abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184777925
Beste FOK-ers,

Wil even jullie visie hierop.

Wij zijn sinds 14 december verhuisd.
Naar een 2-onder-1 kap woning, 192m2, 720m3 uit 2007-2008. HR++ glas. Schuindak.
Goede isolatie aanwezig dus zou je zeggen. Wij zijn aangesloten op de stadsverwarming.

Ondanks dit, heb ik het idee dat het erg koud wordt in huis. Het kan aan mij liggen ik heb slecht vergelijkingsmateriaal (lees: tussenwoning-nieuwbouwwoning 2017, Triple-glas).

Wij hebben in de maand januari 5,2 GJ verbruikt. En dan hebben wij alleen de vloerverwarming(70m2) aan op 20,5-21,0. En af een toe boven een radiator op slaapkamer noordzijde (omdat die zo ontzettend koud wordt). Liefste zou ik op bovenverdieping de kachels vaker aan hebben, maar wil toch nog een enigzins betaalbare energierekening hebben.

Wat ik het meest opmerkelijke vind is dat mijn buitenmuren, dus alle muren behalve aangrenzend aan de buren, vrij koud aan voelen.

Hebben jullie tips-trucs om eea uit te sluiten.. is dit een normale situatie of heb ik ergens een bouwkundig probleem?

Mogelijk te weinig informatie gegeven, maar vraag maar raak, wellicht komen we dan wat verder.
pi_184778019
Zit er wel spouwmuurisolatie in ?
Ik zwaai naar dieren.
pi_184778042
Ik kan dat niet met zekerheid zeggen natuurlijk, maar ik geloof dat dit verplicht was vanaf 1986 ofzoiets? Dit is ook niet gemakkelijk te controleren natuurlijk.
pi_184778084
Dat is een best hoog verbruik denk ik. Een modern appartement verbruikt tegenwoordig 7,5 tot 10 gj per jaar. Jij zou dan gevoelsmatig niet hoger als 15 moeten zitten per jaar. Misschien eens met een warmtebeeldcamera de boel checken op lekken.
pi_184778088
Ik vind het niet schrikbarend, 5,2 gj is vergelijkbaar met 166,4 m3 gas. Ik zit beduidend hogere deze maand
pi_184778138
Ter info, wij hebben een apart warm tapwater systeem, dus hier wordt de warmte niet voor gebruikt....
pi_184778339
Je verwarming waterzijdig inregelen???
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_184778394
Doe een thermische scan als je het wil controleren.

https://www.milieucentraa(...)paren/warmtebeelden/
pi_184778447
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:38 schreef Chinless het volgende:
Je verwarming waterzijdig inregelen???
Verklaar u nader :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:42 schreef Bastoenie het volgende:
Doe een thermische scan als je het wil controleren.

https://www.milieucentraa(...)paren/warmtebeelden/
Lijkt de beste oplossing ja !
pi_184778525
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:44 schreef zoezoekie het volgende:

[..]

Verklaar u nader :)

[..]

Lijkt de beste oplossing ja !
Ik moet wel zeggen dat wij een nieuwbouwwoning hebben uit 2014. Wij hebben beneden ook vloerverwarming en in de winter heb ik nu lopen spelen met aantal graden. Een halve graad verschil doet voor mijn gevoel veel tussen koud en warm. En zeker bij koud weer verbruiken wij ook schrikbarend veel gas. Gemiddeld zitten we wel lager tov anderen.
pi_184778582
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:16 schreef zoezoekie het volgende:
Beste FOK-ers,

Wil even jullie visie hierop.

Wij zijn sinds 14 december verhuisd.
Naar een 2-onder-1 kap woning, 192m2, 720m3 uit 2007-2008. HR++ glas. Schuindak.
Goede isolatie aanwezig dus zou je zeggen. Wij zijn aangesloten op de stadsverwarming.

Ondanks dit, heb ik het idee dat het erg koud wordt in huis. Het kan aan mij liggen ik heb slecht vergelijkingsmateriaal (lees: tussenwoning-nieuwbouwwoning 2017, Triple-glas).

Wij hebben in de maand januari 5,2 GJ verbruikt. En dan hebben wij alleen de vloerverwarming(70m2) aan op 20,5-21,0. En af een toe boven een radiator op slaapkamer noordzijde (omdat die zo ontzettend koud wordt). Liefste zou ik op bovenverdieping de kachels vaker aan hebben, maar wil toch nog een enigzins betaalbare energierekening hebben.

Wat ik het meest opmerkelijke vind is dat mijn buitenmuren, dus alle muren behalve aangrenzend aan de buren, vrij koud aan voelen.

Hebben jullie tips-trucs om eea uit te sluiten.. is dit een normale situatie of heb ik ergens een bouwkundig probleem?

Mogelijk te weinig informatie gegeven, maar vraag maar raak, wellicht komen we dan wat verder.
Ik lees net dat 1GJ overeen komt met 30m3 gas dus je hebt 160m3 gas verbruikt in januari.
Ik zit op 200m3 excl warm water met een kleiner huis.
pi_184778882
Ik snap het, in onze vorige woning redden wij het met zon 20GJ per jaar, vandaar dat ik mijn verbruik schikbarend vond. En dan gaat het verder niet alleen om het verbruik, maar ook het gevoel van de koud in huis. In het oude huis had ik het werkelijk nooit koud, en had de kachel bijna niet aan.
pi_184779189
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:48 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Ik moet wel zeggen dat wij een nieuwbouwwoning hebben uit 2014. Wij hebben beneden ook vloerverwarming en in de winter heb ik nu lopen spelen met aantal graden. Een halve graad verschil doet voor mijn gevoel veel tussen koud en warm. En zeker bij koud weer verbruiken wij ook schrikbarend veel gas. Gemiddeld zitten we wel lager tov anderen.
Wat moet ik precies inregelen, de vloerverwarming bedoel je? Wij hebben stadsverwarming namelijk.
pi_184779294
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 20:18 schreef zoezoekie het volgende:

[..]

Wat moet ik precies inregelen, de vloerverwarming bedoel je? Wij hebben stadsverwarming namelijk.
Stadsverwarming weet ik niet. Je moet vloerverwarming wel op de juiste manier inregelen anders werkt het niet goed. Heeft met meerdere instellingen te maken van je pomp tot de hr ketel. Heb je al eens met de buren gesproken of die hetzelfde ervaren?
  zaterdag 2 februari 2019 @ 20:24:17 #15
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_184779347
Gewoon extra trui. Zo koud is het niet in nederland
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_184779414
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 20:22 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Stadsverwarming weet ik niet. Je moet vloerverwarming wel op de juiste manier inregelen anders werkt het niet goed. Heeft met meerdere instellingen te maken van je pomp tot de hr ketel. Heb je al eens met de buren gesproken of die hetzelfde ervaren?
Die komen binnenkort op de koffie dus ga het eens overleggen ja! Vloerverwarmingsgroepen staan allemaal voluit open, en de aanvoer op 45C, retour op 40C. Weet niet of we daar nog iets in kunnen optimaliseren.

Daarbij wil ik ook het Honeywell Evohome systeem aanschaffen, zodat ik de kamers boven ook op n behagelijke temp kan houden.

Daarbij valt het me op dat ik vaak condens heb aan binnenkant van me glas in de slaapkamer, maar ook in de andere kamers, we slapen met de deur open. Overdag raam half uurtje open. Met de kou nu hebben we het ventilatierooster dicht..
pi_184779953
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:16 schreef zoezoekie het volgende:

Wij hebben in de maand januari 5,2 GJ verbruikt. En dan hebben wij alleen de vloerverwarming(70m2) aan op 20,5-21,0. En af een toe boven een radiator op slaapkamer noordzijde (omdat die zo ontzettend koud wordt). Liefste zou ik op bovenverdieping de kachels vaker aan hebben, maar wil toch nog een enigzins betaalbare energierekening hebben.

Wat is de GJ prijs? Overigens heb ik (in een kleiner, maar wel vrijstaand, 108 jaar oud huis) in 3 weken ruim 150m3 gebruikt, incl warm water.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184780009
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 20:26 schreef zoezoekie het volgende:
Vloerverwarmingsgroepen staan allemaal voluit open, en de aanvoer op 45C, retour op 40C. Weet niet of we daar nog iets in kunnen optimaliseren.
Zier er niet onsoortig uit. Warmer zou niet nodig moeten zijn. Nu eerst de isolatie controleren d.m.v. warmtelekken opsporen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184780111
Lijkt me een plan ja, ga ik regelen.

Daarbij de temp die de buizen in gaat is 41C dus dat lijkt in orde. En tja vloerverwarming duurt helaas lang voordat het warm is in huis, helemaal met zon grote oppervlakte.. Krijg net weer een whatsappje vanuit huis, dat het zo koud is..
pi_184781655
Zet je de thermostaat flink lager als je weg gaat? Dat kan een oorzaak zijn namelijk. Met vloerverwarming warmt de boel traag op en is het zuiniger om nauwelijks verlaging toe te passen als je weg gaat. Als je dan de boel redelijk gelijkmatig houdt qua temperatuur dan wordt het nooit erg koud en zou je redelijk zuinig moeten stoken.
pi_184782195
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:16 schreef zoezoekie het volgende:
Wat ik het meest opmerkelijke vind is dat mijn buitenmuren, dus alle muren behalve aangrenzend aan de buren, vrij koud aan voelen.
Jij vindt het met dit kutweer serieus hoogst opmerkelijk dat je buitenmuren koud aanvoelen? Het is winter; wat verwacht je dan??? 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184783616
Nou ja een goed geïsoleerde spouwmuur hoeft niet koud aan te voelen als het huis verwarmd wordt hoor...
Laat die handjes wapperen!
pi_184783668
Lijkt me helemaal geen gek verbruik. Ik vind het zelfs aan de lage kant. Dat verklaart wellicht ook waarom het koud aanvoelt.

Ik zit in een tussenwoning van 120m2 uit 2015 op een verbruik van 3.5GJ in januari. Dat is voor warm water en verwarming. Het warm waterdeel is 0.4GJ, dus pak en beet 3GJ voor verwarmen. Aangezien jouw woning 50% groter is en je daar bovenop nog eens 50% meer gevel hebt, zou je een verbruik mogen verwachten wat ruim 2x zo hoog ligt als dat van mij, dus 6GJ. En daar zit je ruim onder en dat bij een oudere woning.

Ik gebruik overigens nog geen 18GJ in een jaar en dus 3.5GJ in januari. Dus mijn jaarverbruik is 5x dat van januari. Bij jou zal dat getal nog iets lager liggen, aangezien je warm tapwater ergens anders vandaan haalt. Je jaarverbruik zal dus niet boven 20GJ komen, hetzelfde dus als je vorige woning. Lijkt me niet gek als je van tussenwoning naar twee-onder-een-kap bent gegaan.
pi_184784099
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 22:53 schreef Schuifpui het volgende:
Lijkt me helemaal geen gek verbruik. Ik vind het zelfs aan de lage kant. Dat verklaart wellicht ook waarom het koud aanvoelt.

Ik zit in een tussenwoning van 120m2 uit 2015 op een verbruik van 3.5GJ in januari. Dat is voor warm water en verwarming. Het warm waterdeel is 0.4GJ, dus pak en beet 3GJ voor verwarmen. Aangezien jouw woning 50% groter is en je daar bovenop nog eens 50% meer gevel hebt, zou je een verbruik mogen verwachten wat ruim 2x zo hoog ligt als dat van mij, dus 6GJ. En daar zit je ruim onder en dat bij een oudere woning.

Ik gebruik overigens nog geen 18GJ in een jaar en dus 3.5GJ in januari. Dus mijn jaarverbruik is 5x dat van januari. Bij jou zal dat getal nog iets lager liggen, aangezien je warm tapwater ergens anders vandaan haalt. Je jaarverbruik zal dus niet boven 20GJ komen, hetzelfde dus als je vorige woning. Lijkt me niet gek als je van tussenwoning naar twee-onder-een-kap bent gegaan.
Hoe kun je zien hoeveel van je verbruik van warm water komt?

+1 op de rest overigens, 115m2 tussenwoning van 2017 hier en verbruik januari 3,79 incl warm water en thermostaat op 21.8 graden. Jaarverbruik 20GJ. Dus ook hier is januari bijna 20% van het jaarverbruik.
pi_184784155
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:11 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Hoe kun je zien hoeveel van je verbruik van warm water komt?

+1 op de rest overigens, 115m2 tussenwoning van 2017 hier en verbruik januari 3,79 incl warm water en thermostaat op 21.8 graden. Jaarverbruik 20GJ. Dus ook hier is januari bijna 20% van het jaarverbruik.
Ik noteer het met enige regelmatig. In de zomer staat de verwarming nooit aan en zit m'n verbruik op zo'n 0.4GJ. :P
pi_184784770
-5x5 is 25GJ maar I get the point.
Wellicht stook ik te weinig ten aanzien van het grotere huis.

-Buitenmuur voelt echt bijna net zo koud als het glas, dat lijkt mij te koud niet waar?

-Qua stoken doen we de thermostaat als we in huis zijn op zon 20,5-21,0 zetten, en zodra we weggaan/slapen zet ik hem op 19,0 en niet lager vanwege de vloerverwarming. Is dat te laag? Wat is jullie mening?
pi_184784827
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:44 schreef zoezoekie het volgende:
-5x5 is 25GJ maar I get the point.
Wellicht stook ik te weinig ten aanzien van het grotere huis.

-Buitenmuur voelt echt bijna net zo koud als het glas, dat lijkt mij te koud niet waar?

-Qua stoken doen we de thermostaat als we in huis zijn op zon 20,5-21,0 zetten, en zodra we weggaan/slapen zet ik hem op 19,0 en niet lager vanwege de vloerverwarming. Is dat te laag? Wat is jullie mening?
Te laag? Waarom moet het huis snachts zo warm zijn? 19 graden voor de spinnen en muizen is royaal.
pi_184785092
Omdat het zeker 2 uur duurt voordat ik de woonkamer n graadje of 1,5 warmer heb gestookt. Ik had hetzelfde idee als ArnosL
pi_184787562
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:44 schreef zoezoekie het volgende:

-Buitenmuur voelt echt bijna net zo koud als het glas, dat lijkt mij te koud niet waar?
Voelen is niet echt betrouwbaar, hout kan kouder zijn en toch warmer aanvoelen bijvoorbeeld. Elk materiaal heeft zijn eigen eigenschappen. Alleen een oppervlaktetemperatuur meting kan aangeven of het echt kouder is.
pi_184789084
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:44 schreef zoezoekie het volgende:
-5x5 is 25GJ maar I get the point.
Wellicht stook ik te weinig ten aanzien van het grotere huis.
Oeps, slordigheidje. Maar het punt verandert inderdaad niet.

Als bij trouwens het warm waterverbruik eraf haal, dus 0.4GJ x 12, blijft er jaarlijks 13.2GJ over voor verwarming. Met een januariverbruik van 3GJ komt deze verhouding dichterbij 4 dan 5. Maar dit is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van het weer. Afgelopen januari was dan vrij gemiddeld volgens het KNMI, dus dat rekent wel lekker makkelijk.

Zoals eerder al gezegd, maken materialen heel veel uit. M'n ouders hebben vloerverwarming, maar wel met een harde stenen vloer. Daar staat de verwarming 1.5C hoger dan bij mij, maar toch vind ik het vaak ook wat kil aanvoelen ten opzichte van mijn huis.

Verder is stadsverwarming ontzettend duur. Met 18GJ betaal ik per maand ¤83. Met gas zou ik zo'n 500m3 verbruiken. (1 GJ is ongeveer 28.4m3 gas.) Voor gas zou ik volgens de eerste de beste aanbieder ¤42/maand moeten betalen in 2019. Je wordt hier simpelweg mee genaaid, met het argument dat je geen ketel met bijkomend onderhoud etc nodig hebt. Het enige voordeel is dat je zelf met dat gezeur over energietransitie niet hoeft en kan doen. Alleen zal de prijs van stadsverwarming hier ook wel voor gecompenseerd gaan worden.
pi_184789930
Gewoon een IR-scanner kopen om de temperaturen van de muren te meten. Let wel, een moderne tussenwoning met driedubbel glas is niet te vergelijken met je huidige huis. Je hebt ook geen WTW-installatie lees ik, dat scheelt ook enorm in comfort.
pi_184790038
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:47 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Te laag? Waarom moet het huis snachts zo warm zijn? 19 graden voor de spinnen en muizen is royaal.
Het is niet gezegd dat je energie bespaart met nachtverlaging, dat zal je moeten uitproberen over een lange periode.
  zondag 3 februari 2019 @ 11:25:30 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184790063
Laat eens iemand met een warmtebeeld camera foto’s maken. Dan kan je zien waar je huis warmte lekt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184790718
Al die adviezen over IR camera's zijn goed bedoeld, maar als je in een tweekapper van 192m2 uit 2007 een jaarverbruik gelijk aan 550 - 700m3 gas hebt, dan is dat toch totaal niet nodig? Daar gaat echt helemaal niets uitkomen.

Ik zou zeggen zet je verwarming een halve graad hoger en verlaag 's nachts en als je weg bent wat minder, en accepteer dat stadsverwarming gewoon heel duur is.
pi_184791078
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 00:00 schreef zoezoekie het volgende:
Omdat het zeker 2 uur duurt voordat ik de woonkamer n graadje of 1,5 warmer heb gestookt. Ik had hetzelfde idee als ArnosL
0.5 graad verwarmen per uur is normaal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184791149
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 12:03 schreef Schuifpui het volgende:
Al die adviezen over IR camera's zijn goed bedoeld, maar als je in een tweekapper van 192m2 uit 2007 een jaarverbruik gelijk aan 550 - 700m3 gas hebt, dan is dat toch totaal niet nodig? Daar gaat echt helemaal niets uitkomen.

Ik zou zeggen zet je verwarming een halve graad hoger en verlaag 's nachts en als je weg bent wat minder, en accepteer dat stadsverwarming gewoon heel duur is.
Lijkt me ook een prima verbruik.

De vorige bewoners hadden in mijn woning (2003, vrijstaand, 150m2) een verbruik van 1400m3 per jaar.
Heb nu een warmtepomp en stook hiermee nog maar sinds november, dus zal m'n eigen gasverbruik hier nooit weten ;)
pi_184793128
Het is voornamelijk dat ik het idee heb de verwarming vaker aan te moeten doen als hiervoor. Maar hiervoor zat ik natuurlijk ook tussen 2 stokende huizen in.

Echter blijf ik het raar vinden dat mijn spauwmuur zo koud aanvoelt van binnen. De buitenmuur bij mijn ouders hun huis bijvoorbeeld, Slecht geisoleerd huis uit 1993, voelt een stuk minder koud aan. En die stoken ook behoorlijk zuinig.

Hoe hebben jullie de ventilatie in de winter geregeld? Hebben jullie altijd roosters open? Of alleen af en toe een raam? Want ik hem daarbij ook last van condens op mn HR++ glas. En vochtige lucht geeft ook minder comfort en moeilijkere verwarming.

Fijn dat mijn verbruik mee lijkt te vallen, had ik maar niet zo groot moeten gaan wonen...
  zondag 3 februari 2019 @ 14:34:35 #38
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184793206
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 14:30 schreef zoezoekie het volgende:
Het is voornamelijk dat ik het idee heb de verwarming vaker aan te moeten doen als hiervoor. Maar hiervoor zat ik natuurlijk ook tussen 2 stokende huizen in.

Echter blijf ik het raar vinden dat mijn spauwmuur zo koud aanvoelt van binnen. De buitenmuur bij mijn ouders hun huis bijvoorbeeld, Slecht geisoleerd huis uit 1993, voelt een stuk minder koud aan. En die stoken ook behoorlijk zuinig.

Hoe hebben jullie de ventilatie in de winter geregeld? Hebben jullie altijd roosters open? Of alleen af en toe een raam? Want ik hem daarbij ook last van condens op mn HR++ glas. En vochtige lucht geeft ook minder comfort en moeilijkere verwarming.

Fijn dat mijn verbruik mee lijkt te vallen, had ik maar niet zo groot moeten gaan wonen...
Zet smorgens vroeg een stel ramen tegen elkaar open en lucht het hele huis.
Klinkt alsof jij een serieus vochtprobleem hebt. Condens op hR++ glas is een slecht teken. Dan is je glas kouder dan de muren of er is zoveel vocht dat het ook op de muren condenseert.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184793247
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 14:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zet smorgens vroeg een stel ramen tegen elkaar open en lucht het hele huis.
Klinkt alsof jij een serieus vochtprobleem hebt. Condens op hR++ glas is een slecht teken. Dan is je glas kouder dan de muren of er is zoveel vocht dat het ook op de muren condenseert.
Klopt mijn glas is kouder dan mijn muren, is dat niet bij iedereen dan?
Ik heb wel een nieuwe MV geinstalleerd, sindsdien heb ik wel het idee dat het minder vochtig is in huis, moet de kanalen ook nog laten reinigen..
Ik ga dat wel een tijdje doen iedere dag even laten tochten.

Staat het 1 niet in verbinding met het andere, waarom ik het zo koud vind voelen in huis? Heb geen vocht op mijn muren, niet zichtbaar iig.
  zondag 3 februari 2019 @ 14:44:27 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184793384
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 14:36 schreef zoezoekie het volgende:

[..]

Klopt mijn glas is kouder dan mijn muren, is dat niet bij iedereen dan?
Ik heb wel een nieuwe MV geinstalleerd, sindsdien heb ik wel het idee dat het minder vochtig is in huis, moet de kanalen ook nog laten reinigen..
Ik ga dat wel een tijdje doen iedere dag even laten tochten.

Staat het 1 niet in verbinding met het andere, waarom ik het zo koud vind voelen in huis? Heb geen vocht op mijn muren, niet zichtbaar iig.
Check of je spouwmuur geïsoleerd is en hoe. Dak?
Ergens gaat de warmte verloren.
Verder is condens op je ramen een teken van vocht in huis, waar komt dat vandaan. Staat de kruipruimte blank, douche je zonder afzuiging of dichte ramen? Grote hoeveelheid planten? Kook je met circulatie afzuigkap?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184793437
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 14:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Check of je spouwmuur geïsoleerd is en hoe. Dak?
Ergens gaat de warmte verloren.
Verder is condens op je ramen een teken van vocht in huis, waar komt dat vandaan. Staat de kruipruimte blank, douche je zonder afzuiging of dichte ramen? Grote hoeveelheid planten? Kook je met circulatie afzuigkap?
Wat me wel opviel, wat ik al vorige week opgelost heb.
Is dat er in de ventilatie voegen buiten, aluminiumfolie was geduwd, tegen muizen...
Dit heb ik vorige week weggehaald, wellicht is zon temperatuurscan wel fijn om te zien hoe de isolatie er aan toen is in de spouw. Ik ga m'n spouw nog wel verder inspecteren.

-Kruipruimte is droog.
-Koken afzuiging naar buiten
-Badkamer is inpandig, met MV op zn hoogste, en vervolgens nog een 20-30 minuten aan. Ik heb een vochtsensor voor mijn MV, die moet ik nog inbouwen.
pi_184793497
Ben wel even benieuwd, mijn hoekwoning uit 1999 heeft in januari 10GJ verbruikt. Zat er sinds december in en vertrouwde de thermostaat niet alleen al door de 9 graden afwijking. Vrijdag een andere thermostaat gemonteerd en ben benieuwd of het verbruik nu gaat dalen.
pi_184794245
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 14:30 schreef zoezoekie het volgende:
Het is voornamelijk dat ik het idee heb de verwarming vaker aan te moeten doen als hiervoor. Maar hiervoor zat ik natuurlijk ook tussen 2 stokende huizen in.

Echter blijf ik het raar vinden dat mijn spauwmuur zo koud aanvoelt van binnen. De buitenmuur bij mijn ouders hun huis bijvoorbeeld, Slecht geisoleerd huis uit 1993, voelt een stuk minder koud aan. En die stoken ook behoorlijk zuinig.

Hoe hebben jullie de ventilatie in de winter geregeld? Hebben jullie altijd roosters open? Of alleen af en toe een raam? Want ik hem daarbij ook last van condens op mn HR++ glas. En vochtige lucht geeft ook minder comfort en moeilijkere verwarming.

Fijn dat mijn verbruik mee lijkt te vallen, had ik maar niet zo groot moeten gaan wonen...
In jouw geval zullend e ruiten altijd kouder zijn dan de muren; kwestie van isolatiedikte: naar ik aanneem is de muur dikker dan de isolatieglasdikte.

Op onze slaapkamer zijn de ruiten 's morgens ook nat door alle dampen die 2 personen uitscheiden. Met enig ventileren is dat na 'n paar uur weer verdwenen, zelfs zonder de radiator open te zetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184794458
Had je in het vorige huis ook vloerverwarming? Als je dat niet had, zou dat nog kunnen zijn waarom het huis kouder aanvoelt. Wij hebben alleen maar vloerverwarming in het huis nu en ik mis soms echt de stralingswarmte van een radiator die ik in ons vorige appartement had. Ik stel de thermostaat nu ook hoger in dan ik in m'n appartement met radiatoren deed omdat ik het anders fris vind aanvoelen.
pi_184794893
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 15:34 schreef vlindertje89 het volgende:
Had je in het vorige huis ook vloerverwarming? Als je dat niet had, zou dat nog kunnen zijn waarom het huis kouder aanvoelt. Wij hebben alleen maar vloerverwarming in het huis nu en ik mis soms echt de stralingswarmte van een radiator die ik in ons vorige appartement had. Ik stel de thermostaat nu ook hoger in dan ik in m'n appartement met radiatoren deed omdat ik het anders fris vind aanvoelen.
dan is je vloerverwarming verkeerd aangelegd. Het is namelijk niet zomaar sleuven freezen en leidingen erin leggen.
Je moet uitrekenen hoeveel warmte je nodig hebt, de hoh van de leidingen bepalen, de diameter van je leidingen en je ingangstemperatuur.
Het zou zomaar kunnen dat je vloerverwarming niet genoeg vermogen heeft. Is je ingangstemperatuur waarop je vloerverwarming is berekend? Staat je pomp goed zodat die het juiste debiet rondpompt?
Daarnaast kan het ook nog liggen aan koudebruggen, grote raampartijen met de koudeval en ook nog aan je inrichting, maar dat effect is niet heel groot.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184794901
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 15:34 schreef vlindertje89 het volgende:
Had je in het vorige huis ook vloerverwarming? Als je dat niet had, zou dat nog kunnen zijn waarom het huis kouder aanvoelt. Wij hebben alleen maar vloerverwarming in het huis nu en ik mis soms echt de stralingswarmte van een radiator die ik in ons vorige appartement had. Ik stel de thermostaat nu ook hoger in dan ik in m'n appartement met radiatoren deed omdat ik het anders fris vind aanvoelen.
:Y overdag graad hoger en 's nachts graad lager. Volgens mij kan dat een stuk comfortabeler aanvoelen!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184795000
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 14:30 schreef zoezoekie het volgende:
Het is voornamelijk dat ik het idee heb de verwarming vaker aan te moeten doen als hiervoor. Maar hiervoor zat ik natuurlijk ook tussen 2 stokende huizen in.

Echter blijf ik het raar vinden dat mijn spauwmuur zo koud aanvoelt van binnen. De buitenmuur bij mijn ouders hun huis bijvoorbeeld, Slecht geisoleerd huis uit 1993, voelt een stuk minder koud aan. En die stoken ook behoorlijk zuinig.

Hoe hebben jullie de ventilatie in de winter geregeld? Hebben jullie altijd roosters open? Of alleen af en toe een raam? Want ik hem daarbij ook last van condens op mn HR++ glas. En vochtige lucht geeft ook minder comfort en moeilijkere verwarming.

Fijn dat mijn verbruik mee lijkt te vallen, had ik maar niet zo groot moeten gaan wonen...
ik heb 2 gaten in mijn voor en achtergevel geboord met een schuifje ervoor. Deze heb ik altijd open staan.
Mijn woonkamer heeft geen ramen die open kunnen.
Ik heb af en toe condens op mijn oude dubbelglas.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 3 februari 2019 @ 16:01:11 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184795183
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 15:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
.
Mijn woonkamer heeft geen ramen die open kunnen.

Dat is kut
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184796472
Ik had in mijn vorige woning ook vloerverwarming.
Als de vloerverwarming aan staat 20,5-21,0 heb ik het niet koud. Nadeel is dat de vloerverwarming in de hal wat minder uitvoerig is gelegd, en toilet ook niet. Daardoor is de hal koud, en boven ook zonder radiatoren aan. Kouder dan in het oude (nieuwere) huis.
pi_184798398
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 15:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dan is je vloerverwarming verkeerd aangelegd. Het is namelijk niet zomaar sleuven freezen en leidingen erin leggen.
Je moet uitrekenen hoeveel warmte je nodig hebt, de hoh van de leidingen bepalen, de diameter van je leidingen en je ingangstemperatuur.
Het zou zomaar kunnen dat je vloerverwarming niet genoeg vermogen heeft. Is je ingangstemperatuur waarop je vloerverwarming is berekend? Staat je pomp goed zodat die het juiste debiet rondpompt?
Daarnaast kan het ook nog liggen aan koudebruggen, grote raampartijen met de koudeval en ook nog aan je inrichting, maar dat effect is niet heel groot.
Ik heb geen idee, want het is een huurhuis en dus zeer weinig technische info gehad over de vloerverwarming en hoe die gelegd is. Weet wel dat er redelijk wat groepen liggen, in de woonkamer/open keuken drie stuks (waarvan een kleinere groep voor de ramen en openslaande deuren naar de tuin en de rest van de ruimte verdeeld op de overige twee groepen) en in de gang een, op de verdieping in alledrie de slaapkamers een aparte groep en op de zolder twee groepen. Aan de andere kant, gezien hoe sommige andere dingen zijn gegaan zou het me opzich ook weer niet verbazen als eea niet optimaal is ingesteld - al is mijn verbruik opzich niet abnormaal hoog voor een tussenwoning.

En ongeacht dat heb ik bij alle andere mensen met vloerverwarming hetzelfde als de thermostaat op 20 graden staat, dan vind ik het gewoon fris. Het voelt gewoon minder warm dan een radiator in de buurt die af en toe aan slaat, wat ook logisch is natuurlijk want geen stralingswarmte.

Maargoed, gaat een beetje af van TS z'n vraag nu.

Ventilatieroosters staan hier overigens open in alle kamers behalve onze slaapkamer.
pi_184799450
Ik heb de roosters dicht en ventileer af en toe in de zin van een raam.. Wellicht is dat onvoldoende.
pi_184800154
Die roosters moeten altijd open staan. Probeer dat eens een weekje.
pi_184800304
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 20:17 schreef flappy het volgende:
Die roosters moeten altijd open staan. Probeer dat eens een weekje.
Waarom? Wij hebben de roosters gewoon dicht in de winter, zomer open. Condens zit soms op de ruiten aan de buitenzijde meer niet. Binnenklimaat is qua cijfertjes keurig in orde hier.
pi_184800687
Vloerverwarming kun je het beste met 3 temperaturen programeren.

Nacht 18
Overdag 19
Avond 20

Of als je het te koud vind, 19-20-21c instellen.

Verder zou ik eens kijken of de aanvoer niet wat lager moet, naar 28-35c. Wellicht krijg je nu overshoots met een aanvoer van 45c.
.
  Moderator zondag 3 februari 2019 @ 22:17:34 #55
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184803723
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is kut
Tegenwoordig komt dat vaker voor dan je denkt hoor; voor de ventilatie heeft men dan gewoon mechanische ventilatie die vraag gestuurd is. Of een WTW installatie oid.

Je ziet tegenwoordig weinig huizen waar je nog even een raampje los kunt zetten.
Zou je dat wel kunnen dan trek je zo'n heel systeem in onbalans.

Tenminste dat heb ik mij ooit laten vertellen...
pi_184806527
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 20:35 schreef Fer het volgende:
Vloerverwarming kun je het beste met 3 temperaturen programeren.

Nacht 18
Overdag 19
Avond 20

Of als je het te koud vind, 19-20-21c instellen.

Verder zou ik eens kijken of de aanvoer niet wat lager moet, naar 28-35c. Wellicht krijg je nu overshoots met een aanvoer van 45c.
Maar dan duurt het opwarmen ook langer toch? Denk je dat daar winst te behalen valt ja?
pi_184809901
Ik zie niet in hoe het verlagen van de vloertemperatuur het energieverbruik vermindert of het woongenot verhoogt.

Zou 'm op 45 graden laten staan, flow zo groot mogelijk en nachtverlaging toepassen (lees: uit) en kijken of het overdag met 21 graden warmer aanvoelt. Blijft het punt dat je met vloerverwarming een stuk stralingswarmte van radiatoren mist.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184809918
Tja, dat krijg je met 3 buitenmuren. En veel schuine daken bestaan uit niet meer dan wat houten platen en dakpannen erop.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 4 februari 2019 @ 08:48:59 #59
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184809924
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 20:24 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Waarom? Wij hebben de roosters gewoon dicht in de winter, zomer open. Condens zit soms op de ruiten aan de buitenzijde meer niet. Binnenklimaat is qua cijfertjes keurig in orde hier.
And so is the past
  maandag 4 februari 2019 @ 08:49:44 #60
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184809931
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 20:24 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Waarom? Wij hebben de roosters gewoon dicht in de winter, zomer open. Condens zit soms op de ruiten aan de buitenzijde meer niet. Binnenklimaat is qua cijfertjes keurig in orde hier.
Vochtige luchtt warmt moeilijker op dan droge. Roosters dicht zorgt voor vochtigere lucht.
And so is the past
  maandag 4 februari 2019 @ 08:50:06 #61
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184809935
Dat ging even fout.
And so is the past
  maandag 4 februari 2019 @ 09:01:37 #62
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184810006
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 22:17 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Tegenwoordig komt dat vaker voor dan je denkt hoor; voor de ventilatie heeft men dan gewoon mechanische ventilatie die vraag gestuurd is. Of een WTW installatie oid.

Je ziet tegenwoordig weinig huizen waar je nog even een raampje los kunt zetten.
Zou je dat wel kunnen dan trek je zo'n heel systeem in onbalans.

Tenminste dat heb ik mij ooit laten vertellen...
Neemt niet weg dat dit kut is.
Niets lekkerder in huis dan in de zomer bij een aangename buitentemperatuur alle ramen open te hebben staan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184810027
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2019 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat dit kut is.
Niets lekkerder in huis dan in de zomer bij een aangename buitentemperatuur alle ramen open te hebben staan.
Let maar op: over een paar jaar is er een hoop gezeik dat alle nul-op-de-meter-woningen die nu gebouwd worden en die inderdaad amper nog open kunnen en volledig dichtgeplakt zijn veel problemen met schimmel en de luchtwegen gaan opleveren. Mark my words.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 4 februari 2019 @ 09:12:47 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184810091
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 09:04 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Let maar op: over een paar jaar is er een hoop gezeik dat alle nul-op-de-meter-woningen die nu gebouwd worden en die inderdaad amper nog open kunnen en volledig dichtgeplakt zijn veel problemen met schimmel en de luchtwegen gaan opleveren. Mark my words.
Dat is al jaren het geval
Hoorde een jaar of 10 geleden al dergelijke problemen met de wijk Vathorst in Amersfoort. Al vanaf begin jaren 90 wordt hiervoor in wetenschappelijke publicaties gewaarschuwd. Dit werd en wordt stelselmatig genegeerd en weggewuifd omdat milieu en energie zuinig niet meer met argumenten te maken heeft maar een soort van religie is geworden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184810115
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2019 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is al jaren het geval
Hoorde een jaar of 10 geleden al dergelijke problemen met de wijk Vathorst in Amersfoort. Al vanaf begin jaren 90 wordt hiervoor in wetenschappelijke publicaties gewaarschuwd. Dit werd en wordt stelselmatig genegeerd en weggewuifd omdat milieu en energie zuinig niet meer met argumenten te maken heeft maar een soort van religie is geworden.
Yep. Maar die nieuwe zijn echt helemaal potdicht, een vriend van mij heeft er 1 betrokken. Zitten geen ventilatieroosters niets in. 3-dubbel glas. Allemaal potdicht. Mag ook niet open want anders trekt de warmtepomp en het zorgvuldig op elkaar afgestemde warmteterugwinsysteem het allemaal niet :')

quote:
op de gezondheid van oudere mensen onderzoeken, waarschuwen al enkele jaren voor het verslechterende binnenklimaat. De oorzaak: energiebesparende maatregelen, zoals warmteterugwinning en strakke isolatie van woningen. Hierdoor ontstaat een warmer, vochtiger en stoffiger binnenklimaat, dat zorgt voor groei van ongewenste biodiversiteit binnenshuis: huisstofmijt, schimmels en bacteriën. Nederland staat nu in de twijfelachtige top vijf van legionella landen in de EU. Deels doordat wij geen gechloreerd water hebben, maar de voortvarende energiebesparing vormt een goede tweede oorzaak. Gemeentelijke warmtenetten (stadsverwarming) en warmtesystemen met zonneboiler kunnen een broedplaats voor legionellabacteriën vormen. Die voelen zich thuis in water van tussen de 20 en 50 graden. Vaak precies de temperatuur van water in warmtenetten en zonneboilers. Maatregelingen die bacteriegroei beperken, zijn het eerder genoemde chloreren van water of verhitting tot 65 graden.

Allergieklachten nemen toe
Het aantal chronische luchtaandoeningen stijgt sterk, dankzij een verslechterend binnenklimaat, wat allergie veroorzaakt. In enkele decennia nam het aantal allergieklachten in Nederland toe, door een toename van 80% van de huisstofmijt, een minuscuul spinachtig beestje.
https://www.duurzaamthuis(...)op-het-binnenklimaat
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 4 februari 2019 @ 09:18:30 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184810144
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 09:15 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Yep. Maar die nieuwe zijn echt helemaal potdicht, een vriend van mij heeft er 1 betrokken. Zitten geen ventilatieroosters niets in. 3-dubbel glas. Allemaal potdicht. Mag ook niet open want anders trekt de warmtepomp en het zorgvuldig op elkaar afgestemde warmteterugwinsysteem het allemaal niet :')

[..]

https://www.duurzaamthuis(...)op-het-binnenklimaat
Zwarte schimmel in de luchtbuizen, op de muren, tussen de wanden, lijkt me vreselijk ongezond en je huis rot weg.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184811608
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 08:46 schreef blomke het volgende:
Ik zie niet in hoe het verlagen van de vloertemperatuur het energieverbruik vermindert of het woongenot verhoogt.

Zou 'm op 45 graden laten staan, flow zo groot mogelijk en nachtverlaging toepassen (lees: uit) en kijken of het overdag met 21 graden warmer aanvoelt. Blijft het punt dat je met vloerverwarming een stuk stralingswarmte van radiatoren mist.
Een lagere aanvoertemperatuur kan zorgen voor minder fluctuaties in de kamer- en vloertemperatuur. Daarmee komt de kamertemperatuur dus minder vaak en minder ver onder de ingestelde streeftemperatuur.

Lagere kosten ontstaan doordat Cv-ketels en warmtepompen efficiënter werken bij een lagere retourtemperatuur.
pi_184812117
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2019 11:13 schreef Ivo1985 het volgende:

Lagere kosten ontstaan doordat Cv-ketels en warmtepompen efficiënter werken bij een lagere retourtemperatuur.
De installatie draait op stadsverwarming.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184812345
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 09:15 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Yep. Maar die nieuwe zijn echt helemaal potdicht, een vriend van mij heeft er 1 betrokken. Zitten geen ventilatieroosters niets in. 3-dubbel glas.

[..]

https://www.duurzaamthuis(...)op-het-binnenklimaat
Dit zijn voorbeelden van een slechte toepassing van het idee van een energiezuinig huis. energiezuinige huizen zijn niet principieel ongezond, maar onbekwame ontwerpers en installateurs maken er een vaak een potje van. Wat op zich begrijpelijk is, omdat een balansventilatie en/of warmtepomp ook ingewikkeld is, en er nu eenmaal meer/andere kennis voor nodig is.

Maar elk systeem heeft zo zijn nadelen. Per jaar sterven er ook ongeveer 10 mensen, en een veelvoud daarvan komt op de eerste hulp terecht, met koolmonoxidevergiftiging van een cv-ketel. Daarmee wil ik niet zeggen dat cv-ketels principieel ongezond zijn, maar dat cowboyinstallateurs levensgevaarlijk kunnen zijn! En dan maakt het weinig uit of ze een warmtepomp, ventilatiesysteem, een cv-ketel of een oliekachel installeren.

quote:
Allemaal potdicht. Mag ook niet open want anders trekt de warmtepomp en het zorgvuldig op elkaar afgestemde warmteterugwinsysteem het allemaal niet :')
Heb je hier een bron van? Ik houd mij ook beroepsmatig hier af en toe zijdelings mee bezig, en ik heb nog nooit ergens een verbod op te openen ramen gevonden. Er zijn wel bepaalde eisen wat betreft luchtdichtheid van de hele woning als je aan bepaalde normen (bijvoorbeeld passiefhuis), maar deze zijn ook haalbaar als je goede ramen door een goede installateur laat installeren.
Wij hebben trouwens openslaande deuren over de hele achtergevel van onze woning, en letterlijk alle ramen kunnen compleet open. En toch hebben we het niet koud met onze warmtepompverwarming.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184821914
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2019 09:15 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Yep. Maar die nieuwe zijn echt helemaal potdicht, een vriend van mij heeft er 1 betrokken. Zitten geen ventilatieroosters niets in. 3-dubbel glas. Allemaal potdicht. Mag ook niet open want anders trekt de warmtepomp en het zorgvuldig op elkaar afgestemde warmteterugwinsysteem het allemaal niet :')

[..]

https://www.duurzaamthuis(...)op-het-binnenklimaat
Ik heb een huis uit 2015 met WTW-systeem. Hier inderdaad geen ventilatieroosters, maar wel gewoon veel ramen die open kunnen. Die zet ik gewoon open als ik dat nodig vind. Dat WTW systeem zal dan inderdaad minder of niet functioneren, maar wat maakt dat uit. Bij mij ventileert het prima. Wellicht dat het scheelt dat ik met 1 persoon in een eengezinswoning zit, maar ik heb nooit last van vocht of muffe geur. Ik heb gewone verwarming, die m'n huis in een half uurtje prima van kil naar lekker warm stookt. :Y)

Wel ben ik een keer vergeten om het systeem weer aan te zetten nadat ik de filters had schoongemaakt (doe ik elke 2 weken) en dat was me toch een verschil. Ik heb me een uur lang afgevraagd of ik met 42C koorts in bed had gelegen die nacht, want het rook zo ontzettend muf en smerig op m'n slaapkamer. Daarna kwam ik er pas achter dat dat ding uit stond. :D :')

Dat vocht, de schimmels en stof had ik in m'n vorige woning uit 1900. Elke nacht zeik natte ramen en vensterbanken, om de paar weken aan de slag met schimmelverwijderaar in de badkamer. :r
pi_184836598
Nou vandaag even verder rondje gelopen door en om het huis.
Vanmorgen geen vocht binnenkant van de ramen, heb ventilatierooster nu open in de slaapkamer. Alleen 'snachts gaat ie dicht voor het geluid.

Ik heb op 1 plek de spouwisolatie kunnen controleren. Er zitten op 2 plekken in onze gevels soort architectisch ontwerp waar een geschroefde plaat zit ipv steen. Daar was het aangebracht isolatie een soort geel wol, weet niet of jullie daar verstand van hebben? Het was in ieder geval droog, viel me wel op dat het op die plek erg dun was en ik al snel tegen een soort plastic zwarte mat aan zat.
Maar het zou kunnen dat achter het steen het materiaal weer anders is natuurlijk.

Verder heb ik nog kijkje genomen in de kruipruimte, die was droog in de zin van geen plassen. Wel is het er erg klam, benauwd, vochtig. En dat zie je ook op de fundering, die voelt ook vochtig aan. Die bouwvakkers hebben de stadsverwarming echt schandalig slecht gelegd, ligt gewoon in het zand en alle buizen liggen los en over elkaar heen.. Echt niet te filmen..

Maar geen gekkigheden geconstateerd verder iig. Alle ventilatie voegen open gemaakt, ze hadden er 3-4 dicht gepropt voor muizen.

Verder heb ik als we weg zijn de thermostaat op 19C en dan gebruik ik nauwelijks stadswarmte, die temperatuur kan hij goed huishouden dus. Pas als ik s'avonds naar 20-20,5 wil stoken dan verbruik ik zo 0,200Gj.
pi_184841414
ventilatie roosters van moderne woningen kunnen niet helemaal dicht.
net zomin als dat de mechanische ventilatie helemaal uit kan.

komfoor en zuinigheid zijn tegengestelden.
als je komfoor wilt moet je gewoon stokken
Als je de kosten wilt drukken aan de verbruikszijde zet je de temperatuur lager het opstoken kost minder energie dan het constant warm houden ook als je huis goed geïsoleerd is.
aangezien het warmte verlies ook afhankelijk is van het temperatuur verschil tussen buiten en binnen
pi_184841707
Onze muren zijn vanochtend gemeten, zijn 7 graden aan de binnenkant !!!!! :')
Ik was hier...
  dinsdag 5 februari 2019 @ 22:05:39 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184844897
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 20:03 schreef Nismo91 het volgende:
Onze muren zijn vanochtend gemeten, zijn 7 graden aan de binnenkant !!!!! :')
Das niet best
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184845294
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 20:03 schreef Nismo91 het volgende:
Onze muren zijn vanochtend gemeten, zijn 7 graden aan de binnenkant !!!!! :')
Bnnen in de muur, of binnenmuur huis? Ik meet hier zelfs 14c op een houten kozijn van de schuifpui.
.
  woensdag 6 februari 2019 @ 08:17:47 #76
120112 Me_dusa
Red een boom, eet een bever!
pi_184849561
Mogelijk heb je hier wat aan. Geisoleerde spouwmuur en vloer. Ik heb toevallig mijn binnenmuren gemeten en deze zijn afhankelijk van hoe dicht ze bij de radiator hangen of een binnenmuur zijn 15/16c in de tot en met 19c in de woonkamer en in onverwarmde bijkeuken 14 tot 16c.
"in de IT gaat alles automatisch maar niets vanzelf"
pi_184856510
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2019 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is al jaren het geval
Hoorde een jaar of 10 geleden al dergelijke problemen met de wijk Vathorst in Amersfoort. Al vanaf begin jaren 90 wordt hiervoor in wetenschappelijke publicaties gewaarschuwd. Dit werd en wordt stelselmatig genegeerd en weggewuifd omdat milieu en energie zuinig niet meer met argumenten te maken heeft maar een soort van religie is geworden.
Ligt overigens vaker aan de gebruikers welke de ventilatie te laag zetten en de filters niet vervangen. Over het algemeen is een afzuiginstallatie overgedimensioneerd om te voldoen aan de normen.

Wat is overigens de optimale luchtvochtigheid in huis?
Tevens heb ik het zelfde probleem dat het kil aanvoelt als ik de thermostaat op 20 graden zet. Pas bij 21 wordt het comfortabel. Ik heb een jaren 70 huis wat nageisoleerd is in de jaren 90 maar idd de muren voelen koud aan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 6 februari 2019 @ 15:41:32 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184857032
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 15:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ligt overigens vaker aan de gebruikers welke de ventilatie te laag zetten en de filters niet vervangen. Over het algemeen is een afzuiginstallatie overgedimensioneerd om te voldoen aan de normen.

Wat is overigens de optimale luchtvochtigheid in huis?
Tevens heb ik het zelfde probleem dat het kil aanvoelt als ik de thermostaat op 20 graden zet. Pas bij 21 wordt het comfortabel. Ik heb een jaren 70 huis wat nageisoleerd is in de jaren 90 maar idd de muren voelen koud aan.
Wat ik begreep is dat de ventilatiesystemen ondergedimensioneerd zijn en op max vermogen draaien om nominale werking te hebben, en daarbij veel lawaai maken zodat mensen het lager zetten.
Ik merk nogal een verschil in comfort tussen CV en haard, bij dezelfde temp is de haard veel aangenamer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184857101
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 15:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Wat is overigens de optimale luchtvochtigheid in huis?
https://www.philips.nl/c-(...)tvochtigheid-in-huis
Als ik deze (interessante) grafiek zo lees, zou ik eerder voor <50% dan daarboven kiezen. Ik heb in ons huis nogal last gehad van vocht- en schimmelplekken op de slaapkamers en ben blij met nieuwe isolatie en probeer door ventilatie en verwarmen, <40% te komen. Nou ben ik gierend allergisch voor huisstofmijten, dus ik ben erg gevoelig voor te hoge luchtvochtigheid.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184857115
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 15:41 schreef Pietverdriet het volgende:

Ik merk nogal een verschil in comfort tussen CV en haard, bij dezelfde temp is de haard veel aangenamer
Dat komt door de stralingswarmte.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184857201
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 20:03 schreef Nismo91 het volgende:
Onze muren zijn vanochtend gemeten, zijn 7 graden aan de binnenkant !!!!! :')
Hoe dan /
Ik zwaai naar dieren.
pi_184857327
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 15:46 schreef blomke het volgende:

[..]

https://www.philips.nl/c-(...)tvochtigheid-in-huis
Als ik deze (interessante) grafiek zo lees, zou ik eerder voor <50% dan daarboven kiezen. Ik heb in ons huis nogal last gehad van vocht- en schimmelplekken op de slaapkamers en ben blij met nieuwe isolatie en probeer door ventilatie en verwarmen, <40% te komen. Nou ben ik gierend allergisch voor huisstofmijten, dus ik ben erg gevoelig voor te hoge luchtvochtigheid.
Ik heb juist een luchtbevochtiger gekocht om de luchtvochtigheid op peil te houden omdat anders de vloer te veel gaat werken. Zal eens kijken waar ik die op ingesteld heb. Weet wel dat hij de afgelopen weken volcontinue bezig is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_184857473
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 15:50 schreef Geerd het volgende:

[..]

Hoe dan /
Nja ik denk dat die woningen niet geïsoleerd zijn... ik heb wel een spouw maar daar zit niks in denk ik. Niet te doen hoor, wij hebben al een paar offertes opgevraagd voor spouwmuurisolatie..
Ik was hier...
pi_184857593
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 16:00 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Nja ik denk dat die woningen niet geïsoleerd zijn... ik heb wel een spouw maar daar zit niks in denk ik. Niet te doen hoor, wij hebben al een paar offertes opgevraagd voor spouwmuurisolatie..
Wou net zeggen gewoon vol laten blazen die zooi !
Ik zwaai naar dieren.
pi_184858599
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 16:00 schreef Nismo91 het volgende:
Nja ik denk dat die woningen niet geïsoleerd zijn... ik heb wel een spouw maar daar zit niks in denk ik. Niet te doen hoor, wij hebben al een paar offertes opgevraagd voor spouwmuurisolatie..
3 jaar geleden hier laten vullen; echt een wereld van verschil.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184860011
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 16:51 schreef blomke het volgende:

[..]

3 jaar geleden hier laten vullen; echt een wereld van verschil.
Ja merk je het goed ?? Wil het ook graag doen, nog nooit zon koud huis gehad :{
Ik was hier...
pi_184860767
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 18:04 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Ja merk je het goed ?? Wil het ook graag doen, nog nooit zon koud huis gehad :{
Hier ook !! Uitbouw laten isoleren, scheelt zoveel..
Ik zwaai naar dieren.
pi_184863914
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 18:04 schreef Nismo91 het volgende:
Ja merk je het goed ?? Wil het ook graag doen, nog nooit zon koud huis gehad :{
Isoleermannen geholpen bij het inladen van hun gereedschap, loop door het huis, gelijk het gevoel…egale warmte. Naar boven voelen aan de radiatoren of ze heet zijn…lauw…naar beneden gelopen om de mannen uit te zwaaien, weer aan de radiatoren voelen of ze te heet zijn…ook lauw. Gewoon een egaal warm huis i.p.v. kilte op de kamers boven…hadden we dat nou maar 10 jaar eerder gedaan….
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184864194
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 21:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Isoleermannen geholpen bij het inladen van hun gereedschap, loop door het huis, gelijk het gevoel…egale warmte. Naar boven voelen aan de radiatoren of ze heet zijn…lauw…naar beneden gelopen om de mannen uit te zwaaien, weer aan de radiatoren voelen of ze te heet zijn…ook lauw. Gewoon een egaal warm huis i.p.v. kilte op de kamers boven…hadden we dat nou maar 10 jaar eerder gedaan….
Klinkt prima ! Zal even iets laten weten als het bij ons gedaan is :)
Ik was hier...
pi_184868070
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:25 schreef dujour het volgende:
Ik vind het niet schrikbarend, 5,2 gj is vergelijkbaar met 166,4 m3 gas. Ik zit beduidend hogere deze maand
ik zat in januari op 440m3 gas. jaren 30 matig geisoleerd maar wel een stuk kleiner huis.

vraag eens aan je buren wat hun gebruik is.

overigens gebruik ik in 3 maanden winter ongeveer de helft van mijn gas. dan zou je op zo'n 30g uitkomen dit jaar. is dat veel?
pi_184881695
Wat heb je als vloerbedekking in de woning . Plavuizen,houten vloer of iets anders?
pi_184897156
Kalksteen vloer,

30Gj is wel waar ik nu naar streef. En niet hoger uit te komen. Ben benieuwd wat de warmtebox in de zomermaanden ondanks geen gebruik toch nog aan sluipverbruik heeft..
  vrijdag 8 februari 2019 @ 20:21:46 #93
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184902585
Kom net thuis, sinds gisteravond stond de verwarming uit, is 18,9 graden. Huis lijkt me goed geïsoleerd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')