abonnement Unibet Coolblue
pi_184957974
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:40 schreef Smegma. het volgende:
Ik heb de Stemwijzer nog niet ingevuld. Beetje raar om alleen Overijssel online te zetten. Bij Kieskompas ook maar 6 provincies online. Zal wel zijn om de laatste kinderziektes eruit te vissen.
Alleen Utrecht is online.
Er komen ook maar van zes provincies de kieskompassen online.
  maandag 11 februari 2019 @ 18:24:16 #102
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184958463
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:40 schreef Smegma. het volgende:
Ik heb de Stemwijzer nog niet ingevuld. Beetje raar om alleen Overijssel online te zetten. Bij Kieskompas ook maar 6 provincies online. Zal wel zijn om de laatste kinderziektes eruit te vissen.
Die stemwijzers worden in samenwerking met de provincies en de deelnemende partijen gemaakt. Bovendien moet er voor betaald worden. Dus online komen hangt af van

-Of de provincie in kwestie deelneemt aan de betreffende kieshulp (dus er geld voor reserveert)
-Of de deelnemende partijen al klaar zijn met het leveren van de input.
pi_184959197
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:42 schreef TserrofEnoch het volgende:
Het verbaasd mij hoeveel er bij mij een gelijke score hebben.

1 PVDA
1 50PLUS

3 CDA
3 CU
3 SGP

6 D66
6 Groenlinks
6 Denk

9 SP
9 PVV
9 FVD

12 VVD
12 PVDD

Stem vermoedelijk dit jaar CU, stemde anders tot nu toe altijd CDA. Ben Brabander dus dit zei weinig voor mij. Op provinciaal niveau vind ik beide partijen te billijken. Maar landelijk met het zicht op de Eerste Kamer stem ik liever voor de CU die hardere grenzen trekt bij medisch-ethische vraagstukken. CU is mij iets te linksig maar verdiend daarentegen wel degelijk de C.

Laatste jaren ben ik katholiek geworden. Voorheen was ik niet-gelovige met een voorliefde voor de confessionele politiek. (denk wel een rare combinatie)

CU mag wat mij betreft nog iets salonfähiger worden voor de katholiek, dus dan is het belangrijk om daar rekening mee te houden in mijn overweging. Heb al de hoogste katholiek opgezocht op de lijst, die tevens ook een vrouw is. Hopelijk zal beiden er dan maar voor zorgen dat er genoeg voorkeursstemmen behaald worden, al maak ik mij geen illusies.

Edit: Bij kieskompas sta ik net boven tussen de CDA. Dus ook ongeveer tussen CDA en CU.
Dat is CU toch al wel ?
Ik dacht dat het steeds meer algemeen christelijker werd.
Dat de SGP dat niet is snap ik.
pi_184959297
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Staat altijd vrij hoog op mijn lijstje maar sinds Lilian Marijnissen de loftrompet heeft gestoken over Trump heb ik iets van 'drie keer nadenken'.
Tja, ik vind GroenLinks te liberaal, en de PvdA is geen knip voor de neus waard. Ik ben atheist, dus CU gaat het ook niet worden. Dan blijft er verder weinig over op links.
pi_184959302
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:09 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Tja, ik vind GroenLinks te liberaal, en de PvdA is geen knip voor de neus waard. Ik ben atheist, dus CU gaat het ook niet worden. Dan blijft er verder weinig over op links.
En 50PLUS ?
pi_184959408
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:42 schreef TserrofEnoch het volgende:
CU mag wat mij betreft nog iets salonfähiger worden voor de katholiek, dus dan is het belangrijk om daar rekening mee te houden in mijn overweging.
Dat zal dan denk ik wel tegen het zere been van een deel van de protestantse achterban zijn.

Ik ken wat christenen uit de Bijbelbelt die op CU stemmen, en die zijn serieus nog steeds boos op de katholieken want "die hebben ons als ketters op de brandstapel verbrand".

Maar goed, dat soort sentimenten vind je misschien meer en in extremere mate bij de SGP dan bij CU.
pi_184959416
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:03 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dat is CU toch al wel ?
Ik dacht dat het steeds meer algemeen christelijker werd.
Dat de SGP dat niet is snap ik.
De CU is steeds meer een partij voor allerlei christenen aan het worden.

Rond 1999 was het dit absoluut nog niet.
In 2015 zijn nadrukkelijk de Drie Formulieren van Eenheid geschrapt. Hierin wordt over de katholieke mis gezegd dat het een verloochening van Jezus zijn lijden is en dat het vervloekte afgoderij is.
Dus als een katholiek na 2015 op het CU stemt dan snap ik het volkomen, maar ik snap het ook volkomen als hij voor 2015 niet op het CU zou stemmen.

Overigens is tegenwoordig het CU een partij voor christenen die de geloofsbelijdenis van Nicea belijden. Dus voor Jehovah's Getuigen, Mormonen, Unitarianen etc. zou dit een drempel kunnen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door TserrofEnoch op 11-02-2019 19:34:07 ]
pi_184959492
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:18 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

De CU is het steeds een partij voor allerlei christenen aan het worden.

Rond 1999 was het dit absoluut nog niet.
In 2015 zijn nadrukkelijk de Drie Formulieren van Eenheid geschrapt. Hierin wordt over de katholieke mis gezegd dat het een verloochening van Jezus zijn lijden is en dat het vervloekte afgoderij is.
Dus als een katholiek na 2015 op het CU stemt dan snap ik het volkomen, maar ik snap het ook volkomen als hij voor 2015 niet op het CU zou stemmen.

Overigens is tegenwoordig het CU een partij voor christenen die de geloofsbelijdenis van Nicea belijden. Dus voor Jehovah's Getuigen, Mormonen, Unitarianen etc. zou dit een drempel kunnen zijn.
Jehova´s stemmen niet ;)
Maar ik snap je punt.
Van Vrijzinnig tot en met Hervormde Kerk is CU/CDA
Alles rechtser daarvan SGP
Zo zie ik het.
pi_184959513
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:17 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Dat zal dan denk ik wel tegen het zere been van een deel van de protestantse achterban zijn.

Ik ken wat christenen uit de Bijbelbelt die op CU stemmen, en die zijn serieus nog steeds boos op de katholieken want "die hebben ons als ketters op de brandstapel verbrand".

Maar goed, dat soort sentimenten vind je misschien meer en in extremere mate bij de SGP dan bij CU.
Als je als katholiek niet welkom bent, dan blijf ik lekker op het CDA stemmen.
Die mensen hebben dan denk ik weinig kaas gegeten van de geschiedenis of op een selectieve wijze ernaar gekeken. In de Nederlanden hebben de katholieken meer geleden onder het juk van de protestanten dan omgekeerd.
Dit sentiment leefde in 2015 dus nog bij een klein deel. Weet uit mijn hoofd niet hoe omvangrijk dit deel is/was. In 1999 leefde dit sentiment nog vol op in ieder geval. Partij was in 2000 opgericht. Maar bv. kiezers van de GPV lagen niet ver verwijderd van de SGP wat dat betreft.
pi_184959518
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:10 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

En 50PLUS ?
Nee, ik vind dat 50PLUS echt onzin verkoopt, babyboomers zijn zo ongeveer de rijkste demografische groep van het land.

DENK of BIJ1 vind ik dan weer wel sympathiek, maar om daar nou op te gaan stemmen... Hou het gewoon op de SP.
pi_184959535
Ik moet toch altijd gelijk weer aan Emo Philips denken bij dit soort discussies.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184959584
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:42 schreef TserrofEnoch het volgende:

CU mag wat mij betreft nog iets salonfähiger worden voor de katholiek, dus dan is het belangrijk om daar rekening mee te houden in mijn overweging. Heb al de hoogste katholiek opgezocht op de lijst, die tevens ook een vrouw is. Hopelijk zal beiden er dan maar voor zorgen dat er genoeg voorkeursstemmen behaald worden, al maak ik mij geen illusies.


Aangezien steeds meer traditioneel CU kerken veel samenwerken in de samenleving met de katholieke kerk komt dat er echt wel van. Wouter Beekers, voorzitter van het wetenschappelijk instituut van de CU, heeft ook al gepleit voor een katholiek kamerlid. Nou vind ik dat de beste kandidaten gewoon bovenaan moeten staan (CU staat bekend om de kwaliteit van de kamerleden in de kamer) en dus moet er wel een geschikt iemand zijn, maar ik denk dat de komende tweede kamerverkiezingen er wel een katholiek op een verkiesbare plaats staat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_184959606
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 22:06 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ga je ook voor de CU ?
Of wordt het meer PvdA ?
Ik stem niet.
pi_184959618
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:24 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Jehova´s stemmen niet ;)
Maar ik snap je punt.
Van Vrijzinnig tot en met Hervormde Kerk is CU/CDA
Alles rechtser daarvan SGP
Zo zie ik het.
Ik denk dat een niet-calvinist sowieso niet snel op SGP zal stemmen. Er zullen een paar verdwaalde katholieken zijn die een stem geven op de SGP. Ken zo ook wat niet-gelovigen die SGP stemmen, puur vanwege hun politieke standpunten over bijvoorbeeld de doodstraf. Maar wat de SGP over de jaren heen over katholieken gezegd hebben laat zich niet uitwassen. En ook daarnaast wat hun huidige positie is niet te vergeten. Een katholiek op een verkiesbare plek op een CU/SGP-lijstverbinding mag dan al haast een godswonder genoemd worden. Een warm welkom binnen de CU voor katholieken is er voor zover ik weet alleen echt nadrukkelijk in Limburg.
pi_184959654
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:30 schreef Hanca het volgende:

[..]

Aangezien steeds meer traditioneel CU kerken veel samenwerken in de samenleving met de katholieke kerk komt dat er echt wel van. Wouter Beekers, voorzitter van het wetenschappelijk instituut van de CU, heeft ook al gepleit voor een katholiek kamerlid. Nou vind ik dat de beste kandidaten gewoon bovenaan moeten staan (CU staat bekend om de kwaliteit van de kamerleden in de kamer) en dus moet er wel een geschikt iemand zijn, maar ik denk dat de komende tweede kamerverkiezingen er wel een katholiek op een verkiesbare plaats staat.
Verwacht inderdaad ook wel dat het die kant op zal gaan.
pi_184959715
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:31 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Ik denk dat een niet-calvinist sowieso niet snel op SGP zal stemmen. Er zullen een paar verdwaalde katholieken zijn die een stem geven op de SGP. Ken zo ook wat niet-gelovigen die SGP stemmen, puur vanwege hun politieke standpunten over bijvoorbeeld de doodstraf. Maar wat de SGP over de jaren heen over katholieken gezegd hebben laat zich niet uitwassen. En ook daarnaast wat hun huidige positie is niet te vergeten. Een katholiek op een verkiesbare plek op een CU/SGP-lijstverbinding mag dan al haast een godswonder genoemd worden. Een warm welkom binnen de CU voor katholieken is er voor zover ik weet alleen echt nadrukkelijk in Limburg.
Vooral de SGP is inderdaad echt calvinistisch/traditioneel protestants. De CU moet het imo meer hebben van de "charismatische" bewegingen: pinkstergemeentes en evangelische gemeentes. Van die kerken waar ze aan gebedsgenezingen en zo doen :P
pi_184959735
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:31 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Ik denk dat een niet-calvinist sowieso niet snel op SGP zal stemmen. Er zullen een paar verdwaalde katholieken zijn die een stem geven op de SGP. Ken zo ook wat niet-gelovigen die SGP stemmen, puur vanwege hun politieke standpunten over bijvoorbeeld de doodstraf. Maar wat de SGP over de jaren heen over katholieken gezegd hebben laat zich niet uitwassen. En ook daarnaast wat hun huidige positie is niet te vergeten. Een katholiek op een verkiesbare plek op een CU/SGP-lijstverbinding mag dan al haast een godswonder genoemd worden. Een warm welkom binnen de CU voor katholieken is er voor zover ik weet alleen echt nadrukkelijk in Limburg.
Ik wacht sowieso gelderland af.
En als ik dan alsnog eerder naar CDA/Cu neig doe ik dat denk ik .
pi_184959746
1) FvD 79%
2) PVV 66%
3) VVD 62%
3) 50+ 62%
10) PvdD 38%

hmmmm, bij de landelijke verkiezingen kwam PvdD er toen het beste voor me uit, samen met de SGP _O-

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2019 19:40:50 ]
pi_184959779
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:36 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Vooral de SGP is inderdaad echt calvinistisch/traditioneel protestants. De CU moet het imo meer hebben van de "charismatische" bewegingen: pinkstergemeentes en evangelische gemeentes. Van die kerken waar ze aan gebedsgenezingen en zo doen :P
Veel van de actieve leden van de CU (de wethouders, gemeenteraadsleden, e.d.) zijn gereformeerd vrijgemaakt, christelijk gereformeerd of nederlands gereformeerd. De GPV was bijna volledig vrijgemaakt. Bekende namen als Eimert van Middelkoop, Roel Kuiper, Kars Veling, Arie Slob, Carola Schouten en Paul Blokhuis zijn dat ook allemaal.

SGP is echt voor de reformatorische kerken (de kerken met de statenvertaling, zeg maar).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_184959785
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:36 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Vooral de SGP is inderdaad echt calvinistisch/traditioneel protestants. De CU moet het imo meer hebben van de "charismatische" bewegingen: pinkstergemeentes en evangelische gemeentes. Van die kerken waar ze aan gebedsgenezingen en zo doen :P
Betwijfel ik zeer sterk. Zal voor een groot deel PKN zijn en mensen met een hang naar het christelijke zonder dat ze zelf christen zijn. Ook nog een groot deel uit de behoudende calvinistische hoek die geen SGP stemmen.

En dit dan aangevuld met katholieken, baptisten, oosters-orthodoxen, kopten, charismatische genootschappen etc.
pi_184959812
1. PVV
2. DENK
3. 50 Plus


Ik kan me geen ergere uitslag voorstellen. _O-
pi_184959830
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:41 schreef Luckyseven het volgende:
1. PVV
2. DENK
3. 50 Plus

Ik kan me geen ergere uitslag voorstellen:p
:D
Wat stem je normaal als ik vragen mag ?
pi_184959839
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:41 schreef Luckyseven het volgende:
1. PVV
2. DENK
3. 50 Plus

Ik kan me geen ergere uitslag voorstellen. _O-
PVV op 1 en DENK op 2? Die partijen zijn zo ongeveer elkaars aartsvijanden ;( _O-
pi_184959840
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:41 schreef Luckyseven het volgende:
1. PVV
2. DENK
3. 50 Plus
Dus je haat ouderen, jongeren, allochtonen, autochtonen, rijken en armen.
Wel lekker all-inclusive :+ Hoe kreeg je die 3 partijen er uit? _O-

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2019 19:43:50 ]
pi_184959881
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:40 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Betwijfel ik zeer sterk. Zal voor een groot deel PKN zijn en mensen met een hang naar het christelijke zonder dat ze zelf christen zijn. Ook nog een groot deel uit de behoudende calvinistische hoek die geen SGP stemmen.

En dit dan aangevuld met katholieken, baptisten, oosters-orthodoxen, kopten, charismatische genootschappen etc.
Dan zal ik het wel mis hebben. Krijg altijd zo'n EO-gevoel van de CU.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')