abonnement Unibet Coolblue
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 6 februari 2019 @ 09:59:09 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_184850648
quote:
De recherche wil het dna van ongeïdentificeerde doden uploaden naar een particuliere dna-databank. Via deze methode weten ze in de Verenigde Staten toch nog de identiteit van gevonden lichamen te achterhalen. Dat meldt NRC Next.

In Nederland liggen honderden onbekende doden begraven. De Amsterdamse en Rotterdamse recherche willen nu dna van deze anonieme mensen uploaden naar de particuliere dna-databank GEDmatch. Die is eigenlijk bedoeld om genealogisch onderzoek te doen naar voorouders. De afgelopen jaren is dit type stamboomonderzoek ontzettend populair geworden. Veel particulieren stonden hun dna vrijwillig af aan deze databanken.

De recherche wil in eerste instantie alleen het dna van onbekende doden uploaden die niet door een misdrijf om het leven kwamen. Er is dan geen sprake van een strafrechtelijk onderzoek waarbij er meer wetten en regels gelden.

Privacy
In de Verenigde Staten werden dankzij particuliere dna-databanken, bedoeld voor stamboomonderzoek, ook al daders van misdrijven gevonden. Vorig jaar werd de 'Golden State Killer' na tientallen jaren eindelijk gepakt dankzij zijn profiel op GEDmatch.

Critici vrezen echter voor de privacy van mensen die alleen benieuwd waren naar hun voorouders. En de familieleden van deze personen die niet hun dna vrijwillig afstonden, maar nu ook te herleiden zijn dankzij hun nieuwsgierige achterneef of oudtante.
'Recherche wil particuliere DNA-databank gaan inzetten'

Gevaarlijke of gewenste ontwikkeling?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_184850684
Als het blijft bij het kunnen identificeren van onbekende doden lijkt mij hier weinig mis mee. Aan de andere kant: waarom zou je onbekende doden willen identificeren? Althans, als de overledene in kwestie al langer dan 10 jaar dood is.
pi_184850746
Er gaat een flinke traditie verloren als ook de Tomb of the Unknown Soldier hierdoor wordt aangetast.

Voor de rest wel oké, goede zaak. Kunnen de nabestaanden eindelijk opheldering krijgen.
Google is your friend, abuse your friends
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 6 februari 2019 @ 10:07:37 #4
147316 crew  DJMO
#trut
pi_184850753
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:02 schreef LorneMalvo het volgende:
Als het blijft bij het kunnen identificeren van onbekende doden lijkt mij hier weinig mis mee. Aan de andere kant: waarom zou je onbekende doden willen identificeren? Althans, als de overledene in kwestie al langer dan 10 jaar dood is.
In Amerika is op deze manier een onbekende dode geïdentificeerd na 37 jaar: https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Marcia_King
Haar moeder is al die jaren nooit verhuisd voor het geval haar dochter nog thuis zou komen.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_184850790
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:02 schreef LorneMalvo het volgende:
Als het blijft bij het kunnen identificeren van onbekende doden lijkt mij hier weinig mis mee.
HAHAHAHAHAHHAHAAHA HAHAHAHAAHA HAHAHA hahaah haaha

Geeft het 5 jaar en dan ben je nog net niet zelf een seriemoordenaar als je niet wil dat de overheid aan de haal gaat met DNA dat niet aan hun is gegeven.
pi_184851226
quote:
99s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:07 schreef DJMO het volgende:

[..]

In Amerika is op deze manier een onbekende dode geïdentificeerd na 37 jaar: https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Marcia_King
Haar moeder is al die jaren nooit verhuisd voor het geval haar dochter nog thuis zou komen.
Ai, dit is natuurlijk een zeer schrijnend verhaal, maar ik weet niet of we onze keuzes op uitzonderingen moeten baseren.

Ohja en waarom pakt een recherche dit op als er geen strafrechtelijke component aan vast zit. Vind het dan meer iets voor een sociale club, waarbij dus ook geborgd is dat het afstaan van dna de perverse kant op gaat
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:41:07 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_184851258
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:02 schreef LorneMalvo het volgende:
Aan de andere kant: waarom zou je onbekende doden willen identificeren?
Staat letterlijk in de tekst:
quote:
Vorig jaar werd de 'Golden State Killer' na tientallen jaren eindelijk gepakt dankzij zijn profiel op GEDmatch.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_184851335
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Staat letterlijk in de tekst:

[..]

Ik vraag mij niet af waarom zij dat willen, maar waarom wij dat moeten willen. Wil je in principe de integriteit van alle lijken op losse schroeven zetten om 1 moordenaar in de 50 jaar op te kunnen pakken?
pi_184851336
Ware het niet dat de Amerikaanse recherche deze databank ook gebruikt voor justitieel onderzoek.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184851356
Trouwens mensen die hun DNA aan dit soort diensten opsturen zijn niet goed in hun hoofd.
Als verzekeraars toegang krijgen hoer toe kunnen ze mooi bepalen of iemand klant kan worden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184851654
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:02 schreef LorneMalvo het volgende:
waarom zou je onbekende doden willen identificeren?
Omdat er misschien nog nabestaanden zijn?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 6 februari 2019 @ 12:38:53 #12
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_184853202
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:47 schreef raptorix het volgende:
mensen die hun DNA aan dit soort diensten opsturen zijn niet goed in hun hoofd.

Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_184853278
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:05 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Omdat er misschien nog nabestaanden zijn?
Na langer dan 10 jaar
pi_184854201
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:47 schreef raptorix het volgende:
Trouwens mensen die hun DNA aan dit soort diensten opsturen zijn niet goed in hun hoofd.
Als verzekeraars toegang krijgen hoer toe kunnen ze mooi bepalen of iemand klant kan worden.
Dat is idd de meest geile droom van (zorg)verzekeraars.
Alleen mensen met goed dna een goedkope verzekering en de rest mag 5voudige lappen.

Tuig is het
pi_184854456
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 12:42 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Na langer dan 10 jaar
Waarom niet?
Als je iemand 10 jaar kwijt bent dan kan het bericht dat die overleden is toch helpen met het af te sluiten.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:58:22 #16
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_184854706
quote:
99s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:07 schreef DJMO het volgende:

[..]

In Amerika is op deze manier een onbekende dode geïdentificeerd na 37 jaar: https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Marcia_King
Haar moeder is al die jaren nooit verhuisd voor het geval haar dochter nog thuis zou komen.
Dab kunnen ze beter de psychische problemen van die moeder oplossen
Laffe huichelaar
pi_184900808
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 13:58 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dab kunnen ze beter de psychische problemen van die moeder oplossen
Het had ook een hoop gescheeld als de moeder de vermissing had aangegeven.
pi_184902758
DNA afnemen van doden lijkt me sowieso zeer nuttig, dus groot voorstander van, maar over de rest van het bericht ben ik minder enthousiast. Het is nooit de vraag of je hele digitale vingerafdruk, maar wanneer al jouw digitale gegevens (mis)gebruikt gaat worden. De data van stamboom nieuwsgierigen wordt uiteindelijk vandaag of morgen toch wel gebruikt. Toch is het wel weer een stapje dichter bij het droombeeld van een database met het complete genoom van iedereen, heel eng idee.

Maar ik vraag me af, wat onderzoeken de stamboombepalers van het DNA? Bij mijn weten is het voor iets simpels als een stamboombepaling genoeg om van de 3 miljard letters een tiental letters te bekijken. Volgens mij kun je daar, behalve bepalen wie iemand is, erg weinig aan aflezen. Weinig nut voor een risico bepaling voor een zorgverzekeraar.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 20:44:42 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184903064
We beginnen met dit:

quote:
De recherche wil in eerste instantie alleen het dna van onbekende doden uploaden die niet door een misdrijf om het leven kwamen. Er is dan geen sprake van een strafrechtelijk onderzoek waarbij er meer wetten en regels gelden.
We gaan het in het verleden, onder compleet andere voorwaarden, vrijwillig afgestane DNA echt, echt, echt alleeeeeen maar gebruiken om te kijken of we misschien een naam kunnen koppelen aan een anonieme dode... Dat geeft de familie van de dode rust... Want vermist is erger dan de dood...

Vervolgens:

quote:
In de Verenigde Staten werden dankzij particuliere dna-databanken, bedoeld voor stamboomonderzoek, ook al daders van misdrijven gevonden. Vorig jaar werd de 'Golden State Killer' na tientallen jaren eindelijk gepakt dankzij zijn profiel op GEDmatch.
Hoe fucking doorzichtig wil je het hebben... En daarbij, hoe gaat zo'n private organisatie precies met je DNA om? Ik bedoel de overheid weet zoiets al tot op de draad te verknoeien maar we hebben maximaal vertrouwen in eoa hobby genealogie club? Die behandelt je DNA natuurlijk op voortreffelijke wijze zonder dat er ook maar de kans bestaat op besmetting... :') :') _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')