abonnement Unibet Coolblue
pi_184873371
Altijd heb ik al een interesse gehad in geschiedenis. Nooit heb ik begrepen waarom mijn klasgenoten zo'n hekel aan het vak hadden en er zelfs voor moesten leren. Mijn situatie was dat ik in de klas lekker ging zitten luisteren naar de uitleg, het boek nog eens rustig doornam en een voldoende haalde. Ook vakken zoals culturele kunstzinnige vorming, maatschappijleer en aardrijkskunde gingen mij eigenlijk goed af. Mijn interesse in geschiedenis is eigenlijk nooit minder geworden en ik grijp bijna elke kans aan om iets te leren. Input die ik daar dan uit krijg gebruik ik weer om dingen na te zoeken. Sinds een jaar merk ik dat ik ook steeds meer geïnteresseerd raak in filosofie. Wat mij dus op hoofdlijnen echt interesseert is cultuur en historie.

Na de havo ben ik destijds hbo gaan doen. Dit was een opleiding die eigenlijk wat meer richting de veiligheids- en bestuurskant ging. Daarna wilde ik eigenlijk wel doorleren en naar een universiteit. Wat ik interessant vond wist ik wel, maar vond ik lastig te kiezen omdat ik eigenlijk alles interessant vond. Ook vond ik het lastig om te bepalen wat ik eigenlijk zou kunnen met de dingen die ik interessant vond. Bij het bedrijf waar ik afstudeerde kreeg ik een vaste 40-urige baan aangeboden die ik wel een kans wilde geven. Studeren kwam er dus niet van.

Wel merk ik dat ik nog steeds erg geïnteresseerd ben in de onderwerpen die ik eerder noemde (de alfa vakken eigenlijk) en eigenlijk zou ik me daar toch wel verder in willen verdiepen. Ik denk dat een verdieping in dit soort vakken helpt om de wereld/maatschappij om je heen wat beter te gaan begrijpen. Ik probeer ook meer te leren, maar dat gebeurd weinig gestructureerd. Ik kijk wat documentaires over het ene onderwerp, luister wat podcasts en luisterboeken over het andere onderwerp, verdiep me wat en het volgende onderwerp, etc. Daardoor weet ik overal wat snippers van, maar of ik het echt snap weet ik niet. Nu denk ik dat het verstandig om de manier waarop ik hiermee bezig ben wat te structureren. Wanneer je een opleiding geschiedenis of cultuur historie zou volgen dan zou daar waarschijnlijk ook een opbouw inzitten en zou er een, denk ik, veel meer thema gerichte opbouw worden toegepast. Ik kwam daardoor op een idee, het opstellen van een hobbymatig "Alfa leerplan". Een plan, of planning waarmee enigszins gestructureerd wat geleerd kan worden over de vakken waar ik het over noemde, wat eigenlijk wel echt alfa vakken zijn.

Eigenlijk wil ik een soort leerplan waarmee ik structuur kan aanbrengen in de onderwerpen waar ik wat over zou moeten lezen. Daarnaast ben ik benieuwd naar, bij voorkeur, openbare bronnen en boeken die ik zou kunnen lezen/bekijken/luisteren die hieraan bijdragen. Ik kan mij voorstellen dat er op fok en zeker binnen dit subforum mensen zijn die dat ook zouden willen en dat er hier mensen zijn die hier ideeën bij hebben of het één en ander hebben meegenomen uit gerelateerde opleidingen en dat willen delen. (leeslijsten, thema's, etc.)

Hebben er hier C&H'ers ideeën bij hoe je op een gestructureerde manier een hobbymatig amateur leerplannetje maakt op het gebied van cultuur en historie?

Wat en in welke volgorde zou ik moeten lezen om op een logische en gestructureerde wijze wat te weten te komen over de onderwerpen:
* (Europese/vaderlandse) Geschiedenis
* filosofie/Theosofie
* kunst
* architectuur

En welke betrouwbare bronnen zou ik hierbij kunnen gebruiken?
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  donderdag 7 februari 2019 @ 18:55:59 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184880514
Ik denk dat je dit het beste projectmatig aan kunt pakken, anders is het veel te breed.

Je zou kunnen kijken naar de geschiedenis van je woonplaats, naar de architectuur daar en de kunststijlen die je er terugvindt. Wat je daarvoor "moet" lezen is afhankelijk van de plaats. Je kunt je misschien focussen op een bekende familie (of die van jezelf) die er woonde, of de kunstenaars die er vertoefden (en waarom).
Om daar filosofie in te krijgen is wel lastig.
  donderdag 7 februari 2019 @ 20:51:11 #3
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_184883634
Misschien is het een idee om een jaartal te nemen, waarin veel belangwekkende gebeurtenissen zijn geweest en dan op wikipedia van elke beschreven dag een gebeurtenis nader te gaan onderzoeken

Om te beginnen neem bijvoorbeeld het jaar 1795, het jaar dat de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden ophield te bestaan en de Bataafse Republiek werd opgericht, tevens het jaar waarin het gedaan was met de VOC,

We volgen wikipedia, laagdrempelig en toegankelijk. Vanaf daar kan je bij elke beschreven gebeurtenis jezelf vragen gaan stellen en kijken of je met het betere Google werk mee informatie kan krijgen. Als het echt interessant wordt kan je nog een tijdschrift of boek over dat onderwerp gaan lezen.

Daar gaan we

Januari
7 - De ballonvaarder Jean Pierre Blanchard vliegt van Dover naar Calais.

Een belangrijke stap in de ontwikkeling van de luchtvaart. Wie was deze Jean Pierre Blanchard. Hoe kwam hij op het idee om dat te gaan doen. Hoe werd er in de samenleving tegen zoiets aangekeken? Waren er mensen die dit godslasterlijk vonden? Ontstond er een hype en wilden heel veel andere mensen dit ook gaan doen en gebeurden er ongelukken? Werd er in de kranten (waren die er eigenlijk al?) over geschreven? Hij vloog van Dover naar Calais. Hoe waren de verhoudingen in die tijd tussen Engeland en Frankrijk? Hoe was dit avontuur eigenlijk gefinancierd? Wat waren de politieke belangen?

10 - De Franse troepen trekken de Waal over bij Zaltbommel.

Waarom waren de Fransen ons land binnengetrokken? Wat voor winter wat het eigenlijk? Lag er ijs in de rivieren? Of was er een brug? Spring af en toe terug naar deze tijd; Hoe heet die brug nu eigenlijk? Wie was Martinus Nijhoff, naar wie die brug is genoemd?

14 - De Fransen doen een aanval op het hele gebied tussen Arnhem en Amerongen

De bezetting ging dus door. Zijn er in deze tijd nog sporen te vinden van deze strijd? Straatnamen vernoemd in de genoemde plaatsen van generaals of anderen die daar hebben gevochten? Waar komt de slogan "Wat nu wat nu zei Pietje cru" vandaan? https://nl.wikipedia.org/wiki/Jean-Charles_Pichegru

18 - Vanuit Scheveningen verlaat stadhouder Willem V van Oranje-Nassau met zijn zoons het land, en zoekt asiel in Engeland.

Wie was Willem V van Oranje? Wat was een stadhouder? Zijn die zoons later nog belangrijk geworden? Wat hadden die Engelsen met die strijd te maken?

februari

9 - Het schilderij De dood van Marat van Jacques-Louis David wordt uit de Nationale Conventie verwijderd, nu de cultus rond Marat in ongenade is gevallen bij het Directoire.

Hoe ziet dat schilderij eruit? Tot welke stroming behoord dat? Waarom is die cultus in ongenade gevallen? Aan welke ziekte leed Marat? Wat was het Directoire

maart
6 - Afschaffing galgenvelden en galgenbergen in Holland.

Zoek eens op waar de galgenvelden waren in Nederland en kijk of daar nog sporen van te vinden zijn in de vorm van een monument of een straatnaam
Hoe is in de loop der tijden aangekeken tegen de doodstraf en de manier waarop die voltrokken moest worden?

Zo kan je steeds verder gaan. Nederland raakte in dat jaar ook koloniën kwijt. Welke koloniën waren dat? Nederland werd door de Engelsen ook in Zuid-Afrika verjaagd? Hoe verging het de eerste Nederlanders die zich daar vestigden en hun nakomelingen? Zo kom je uiteindelijk bij de Boerenoorlogen terecht. Als er een transvaalwijk is in de plaats waar jij woont, kijk dan eens naar de straatnamen en zoek eens op wie de personen waren waarnaar die straten vernoemd zijn

Wie waren de muzikanten in die tijd? Beethoven. Zet eens een stukje op van hem en probeer ook eens te doorgronden wat hem bezig hield. Hij scheen nogal boos te zijn toen hij hoorde dat Napoleon de macht had gegrepen, terwijl hij nog een symfonie voor hem had geschreven
https://nl.wikipedia.org/wiki/Symfonie_nr._3_(Beethoven)

Francis Goya wordt op die wikipagina genoemd bij beeldende kunst. Zoek ook eens op wat hij voor schilderijen maakte

Dus neem 1795 als uitgangspunt en ga daar dan steeds omheen en kom daarna weer terug tot je bij eind december bent. Daarna kan je iets terug gaan in de tijd om te kijken wat de aanloop van de gebeurtenissen was en hoe het verder ging met de Bataafse Republiek

1683 is ook een jaar waarin belangrijke gebeurtenissen plaatsvonden, Het beleg van Wenen, waar de Turken het onderspit moesten delven.

1848 natuurlijk toen Europa in brand stond

1348-1350 De zwarte dood

En zo voort

Zie maar wat je ermee doet, veel plezier in ieder geval

Je kunt natuurlijk ook dit soort artikelen gaan lezen
Non possumus non loqui
pi_184895828
O wat een mooi topic ts ^O^.
Zoals ik in t andere topic zei, vergaat het mij precies hetzelfde.
Even een meeliften op de ideeën die je krijgt tvp :p
ijs_beer fan!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')