abonnement Unibet Coolblue
pi_184691191
Ik heb pas me oude computers naar beneden gehaald, doen het allemaal nog op een na daar van is het moederbord van kapot.
Het is een ASRock DDR 400/DDR11667 werd 4 jaar geleden gebruikt om worldoftanks of War-thunder mee te spelen.

De tweede is een Packard Bell, met een Gigabyte GA-8I915 PM moederbord.
Baracuda 7200,7. 200 GB.
Nvidia GT220 1 GB DDR 2 V/D/HDMI

Nummer drie is een Prescott Galileo MIDI-tower, Gigabyte GA-P35-DS3 moederbord
Powercolor 512mb VGA kaart (ati x1950pro-PCI-e 16x-DVI met een enorme koeler eronder
Hitachi 500GB 7200RPM harddisk

Nummer vier is ook een Prescott Galileo MIDI-tower, Gigabyte GA-P35-DS3 moederbord
Point of view 7300GS videokaart 256mb
Sata2-3G- 7200t-16mb

En dan ook nog die verticale plaatjes die tegen het moederbord aan zitten.
512mb,DDR,400,CL3
Daneelec ,2 gb 2RX8
Dane elec ,1gb 2rx8 4 stuks

Nou wil ik een computer proberen te maken van alles wat ik hier heb, zou dat kunnen lukken ?
Wat kan ik allemaal gebruiken van hierboven, er komt sowieso een nieuwere moederbord in met de tegenwoordige Windows versie, enige die mij aanbevolen kunnen worden ?
Hij moet gewone simpele games aankunnen bv , minecraft of counterstrike
pi_184691241
Hier kan je eigenlijk niks meer van gebruiken. Als je al een nieuw moederbord gaat pakken zal je ook een nieuwe CPU nodig hebben gok ik.

En zo op het oog dan ook meteen nieuw RAM-geheugen. En een moderne on board GPU is beter dan de GPU's die hier genoemd zijn.

Behuizing, voeding, harde schijf kan je misschien nog gebruiken. Eventueel wel nog een SSD aanschaffen voor een beetje snelheid :T
pi_184691281
Je kan prima een computer bouwen voor je old-school spellen, maar meer dan dat zou ik niet doen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 13:07:33 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184691282
Het os kan trouwens beter op je harde schijf staan.
And so is the past
pi_184691348
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:05 schreef Vanillekwark het volgende:
Hier kan je eigenlijk niks meer van gebruiken. Als je al een nieuw moederbord gaat pakken zal je ook een nieuwe CPU nodig hebben gok ik.

En zo op het oog dan ook meteen nieuw RAM-geheugen. En een moderne on board GPU is beter dan de GPU's die hier genoemd zijn.

Behuizing, voeding, harde schijf kan je misschien nog gebruiken. Eventueel wel nog een SSD aanschaffen voor een beetje snelheid :T
Zou het het waard om het beste moederbord van de 3 omtezetten naar Windows 10 en dan het beste van wat ik heb er in te doen ?

[ Bericht 6% gewijzigd door meneer.depolitie op 29-01-2019 13:20:47 ]
pi_184691599
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:10 schreef meneer.depolitie het volgende:

[..]

Zou het het waard om het beste moederbord van de 3 omtezetten naar Windows 10 en dan het beste van wat ik heb er in te doen ?
Het ligt eigenlijk aan je gewenste doel. Wil je beetje retrogamen? Pleur wat onderdelen bij elkaar van alle PC's die je hebt, zet er Windows XP op en doe je ding. Hou er dan wel rekening mee dat Windows XP tegenwoordig zo lek als een mandje is, en dus goed afgeschermd moet worden qua internet.

Wil je modernere games spelen, icm Windows 10? Haal zoiets, Niet per se deze webshop, maar om je een idee te geven.

https://www.alternate.nl/Hardware/Upgrade-kits
pi_184691647
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:24 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Het ligt eigenlijk aan je gewenste doel. Wil je beetje retrogamen? Pleur wat onderdelen bij elkaar van alle PC's die je hebt, zet er Windows XP op en doe je ding. Hou er dan wel rekening mee dat Windows XP tegenwoordig zo lek als een mandje is, en dus goed afgeschermd moet worden qua internet.

Wil je modernere games spelen, icm Windows 10? Haal zoiets, Niet per se deze webshop, maar om je een idee te geven.

https://www.alternate.nl/Hardware/Upgrade-kits
Denk dat ik xp hou ook in verband dat ik nergens cd’s van heb om software te installeren
pi_184691656
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:24 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Het ligt eigenlijk aan je gewenste doel. Wil je beetje retrogamen? Pleur wat onderdelen bij elkaar van alle PC's die je hebt, zet er Windows XP op en doe je ding. Hou er dan wel rekening mee dat Windows XP tegenwoordig zo lek als een mandje is, en dus goed afgeschermd moet worden qua internet.

Wil je modernere games spelen, icm Windows 10? Haal zoiets, Niet per se deze webshop, maar om je een idee te geven.

https://www.alternate.nl/Hardware/Upgrade-kits
eigenlijk dit plus als toevoeging dat een hoop oudere games ook op veiligere OS en gedraaid kunnen worden zoals Linux en je kan ook op Tweakers kijken voor een goede /leuk tweedehands.

en denk toch nog wel na over windows XP, als er iets onveilig is in een consumenten omgeving is het wel windows XP met matige of geen beveiliging.
je kan al binnen 5 minuten iemand op je systeem hebben..
pi_184691697
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:28 schreef kovenant het volgende:

[..]

eigenlijk dit plus als toevoeging dat een hoop oudere games ook op veiligere OS en gedraaid kunnen worden zoals Linux en je kan ook op Tweakers kijken voor een goede /leuk tweedehands.

en denk toch nog wel na over windows XP, als er iets onveilig is in een consumenten omgeving is het wel windows XP met matige of geen beveiliging.
je kan al binnen 5 minuten iemand op je systeem hebben..
Oké en ook enig idee wat ik met de andere computers moet doen als ik er klaar mee ben
pi_184691708
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:30 schreef meneer.depolitie het volgende:

[..]

Oké en ook enig idee wat ik met de andere computers moet doen als ik er klaar mee ben
weggeven / weggooien ?
als je er zelf niks meer mee doet...

ik zou alleen de harddisk eruit halen en die met een hamer kapot slaan.
pi_184691712
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:30 schreef meneer.depolitie het volgende:

[..]

Oké en ook enig idee wat ik met de andere computers moet doen als ik er klaar mee ben
Bij het oud ijzer, of misschien krijg je er nog een tientje voor op Marktplaats :T
pi_184709288
Gewoon leuk systeempje samenstellen; XP erop zetten en direct daarna een opstartdisk/floppy maken en een externe Backup.

Krijg je een virus; so what :P
Opstarten met de disk/floppy en backup terugzetten; klaar.
eventueel nog bios flashen :)
pi_184714359
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:31 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Bij het oud ijzer, of misschien krijg je er nog een tientje voor op Marktplaats :T
👍🏼

[ Bericht 9% gewijzigd door meneer.depolitie op 30-01-2019 18:23:03 ]
pi_184714684
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:28 schreef kovenant het volgende:

[..]

En denk toch nog wel na over windows XP, als er iets onveilig is in een consumenten omgeving is het wel Windows XP met matige of geen beveiliging.
Je kan al binnen 5 minuten iemand op je systeem hebben.
Dat is lariekoek, ik gebruik ook nog steeds XP. Naast Windows 7, dat wel. Bij gebruik van een goede router met hardware firewall is het onmogelijk dat er zo maar iemand bij je binnen komt. Dat kan alleen als je zelf iets stoms doet, zoals foute software downloaden en uitvoeren of klikken op links in foute mailtjes. Het grootste veiligheidsrisico zit bij computers altijd achter het toetsenbord.
pi_184714778
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 12:32 schreef gepromoveerT het volgende:
Gewoon leuk systeempje samenstellen; XP erop zetten en direct daarna een opstartdisk/floppy maken en een externe Backup.

Krijg je een virus; so what :P
Opstarten met de disk/floppy en backup terugzetten; klaar.
eventueel nog bios flashen :)
Ik zou een compleet disk image maken op een externe harddisk met iets als Acronis. Dan heb je meteen een bootable CD van Acronis zelf bij de hand waarmee je de computer op kunt starten en het image terug kunt zetten als er een probleem is. Zo hoef je geen tijdrovende herinstallatie te doen inclusief installatie en configuratie van alle drivers en software die je op het systeem wil gebruiken.
pi_184718887
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:03 schreef meneer.depolitie het volgende:

Hij moet gewone simpele games aankunnen bv , minecraft of counterstrike
Counterstrike 1 of zo zou misschien nog wel lukken, maar minecraft is te hoog gegrepen voor deze specs.

Ik vermoed dat je met een Raspberry Pi 3 beter uit bent dan al die pc's bij elkaar.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_184721768
Werk hier nog wel eens op een oude xp :-)
Niks mis mee behalve .........

Maar meeste software van Internet gedownload werkt er niet meer op.
Meestal is er geen versie te downloaden voor xp.
Maar prima geschikt om brieven te typen en dergelijke.
Of oude spelletjes erop te draaien.

Ooit wel eens gedaan van twee kapotte xp computers 1 gemaakt.

Had hier ooit een xp waar W7 niet goed op wilde draaien
Hardware niet compatable W7 draaide alleen in save mode en heel traag.
Lag aan het video gedeelte geen W7 drivers voor die oude muuk.

Soms mis ik mijn oude W98.
Sommige software draaide niet meer op XP.

Bedenk dat een oude tweedehands PC waarschijnlijk niet meer dan 20 euro kost.

groet Rudolf en sucsess
pi_184722064
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 22:38 schreef Rudolf_Radwanski het volgende:
Werk hier nog wel eens op een oude xp :-)
Niks mis mee behalve .........

Maar meeste software van Internet gedownload werkt er niet meer op.
Meestal is er geen versie te downloaden voor xp.
Geef eens voorbeelden. Ik vind altijd wel een oude(re) versie als de huidige versie XP niet (meer) ondersteunt.
quote:
Soms mis ik mijn oude Win98.
Sommige software draaide niet meer op XP.
Wederom: geef eens voorbeelden. En waarom mis je - nu - nog Windows 98?
pi_184722343
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 22:49 schreef Riparius het volgende:

[..]

Geef eens voorbeelden. Ik vind altijd wel een oude(re) versie als de huidige versie XP niet (meer) ondersteunt.

[..]

De software om met je elektronische ID kaart op de Belgische sites in te loggen.
Deze staat niet meer op de site van de overheid (en werkt ook niet meer.)

En hele elende als je xamp oude versie wil instaleren.
Kan.

Maar als je joomla zou willen gebruiken kan dat alleen met een heel oude versie.
En veel plugins moderne werken daar dus weer niet op.

quote:
Wederom: geef eens voorbeelden. En waarom mis je - nu - nog Windows 98?
Sommige software waar ik vroeger mee gewerkt heb daar bestaat geen versie van voor XP
Was daar een beetje mee gewend.
Corel dream 3D bijvoorbeeld.
Daarmee is corel mee gestopt en dus geen versie die op XP werkt laat staan W7
Zijn nu programma's die beter en (meer ingewikkeld) zijn bijvoorbeeld Blender.

Groet Rudolf

[ Bericht 3% gewijzigd door Rudolf_Radwanski op 30-01-2019 23:04:34 (leesbaarheid) ]
pi_184733845
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 17:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik zou een compleet disk image maken op een externe harddisk met iets als Acronis. Dan heb je meteen een bootable CD van Acronis zelf bij de hand waarmee je de computer op kunt starten en het image terug kunt zetten als er een probleem is. Zo hoef je geen tijdrovende herinstallatie te doen inclusief installatie en configuratie van alle drivers en software die je op het systeem wil gebruiken.
Doet me denken aan mijn XP tijd; gebruikte altijd Ghost, totdat het werd overgenomen door Norton*. Gebruikte daarna Ping (van de makers van Ghost, die Norton de middelvinger gaven; interface zag er krek hetzelfde uit) :) .

En inderdaad, maakte ik een backup van de kale XP, een na alle updates én een nadat alle drivers waren geďnstalleerd, waarna ik eens-in-de-zoveel-tijd het zooitje bijhield.

*voor de liefhebber.
Norton commander (Dos tijdperk) was uitstekend. Nadat Norton was overgenemen door Symantec werd het Anti-virus programma een dikke vette bagger, dat je systeem enorm vertraagde en zich heel diep in je systeem nestelde en je slechts kon verwijderen door je registry handmatig te scannen.
pi_184743516
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 17:38 schreef gepromoveerT het volgende:

Norton commander (Dos tijdperk) was uitstekend. Nadat Norton was overgenemen door Symantec werd het Anti-virus programma een dikke vette bagger, dat je systeem enorm vertraagde en zich heel diep in je systeem nestelde en je slechts kon verwijderen door je registry handmatig te scannen.
Zowel Norton als McAfee hadden toentertijd prima producten. Totdat Peter Norton en John McAfee het verkochten voor heel veel geld. Dat is ze goed recht, maar de nieuwe eigenaren hebben er een rommeltje van gemaakt helaas. Ook dat is niet erg, want het gaf ruimte voor een aantal zeer goede alternatieven.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_184810127
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 17:37 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is lariekoek, ik gebruik ook nog steeds XP. Naast Windows 7, dat wel. Bij gebruik van een goede router met hardware firewall is het onmogelijk dat er zo maar iemand bij je binnen komt. Dat kan alleen als je zelf iets stoms doet, zoals foute software downloaden en uitvoeren of klikken op links in foute mailtjes. Het grootste veiligheidsrisico zit bij computers altijd achter het toetsenbord.
niet iedereen heeft een goede dicht getimmerde router of weet waar ze wel of niet op kunnen klikken.
je kan beter uitgaan van de gemiddelde gebruiker en niet van de geavanceerde gebruiker.

ik ben het artikel kwijt, maar met een normale up to date windows XP installatie kan je binnen 5 minuten iemand op je systeem / netwerk hebben.
( Nuance is uiteraard dat er dan geen antivirus / firewall op staat, die mensen zijn er helaas wel genoeg.)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')