abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184766423
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 02:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik ben best voor bindende referenda maar dan wel met tweederde meerheid met tweederde opkomst oid ja.

Je kan moeilijk bij dit soort close calls zeggen dat 'het volk besloten heeft'.
Je eist dus bij een referendum twee keer zoveel opkomst als bij Europese verkiezingen zelf anders neem je het referendum niet serieus? In 2014 was het opkomst percentage voor de Europese verkiezingen in het VK 35% (ongeveer vergelijkbaar met dat van Nederland)_ en dat neem je wel serieus? Verbind je aan die 35% opkomst ook dezelfde conclusies?
pi_184766534
Geen benijdenswaardige positie voor de EU. Het is nu buigen of barsten voor de EU. De EU kan zich geen harde Brexit veroorloven. Heel deze eeuw is al een aaneenschakeling van crisissen. Een harde Brexit zal de EU ongekend hard treffen. De EU moet dus wel buigen.
  winnaar ONZ verkiezingen 2018 zaterdag 2 februari 2019 @ 05:26:17 #153
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_184766796
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 03:19 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Je eist dus bij een referendum twee keer zoveel opkomst als bij Europese verkiezingen zelf anders neem je het referendum niet serieus? In 2014 was het opkomst percentage voor de Europese verkiezingen in het VK 35% (ongeveer vergelijkbaar met dat van Nederland)_ en dat neem je wel serieus? Verbind je aan die 35% opkomst ook dezelfde conclusies?
Ja.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_184766799
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 03:48 schreef Braindead2000 het volgende:
Geen benijdenswaardige positie voor de EU. Het is nu buigen of barsten voor de EU. De EU kan zich geen harde Brexit veroorloven. Heel deze eeuw is al een aaneenschakeling van crisissen. Een harde Brexit zal de EU ongekend hard treffen. De EU moet dus wel buigen.
Ja, en de ijsberg moest wel wijken om een aanvaring met de Titanic te voorkomen :').
  zaterdag 2 februari 2019 @ 07:14:33 #155
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_184766928
quote:
Geen benijdenswaardige positie voor de EU. Het is nu buigen of barsten voor de EU. De EU kan zich geen harde Brexit veroorloven. Heel deze eeuw is al een aaneenschakeling van crisissen. Een harde Brexit zal de EU ongekend hard treffen. ...
7ffb2184bd40cb8ffceb56bb95784301--vegan-humor-vegan-lifestyle.jpg
Maar dan met EU-vlaggetje. :P
#ivorytowerlivesmatter
pi_184767245
quote:
Klopt dat de positie van de EU niet benijdenswaardig is. Echter buigen voor de Britten kost een stuk meer dan de rug recht houden. Gaat niet gebeuren dus gok ik.
pi_184767281
quote:

[..]

Ik ben best voor bindende referenda maar dan wel met tweederde meerheid met tweederde opkomst oid ja.

Je bent dus eigenlijk tegen bindende referenda met dat soort percentages. Het volk heeft wel degelijk besloten dat een heel deel besloot om niet te gaan stemmen bijvoorbeeld.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_184767359
Het is natuurlijk wel zo dat de EU er ook last van heeft, maar de Britten hebben het echte probleem. De EU gaat er zeker geen crisis door krijgen, dat hebben ze goed bezworen. Best knap hoe de 27 een verenigd standpunt zijn blijven houden.

Wel is het zo dat het de EU landen ook wat geld gaat kosten (maar wel een overzichtelijk bedrag, behalve misschien voor Ierland, Ierland zal wel steun gaan krijgen) en dat ze het ook niet leuk zullen vinden een bevriend land vlak naast de EU zo kapot te zien gaan. Vergis je niet: er zijn allerlei dwarsverbanden met de Britten, er is veel mee samengewerkt, het zijn ook voor de mensen in Brussel voor een deel gewoon goede collega's die je kapot ziet gaan.

Ik had daarom verwacht dat de EU op dit allerlaatste moment toch net iets meer zijn best zou doen om dat te voorkomem. Gelijk hard Nee roepen die avond zelf vind ik eigenlijk de eerste blunder die de EU maakt. Wellicht was de Maydeal met een marginale wijziging wel te redden nu steeds meer Britse parlementariėrs wanhopig worden, dat hadden ze net wat harder moeten proberen. Dat is namelijk voor alle partijen beter, ook voor de EU. Gelijk Nee roepen heeft dat wat onmogelijk gemaakt en dat is toch jammer, ook voor de EU.
pi_184767364
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 03:19 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Hij heeft het over 2/3e meerderheid, jij hebt het alleen over opkomst.

Een 2/3e meerderheid boven een bepaald opkomstpercentage lijkt me een ideale mix.
pi_184767405
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 08:50 schreef Hanca het volgende:
Het is natuurlijk wel zo dat de EU er ook last van heeft, maar de Britten hebben het echte probleem. De EU gaat er zeker geen crisis door krijgen, dat hebben ze goed bezworen. Best knap hoe de 27 een verenigd standpunt zijn blijven houden.

Wel is het zo dat het de EU landen ook wat geld gaat kosten (maar wel een overzichtelijk bedrag, behalve misschien voor Ierland, Ierland zal wel steun gaan krijgen) en dat ze het ook niet leuk zullen vinden een bevriend land vlak naast de EU zo kapot te zien gaan. Vergis je niet: er zijn allerlei dwarsverbanden met de Britten, er is veel mee samengewerkt, het zijn ook voor de mensen in Brussel voor een deel gewoon goede collega's die je kapot ziet gaan.

Ik had daarom verwacht dat de EU op dit allerlaatste moment toch net iets meer zijn best zou doen om dat te voorkomem. Gelijk hard Nee roepen die avond zelf vind ik eigenlijk de eerste blunder die de EU maakt. Wellicht was de Maydeal met een marginale wijziging wel te redden nu steeds meer Britse parlementariėrs wanhopig worden, dat hadden ze net wat harder moeten proberen. Dat is namelijk voor alle partijen beter, ook voor de EU. Gelijk Nee roepen heeft dat wat onmogelijk gemaakt en dat is toch jammer, ook voor de EU.
Maar waar moet men ja tegen zeggen dan? De Britten weten zelf niet wat ze willen.
pi_184767457
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 08:53 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Maar waar moet men ja tegen zeggen dan? De Britten weten zelf niet wat ze willen.
Men moest geen ja zeggen, maar vooral gewoon nog weer een week gaan zitten met May om te kijken of er geen muizengaatje te vinden is. Een marginale wijziging die toch voldoende zou zijn voor de Britten. Het beroemde inlegvelprincipe of wat er met de EU grondwet is gebeurd: marginaal wijzigen en het is er toch door.

Misschien was dat niet gelukt, maar ze hadden best 1 of 2 weken kunnen uittrekken om het te proberen.
pi_184767569
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 08:57 schreef Hanca het volgende:

[..]

Men moest geen ja zeggen, maar vooral gewoon nog weer een week gaan zitten met May om te kijken of er geen muizengaatje te vinden is. Een marginale wijziging die toch voldoende zou zijn voor de Britten. Het beroemde inlegvelprincipe of wat er met de EU grondwet is gebeurd: marginaal wijzigen en het is er toch door.

Misschien was dat niet gelukt, maar ze hadden best 1 of 2 weken kunnen uittrekken om het te proberen.
Op zich best een goed idee, maar is een randvoorwaarde daarvoor niet dat beide partijen zich constructief opstellen? Dat zie ik namelijk helemaal niet vanuit het VK
pi_184767623
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 09:07 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Op zich best een goed idee, maar is een randvoorwaarde daarvoor niet dat beide partijen zich constructief opstellen? Dat zie ik namelijk helemaal niet vanuit het VK
Hoe constructief May zou zijn na die avond waarin ze eindelijk een keer als winnaar werd afgeschilderd in de pers was nog helemaal niet duidelijk, zeker niet de paar minuten na de stemming dat Juncker al weer Nee brulde (zonder overleg met politieke leiders, terwijl Juncker een ambtenaar is zonder politiek mandaat). May wilde de deal er ook graag door hebben, denk best dat die ook wanhopig had willen zoeken naar een muizengaatje. En gezien die stemmingen die avond (tegen no deal, voor Maydeal met wijziging) stond in elk geval een deel van het parlement er ook zo tegenover.

De deal (en May) had eindelijk de wind in de zeilen. Dat hadden ze moeten gebruiken.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 09:16:49 #164
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184767690
quote:
Dense fog over the channel! Continent isolated!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184767890
quote:
De EU moet dit, de EU moet dat..

Voor iemand die een teringhekel aan de EU heeft (en een Nexit wil als ik me niet vergis) heb je wel een sterke mening over wat de EU zou moeten doen. Daarmee loop je erg mooi in de pas voor het karretje waar je tegenaan wil schoppen.

Even doorlopen maar..
  zaterdag 2 februari 2019 @ 09:39:38 #166
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_184767980
quote:

[..]

Ik ben zelfs voor een verplichte opkomst. Met een mogelijkheid tot digitaal stemmen natuurlijk
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  zaterdag 2 februari 2019 @ 09:41:46 #167
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_184768005
quote:
Nee hoor. Een no deal is niet zo slecht voor de EU. Het kost geld ja maar er is geen enkel ander land dat de komende jaren zal proberen uit de EU te stappen.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  zaterdag 2 februari 2019 @ 10:09:09 #168
34027 devlinmr
Policor galore
pi_184768357
quote:

[..]

Dit was niet eens een bindend referendum
Ik ben een policor landverradende humanistische gutmensch en er nog trots op ook
pi_184768599
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 09:39 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik ben zelfs voor een verplichte opkomst. Met een mogelijkheid tot digitaal stemmen natuurlijk
Verplichte opkomst bij verkiezingen ben ik zeer op tegen, dan krijg je te veel mensen die zo maar wat invullen zonder te weten wat ze doen. Ik hoorde laatst zelfs dat iemand op een bepaald persoon had gestemd "omdat die op dezelfde dag jarig is als ik", op de vraag wat die had gedaan als de gekozene lid was van een andere partij: "o, daar heb ik helemaal niet naar gekeken". Laat mensen zonder enige interesse in de politiek alsjeblieft de kans houden om niet te stemmen.
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 10:28:44 #170
236264 crew  capricia
pi_184768640
quote:

[..]

Dat ligt aan het onderwerp. Als het zo iets heftigs is als dit, zo ongeveer een grondwetswijziging (ik weet dat ze geen grondwet hebben) dan ben ik idd voor drie kwart meerderheid.

Dit raakt de hele constitutie.
En het is van de pot gerukt dat dat met 48/52 er doorheen geramd wordt.
Also spricht der Narr: »Der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.«
  zaterdag 2 februari 2019 @ 10:41:11 #171
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184768816
quote:
Er komt geen harde brexit. Bij een harde brexit zijn er namelijk nog wel afspraken en afspraken maken komt niet voor in het Engels vocabulaire.
pi_184768886
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 10:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat ligt aan het onderwerp. Als het zo iets heftigs is als dit, zo ongeveer een grondwetswijziging (ik weet dat ze geen grondwet hebben) dan ben ik idd voor drie kwart meerderheid.

Dit raakt de hele constitutie.
En het is van de pot gerukt dat dat met 48/52 er doorheen geramd wordt.
Aan de andere kant zou het ook gek zijn om het met 48 procent tegen te houden. Ze konden de uitslag moeilijk negeren en nog meer uitzonderingen krijgen was niet mogelijk. Zeker niet op het gebied waar het de Britten met name om ging.

En dat veel Britten voor vertrek waren vind ik niet zo gek. Stel (en dit zijn er veel) dat je wel vanalles hoort over welvaart die de EU brengt, maar zelf heb je niet eens meer geld om je fish and chips te kopen of om je wekelijkse uitje naar de pub te hebben omdat je geen baan meer hebt. Of je kind ligt in een NHS ziekenhuis waar geen fatsoenlijk opgeleide dokter meer loopt omdat het NHS systeem echt beroerd is. Of je hebt nog een kind van 30 thuis wonen omdat die geen baan kan vinden. En dan zie je allerlei Polen en Bulgaren die het beter voor elkaar lijken te hebben en wel een baan hebben. En je hoort (niet waar, maar goed) dat er zo veel geld naar de EU gaat dat daarmee het hele NHS systeem kan worden opgeknapt. Dat je dan denkt: slechter kan het niet worden en de Polen/Bulgaren er uit en geld naar het ziekenhuis klinkt prima, doe maar! Dat vind ik zeer te begrijpen.

En met dit gevoel, daar moest de politiek wat mee. En dat konden ze zeker na het referendum niet negeren door te doen alsof dat referendum er nooit was.
pi_184768899
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 10:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Verplichte opkomst bij verkiezingen ben ik zeer op tegen, dan krijg je te veel mensen die zo maar wat invullen zonder te weten wat ze doen. Ik hoorde laatst zelfs dat iemand op een bepaald persoon had gestemd "omdat die op dezelfde dag jarig is als ik", op de vraag wat die had gedaan als de gekozene lid was van een andere partij: "o, daar heb ik helemaal niet naar gekeken". Laat mensen zonder enige interesse in de politiek alsjeblieft de kans houden om niet te stemmen.
Dat je zoiets ook vertelt ik zou me doodschamen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 2 februari 2019 @ 11:28:12 #174
38496 Perrin
Sapere aude
pi_184769667
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 10:41 schreef Zelva het volgende:

[..]

Er komt geen harde brexit. Bij een harde brexit zijn er namelijk nog wel afspraken en afspraken maken komt niet voor in het Engels vocabulaire.
Veel mensen snappen het verschil niet tussen No deal en een Harde Brexit.
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 11:42:08 #175
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_184769928
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 09:41 schreef wdn het volgende:

[..]

Nee hoor. Een no deal is niet zo slecht voor de EU. Het kost geld ja maar er is geen enkel ander land dat de komende jaren zal proberen uit de EU te stappen.
Het lost op de lange termijn zelfs misschien wel meer problemen op dan dat het veroorzaakt. De Britten waren altijd al een buitenbeentje met hun "rebate" en hun niet-deelname aan Schengen en de Euro. Het wegvallen daarvan gaat ook nog wel voordelen hebben.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')