abonnement Unibet Coolblue
pi_184868182
De Franse president Macron heeft 24 april aangewezen als nationale herdenkingsdag voor de Armeense genocide. Daarmee lost hij een verkiezingsbelofte in.

Macron maakte zijn beslissing bekend op een bijeenkomst met de Armeense gemeenschap in Frankrijk. Op Twitter zei hij later dat Frankrijk de geschiedenis "in het gezicht kijkt". De komende weken worden alle stappen gezet die nodig zijn voor het instellen van de herdenkingsdag, aldus de president.

In 1915 en 1916 werden honderdduizenden Armeniërs vermoord door soldaten van het Ottomaanse Rijk. De volkerenmoord begon met de arrestaties van Armeense intellectuelen in Istanbul op 24 april 1915. Om die reden is 24 april de dag waarop de genocide wordt herdacht.

Gevoelig
De gebeurtenissen van toen leiden nog steeds geregeld tot spanningen tussen EU-landen en Turkije. De Turkse regering erkent dat veel Armeniërs die in het Ottomaanse Rijk woonden in de Eerste Wereldoorlog zijn gedood, maar wil niets weten van de term genocide omdat er geen systeem achter de moorden zou hebben gezeten. Ook betwist Turkije de slachtofferaantallen.

De kwestie ligt internationaal erg gevoelig. Macron heeft de Turkse president Erdogan vooraf geïnformeerd over zijn besluit.

Frankrijk heeft een relatief grote Armeense gemeenschap, van naar schatting 400.000 tot 600.000 mensen. Het land erkende de volkerenmoord in 2001 als genocide.

In Nederland deed de Tweede Kamer dat vorig jaar. Het kabinet spreekt niet expliciet van genocide, maar stuurde vorig jaar wel voor het eerst een bewindspersoon naar de herdenking in de Armeense hoofdstad Jerevan.


https://www.google.com/am(...)meense-genocide.html

Mooi gebaar van Frankrijk. Ik snap dat veel mensen hier zouden denken van wat heeft die Armeense genocide nou te maken met Frankrijk of Nederland, Turkije is een land dat ons hier in Nederland tot nazi's heeft bestempeld, een land die ons chanteert met migranten. Een land die terrorisme steunt in Syrië, illegaal Noord Cyprus bezet. Vergeet niet hoe in 2017 de Turkse staat in Rotterdam rotzooi probeerde te schoppen met hun Turkse aanhang.
pi_184868200
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 22:13 schreef vigen98 het volgende:
Deus Vult, wanneer beginnen de kruistochten?
Turkije heeft preventief jouw Armeense voorouders?
pi_184868202
Kunnen alle Armenen en Turken niet gewoon lekker opzouten naar de maan of zo en daar hun tribale geschillen gaan oplossen?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_184868492
M.i onnodig provocatief. Erkennen van een genocide waar ook ter wereld lijkt me al wel voldoende.

Een internationale herdenkingsdag voor alle genocides (ooit) lijkt me dan meer zin hebben.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_184868685
Macron probeert de gele hesjes af te leiden.

Als die populist zich oprecht bekommerde om slachtoffers van genocides, zou hij als Franse president de Franse genocides in Rwanda en Algerije niet langer ontkennen.
  donderdag 7 februari 2019 @ 07:02:25 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_184868855
Een land dat. Niet die.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_184869177
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 05:41 schreef Montagui het volgende:
M.i onnodig provocatief. Erkennen van een genocide waar ook ter wereld lijkt me al wel voldoende.

Een internationale herdenkingsdag voor alle genocides (ooit) lijkt me dan meer zin hebben.
Hoezo onnodig provocatief. Als je zeikt dat een herdenking provocatief is had je maar geen genocide moeten plegen. :') en blijkbaar is het nodig. Er zijn shitloads genodice ontkenners, ook in nederland.
pi_184869344
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 07:48 schreef Murdera het volgende:

[..]

Hoezo onnodig provocatief. Als je zeikt dat een herdenking provocatief is had je maar geen genocide moeten plegen. :') en blijkbaar is het nodig. Er zijn shitloads genodice ontkenners, ook in nederland.
Omdat alleen de Armeense genocide wordt herdacht. Waarom alleen díe genocide herdenken? Alsof Turkije het enige land ter wereld is dat genocide heeft gepleegd. :')
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_184869519
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 08:24 schreef HSG het volgende:
Hup SJW's en links... in de bres voor de Turken!!
"Hunnie hebben dat ook gedaan jank jank jank" ;(
Lijkt mij echt zo verschrikkelijk als dit je complete gedachtengang is.

Niet uitgaan van je eigen mening, maar je vooral en alleen ergeren aan de mening van anderen.

Ik hoop voor je dat je ooit eens een keer tot inkeer komt. "Fuck de rest, dit is mijn mening. Wat jouw mening is, interesseert mij niet".

Probeer het eens; er gaat een wereld voor je open.
pi_184869538
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 08:39 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Lijkt mij echt zo verschrikkelijk als dit je complete gedachtengang is.

Niet uitgaan van je eigen mening, maar je vooral en alleen ergeren aan de mening van anderen.

Ik hoop voor je dat je ooit eens een keer tot inkeer komt. "Fuck de rest, dit is mijn mening. Wat jouw mening is, interesseert mij niet".

Probeer het eens; er gaat een wereld voor je open.
Racist.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 7 februari 2019 @ 09:16:14 #11
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184869944
Dat Westerse landen de Armeense genocide erkennen vind ik meer dan logisch, maar een herdenking? Dat doen ze maar lekker in Armenië. Ik heb een hekel aan arrogante nationalistische Turken maar kom op, er zijn genoeg zaken te herdenken van tijdens de FRANSE geschiedenis.
pi_184871287
quote:
Mooi gebaar van Frankrijk. Ik snap dat veel mensen hier zouden denken van wat heeft die Armeense genocide nou te maken met Frankrijk of Nederland,
Nou gaat het komen hoor...

quote:
Turkije is een land dat ons hier in Nederland tot nazi's heeft bestempeld,
Heeft niets te maken met de Armeense kwestie.
quote:
een land die ons chanteert met migranten.
Heeft niets te maken met de Armeense kwestie.
quote:
Een land die terrorisme steunt in Syrië,
Heeft niets te maken met de Armeense kwestie.
quote:
illegaal Noord Cyprus bezet.
Heeft niets te maken met de Armeense kwestie.
quote:
Vergeet niet hoe in 2017 de Turkse staat in Rotterdam rotzooi probeerde te schoppen met hun Turkse aanhang.
Heeft niets te maken met de Armeense kwestie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2019 10:40:39 ]
pi_184872085
Welke kwestie? Die genocide?
  donderdag 7 februari 2019 @ 11:33:22 #14
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_184872171
Aha, dus het herdenken van zo'n genocide gaat eigenlijk om wraak op de huidige regering? Het is een beetje treurig als herdenkingen voor zulke motieven worden gebruikt.

Persoonlijk zie ik trouwens niet zoveel waarde in het herdenken van die genocide in landen die er niks mee te maken hebben. Als je dan echt wat wil doen, zet dan de Turkse regering onder druk, zodat zij het zelf gaan erkennen en eventueel herdenken.
pi_184872313
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 08:13 schreef Montagui het volgende:

[..]

Omdat alleen de Armeense genocide wordt herdacht. Waarom alleen díe genocide herdenken? Alsof Turkije het enige land ter wereld is dat genocide heeft gepleegd. :')
Omdat Frankrijk een grote groep Armeniërs huist itt bv. Sudanezen.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_184872724
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 11:40 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Omdat Frankrijk een grote groep Armeniërs huist itt bv. Sudanezen.
Dat kunnen die Armeniërs dan zelf wel. Daar hebben ze Frankrijk niet voor nodig.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_184872955
Volgens TS moeten dus de Armeense genocide herdenken omdat Erdogan een ons land nazistisch heeft genoemd? Lijkt mij een wat magere aanleiding voor het op touw zetten van een nationale herdenking.

Maar als de Fransen hier behoefte aan hebben dan wens ik ze veel succes.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 7 februari 2019 @ 12:17:57 #18
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184873020
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 11:40 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Omdat Frankrijk een grote groep Armeniërs huist itt bv. Sudanezen.
Het land heet nog steeds Frankrijk en niet Armenië.
pi_184873072
quote:
2s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:38 schreef zarGon het volgende:

[..]

Nou gaat het komen hoor...

[..]

Heeft niets te maken met de Armeense kwestie.

[..]

Heeft niets te maken met de Armeense kwestie.

[..]

Heeft niets te maken met de Armeense kwestie.

[..]

Heeft niets te maken met de Armeense kwestie.

[..]

Heeft niets te maken met de Armeense kwestie.
Armeense Genocide is een genocide, geen kwestie.
Opflikkeren daarmee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184873324
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 12:17 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Het land heet nog steeds Frankrijk en niet Armenië.
Dus dan mag je het niet herdenken?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_184873406
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 02:45 schreef vigen98 het volgende:
De Franse president Macron heeft 24 april aangewezen als nationale herdenkingsdag voor de Armeense genocide. Daarmee lost hij een verkiezingsbelofte in.


Mooi gebaar van Frankrijk. Ik snap dat veel mensen hier zouden denken van wat heeft die Armeense genocide nou te maken met Frankrijk of Nederland, Turkije is een land dat ons hier in Nederland tot nazi's heeft bestempeld, een land die ons chanteert met migranten. Een land die terrorisme steunt in Syrië, illegaal Noord Cyprus bezet. Vergeet niet hoe in 2017 de Turkse staat in Rotterdam rotzooi probeerde te schoppen met hun Turkse aanhang.
Erkennen is ok vind ik, maar een nationale herdenkingsdag? Dat slaat een beetje door.


Wat je er verder allemaal bijhaalt slaat natuurlijk nergens op en heeft eigenlijk gewoon niets te maken met het onderwerp. Hooguit met je persoonlijke antipathie tegen turkije.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_184873716
Ik zie hier eigenlijk het nut niet zo van in. Frankrijk staat niet in verbinding tot de Armeens genocide. Erkenning ervan als land dat erbuiten heeft gestaan is meer dan genoeg.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
  donderdag 7 februari 2019 @ 13:01:54 #23
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_184873799
En wanneer wordt de genocide door Armenen op Adzjerbistan herdacht of gaat Frankrijk zoals gewoonlijk hypocriet doen?
  donderdag 7 februari 2019 @ 13:02:34 #24
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_184873819
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 09:16 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Dat Westerse landen de Armeense genocide erkennen vind ik meer dan logisch, maar een herdenking? Dat doen ze maar lekker in Armenië. Ik heb een hekel aan arrogante nationalistische Turken maar kom op, er zijn genoeg zaken te herdenken van tijdens de FRANSE geschiedenis.
Dit.
  Moderator donderdag 7 februari 2019 @ 13:59:53 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_184874799
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 02:45 schreef vigen98 het volgende:
Mooi gebaar van Frankrijk. Ik snap dat veel mensen hier zouden denken van wat heeft die Armeense genocide nou te maken met Frankrijk of Nederland, Turkije is een land dat ons hier in Nederland tot nazi's heeft bestempeld, een land die ons chanteert met migranten. Een land die terrorisme steunt in Syrië, illegaal Noord Cyprus bezet. Vergeet niet hoe in 2017 de Turkse staat in Rotterdam rotzooi probeerde te schoppen met hun Turkse aanhang.
ik zie nog steeds niet wat dat met Nederland te maken heeft

als wraakactie heeft zo'n herdenking weinig waarde imo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')