abonnement Unibet Coolblue
pi_184786776
Ik wil op azerty onderdelen bestellen en daar in elkaar laten zetten. Maar weet niet of ik dit gewoon zelf kan aangezien ik geen ervaring heb. Nu hoor ik dat je internetkabels nodig hebt en ook nog eens van allemaal andere schroeven enzo. Ik heb geen idee. Ik kan hem ook in elkaar laten zetten door een jongen op marktplaats voor 50¤ alleen wil ik wel zeker weten of dit te vertrouwen is
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 3 februari 2019 @ 01:52:36 #2
39237 crew  H_T
2733
pi_184787113
Als je de juiste onderdelen bij elkaar hebt en een schroevendraaier kunt bedienen dan zou je het zelf moeten kunnen. Vooraf zorgen dat je niet statisch geladen bent, niks forceren en de handleidingen volgen en het moet kunnen. Oh, en opletten voor scherpe randjes in je kast
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_184787129
Lekker zelf doen.

Je hoeft niets extras te kopen. Als je al je benodigdheden hebt zal alles erbij zitten. Wel even rekening mee houden dat je inderdaad een CPU koopt waar een fan bij zit. 99% zullen deze hebben, maar ik geloof sommige specifieke overclock modellen niet. eventueel een SATA kabel als deze niet bij je HDD/SSD krijgt.

Een internet kabel is altijd beter dan WiFI, mocht je dit onpraktisch vinden kun je een WiFi adapter kopen maar een internetkabeltje trekken is zo gedaan. Alle schroeven en onderdelen zullen bij de case en andere onderdelen ook zitten.


dit is een lang filmpje, maar behandeld ALLES wat je maar moet weten om zelf een PC te bouwen.
pi_184787424
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 01:53 schreef Hamplakje het volgende:
Lekker zelf doen.

Je hoeft niets extras te kopen. Als je al je benodigdheden hebt zal alles erbij zitten. Wel even rekening mee houden dat je inderdaad een CPU koopt waar een fan bij zit. 99% zullen deze hebben, maar ik geloof sommige specifieke overclock modellen niet. eventueel een SATA kabel als deze niet bij je HDD/SSD krijgt.

Een internet kabel is altijd beter dan WiFI, mocht je dit onpraktisch vinden kun je een WiFi adapter kopen maar een internetkabeltje trekken is zo gedaan. Alle schroeven en onderdelen zullen bij de case en andere onderdelen ook zitten.


dit is een lang filmpje, maar behandeld ALLES wat je maar moet weten om zelf een PC te bouwen.
Hahahahahaha :D

TS heeft t over internetkabels en vage schroefjes, succes met bouwen/componenten kiezen.... >> Tweakers.net standaard vragen

Die 50¤ bouwkosten zou ik maar aftikken als ik jou was, TS.

Of is dit een VMBO-T Scriptieopdracht?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_184787431
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 02:31 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Hahahahahaha :D

TS heeft t over internetkabels en vage schroefjes, succes met bouwen/componenten kiezen.... >> Tweakers.net standaard vragen

Die 50¤ bouwkosten zou ik maar aftikken als ik jou was, TS.

Of is dit een VMBO-T Scriptieopdracht?
aan de ene kant snap ik je wel maar uiteindelijk moet je zelf ook een keer je reet afvegen.
pi_184787458
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 02:32 schreef Hamplakje het volgende:

[..]

aan de ene kant snap ik je wel maar uiteindelijk moet je zelf ook een keer je reet afvegen.
Je hebt gelijk, het filmpje is errug uitgebreid en t is geen rocket-science natuurlijk.

Vormpjes bij vormpjes, kleur bij kleur


M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_184788079
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 02:32 schreef Hamplakje het volgende:

[..]

aan de ene kant snap ik je wel maar uiteindelijk moet je zelf ook een keer je reet afvegen.
Dit is wel iets anders he? En er moet ook nog een OS op.
pi_184788352
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 01:29 schreef Mitsmex het volgende:
Ik wil op azerty onderdelen bestellen en daar in elkaar laten zetten. Maar weet niet of ik dit gewoon zelf kan aangezien ik geen ervaring heb. Nu hoor ik dat je internetkabels nodig hebt en ook nog eens van allemaal andere schroeven enzo. Ik heb geen idee. Ik kan hem ook in elkaar laten zetten door een jongen op marktplaats voor 50¤ alleen wil ik wel zeker weten of dit te vertrouwen is
ik zou het als ik jou was lekker in elkaar zetten, scheelt eventuele frustraties en een bak met tijd.
eventueel kan je kiezen voor een OS installatie door hen, maar dat is in een nieuw systeem bijna altijd next, next, next
pi_184788391
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 01:29 schreef Mitsmex het volgende:
Ik kan hem ook in elkaar laten zetten door een jongen op marktplaats voor 50¤ alleen wil ik wel zeker weten of dit te vertrouwen is
https://nl.hardware.info/(...)-pc-in-elkaar-zetten

Als je het zelf niet aandurft zou ik hem door Azerty in elkaar laten zetten en niet door zo'n vaag MPmannetje.
https://azerty.nl/categor(...)2&limit=30&view=grid

Verder, neem als guide een best buy gids van tweakers of hardwareinfo en pas deze naar je eigen voorkeur aan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Oledanmaarweer op 03-02-2019 09:05:56 ]
pi_184789007
Het in elkaar zetten is niet zo moeilijk, maar het troubleshooten kan wel moeilijk zijn wanneer je geen ervaring hebt. Zeker geheugenproblemen kunnen hardnekkig zijn of moeilijk te herkennen.

Ik zou het allemaal door Azery laten assembleren, dan weet je zeker dat alles compatible met elkaar is en heb je ook gewoon garantie op de assemblage. Dingen los van elkaar RMA sturen, mocht iets het niet doen, zou ik je besparen.
  Moderator / Redactie Sport zondag 3 februari 2019 @ 10:19:13 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_184789190
Je moet weten waar je mee bezig bent. Iedereen die ooit begonnen is had al een redelijk idee van hoe alles in elkaar steekt toen ze aan hun eerste build begonnen.

Aan de vragen die gesteld worden te zien is het beter om het te laten doen. En dan wel bij Azerty zelf zoals hierboven wordt gezegd. Als je het echt zelf wil doen zou ik me nu al goed inlezen in hoe en wat.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 3 februari 2019 @ 10:23:02 #12
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_184789235
Ik zou het niet door iemand op Marktplaats laten doen maar gewoon bij de shop zelf. Dan heb je in ieder geval nog iets van garantie.

Mijn vorige pc heb ik zelf in elkaar gezet maar mijn huidige is gewoon een kant-en-klare van Informatique. Veel makkelijker. Bestellen, ophalen, klaar.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_184791168
Bol.com
Koop je al een pc kant en klaar voor 550euro.
Simpel snel en geen geklote.
pi_184791223
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 10:19 schreef Nattekat het volgende:
Je moet weten waar je mee bezig bent. Iedereen die ooit begonnen is had al een redelijk idee van hoe alles in elkaar steekt toen ze aan hun eerste build begonnen.

Aan de vragen die gesteld worden te zien is het beter om het te laten doen. En dan wel bij Azerty zelf zoals hierboven wordt gezegd. Als je het echt zelf wil doen zou ik me nu al goed inlezen in hoe en wat.
ik had geen idee alleen wat formfactors waren en waar wat in pastte, meer ook niet dan kom je vanzelf tegen dingen aan van oh ... deze videokaart heeft 2x stroom kabeltjes nodig en X wattage. het is gewoon ergens beginnen tot je het puzzeltje compleet hebt. :P
Redacted
  zondag 3 februari 2019 @ 13:05:32 #15
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_184791537
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 01:53 schreef Hamplakje het volgende:
Lekker zelf doen.

<<< knip >>>
eventueel een SATA kabel als deze niet bij je HDD/SSD krijgt.

Een internet kabel is altijd beter dan WiFI, mocht je dit onpraktisch vinden kun je een WiFi adapter kopen maar een internetkabeltje trekken is zo gedaan. Alle schroeven en onderdelen zullen bij de case en andere onderdelen ook zitten.
.....
Sata kabeltjes zitten 99 van de 100 keer bij het moederbord.

Bekabeld is inderdaad beter.
pi_184791764
TS luister niet teveel naar de zelf bouw nerds hier, die zetten het wellicht zelf al geregeld in elkaar.

Dan lijkt het net alsof het appeltje eitje is, maar dat is het niet.
Anders deed iedereen het zelf wel en konden computer fabrikanten als Dell of HP of Corsair of noem het maar op, de spullen wel gaan inpakken.

Meestal is het allemaal plug en play qua installeren, maar soms moet je wat dingen afstellen op het moederbord zelf, controleren of het allemaal wel werkt, of het allemaal wel bij elkaar hoort.

Niet ieder moederbord kan elke chipset aan of überhaupt geinstalleerd krijgen, dus als je zomaar wat gaat kopen bij elkaar en ook nog eens zonder enige vorm van ervaring het in elkaar wil gaan zetten..

Nou luister dan vooral niet naar jezelf en doe wat de zelfbouw figuren hier roepen.

Over een week of twee dan wacht ik wel even af hoe hard je hier komt janken dat het allemaal niet werkt en nu je moederbord stuk is.
pi_184792323
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 12:36 schreef suijkerbuijk het volgende:
Bol.com
Koop je al een pc kant en klaar voor 550euro.
Simpel snel en geen geklote.
prima idee, alleen imho dan wel bij een azerty, alternate of informatique ofzo waar je zelf langs kan gaan voor support als hij het helemaal niet meer doet.
pi_184793814
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 13:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Over een week of twee dan wacht ik wel even af hoe hard je hier komt janken dat het allemaal niet werkt en nu je moederbord stuk is.
Dit inderdaad. TS heeft echt geen flauw benul van computers zoals ook uit zijn andere recente topics blijkt. Het enige wat hij heeft gedaan om een computer op papier 'samen te stellen' is een lijstje overschrijven van een Tweakers Best Buy Guide en dan deze onderdelen op azerty.nl bij elkaar klikken.

Maar toen kwam hij erachter dat Azerty een smak geld rekent voor assemblage en het installeren van Windows, namelijk ¤ 140 als je ook nog - de overigens wettelijk voorgeschreven - twee jaar garantie wil hebben op het complete systeem.

Dit laatste is de reden dat hij nu dit topic opent over het zelf in elkaar zetten van zijn nieuwe computer, nadat hij eerder al een topic had geopend over het zelf installeren van het besturingssysteem. Ik heb hem er al op gewezen dat Informatique een computer assembleert én het besturingssysteem installeert voor ¤ 45 én dat je dan ook de wettelijke twee jaar garantie krijgt, maar daar wil hij kennelijk niet aan, dan liever een of ander vaag 'mannetje' van MP voor ¤ 50 met nul garantie.
pi_184806072
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 15:05 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dit inderdaad. TS heeft echt geen flauw benul van computers zoals ook uit zijn andere recente topics blijkt. Het enige wat hij heeft gedaan om een computer op papier 'samen te stellen' is een lijstje overschrijven van een Tweakers Best Buy Guide en dan deze onderdelen op azerty.nl bij elkaar klikken.

Maar toen kwam hij erachter dat Azerty een smak geld rekent voor assemblage en het installeren van Windows, namelijk ¤ 140 als je ook nog - de overigens wettelijk voorgeschreven - twee jaar garantie wil hebben op het complete systeem.

Dit laatste is de reden dat hij nu dit topic opent over het zelf in elkaar zetten van zijn nieuwe computer, nadat hij eerder al een topic had geopend over het zelf installeren van het besturingssysteem. Ik heb hem er al op gewezen dat Informatique een computer assembleert én het besturingssysteem installeert voor ¤ 45 én dat je dan ook de wettelijke twee jaar garantie krijgt, maar daar wil hij kennelijk niet aan, dan liever een of ander vaag 'mannetje' van MP voor ¤ 50 met nul garantie.
Ik heb me al bedacht, ik ga azerty dat ding laten bouwen en dan zelf Windows installeren dat kan ik dan nog wel
pi_184806654
Vergeleken met de <= 486 tijd toen er totaal geen standaardisatie was wat betreft kasten en formfactors van moederborden en veel aansluitingen e.d. is het nu redelijk makkelijk om zoiets zelf in elkaar te zetten. Meest tricky is de heatsink op de CPU plaatsen, dat werkt ook niet altijd hetzelfde afhankelijk van de heatsink, verder even kijken waar die kleine kut frontpanel kabeltjes voor power button/led/reset e.d. op moeten, maar voor de rest is het letterlijk dingen in elkaar schroeven of klikken.
Een beetje handige kast zoals die van Fractal Design met modulair design bespaart ook al een hoop ellende, vooral qua wegwerken van al je kabels en dingen vervangen, vroeger was daar minder goed een touw aan vast te knopen, bijvoorbeeld dat je alles eruit moest halen om iets te vervangen.

Als je in tijd = geld denkt is het zeker voor de eerste builds die je doet vast goedkoper om het te laten doen, als je het netjes wil doen ben je dan zo een goede middag of gewoon een dag bezig afhankelijk van hoeveel fouten je maakt... maar dat is eigenlijk te zien als leergeld voor de builds die je erna doet :P

Wel bizar goedkoop trouwens die assemblagekosten van Informatique, hoe snel bouwen en testen zij een PC dat ze dat rendabel kunnen maken? Het is dat dit een hobby van me is, anders zou ik het voor zo'n prijs altijd laten doen :o

[ Bericht 8% gewijzigd door Fleischmeister op 04-02-2019 00:25:19 ]
pi_184808127
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 00:14 schreef Henno het volgende:
Vergeleken met de <= 486 tijd toen er totaal geen standaardisatie was wat betreft kasten en formfactors van moederborden en veel aansluitingen e.d. is het nu redelijk makkelijk om zoiets zelf in elkaar te zetten.
Ach, ook toen was er aardig wat standaardisatie. Dat is eigenlijk begonnen toen (destijds nog) voornamelijk Taiwanese bedrijven de IBM PC XT en AT begonnen te klonen. In vrij korte tijd ontstonden toen standaarden voor wat we nu een desktop computer noemen en al gauw kon niemand daar nog veel van afwijken, ook IBM zelf niet, omdat klanten verwachtten dat MS-DOS en de bijbehorende software zouden werken op elke willekeurige IBM compatible zoals dat toen heette. De geest was uit de fles en die is er nooit meer terug ingegaan. IBM heeft dat nog wel geprobeerd met de PS/2 lijn en omstreden propriëtaire technieken zoals de MCA bus, maar het is nooit meer echt goedgekomen met IBM en sindsdien is er nooit meer één bedrijf geweest dat alle standaarden heeft kunnen dicteren, en dat is eigenlijk wel goed zo.

Ook in het 486 tijdperk en daarvoor had je al gestandaardiseerde afmetingen voor moederborden en bijbehorende kasten. Je had toen de AT vormfactor, en ook Baby AT. Die werden ergens in de tweede helft van jaren '90 verdrongen door de ATX vormfactor die we vandaag de dag (dus meer dan 20 jaar later!) nog steeds kennen.

En wat die aansluitingen betreft: dat was veel gemakkelijker dan nu, want die wáren er domweg niet. Ik heb hier nog een oude computer met een 486 bord waarop slechts één aansluiting zit, namelijk een 5-polige DIN connector voor het toetsenbord. Alle andere aansluitingen die je wilde hebben moesten worden gerealiseerd met uitbreidingskaarten.
quote:
Meest tricky is de heatsink op de CPU plaatsen, dat werkt ook niet altijd hetzelfde afhankelijk van de heatsink, verder even kijken waar die kleine kut frontpanel kabeltjes voor power button/led/reset e.d. op moeten, maar voor de rest is het letterlijk dingen in elkaar schroeven of klikken.
Daar noem je meteen twee heikele punten bij het assembleren van een computer. Ook dit was vroeger eerder makkelijker dan moeilijker, want tot in het 486 tijdperk had je gewoon helemaal geen CPU cooler of (passieve) heatsink nodig, dus daarmee kon ook niets mis gaan. Als je tegenwoordig een CPU cooler niet goed monteert dan kom je daar vaak pas achter als je CPU temps te hoog worden, en dan zit er niets anders op dan het moederbord weer uit te kasten.
quote:
Een beetje handige kast zoals die van Fractal Design met modulair design bespaart ook al een hoop ellende, vooral qua wegwerken van al je kabels en dingen vervangen, vroeger was daar minder goed een touw aan vast te knopen, bijvoorbeeld dat je alles eruit moest halen om iets te vervangen.
Ook niet helemaal waar. Begrijp me niet verkeerd, die Fractal Design kasten zijn prachtige kasten, en ja, ik gebruik ze zelf ook bij computers die ik samenstel, maar ... bij de R4 is het zo dat er achter het moederbord ruimte is voorzien voor de bevestiging van (maximaal) twee SATA SSD's. Maar als je die SSD's wil of moet vervangen, dan moet je wél eerst het moederbord uitkasten. Dat soort ellende is dus niet alleen iets van vroeger. Verstandiger is natuurlijk om eventuele SATA SSD's gewoon in één van de uitneembare harddisk brackets te monteren, dan is er geen enkel probleem om ze uit te wisselen mocht dat nodig of wenselijk zijn. En, ieder modern moederbord heeft tenminste één M.2 aansluiting voor een SSD, dat scheelt ook weer kabels die je weg moet werken.
quote:
Als je in tijd = geld denkt is het zeker voor de eerste builds die je doet vast goedkoper om het te laten doen, als je het netjes wil doen ben je dan zo een goede middag of gewoon een dag bezig afhankelijk van hoeveel fouten je maakt... maar dat is eigenlijk te zien als leergeld voor de builds die je erna doet :P
Ja. Ik heb het vroeger veel gedaan, en er ook veel van geleerd.
quote:
Wel bizar goedkoop trouwens die assemblagekosten van Informatique, hoe snel bouwen en testen zij een PC dat ze dat rendabel kunnen maken? Het is dat dit een hobby van me is, anders zou ik het voor zo'n prijs altijd laten doen :o
Je slaat de spijker op zijn kop, ik assembleer al jaren geen systemen meer zelf, maar stel nog wel vaak systemen samen voor anderen die ik dan laat assembleren bij, inderdaad, Informatique. Meestal is een maatwerk PC die je daar bestelt na ongeveer een week gereed, maar hoe lang ze effectief bezig zijn met het assembleren weet ik niet. Ik kan het zelf niet doen voor die prijs (inclusief 24 uurs test van de hardware en inclusief installatie van het besturingssysteem als de klant dat mee heeft besteld) en bovendien kunnen er geen discussies ontstaan als er een probleem mocht zijn met de hardware, dat lost Informatique dan op.
pi_184810085
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 02:48 schreef Riparius het volgende:

Ook niet helemaal waar. Begrijp me niet verkeerd, die Fractal Design kasten zijn prachtige kasten, en ja, ik gebruik ze zelf ook bij computers die ik samenstel, maar ... bij de R4 is het zo dat er achter het moederbord ruimte is voorzien voor de bevestiging van (maximaal) twee SATA SSD's. Maar als je die SSD's wil of moet vervangen, dan moet je wél eerst het moederbord uitkasten.
Hoe bedoel je dat precies, ik kan gewoon het achterste zijpaneel erafhalen en een SSD vervangen zonder iets met het moederbord te doen? De SSD brackets zitten op de plaat waar het moederbord ook op zit, maar dan aan de andere kant.
(ik heb wel de R5, mischien is daar iets veranderd)
pi_184810769
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 23:46 schreef Mitsmex het volgende:

[..]

Ik heb me al bedacht, ik ga azerty dat ding laten bouwen en dan zelf Windows installeren dat kan ik dan nog wel
Verstandig besluit.
pi_184824120
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 09:12 schreef Henno het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies, ik kan gewoon het achterste zijpaneel erafhalen en een SSD vervangen zonder iets met het moederbord te doen? De SSD brackets zitten op de plaat waar het moederbord ook op zit, maar dan aan de andere kant.
(ik heb wel de R5, mischien is daar iets veranderd)
Bij de R4 is dat anders, de schroefjes waarmee de SSD wordt bevestigd moeten erin vanaf de kant waar het moederbord zit, en dus kun je zo'n SSD nooit vervangen of toevoegen zonder het moederbord te verwijderen:



Je ziet dat dergelijke stommiteiten waarbij je alles uit elkaar moet halen om iets te vervangen niet alleen iets van heel vroeger zijn. Dat was het punt dat ik wilde maken, met name omdat je zelf Fractal Design noemde als voorbeeld van kasten waarbij dergelijke ellende niet meer voor zou komen. Uiteraard heeft Fractal Design deze blunder met de R5 wel rechtgezet, maar in ruil daarvoor heeft de R5 weer andere nadelen.
pi_184825161
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

Bij de R4 is dat anders, de schroefjes waarmee de SSD wordt bevestigd moeten erin vanaf de kant waar het moederbord zit, en dus kun je zo'n SSD nooit vervangen of toevoegen zonder het moederbord te verwijderen:

[ afbeelding ]

Je ziet dat dergelijke stommiteiten waarbij je alles uit elkaar moet halen om iets te vervangen niet alleen iets van heel vroeger zijn. Dat was het punt dat ik wilde maken, met name omdat je zelf Fractal Design noemde als voorbeeld van kasten waarbij dergelijke ellende niet meer voor zou komen. Uiteraard heeft Fractal Design deze blunder met de R5 wel rechtgezet, maar in ruil daarvoor heeft de R5 weer andere nadelen.
:X maar:
dubbelzijdig tape to the rescue *O*

ik ben erg blij met de Fractal design S, die heeft helaas een hoop loze ruimte als je geen waterkoeling gebruikt..
pi_184825239
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

Bij de R4 is dat anders, de schroefjes waarmee de SSD wordt bevestigd moeten erin vanaf de kant waar het moederbord zit, en dus kun je zo'n SSD nooit vervangen of toevoegen zonder het moederbord te verwijderen:

[ afbeelding ]

Je ziet dat dergelijke stommiteiten waarbij je alles uit elkaar moet halen om iets te vervangen niet alleen iets van heel vroeger zijn. Dat was het punt dat ik wilde maken, met name omdat je zelf Fractal Design noemde als voorbeeld van kasten waarbij dergelijke ellende niet meer voor zou komen.
Wow, dat had ik niet verwacht :o Je zou toch zeggen dat er iemand tijdens een vergadering wel zou opmerken "jongens, is dat nou wel zo'n goed idee?" :D

quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 21:25 schreef Riparius het volgende:
Uiteraard heeft Fractal Design deze blunder met de R5 wel rechtgezet, maar in ruil daarvoor heeft de R5 weer andere nadelen.
Klopt, ik heb zelf vooral last van resonantie als je het ding vol hangt met HDD's, blijkt een veelvoorkomend probleem, je probeert van alles tot aan ophangen aan elastieken aan toe, maar het probleem blijft bestaan. Gek genoeg is het op sommige momenten opeens muisstil :')
Voor de rest topkast... al helemaal qua uiterlijk (ik hou niet zo van die opvallende spullen), al is dat erg persoonlijk natuurlijk. Blackout edition zonder venster O+
pi_184826799
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 22:20 schreef Henno het volgende:

[..]

Wow, dat had ik niet verwacht :o Je zou toch zeggen dat er iemand tijdens een vergadering wel zou opmerken "jongens, is dat nou wel zo'n goed idee?" :D

[..]

Klopt, ik heb zelf vooral last van resonantie als je het ding vol hangt met HDD's, blijkt een veelvoorkomend probleem, je probeert van alles tot aan ophangen aan elastieken aan toe, maar het probleem blijft bestaan. Gek genoeg is het op sommige momenten opeens muisstil :')
Bekend probleem ja. Inmiddels is er ook de R6, en ik weet niet of die beter is wat dit betreft. Wel is daar de fancontroller komen te vervallen, en zo is er altijd wel wat. Meestal stop ik tegenwoordig uitsluitend een grote SSD in computers die ik voor anderen samenstel, dus dan speelt het probleem van resonerende harddisks niet. Is er behoefte aan meer opslag, dan raad ik tegenwoordig een NAS aan die dan bijvoorbeeld in de meterkast kan.
quote:
Voor de rest topkast... al helemaal qua uiterlijk (ik hou niet zo van die opvallende spullen), al is dat erg persoonlijk natuurlijk. Blackout edition zonder venster O+
Absoluut, ik ben ook allergisch voor blingbling. Anderzijds heb ik zelf (evenals veel mensen voor wie ik systemen samenstel) ook nog graag een optische drive en dan is het mooi dat die de strakke lijn niet verstoort bij de R4/R5/R6.
pi_184827337
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 22:16 schreef mschol het volgende:

[..]

maar:
dubbelzijdig tape to the rescue
Dat vind ik een erg knullige oplossing en raad ik altijd af. Door de wamte in de kast droogt die tape uit en vroeg of laat dondert de SSD dan naar beneden in de kast, met alle mogelijke gevolgen van dien. Mijn voorkeur gaat uit naar M.2 SSD's, dan heb je geen montageprobleem en ook geen kabels. Moet er toch een SATA SSD komen in een kast die daar niet op is ontworpen dan kun je een adapter gebruiken. Mijn voorkeur gaat dan uit naar deze omdat die ook toepasbaar is in kasten waarbij 3,5 inch harddisks worden bevestigd met schroefjes aan de onderzijde (Antec bijvoorbeeld). Bovendien werkt dit ding meteen ook als trekontlasting en is er geen risico op beschadiging van de aansluiting van de SSD zelf. Schroefjes voor zowel de montage van de SSD zelf als voor de montage van het hele ding in de kast worden ook meegeleverd. Ideaal voor die zeven euro.

quote:
ik ben erg blij met de Fractal design S, die heeft helaas een hoop loze ruimte als je geen waterkoeling gebruikt..
Ja, als je een ATX bord gebruikt wel. Maar als je kunt leven met een µATX bord dan zou je kunnen kijken naar een Fractal Design Define Mini of een Nanoxia Deep Silence 4 (die trouwens verdacht veel weg heeft van de Fractal Design ontwerpen).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')