Stuyven mooi 11e, ondanks de 124 watt winst in de winter.
quote:
0-6! Zes keer op rij werd Stuyven gevloerd door ploegmaat Mads Pedersen in een sprint à deux. Getuigen: ondergetekende plus 20 schoolkinderen die handbal speelden op het middenplein van een voorts desolate wielerpiste op Mallorca. 0-6, het is een uitslag waarmee zelfs de voetbalbondscoach van San Marino niet durft thuiskomen. Stuyven wel, met de glimlach én een alibi: ongelijke wapens. Pedersen had er immers drie rustdagen opzitten, Stuyven fietsshiften van zes uur en meer. De Deen was fris, de Leuvenaar afgepeigerd. Om het verhaal compleet te maken: op een eerder trainingskamp van Trek-Segafredo kreeg John Degenkolb van onze landgenoot een droge 4-0 aangesmeerd. Zijn Duitse ploegmaat won vier jaar geleden Milaan-Sanremo na een halve massasprint. Een scenario waarvan Stuyven – niet eens zo stiekem – al een volledige winter droomt.
Vorig jaar eindigde Stuyven tiende in de enige echte sprintklassieker. Degelijk, maar wat als hij in de slotkilometer een ander achterwiel dan dat van Colbrelli had uitgekozen? De Italiaan sprintte met de remmen dicht, want zijn kopman Nibali was op weg naar een knappe solozege. Het was niet de enige fout die Stuyven maakte op de Via Roma. “Mijn mental coach Stefan Van Meirhaeghe zegt al sinds september 2017 dat ik meer moet werken aan mijn sprint. Ik zei dan vaak: Dat zal allemaal wel. Tot ik de beelden van Sanremo en andere sprints herbekeek: ik zat duidelijk te rechtop en ving daardoor veel te veel wind. Het gekke is dat niemand mij daar ooit al op gewezen had.”
124 watt winst
Stuyven besloot zijn sprintpositie aan te passen. “Caleb Ewan is het schoolvoorbeeld van de ideale sprintpositie. Ik had zijn neus-op-het-voorwielhouding kunnen proberen te kopiëren, maar dan verloor ik te veel kracht.” In de zoektocht naar de ideale combinatie van kracht en aerodynamica vond hij een houvast in de wetenschap. Eerst was er een frontale aerovlaktest bij Bio Racer, nadien ging Stuyven de windtunnel in. Het beste resultaat volgde wanneer hij zijn hoofd 18 centimeter lager hield dan voorheen. Die 18 centimeter zorgen er namelijk voor dat zijn ‘frontale oppervlakte’ met 0,11 vierkante meter wordt verkleind, wat hem 124 watt winst oplevert. “In een sprint zoals in Sanremo, na 300 km koers, trap ik geen piekwaarde van 1.500 watt, maar haal ik wel 1.000 à 1.100 watt gedurende 20 seconden”, aldus Stuyven. “In plaats van 20 seconden aan 63 km/u zal ik in deze nieuwe positie misschien twintig seconden lang 65 km/u halen.”
(...)
“Ik geloof dat alles wat je in trainingen investeert, nadien rendeert.” Dat kan al in de Ster van Bessèges, want anders dan de voorbije jaren haalt Trek-Segafredo ditmaal wel zijn snelste mannen uit elkaar tijdens de inloopwedstrijden. Degenkolb begint in Mallorca, Stuyven in Zuid-Frankrijk. Doel: zo snel mogelijk een massasprint winnen.