![20120331_WBD001_0.jpg]()
Ooit zal hier mogelijk wel een topic over geweest zijn, maar momenteel lijkt het erop dat er niet iets is en dat terwijl het leeft en gezien de wens om schoner bezig te zijn altijd actueel blijft.
Doel van dit topicDe grote en grootste schandalen belichten en vermoedens van schandalen aanstippen en daarbij uiteraard kritisch blijven kijken naar de discussies die ontstaan.
RichtlijnenWel in het topic: Een kritische kijk door de ogen van de geïnformeerde consument naar overheden, de private sector en de media.
Niet in dit topic: Uitgebreide sub-discussies over hot topics als b.v.
klimaatverandering, waar andere kathedralen van topics over bestaan hier in BNW en elders. Ik vind het niet erg dat het zo nu en dan eens genoemd wordt als het aansluit, als het maar niet te lang daar over doorgaat

![volkswagen-scandal-ethical-and-professional-issues-11-638.jpg?cb=1474002224]()
Uiteraard zijn er meerdere vormen van Greenwashing op een schaal van objectiviteit (wet + regelgeving) en subjectiviteit (ethiek). Waar we zitten qua onderwerpen is hierboven wel een beetje te visualiseren. De gevallen waarin Marketing een redelijk goed plaatje een beetje mooier maakt zijn imho niet de prioriteitsgevallen, maar mogen uiteraard worden aangestipt.
Wat is GreenwashingHet zal met de headlines van de afgelopen 20 jaar wel een bekend zijn, maar voor degenen die echt nieuw zijn met het fenomeen is het 't volgende.
Greenwashing (a compound word modelled on "whitewash"), also called "green sheen",[1][2] is a form of spin in which green PR or green marketing is deceptively used to promote the perception that an organization's products, aims or policies are environmentally friendly.[3][4] Evidence that an organization is greenwashing often comes from pointing out the spending differences: when significantly more money or time has been spent advertising being "green" (that is, operating with consideration for the environment), than is actually spent on environmentally sound practices.[5] Greenwashing efforts can range from changing the name or label of a product to evoke the natural environment on a product that contains harmful chemicals to multimillion-dollar advertising campaigns portraying highly polluting energy companies as eco-friendly.[6][7] Publicized accusations of greenwashing have contributed to the term's increasing use.[8] Wordt er iets aan Greenwashing gedaan? Uiteraard, men wil dit soort praktijken in meerdere (met name ontwikkelde) landen en unies zo snel mogelijk aan het licht brengen omdat de meest ernstige ervan vaak gewoon de wetten overtreden en anderen strijden met de wet zoals in het diagram hierboven zichtbaar is.
Organizations and individuals are making attempts to reduce the impact of greenwashing by exposing it to the public.[56] The Greenwashing Index,[57] created by the University of Oregon in partnership with EnviroMedia Social Marketing, allows examples of greenwashing to be uploaded and rated by the public.[5] The British Code of Advertising, Sales Promotion and Direct Marketing has a specific section (section 49) targeting environmental claims. [ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 03-02-2019 12:32:02 ]