abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 1 februari 2019 @ 06:32:13 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184745562
https://www.telegraaf.nl/(...)ging-pensioenoverleg

Het pensioenstelsel dateert uit de tijd dat men 40 jaar bij dezelfde baas bleef en een garantie kreeg van de pensioenfondsen dat men 70% van het laatst verdiende loon zou krijgen op 65 jaar , genaamd: het Eindloonstelsel
Nu iedere sukkel 85 jaar oud wordt en de jongeren flex banen, Uberjobs en ZZP er zijn is het pensioenstelsel zwaar achterhaalt , zeker nu de vaste baan ook niet meer vast is

Men hoeft geen garantie meer, men wil gewoon een vaste pensioenuitvoerder, het spaarsaldo zien groeien en een uitkering op afroep

Sinds 2006 hebben we het Middelloonstelsel en dat is gewoon oplichting, en jongeren hebben soms in wel 8 potjes en stukje pensioen zitten
Jongeren leggen een gelijk percentage in als ouderen en dat rendeert 40 jaar , terwijl de inleg van ouderen ( die al een flink deel eindloonstelsel hebben) soms maar 5 jaar rendeert
Kortom het rammelt aan alle kanten , maar pensioenfondsen met hun 1500 miljard willen niet veranderen , maar graag de leeftijd van uitkeren nog veel verder opschuiven :W _O-

Het is tijd voor de beschikbare premieregeling met veel meer keuze in bedrag, doel en uitkeer periode voor de client

quote:
Minister doet open uitnodiging pensioenoverleg
Door JORN JONKER

57 min geleden in BINNENLAND

DEN HAAG - Het kabinet mikt op nieuwe onderhandelingen over een pensioenakkoord. Minister Koolmees (Sociale Zaken) wil daarover een open uitnodiging aan de bonden doen.

Minister Koolmees in de Kamer.
Naar verwachting spreekt de ministerraad zeer binnenkort over de langverwachte pensioenbrief van Koolmees.
Ingewijden weten dat hij daarin niet - zoals eerder wel werd besproken in Den Haag - zelfstandige stappen tot pensioenhervorming zal aankondigen. Het stelsel hervormen moet dus toch vooral samen met de polder gebeuren.
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 21:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Verschil is: ik ben niet in loondienst, ik ben ZZP'er en regel m'n pensioen zelf, daar heb ik geen overheidsbemoeienis bij nodig.
Nee, maar dan is het verschil met de reguliere loonslaaf te groot
En pensioenfondsen zijn voor binnenhalen en niet uitkeren

quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 20:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waar zie je dat van die ZZP’ers en pensioenpremie?
zit in de pensioen stelsel hervorming
https://www.telegraaf.nl/(...)ging-pensioenoverleg

quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 21:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat kan. Ik ken heel veel gewoon personeel in loondienst dat het ook niet wil. Die kunnen er ook niet vanaf.
Klopt en dat moet veranderen
Het pensioen bovenop de AOW moet een keuze zijn en een netto aflossing van je hypotheek ipv gedwongen pensioensparen moet mogelijk worden

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 01-02-2019 11:10:14 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184748298
Het beste gewoon al het pensioengeld direct overmaken naar de ECB, dan hebben hun ook eens een kleine meevaller en werken wij gewoon een jaartje of tien door (of hoe ver we ook nog mogen halen).
pi_184749091
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

weg
Normaal leg je in het begin weinig in en later hoe ouder je wordt meer. Omdat men vroeger vond dat over je gehele arberidtermijn hetzelfde bedrag moet betalen is het uitgesmeerd. Dus als je jong bent betaal je teveel en hoe ouder je wordt des de minder het wordt tov wat zou moeten.
Vele ouderen hebben dus teveel ingelegd en willen dit geld dan terecht terug. Omdat dit om miljarden gaat, gaat het nooit lukken om een eerlijk ander stelsel te introduceren, omdat de overheid niet dat geld wil teruggeven.
Ik ga ook mijn teveel ingelegde premie terugeisen als er een ander stelsel komt en ik niet wordt gecompenseerd hiervoor.
Dit is gedoemd om te mislukken. Laat ze liever de oorzaak aanpakken en de centrale bankers in het gevang stoppen.

[ Bericht 13% gewijzigd door trein2000 op 01-02-2019 12:36:08 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 11:29:57 #4
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184749215
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 06:32 schreef michaelmoore het volgende:
Klopt en dat moet veranderen
Het pensioen bovenop de AOW moet een keuze zijn en een netto aflossing van je hypotheek ipv gedwongen pensioensparen moet mogelijk worden
Dat zou de AOW niet echt betaalbaar houden. Het aanvullend pensioen en de AOW zijn inkomens die je nu kunt belasten volgens de IB (>AOW-leeftijd) terwijl mensen die opteren voor alleen AOW een relatief goede bruto/netto-verhouding ontvangen. Met andere woorden, aanvullende pensioenen houden het mogelijk voor jongeren om via het omslagstelsel de premies te blijven betalen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_184749326
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:29 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat zou de AOW niet echt betaalbaar houden. Het aanvullend pensioen en de AOW zijn inkomens die je nu kunt belasten volgens de IB (>AOW-leeftijd) terwijl mensen die opteren voor alleen AOW een relatief goede bruto/netto-verhouding ontvangen. Met andere woorden, aanvullende pensioenen houden het mogelijk voor jongeren om via het omslagstelsel de premies te blijven betalen.
Misschien moet je ook niet volledig uit pensioen kunnen stappen, maar dat je het in elk geval tijdelijk kunt stopzetten. Bijvoorbeeld 10 jaar. De periode dat je net een huis hebt gekocht (hoge lasten, nemen af omdat je verplicht af lost) en kinderen krijgt (veel kosten).


Ik weet dat mijn situatie nogal specifiek is, maar op dit moment spaart mijn vrouw voor pensioen (ik zelf heb geen inkomen, chronisch ziek zonder zicht op uitkering), terwijl ons gezamelijke AOW straks een veel hoger inkomen is dan haar huidige inkomen nu en onze kosten nu hoger zijn dan ze straks zullen zijn. We sparen nu dus verplicht in magere tijden, om in veel rijkere tijden nog meer te hebben. Absurd, natuurlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_184749401
Ik ga als ZZP’er geen pensioenpremie betalen, ik zoek wel een constructie die dat oplost.
pi_184749452
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:37 schreef MaGNeT het volgende:
Ik ga als ZZP’er geen pensioenpremie betalen, ik zoek wel een constructie die dat oplost.
Ik gok dat ze het zo zullen vormgeven dat ZZPers boven een bepaald uurtarief buiten schot blijven. Zo maken ze onderscheid tussen echte ondernemers en gedwongen ZZPers.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_184749465
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik gok dat ze het zo zullen vormgeven dat ZZPers boven een bepaald uurtarief buiten schot blijven. Zo maken ze onderscheid tussen echte ondernemers en gedwongen ZZPers.
Ik heb geen uurtarief, dus geen idee hoe ze dat willen doen.
pi_184749528
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb geen uurtarief, dus geen idee hoe ze dat willen doen.
Ze zijn toch al veel verder met de lancering van het minimum uurtarief voor ZZPers, dus ik neem aan op dezelfde methode.

Lees hier maar: https://www.kvk.nl/advies(...)-en-wet-dba-opt-out/

Iets in deze trant zal per 1 januari 2021 moeten worden ingevoerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 1 februari 2019 @ 12:01:09 #10
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184750028
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]


Normaal leg je in het begin weinig in en later hoe ouder je wordt meer.
Nee dat is niet waar , iedereen betaalt een gelijk percentage van het loon

quote:
Dus als je jong bent betaal je teveel en hoe ouder je wordt des de minder het wordt tov wat zou moeten.
dat klopt
quote:
Vele ouderen hebben dus teveel ingelegd en willen dit geld dan terecht terug.
Omdat dit om miljarden gaat, gaat het nooit lukken om een eerlijk ander stelsel te introduceren, omdat de overheid niet dat geld wil teruggeven.
Jawel er komt een ander pensioenstelsel

.

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 01-02-2019 12:17:06 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184750407
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ze zijn toch al veel verder met de lancering van het minimum uurtarief voor ZZPers, dus ik neem aan op dezelfde methode.

Lees hier maar: https://www.kvk.nl/advies(...)-en-wet-dba-opt-out/

Iets in deze trant zal per 1 januari 2021 moeten worden ingevoerd.
Vreemd verhaal, ik ben zelfstandige, ik heb geen personeel maar werk ook niet tegen een uurtarief.

Ik heb inmiddels 5 Youtube kanalen, enkele sites, ik fotografeer (en verkoop soms een foto), etc. Dat is allemaal in eigen opdracht, als ik een idee heb en er zin in heb.

Daarnaast zet ik bijvoorbeeld tapes over op DVD (naja, USB stick tegenwoordig) voor een vaste prijs per tape. Maar dat is maar 1/10e van m'n inkomen. Ik geef het wel netjes op.

Pensioen regel ik zelf (niet in een fonds), daarnaast heb ik geen hypotheek, verhuur ik m'n 2e woning (ook afgelost) en red ik me zo wel.

Ofwel: ik hoef geen overheidsbemoeienis, anders was ik wel in loondienst gebleven (of weer gegaan)
  vrijdag 1 februari 2019 @ 12:18:48 #12
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184750480
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 12:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vreemd verhaal, ik ben zelfstandige, ik heb geen personeel maar werk ook niet tegen een uurtarief.

Ik heb inmiddels 5 Youtube kanalen, enkele sites, ik fotografeer (en verkoop soms een foto), etc. Dat is allemaal in eigen opdracht, als ik een idee heb en er zin in heb.

Daarnaast zet ik bijvoorbeeld tapes over op DVD (naja, USB stick tegenwoordig) voor een vaste prijs per tape. Maar dat is maar 1/10e van m'n inkomen. Ik geef het wel netjes op.

Pensioen regel ik zelf (niet in een fonds), daarnaast heb ik geen hypotheek, verhuur ik m'n 2e woning (ook afgelost) en red ik me zo wel.

Ofwel: ik hoef geen overheidsbemoeienis, anders was ik wel in loondienst gebleven (of weer gegaan)
Heel juist

geen verplichte pensioenpremie die je nooit meer terug ziet en in de grote smeergeld maffia pot verdwijnt

Ik zie er nog van komen dat er ZZP ers failliet gaan om dat ze hun eigen spaarbedrag niet kunnen betalen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184750752
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 12:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Heel juist

geen verplichte pensioenpremie die je nooit meer terug ziet en in de grote smeergeld maffia pot verdwijnt

Ik zie er nog van komen dat er ZZP ers failliet gaan om dat ze hun eigen spaarbedrag niet kunnen betalen
Sowieso zijn er genoeg ZZP'ers met een omzet van nog geen ¤30.000 omdat ze weinig uren willen maken.
Als je daar kosten, inkopen, inkomstenbelasting en ZVW van hebt betaald, zit je mogelijk onder het sociaal minimum. Maar je hebt wel vrijheid.

Zou je daar nog een pensioenpremie van moeten afdragen, dan moet je een bijbaan gaan zoeken :')

In plaats van dat de overheid de schijnconstructies gaat aanpakken, zoals bezorgers die eigenlijk "ZZP'ers" in loondienst zijn, gaan ze alle ZZP'ers, ook degenen die het wél goed voor elkaar hebben, dwingen tot iets waar je juist niet voor gekozen hebt door ZZP'er te worden.

Reken maar dat ik iedere manier / maas / constructie zal aangrijpen om daar onderuit te komen.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 12:47:09 #14
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184751058
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

Misschien moet je ook niet volledig uit pensioen kunnen stappen, maar dat je het in elk geval tijdelijk kunt stopzetten. Bijvoorbeeld 10 jaar. De periode dat je net een huis hebt gekocht (hoge lasten, nemen af omdat je verplicht af lost) en kinderen krijgt (veel kosten).

Ik weet dat mijn situatie nogal specifiek is, maar op dit moment spaart mijn vrouw voor pensioen (ik zelf heb geen inkomen, chronisch ziek zonder zicht op uitkering), terwijl ons gezamelijke AOW straks een veel hoger inkomen is dan haar huidige inkomen nu en onze kosten nu hoger zijn dan ze straks zullen zijn. We sparen nu dus verplicht in magere tijden, om in veel rijkere tijden nog meer te hebben. Absurd, natuurlijk.
Een tijdelijke stopzetting is in de meeste gevallen desastreus voor je uiteindelijke pensioenopbouw. 10 jaar niet inleggen, zo'n 30 jaar voordat je wil pensioneren (laten we zeggen, tussen een leeftijd van 30 en 40 jaar) maakt dat je onmogelijk aan een pensioen kan komen dat op ~ 70% van je gemiddelde inkomen ligt. Hoewel jullie dus een AOW hebben dat hoger ligt dan je huidige gezinsinkomen, geldt dit niet voor tweeverdieners of een modaal gezin met een huishoudinkomen van 50-60.000 euro. Ik ken meer situaties (vrouw is minder gaan werken, maar heeft vroeger wel fulltime gewerkt) waarbij het pensioeninkomen hoger ligt, maar dat is altijd nog beter dan het tegenovergestelde, waarbij gezinnen de vrijheid hebben om duurdere huizen te kopen en daarmee totaal geen waardevast pensioen zullen kennen. Desastreus voor de huizenmarkt en de inkomenssituatie van senioren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_184751794
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 12:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vreemd verhaal, ik ben zelfstandige, ik heb geen personeel maar werk ook niet tegen een uurtarief.

Ik heb inmiddels 5 Youtube kanalen, enkele sites, ik fotografeer (en verkoop soms een foto), etc. Dat is allemaal in eigen opdracht, als ik een idee heb en er zin in heb.

Daarnaast zet ik bijvoorbeeld tapes over op DVD (naja, USB stick tegenwoordig) voor een vaste prijs per tape. Maar dat is maar 1/10e van m'n inkomen. Ik geef het wel netjes op.

Pensioen regel ik zelf (niet in een fonds), daarnaast heb ik geen hypotheek, verhuur ik m'n 2e woning (ook afgelost) en red ik me zo wel.

Ofwel: ik hoef geen overheidsbemoeienis, anders was ik wel in loondienst gebleven (of weer gegaan)
Dit verhaal speelt toch al sinds het vorige kabinet en is na het regeerakkoord zeer uitgebreid in het nieuws gekomen.


Ik heb geen idee hoe ze het voor types als jij gaan invullen. Het gaat natuurlijk om de ZZPers die worden ingehuurd ipv een gewone medewerker, dat is een zeer groot probleem. Ook in bijvoorbeeld de zorg, waar tegenwoordig zo veel ZZPers rondlopen die gewoon mee ingeroosterd worden... dat is geen ondernemen en wel een reden dat de zorg zo verschrikkelijk duur is. Verder ontduiken ze door hun ZZPerschap alle taken (geen zorgplannen schrijven, gesprekken met familie, zulke dingen) en dragen ze over de eerste 25.000 geen belasting af. Terwijl ze in feite gewoon werk doen wat iemand onder contract prima kan doen.

En dan heb je het ook andersom: grote werkgevers die hun personeel dwingen ZZPer te worden, omdat dat zoveel goedkoper is omdat je dan geen werkgeverslasten hebt. Maar die personeelsleden zijn vervolgens niet beschermd bij arbeidsongeschiktheid, bijvoorbeeld.

Dat probleem moet worden aangepakt. Daar is toch iedereen het inmiddels wel over eens. Hoe ze echte ondernemers daarbij gaan ontzien ben ik ook wel benieuwd naar, de ZZP wet komt dit najaar waarschijnlijk naar de kamer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_184752419
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
de centrale bankers in het gevang stoppen.
:')
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184752459
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb geen uurtarief, dus geen idee hoe ze dat willen doen.
Je werkt toch x uur per week en hebt toch een bepaald inkomen in een jaar. Zijn je winsten zo volatiel?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184752671
Ik snap het niet zo goed, wordt er niet specifiek bijgehouden per persoon hoeveel het ingelegde geld heeft gerendeerd? En wordt er dan niet gedeeld in het risico op wanneer iemand overlijdt?

Cq, je hebt op je 67e 1 miljoen euro dat kan worden uitgekeerd. Gemiddeld leeft jouw generatie nog 20 jaar... Dus 50k per jaar wordt uitgekeerd. (+ nog de verwachte extra rendementen)

Dat eindloonstelsel is gewoon echt dikke onzin, eindig met een hoog loon en je trekt het gespaarde geld van de overige spaarders leeg? Middelloon idem dito wat hier wordt verwoord: Eerder behaalde loon wordt daarmee ondergewaardeerd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 1 februari 2019 @ 14:22:31 #19
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184752979
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:10 schreef ludovico het volgende:
Ik snap het niet zo goed, wordt er niet specifiek bijgehouden per persoon hoeveel het ingelegde geld heeft gerendeerd? En wordt er dan niet gedeeld in het risico op wanneer iemand overlijdt?

Cq, je hebt op je 67e 1 miljoen euro dat kan worden uitgekeerd. Gemiddeld leeft jouw generatie nog 20 jaar... Dus 50k per jaar wordt uitgekeerd. (+ nog de verwachte extra rendementen)

Dat eindloonstelsel is gewoon echt dikke onzin, eindig met een hoog loon en je trekt het gespaarde geld van de overige spaarders leeg? Middelloon idem dito wat hier wordt verwoord: Eerder behaalde loon wordt daarmee ondergewaardeerd.
Voordeel t.o.v. beschikbare premieregeling is wel dat de waarde van je pensioenpotje niet gebonden is aan de situatie ten tijde van uitvoering. Als je nu op middelloon je pensioen ontvangt wordt inderdaad vroeger loon ondergewaardeerd en later loon overgewaardeerd. Maar als je met een beschikbare premieregeling te maken hebt en je brengt 1 miljoen euro naar een verzekeraar/pensioenuitvoerder op je 65e/67e/72e, dan is het afhankelijk van de economische situatie hoe blij een uitvoerder daar op dat moment mee is. In een tijdperk met een lage rente en 'wall of money', krijg je daar minder voor terug dan wanneer je in een crisissituatie (geld is schaars) je geld brengt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_184753053
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Voordeel t.o.v. beschikbare premieregeling is wel dat de waarde van je pensioenpotje niet gebonden is aan de situatie ten tijde van uitvoering. Als je nu op middelloon je pensioen ontvangt wordt inderdaad vroeger loon ondergewaardeerd en later loon overgewaardeerd. Maar als je met een beschikbare premieregeling te maken hebt en je brengt 1 miljoen euro naar een verzekeraar/pensioenuitvoerder op je 65e/67e/72e, dan is het afhankelijk van de economische situatie hoe blij een uitvoerder daar op dat moment mee is. In een tijdperk met een lage rente en 'wall of money', krijg je daar minder voor terug dan wanneer je in een crisissituatie (geld is schaars) je geld brengt.
Dit systeem buit je toch maximaal uit door gewoon ellendig lang als ZZP'er te werken en de laatste jaartjes in loondienst of hoe zit dat?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 1 februari 2019 @ 14:28:27 #21
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184753082
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dit systeem buit je toch maximaal uit door gewoon ellendig lang als ZZP'er te werken en de laatste jaartjes in loondienst of hoe zit dat?
Welk 'systeem'? Ook een middelloonregeling gaat je geen middelloon bieden als je maar 2 jaar opbouwt. Alleen als je gedurende je hele werkende leven pensioen afdraagt zal je op een werkelijk middelloon uitkomen. Een paar jaartjes in loondienst voel je denk ik niet, los van welke werkgever je in vaste dienst zal aannemen als je tot je 63e geZZP't hebt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_184753100
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:22 schreef GSbrder het volgende:
Maar als je met een beschikbare premieregeling te maken hebt en je brengt 1 miljoen euro naar een verzekeraar/pensioenuitvoerder op je 65e/67e/72e, dan is het afhankelijk van de economische situatie hoe blij een uitvoerder daar op dat moment mee is. In een tijdperk met een lage rente en 'wall of money', krijg je daar minder voor terug dan wanneer je in een crisissituatie (geld is schaars) je geld brengt.
Ligt er aan of je de filosofie van inefficiente markten geloofd...

Maar ik snap niet zo goed waarom het terecht zou zijn dat je wordt uitgesloten van risico's van waarde fluctuatie? Vanaf je pensioensleeftijd kan een pensioenfonds ook gewoon je geld beleggen in obligaties. Hoeven ze geen assets voor van de hand te doen, alleen de allocatie van wie wat is wordt ermee veranderd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184753115
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:28 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Welk 'systeem'? Ook een middelloonregeling gaat je geen middelloon bieden als je maar 2 jaar opbouwt. Alleen als je gedurende je hele werkende leven pensioen afdraagt zal je op een werkelijk middelloon uitkomen. Een paar jaartjes in loondienst voel je denk ik niet, los van welke werkgever je in vaste dienst zal aannemen als je tot je 63e geZZP't hebt.
Hoe wordt er dan opgebouwd? Welke criteria worden er gehandhaafd? Het is niet zo simpel dus als "je gemiddeld verdiende loon" maar het aantal gewerkte jaren doet ook mee voor de uitkering.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 1 februari 2019 @ 14:42:14 #24
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184753275
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ligt er aan of je de filosofie van inefficiente markten geloofd...

Maar ik snap niet zo goed waarom het terecht zou zijn dat je wordt uitgesloten van risico's van waarde fluctuatie? Vanaf je pensioensleeftijd kan een pensioenfonds ook gewoon je geld beleggen in obligaties. Hoeven ze geen assets voor van de hand te doen, alleen de allocatie van wie wat is wordt ermee veranderd.
Je pensioenfonds belegt je geld met een duratie van zo'n 10 jaar toch ook gewoon als je met pensioen gaat? Waarom je (tot op heden) wordt uitgesloten van waardefluctuaties is omdat de meeste gepensioneerden, zo werd gedacht, niet de capaciteit hadden in te spelen op schommelende inkomens. Daarom was middelloon of eindloon veilig en dat was noodzakelijk omdat er veelal 1 pensioeninkomen naast de AOW beschikbaar was voor een gepensioneerd echtpaar. Dat is inmiddels niet meer het geval, steeds meer gepensioneerden hebben twee riante aanvullende pensioenen, naast de AOW.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 14:43:24 #25
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184753287
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hoe wordt er dan opgebouwd? Welke criteria worden er gehandhaafd? Het is niet zo simpel dus als "je gemiddeld verdiende loon" maar het aantal gewerkte jaren doet ook mee voor de uitkering.
Ja, als je begint op 30k op je 25e en eindigt op 100k op je 65e dan kom je uit op een totaal pensioeninkomen (dus plus AOW) van zo'n 65k per jaar. Werk je korter, dan is je middelloonregeling uiteraard onvoldoende om dat te realiseren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_184753403
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:43 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ja, als je begint op 30k op je 25e en eindigt op 100k op je 65e dan kom je uit op een totaal pensioeninkomen (dus plus AOW) van zo'n 65k per jaar. Werk je korter, dan is je middelloonregeling uiteraard onvoldoende om dat te realiseren.
Verklaart nog steeds niet wat ze denken te gaan uit keren.
Afgezien daarvan, komt allemaal niet heel eerlijk over. Een verzekering op overlijden verplichten tot daar en toe maar de uitkering van het pensioen... Wat al een extra is bovenop de AOW, onzin.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184754062
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je werkt toch x uur per week en hebt toch een bepaald inkomen in een jaar. Zijn je winsten zo volatiel?
Als ik een maand niet werk, heb ik evengoed nog inkomen, dat is het voordeel van Youtube kanalen.
Ik hou m'n uren ook niet bij.

In de herfst- wintermaanden ben ik meer bezig met online content en tapes omzetten, in de lente en zomer ben ik meer op pad.
pi_184754091
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 15:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als ik een maand niet werk, heb ik evengoed nog inkomen, dat is het voordeel van Youtube kanalen.
Ik hou m'n uren ook niet bij.

In de wintermaanden ben ik meer bezig met online content en tapes omzetten, in de zomer ben ik meer op pad.
Ach, beetje grove schatting zit je toch wel aan 24*50 (1200 uren norm) :+
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 1 februari 2019 @ 19:24:50 #29
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184758481
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 12:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Sowieso zijn er genoeg ZZP'ers met een omzet van nog geen ¤30.000 omdat ze weinig uren willen maken.
Als je daar kosten, inkopen, inkomstenbelasting en ZVW van hebt betaald, zit je mogelijk onder het sociaal minimum. Maar je hebt wel vrijheid.

Zou je daar nog een pensioenpremie van moeten afdragen, dan moet je een bijbaan gaan zoeken :')

In plaats van dat de overheid de schijnconstructies gaat aanpakken, zoals bezorgers die eigenlijk "ZZP'ers" in loondienst zijn, gaan ze alle ZZP'ers, ook degenen die het wél goed voor elkaar hebben, dwingen tot iets waar je juist niet voor gekozen hebt door ZZP'er te worden.

Reken maar dat ik iedere manier / maas / constructie zal aangrijpen om daar onderuit te komen.
Ik denk dat er ZZP ers failliet zullen gaan om te moeten sparen
De premie groot 600 euro per maand bij modaal inkomen, zal door de fondsen met dwangbevel geind gaan worden


Sparen voor extra pensioen bovenop de AOW op een moment in je leven dat je iedere euro hard nodig hebt en als je met AOW bent dan heb je veel minder nodig

Dus dan geld lenen tegen 9% om te pensioensparen dat je toch nooit zult krijgen
Als de VVD dit doordrukt dan is het einde van de VVD,

DE PENSIOENSPAARVERPLICHTING MOET ERAF


https://www.telegraaf.nl/(...)t-terug-naar-vroeger

quote:
Financieel deskundige Martin Visser van deze krant:
De tijd van rotzooien in de marge en sjoemelen met de rekenregels is nu toch wel voorbij. Voelen kabinet, werkgevers, vakbonden en ook oppositie zich nou eindelijk verantwoordelijk genoeg om gezamenlijk tot een nieuw pensioenstelsel te komen?"
Helderder kan ik het niet zeggen.
Hopelijk is de tijd rijp om tot houdbare vernieuwing van ons pensioenstelsel te komen


[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2019 05:32:48 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 1 februari 2019 @ 19:50:54 #30
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184758882
https://www.telegraaf.nl/(...)enpot-mogelijk-maken

Variabele opname van pensioen spaar gelden uit eigen spaarpot

quote:
Ik heb wel de indruk dat de minister zich duidelijk gaat opstellen.

Hij zei vorige week dat hij niets voelt voor noodverbanden om mogelijke pensioenkortingen te voorkomen. Heel concreet: ,,
Discussie over aanpassing van de rekenrente of hersteltermijnen is niet heel zinvol", zei minister Koolmees.

Dat is nog vriendelijk gezegd. Nog helderder: ,,Het moet gaan over een toekomstig bestel."


[ Bericht 24% gewijzigd door michaelmoore op 01-02-2019 20:05:47 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 2 februari 2019 @ 05:34:03 #31
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184766803
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:42 schreef GSbrder het volgende:

Dat is inmiddels niet meer het geval, steeds meer gepensioneerden hebben twee riante aanvullende pensioenen, naast de AOW.

https://www.telegraaf.nl/(...)npak-pensioenstelsel

Een ZZP er wil niet extra pensioen sparen
, die spaart in het bedrijf en de woning

En met een dwangbevel bij een ZZP er zijn cashflow gaan afpakken omdat hij moet sparen is compleet gestoord ,



[ Bericht 16% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2019 09:44:03 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 2 februari 2019 @ 08:20:52 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184767117
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 11:37 schreef MaGNeT het volgende:
Ik ga als ZZP’er geen pensioenpremie betalen, ik zoek wel een constructie die dat oplost.
Ja dan zal je toch een deurwaarder van het pensioenfonds op je dak krijgen,
VVD praat alleen over marktwerking als het hen zo uitkomt

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2019 09:42:43 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 2 februari 2019 @ 10:54:06 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184769029
Je kan het natuurlijk schandalige vinden allemaal, maar waar moet het geld vandaan komen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184769091
Als zzpers pensioen moeten betalen (dus allemaal) dan gaat hun uur tarief omhoog. Dus hierbij betalen de werkgevers de premie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 11:43:25 #35
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184769947
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 10:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als zzpers pensioen moeten betalen (dus allemaal) dan gaat hun uur tarief omhoog. Dus hierbij betalen de werkgevers de premie.
pensioen premie betalen aan zich zelf

Hoe kun de overheid nu de ZZP er pensioen premie laten betalen, dat kan de overheid helemaal niet want ZZP ers hebben geen CAO die algemeen verbindend is
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 2 februari 2019 @ 11:44:55 #36
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184769971
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 10:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan het natuurlijk schandalige vinden allemaal, maar waar moet het geld vandaan komen?
geld voor jou pensioen komt uit jou portemonnee , als een ZZPer geen pensioen opspaart dan krijgt ie ook geen pensioen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 2 februari 2019 @ 12:14:51 #37
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184770491
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 05:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]


https://www.telegraaf.nl/(...)npak-pensioenstelsel

Een ZZP er wil niet extra pensioen sparen
, die spaart in het bedrijf en de woning

En met een dwangbevel bij een ZZP er zijn cashflow gaan afpakken omdat hij moet sparen is compleet gestoord ,

[ afbeelding ]
Ongerelateerd.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 13:38:40 #38
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_184772179
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 10:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan het natuurlijk schandalige vinden allemaal, maar waar moet het geld vandaan komen?
Werkgevers. Zoals het vroeger was. Voor de premie vakanties en graaien in de kassen door Zalm en Unilever.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_184772196
izza robbery
  zaterdag 2 februari 2019 @ 13:46:49 #40
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184772289
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 13:39 schreef Salvad0R het volgende:
izza robbery
De pensioenfondsen en de vakbonden , allebei relikwieën uit de vorige eeuw , steunen elkaar ,wanhopig leunend op een even vergaan instituut als een CAO, beiden pogend hun wankele positie te behouden

Tegenover de overheid die poogt de pensioenfondsen om te vormen naar een individuele spaarpot voor later ,mindere tijden of vroeg pensioen met behulp van het fiscaal instrument , de pensioenfondsen zien hun plannen om de1500 miljard aan pensioenen te verdonkeremanen in gevaar

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2019 14:08:05 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 2 februari 2019 @ 14:08:10 #41
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_184772599
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 13:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De pensioenfondsen en de vakbonden , allebei relikwieën uit de vorige eeuw , steunen elkaar wanhopig, leunend op een even instituut van voorbije glorie als een CAO, pogend hun wankele positie te behouden

Tegenover de overheid die poogt de pensioenfondsen om te vormen naar een individuele spaarpot voor later ,mindere tijden of vroeg pensioen met behulp van het fiscaal instrument
Het is meerdere malen bewezen dat CAOs de welzijn bevorderen en de ongelijkheid terugdringen.

Alle gelukkige landen in de wereld hebben omvangrijke CAOs. Tot op een niveau dat een wettelijk minimumloon niet meer nodig is.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 2 februari 2019 @ 14:10:49 #42
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184772635
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 14:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is meerdere malen bewezen dat CAOs de welzijn bevorderen en de ongelijkheid terugdringen.

Toch is de tijd van CAO s voorbij
Het pensioensparen interesseert de werknemer niet meer, ze zien er toch niets van terug en de pensioenafdracht kost de werkgever maandelijks een godsvermogen ,

https://www.levensmiddele(...)-cao-alsnog-opzeggen
quote:
Die bepaalde dat Jumbo de cao in 2017 niet rechtsgeldig had opgezegd en dat de arbeidsovereenkomst daarom nog altijd van kracht is.
Het bedrijf wil de cao nu per 1 april dit jaar beëindigen.
Jumbo trof in mei 2017 een eigen regeling voor arbeidsvoorwaarden met het personeel, nadat onderhandelingen met de bonden over een nieuwe cao waren stukgelopen. De cao was echter nooit opgezegd en in de overeenkomst stond niet beschreven wat er zou gebeuren na het einde van de looptijd.
Volgens de wet wordt een cao telkens met dezelfde periode verlengd tenzij die wordt opgezegd.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184772799
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 14:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is meerdere malen bewezen dat CAOs de welzijn bevorderen en de ongelijkheid terugdringen.

Alle gelukkige landen in de wereld hebben omvangrijke CAOs. Tot op een niveau dat een wettelijk minimumloon niet meer nodig is.
klopt, vakbonden zijn heel waardevol voor iedereen. Voor de enkeling die zich in zo'n positie weten te brengen dat zij het niet nodig hebben zijn ook allerlei oplossingen te bedenken, maar dat hoeft niet ten koste van een stelsel dat voor iedereen goed is.
Voor een CAO en pensioenen geldt hetzelfde verhaal als hierboven.

Zolang de dekkingsgraad 100 is hoeven pensioenfondsen eigenlijk niks te doen en geen rendement te behalen om toch iedereen en in de toekomst iedereen van hun pensioen te voorzien.
105 is iets beter om een buffer te hebben als de rente daalt, maar veel lager als die nu is wordt die gelukkig niet meer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 14:41:13 #44
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_184773047
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 14:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Toch is de tijd van CAO s voorbij
Het pensioensparen interesseert de werknemer niet meer, ze zien er toch niets van terug en de pensioenafdracht kost de werkgever maandelijks een godsvermogen ,

https://www.levensmiddele(...)-cao-alsnog-opzeggen

[..]

Ja, decennia aan VVD beleid hebben het systeem doelbewust stuk gemaakt
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 2 februari 2019 @ 14:43:49 #45
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184773081
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 14:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zolang de dekkingsgraad 100 is hoeven pensioenfondsen eigenlijk niks te doen en geen rendement te behalen om toch iedereen en in de toekomst iedereen van hun pensioen te voorzien.
105 is iets beter om een buffer te hebben als de rente daalt, maar veel lager als die nu is wordt die gelukkig niet meer.
Zolang de dekkingsgraad 100 is staat er voor elke euro aan toekomstige verplichting een euro aan bezittingen. Ze hoeven dus geen rendement te behalen als mensen tevreden zijn met een pensioen in de toekomst dat niet waardevast is, maar gelijk staat aan een euro in 2019. Iets wat misschien het geval is voor een 65-jarige, maar niet voor iemand van 25.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 14:48:09 #46
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_184773132
Een Chileens of Amerikaans stelsel is sowieso niet waardevast. Wel graaivast.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 2 februari 2019 @ 14:50:52 #47
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184773186
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 14:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, decennia aan VVD beleid hebben het systeem doelbewust stuk gemaakt
Als men de uitkering van pensioen loskoppelt van de AOW leeftijd dan en gebruikt kan worden als sabbatical of opname in tijden van aanvulling op bijstand of opname voor aankoop woning dan kan het weer een rol in de samenleving gaan vervullen en gaan mensen er weer het nut van in zien

Maar nu als je pas je pensioengeld terug krijgt als je ooit 75 jaar gaat worden wil men van het pensioensparen af
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 2 februari 2019 @ 14:55:43 #48
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184773263
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 13:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De pensioenfondsen en de vakbonden , allebei relikwieën uit de vorige eeuw , steunen elkaar ,wanhopig leunend op een even vergaan instituut als een CAO, beiden pogend hun wankele positie te behouden

Tegenover de overheid die poogt de pensioenfondsen om te vormen naar een individuele spaarpot voor later ,mindere tijden of vroeg pensioen met behulp van het fiscaal instrument , de pensioenfondsen zien hun plannen om de1500 miljard aan pensioenen te verdonkeremanen in gevaar
Het is jammer dat vakbonden vergane glorie zijn. Ze sterven uit met de generatie die ze het meest vertegenwoordigen. Het is een vicieuze cirkel denk ik: vakbonden vertegenwoordigen jongeren minder omdat dat niet hun doelgroep is, jongeren zien dat vakbonden er niet voor hen zijn en worden dus geen lid. Maar vakbonden zijn nog redelijk machtig en de oudere generaties zijn georganiseerd. Jongeren graven dus net als de vakbonden hun eigen graf. Ik vrees voor de toekomst van pensioenreglementen en arbeidsomstandigheden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zaterdag 2 februari 2019 @ 14:59:17 #49
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_184773321
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 14:48 schreef Klopkoek het volgende:
Een Chileens of Amerikaans stelsel is sowieso niet waardevast. Wel graaivast.
Waardevaster dan Franse of Italiaanse pensioenen.
Elk land dat z'n pensioenen publiek beheert is zwakker dan een land met onafhankelijke pensioenen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_184773375
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 14:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Het is jammer dat vakbonden vergane glorie zijn. Ze sterven uit met de generatie die ze het meest vertegenwoordigen. Het is een vicieuze cirkel denk ik: vakbonden vertegenwoordigen jongeren minder omdat dat niet hun doelgroep is, jongeren zien dat vakbonden er niet voor hen zijn en worden dus geen lid. Maar vakbonden zijn nog redelijk machtig en de oudere generaties zijn georganiseerd. Jongeren graven dus net als de vakbonden hun eigen graf. Ik vrees voor de toekomst van pensioenreglementen en arbeidsomstandigheden.
waar komt toch die mythe vandaan dat de vakbonden niet de jongeren vertegenwoordigen? Uit allerlei data en cao's blijkt het tegenovergestelde. Maar goed, het is vast en zeker vastingenomenheid dan waarheidszoeken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')