quote:Traumaheli in de knel door geluidsregels: ziekenhuizen eisen maatregelen
Helikopters van de politie en hulpdiensten dreigen niet langer de ruimte te krijgen op vliegvelden. De aanwezigheid van deze essentiële spoeddiensten botst met de commerciële vluchten. Dat moet anders worden geregeld, bepleiten de luchthavens, de politie en de grote ziekenhuizen.
De capaciteit op luchthavens wordt nu geduid in ‘geluidsruimte’, waarvan zowel de gewone vliegtuigen als de helikopters van de politie en hulpdiensten onderdeel uitmaken. Probleem is echter dat die capaciteit vaak beperkt is. En omwonenden willen meestal niet aan uitbreiding omdat ze vrezen voor extra overlast.
Een goed voorbeeld is de luchthaven Rotterdam The Hague Airport: via die locatie reisden in 2018 bijna twee miljoen passagiers en de traumahelikopter rukte gemiddeld 6,7 keer per etmaal uit; dag en nacht.
,,Dit levert toenemende spanning op tussen het commerciële verkeer, waarvoor de luchthaven primair bedoeld is, en het spoedeisende verkeer dat nu circa een kwart van de geluidsruimte gebruikt", schrijven Rotterdam The Hague Airport en Schiphol Group samen aan de Tweede Kamer.
Niet blij
De politie is ook niet blij met deze ontwikkeling. ,,Wij dreigen in de positie te komen om te moeten concurreren met de commercie als het gaat om de beschikbare geluidsruimte. Uitsluiten van het maatschappelijk vliegverkeer door luchthavens is hierbij een reëel risico”, laat de organisatie weten.
In 1998 heeft het ministerie van Volksgezondheid vier Universitaire Medische Centra aangewezen om helikopterteams in te richten voor spoedeisende medische hulpverlening. De ziekenhuizen noemen het gebruik van luchthavens essentieel voor de teams, door hun voorzieningen en centrale ligging.
,,Er wordt uitsluitend bij acute situaties gevlogen. Het mobiele medische team houdt verder rekening met het beperken van geluid en overlast door aanschaf van stillere helikopters”, benadrukt het Erasmus Medisch Centrum.
Levensgevaar
VVD-Kamerlid Remco Dijkstra vindt dat de maatschappij erbij is gediend dat er in het geval van een patiënt in levensgevaar zo snel mogelijk medische specialistische zorg ter plaatse is. ,,En in een tijd van reële terreurdreiging moet de politie zo flexibel mogelijk kunnen opereren.”
Vandaag vindt in de Tweede Kamer een hoorzitting plaats over de plek van trauma- en politiehelikopters op de luchthavens. Daar zullen de luchthavens, de politie en de grote ziekenhuizen bepleiten dat de politiek apart ruimte creëert voor het ‘spoedeisend en maatschappelijk gewenst verkeer’.
Zoektocht mislukt
De regio van Rotterdam The Hague Airport - de luchthaven waar het capaciteitsprobleem met de politie en -traumaheli‘s urgent is - heeft tevergeefs naar alternatieven gezocht. Verplaatsing van de helikopters naar een nieuwe locatie biedt geen soelaas.
Na lang soebatten en veel onderzoek door de regionale bestuurlijke partijen is dat plan eerder al ‘niet realistisch‘ bevonden. De provincie Zuid-Holland en de gemeentes Lansingerland, Rotterdam en Schiedam kunnen simpelweg geen locaties vinden die aan de eisen en wensen van alle betrokkenen voldoen.
Als er al plekken zijn waar geluidshinder minder een probleem is, dan voldoen die weer niet aan de vliegveiligheids- en inzetbaarheidseisen van de luchtverkeersleiding en van de gebruikers, het Medisch Mobiel Team en de Nationale Politie.
Ook een verplaatsing op Rotterdam The Hague Airport zelf levert wat betreft reductie van geluidshinder onvoldoende voordeel op (het aantal gehinderden neemt niet af en bij één locatie mogelijk zelfs toe) en gaat niet hand in hand met een besparing van kosten.
Wél een oplossing
Kamerlid Dijkstra (VVD) denkt - net als de luchthavens, de politie en de grote ziekenhuizen - dat het scheppen van aparte wettelijke ruimte voor het ‘spoedeisend en maatschappelijk gewenst verkeer’ wél een oplossing is. ,,De huidige wet Luchtvaart biedt de mogelijkheid. Laten we dat ook doen. Het is in belang van goede zorg en veiligheid voor ons allemaal.”
Verkeersminister Van Nieuwenhuizen erkent in een Kamerbrief dat het gebruik van de traumaheli de laatste jaren fors is toegenomen, evenals het gebruik van de politiehelikopter. ,,Dit heeft geleid tot een afname van de beschikbare ruimte voor het groot commercieel verkeer.”
De bewindsvrouw komt in de nieuwe Luchtvaartnota 2020-2050, die er eind dit jaar moet liggen, terug op dit probleem.
https://www.ad.nl/politie(...)gn=socialsharing_web
Hopelijk mag de helikopter niet vliegen als dit soort zeiksnorren hulp nodig hebben van de traumahelikopter. Ze vergeten dat de helikopter er ook voor hun is.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 16:56 schreef Monopoly het volgende:
Dat krijg je met een maatschappij vol zwakken. We hebben een plek waar iedereen mag schreeuwen en aan tafel mag zitten.
Je hebt gewoon je bek te houden als je last hebt van een trauma helicopter, en anders verhuis je maar gewoon. Rot op zeg.
Maar is de ANWB niet een commerciele partij dan?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:01 schreef sp3c het volgende:
daar gaat het hier niet om he, lees dat artikel dan gewoon ff
punt is dat er een X aantal vliegbewegingen of hoe je het noemt beschikbaar is voor het commerciele verkeer en dat politie en ambulancediensten daar (schijnbaar steeds meer) van lopen te snoepen
dat betekend minder commerciele vluchten en dat vinden de vliegvelden logischerwijs niet prettig
de oplossing geven ze zelf ook al, die lijkt me eenvoudig in te voeren en dan moeten mensen idd niet zeuren als er een traumahelikopter overvliegt maar zover zijn we nog niet
Dat het gek is dat dit soort belangrijke zorg door een commerciele partij uitgevoerd moet worden. Als dit gewoon iets vanuit ambulancezorg zou zijn, dan zou dit probleem er ook niet zijnquote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:06 schreef sp3c het volgende:
ik zie niet echt waar je heen wil met die retorische vraag
Dat mogen ze ook gewoon, hoor.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:41 schreef Captain_Ghost het volgende:
Zorg dat trauma helix gewoon een uitzondering krijgt. ze mogen 24 uur en overal terecht komen.
Dit dus.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:07 schreef Janneke141 het volgende:
Andersom. De vakantievluchten hebben last van de traumahelikopter. Ik kan er niet wakker van liggen.
Triest maar waar.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:39 schreef Tomatenboer het volgende:
Met andere woorden; omdat de vliegvelden steeds meer commerciële vluchten willen komt de medische spoedhulp in het geding.
Dus de Nederlandse burger moet wel wijken voor de hulpdiensten en de politie, maar de vliegtuigpassagiers niet? Ik mis de logica even.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:01 schreef sp3c het volgende:
daar gaat het hier niet om he, lees dat artikel dan gewoon ff
punt is dat er een X aantal vliegbewegingen of hoe je het noemt beschikbaar is voor het commerciele verkeer en dat politie en ambulancediensten daar (schijnbaar steeds meer) van lopen te snoepen
dat betekend minder commerciele vluchten en dat vinden de vliegvelden logischerwijs niet prettig
de oplossing geven ze zelf ook al, die lijkt me eenvoudig in te voeren en dan moeten mensen idd niet zeuren als er een traumahelikopter overvliegt maar zover zijn we nog niet
Ik zal t noteren voor als je zwaargewond in je autowrak zit.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 19:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus de Nederlandse burger moet wel wijken voor de hulpdiensten en de politie, maar de vliegtuigpassagiers niet? Ik mis de logica even.
Daarnaast is het heel makkelijk scoren met noodgevallen, maar zo snel mogelijk is niet altijd belangrijk en de gezondheidsschade van ernstige geluidsoverlast is er ook terwijl ook hinder een waarde heeft.
dat staat er dan ook helemaal nietquote:Op dinsdag 29 januari 2019 19:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus de Nederlandse burger moet wel wijken voor de hulpdiensten en de politie, maar de vliegtuigpassagiers niet? Ik mis de logica even.
Dit ja.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:52 schreef Ridocar het volgende:
"Ja, we zouden graag een traumaheli willen sturen, maar het is dit of een Transaviavlucht van Spanje..., en die toeristen brengen geld op..."
Ja, jij wil immers je goedkope shit kopen en je rijke leventje blijven voeren.quote:
quote:Op dinsdag 29 januari 2019 16:59 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Hopelijk mag de helikopter niet vliegen als dit soort zeiksnorren hulp nodig hebben van de traumahelikopter. Ze vergeten dat de helikopter er ook voor hun is.
Klopt. Het is de logische conclusie uit je bewering die ik voor je trek.quote:
Ze zouden eens moeten uitzoeken hoe vaak welke aanvlieg of aanrijtijd nou echt een wezenlijk verschil maakt. Er gaan zomaar ziekenhuizen dicht met gevolgen voor de aanrijtijden van ambulances en dan maakt het allemaal niet uit, maar als het om die teringherrie voor grote groepen omwonenden gaat dan is snelheid ineens heilig?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 19:49 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ik zal t noteren voor als je zwaargewond in je autowrak zit.
De aanrijtijd of aanvliegtijd naar het ziekenhuis doet er niet toe want het vervoer van patienten is niet de taak van de helikopter. Ze brengen een medisch specialist naar de plaats van het ongeval.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 21:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt. Het is de logische conclusie uit je bewering die ik voor je trek.
[..]
Ze zouden eens moeten uitzoeken hoe vaak welke aanvlieg of aanrijtijd nou echt een wezenlijk verschil maakt. Er gaan zomaar ziekenhuizen dicht met gevolgen voor de aanrijtijden van ambulances en dan maakt het allemaal niet uit, maar als het om die teringherrie voor grote groepen omwonenden gaat dan is snelheid ineens heilig?
Ik snap dat die diensten altijd het snelste en het beste willen, dat zit in hun manier van denken, die oogkleppen mogen ze ook hebben. Maar politici moeten alle betrokken belangen wegen.
feitelijk moet het vliegverkeer wijken voor de ambu, dus eigenlijk het tegenovergesteldequote:Op dinsdag 29 januari 2019 21:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Klopt. Het is de logische conclusie uit je bewering die ik voor je trek.
en hadtie maar gewoon moeten letten op de weg ipv. te appen achter het stuur .quote:Op dinsdag 29 januari 2019 21:29 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
De aanrijtijd of aanvliegtijd naar het ziekenhuis doet er niet toe want het vervoer van patienten is niet de taak van de helikopter. Ze brengen een medisch specialist naar de plaats van het ongeval.
Maarja, als jij in de kreukels ligt na een autoongeluk, dan wil ik niet dat er een helikopter komt want dan moet ik 1 minuut in de teringherrie zitten.
Voor de hulpdiensten is er geen probleem. De vliegvelden zijn bang minder vluchten te kunnen verkopen.. een excuus om meer vluchten te vragen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 21:45 schreef Infection het volgende:
Pas dan die wet aan? Ik mag hopen dat er geen partijen zijn die tegen zoiets stemmen?
Ze maken erg veel lawaai vind ik. Mensen moeten voortaan maar in de polder waar niemand er last van heeft ongelukken maken.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:26 schreef sp3c het volgende:
die traumaheli maakt niet zo heel veel kabaal, daaristie afaik ook op uitgezocht
Die ziekenhuizen en ambulanceposten kunnen juist dicht omdat die heli's snel ter plaatse kunnen zijn. Heli's zijn dus een kostenbesparing, anders zouden die ziekenhuizen wel openblijven.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 21:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze zouden eens moeten uitzoeken hoe vaak welke aanvlieg of aanrijtijd nou echt een wezenlijk verschil maakt. Er gaan zomaar ziekenhuizen dicht met gevolgen voor de aanrijtijden van ambulances en dan maakt het allemaal niet uit, maar als het om die teringherrie voor grote groepen omwonenden gaat dan is snelheid ineens heilig?
Ik snap dat die diensten altijd het snelste en het beste willen, dat zit in hun manier van denken, die oogkleppen mogen ze ook hebben. Maar politici moeten alle betrokken belangen wegen.
quote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:33 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ze maken erg veel lawaai vind ik. Mensen moeten voortaan maar in de polder waar niemand er last van heeft ongelukken maken.
Het is gewoon niet zo dat altijd alles moet wijjken voor zo snel mogelijke hulp, dat wordt aldoor afgewogen tegen andere belangen. Ik zien niet in waarom dat dan bij ongelukken op de snelweg anders zou zijn.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 21:29 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
De aanrijtijd of aanvliegtijd naar het ziekenhuis doet er niet toe want het vervoer van patienten is niet de taak van de helikopter. Ze brengen een medisch specialist naar de plaats van het ongeval.
Maarja, als jij in de kreukels ligt na een autoongeluk, dan wil ik niet dat er een helikopter komt want dan moet ik 1 minuut in de teringherrie zitten.
Dat is niet helemaal waar. Er is, alle gemanipuleerde berekeningen en overtredingen daargelaten, een balans gevonden tussen enerzijds de belangen van de luchtvaart en anderzijds die van de omwonenden. Als er dan externe factor bijkomt in de vorm van spoeddiensten is het onzin om bij voorbaat te zeggen dat die volledig ten koste gaat van de belangen van de bewoners.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 21:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
feitelijk moet het vliegverkeer wijken voor de ambu, dus eigenlijk het tegenovergestelde
anders zouden de vliegvelden niet klagen natuurlijk
Dus iemand die dood aan het bloeden is kan wel ff wachten Sorry hoor, maar Transavia is ff belangrijker, kunt u het bloed een paar minuten langer ophouden?quote:Op woensdag 30 januari 2019 08:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is gewoon niet zo dat altijd alles moet wijjken voor zo snel mogelijke hulp, dat wordt aldoor afgewogen tegen andere belangen. Ik zien niet in waarom dat dan bij ongelukken op de snelweg anders zou zijn.
[..]
Lijkt mij eerder dat er iets niet goed is gegaan met het afbestellen van de helikopter. Of er was nog niemand die de dood vast heeft kunnen stellen.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:19 schreef ootjekatootje het volgende:
Kritische kanttekening:
Zolang de trauma helikopter hier in Rotterdam blijft uitvliegen bij zelfmoord, waarbij duidelijk is dat enige vorm van medische hulp overbodig is, snap ik het commentaar.
Vorig jaar tweemaal meegemaakt, dat springer soort van onthoofd op de grond ligt, maar er 15 minuten later nog een heli aankomt. Tja...
Misschien gaat er dan wat niet goed met de 112 melding.
Ik dacht dat Valkenburg dicht was?quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:34 schreef sp3c het volgende:
gewoon Valkenburg weer open gooien voor pliesie en ambu
daarom moet het dus weer opengegooid worden hequote:Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ik dacht dat Valkenburg dicht was?
Is een andere oplossing niet gewoon om ze te laten vliegen onder de vlag van defensie?
Defensie heeft toch vrijstellingen? En is geen commerciele partij dus ze kunnen geen geluidsdinges van Transavia opsnoepen.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
daarom moet het dus weer opengegooid worden he
Defensie zal hetzelfde probleem hebben als ze van schiphol gebruik willen maken, die hebben dan ook eigen velden met eigen regeltjes en beperkingen
Hahaaa... Airport Eindhoven is een militair vliegveld, waar commercieel bijgekomen is. Maar omdat hier de commerciële vluchten ook steeds meer tijd in beslag nemen is er sprake van dat het gehele vliegveld uiteindelijk commercieel zou worden. Aankomende jaren gaat het nog niet gebeuren omdat er ook hier sterk geklaagd wordt over geluidsoverlast in omliggende gemeentes. Maar ook parkeeroverlast en vastgelopen wegen rondom het vliegveld. En defensie wil wanneer de kdc10 eruit gaat juist meer kisten op Eindhoven stationeren door de EU samenwerking. Dus voorlopig is het van de kaart maar uiteindelijk zie ik het alsnog gebeuren omdat dat commerciële deel kosten wat kost zal moeten groeien.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ik dacht dat Valkenburg dicht was?
Is een andere oplossing niet gewoon om ze te laten vliegen onder de vlag van defensie?
vrijstellingen voor wat?quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:48 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Defensie heeft toch vrijstellingen? En is geen commerciele partij dus ze kunnen geen geluidsdinges van Transavia opsnoepen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |