abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184953627
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 13:20 schreef damsco het volgende:

[..]

Dan heb ik de vraag verkeerd begrepen.

Dat kan met een stuk minde ivm de toeslagen.

In dat geval zou je met 1500 netto wel kunnen rondkomen. Met 2000 netto kun je zelfs sparen en op vakantie zonder elke cent te moeten omdraaien.
Ik neig ook wel naar tussen de 1,8 en 2k netto.

Dan kun je geen bmw rijden, en niet 3x per jaar op vakantie maar dat hoeft ook niet perse lijkt me. Wel kun je dan idd wat opzij zetten elke maand ook om eventuele calamiteiten op te vangen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  maandag 11 februari 2019 @ 13:26:05 #77
229935 damsco
A.F.C.A.- Straatsoldaat
pi_184953676
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 13:15 schreef baskick het volgende:

[..]

Je bedoelt (alleen) verdienen met tween of (ook) uitgeven met tween? Nogal een verschil ook of je er een heel gezin van moet onderhouden.

[..]

Als je berhaupt al elk jaar op vakantie kan, kost een weekje kamperen in een geleende tent op een Nederlandse camping in het voor- of naseizoen minder dan 2 weken wintersporten, een Europese vakantie in het voorjaar, een verre vliegreis in de zomer n een tiendaagse cruise in het najaar. Dat hangt af van je referentiekader.
Beiden, verdienen en uitgeven (denk dat er maar weinige zijn die 5k netto alleen verdienen). De reden waarom ik 2k hoger zit omdat ik merk dat als je samenwoont je toch meer dingen uitgeeft. Je wilt beiden wat sparen voor andere doelen, weekendjes weg, en ook de buffer wil je wat groter hebben. En met dubbel salaris is het ook nog wel haalbaar.

Maar zoals ik post eerder al zei: het kan ook wel met een stuk minder, ik kijk dan puur even naar mijn eigen situatie. Volgens mij pas je je levensstijl ook snel aan aan je inkomen.
Op dinsdag 6 januari 2009 00:34 schreef SHE het volgende:
Ik denk dat je mama haar kut nog wel ff wil laten zien. Srsly. Ik stop je er zelf in terug, fuckface.
pi_184953910
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 13:26 schreef damsco het volgende:

[..]

Beiden, verdienen en uitgeven (denk dat er maar weinige zijn die 5k netto alleen verdienen). De reden waarom ik 2k hoger zit omdat ik merk dat als je samenwoont je toch meer dingen uitgeeft. Je wilt beiden wat sparen voor andere doelen, weekendjes weg, en ook de buffer wil je wat groter hebben. En met dubbel salaris is het ook nog wel haalbaar.

Maar zoals ik post eerder al zei: het kan ook wel met een stuk minder, ik kijk dan puur even naar mijn eigen situatie. Volgens mij pas je je levensstijl ook snel aan aan je inkomen.
Met alleen verdienen bedoelde ik niet in je eentje, maar dat het enkel om verdienen (of ook om uitgeven) ging. Multi-interpretabel, my bad.

Verder is dat laatste zonder meer waar, naar mijn mening; meer verdienen leidt tot meer uitgeven en dus stijgt ook je referentiekader. Natuurlijk kan je prima leven van bijstandsniveau, maar of je het wilt, is wat anders. Ik zou dat niet als "prima" bestempelen - ik leg de lat graag wat hoger.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184957385
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 11:03 schreef baskick het volgende:

[..]

Niet iedereen met een koopwoning heeft een hypotheek en hypotheekrenteaftrek. En als er al hypotheekrenteaftrek is, wordt die tegenwoordig (door aflossing en dus lagere rentelasten) jaarlijks lager. Geldt dat ook voor (maximale) huurtoeslag, of neemt die jaarlijks toe vanwege huurstijgingen?
Tja, als je geen hypotheek betaalt heb je uiteraard ook geen aftrek ;) Net zoals je geen huurtoeslag kunt krijgen als je geen huur betaalt.

Maar de huurtoeslag gaat inderdaad omlaag als je minder huur gaat betalen. Overigens gebeurt dat vrijwel nooit.
pi_184957547
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:21 schreef Wantie het volgende:

[..]

Tja, als je geen hypotheek betaalt heb je uiteraard ook geen aftrek ;) Net zoals je geen huurtoeslag kunt krijgen als je geen huur betaalt.

Maar de huurtoeslag gaat inderdaad omlaag als je minder huur gaat betalen. Overigens gebeurt dat vrijwel nooit.
Dat laatste is precies mijn punt, de vraag was retorisch. Die subsidie op wonen loopt oneindig door n neemt toe, in tegenstelling tot hypotheekrenteaftrek.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184957572
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 02:21 schreef Wantie het volgende:

[..]

De rest heeft hypotheekrente aftrek
Nee, die vallen er ook ander. Mensen in een particuliere huurwoning betalen als enige de kosten daadwerkelijk zelf.
pi_184957626
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 13:21 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik neig ook wel naar tussen de 1,8 en 2k netto.

Dan kun je geen bmw rijden, en niet 3x per jaar op vakantie maar dat hoeft ook niet perse lijkt me. Wel kun je dan idd wat opzij zetten elke maand ook om eventuele calamiteiten op te vangen.
Hoe dan? Ik verdien meer dat dan netto, heb geen onnodige uitgaven zoals abonnementen. Maar zowat elke keer als ik iets gespaard hebt komt er wel een “onverwachte” rekening, APK, tandarts, lenzen, gemeentelijke belastingen etc.

Ik snap echt niet hoe de mensen in dit topic denken dat 1500-2000 netto een vetpot is. Ja met een afbetaald huis als pensionado wellicht.
pi_184957954
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:36 schreef Eendjes het volgende:

[..]

Hoe dan? Ik verdien meer dat dan netto, heb geen onnodige uitgaven zoals abonnementen. Maar zowat elke keer als ik iets gespaard hebt komt er wel een “onverwachte” rekening, APK, tandarts, lenzen, gemeentelijke belastingen etc.

Ik snap echt niet hoe de mensen in dit topic denken dat 1500-2000 netto een vetpot is. Ja met een afbetaald huis als pensionado wellicht.
Nou ja ervan uitgaande dat je uitgaven redelijk naar inkomen hebt maar niet extreem bezuinigt:

Huis netto: 500
Zorgverzekering: 120
GWL: 120
Gem. Belastingen: 20
Tv/Internet: 100
Mobiel abbo: 30
Totaal vaste lasten: 890
Laten we het 900 noemen.

Dat betekent dat je met een netto inkomen van 1500 nog 600 aan boodschappen en extra's hebt. (dan doe je weinig leuks, of je gaat besparen op je vaste lasten)

Of bij 2000 nog zo'n 1100 hebt voor boodschappen en andere zaken. Dan kom je met:
Boodschappen: 300
Kleding: 100
Uitjes/cadeau's: 100

Uit op nog zo'n 600 over voor hobbies/ sparen of extra uit eten oid.

Hieraan kunnen je zelf natuurlijk tweaks maken voor bijv. studieschuld, medicijnen of huisdieren. Maar ik denk dat bovenstaande voor veel mensen best een reel begin tot overzicht is.
And the druids turn to stone...
pi_184957995
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:30 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat laatste is precies mijn punt, de vraag was retorisch. Die subsidie op wonen loopt oneindig door n neemt toe, in tegenstelling tot hypotheekrenteaftrek.
Als de rente stijgt heb je ook meer aftrek, en op een gegeven moment betaal je geen hypotheekrente meer. Dus dan lijkt het me logisch dat je geen aftrek krijgt...
Huur gaat tot de laatste dag door. En stijgt alleen maar.
pi_184958053
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:54 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Nou ja ervan uitgaande dat je uitgaven redelijk naar inkomen hebt maar niet extreem bezuinigt:

Laten we het 900 noemen.

Dat betekent dat je met een netto inkomen van 1500 nog 600 aan boodschappen en extra's hebt. (dan doe je weinig leuks, of je gaat besparen op je vaste lasten)

Of bij 2000 nog zo'n 1100 hebt voor boodschappen en andere zaken. Dan kom je met:

Hieraan kunnen je zelf natuurlijk tweaks maken voor bijv. studieschuld, medicijnen of huisdieren. Maar ik denk dat bovenstaande voor veel mensen best een reel begin tot overzicht is.
Maar als je dan ook een auto hebt, dan blijft er al een stuk minder over.
  maandag 11 februari 2019 @ 18:01:06 #86
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184958078
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:54 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Laten we het 900 noemen.

Jij maakt helemaal geen kosten voor vervoer en hebt geen andere verzekering dan een zorgverzekering begrijp ik?

Bovendien is 500 euro voor wonen wel heel erg laag ingeschat. Dat haal je met 2000 netto alleen als je mazzel hebt met een goedkope sociale huurwoning die je hebt bemachtigd voordat je dit inkomen kreeg.

Bovendien slaat het natuurlijk nergens op om te stellen dat je het restbedrag kunt inzetten voor leuke dingen. Er zijn nog zoveel zaken op te noemen die je liever niet zou doen, maar wel noodzakelijk zijn, zoals kapper en vervanging van alles wat kapot is gegaan,
pi_184958098
Modaal inkomen is > 2000, dus alles daaronder is bagger. Je kan ongetwijfeld rondkomen, vooral door al die subsidies van de overheid, maar vrolijk word je er niet van. Maar salaris zegt niet heel veel, als je ervoor veel gespaard hebt of een lage hypotheek dan kan je met weinig alsnog rondkomen. Grootste kostenposten zijn huis en auto.

Ik kan niet rondkomen met 2000 netto, maar als ik alles verkoop en in een sociale huur flat woon kan ik echt wel 2x per jaar op vakantie.
When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
pi_184958134
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:59 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ja, met 1500 netto wordt dat best krap, of je kan niet meer 'lekker leven', zoals de TS vroeg.

Met die 2000 zou het best kunnen, mits een middenmoot onderhoudsvrij wagentje, niet teveel kilometers en geen parkeervergunning.
Gebruik je hem ook voor werk dan zit er meestal ook weer een vergoeding aan, maar laten we van 'netto' kosten uitgaan.
pi_184958242
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 18:03 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Ja, met 1500 netto wordt dat best krap, of je kan niet meer 'lekker leven', zoals de TS vroeg.

Met die 2000 zou het best kunnen, mits een middenmoot onderhoudsvrij wagentje, niet teveel kilometers en geen parkeervergunning.
Gebruik je hem ook voor werk dan zit er meestal ook weer een vergoeding aan, maar laten we van 'netto' kosten uitgaan.
Eens gekeken wat ik nou per maand kwijt ben:
1158.65

Dat is inclusief alle verzekeringen, abonnementen, autobrandstof, reservering auto onderhoud, vaste lasten, belastingen en de kapper. Exclusief andere leefkosten, zoals boodschappen, kleding, etc. ...
pi_184958297
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 17:59 schreef Wantie het volgende:

[..]

Veel mensen hebben een auto om de 6 a 12 kilometer naar hun werk te rijden dat kan natuurlijk ook per fiets en scheelt je dus flink wat geld per maand. ^O^
pi_184958300
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 18:01 schreef Zelva het volgende:

[..]

Jij maakt helemaal geen kosten voor vervoer en hebt geen andere verzekering dan een zorgverzekering begrijp ik?

Bovendien is 500 euro voor wonen wel heel erg laag ingeschat. Dat haal je met 2000 netto alleen als je mazzel hebt met een goedkope sociale huurwoning die je hebt bemachtigd voordat je dit inkomen kreeg.
Dit overzicht is niet representatief voor mijn situatie.

Een WA verzekering is 50 euro per jaar, op maandelijkse basis toch verwaarloosbaar. Andere verzekeringen zijn vrijwillig? Behalve bij een koopwoning, maar daar hadden we netto kosten op 500 geraamd, zou de ovr daar niet bij in kunnen?

Die goedkope sociale huurwoning kan inderdaad 500 zijn, maar met 2000 netto (2600 bruto?) is een hypotheek van 165.000 ook niet totaal onrealistisch dan kom je met HRA denk ik ook rond de 500 uit.

Maar goed, maak beide berekeningen met een huis van netto 600.
Het is niet alsof het met 2000 netto (voor een persoon alleen) 'lekker leven' moeilijk in te denken is. Je kan niet -alles-, maar daarom willen de meeste mensen dus ook steeds meer en meer.

Volgens mij kan je de meeste dingen wanneer je nog niet eens altijd dubbeltjes aan het omdraaien bent. Maar er zullen wel af en toe keuzes gemaakt moeten worden. Voor mij persoonlijk geen afbreuk doent aan 'lekker leven'.
pi_184958493
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2019 17:32 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ik ben niet pessimistisch, maar realistisch. Genoeg senior IT mensen die dat niet verdienen hoor.
IT mensen verdienen veel hoor. Standaard php/java uitvreters verdienen zo 3k per maand. Wat ik dus niet snap.
pi_184958541
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 18:26 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:

[..]

IT mensen verdienen veel hoor. Standaard php/java uitvreters verdienen zo 3k per maand. Wat ik dus niet snap.
Freelancers zitten nog veel beter, kom je wel op een andere berekening terecht gezien die zelf alles moeten afdragen wat betreft premies/pensioenen etc. Op projectbasis kan je zomaar voor 500 tot 600 per dag worden weggezet in Brussel of Londen als programmeur, met een paar jaar ervaring.
pi_184958584
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 18:10 schreef Wantie het volgende:

[..]

Eens gekeken wat ik nou per maand kwijt ben:
1158.65

Dat is inclusief alle verzekeringen, abonnementen, autobrandstof, reservering auto onderhoud, vaste lasten, belastingen en de kapper. Exclusief andere leefkosten, zoals boodschappen, kleding, etc. ...
Die 1200 ben je dus kwijt aan alle vaste lasten? Dus 1500 is zeker geen 'lekker leven'. Wat denk je zelf van 2000 netto?
pi_184958606
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 18:29 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Freelancers zitten nog veel beter, kom je wel op een andere berekening terecht gezien die zelf alles moeten afdragen wat betreft premies/pensioenen etc. Op projectbasis kan je zomaar voor 500 tot 600 per dag worden weggezet in Brussel of Londen als programmeur, met een paar jaar ervaring.
Mensen zeiden altijd tegen mij ga wat met websites/design doen of programmeren dat kan jij vast wel. Wel spijt dat ik hen advies niet aannam. Het lijkt mij namelijk zwaar pokke- en priegelwerk. Weet niet of dat ook echt zo is?
pi_184958620
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 18:31 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Die 1200 ben je dus kwijt aan alle vaste lasten? Dus 1500 is zeker geen 'lekker leven'. Wat denk je zelf van 2000 netto?
Klopt, 300 euro aan boodschappen etc is geen vetpot. Da's een tientje per dag.
Ik zit zelf rond de 3000 netto. 2000 vind ik in mijn situatie op zich al een goed loon.
pi_184958735
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 18:32 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:

[..]

Mensen zeiden altijd tegen mij ga wat met websites/design doen of programmeren dat kan jij vast wel. Wel spijt dat ik hen advies niet aannam. Het lijkt mij namelijk zwaar pokke- en priegelwerk. Weet niet of dat ook echt zo is?
Valt wel mee. Het komt wel op je af, als je er net voor het eerst mee begint, maar het went. Het is meer de logica er achter, dan de programmeertaal zelf. Daarnaast is het analytisch vermogen ook redelijk belangrijk. Daarnaast moet het je ook wel liggen.
pi_184958941
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 18:01 schreef Zelva het volgende:

[..]

Bovendien slaat het natuurlijk nergens op om te stellen dat je het restbedrag kunt inzetten voor leuke dingen. Er zijn nog zoveel zaken op te noemen die je liever niet zou doen, maar wel noodzakelijk zijn, zoals kapper en vervanging van alles wat kapot is gegaan,
Je vergeet heel veel dingen, mijn situatie :
Nogmaals ik heb geen dure abonnementen etc, puur het noodzakelijke.. vrij sober maar keer uit eten moet kunnen.

Huur 750 (35m2!)
Gemeentelijke lasten 50
Internet en mobiel : 20 (gedeeld met buren)

Zorgverzekering + reservering tandarts 125
Reservering eigen risico 30
Lenzen 30

Wegenbelasting 90
Verzekering 105
Reservering onderhoud/banden 50
Afschrijving auto 100
ANWB 5
Diesel 200

Boodschappen 200
Huishoudelijk / kapper etc 20
Uitjes 100
Kleding 50

1925!!
Keer nieuwe schoenen, winterjas of andere tegenvaller en je zit op 2000. Zonder fancy nieuwe telefoon oid. En dit noemen mensen dan een goed loon? Ja, inclusief leaseauto wellicht..

Oeps sorry verkeerde persoon gequote, geen idee hoe ik dat moet aanpassen.
pi_184959103
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 18:49 schreef Eendjes het volgende:

[..]

Je vergeet heel veel dingen, mijn situatie :
Nogmaals ik heb geen dure abonnementen etc, puur het noodzakelijke.. vrij sober maar keer uit eten moet kunnen.

Huur 750 (35m2!)
Gemeentelijke lasten 50
Internet en mobiel : 20 (gedeeld met buren)

Zorgverzekering + reservering tandarts 125
Reservering eigen risico 30
Lenzen 30

Wegenbelasting 90
Verzekering 105
Reservering onderhoud/banden 50
Afschrijving auto 100
ANWB 5
Diesel 200

Boodschappen 200
Huishoudelijk / kapper etc 20
Uitjes 100
Kleding 50

1925!!
Keer nieuwe schoenen, winterjas of andere tegenvaller en je zit op 2000. Zonder fancy nieuwe telefoon oid. En dit noemen mensen dan een goed loon? Ja, inclusief leaseauto wellicht..

Oeps sorry verkeerde persoon gequote, geen idee hoe ik dat moet aanpassen.

Geeft niet, ik begrijp dat het voor mij is.

In je berekening zit vanalles, geen luxe, maar wel voor 'lekker leven'..?
Je komt ook uit en houd (niet veel, toegegeven) over.

Heb je zelf het idee dat je er niet 'lekker' van kan leven?
pi_184959152
750 voor zo een kamertje. Damn
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')