abonnement Unibet Coolblue
pi_184863701
Hallo,

Mijn moeder heeft een bipolaire stoornis, en werd hiervoor behandeld met antipsychotica. Ze is al een aantal maanden onder 'behandeling' van een alternatieve arts die een 'praktijk' heeft waar hij dmv. Bioresonantie mensen 'heelt', en advies geeft. Hij heeft mijn moeder verteld dat ze moest stoppen met haar antipsychotica, en ze is ermee gestopt omdat ze hem 100% vertrouwd. Door het stoppen van haar medicatie is ze in een psychose beland, en heeft dit enorm veel consequenties voor haar en haar omgeving. Mij vraag is: Is dit strafbaar? Dat een geregistreerde alternatieve behandelaar tegen een lopende behandeling ingaat? Ik wil hem aansprakelijk stellen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Er zijn zelfs spraakopnames gemaakt waar hij uispreekt dat ze de behandeling moet stoppen.
pi_184864251
Ja. Je moet contact opnemen met inspectie gezondheidszorg en jeugd.
De inspectie grijpt onder andere in als: "patiënten/cliënten worden afgehouden van reguliere zorg. De inspectie beschouwt dit als een aanmerkelijke kans op schade"
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184865247
Houd ons op de hoogte TS. Werkelijk schandalig dit soort kwakzalvers!
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 00:08:47 #4
408813 crew  trein2000
pi_184867498
Euhm ik zie niet direct grond voor een claim. Maar ik ben niet zo thuis in dit stukje, misschien heeft iemand nog een geniale ingeving.

Wel zum kotsen dit soort praktijken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184867795
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 00:08 schreef trein2000 het volgende:
Euhm ik zie niet direct grond voor een claim. Maar ik ben niet zo thuis in dit stukje, misschien heeft iemand nog een geniale ingeving.

Wel zum kotsen dit soort praktijken.
Ik denk dat, als de reguliere arts van TS' moeder een verklaring kan geven dat ze met antipsychotica stabiel was en dat de ontstane psychose een rechtstreeks gevolg is van het stoppen met de medicatie, er nog best een zaak tegen de alternatieve arts te maken is.
Maar dat moeten experts verder uitzoeken.

Zum kotzen is het zéker. Dit soort kwakzalvers mogen wat mij betreft meteen op de zwarte lijst.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_184868749
Als die alternatieve 'arts' toch echt arts is (een beschermde titel), bv. in het BIG-register staat, dan valt hij ook onder de het medisch tuchtrecht en (dus) het tuchtcollege.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_184868838
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 06:40 schreef JurriaanK het volgende:
Als die alternatieve 'arts' toch echt arts is (een beschermde titel), bv. in het BIG-register staat, dan valt hij ook onder de het medisch tuchtrecht en (dus) het tuchtcollege.
Volgens mij hoeft hij geen geregistreed arts te zijn om aangepakt te worden.

Jomanda wats ook geen arts maar is ook voor moeten komen nadat ze Silvia Millecam adviseerde te stoppen met haar behandeling.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 7 februari 2019 @ 07:09:10 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_184868890
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 06:57 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Volgens mij hoeft hij geen geregistreed arts te zijn om aangepakt te worden.

Jomanda wats ook geen arts maar is ook voor moeten komen nadat ze Silvia Millecam adviseerde te stoppen met haar behandeling.
Maar Jomanda viel niet onder medisch tuchtrecht. Dat is het punt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_184869628
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 06:40 schreef JurriaanK het volgende:
Als die alternatieve 'arts' toch echt arts is (een beschermde titel), bv. in het BIG-register staat, dan valt hij ook onder de het medisch tuchtrecht en (dus) het tuchtcollege.
^^ Door TS eenvoudig te checken via https://www.bigregister.nl/zoek-zorgverlener.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184870010
Maar de vraag is of het strafbaar is.

Hoe vreselijk het resultaat ook: ik ga ervan uit dat de 'behandelaar' uit oprechte overtuiging handelt en dat je moeder op zich vrij is om te beslissen wat ze wel en niet doet.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 10:27:58 #11
408813 crew  trein2000
pi_184871103
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 09:19 schreef Queller het volgende:
Maar de vraag is of het strafbaar is.

Hoe vreselijk het resultaat ook: ik ga ervan uit dat de 'behandelaar' uit oprechte overtuiging handelt en dat je moeder op zich vrij is om te beslissen wat ze wel en niet doet.
Strafbaarheid is niet noodzakelijk, wanprestatie/een onrechtmatige daad wel.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184871155
Wat verschrikkelijk ;(

Misschien kan je hier iets mee: https://www.kwakzalverij.(...)rs-van-kwakzalverij/
Spoilers!
  donderdag 7 februari 2019 @ 10:33:18 #13
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184871187
Als het geen arts is dan mag hij geen diagnose stellen of afhouden van reguliere hulp. Dat is strafbaar.
Als hij wel een arts is mag hij dat wel doen, maar staat hij onder controle van de tuchtraad. Die bepaald dan of de behandeling te verantwoorden is. Afhankelijk daarvan kan het consequenties hebben of niet.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 7 februari 2019 @ 10:35:05 #14
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184871218
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 06:57 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Volgens mij hoeft hij geen geregistreed arts te zijn om aangepakt te worden.

Jomanda wats ook geen arts maar is ook voor moeten komen nadat ze Silvia Millecam adviseerde te stoppen met haar behandeling.
Ze is vrij gesproken omdat ze dat niet had gedaan. Anderen zijn wel veroordeeld daarvoor.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_184871718
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:27 schreef trein2000 het volgende:
Strafbaarheid is niet noodzakelijk, wanprestatie/een onrechtmatige daad wel.
Ah, uiteraard! Alleen heb je dan waarschijnlijk ook een lange weg te gaan.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:33 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Als het geen arts is dan mag hij geen diagnose stellen of afhouden van reguliere hulp. Dat is strafbaar.
Wordt er dan vanuit gegaan dat - ondanks geen arts - de betrokkene zich presenteert als deskundige en daarom van de patient minder verwacht wordt? Bedoel: ik kan ook tegen iemand zeggen dat ie beter kan stoppen met de anti-psychotica en in plaats daarvan dubbelgedroogd gras moet gaan eten, maar dat maakt mij niet strafbaar (neem ik aan, al moet je je wel afvragen of ik vrij rond mag blijven lopen).
pi_184871805
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 11:06 schreef Queller het volgende:

[..]

Ah, uiteraard! Alleen heb je dan waarschijnlijk ook een lange weg te gaan.

[..]

Wordt er dan vanuit gegaan dat - ondanks geen arts - de betrokkene zich presenteert als deskundige en daarom van de patient minder verwacht wordt? Bedoel: ik kan ook tegen iemand zeggen dat ie beter kan stoppen met de anti-psychotica en in plaats daarvan dubbelgedroogd gras moet gaan eten, maar dat maakt mij niet strafbaar (neem ik aan, al moet je je wel afvragen of ik vrij rond mag blijven lopen).
Als jij je presenteert als iemand die kan behandelen of genezen, dan denk ik dat dat je strafbaar kan zijn.

TS, herkenbaar verhaal en kut. Ik hoop dat je moeder herkent wat er fout ging als ze weer bij zinnen is, zodat ze niet in herhaling valt.
pi_184874360
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 00:08 schreef trein2000 het volgende:
Euhm ik zie niet direct grond voor een claim. Maar ik ben niet zo thuis in dit stukje, misschien heeft iemand nog een geniale ingeving.
Iemand afhouden van een behandeling schaadt de gezondheid en lijkt me daarom evident onrechtmatig, nog afgezien van de grote zorgplicht bij een geneeskundige behandelingsovereenkomst (en dat is ook de ovk met een niet geregistreerde kwakzalver). Probleem in dit geval lijkt me de schade, ik zie niet hoe die er nu is.

Waar TS meer aan heeft is melden wat deze persoon doet en eventueel aangifte doen. Een civiele claim kost een berg (tijd, geld, moeite) en ik vraag me af of dat iets nuttigs gaat opleveren.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 13:38:59 #18
408813 crew  trein2000
pi_184874470
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2019 13:32 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Iemand afhouden van een behandeling schaadt de gezondheid en lijkt me daarom evident onrechtmatig, nog afgezien van de grote zorgplicht bij een geneeskundige behandelingsovereenkomst (en dat is ook de ovk met een niet geregistreerde kwakzalver). Probleem in dit geval lijkt me de schade, ik zie niet hoe die er nu is.

Waar TS meer aan heeft is melden wat deze persoon doet en eventueel aangifte doen. Een civiele claim kost een berg (tijd, geld, moeite) en ik vraag me af of dat iets nuttigs gaat opleveren.
Maar is dat gebeurd? Als ik een familielid adviseer om maar eens te stoppen met medicijnen ben ik toch ook niet aansprakelijk?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184874643
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 13:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar is dat gebeurd? Als ik een familielid adviseer om maar eens te stoppen met medicijnen ben ik toch ook niet aansprakelijk?
Ja, goede vraag. Je zou er wel voor kunnen pleiten dat ook jij aansprakelijk bent als je herhaaldelijk indringend iemand overtuigt dat 'ie toch echt met zijn behandeling moet stoppen. Zeker als je de vordering stoelt op de zorgvuldigheidsnorm van art. 7:453 BW, waar ook een kwakzalver aan moet voldoen. Maargoed, ik denk dat er weinig jurisprudentie van is, maar het lijkt me zeker bepleitbaar.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 14:00:39 #20
408813 crew  trein2000
pi_184874809
quote:
14s.gif Op donderdag 7 februari 2019 13:49 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Ja, goede vraag. Je zou er wel voor kunnen pleiten dat ook jij aansprakelijk bent als je herhaaldelijk indringend iemand overtuigt dat 'ie toch echt met zijn behandeling moet stoppen. Zeker als je de vordering stoelt op de zorgvuldigheidsnorm van art. 7:453 BW, waar ook een kwakzalver aan moet voldoen. Maargoed, ik denk dat er weinig jurisprudentie van is, maar het lijkt me zeker bepleitbaar.
Zeker, en het is ook niet kansloos. Maar zoals je zegt, het is niet een abc'tje
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184875210
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 13:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar is dat gebeurd? Als ik een familielid adviseer om maar eens te stoppen met medicijnen ben ik toch ook niet aansprakelijk?
Doe jij je voor als genezer?


Maar goed, ik zou er geen zaak van maken, maar er wel melding van maken bij de inspectie. Daar kan dan altijd nog een onderzoek door het tuchtcollege uit voortvloeien.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184876015
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 14:26 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Doe jij je voor als genezer?


Maar goed, ik zou er geen zaak van maken, maar er wel melding van maken bij de inspectie. Daar kan dan altijd nog een onderzoek door het tuchtcollege uit voortvloeien.
Of de vereniging tegen de kwakzalverij tippen. Die willen zulke zaken soms ook wel uitzoeken en aanvechten.
pi_184886137
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 20:58 schreef Mvilnimma het volgende:
Hallo,

Mijn moeder heeft een bipolaire stoornis, en werd hiervoor behandeld met antipsychotica. Ze is al een aantal maanden onder 'behandeling' van een alternatieve arts die een 'praktijk' heeft waar hij dmv. Bioresonantie mensen 'heelt', en advies geeft. Hij heeft mijn moeder verteld dat ze moest stoppen met haar antipsychotica, en ze is ermee gestopt omdat ze hem 100% vertrouwd. Door het stoppen van haar medicatie is ze in een psychose beland, en heeft dit enorm veel consequenties voor haar en haar omgeving. Mij vraag is: Is dit strafbaar? Dat een geregistreerde alternatieve behandelaar tegen een lopende behandeling ingaat? Ik wil hem aansprakelijk stellen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Er zijn zelfs spraakopnames gemaakt waar hij uispreekt dat ze de behandeling moet stoppen.
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 20:58 schreef Mvilnimma het volgende:
Hallo,

Mijn moeder heeft een bipolaire stoornis, en werd hiervoor behandeld met antipsychotica. Ze is al een aantal maanden onder 'behandeling' van een alternatieve arts die een 'praktijk' heeft waar hij dmv. Bioresonantie mensen 'heelt', en advies geeft. Hij heeft mijn moeder verteld dat ze moest stoppen met haar antipsychotica, en ze is ermee gestopt omdat ze hem 100% vertrouwd. Door het stoppen van haar medicatie is ze in een psychose beland, en heeft dit enorm veel consequenties voor haar en haar omgeving. Mij vraag is: Is dit strafbaar? Dat een geregistreerde alternatieve behandelaar tegen een lopende behandeling ingaat? Ik wil hem aansprakelijk stellen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Er zijn zelfs spraakopnames gemaakt waar hij uispreekt dat ze de behandeling moet stoppen.
Strafbaar denk ik
Je hebt helaas een advocaat nodig
Het is moeilijk om de juiste advocaat te vinden
Misschien weet de vereniging tegen de kwakzalverij iemand?
Bel zeker naar juridisch loket, weet je het nummer al?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 23:11:40 #24
408813 crew  trein2000
pi_184887528
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:27 schreef freeofknots het volgende:

[..]

[..]

Strafbaar denk ik
Je hebt helaas een advocaat nodig
Het is moeilijk om de juiste advocaat te vinden
Misschien weet de vereniging tegen de kwakzalverij iemand?
Bel zeker naar juridisch loket, weet je het nummer al?
Leg maar uit, waar heb je die advocaat voornodig als je het strafbaar vindt? En onder welke reis schaar je het?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 9 februari 2019 @ 18:47:48 #25
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_184920916


[ Bericht 100% gewijzigd door Andromache op 09-02-2019 18:48:30 (Laat maar, slecht gelezen) ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')