abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184850128
Dag.

Het mag me wel eens ontkomen dat ik door mijn lengte, breedte en lompe voortbeweging, me ergens aan stoot waardoor er een schram of bloeding ontstaat.
De meest recente is die van zonet, ik schraapte met mijn arm tegen de punt van de kast die in de hal staat.
Daarvóór stootte ik deze week met mijn knie tegen het bed aan, waardoor er een bloedende schram op mijn been ontstond, waar nu een mooi helend plakkaat op zit.
Hieromtrent heb ik het liefst dat de wond wordt gereinigd met alcohol, zodat kwaadwillende bacteriën uit mijn systeem worden geweerd. Ik heb niks aan zalfjes of van die new age rommel dat niet prikt wanneer je het erop doet. Ik moet voelen dat het werkt, anders werkt het voor mijn gevoel niet.

Ik ben bij bekende apothekerswinkels geweest om van die met alcohol geïmpregneerde doekjes te halen, maar zij moesten me veelal 'nee' verkopen. Hierdoor een EHBO-set gekocht waar 4 van die doekjes in zaten (vage shit, dan wel, anders niet)
Je begrijpt misschien wel dat vier van die doekjes, door mijn postuur en lompe voortbeweging, bij lange na niet genoeg zijn om me het hele jaar door mijn nieuwe wonden te kunnen blijven desinfecteren.

Mijn vraag is dan ook:
Kan ik een fles pure alcohol aanschaffen a la
SPOILER: in een spoiler omdat ik geen reclame wil maken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en in combinatie met een vezelloos doek deppen met alcohol om wonden schoon te maken?

Ik ga de apotheekhoudende huisartsenpraktijk niet lastig vallen met zulke kleine vragen, de telefoonopnemers aldaar zitten er om mensen te kunnen ondersteunen met écht prangende vragen en het maken van afspraken bij de huisarts.
De collectieve kennis van LIF alhier moet mijns inziens genoeg zijn om dit vraagstuk enige voldoening in antwoord te kunnen verschaffen.

Ik hoop op (serieus) antwoord.
Bedankt voor het lezen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_184850157
Ja het kan in principe wel, je betaald alleen veel te veel. Dit is alcohol geselecteerd voor consumptie met daardoor hele hoge accijns.

Zoiets is dan een betere optie

https://www.bol.com/nl/p/(...)NuA.1.4.ProductTitle
  woensdag 6 februari 2019 @ 09:28:53 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_184850202
Met alcohol ontsmet je geen wonden. Je richt er wel meer schade mee aan. Dat prikken wil niet zeggen dat het goed is. Met alcohol reinig je de huid rondom de wond en eventueel materiaal dat je gebruikt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_184850203
Waarom niet jodium erop doen
  woensdag 6 februari 2019 @ 09:29:19 #5
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184850211
Wil je de alcohol gebruiken om de wond te ontsmetten of de huid rondom de wond?

Indien het eerste kan je beter Betadine halen, want alcohol óp de wond doet meer kwaad dan goed. Je beschadigd het wondweefsel en het is niet bepaald bevorderlijk voor de wondgenezing.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_184850283
Het is veel beter om de wond schoon te spoelen onder de kraan dan om een beetje te deppen met een alcoholische versnapering.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184850385
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:28 schreef Dven het volgende:
Met alcohol ontsmet je geen wonden. Je richt er wel meer schade mee aan. Dat prikken wil niet zeggen dat het goed is. Met alcohol reinig je de huid rondom de wond en eventueel materiaal dat je gebruikt.
Oh, weer wat geleerd.
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:29 schreef Sylver_ het volgende:
Wil je de alcohol gebruiken om de wond te ontsmetten of de huid rondom de wond?

Indien het eerste kan je beter Betadine halen, want alcohol óp de wond doet meer kwaad dan goed. Je beschadigd het wondweefsel en het is niet bepaald bevorderlijk voor de wondgenezing.
Het eerste inderdaad. Ik zal eens kijken naar Betadine.
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:25 schreef Vanillekwark het volgende:
Ja het kan in principe wel, je betaald alleen veel te veel. Dit is alcohol geselecteerd voor consumptie met daardoor hele hoge accijns.

Zoiets is dan een betere optie

https://www.bol.com/nl/p/(...)NuA.1.4.ProductTitle
Ik heb liever puur natuur in mijn lijf, en dat het dan wat meer moet kosten, dat heb ik er wel voor over.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Google is your friend, abuse your friends
pi_184850409
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:42 schreef Metalfrost het volgende:
Ik heb liever puur natuur in mijn lijf, en dat het dan wat meer moet kosten, dat heb ik er wel voor over.
Zoals de rest al terecht zegt moet het ook niet in je lijf maar op je lijf :T
pi_184850418
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:44 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Zoals de rest al terecht zegt moet het ook niet in je lijf maar op je lijf :T
Inderdaad. O-) Ik zal eens kijken naar Betadine.
Google is your friend, abuse your friends
pi_184850811
Ik gebruik vodka of betadine of azaron O+
pi_184850850
Ik koop altijd bij de apotheek dit



Sorry, ik kon geen grotere plaatje vinden.
pi_184850945
99,9% alcohol is vrij snel na het openen van de fles terug naar iets van 97%. Het is hygroscopisch en zal dus direct water uit de lucht aantrekken.
Verder heeft het al geen zin om zo'n hoge concentratie te hebben. Rond 70% heeft het meer ontsmettende werking dan in extreem hoge concentratie.
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:23:07 #13
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184850993
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:42 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Oh, weer wat geleerd.

[..]

Het eerste inderdaad. Ik zal eens kijken naar Betadine.

[..]

Ik heb liever puur natuur in mijn lijf, en dat het dan wat meer moet kosten, dat heb ik er wel voor over.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jodium is een element, hoe meer natuur wil je het hebben?
And so is the past
pi_184851210
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:45 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Inderdaad. O-) Ik zal eens kijken naar Betadine.
Doe dat maar ja.

Pure alcohol in wonden :X

Beetje alsof je je been afhakt als je een schram hebt. Voel je ook, schram is weg maar je richt uiteindelijk meer schade aan.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_184851444
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:37 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Doe dat maar ja.

Pure alcohol in wonden :X

Beetje alsof je je been afhakt als je een schram hebt. Voel je ook, schram is weg maar je richt uiteindelijk meer schade aan.
Oké. Ik dacht echt dat alcohol de wond schoon zou maken.
Door de reacties hier weet ik dat dat niet zo is. Rondom de wond wel, maar de wond zelf niet.
Daarvoor zijn andere middelen.

Toch bedankt voor je reactie (y)
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:46:09 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184852362
Oh, ik vond 97% alcohol niet genoeg steken dus daarom pakte ik altijd een gasbrander, ik moet wel voelen dat het werkt!

In bijna alle gevallen kan je beter 70% pakken omdat 96% alcohol a) weefsels kapot macht en b) te snel verdampt om ontsmettend te werken. En wat inderdaad al gezegd is: je moet het niet in/op de wond toepassen, maar op de huid eromheen.

Wanneer de wond zelf schoon is (bijvoorbeeld wanneer je je tegen je bed stoot en niet daarna over straat bent gaan rollen) dan is het vaak beter om helemaal geen ontsmettingsmiddelen te gebruiken omdat die over het algemeen het genezingsproces vertragen.
Huilen dan.
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:50:25 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184852437
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:23 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Jodium is een element, hoe meer natuur wil je het hebben?
Dit argument slaat natuurlijk nergens op. Alle stoffen zijn (combinaties van) elementen.
Huilen dan.
pi_184852735
Je zou ook aceton kunnen drinken. Dat spul ga je pas echt voelen en dan weet je dus ook dat het werkt.
pi_184853181
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:34 schreef Jordy-B het volgende:
Het is veel beter om de wond schoon te spoelen onder de kraan dan om een beetje te deppen met een alcoholische versnapering.
En dan van je stokje gaan? Ooit gehoord van een man die een (grote) wond spoelde onder de kraan. Niet doen!
pi_184853352
^^ precies
  Redactie Frontpage woensdag 6 februari 2019 @ 12:58:01 #21
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_184853526
Alcohol gebruik je rondom de wond, in de wond kun je beter iets als Prontosan gebruiken, dat reinigt en remt bacteriegroei. Weet alleen niet of je het zonder recept meekrijgt bij de apotheek.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_184853632
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 12:37 schreef Krollie het volgende:

[..]

En dan van je stokje gaan? Ooit gehoord van een man die een (grote) wond spoelde onder de kraan. Niet doen!
Als de wond zo groot is dat bloedverlies een probleem gaat opleveren, moet je je melden bij de eerste hulp.

Wonden die door een arts bekeken moeten worden, mag je sowieso niet behandelen. Je mag alleen wonden behandelen als je de eindbehandeling doet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184854895
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:28 schreef Dven het volgende:
Met alcohol ontsmet je geen wonden. Je richt er wel meer schade mee aan. Dat prikken wil niet zeggen dat het goed is. Met alcohol reinig je de huid rondom de wond en eventueel materiaal dat je gebruikt.
De ene wond is de andere niet, als er beetje zand of stof in de wond is gekomen kan daar ook bacterie op zitten en dan kan gaan broeien in de wond, maar ok heb ook zo vaak zat niet ontsmet en dan ging het ook prima,.. ( bij mijn eigen wonden )
  woensdag 6 februari 2019 @ 16:01:04 #24
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_184857486
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 14:07 schreef possetje het volgende:

[..]

De ene wond is de andere niet, als er beetje zand of stof in de wond is gekomen kan daar ook bacterie op zitten en dan kan gaan broeien in de wond, maar ok heb ook zo vaak zat niet ontsmet en dan ging het ook prima,.. ( bij mijn eigen wonden )
Alsnog geen alcohol gebruiken :P
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_184867165
quote:
7s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:22 schreef Metalfrost het volgende:
eb niks aan zalfjes of van d
Zoals net op DS gezegd, hier ook voor de anderen:
Water koken, inschenken in een koffiekopje, paar eetlepels zout door roeren, af laten koelen en op de wond deppen.
pi_184867364
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:23 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Jodium is een element, hoe meer natuur wil je het hebben?
Arsenicum is ook een element he.
  donderdag 7 februari 2019 @ 01:01:52 #27
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184867866
quote:
17s.gif Op woensdag 6 februari 2019 23:43 schreef Charlotte3 het volgende:

[..]

Zoals net op DS gezegd, hier ook voor de anderen:
Water koken, inschenken in een koffiekopje, paar eetlepels zout door roeren, af laten koelen en op de wond deppen.
Vragen vragen vragen:
- Waarom water koken? Zout lost ook prima op in koud of lauwwarm water.
- Waarom zout water op je wond deppen?

Wanneer een wond snel ontsmet moet worden kan je dat - voor zover ik weet - het beste met gewoon (lauwwarm) kraanwater doen wanneer je geen betere oplossing voorhanden hebt.
Huilen dan.
pi_184867878
Gewoon weken in biotex algemeen bekend toch of soda
Ik zwaai naar dieren.
  Knapste mannelijke user 2022 donderdag 7 februari 2019 @ 01:08:09 #30
206731 Mortaxx
Doomer
pi_184867888
Gewoon flink laten bloeden dan komt alle troep eruit
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_184867928
quote:
7s.gif Op donderdag 7 februari 2019 01:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Vragen vragen vragen:
- Waarom water koken? Zout lost ook prima op in koud of lauwwarm water.
- Waarom zout water op je wond deppen?

Wanneer een wond snel ontsmet moet worden kan je dat - voor zover ik weet - het beste met gewoon (lauwwarm) kraanwater doen wanneer je geen betere oplossing voorhanden hebt.
-voor de zekerheid, zodat eventuele bacteriën doodgaan.
-lijkt me iets vriendelijker voor je huid ipv het erover heen te klatsen.
  donderdag 7 februari 2019 @ 01:24:30 #32
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184867956
Die bacteriën in kraanwater.. daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken: dat zijn voornamelijk onschuldige exemplaren. En de eventuele bacteriën in je wond geven geen neuk om een zoutoplossing. Ontsmettend zal het niet zijn.

Het kan allemaal niet veel kwaad hoor, maar het doet ook niks goeds.
Huilen dan.
pi_184867985
quote:
7s.gif Op donderdag 7 februari 2019 01:24 schreef Isdatzo het volgende:
Die bacteriën in kraanwater.. daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken: dat zijn voornamelijk onschuldige exemplaren. En de eventuele bacteriën in je wond geven geen neuk om een zoutoplossing. Ontsmettend zal het niet zijn.

Het kan allemaal niet veel kwaad hoor, maar het doet ook niks goeds.
Nou dan heb jij nog nooit een ontstoken teen ofzo gehad ?

Weet nog wel als puber, gingen we weleens zwemmen in een zoudbad ipv chloor ...(toevallig)
Ik had 1 week geen last van pukkels
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 7 februari 2019 @ 01:42:36 #34
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184868021
Ik had het over zout water en een wond, dat doet niks goeds. Met pukkels heb ik geen ervaring. Het kan zijn dat het hydraterend voor de huid werkt of zo, maar wat ik je wel kan vertellen is dat de bacteriedodende werking van een zoutoplossing nihil is.

Wanneer je er pekel van gaat maken (verzadigde zoutoplossing) dan wordt het wellicht anders, maar dat zal je wond ook zeker geen goed doen.
Huilen dan.
pi_184868336
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 01:08 schreef Mortaxx het volgende:
Gewoon flink laten bloeden dan komt alle troep eruit
Als het zo hard bloedt, moet je naar de eerste hulp.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184869197
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 01:06 schreef Geerd het volgende:
Gewoon weken in biotex algemeen bekend toch of soda
Niet bij een schone wond. Dan verweek je de huid erom heen en dat helpt de genezing niet.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_184870567
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 05:02 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Als het zo hard bloedt, moet je naar de eerste hulp.
En toch heeft Mortaxx gelijk. Een bloedende wond hoef je niet te ontsmetten. Zelf ga ik niet voor elke bloedende snee in een vinger naar de eerste hulp, ze zien me al aankomen.

Dus schaafwonden en dergelijke wel ontsmetten, snijwonden vrijwel nooit en hakwonden afhankelijk van hoeveel bloed er uit komt.

Zout in een wond wrijven gaat je wond niet echt beter van worden maar wel pijnlijker.

Volgens mij kan je het beste ontsmetten met Betadine of Sterilon. Wil je oma wijsheid (of puur natuur) dan Jodium tinctuur (Jood oplossing in alcohol) maar dat prikt behoorlijk in je wond en maakt vlekken op de kleding en huid.
pi_184873831
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 09:55 schreef nanuk het volgende:

[..]

En toch heeft Mortaxx gelijk. Een bloedende wond hoef je niet te ontsmetten. Zelf ga ik niet voor elke bloedende snee in een vinger naar de eerste hulp, ze zien me al aankomen.

Dus schaafwonden en dergelijke wel ontsmetten, snijwonden vrijwel nooit en hakwonden afhankelijk van hoeveel bloed er uit komt.

Zout in een wond wrijven gaat je wond niet echt beter van worden maar wel pijnlijker.

Volgens mij kan je het beste ontsmetten met Betadine of Sterilon. Wil je oma wijsheid (of puur natuur) dan Jodium tinctuur (Jood oplossing in alcohol) maar dat prikt behoorlijk in je wond en maakt vlekken op de kleding en huid.
Ik zou er niet op gokken dat een wond hard genoeg bloedt om helemaal schoon te bloeden. En je wil niet dat er zand of steentjes in de wond achter blijven. Snijwonden zijn afhankelijk van waaraan ik me snijdt. Als ik in de keuken bezig ben en ik heb net vlees gesneden om vervolgens in mijn eigen vlees te snijden, dan spoel ik het wel even schoon.

Betadine is jodium, maar dan met een molecuultje eraan om het wateroplosbaar te maken. Vlekt ook als een malle.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')