abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:17:44 #1
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_184759371
Beste lieve FOK!-ers.

Ik heb een best vervelend probleem.
Mijn PC met Windows 7 crashed sinds anderhalve week. Het gebeurt ongeveer na een minuut of dertig. Ik loop vaak van mijn PC weg omdat er downloads plaatsvinden.

Ik zal zo op mijn mobiel even het beeld uploaden wat ik te zien krijg en hieronder zetten;



-Edit-

Wat heb ik al gedaan:

* Windows 7 opnieuw geïnstalleerd (verse installatie, oude bestanden weggegooid)
* CCleaner gebruikt
* Avast Antivirus laten scannen
* Spybot Search and Destroy laten scannen

Hoe de piemel fix ik dit?
Als ik de windows 7 dvd erin prop, kan ik op enter drukken, maar dan start de pc opnieuw op en komt er geen boot of iets dergelijks.
pi_184759396
Krijg je een specifieke foutcode te zien?
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:41:26 #3
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_184759898
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:18 schreef -mosrednA het volgende:
Krijg je een specifieke foutcode te zien?
Zie OP.

Ik probeer te kijken of ik wat met die foutcode kan.

Vind het wel vreemd. Schijnt een probleem in de BIOS wat betreft de bootvolgorde te zijn.

Maar frappant dat ik dan last krijg van die probleem als ik gewoon in Windows kan komen.
pi_184759957
Heb je ff een overzicht van waaruit je systeem bestaat?

En hoe oud is je voeding? En van welk merk?
  vrijdag 1 februari 2019 @ 21:14:44 #5
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_184760642
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:43 schreef -mosrednA het volgende:
Heb je ff een overzicht van waaruit je systeem bestaat?

En hoe oud is je voeding? En van welk merk?
Zal morgen even kijken en wat specs plaatsen. :(

Vind dit wel kut.
pi_184760689
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:14 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Zal morgen even kijken en wat specs plaatsen. :(

Vind dit wel kut.
Maakt het wel makkelijker. Heb je geen ander moederbordje liggen? Of een andere voeding?
pi_184760705
Zou evt ook je bios batterij kunnen zijn die leeg is. Kans is wel klein tho
  vrijdag 1 februari 2019 @ 21:29:20 #8
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_184760945
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:16 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Maakt het wel makkelijker. Heb je geen ander moederbordje liggen? Of een andere voeding?
No spare parts ;(

Maarja als het de voeding was, dan moet de pc juist uitgaan of een blue screen geven, linkt me?
pi_184761114
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:29 schreef RickoKun het volgende:

[..]

No spare parts ;(

Maarja als het de voeding was, dan moet de pc juist uitgaan of een blue screen geven, linkt me?
Voor zo ver ik weet niet per sé. Een PSU die niet helemaal lekker meer is kan een hoop vage problemen geven. Dat is meestal het eerste wat ik probeer uit te sluiten.

Maar je zou evt het volgende kunnen proberen;

Ga voor de lol eens in je bios, en verander daar een setting. Bijvoorbeeld een wachtwoord op je bios. Als die settings veranderen nadat je “windows is gecrashed”, dan springt je mobo blijkbaar terug naar default settings. Dat zou dan evt aan een lege bios batterij kunnen liggen.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 21:37:40 #10
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_184761145
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:36 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Voor zo ver ik weet niet per sé. Een PSU die niet helemaal lekker meer is kan een hoop vage problemen geven. Dat is meestal het eerste wat ik probeer uit te sluiten.

Maar je zou evt het volgende kunnen proberen;

Ga voor de lol eens in je bios, en verander daar een setting. Bijvoorbeeld een wachtwoord op je bios. Als die settings veranderen nadat je “windows is gecrashed”, dan springt je mobo blijkbaar terug naar default settings. Dat zou dan evt aan een lege bios batterij kunnen liggen.
Hmmm, goede tip. Kan ik dat in elk geval uitsluiten. Zal ik morgen even proberen.
pi_184766700
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:37 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Hmmm, goede tip. Kan ik dat in elk geval uitsluiten. Zal ik morgen even proberen.
Succes ^O^
pi_184768883
Ik heb een keer zo'n probleem gehad dat toen werd opgelost door het bijwerken van de firmware van de SSD. (Samsung EVO.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 15:30:45 #13
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_184773817
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 10:45 schreef Molurus het volgende:
Ik heb een keer zo'n probleem gehad dat toen werd opgelost door het bijwerken van de firmware van de SSD. (Samsung EVO.)
Bedankt voor je input. Zal even kijken.
pi_184774050
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 15:30 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Bedankt voor je input. Zal even kijken.
Dat leidde bij mij in elk geval tot onvoorspelbare en onverklaarbare crashes van het OS, ook na herinstallatie van Windows.

Als Windows herinstallatie je probleem niet oplost dan moet je het al gauw zoeken in een hardwareprobleem... in mijn geval was dat verouderde hardware firmware die dat - kennelijk - kon veroorzaken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_184777010
PC openschroeven; alle kabeltjes controleren; de cpu koeler zachtjes beetje heen en weer schudden (daarmee zet je de cpu als die een tiende mm. verkeerd zit door de trillingen van de koeler).
Bios resetten middels jumper en/of de batterij er even uithalen.

Pc opstarten en direct naar de bios toe. (Asus mobo:druk op delete) Vooral kijken of de boot sequence klopt, zodat tie eerst de C:/ schijf aanspreekt.

Een, wat oudere, Award bios (van Asus mobo's) vergeet een enkele keer de SSD te vermelden. Krijgt dan plotseling een 'hickup'. Beetje klooien met HD herkenning en boot volgorde, lost dat op.

Als je vanaf de Win cd wilt opstarten moet de bootvolgorde goed zijn, bijv. HD; CD/DVD; other device. Kan je in je bios aanpassen.

Daarnaast krijg je tijdens het opstarten heel even de optie te zien van: opstarten vanaf CD...ok. push any button.
Moet je snel een knop indrukken, anders starttie door naar windows, waar hij in jouw geval blijft hangen.
Bij sommige mobo's kan je tijdens het begin van opstarten F12 indrukken om in een opstartmenu te komen.

Hoop dat je een boekje bij je mobo hebt gekregen. Daar staan alle instellingen in vermeld. Zo niet, dan even op de site van de fabrikant zoeken.
:)
pi_184784558
Wat Molorus zegt heb ik ook gehad. SSD crashte gewoon na x aantal minuten en na een firmupdate was het prima. Weet niet of het de oplossing voor dit is maar ja.

Maar goed begrijp zelf de piemel van dit stukje:
quote:
Wat heb ik al gedaan:
* Windows 7 opnieuw geïnstalleerd (verse installatie, oude bestanden weggegooid)

Als ik de windows 7 dvd erin prop, kan ik op enter drukken, maar dan start de pc opnieuw op en komt er geen boot of iets dergelijks.
Je hebt windows 7 opnieuw geinstalleerd maar daarna lijkt het alsof je niet weet hoe je windows 7 moet installeren (lijkt voor mij alsof je een boot van de windows7 dvd verwacht om te kunnen installeren).. Wat mis ik?

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2019 23:34:42 ]
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 3 februari 2019 @ 01:48:39 #17
39237 crew  H_T
2733
pi_184787066
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 10:45 schreef Molurus het volgende:
Ik heb een keer zo'n probleem gehad dat toen werd opgelost door het bijwerken van de firmware van de SSD. (Samsung EVO.)
Ik heb een Samsung Evo en soortgelijke problemen gehad. Meteen dus een firmware update gedaan :)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_184787094
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 01:48 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Ik heb een Samsung Evo en soortgelijke problemen gehad. Meteen dus een firmware update gedaan :)
Het duurde bij mij wel even voor ik doorhad dat het daaraan kon liggen. Ik ben wel benieuwd of TS hetzelfde probleem heeft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 3 februari 2019 @ 01:53:28 #19
39237 crew  H_T
2733
pi_184787126
quote:
7s.gif Op zondag 3 februari 2019 01:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het duurde bij mij wel even voor ik doorhad dat het daaraan kon liggen. Ik ben wel benieuwd of TS hetzelfde probleem heeft.
Of het voor mij verschil maakt of niet, ik ben sowieso blij met de tip ^O^
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_184787156
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 01:53 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Of het voor mij verschil maakt of niet, ik ben sowieso blij met de tip ^O^
Dat merk je snel genoeg, tenminste, als je echt hetzelfde probleem hebt/had. Mijn PC kon niet langer dan een half uur draaien zonder te crashen. En dat vanaf een schone Windows 7 installatie.

Maar bijwerken van de firmware kan sowieso geen kwaad. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 3 februari 2019 @ 01:57:16 #21
39237 crew  H_T
2733
pi_184787168
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 01:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat merk je snel genoeg, tenminste, als je echt hetzelfde probleem hebt/had. Mijn PC kon niet langer dan een half uur draaien zonder te crashen. En dat vanaf een schone Windows 7 installatie.
Ik haalde aanzienlijk langer dan dat (hele dag was geen probleem), maar van de week wel een crash gehad waarna Windows niet meer wilde opstarten, ook niet na meerdere reboots. Toen de pc een paar uur had uitgestaan wilde het in een keer, wat ik erg vreemd vond. Paar weken geleden kwam ik Windows helemaal niet meer in, dus wie weet
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_184787179
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 01:57 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Ik haalde aanzienlijk langer dan dat (hele dag was geen probleem), maar van de week wel een crash gehad waarna Windows niet meer wilde opstarten, ook niet na meerdere reboots. Toen de pc een paar uur had uitgestaan wilde het in een keer, wat ik erg vreemd vond. Paar weken geleden kwam ik Windows helemaal niet meer in, dus wie weet
Hmm.. ook geen vreemde entries in je event viewer?

Laten we hopen dat de firmware update het oplost. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 3 februari 2019 @ 02:00:55 #23
39237 crew  H_T
2733
pi_184787205
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 01:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hmm.. ook geen vreemde entries in je event viewer?

Laten we hopen dat de firmware update het oplost. :)
Nog niet naar gekeken. Als het niet helpt zoek ik wel verder, waarbij de oudste harde schijf sowieso een verdachte gaat worden
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_184787281
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 01:55 schreef Molurus het volgende:

[..]


Maar bijwerken van de firmware kan sowieso geen kwaad. ;)
Dat zou ik niet te hard zeggen. Ik zou alleen firmware updaten als het een probleem oplost waar ik last van heb.

Ps. Van dat standaard Tweakers advies word ik ook moe; gooi dr maar een nieuwe psu in, dat zal t wel zijn. (ja, er zit een kerk van waarheid in)

Gegroet, 5+jr pro ervaring pc hardwaretroubleshooting. (nee, niet zo'n puisterige kutpuber die al 2x een systeem in mekaar gezet heeft)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_184787294
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 02:09 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Dat zou ik niet te hard zeggen. Ik zou alleen firmware updaten als het een probleem oplost waar ik last van heb.
Zonder aanhoudende problemen na herinstallatie van Windows zou ik dat waarschijnlijk ook niet hebben gedaan. Maar met SSD firmware kan het niet zo heel veel kwaad. BIOS firmware updates zou ik wel voorzichtiger mee zijn. Als dat misgaat heb je echt een gigantisch probleem. Een SSD vervangen in een noodgeval is op zich niet zo heel kostbaar.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_184787340
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 02:09 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Ps. Van dat standaard Tweakers advies word ik ook moe; gooi dr maar een nieuwe psu in, dat zal t wel zijn. (ja, er zit een kerk van waarheid in)

Gegroet, 5+jr pro ervaring pc hardwaretroubleshooting. (nee, niet zo'n puisterige kutpuber die al 2x een systeem in mekaar gezet heeft)
Ja, of zoals hierboven... klooien met de koeler van de CPU en jumpers/batterij van de BIOS. Je hebt er zeer waarschijnlijk geen ruk aan, en best een grote kans om schade aan te richten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_184787344
Ja, SSD firmware is nogal notoir om rare meuk te veroorzaken, dat was ik ook weer een beetje vergeten.

Mijn pro-ervaring was voor t SSD tijdperk. :)

P4 RDRAM anyone? :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_184787362
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 02:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zonder aanhoudende problemen na herinstallatie van Windows zou ik dat waarschijnlijk ook niet hebben gedaan. Maar met SSD firmware kan het niet zo heel veel kwaad. BIOS firmware updates zou ik wel voorzichtiger mee zijn. Als dat misgaat heb je echt een gigantisch probleem. Een SSD vervangen in een noodgeval is op zich niet zo heel kostbaar.
BIOS update kan tegenwoordig toch bijna niet meer fout gaan? (Gigabyte DualBios ftw, haha)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_184800331
Bedenk me nu opeens dat ik zoiets ook wel eens heb gehad; na pakweg een half uur viel de pc telkens uit.

Ik heb mij toen kapot gezocht naar de oorzaak.

Bleek dat de CPU te warm werd, omdat de koeler, door zijn eigen gewicht, een ietsiepietsie was doorgezakt (met het blote oog niet te zien), ondanks de backplate.
Nieuwe pasta; goed vastschroeven en gaan met die banaan :)
pi_184831014
Klinkt als een verrotte SSD. Kan je met een tooltje als CrystalDiskMark je SMART waardes hier neerzetten?
pi_184850396
Doe even een geheugentest in de Windows RE-omgeving.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 10 februari 2019 @ 11:00:22 #32
39237 crew  H_T
2733
pi_184933276
Firmware-update van de SSD heeft bij mij niet geholpen. Bij het booten net leek het alsof de SSD niet gelezen kon worden met alleen een knipperend streepje in beeld, waarna hij naar de volgende boot priority ging -O-
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')