abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184777925
registreer om deze reclame te verbergen
Beste FOK-ers,

Wil even jullie visie hierop.

Wij zijn sinds 14 december verhuisd.
Naar een 2-onder-1 kap woning, 192m2, 720m3 uit 2007-2008. HR++ glas. Schuindak.
Goede isolatie aanwezig dus zou je zeggen. Wij zijn aangesloten op de stadsverwarming.

Ondanks dit, heb ik het idee dat het erg koud wordt in huis. Het kan aan mij liggen ik heb slecht vergelijkingsmateriaal (lees: tussenwoning-nieuwbouwwoning 2017, Triple-glas).

Wij hebben in de maand januari 5,2 GJ verbruikt. En dan hebben wij alleen de vloerverwarming(70m2) aan op 20,5-21,0. En af een toe boven een radiator op slaapkamer noordzijde (omdat die zo ontzettend koud wordt). Liefste zou ik op bovenverdieping de kachels vaker aan hebben, maar wil toch nog een enigzins betaalbare energierekening hebben.

Wat ik het meest opmerkelijke vind is dat mijn buitenmuren, dus alle muren behalve aangrenzend aan de buren, vrij koud aan voelen.

Hebben jullie tips-trucs om eea uit te sluiten.. is dit een normale situatie of heb ik ergens een bouwkundig probleem?

Mogelijk te weinig informatie gegeven, maar vraag maar raak, wellicht komen we dan wat verder.
pi_184778019
Zit er wel spouwmuurisolatie in ?
pi_184778042
Ik kan dat niet met zekerheid zeggen natuurlijk, maar ik geloof dat dit verplicht was vanaf 1986 ofzoiets? Dit is ook niet gemakkelijk te controleren natuurlijk.
pi_184778084
Dat is een best hoog verbruik denk ik. Een modern appartement verbruikt tegenwoordig 7,5 tot 10 gj per jaar. Jij zou dan gevoelsmatig niet hoger als 15 moeten zitten per jaar. Misschien eens met een warmtebeeldcamera de boel checken op lekken.
pi_184778088
Ik vind het niet schrikbarend, 5,2 gj is vergelijkbaar met 166,4 m3 gas. Ik zit beduidend hogere deze maand
pi_184778138
Ter info, wij hebben een apart warm tapwater systeem, dus hier wordt de warmte niet voor gebruikt....
pi_184778339
Je verwarming waterzijdig inregelen???
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_184778394
Doe een thermische scan als je het wil controleren.

https://www.milieucentraa(...)paren/warmtebeelden/
pi_184778447
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:38 schreef Chinless het volgende:
Je verwarming waterzijdig inregelen???
Verklaar u nader :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:42 schreef Bastoenie het volgende:
Doe een thermische scan als je het wil controleren.

https://www.milieucentraa(...)paren/warmtebeelden/
Lijkt de beste oplossing ja !
pi_184778525
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:44 schreef zoezoekie het volgende:

[..]

Verklaar u nader :)

[..]

Lijkt de beste oplossing ja !
Ik moet wel zeggen dat wij een nieuwbouwwoning hebben uit 2014. Wij hebben beneden ook vloerverwarming en in de winter heb ik nu lopen spelen met aantal graden. Een halve graad verschil doet voor mijn gevoel veel tussen koud en warm. En zeker bij koud weer verbruiken wij ook schrikbarend veel gas. Gemiddeld zitten we wel lager tov anderen.
pi_184778582
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:16 schreef zoezoekie het volgende:
Beste FOK-ers,

Wil even jullie visie hierop.

Wij zijn sinds 14 december verhuisd.
Naar een 2-onder-1 kap woning, 192m2, 720m3 uit 2007-2008. HR++ glas. Schuindak.
Goede isolatie aanwezig dus zou je zeggen. Wij zijn aangesloten op de stadsverwarming.

Ondanks dit, heb ik het idee dat het erg koud wordt in huis. Het kan aan mij liggen ik heb slecht vergelijkingsmateriaal (lees: tussenwoning-nieuwbouwwoning 2017, Triple-glas).

Wij hebben in de maand januari 5,2 GJ verbruikt. En dan hebben wij alleen de vloerverwarming(70m2) aan op 20,5-21,0. En af een toe boven een radiator op slaapkamer noordzijde (omdat die zo ontzettend koud wordt). Liefste zou ik op bovenverdieping de kachels vaker aan hebben, maar wil toch nog een enigzins betaalbare energierekening hebben.

Wat ik het meest opmerkelijke vind is dat mijn buitenmuren, dus alle muren behalve aangrenzend aan de buren, vrij koud aan voelen.

Hebben jullie tips-trucs om eea uit te sluiten.. is dit een normale situatie of heb ik ergens een bouwkundig probleem?

Mogelijk te weinig informatie gegeven, maar vraag maar raak, wellicht komen we dan wat verder.
Ik lees net dat 1GJ overeen komt met 30m3 gas dus je hebt 160m3 gas verbruikt in januari.
Ik zit op 200m3 excl warm water met een kleiner huis.
pi_184778882
Ik snap het, in onze vorige woning redden wij het met zon 20GJ per jaar, vandaar dat ik mijn verbruik schikbarend vond. En dan gaat het verder niet alleen om het verbruik, maar ook het gevoel van de koud in huis. In het oude huis had ik het werkelijk nooit koud, en had de kachel bijna niet aan.
pi_184779189
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:48 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Ik moet wel zeggen dat wij een nieuwbouwwoning hebben uit 2014. Wij hebben beneden ook vloerverwarming en in de winter heb ik nu lopen spelen met aantal graden. Een halve graad verschil doet voor mijn gevoel veel tussen koud en warm. En zeker bij koud weer verbruiken wij ook schrikbarend veel gas. Gemiddeld zitten we wel lager tov anderen.
Wat moet ik precies inregelen, de vloerverwarming bedoel je? Wij hebben stadsverwarming namelijk.
pi_184779294
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 20:18 schreef zoezoekie het volgende:

[..]

Wat moet ik precies inregelen, de vloerverwarming bedoel je? Wij hebben stadsverwarming namelijk.
Stadsverwarming weet ik niet. Je moet vloerverwarming wel op de juiste manier inregelen anders werkt het niet goed. Heeft met meerdere instellingen te maken van je pomp tot de hr ketel. Heb je al eens met de buren gesproken of die hetzelfde ervaren?
  zaterdag 2 februari 2019 @ 20:24:17 #15
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_184779347
Gewoon extra trui. Zo koud is het niet in nederland
Hungarian GP "Was that who I think it was?" Ricciardo is reported to have asked his Red Bull engineers over team radio. "Sore loser."
Bahrein GP “Such a dickhead” Hamilton over maxxie
pi_184779414
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 20:22 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Stadsverwarming weet ik niet. Je moet vloerverwarming wel op de juiste manier inregelen anders werkt het niet goed. Heeft met meerdere instellingen te maken van je pomp tot de hr ketel. Heb je al eens met de buren gesproken of die hetzelfde ervaren?
Die komen binnenkort op de koffie dus ga het eens overleggen ja! Vloerverwarmingsgroepen staan allemaal voluit open, en de aanvoer op 45C, retour op 40C. Weet niet of we daar nog iets in kunnen optimaliseren.

Daarbij wil ik ook het Honeywell Evohome systeem aanschaffen, zodat ik de kamers boven ook op n behagelijke temp kan houden.

Daarbij valt het me op dat ik vaak condens heb aan binnenkant van me glas in de slaapkamer, maar ook in de andere kamers, we slapen met de deur open. Overdag raam half uurtje open. Met de kou nu hebben we het ventilatierooster dicht..
pi_184779953
quote:

Wat is de GJ prijs? Overigens heb ik (in een kleiner, maar wel vrijstaand, 108 jaar oud huis) in 3 weken ruim 150m3 gebruikt, incl warm water.
pi_184780009
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 20:26 schreef zoezoekie het volgende:
Vloerverwarmingsgroepen staan allemaal voluit open, en de aanvoer op 45C, retour op 40C. Weet niet of we daar nog iets in kunnen optimaliseren.
Zier er niet onsoortig uit. Warmer zou niet nodig moeten zijn. Nu eerst de isolatie controleren d.m.v. warmtelekken opsporen.
pi_184780111
Lijkt me een plan ja, ga ik regelen.

Daarbij de temp die de buizen in gaat is 41C dus dat lijkt in orde. En tja vloerverwarming duurt helaas lang voordat het warm is in huis, helemaal met zon grote oppervlakte.. Krijg net weer een whatsappje vanuit huis, dat het zo koud is..
pi_184781655
Zet je de thermostaat flink lager als je weg gaat? Dat kan een oorzaak zijn namelijk. Met vloerverwarming warmt de boel traag op en is het zuiniger om nauwelijks verlaging toe te passen als je weg gaat. Als je dan de boel redelijk gelijkmatig houdt qua temperatuur dan wordt het nooit erg koud en zou je redelijk zuinig moeten stoken.
pi_184782195
quote:
Jij vindt het met dit kutweer serieus hoogst opmerkelijk dat je buitenmuren koud aanvoelen? Het is winter; wat verwacht je dan??? 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184783616
Nou ja een goed ge´soleerde spouwmuur hoeft niet koud aan te voelen als het huis verwarmd wordt hoor...
Langzaam maar zeker.
pi_184783668
Lijkt me helemaal geen gek verbruik. Ik vind het zelfs aan de lage kant. Dat verklaart wellicht ook waarom het koud aanvoelt.

Ik zit in een tussenwoning van 120m2 uit 2015 op een verbruik van 3.5GJ in januari. Dat is voor warm water en verwarming. Het warm waterdeel is 0.4GJ, dus pak en beet 3GJ voor verwarmen. Aangezien jouw woning 50% groter is en je daar bovenop nog eens 50% meer gevel hebt, zou je een verbruik mogen verwachten wat ruim 2x zo hoog ligt als dat van mij, dus 6GJ. En daar zit je ruim onder en dat bij een oudere woning.

Ik gebruik overigens nog geen 18GJ in een jaar en dus 3.5GJ in januari. Dus mijn jaarverbruik is 5x dat van januari. Bij jou zal dat getal nog iets lager liggen, aangezien je warm tapwater ergens anders vandaan haalt. Je jaarverbruik zal dus niet boven 20GJ komen, hetzelfde dus als je vorige woning. Lijkt me niet gek als je van tussenwoning naar twee-onder-een-kap bent gegaan.
pi_184784099
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 22:53 schreef Schuifpui het volgende:
Lijkt me helemaal geen gek verbruik. Ik vind het zelfs aan de lage kant. Dat verklaart wellicht ook waarom het koud aanvoelt.

Ik zit in een tussenwoning van 120m2 uit 2015 op een verbruik van 3.5GJ in januari. Dat is voor warm water en verwarming. Het warm waterdeel is 0.4GJ, dus pak en beet 3GJ voor verwarmen. Aangezien jouw woning 50% groter is en je daar bovenop nog eens 50% meer gevel hebt, zou je een verbruik mogen verwachten wat ruim 2x zo hoog ligt als dat van mij, dus 6GJ. En daar zit je ruim onder en dat bij een oudere woning.

Ik gebruik overigens nog geen 18GJ in een jaar en dus 3.5GJ in januari. Dus mijn jaarverbruik is 5x dat van januari. Bij jou zal dat getal nog iets lager liggen, aangezien je warm tapwater ergens anders vandaan haalt. Je jaarverbruik zal dus niet boven 20GJ komen, hetzelfde dus als je vorige woning. Lijkt me niet gek als je van tussenwoning naar twee-onder-een-kap bent gegaan.
Hoe kun je zien hoeveel van je verbruik van warm water komt?

+1 op de rest overigens, 115m2 tussenwoning van 2017 hier en verbruik januari 3,79 incl warm water en thermostaat op 21.8 graden. Jaarverbruik 20GJ. Dus ook hier is januari bijna 20% van het jaarverbruik.
pi_184784155
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:11 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Hoe kun je zien hoeveel van je verbruik van warm water komt?

+1 op de rest overigens, 115m2 tussenwoning van 2017 hier en verbruik januari 3,79 incl warm water en thermostaat op 21.8 graden. Jaarverbruik 20GJ. Dus ook hier is januari bijna 20% van het jaarverbruik.
Ik noteer het met enige regelmatig. In de zomer staat de verwarming nooit aan en zit m'n verbruik op zo'n 0.4GJ. :P
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')