abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 31 januari 2019 @ 14:08:45 #1
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184730416
Van de lente worden er bij een kennis van mij gansjes geboren. Ze hebben al een compleet koppel ganzen, dus deze lekkere pluisjes zijn voor de slacht.
Ik mag er 2 hebben straks om te slachten, maar ik weet niets van gans bereiden of van de smaak. Heb het nog nooit gegeten of gemaakt.

Het idee tot nu toe is ze rond de herfst slachten, als ze een maand of 6 zijn.
Is dat ok, of is jonger beter?

Hoe smaakt gans? En vooral wat kan je allemaal met de verschillende delen?
Wie kan mij helpen met wat info en leuke recepten?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_184730460
Ik weet alleen dat je ze met een trechter moet voeren.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_184730473
Ganzen zijn leuk waarom laat je ze niet gewoon heel?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184730490
Foie gras! :9~

Jammer dat dit zo lekker is want de manier waarop ze met de beestjes omgaan is natuurlijk vreselijk.
  donderdag 31 januari 2019 @ 14:17:31 #5
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184730552
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 14:13 schreef NutKees het volgende:
Foie gras! :9~

Jammer dat dit zo lekker is want de manier waarop ze met de beestjes omgaan is natuurlijk vreselijk.
Ganzenlever gaat hem denk ik niet worden, deze dieren zullen geen ontplofte levers hebben, maar normale maat. Zal niet zo heel groot zijn dus en ik heb er dan maar 2.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 31 januari 2019 @ 14:21:40 #6
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184730621
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 14:12 schreef FlippingCoin het volgende:
Ganzen zijn leuk waarom laat je ze niet gewoon heel?
Ik vraag niet echt om een oordeel, maar om info over smaak en bereidingen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  Moderator donderdag 31 januari 2019 @ 14:23:12 #7
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184730656
Gans in zijn geheel paneren en frituren _O_
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184730678
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 14:23 schreef Plompzakker het volgende:
Gans in zijn geheel paneren en frituren _O_
ofwel een gans gans paneren en frituren
  donderdag 31 januari 2019 @ 14:25:41 #9
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_184730702
als je wilde gans eet zal er bar weinig vlees aanzitten,

Een jonge gans
zout, peper
50 gr boter
1 eetlepel bloem
1 1/2 dl room naar keuze

Wrijf de gans in met peper en zout. Steek naar keuze een ajuin in het karkas. Bestrijk ze met een weinig boter.
Braad ze in een warme over en bedruip ze regelmatig. Tijdens het braden ligt de gans het meest op borst en dijen. Na ? 1 uur keert u ze om.
Schep het overtollige vet af.
Bind de saus met bloem en leng ze eventueel aan met room.

"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  donderdag 31 januari 2019 @ 14:31:20 #10
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184730791
quote:
14s.gif Op donderdag 31 januari 2019 14:25 schreef cherrycoke het volgende:
als je wilde gans eet zal er bar weinig vlees aanzitten,

Een jonge gans
zout, peper
50 gr boter
1 eetlepel bloem
1 1/2 dl room naar keuze

Wrijf de gans in met peper en zout. Steek naar keuze een ajuin in het karkas. Bestrijk ze met een weinig boter.
Braad ze in een warme over en bedruip ze regelmatig. Tijdens het braden ligt de gans het meest op borst en dijen. Na ? 1 uur keert u ze om.
Schep het overtollige vet af.
Bind de saus met bloem en leng ze eventueel aan met room.

Het zijn geen wilde ganzen, ze zullen wel redelijk vet worden. Ze worden alleen niet gedwangvoederd, dus zullen minder vet zijn dan de ganzen die voor ganzenlever gebruikt worden. Ze zullen niet heel klein zijn iig.

Kan een halve gans ook, of wordt het dan snel erg droog vlees?
Of nog andere recepten voor verschillende delen?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 31 januari 2019 @ 14:36:22 #11
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_184730869
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 14:31 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Het zijn geen wilde ganzen, ze zullen wel redelijk vet worden. Ze worden alleen niet gedwangvoederd, dus zullen minder vet zijn dan de ganzen die voor ganzenlever gebruikt worden.

Kan een halve gans ook, of wordt het dan snel erg droog vlees?
ik zou de hele gans braden en dan kan je het eventueel invriezen,

kijk vooral uit bij het snijden van de galblaas, dit merk je snel genoeg als je erdoorheen bent want er komt groene smurrie uit, hierdoor word het vlees extreem bitter en niet te eten,

je zal wel kracht nodig hebben om de ribben van het karkas los te trekken
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_184730906
Je kan die gans uitbenen net als kip of eend, een hele gans is ook best wel veel.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_184731575
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 14:21 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik vraag niet echt om een oordeel, maar om info over smaak en bereidingen.
Ja dat maakt niet uit.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 31 januari 2019 @ 15:56:14 #14
131800 Tarado
capô de fusca
pi_184732137
In HongKong wel regelmatig gegeten, erg lekker.

Zelf nooit gemaakt maar google op cantonese style roast goose, vind je vast wel wat

zelf ook even gekeken


pi_184732176
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 15:25 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja dat maakt niet uit.
Alsjeblieft een stickertje omdat je zo'n goeie jongen bent en nu terug naar je playmobiel.
De grote mensen zijn even in gesprek. :7
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  donderdag 31 januari 2019 @ 16:15:00 #16
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184732462
quote:
14s.gif Op donderdag 31 januari 2019 14:36 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

ik zou de hele gans braden en dan kan je het eventueel invriezen,

kijk vooral uit bij het snijden van de galblaas, dit merk je snel genoeg als je erdoorheen bent want er komt groene smurrie uit, hierdoor word het vlees extreem bitter en niet te eten,

je zal wel kracht nodig hebben om de ribben van het karkas los te trekken
Het slachten en uitbenen lukt wel, een buurboer met ervaring komt helpen (en het is niet mijn eerste slacht). Waarschijnlijk zal ik alleen plukken (en overal mijn nieuwschierige neus tussensteken), dat is al rotwerk genoeg weet ik van kippen ;) Zijn we wel even zoet mee, maar een lekker wijntje en goed gezeldschap maakt het ook wel weer leuk.

Invriezen kan, maar dat doe ik liever niet met al bereid vlees. Als de hele gans ineens bereiden het beste is zit er niets anders op.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 31 januari 2019 @ 16:18:52 #17
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184732503
Maar dan nog de vraag van vandaag.

Hoe smaakt het? Is het meer een wildsmaak, of zal dat meevallen door leeftijd en voldoende vet (goed gevoerde tamme gans)? Zelfde verschil als bv bij wilde eend vs tamme eend?

Ik heb een voorkeur voor 'milder', is 6 maanden dan jong genoeg?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 31 januari 2019 @ 16:26:03 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184732595
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 14:12 schreef FlippingCoin het volgende:
Ganzen zijn leuk waarom laat je ze niet gewoon heel?
Ganzen zijn inderdaad leuk. Net als koeien, kippen en vooral varkens. Dit lijkt me oneindig veel beter dan gemiddeld supermarktvlees kopen.
Huilen dan.
  donderdag 31 januari 2019 @ 16:26:05 #19
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184732597
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 14:38 schreef Zalmslaatje het volgende:
Je kan die gans uitbenen net als kip of eend, een hele gans is ook best wel veel.
Heb je ook recepten voor de verschillende delen?

Ik zat in eerste instantie idd te denken aan de borst, poten e.d. los te maken.
Even kijken of er voldoende vet is om daarvan wat apart te houden, evt iets met de lever doen mits 2 levers van normale maat voldoende zijn.
Is het ook nog zinnig om een bouillon te trekken van de botresten en poten e.d.? Of combineert dat lastig?

En hoe ga je met de vleugels om? Het schouderdeel pakken en dan bij de elleboog stoppen? Of inc deel na elleboog, net als bij kip?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_184732875
Net als bij eend is iets van fruit/zoet wel lekker, denk dat je de meeste recepten voor eend wel kan gebruiken.

Het lijkt veel op eend alleen dan minder rood vlees, zelf vind ik het geen sterke wildsmaak maar zo veel ganzen heb ik nu ook weer niet gegeten.
Een oude wilde gans die een tijd is bestorven zal wel sterker smaken.

Fileren net als een kip, poten er af en de borst uitsnijden, als je ze goed te eten geeft zou er veel vet aan moeten zitten.

Geen idee hoe veel lever je overhoud, bouillon zou ik wel doen.
Proeven en kijken waar je het voor wilt gebruiken.

Wat de vleugels betreft in stukken snijden die jij handig vind.

Waarschijnlijk komt Piet zo nog wel even langs in dit topic en die zal je vertellen hoe het echt moet. :P

Succes en foto's van het hele project zou wel leuk zijn. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Zalmslaatje op 31-01-2019 17:00:30 ]
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_184733083
quote:
7s.gif Op donderdag 31 januari 2019 16:26 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ganzen zijn inderdaad leuk. Net als koeien, kippen en vooral varkens. Dit lijkt me oneindig veel beter dan gemiddeld supermarktvlees kopen.
Ja eet ik ook niet. :@

Maar bedoelde meer een gans als huisdier id best leuk, mijn oom heeft er een paar in de tuin lopen. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184733663
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 16:56 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja eet ik ook niet. :@

Maar bedoelde meer een gans als huisdier id best leuk, mijn oom heeft er een paar in de tuin lopen. :P
Dit topic staat in CUL en niet in F&F ;)

Leuk project TS, het zou zeker leuk zijn als je ons tzt op de hoogte houdt.
Spoilers!
  donderdag 31 januari 2019 @ 17:33:05 #23
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184733711
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 16:56 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja eet ik ook niet. :@

Maar bedoelde meer een gans als huisdier id best leuk, mijn oom heeft er een paar in de tuin lopen. :P
De meeste beesten die we opeten lijken me als huis(/tuin)dier best leuk.
Huilen dan.
pi_184733725
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 17:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dit topic staat in CUL en niet in F&F ;)

Leuk project TS, het zou zeker leuk zijn als je ons tzt op de hoogte houdt.
Ah oke, ik ga al. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184733765
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 17:33 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah oke, ik ga al. :o
Blijf vooral als je leuke recepten ofzo hebt hoor. Maar ik gok dat je die niet hebt :P
Spoilers!
pi_184733791
quote:
14s.gif Op donderdag 31 januari 2019 17:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Blijf vooral als je leuke recepten ofzo hebt hoor. Maar ik gok dat je die niet hebt :P
Kan mij niet heugen ooit gans gegeten te hebben, lijkt het op kalkoen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184733896
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 14:17 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ganzenlever gaat hem denk ik niet worden, deze dieren zullen geen ontplofte levers hebben, maar normale maat. Zal niet zo heel groot zijn dus en ik heb er dan maar 2.
Je kan het recept van Johnny Boer opzoeken, dan maak je geconfijte eendenlever-lolly's
pi_184733923
Of de gans kruiden met en rozemarijn in het karkas in een braadzak in de oven. Met een beetje een goede braadzak kan je er zelfs bepaalde groenten bij in doen en een tak rozemarijn voor extra smaak.
pi_184733968
quote:
14s.gif Op donderdag 31 januari 2019 17:42 schreef Monopoly het volgende:
Of de gans kruiden met en rozemarijn in het karkas in een braadzak in de oven. Met een beetje een goede braadzak kan je er zelfs bepaalde groenten bij in doen en een tak rozemarijn voor extra smaak.
Dit klinkt lekker. :Y

Wordt de buitenkant wat crispy dan of helemaal zacht?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184736150
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 17:44 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dit klinkt lekker. :Y

Wordt de buitenkant wat crispy dan of helemaal zacht?
Als je de braadzak goed afsluit krijg blijft de gans helemaal zacht. Dan trek je de botjes er zo uit.
pi_184740747
oooh gans, lekker! Dat is lang geleden...

Vroeger at ik nog wel eens ganzenbout, dat maakte ik niet zelf klaar, dus tips en trucs en recepten heb ik niet. Staat me wel bij dat die vrij lang opstonden, dus gestoofd werden, zeg maar.

De smaak is lastig te omschrijven, het is niet enorm sterk van smaak (geen zware wild smaak), maar het is ook niet te vergelijken met kip of eend. Wel erg lekker, jammer dat ik het tegenwoordig eigenlijk niet meer tegenkom.
pi_184746285
Lekker!
  vrijdag 1 februari 2019 @ 21:59:05 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184761635
Ik eet regelmatig tamme gans, is erg lekker. Mest ze goed vet, het vet smelt uit tijdens het braden en het is goddelijk om aardappels in te bakken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184761784
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 22:04 schreef realAIVD het volgende:
oooh gans, lekker! Dat is lang geleden...

Vroeger at ik nog wel eens ganzenbout, dat maakte ik niet zelf klaar, dus tips en trucs en recepten heb ik niet. Staat me wel bij dat die vrij lang opstonden, dus gestoofd werden, zeg maar.

De smaak is lastig te omschrijven, het is niet enorm sterk van smaak (geen zware wild smaak), maar het is ook niet te vergelijken met kip of eend. Wel erg lekker, jammer dat ik het tegenwoordig eigenlijk niet meer tegenkom.
Confit de oie :Y)
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_184770942
de vleugels stellen geen bal voor, kortom kan je weinig mee verder
pi_184771327
Maak je geen illusies over de hoeveelheid vlees. Gekweekte ganzen vind ik over het algemeen minder lekker als wilde (die ik van een jager krijg). Het enigste wat ik er uit snijd zijn de borsten en de bouten. Het lekkerste aan het vlees is dat het niet veel met gevogelte heeft te maken, maar meer met rundvlees. Veel roder. Houd er wel rekening mee dat de wilde gans "groen" kan smaken omdat ie enkel en alleen gras eet.

Veder prima vlees. Oude ganzen gaan in de stoofpotten, gehakt, shoarma, cevapcici, en andere bereidingen. Borst van een jonge gans is flame grilled nog wel het lekkerste.

En help de jagers van hun ganzen af! De meeste gaan (doodzonde) in de kliko omdat er geen afname kanalen voor zijn. Zelfs gratis niet. Voor de meeste mensen geld; onbekend maakt onbemind.
%%%
  zaterdag 2 februari 2019 @ 13:04:28 #37
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184771514
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 21:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik eet regelmatig tamme gans, is erg lekker. Mest ze goed vet, het vet smelt uit tijdens het braden en het is goddelijk om aardappels in te bakken.
Ik kan dus beter uit laten smelten en afromen dan vet wegsnijden?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_184772297
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 12:54 schreef DeltaFlame het volgende:
Borst van een jonge gans is flame grilled nog wel het lekkerste.

eens en stuk lekkerder dan welke biefstuk ook

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 12:54 schreef DeltaFlame het volgende:
En help de jagers van hun ganzen af! De meeste gaan (doodzonde) in de kliko omdat er geen afname kanalen voor zijn. Zelfs gratis niet. Voor de meeste mensen geld; onbekend maakt onbemind.
mer dat het bij de sligro gretig aftrek vindt, geloof dat ze er s morgens 10 binnen kregen ik rond een uur of 11 daar was en nog maar keuze uit 3 stuks had

soms stoof ik daarna (idd poten en borst andere bereiding) het karkas voor de boillon en pluk ik dat en maak er bv bitterballen van, prima te kanen ook
pi_184772334
dubbel ofzo
pi_184772557
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 12:54 schreef DeltaFlame het volgende:
Maak je geen illusies over de hoeveelheid vlees. Gekweekte ganzen vind ik over het algemeen minder lekker als wilde (die ik van een jager krijg). Het enigste wat ik er uit snijd zijn de borsten en de bouten. Het lekkerste aan het vlees is dat het niet veel met gevogelte heeft te maken, maar meer met rundvlees. Veel roder. Houd er wel rekening mee dat de wilde gans "groen" kan smaken omdat ie enkel en alleen gras eet.

Veder prima vlees. Oude ganzen gaan in de stoofpotten, gehakt, shoarma, cevapcici, en andere bereidingen. Borst van een jonge gans is flame grilled nog wel het lekkerste.

En help de jagers van hun ganzen af! De meeste gaan (doodzonde) in de kliko omdat er geen afname kanalen voor zijn. Zelfs gratis niet. Voor de meeste mensen geld; onbekend maakt onbemind.
Oh dat is echt zonde ja, vinden ze zelfs geen afname bij de voedselbank of restaurants of zo?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_184774608
Nee. Voedselbank zelfs niet. En dat neem ik de mensen daar ook niet kwalijk. Voor veel mensen is het te onbekend, en niet iedereen leert de "groene" smaak waarderen. We hebben liever biefstuk van de appie. Ruik daar maar eens aan; ruikt naar niks. Wild ruikt altijd wel, en dat vinden de meeste mensen een beetje vies.

Maar vet en levers van gekweekte ganzen is ook niet super als ze met rotzooi gevoerd zijn.
%%%
pi_184775108
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 16:02 schreef DeltaFlame het volgende:
Nee. Voedselbank zelfs niet. En dat neem ik de mensen daar ook niet kwalijk. Voor veel mensen is het te onbekend, en niet iedereen leert de "groene" smaak waarderen. We hebben liever biefstuk van de appie. Ruik daar maar eens aan; ruikt naar niks. Wild ruikt altijd wel, en dat vinden de meeste mensen een beetje vies.

Maar vet en levers van gekweekte ganzen is ook niet super als ze met rotzooi gevoerd zijn.
is de sligro hier dan gewoon niet representatief? Die hebben (ik neem aan landelijk of ik zit te dicht bij de polder waar ze geschoten worden) een heel ding erbij liggen wat je er eventueel mee kan doen, en ze zijn ook wel eens uitverkocht (zelf ben ik een groot fan en al meerdere keren gehaald dus)

*met als enige edit wat ik jammer vind is dat je de lever en niertjes en hart er niet bij krijgt btw*
pi_184776176
Nee. Het publiek van de sligro (zakelijke gebruikers, horeca) is gewoon iets minder mainstream. Niet dat ik de rest van Nederland wil bestempelen als barbaren. Maar het scheelt als je ergens positie voor open staat.

Als ik mensen een lekker broodje ganzenshoarma voorschotel en ik zeg niks, dan eten ze het in 1 keer op. Zeg ik dat het gans is, dan worden ze al terughoudender. Zeg ik dat het scharrel-gans is, dan komen er al meer over de brug.

Het zit tussen onze oren dat lekker vlees niet ruikt, weinig uitgesproken smaak heeft, onherkenbaar bewerkt is, en een miserabel leven achter de rug heeft in een mega stal.

Maar ik ben niet roomser als de paus. Ik zie het ook als buit als ik voor 2.5 euro een doos van 25 frikandellen heb bemachtigd bij de lidl.

Een stukje wild maakt me net zo blij, maar wel iets gelukkiger.
%%%
pi_184776297
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 17:32 schreef DeltaFlame het volgende:
Nee. Het publiek van de sligro (zakelijke gebruikers, horeca) is gewoon iets minder mainstream. Niet dat ik de rest van Nederland wil bestempelen als barbaren. Maar het scheelt als je ergens positie voor open staat.

Als ik mensen een lekker broodje ganzenshoarma voorschotel en ik zeg niks, dan eten ze het in 1 keer op. Zeg ik dat het gans is, dan worden ze al terughoudender. Zeg ik dat het scharrel-gans is, dan komen er al meer over de brug.

Het zit tussen onze oren dat lekker vlees niet ruikt, weinig uitgesproken smaak heeft, onherkenbaar bewerkt is, en een miserabel leven achter de rug heeft in een mega stal.

Maar ik ben niet roomser als de paus. Ik zie het ook als buit als ik voor 2.5 euro een doos van 25 frikandellen heb bemachtigd bij de lidl.

Een stukje wild maakt me net zo blij, maar wel iets gelukkiger.
mooi gezegd wel, geloof dat ik me moet aansluiten
pi_184777724
Maar als de ganzen van TS met wat granen gevoerd worden en gras hebben wat ze kunnen eten, dan kunnen het best lekkere gansjes worden. En zorg dat ze niet te vet worden. M.a.w. als ze gras hebben, dan weinig bijvoeren.

Het is net als met eenden. Die gefokte van 3 kilo die je bij de aldi of lidl koopt bakken in hun eigen vet. Smerig en smaakloos. Een wild eendje weegt een fractie en is " lean as hell ". Enigste nadeel is dat je een jager moet zijn of kennen om voor weinig een lekkere wilde eend te kunnen krijgen.
%%%
pi_184778100
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 12:54 schreef DeltaFlame het volgende:

En help de jagers van hun ganzen af! De meeste gaan (doodzonde) in de kliko omdat er geen afname kanalen voor zijn. Zelfs gratis niet. Voor de meeste mensen geld; onbekend maakt onbemind.
Als je een adres hebt hou ik mij aanbevolen, jagers met een overschot van wat dan ook wil ik graag van hun last verlossen.
Wil er ook wel wat voor terug doen in de vorm van plukken, uitbenen oid. :)
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_184778590
https://www.jagersvereniging.nl/wildopdekaart/


Dit is voor veel lezers een hele goede optie. Makkelijke manier om te zien wie er bij jou in de buurt wild verkoopt buiten de poelier.


Maarrrrrrr: ik wil nog wel nadruk leggen op de term " overschot " die hier word gebruikt word. Een goede jager oogst uit de natuur wat hij nodig heeft en probeert een gezonde wildstand te handhaven. M.a.w. hij neemt wat hij nodig heeft.

Bij ganzen is het een ander verhaal. Dit veerwild is door verkeerd beleid in een paar jaren uitgegroeid tot de grootste schadeveroorzakers bij boeren met grasland en akkerbouw. Ze zijn met te veel. Ze trappen alles plat, vernielen gewassen, en schijten alles onder. Met als gevolg dichtgetrapte bodems, vernield gewas, en gras met stront dat koeien niet meer eten.

Een jager helpt de boer om zoveel mogelijk de ganzen te verminderen. Dit alles binnen de vastgestelde wetten voor schadebestrijding.

Gevolg daarvan is dat veel ganzen worden geschoten. Een aantal daarvan kan de jager zelf verwerken, maar een nog veel groter gedeelte zal aan de man gebracht moeten worden. Een overschot dus. De jagers hebben hier geen keuze in. Dus iedere gans in de vriezer is een stap vooruit.

Voor alle andere wildsoorten geld dus dat er niet echt "overschotten" zijn.
%%%
pi_184779049
Bedankt voor de tip, zal er eens een paar aanschrijven.

Leuke prijzen of vergelijkbaar met de poelier?

[ Bericht 1% gewijzigd door Zalmslaatje op 02-02-2019 20:49:41 ]
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 20:17:43 #49
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184779159
quote:
What is the best age to process?
As waterfowl have so many feathers, you want to pluck them when it is the easiest to get them all out. This is when the feathers are all mature and there are no pin (or immature) feathers. For ducks this is at about 7, 12.5 or 18 weeks of age. For geese it is normally at 9, 15 or 20 weeks of age. If you try to process between these "windows of opportunity" you will encounter large numbers of pin feathers that may double or triple your processing time and effort.
http://www.metzerfarms.com/ProcessingWaterfowl.cfm

Dit kan je nog in overweging nemen.

Hier staat volgens mij verder alles wat je moet weten.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_184779669
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 19:52 schreef DeltaFlame het volgende:
https://www.jagersvereniging.nl/wildopdekaart

Dit is voor veel lezers een hele goede optie. Makkelijke manier om te zien wie er bij jou in de buurt wild verkoopt buiten de poelier.


Onwijs bedankt voor de link _O_ Bij ons in de buurt hebben we vijf keer kans op wild gevogelte en/of haas. Op de kaart stond ook een boerderijwinkel in de regio die naast zuivel ook wild verkoopt. We zijn hier heel blij mee :)
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')