"De farmaceutische industrie en de daaraan verbonden onderzoekers hebben een sexuele stoornis bij vrouwen als aandoening verzonnen om een markt voor medicijnen te scheppen."; aldus British Medical Journal
Met name de Amerikaanse farmaceutische industrie wordt er vaker van beschuldigd stoornissen te bedenken. De beroemde DSMIV is inmiddels een bijbel met zo´n kleine 400 verschillende mentale stoornissen en er gaan stemmen op om "relatie problemen" in deel V op te nemen. Hoe "abnormaal" kan je als mens zijn?
Vraag.
Zijn we nu echt zo ziek aan het worden of is er iemand over onze rug rijk aan het worden?
quote:De American Psychiatric Association (een groep psychologen, psychiaters en consultants)
Op vrijdag 3 januari 2003 23:11 schreef Navelpluisje het volgende:
Even een vraagje, wie bepalen de inhoud van de DSM?
quote:Both. Steeds meer welvaartsziekten en vergeet niet, dat als mensen zich niet gelukkig voelen ze dus ook veel klachten hebben..
Op vrijdag 3 januari 2003 23:09 schreef thoth het volgende:
Vraag.
Zijn we nu echt zo ziek aan het worden of is er iemand over onze rug rijk aan het worden?
en wat doe je tegen ziektes?
je slikt een pil!
en als dokters er geen pil tegen hebben, klopt er iets niet met de geneeskunde...
dus hebben fabrikanten de kans vanalles te verzinnen, voor welke klachten dan ook, er zal toch altijd wel iemand zijn die er aan lijd...
en aangezien dokters graag mensen willen helpen, en ook betrouwbaar willen zijn, en zeker mensen niks willen onthouden wat hun misschien kan helpen (zeker als mensen direct naar 1 medicijn vragen die een kennis van hen ook gebruikt) zullen ze het gewoon voorschrijven....
en als ze niet beter worden?
dan zal het wel ergens anders aan liggen, en begint het wiel weer te draaien....
quote:De farmaceutische industrie is een gigantisch kartel. Een "legale" maffia.
Op vrijdag 3 januari 2003 23:09 schreef thoth het volgende:
Vandaag op teletekst:"De farmaceutische industrie en de daaraan verbonden onderzoekers hebben een sexuele stoornis bij vrouwen als aandoening verzonnen om een markt voor medicijnen te scheppen."; aldus British Medical Journal
Met name de Amerikaanse farmaceutische industrie wordt er vaker van beschuldigd stoornissen te bedenken. De beroemde DSMIV is inmiddels een bijbel met zoZ<caron>n kleine 400 verschillende mentale stoornissen en er gaan stemmen op om "relatie problemen" in deel V op te nemen. Hoe "abnormaal" kan je als mens zijn?
Vraag.
quote:Ik laat het even aan de mods om daar iets over te zeggen.
Op zaterdag 4 januari 2003 01:07 schreef Anemoon het volgende:[..]
De farmaceutische industrie is een gigantisch kartel. Een "legale" maffia.
Kan dit onderwerp niet naar Truth? Daar zou die veel meer thuishoren tussen de andere onderwerpen. Goed topic!
Het is ergens een combinatie van psychologie en nouja bij gebrek aan een neutraal label; samenzweringen. En als hier niet voldoende reacties komen vraag ik een sowieso een transfer naar Truth aan want mijn ego heeft dringend bevestiging nodig
quote:nouw.. nouw.. legale maffia, dat gaat wel ver.. het zijn gewoon bedrijven die inspelen op de vraag van de klant met geld.. en ja, als wij geld willen betalen voor een of andere vergezochte mentale sex kwaal, dan kunnen ze vast wel iets bedenken dat zou kunnen helpen...
Op zaterdag 4 januari 2003 01:07 schreef Anemoon het volgende:[..]
De farmaceutische industrie is een gigantisch kartel. Een "legale" maffia.
Kan dit onderwerp niet naar Truth? Daar zou die veel meer thuishoren tussen de andere onderwerpen. Goed topic!
quote:Wow, ja das een goeie drijfveer!
Op zaterdag 4 januari 2003 13:15 schreef thoth het volgende:
En als hier niet voldoende reacties komen vraag ik een sowieso een transfer naar Truth aan want mijn ego heeft dringend bevestiging nodig
quote:Zeker, daar is ook iets voor te zeggen hoor!
Op zaterdag 4 januari 2003 16:17 schreef McGry het volgende:[..]
nouw.. nouw.. legale maffia, dat gaat wel ver.. het zijn gewoon bedrijven die inspelen op de vraag van de klant met geld.. en ja, als wij geld willen betalen voor een of andere vergezochte mentale sex kwaal, dan kunnen ze vast wel iets bedenken dat zou kunnen helpen...
die farmaceutische industrie maakt lekker gebruik van de domheid van de klant!
Offtopic Anemoon , heb ff advies van je nodig in dit topic En nu ???
quote:Domheid vind ik ook wel ver gaan. Ik denk dat het meer een kwestie van onwetenheid is. Daarnaast zijn wij gepeupel altijd vrij snel geneigd de zogenaamde professionals te geloven. Waarom zouden ze immers tegen ons liegen.....?
Op zaterdag 4 januari 2003 16:17 schreef McGry het volgende:
nouw.. nouw.. legale maffia, dat gaat wel ver.. het zijn gewoon bedrijven die inspelen op de vraag van de klant met geld.. en ja, als wij geld willen betalen voor een of andere vergezochte mentale sex kwaal, dan kunnen ze vast wel iets bedenken dat zou kunnen helpen...
die farmaceutische industrie maakt lekker gebruik van de domheid van de klant!
Ik moet dan altijd denken aan de pretenties van de farmaceutische industrie. Ze verkopen zichzelf als de mensen die de maatschappij een blij en gelukkig leven willen schenken maar tegelijkertijd ontzeggen ze derde wereld landen de mogelijkheid om goedkoop medicijnen te maken "omdat het commercieel niet rendabel is". Feit is namelijk dat de farmaceutische industrie geen maatschappelijke voorziening is; het zijn bedrijven met één drijfveer: geld verdienen. Niet meer en niet minder.
Al onze angsten zijn een prima doelwit want ons leven wordt beheerst door angsten en er komen er steeds meer bij lijkt het wel.
quote:Hé ! Geen reclame voor andere topics in mijn topic !
Op zaterdag 4 januari 2003 17:28 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Offtopic Anemoon , heb ff advies van je nodig in dit topic En nu ???
quote:In principe heb je hier ook weer gelijk in.. en ja waarom zou je ook nadenken als je medicijnen toch door het ziekenfonds worden vergoed? In principe betalen we met z'n allen voor die mensen die dom genoeg zijn... Dat idee mbt ziekenfonds wat een tijd geleden werd afgekeurd door europa was nog niet zo slecht...
Op zaterdag 4 januari 2003 17:57 schreef thoth het volgende:[..]
Domheid vind ik ook wel ver gaan. Ik denk dat het meer een kwestie van onwetenheid is. Daarnaast zijn wij gepeupel altijd vrij snel geneigd de zogenaamde professionals te geloven. Waarom zouden ze immers tegen ons liegen.....?
quote:heb je helemaal gelijk in. En omdat het nu eenmaal een bedrijf is, neem ik ze ook niet kwadelijk dat ze de 3de wereld niet helpen.. Het is idd wel oneerlijk dat ze zichzelf zo mooi kunnen verkopen..
Ik moet dan altijd denken aan de pretenties van de farmaceutische industrie. Ze verkopen zichzelf als de mensen die de maatschappij een blij en gelukkig leven willen schenken maar tegelijkertijd ontzeggen ze derde wereld landen de mogelijkheid om goedkoop medicijnen te maken "omdat het commercieel niet rendabel is". Feit is namelijk dat de farmaceutische industrie geen maatschappelijke voorziening is; het zijn bedrijven met één drijfveer: geld verdienen. Niet meer en niet minder.
kutstreek zoiets
De farmaceutische industrie behoord tot 1 waar het meeste geld in omgaat! Dus praat mensen een ziekte aan, beloon artsen als ze je medicijnen voorschrijven en eventuele bijwerkingen zijn ok, kun je weer opnieuw aan verdienen.
De farmaceutische bedrijven verdienen niet aan gezonde mensen dus goedbeschoud is het niet in hun belang mensen te genezen. Of er moet daarna weer een nieuwe kwaal gevonden worden.
quote:idd
Op zaterdag 4 januari 2003 18:43 schreef NorthernStar het volgende:
Wakker worden!De farmaceutische industrie behoord tot 1 waar het meeste geld in omgaat! Dus praat mensen een ziekte aan, beloon artsen als ze je medicijnen voorschrijven en eventuele bijwerkingen zijn ok, kun je weer opnieuw aan verdienen.
De farmaceutische bedrijven verdienen niet aan gezonde mensen dus goedbeschoud is het niet in hun belang mensen te genezen. Of er moet daarna weer een nieuwe kwaal gevonden worden.
quote:Is dagelijkse kost, helaas.
Op zaterdag 4 januari 2003 19:11 schreef G1Ace het volgende:[..]
idd
en dat de doktoren dat geld aannemen hiervoor
dat vind ik etisch gezien niet verantwoord
De famaceuthische industrie vaart wel bij de tijdgeest die de maakbaarheid van geluk en gezondheid predikt,
waar dat van geen kant klopt natuurlijk.
Ik zou overigens wel wat meer willen weten van het specifieke medicijn waar het in dit geval om gaat, heb je een linkje?
Ik wacht nog even het soort reacties hier af,
mocht het nog meer de kant van Wetenschap opgaan dan verplaats ik hem wel even.
quote:Angst is de vibratie die onze hele wereld in zijn macht houdt en waardoor het overal zo'n gigantische puinbak is...
Op zaterdag 4 januari 2003 17:57 schreef thoth het volgende:Al onze angsten zijn een prima doelwit want ons leven wordt beheerst door angsten en er komen er steeds meer bij lijkt het wel.
We zouden met zijn allen aan deze angsten moeten werken. Ze afbouwen en inruilen voor vreugde, optimisme en zelfdenkzaamheid. Want vraag jezelf nou eens af: waar zou je nou eigenlijk bang voor moeten zijn?
quote:Er is (gelukkig?) nog geen medicijn. In het volgende artikel wordt wel uitgebreid uitgelegd hoe de ziekte uitgevonden wordt. Het is wel interessant om te lezen hoe en misschien nog wel belangrijker wie bepalen dat we ziek zijn.
Op zaterdag 4 januari 2003 19:26 schreef shmoopy het volgende:
Ik zou overigens wel wat meer willen weten van het specifieke medicijn waar het in dit geval om gaat, heb je een linkje?
quote:Ik denk dat de meeste studenten idd met een goed idee aan zo'n studie zullen beginnen.. er blijven misschien ook nog wel een aantal goede artsen over, maar op een gegeven moment moet je kiezen:
Op zaterdag 4 januari 2003 18:36 schreef G1Ace het volgende:het is maar bijkomend dat je geld verdient als je in de geneeskunde gaat, maar je doet het principieel voor de mensen vanwege de mensen
1.Ethisch verantwoord goed zijn, en netjes mensen helpen zo goed als je kunt. Nooit over geld denken en de ideale doctor zijn.
2.Of, ook aan jezelf, je vrouw en eigen kinderen denken. Een beetje extra geld kun je altijd wel gebruiken. Je leeft maar 1 keer, en doctor is tenslotte ook maar een baan, en er is niemand die je er op aankijkt als je goedkoop en snel veel geld verdient.
Erg fout is het niet om na een aantal jaartjes toch maar op 2 over te schakelen.. ik denk niet dat ik zelf de verleiding zou kunnen weerstaan, alleen maar omdat het ethisch iets netter is. Het is eerder fout dat het mogelijk is.. een soort van uitlokken tot de ethische minder nette manier
quote:Dat suggereert een beetje dat iemand geen keuze heeft maar dat iemand gedwongen wordt.
Op zaterdag 4 januari 2003 22:21 schreef McGry het volgende:
Erg fout is het niet om na een aantal jaartjes toch maar op 2 over te schakelen.. ik denk niet dat ik zelf de verleiding zou kunnen weerstaan, alleen maar omdat het ethisch iets netter is. Het is eerder fout dat het mogelijk is.. een soort van uitlokken tot de ethische minder nette manier
Hmmm vanuit een maatschappelijk perspectief is dat ook wel zo; de prestatiedwang is natuurlijk vrij groot maar als dat de moraal van de mens aan gaat tasten ten koste van andere mensen, want daar hebben we het over, dan denk ik dat we een groot probleem hebben. De mens zelf is uiteindelijk echter wel eindverantwoordelijk in het hele verhaal.
quote:Ah een insider
Op zaterdag 4 januari 2003 23:20 schreef ssebass het volgende:
Ik studeer farmacie. Het valt allemaal erg mee hoor en we krijgen heel veel ethiek. Medicijnen op de markt brengen is ook zeer moeilijk en kost minimaal tien jaar als je al echt iets goeds hebt wat inderdaad beter is, finacieel rendabel is en vraag naar is, anders komt het niet op de markt. Het is niet even iets bedenken en daar maar medicijnen voor maken.
Nou zijn de Amerikaanse praktijken inderdaad enigzins anders dan die in Nederland (al lijkt het er wel sterk op dat Nederland ook in dit opzicht toch weer irritante eigenschappen aan het overnemen is) maar ik ben nieuwsgierig: wat is de ethische verantwoording van de farmaceutische industrie om bijvoorbeeld te ontwikkeling van generieke medicijnen in de meer onderontwikkelde landen tegen te houden "ondat het patent beschermd moet worden" (ik citeer even heel vrij hier)?
Misschien moet ik het anders formuleren: hoe denk je dat ethiek en geld verdienen te combineren zijn en kan dat uberhaupt?
quote:Als ik dit zo hoor dan blijf jij dus de rest van je leven op de universiteit werken? Wat dat is de enige plaats waar je echt werk kan doen waarmee je de medemens helpt... (en idd je verdient een stuk minder(
Op zaterdag 4 januari 2003 23:26 schreef ssebass het volgende:
Oh ja het geeft mij trouwens veel meer voldoening om mensen daadwerkelijk met een goed medicijn te helpen en daarmee de kwaliteit van leven te verbeteren dan het extra geld van fake medicijnen (die onder de geregistreerde (legale) medicijnen ook niet bestaan). Je verdiend toch al genoeg. Het is maar wat je doel in het leven is, ben je materialistisch ingesteld of hecht je meer waarde aan liefde en respect voor je medemens. Ik denk toch echt dat het laatste in het leven wel het meest belangrijke is.
quote:En inderdaad nederland discussieerd er ook over om geneesmiddelen reclame te gaan maken. Ik ben hier overigens op tegen. Heb hier nog een keer een essay over geschreven.
Op zondag 5 januari 2003 01:43 schreef thoth het volgende:[..]
Ah een insider
Nou zijn de Amerikaanse praktijken inderdaad enigzins anders dan die in Nederland (al lijkt het er wel sterk op dat Nederland ook in dit opzicht toch weer irritante eigenschappen aan het overnemen is) maar ik ben nieuwsgierig: wat is de ethische verantwoording van de farmaceutische industrie om bijvoorbeeld te ontwikkeling van generieke medicijnen in de meer onderontwikkelde landen tegen te houden "ondat het patent beschermd moet worden" (ik citeer even heel vrij hier)?
Misschien moet ik het anders formuleren: hoe denk je dat ethiek en geld verdienen te combineren zijn en kan dat uberhaupt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |