abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  vrijdag 1 februari 2019 @ 14:08:36 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184752632
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:06 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat laatste wordt in deze studie wel gesuggereerd iig en komt dus ook naar voren mbt de gevolgen van de pestepidemie in de middeleeuwen. Hoeveel dat scheelt is niet gekwantificeerd. Reden: misschien omdat landbouwareaal ook een deel van de tijd braak stond? En minder bladeren die vallen van de bomen ook, tijdens wisselen van de seizoenen???
Braakliggende grond (drieslagstelsel) stond vol onkruid. Dus gewoon planten.
pi_184752653
Ik ben een klimaatleek dus adieu beste lui.
”Hun geest zit gevangen in hun goede geweten. De domheid van de goeden is ondoorgrondelijk schrander. Maar dat is de waarheid: de goeden moeten farizeeŽrs zijn – ze hebben geen keuze.” - F.N.
pi_184752945
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Braakliggende grond (drieslagstelsel) stond vol onkruid. Dus gewoon planten.
Ja, goed maar onkruid bindt CO2 natuurlijk wel een stuk minder goed dan bij wijze van spreke een oerbos. (Overigens had je die oerbossen in de middeleeuwen ook al steeds minder, want bossen werden ook gewoon voor veel doeleinden -als ze niet werden gekapt later voor de scheepvaart- al geŽxploiteerd).
pi_184753781
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 13:41 schreef EipNiC het volgende:

[..]

Maar wil je het nu met 30 miljard naar 0 toe reduceren of is het misschien handiger om iets van rond de -ik zeg maar wat- 15 miljard te blijven produceren? Wat is het gewenste resultaat?
Dat kun je pas stellen als het verminderen ook daadwerkelijk resultaat en wat voor soort resultaat oplevert, maar ook de snelheid waarop bepaalde resultaten wel of niet tot stand gaan komen.

Maw, dat moet je blijven meten.
We weten in ieder geval zeker dat de hoeveelheden co2 op dit moment jaarlijks, ronduit slecht zijn.

Verminderen kan sowieso geen kwaad of is geen slecht idee in dat opzicht.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 15:16:46 #55
385501 Nikonlover
KLB aandachtshoer 2013
pi_184755177
De Europeanen hebben echt op ongekende schaal een massa-slachting (bewust en onbewust) en lijden veroorzaakt op het Amerikaanse continent. Dus volgens het artikel is de inheemse populatie in een korte tijdsbestek van 60 naar 5 miljoen gedaald. Jezus Christus. Als ze dat niet was overkomen dan zat hun populatie nu waarschijnlijk in de honderden miljoenen gezien de populatiebasis van 60 miljoen rond 1500. Het is een uniek soort bevolking dat op een haartje na vernietigd was. Deze man was duidelijk geen historisch held als we het bekijken vanuit oogpunt van de inheemse bevolking, maar eerder een Spaanse/Italiaanse duivel die een stortvloed van nietsontziende kolonisten vooruitging. Het is net alsof een buitenaards schip op aarde belandt, terugkeert, zijn soortgenoten informeert, en ze daarna met een aantal vernietigende doelen terugkeren (slavernij, ziektes, kolonisatie, geldelijk gewin). Ik vraag mij echt af hoe meer ik leer hoe beschaafd men echt is. De Russen zijn ook op verschillende momenten totaal overvallen door Napoleon en Hitler vanuit West-Europa maar die konden terugvechten, maar volkeren die niks terug konden doen zijn echt vernederd of bijna met de grond gelijk gemaakt als herkenbare populatie.

Christopher_Columbus.jpg

[ Bericht 18% gewijzigd door Jellereppe op 01-02-2019 17:05:56 ]
pi_184755379
Het zijn tegenwoordig 70 miljoen (inheemse Amerikanen). Nadat de populatie zakte naar 5 miljoen hebben ze zichzelf tenminste kunnen herstellen naar hun aantallen van 500 jaar terug. Enorme schade.
pi_184756644
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 16:31 schreef Jellereppe het volgende:
De Europeanen hebben echt op ongekende schaal een massa-slachting (bewust en onbewust) en lijden veroorzaakt op het Amerikaanse continent. Dus volgens het artikel is de inheemse populatie in een korte tijdsbestek van 60 naar 5 miljoen gedaald. Jezus Christus. Als ze dat niet was overkomen dan zat hun populatie nu waarschijnlijk in de honderden miljoenen gezien de populatiebasis van 60 miljoen rond 1500. Het is een uniek soort bevolking dat op een haartje na vernietigd was. Deze man was duidelijk geen historisch held als we het bekijken vanuit oogpunt van de inheemse bevolking, maar eerder een Spaanse/Italiaanse duivel die een stortvloed van nietsontziende kolonisten vooruitging. Het is net alsof een buitenaards schip op aarde belandt, terugkeert, zijn soortgenoten informeert, en ze daarna met een aantal vernietigende doelen terugkeren (slavernij, ziektes, kolonisatie, geldelijk gewin). Ik vraag mij echt af hoe meer ik leer hoe beschaafd men echt is. De Russen zijn ook op verschillende momenten totaal overvallen door Napoleon en Hitler vanuit West-Europa maar die konden terugvechten, maar volkeren die niks terug konden doen zijn echt vernederd of bijna met de grond gelijk gemaakt als herkenbare populatie.

[ afbeelding ]
Die eerste tijden waren verschrikkelijk

Simpele mannen gingen onder klotecondities aan boord van handelsschepen en overleefden soms de reis niet, als ze aan land waren hadden ze in geen maanden vrouwen gezien en werd er flink huisgehouden. Denk aan een invasie van domme hitsige zwervers die hun poten niet kunnen thuishouden. Verder brachten ze ziektes die de inheemse populatie niet kenden mee en deed men de pestbesmetting daar nog eens dik over. In Jamestown deden de Europeanen in het begin aan kanibalisme omdat er nogal wat uitbuiting van armen plaatsvond en voedsel schaars werd.

Al met al is het iets geweest waar je denk ik met de mindset van deze tijd absoluut geen dag naartoe zou willen. Iemand als Columbus met z'n status en z'n connecties torende daar wel bovenuit maar hij schijnt zelf ook flink huisgehouden te hebben.
pi_184756772
quote:

[ afbeelding ]
Ja, Columbus werd door zijn eigen koning ook in de kerkers geworpen. In wreedheid en onmenselijkheid alleen geŽvenaard door het bewind van de Belgische koning in de Congo, vrees ik.
pi_184756983
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 16:42 schreef Jellereppe het volgende:
Het zijn tegenwoordig 70 miljoen (inheemse Amerikanen). Nadat de populatie zakte naar 5 miljoen hebben ze zichzelf tenminste kunnen herstellen naar hun aantallen van 500 jaar terug. Enorme schade.
Europa had toen een soortgelijke populatie maar die is inmiddels ook vertienvoudigd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Europe#History
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 18:05:59 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184757021
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, goed maar onkruid bindt CO2 natuurlijk wel een stuk minder goed dan bij wijze van spreke een oerbos. (Overigens had je die oerbossen in de middeleeuwen ook al steeds minder, want bossen werden ook gewoon voor veel doeleinden -als ze niet werden gekapt later voor de scheepvaart- al geŽxploiteerd).
Het is niet dat er alleen maar bos is/was... je hebt ook steppen en ons veenmoeras was een allegaartje van water, bos en een soort weilanden, waarop veel meer bomen stonden dan nu, maar zeker geen bos.
Je moet niet omwille van CO2 overal bossen planten waar die van nature niet waren.
pi_184757136
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 18:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is niet dat er alleen maar bos is/was... je hebt ook steppen en ons veenmoeras was een allegaartje van water, bos en een soort weilanden, waarop veel meer bomen stonden dan nu, maar zeker geen bos.
Je moet niet omwille van CO2 overal bossen planten waar die van nature niet waren.
Nou ja, ik dacht toch wel dat de rivierendelta waar NL verrees ook veel bos kende in (voor ons) prehistorische tijden hoor. Meer naar de duinen toe wel meer moerasgrond, omdat het allemaal een vrij drassige bedoening was. NB de naam Holland is afgeleid van het oude woord voor hout. Dat veen in NL komt ergens vandaan namelijk.

Gedurende de 16de en 17de eeuw werd in NL dan weer heel veel hout gekapt en er werd ingepolderd natuurlijk.

Zie je ook in omgeving Parijs trouwens, heb ik altijd begrepen, geheel ontbost vanwege de vraag naar hout. Ook in andere streken van Europa.

Het zal ongetwijfeld van invloed zijn geweest op de mate van binding van CO2. Volgende vraag: in hoeverre heeft dit het klimaat kunnen beÔnvloeden. Ikzelf ben geneigd te denken dat het minimaal is. Waren veel minder mensen toen. Impact kan nooit groot geweest zijn.
pi_184771883
quote:
maar volkeren die niks terug konden doen zijn echt vernederd of bijna met de grond gelijk gemaakt als herkenbare populatie.
Dat is heel natuurlijk en verandering is nou eenmaal een feit van de wereld.
”Hun geest zit gevangen in hun goede geweten. De domheid van de goeden is ondoorgrondelijk schrander. Maar dat is de waarheid: de goeden moeten farizeeŽrs zijn – ze hebben geen keuze.” - F.N.
pi_184773159
De klimaatverandering waar nu zo'n hysterie over is komt dus door de genocide op Europeanen middels omvolking? Of gaat het dan opeens weer niet op?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 15:21:07 #66
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184773654
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 18:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, ik dacht toch wel dat de rivierendelta waar NL verrees ook veel bos kende in (voor ons) prehistorische tijden hoor. Meer naar de duinen toe wel meer moerasgrond, omdat het allemaal een vrij drassige bedoening was. NB de naam Holland is afgeleid van het oude woord voor hout. Dat veen in NL komt ergens vandaan namelijk.

Gedurende de 16de en 17de eeuw werd in NL dan weer heel veel hout gekapt en er werd ingepolderd natuurlijk.

Zie je ook in omgeving Parijs trouwens, heb ik altijd begrepen, geheel ontbost vanwege de vraag naar hout. Ook in andere streken van Europa.

Het zal ongetwijfeld van invloed zijn geweest op de mate van binding van CO2. Volgende vraag: in hoeverre heeft dit het klimaat kunnen beÔnvloeden. Ikzelf ben geneigd te denken dat het minimaal is. Waren veel minder mensen toen. Impact kan nooit groot geweest zijn.
Andersom is er veel bosbouw op plekken waar voorheen geen bos was om in de behoefte aan hout te voorzien.
Je zou je eens moeten inlezen in de Ardennen, hoe smerig het daar was.
pi_184773746
Waarom hebben die rapporten/onderzoeken het nooit over thermische massa. Al die bakstenen, asfalt en beton wat er in de laatste eeuw of 2 is bijgekomen neemt tenslotte ook heel wat warmte op.
pi_184775416
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 14:03 schreef EipNiC het volgende:

[..]

Super dichtbelandbouwt* ( :P ) in elk geval toch? Ten minste, daarom (en vanwege de efficiŽntie) vond ik het altijd logisch dat we een van de grootste zijn.
Nee hier zijn we gewoon efficiŽnt, er komen bvb 3x meer tomaten van een hectare grond dan in spanje. Dat doen ze dmv kunstmest en kunstmatig licht. En natuurlijk selectief kweken.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 17:11:32 #69
148813 Vader_Aardbei
Wij hebben mammoeten gevloerd!
pi_184775838
quote:
De Europeanen hebben echt op ongekende schaal een massa-slachting (bewust en onbewust) en lijden veroorzaakt op het Amerikaanse continent. Dus volgens het artikel is de inheemse populatie in een korte tijdsbestek van 60 naar 5 miljoen gedaald. Jezus Christus. Als ze dat niet was overkomen dan zat hun populatie nu waarschijnlijk in de honderden miljoenen gezien de populatiebasis van 60 miljoen rond 1500.
Waarschijnlijk niet, want het waren een stel primitieve, gewelddadige, tribale wilden die elkaar constant naar het leven stonden, in krakkemikkige tentjes woonden en op bizons jaagden. Ze hadden nog niet eens de metselkunst ontdekt, in 1492. _O- Geen stromend water, geen medicijnen, geen fatsoenlijke wapens, niets.

Bedenk dat de Europeanen 2000 jaar eerder al in marmeren paleizen woonden en aquaducten hadden.

Waar zouden de indianen zijn in het jaar 2019? Nog steeds helemaal nergens. Met een beetje geluk hadden ze net het feudalisme omarmd. No way dat ze nu al in het industriele tijdperk zaten.

Natuurlijk is het spijtig en onbedoeld dat zoveel van hen overleden, maar ze hebben wel plaats gemaakt voor een van de machtigste, invloedrijke, beschaafde naties van de menselijke geschiedenis. Een natie die onze kont uit het vuur heeft gehaald in 1945. Denk je dat de Indianen ons te hulp waren geschoten, met hun kano's en pijl en boog en tomahawks? _O-
  zaterdag 2 februari 2019 @ 21:55:29 #70
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184782207
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 15:26 schreef havanagila het volgende:
Waarom hebben die rapporten/onderzoeken het nooit over thermische massa. Al die bakstenen, asfalt en beton wat er in de laatste eeuw of 2 is bijgekomen neemt tenslotte ook heel wat warmte op.
Inderdaad. Dat lijkt een politiek taboe.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 21:58:11 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184782277
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 17:11 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet, want het waren een stel primitieve, gewelddadige, tribale wilden die elkaar constant naar het leven stonden, in krakkemikkige tentjes woonden en op bizons jaagden. Ze hadden nog niet eens de metselkunst ontdekt, in 1492. _O- Geen stromend water, geen medicijnen, geen fatsoenlijke wapens, niets.

Bedenk dat de Europeanen 2000 jaar eerder al in marmeren paleizen woonden en aquaducten hadden.

Waar zouden de indianen zijn in het jaar 2019? Nog steeds helemaal nergens. Met een beetje geluk hadden ze net het feudalisme omarmd. No way dat ze nu al in het industriele tijdperk zaten.

Natuurlijk is het spijtig en onbedoeld dat zoveel van hen overleden, maar ze hebben wel plaats gemaakt voor een van de machtigste, invloedrijke, beschaafde naties van de menselijke geschiedenis. Een natie die onze kont uit het vuur heeft gehaald in 1945. Denk je dat de Indianen ons te hulp waren geschoten, met hun kano's en pijl en boog en tomahawks? _O-
Je post zegt veel meer over jouw intellect dan over de oorspronkelijke inwoners van noord en zuid Amerika.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184785230
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 17:11 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Cursusje antropologie (N-Amerika) zou niet misstaan.

Die indianen, hoe 'primitief' (naar onze standaarden) dan ook, hadden een weergaloos inzicht hoe om te gaan met onze aardkloot.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_184785551
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 15:26 schreef havanagila het volgende:
Waarom mail je je vraag niet naar een locatie waar onderzoek gedaan wordt?
  zondag 3 februari 2019 @ 17:01:51 #74
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_184796317
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 13:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, als je nu ineens een moratorium op geboortes afkondigt idd, dan krijg je ook een onevenwichtige bevolkingsopbouw. Dit kan behoorlijk grote gevolgen hebben, lijkt me, dat zie je alleen al aan de vergrijzing waarmee bepaalde westerse landen te kampen hebben bijvoorbeeld mbt de verhouding tussen actieven en niet-actieven en dus de betaalbaarheid van de verzorgingsstaat en de betaalbaarheid van de zorg.
Het doel moet dan ook zijn om een situatie te bekomen waarin mensen precies genoeg kinderen krijgen (gemiddeld gezien) om de bevolking mooi op peil te houden, met slechts lichte fluctuaties in groei of krimp. Dan kan het gezever meteen stoppen over "vergrijzing", want dat fenomeen is er net doordat mensen nu veel minder kinderen krijgen dan vroeger. Meer nog, Nederlanders krijgen momenteel niet voldoende kinderen om de bevolking op peil te houden, de enige reden dat Europese landen nog steeds groeien in bevolkingsaantallen is volledig op het conto van immigratie en dus andere landen te schrijven.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  zondag 3 februari 2019 @ 17:21:55 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184796662
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 00:08 schreef Montagui het volgende:

[..]

Cursusje antropologie (N-Amerika) zou niet misstaan.

Die indianen, hoe 'primitief' (naar onze standaarden) dan ook, hadden een weergaloos inzicht hoe om te gaan met onze aardkloot.
Dat hele nobele ecologisch verantwoorde indianen verhaal is precies dat, een indianenverhaal
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')