, was ze vragen uit te zoeken hoe het voor hen financiële gevolgen kon hebben. Extra persoon, dus wellicht hogere belastingen zijn toeslagen die wellicht minder worden of wegvallen, etc.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_184897469
misschien juist niet bij je ouders laten wonen, als hij eens echt bij het leger des Heils moet wonen krijgt hij misschien een beter urgentiegevoel dat hij wat van zijn leven moet maken.
pi_184901450
Klinkt voor mij als een persoon met grote schulden die het geheim heeft gehouden en houdt voor zijn familie

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-02-2019 19:36:44 ]
pi_185003406
Ik zal je vroeger helemaal gelijk geven maar nu zie ik het toch anders. Iedereen heeft zijn eigen leven en denkt weer op een eigen persoonlijke manier, in ogen van andere kan deze persoonlijke manier raar zijn en vreemd zijn. Van de maatschappij is er de druk dat je moet werken en presteren en als je veel geld verdiend met mooie spullen om je heen ben je gelukkig, maar helaas vergeten we echt wat er belangrijk is voor een persoon zelf is de persoon wel gelukkig met zijn werk, vrouw, spullen. En misschien is hij wel aan het weg rennen van iets persoonlijk en heeft hij tijd nodig om hier overeen te komen en doet hij zijn hippiemasker op, geef hem de ruimte om dingen te doen die voor zijn ogen dit moment belangrijk zijn en probeer hem niet te veroordelen want dan zal je hem verder weg duwen, iedereen moet en mag in zijn leven fouten maken daarvan leren we. Probeer gewoon op een niet oordelende manier met hem te praten ondanks dat je een andere mening heb net zoals hij jou niet kan overhalen om het hippieleven in te stappen maar wie heeft er nou gelijk jij of hij. Het belangrijkste toon liefde en steun dan zal jij de eerste zijn waar hij weer aanklopt als het toch niet goed gaat.
  vrijdag 15 februari 2019 @ 21:02:29 #31
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_185038275
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 22:23 schreef Propps het volgende:
Ik zal je vroeger helemaal gelijk geven maar nu zie ik het toch anders. Iedereen heeft zijn eigen leven en denkt weer op een eigen persoonlijke manier, in ogen van andere kan deze persoonlijke manier raar zijn en vreemd zijn. Van de maatschappij is er de druk dat je moet werken en presteren en als je veel geld verdiend met mooie spullen om je heen ben je gelukkig, maar helaas vergeten we echt wat er belangrijk is voor een persoon zelf is de persoon wel gelukkig met zijn werk, vrouw, spullen. En misschien is hij wel aan het weg rennen van iets persoonlijk en heeft hij tijd nodig om hier overeen te komen en doet hij zijn hippiemasker op, geef hem de ruimte om dingen te doen die voor zijn ogen dit moment belangrijk zijn en probeer hem niet te veroordelen want dan zal je hem verder weg duwen, iedereen moet en mag in zijn leven fouten maken daarvan leren we. Probeer gewoon op een niet oordelende manier met hem te praten ondanks dat je een andere mening heb net zoals hij jou niet kan overhalen om het hippieleven in te stappen maar wie heeft er nou gelijk jij of hij. Het belangrijkste toon liefde en steun dan zal jij de eerste zijn waar hij weer aanklopt als het toch niet goed gaat.
Fair point maar van anderen/de maatschappij verwachten je te onderhouden terwijl je wel in staat zou moeten zijn je eigen boontjes te doppen is verre van netjes. Iets wat die broer zou moeten beseffen.
pi_185040742
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 21:02 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Fair point maar van anderen/de maatschappij verwachten je te onderhouden terwijl je wel in staat zou moeten zijn je eigen boontjes te doppen is verre van netjes. Iets wat die broer zou moeten beseffen.
En dat is nou precies weer de druk van de maatschappij je moet presteren dat is belangrijker dan het welzijn van de mens. Een voorbeeld is dat je jong bent en van ouders en de maatschappij duizenden regels mee krijgt hoe je moet gedragen in de kaders van hun visie en cultuur hoe je in hun ogen moet gedragen/voelen/denken. Dan ga je naar school en wordt je doormiddel van je intelligentie in hokje gestopt wat je wel en niet kan en worden we bang om fouten te maken, maar hebben we vroeger niet geleerd toen we klein waren door fouten te maken en hiervan te leren. Concentreren dat woordje heb ik bijvoorbeeld vaak gehoord, maar heeft iemand je ooit uitgelegd hoe moet je concentreren, hoe moet je met emoties omgaan, hoe zorg ik dat ik iemand die goed voor mezelf en voor anderen is. Daar gingen scholen vroeger om, om te groeien als mens. En wees eens eerlijk tegen jezelf ben je gelukkig? Moet je dezelfde dingen blijven doen of kopen om gelukkig te worden, heb je een reden in je leven of heb je het gevoel dat elke dag hetzelfde is en je leuke dingen moet gaan doen om "vrolijk en gelukkig te zijn". Is het erg om een keer in je leven stil te staan hierbij zodat je misschien kan leren wat je wel of niet wilt. En als je leven goed vind dat is natuurlijk de keuze van jou maar als iemand nou wel voor deze weg kiest wie is dan goed of fout.
  vrijdag 15 februari 2019 @ 23:13:55 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185040854
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 23:08 schreef Propps het volgende:

[..]

En dat is nou precies weer de druk van de maatschappij je moet presteren dat is belangrijker dan het welzijn van de mens. Een voorbeeld is dat je jong bent en van ouders en de maatschappij duizenden regels mee krijgt hoe je moet gedragen in de kaders van hun visie en cultuur hoe je in hun ogen moet gedragen/voelen/denken. Dan ga je naar school en wordt je doormiddel van je intelligentie in hokje gestopt wat je wel en niet kan en worden we bang om fouten te maken, maar hebben we vroeger niet geleerd toen we klein waren door fouten te maken en hiervan te leren. Concentreren dat woordje heb ik bijvoorbeeld vaak gehoord, maar heeft iemand je ooit uitgelegd hoe moet je concentreren, hoe moet je met emoties omgaan, hoe zorg ik dat ik iemand die goed voor mezelf en voor anderen is. Daar gingen scholen vroeger om, om te groeien als mens. En wees eens eerlijk tegen jezelf ben je gelukkig? Moet je dezelfde dingen blijven doen of kopen om gelukkig te worden, heb je een reden in je leven of heb je het gevoel dat elke dag hetzelfde is en je leuke dingen moet gaan doen om "vrolijk en gelukkig te zijn". Is het erg om een keer in je leven stil te staan hierbij zodat je misschien kan leren wat je wel of niet wilt. En als je leven goed vind dat is natuurlijk de keuze van jou maar als iemand nou wel voor deze weg kiest wie is dan goed of fout.
Moeten zijn ouders en/of zus hem uit de problemen halen door voor hem te betalen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_185041413
Heb ook iemand gefaciliteerd. Je kunt hem proberen te helpen hoor, maar dat gaat waarschijnlijk nergens naar leiden. Ja. Frustratie. Je kunt hem niet helpen zonder dat dat ten koste van jezelf gaat en ook daarna heeft hij er fuckall van geleerd.

Ik ben ook een tijd op een laag pitje gezet sindsdien (toen we haar verzocht hebben onze woning te verlaten), en daarna nog een keer. Nu spreken we elkaar af en aan. Ze woont tegenover me, dat wel.

Dat is jammer maar kan ik mee leven en jij ook. Het geeft rust.

Je ouders zou ik ook ten zeerste aanraden geen onderdak te verlenen. Hij zoekt het zelf maar uit. Zijn problemen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2019 23:45:27 ]
pi_185041526
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 22:23 schreef Propps het volgende:
Ik zal je vroeger helemaal gelijk geven maar nu zie ik het toch anders. Iedereen heeft zijn eigen leven en denkt weer op een eigen persoonlijke manier, in ogen van andere kan deze persoonlijke manier raar zijn en vreemd zijn. Van de maatschappij is er de druk dat je moet werken en presteren en als je veel geld verdiend met mooie spullen om je heen ben je gelukkig, maar helaas vergeten we echt wat er belangrijk is voor een persoon zelf is de persoon wel gelukkig met zijn werk, vrouw, spullen. En misschien is hij wel aan het weg rennen van iets persoonlijk en heeft hij tijd nodig om hier overeen te komen en doet hij zijn hippiemasker op, geef hem de ruimte om dingen te doen die voor zijn ogen dit moment belangrijk zijn en probeer hem niet te veroordelen want dan zal je hem verder weg duwen, iedereen moet en mag in zijn leven fouten maken daarvan leren we. Probeer gewoon op een niet oordelende manier met hem te praten ondanks dat je een andere mening heb net zoals hij jou niet kan overhalen om het hippieleven in te stappen maar wie heeft er nou gelijk jij of hij. Het belangrijkste toon liefde en steun dan zal jij de eerste zijn waar hij weer aanklopt als het toch niet goed gaat.
Ja maar wie gaat dat betalen dan? :') Prima dat hij zo wil leven hoor, maar hij mag zijn eigen boontjes doppen. Zijn keuze zo te leven, prima hoor. Maar onderhoud jezelf lekker en ga niet parasiteren op anderen en gekwetst doen wanneer ze geen zin hebben om in jouw onderhoud te voorzien. Leven is duur zat zonder ook nog voor iemand te betalen die dat zelf ook prima Kan.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2019 23:50:06 ]
pi_185041558
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 23:08 schreef Propps het volgende:

[..]

En dat is nou precies weer de druk van de maatschappij je moet presteren dat is belangrijker dan het welzijn van de mens. Een voorbeeld is dat je jong bent en van ouders en de maatschappij duizenden regels mee krijgt hoe je moet gedragen in de kaders van hun visie en cultuur hoe je in hun ogen moet gedragen/voelen/denken. Dan ga je naar school en wordt je doormiddel van je intelligentie in hokje gestopt wat je wel en niet kan en worden we bang om fouten te maken, maar hebben we vroeger niet geleerd toen we klein waren door fouten te maken en hiervan te leren. Concentreren dat woordje heb ik bijvoorbeeld vaak gehoord, maar heeft iemand je ooit uitgelegd hoe moet je concentreren, hoe moet je met emoties omgaan, hoe zorg ik dat ik iemand die goed voor mezelf en voor anderen is. Daar gingen scholen vroeger om, om te groeien als mens. En wees eens eerlijk tegen jezelf ben je gelukkig? Moet je dezelfde dingen blijven doen of kopen om gelukkig te worden, heb je een reden in je leven of heb je het gevoel dat elke dag hetzelfde is en je leuke dingen moet gaan doen om "vrolijk en gelukkig te zijn". Is het erg om een keer in je leven stil te staan hierbij zodat je misschien kan leren wat je wel of niet wilt. En als je leven goed vind dat is natuurlijk de keuze van jou maar als iemand nou wel voor deze weg kiest wie is dan goed of fout.
Dat is geen druk, als je niet mee wil doen met de maatschappij is dat prima. Maar je door anderen laten onderhouden gaat natuurlijk nergens over. Dan een hutje ergens, moestuintje erbij, kippetje en zorgen dat je zo kan overleven.
pi_185041583
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 23:49 schreef Myrr het volgende:

[..]

Ja maar wie gaat dat betalen dan? :') Prima dat hij zo wil leven hoor, maar hij mag zijn eigen boontjes doppen. Zijn keuze zo te leven, prima hoor. Maar onderhoud jezelf lekker en ga niet parasiteren op anderen en gekwetst doen wanneer ze geen zin hebben om in jouw onderhoud te voorzien. Leven is duur zat zonder ook nog voor iemand te betalen die dat zelf ook prima Kan.
Precies dit dus.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 00:07:04 #38
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_185041783
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 23:08 schreef Propps het volgende:

[..]

En dat is nou precies weer de druk van de maatschappij je moet presteren dat is belangrijker dan het welzijn van de mens. Een voorbeeld is dat je jong bent en van ouders en de maatschappij duizenden regels mee krijgt hoe je moet gedragen in de kaders van hun visie en cultuur hoe je in hun ogen moet gedragen/voelen/denken. Dan ga je naar school en wordt je doormiddel van je intelligentie in hokje gestopt wat je wel en niet kan en worden we bang om fouten te maken, maar hebben we vroeger niet geleerd toen we klein waren door fouten te maken en hiervan te leren. Concentreren dat woordje heb ik bijvoorbeeld vaak gehoord, maar heeft iemand je ooit uitgelegd hoe moet je concentreren, hoe moet je met emoties omgaan, hoe zorg ik dat ik iemand die goed voor mezelf en voor anderen is. Daar gingen scholen vroeger om, om te groeien als mens. En wees eens eerlijk tegen jezelf ben je gelukkig? Moet je dezelfde dingen blijven doen of kopen om gelukkig te worden, heb je een reden in je leven of heb je het gevoel dat elke dag hetzelfde is en je leuke dingen moet gaan doen om "vrolijk en gelukkig te zijn". Is het erg om een keer in je leven stil te staan hierbij zodat je misschien kan leren wat je wel of niet wilt. En als je leven goed vind dat is natuurlijk de keuze van jou maar als iemand nou wel voor deze weg kiest wie is dan goed of fout.
Hoe vervelend dat keurslijf ook is, je kan niet alle verantwoordelijkheden het raam uitgooien omdat je jezelf beperkt voelt in je vrijheid. Als je niet naar de verwachtingen kan anderen wil gedragen heb je daar alle ruimte toe zolang je maar in je eigen behoeften kan voorzien. En helaas is dat zonder geld niet mogelijk dus zal er toch gewerkt of gehandeld moeten worden. Als er een manier was om zonder moeite te doen comfortabel genoeg te Kunnen leven deed iedereen dat wel.
pi_185042036
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 23:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Moeten zijn ouders en/of zus hem uit de problemen halen door voor hem te betalen?
Niemand zegt dat je voor hem moet betalen, hij maakt de keuze om met weinig geld te leven en niet te werken, wil je veel geld zal je meer moeten werken. Maar mijn vraag is eerder waarom kiest hij voor dit leven, wat maakt de druk van de maatschappij te veel, is er wat anders dat speelt bij hem, dan kom je al veel verder als zus zijnde en als medemens dan door te zeggen hij is lui en wilt niks doen daar is ook een reden voor. We zullen volgende keer als psycholoog ook eens zeggen als je met een depressie aan komt; ach stel je niet aan je moet gewoon gaan werken, of tegen iemand zeggen met PTSS schrik niet zo van alles. Verplaats je in iemand schoenen er is altijd een reden waarom hij voor dit leven gekozen heeft en misschien gaat het in zijn hoofd wat minder, zomaar oordelen is makkelijk en daar zijn we allemaal erg goed in behalve als we naar ons eigen leven kijken.
pi_185042247
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 00:07 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Hoe vervelend dat keurslijf ook is, je kan niet alle verantwoordelijkheden het raam uitgooien omdat je jezelf beperkt voelt in je vrijheid. Als je niet naar de verwachtingen kan anderen wil gedragen heb je daar alle ruimte toe zolang je maar in je eigen behoeften kan voorzien. En helaas is dat zonder geld niet mogelijk dus zal er toch gewerkt of gehandeld moeten worden. Als er een manier was om zonder moeite te doen comfortabel genoeg te Kunnen leven deed iedereen dat wel.
Je kan in niemand zijn hoofd kijken misschien is die zo erg met zijn eigen aan het worstelen dat hij het niet meer weet, als je dit dan als antwoord krijgt van anderen zal je eigen alleen nog maar meer in je schulp verplaatsen. Kijk is naar je eigen leven en om je heen hoe moeilijk is het voor mensen om eerlijk over hun gevoelens te praten en wat je denkt, laten we kijken naar de grote hoeveelheid relaties die kapot gaan door een slechte communicatie. Realiteit is voor iedereen moeilijk kijk naar hoeveel afleiding we zoeken op het moment dat we ons niet goed voelen of er is iets gebeurd.
pi_185042563
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 00:41 schreef Propps het volgende:

[..]

Je kan in niemand zijn hoofd kijken misschien is die zo erg met zijn eigen aan het worstelen dat hij het niet meer weet, als je dit dan als antwoord krijgt van anderen zal je eigen alleen nog maar meer in je schulp verplaatsen. Kijk is naar je eigen leven en om je heen hoe moeilijk is het voor mensen om eerlijk over hun gevoelens te praten en wat je denkt, laten we kijken naar de grote hoeveelheid relaties die kapot gaan door een slechte communicatie. Realiteit is voor iedereen moeilijk kijk naar hoeveel afleiding we zoeken op het moment dat we ons niet goed voelen of er is iets gebeurd.
Dat zijn allemaal dingen die zo kunnen zijn. Jammer genoeg kan je niet alle zorgen altijd voor iedereen weg nemen en zullen mensen moeten leren ook dan te kunnen overleven. Handje vasthouden en alleen maar verzorgen gaan daar niet bij helpen jammer genoeg.
pi_185043139
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 01:09 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Dat zijn allemaal dingen die zo kunnen zijn. Jammer genoeg kan je niet alle zorgen altijd voor iedereen weg nemen en zullen mensen moeten leren ook dan te kunnen overleven. Handje vasthouden en alleen maar verzorgen gaan daar niet bij helpen jammer genoeg.
Ik zou zeggen ga hier op fok naar het topic depressie en vertel dit daar, geestelijke gezondheidszorg is ook niet meer nodig met dit advies. Met alle respect ga serieus naar het topic aan ga praten met mensen die het ervaren en probeer het met een ander perspectief te zien. Een depressie is dat een persoon al te lang in een staat van overleven is en dit niet meer aan kan en zichzelf uitschakelt van de wereld en zichzelf. En iemand die langdurig en veel stress ervaart is vatbaar voor bijna alle ziekte en aandoeningen die er bestaan als je hier niks aan doet dus uiteindelijk gaat het nog meer kosten dan dat hij even de tijd neemt om zijn zaken op orde te brengen. Maar wat kan helpen, je perceptie naar de wereld toe en jezelf. Het bewust worden van je onderbewustzijn en welke stukken stress veroorzaken in je leven. Maar hier heb je soms hulp bij nodig of bij het verwerken van oude zaken in je leven die onbewust je leven ongelukkig en stress veroorzaken. Dus als jij op dit moment het leven al als overleven ziet en veel stress ervaart zal er een periode zijn dat ook jij het even niet maar aan kan of ziek wordt en ik hoop dan dat niemand tegen je zegt gewoon door gaan je moet gewoon overleven.
pi_185043169
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 03:03 schreef Propps het volgende:

[..]

Ik zou zeggen ga hier op fok naar het topic depressie en vertel dit daar, geestelijke gezondheidszorg is ook niet meer nodig met dit advies. Met alle respect ga serieus naar het topic aan ga praten met mensen die het ervaren en probeer het met een ander perspectief te zien. Een depressie is dat een persoon al te lang in een staat van overleven is en dit niet meer aan kan en zichzelf uitschakelt van de wereld en zichzelf. En iemand die langdurig en veel stress ervaart is vatbaar voor bijna alle ziekte en aandoeningen die er bestaan als je hier niks aan doet dus uiteindelijk gaat het nog meer kosten dan dat hij even de tijd neemt om zijn zaken op orde te brengen. Maar wat kan helpen, je perceptie naar de wereld toe en jezelf. Het bewust worden van je onderbewustzijn en welke stukken stress veroorzaken in je leven. Maar hier heb je soms hulp bij nodig of bij het verwerken van oude zaken in je leven die onbewust je leven ongelukkig en stress veroorzaken. Dus als jij op dit moment het leven al als overleven ziet en veel stress ervaart zal er een periode zijn dat ook jij het even niet maar aan kan of ziek wordt en ik hoop dan dat niemand tegen je zegt gewoon door gaan je moet gewoon overleven.
Vertel mij niet over depressies, jaren lang heb ik me overal doorheen gesleept, maar dat betekent niet dat ik daarom mijn familie of vrienden overal voor op moet laten draaien, vooral financieel niet.
pi_185043226
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 09:03 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

Mja, omdat hij nu bijvoorbeeld weer bij mijn ouders in wilt trekken en 'het een probleem van de familie' wilt maken (zijn woorden) omdat hij anders geen recht heeft op bijstand. Slapen in de woonkamer, geen privacy, nogal belastend voor mijn ouders, die willen hem ook niet blijven faciliteren.
Ik heb ook zo'n profiteur broertje die het mijn ouders (gescheiden) een hel maakt :X :r 35 jaar en zijn hele leven is mislukt door mijn ouders volgens hem. Hij is middelste kind,waarom hebben zijn jongere broer en ik dan goede banen? :X En hij pakt mijn ouders op de "fouten"die ze vroeger schijnbaar hebben gemaakt en zij trappen daar in door geld te geven (en soms onderdak) En het ergste is nog dat hij bij een of ander zwakzinnig dik mormel op badoo een kind heeft verwekt dus daar zitten mijn ouders ook elke woensdag mee opgescheept (jaaa want het is ons enige kleinkind.... :') )
pi_185043256
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 03:11 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Vertel mij niet over depressies, jaren lang heb ik me overal doorheen gesleept, maar dat betekent niet dat ik daarom mijn familie of vrienden overal voor op moet laten draaien, vooral financieel niet.
Ja dat vind ik ook zoals ik al eerder heb aangegeven. Maar we hadden het over tegen iemand die een depressie heeft zeggen gewoon overleven. Als jij dit zelf ook hebt ervaren hielp het toen als een vriendin zei gewoon doorgaan overleven of ging je liever naar de vriendin die naar je luistert en je met liefde ontvangt zonder oordeel.
pi_185043290
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 03:44 schreef Propps het volgende:

[..]

Ja dat vind ik ook zoals ik al eerder heb aangegeven. Maar we hadden het over tegen iemand die een depressie heeft zeggen gewoon overleven. Als jij dit zelf ook hebt ervaren hielp het toen als een vriendin zei gewoon doorgaan overleven of ging je liever naar de vriendin die naar je luistert en je met liefde ontvangt zonder oordeel.
Ik heb/had het daar niet over, dat heb je er zelf van gemaakt. Het ging er over dat er mensen zijn die wel graag willen profiteren, maar er weinig voor terug willen doen. Dat heeft niets te maken met depressies.
pi_185043411
Troost, liefde en steun geven is ook heel anders dan geen tegenwicht bieden en geld geven natuurlijk.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 05:59:36 #48
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_185043432
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 03:31 schreef Maureentje het volgende:

[..]

Ik heb ook zo'n profiteur broertje die het mijn ouders (gescheiden) een hel maakt :X :r 35 jaar en zijn hele leven is mislukt door mijn ouders volgens hem. Hij is middelste kind,waarom hebben zijn jongere broer en ik dan goede banen? :X En hij pakt mijn ouders op de "fouten"die ze vroeger schijnbaar hebben gemaakt en zij trappen daar in door geld te geven (en soms onderdak) En het ergste is nog dat hij bij een of ander zwakzinnig dik mormel op badoo een kind heeft verwekt dus daar zitten mijn ouders ook elke woensdag mee opgescheept (jaaa want het is ons enige kleinkind.... :') )
Lastig zulke dingen. Ze kunnen je broer ook niet laten vallen he. Soms komen mensen niet mee in het hele gebeuren, het kost te veel energie, ze haken niet aan. Je kunt zeggen dat het zijn probleem is, maar uiteindelijk in de praktijk is het een probleem van het hele gezin. Sterkte ermee!
  zaterdag 16 februari 2019 @ 08:16:10 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_185043723
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 00:23 schreef Propps het volgende:

[..]

Niemand zegt dat je voor hem moet betalen, hij maakt de keuze om met weinig geld te leven en niet te werken, wil je veel geld zal je meer moeten werken. Maar mijn vraag is eerder waarom kiest hij voor dit leven, wat maakt de druk van de maatschappij te veel, is er wat anders dat speelt bij hem, dan kom je al veel verder als zus zijnde en als medemens dan door te zeggen hij is lui en wilt niks doen daar is ook een reden voor. We zullen volgende keer als psycholoog ook eens zeggen als je met een depressie aan komt; ach stel je niet aan je moet gewoon gaan werken, of tegen iemand zeggen met PTSS schrik niet zo van alles. Verplaats je in iemand schoenen er is altijd een reden waarom hij voor dit leven gekozen heeft en misschien gaat het in zijn hoofd wat minder, zomaar oordelen is makkelijk en daar zijn we allemaal erg goed in behalve als we naar ons eigen leven kijken.
Ik heb alle posts van TS over haar broer nog eens gelezen en ik snap niet goed waar het beeld nu vandaan komt dat de broer depressief is en worstelt met zijn leven en de druk van de maatschappij. Hij kiest voor dit leven omdat hem dat bevalt.
Nou, prima dat hij zo wil leven. Maar hij moet kennelijk met regelmaat aankloppen bij anderen omdat hij het financieel niet redt. En dat is in dit topic het punt. De consequenties van zijn keuzes. TS en haar ouders mogen ook keuzes maken, namelijk dat zij de (financiële) consequenties van de keuzes van broer/zoon niet wensen te dragen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_185043804
En als er iets groters meespeelt en dat is al lang aan de gang kunnen familie/ vrienden daar niet mee helpen. Daar heb je speciale mensen voor. De persoon bij mij zei ook een depressie te hebben steeds als het vuur onder haar voeten te heet werd maar op een gegeven moment heb je daar geen boodschap meer aan wanneer diegene niet actief op zoek is naar hulp en de hulp die wij inschakelden actief vermeed.

Verslaafd heet zoiets. Dan gaat de deur vanzelf een keer dicht en moet je hard op je bek gaan zodat je het zelf op moet gaan lossen. Heeft heel goed geholpen hier.
pi_185046801
Ik ken heel die jongen niet zoals iedereen hier dus door vragen te stellen krijgen ik wat duidelijkheid, ik krijg een beschrijving wat er aan de hand is dus ik dacht misschien is er meer aan de hand bij die jongen zoals ik wel vaker zie en je ook niet zomaar aan de buitenkant zie, of misschien helemaal niet en wilt hij helemaal niks en zit hij alleen maar te profiteren ik ben hier niet om een partij te kiezen tussen links or rechts. Beetje jammer dat het heel een discussie wordt wie er gelijk heeft terwijl het daar niet om gaat.
En als hij alleen maar profiteert geef duidelijk je persoonlijke grens aan tot hoever je gaat en je ouders ook. Als je duidelijke grenzen afspreekt en je ouders ook kan hij daar niet overheen gaan behalve als je het zelf toelaat en daar moet jezelf goed voor waken.
pi_185046807


[ Bericht 100% gewijzigd door Propps op 16-02-2019 13:23:26 ]
  zaterdag 16 februari 2019 @ 13:27:51 #53
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_185046870
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 13:22 schreef Propps het volgende:
Ik ken heel die jongen niet zoals iedereen hier dus door vragen te stellen krijgen ik wat duidelijkheid, ik krijg een beschrijving wat er aan de hand is dus ik dacht misschien is er meer aan de hand bij die jongen zoals ik wel vaker zie en je ook niet zomaar aan de buitenkant zie, of misschien helemaal niet en wilt hij helemaal niks en zit hij alleen maar te profiteren ik ben hier niet om een partij te kiezen tussen links or rechts. Beetje jammer dat het heel een discussie wordt wie er gelijk heeft terwijl het daar niet om gaat.
En als hij alleen maar profiteert geef duidelijk je persoonlijke grens aan tot hoever je gaat en je ouders ook. Als je duidelijke grenzen afspreekt en je ouders ook kan hij daar niet overheen gaan behalve als je het zelf toelaat en daar moet jezelf goed voor waken.
Onderliggende psychische problemen kunnen best de reden zijn dat hij niet op die manier mee wil draaien in de maatschappij. Maar helaas is hij ook degene die met die problemen aan de slag moet en aan de bel moet trekken.
pi_185046974
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 13:27 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Onderliggende psychische problemen kunnen best de reden zijn dat hij niet op die manier mee wil draaien in de maatschappij. Maar helaas is hij ook degene die met die problemen aan de slag moet en aan de bel moet trekken.
Juist geef ik je helemaal gelijk in. Daarom grenzen stellen en aangeven dat je er voor hem bent, als het moment daar is zal hij als eerste naar je toe komen om het te vertellen. Maar toegeven dat het niet goed gaat kan voor heel veel mensen moeilijk zijn kijk bijvoorbeeld naar verslaafden hoelang ze in een ontkenningsfase kunnen zitten.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 13:39:53 #55
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_185047022
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 13:36 schreef Propps het volgende:

[..]

Juist geef ik je helemaal gelijk in. Daarom grenzen stellen en aangeven dat je er voor hem bent, als het moment daar is zal hij als eerste naar je toe komen om het te vertellen. Maar toegeven dat het niet goed gaat kan voor heel veel mensen moeilijk zijn kijk bijvoorbeeld naar verslaafden hoelang ze in een ontkenningsfase kunnen zitten.
Jup, ben benieuwd of TS dat enigszins bij haar broertje herkent of dat het vooral een situatie is waarin hij voor maximaal gemak gaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')