abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184690277
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je vergeet dat dit contact niet ander contact in de weg zit. Men spreekt volgens mij tegenwoordig veel meer met vrienden en vriendinnen af.

Vroeger wist je totaal niet waar je vriendjes uithingen ... niemand had een mobiel.. misschien was iemand thuis maar jij was niet thuis... etc.. etc.. Afspreken deed je de dag ervoor... en veel mensen hebben die vooruitziende blik niet.
Vroeger belde je iemand en kreeg je z'n vader aan de lijn, juist reden om af te spreken en niet te bellen.

quote:
Waarom denk je dat er zo'n gigantische explosie is van die starbucks-esque koffietentjes. Al die zogenaamd eenzame jeugd zit daar gewoon te kletsen met elkaar.

Nogmaals. Je zoekt het in de verkeerde hoek.
1. Is er wel zo'n explosie van koffietentjes? Vroeger waren er ook genoeg koffie- en eetgelegenheden hoor.
2. Misschien komt die explosie (mocht die er zijn) er wel omdat er veel winkelpanden leeg staan en de huur goedkoper is.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 12:07:35 #27
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184690316
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Vroeger belde je iemand en kreeg je z'n vader aan de lijn, juist reden om af te spreken en niet te bellen.

[..]
Wanneer sprak je dan af? Ik ben ook gewoon opgegroeid pre-mobieltjes. Afspreken deed je niet.. je zag elkaar op school en als je elkaar meer wilde zien dan kwam je vriend mee naar huis om te eten en dan was je moeder boos want ... ik had geen mobiel om alvast even mensen op de hoogte te brengen :P

quote:
1. Is er wel zo'n explosie van koffietentjes? Vroeger waren er ook genoeg koffie- en eetgelegenheden hoor.
Zeker.

quote:
2. Misschien komt die explosie (mocht die er zijn) er wel omdat er veel winkelpanden leeg staan en de huur goedkoper is.
Eh nee.
It's muffin time.
pi_184690331
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wanneer sprak je dan af? Ik ben ook gewoon opgegroeid pre-mobieltjes. Afspreken deed je niet.. je zag elkaar op school en als je elkaar meer wilde zien dan kwam je vriend mee naar huis om te eten en dan was je moeder boos want ... ik had geen mobiel om alvast even mensen op de hoogte te brengen :P

[..]

Zeker.
Graag dan de exacte cijfers.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 12:09:48 #29
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184690358
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Graag dan de exacte cijfers.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-jouw-stad-a1495107
https://www.rtlz.nl/busin(...)-vechtmarkt-geworden
https://www.volkskrant.nl(...)-en-bloeit~b51788fa/

Links, rechts, midden
It's muffin time.
pi_184690387
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

[..]

Zeker.

[..]

Eh nee.
Wij spraken altijd af om te hangen rond 1815 en dan liepen we iedereen standaard af naar onze hangplek.
Was je vriendje nog niet klaar, dan ging je op de bank zitten met zijn ouders erbij.

Denk dat vroeger bijna ieder kind ook de ouders kon van zijn vrienden en de ouders de vrienden van hun kinderen.

Daarom mocht ik ook stappen wat ik wilde, want mijn ouders (en de andere ouders) wisten met wie ze omgingen.
Hell To The Liars
pi_184690399
quote:
Muah, exacte cijfers van groei heb je niet.

En er wordt tevens al gemeld:

quote:
Afgelopen jaar deden de cafés en koffiezaken het goed, becijferde het CBS deze week. De omzetten groeide: we aten en dronken vaker buiten de deur, maar die groei lijkt wel te stagneren.

"We moeten er rekening mee houden dat de groei afvlakt"
Daarbij heb je geen enkele link wat betreft de groei van koffietentjes en dat men socialer wordt.
pi_184690420
https://decorrespondent.n(...)d/239781465-128c2738

Kinderen zitten gemiddeld 5 uur per dag achter een scherm.

Maar in die hoek moeten we het qua sociaal gedrag niet zoeken volgens Speciale K.
pi_184690458
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 22:17 schreef CoolGuy het volgende:
Je bent hier echt veel te veel mee bezig want dit is weer een topic over vroeger, ineen iets ander jasje gegoten. Het verschil is helemaal niet zo groot. Dat was toen normaal, nu zijn andere dingennormaal, je bekijkt alleen die shit met de ogen van nu.

Misschien is het verstandig om eens met de toekomst besig te gaan zijn ipv het verleden.
Dit vooral eigenlijk.
Je krijgt van mij acht punten en drie strepen
  dinsdag 29 januari 2019 @ 12:47:42 #34
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184690934
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:13 schreef luxerobots het volgende:
https://decorrespondent.n(...)d/239781465-128c2738

Kinderen zitten gemiddeld 5 uur per dag achter een scherm.

Maar in die hoek moeten we het qua sociaal gedrag niet zoeken volgens Speciale K.
Gen-x-ers zaten ook gewoon 5 uur per dag achter een scherm. Alleen dat scherm was een dood one-way medium zonder sociale contacten.

Een heel ander scherm dan tegenwoordig wat juist uitnodigt om sociale contacten te leggen en om vooral lekker de stad in te gaan en dingen te doen met je vrienden.
It's muffin time.
pi_184690955
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 23:24 schreef Harvest89 het volgende:
Ze zijn zeker niet mentaal verder, maar ze zijn braver dan de vorige generaties. Niet zo rebels meer. Misschien komt dat door luxe, en sociale druk door social media.
Niet braver, meer conformistisch aan het nieuwe normaal bedacht door een aantal corporaties.
Hope of Israel, rise in might
With the sword of truth and right;
Sound the war-cry, "Watch and pray!"
Vanquish ev'ry foe today.
pi_184691010
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Gen-x-ers zaten ook gewoon 5 uur per dag achter een scherm. Alleen dat scherm was een dood one-way medium zonder sociale contacten.

Een heel ander scherm dan tegenwoordig wat juist uitnodigt om sociale contacten te leggen en om vooral lekker de stad in te gaan en dingen te doen met je vrienden.
Weer zo'n makkelijke aanname van je.

Alsof al het gebruik van televisie verdwenen is en daar interactieve media voor teruggekomen is. Misschien gedeeltelijk. Maar het passieve gebruik blijft natuurlijk ook gewoon bestaan, het neemt waarschijnlijk door het kijken van series en programma's on demand nauwelijks af.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 12:53:06 #37
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_184691019
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:49 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Niet braver, meer conformistisch aan het nieuwe normaal bedacht door een aantal corporaties.
Of het is het logische afzetten tegen de vorige, lossere generatie(s):

where-did-we-go-wrong-sob-you-know-what-fuck-17381715.png
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
pi_184691074
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:53 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Of het is het logische afzetten tegen de vorige, lossere generatie(s):

[ afbeelding ]
Ik denk niet dat deze generatie aan veel meer denkt dan sociale status, een nieuwe Iphone en instagram likes.
Hope of Israel, rise in might
With the sword of truth and right;
Sound the war-cry, "Watch and pray!"
Vanquish ev'ry foe today.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 13:32:25 #39
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184691722
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Alsof al het gebruik van televisie verdwenen is
Dat zeg ik nergens. Probeer het nogmaals.
It's muffin time.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 13:46:20 #40
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_184691914
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Alsof al het gebruik van televisie verdwenen is en daar interactieve media voor teruggekomen is. Misschien gedeeltelijk. Maar het passieve gebruik blijft natuurlijk ook gewoon bestaan, het neemt waarschijnlijk door het kijken van series en programma's on demand nauwelijks af.
Nou... https://www.adformatie.nl/pr/nederlandse-jeugd-kijkt-geen-tv
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
pi_184691947
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:56 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Ik denk niet dat deze generatie aan veel meer denkt dan sociale status, een nieuwe Iphone en instagram likes.
Ik denk dat dat wel meevalt.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_184692539
quote:
2013

En:

Maar dan de groep 13-19 jaar: Als die naar bewegend beeld kijkt, is dat voor 46 procent beeld dat voor de televisie is geproduceerd (2012: 47 procent). De rest is user generated video (26 procent) en andere professioneel geproduceerde AV-content (29 procent, bijvoorbeeld videoclips op YouTube en zogenoemde webisodes).

Dus geen klassiek tv-kijken. Maar bijvoorbeeld filmpjes op youtube.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 14:49:21 #43
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_184693057
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 14:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

2013

En:

Maar dan de groep 13-19 jaar: Als die naar bewegend beeld kijkt, is dat voor 46 procent beeld dat voor de televisie is geproduceerd (2012: 47 procent). De rest is user generated video (26 procent) en andere professioneel geproduceerde AV-content (29 procent, bijvoorbeeld videoclips op YouTube en zogenoemde webisodes).

Dus geen klassiek tv-kijken. Maar bijvoorbeeld filmpjes op youtube.
Het is 6 jaar verder veel erger geworden nog he. Ik zie het bij eigen kids, kijken echt NOOIT TV. Ja, alleen de Voice eigenlijk, maar verder alleen YouTube etc
  dinsdag 29 januari 2019 @ 15:22:29 #44
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184693577
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 14:49 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Het is 6 jaar verder veel erger geworden nog he. Ik zie het bij eigen kids, kijken echt NOOIT TV. Ja, alleen de Voice eigenlijk, maar verder alleen YouTube etc
Inderdaad. Dat zie ik zelfs bij mijzelf en ik ben inmiddels 33.

Laten we vaststellen dat wat vroeger TV was en nu youtube grofweg zou vallen onder passieve content. Waarbij er bij youtube natuurlijk een gigantisch asterisk staat dat dat maar net van de kanalen afhangt. Er zijn echt kwaliteitskanalen voor wetenschaps, wiskunde en filosofische content die de kijkers continu uitdagen om mee te doen in de discussie, opdrachten uit te voeren of andere community effort te doen. Daarnaast is het actief zoeken van content op youtube en geïnteresseerd bekijken minder passief dan een beetje zappen en in slaap vallen op de bank.

Lean-back vs lean-forward entertainment.

Al met al denk ik eigenlijk dat dit stiekem beter is dan vroeger. Alleen lijken veel oudere mensen vast te willen houden aan het cliché dat kinderen tegenwoordig steeds waardelozer en asocialer zouden zijn.

Ik zou luxerobots willen uitdagen om eens met een argument te komen wat niet al in de jaren 70-80 is opgebruikt om de verdoemenis van de jeugd te voorspellen.
It's muffin time.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 15:28:11 #45
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184693693
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 15:22 schreef SpecialK het volgende:
Ik zou luxerobots willen uitdagen om eens met een argument te komen wat niet al in de jaren 70-80 is opgebruikt om de verdoemenis van de jeugd te voorspellen.
Ik heb de jaren 70 80 niet meegemaakt.
Maar heb het gevoel dat bij de nieuwe generatie empathie en saamhorigheid ontbreekt. Veel te individualistisch en materialistisch naar mijn smaak.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 15:30:37 #46
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_184693744
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 15:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Maar heb het gevoel dat bij de nieuwe generatie empathie en saamhorigheid ontbreekt. Veel te individualistisch en materialistisch naar mijn smaak.
Nou ik wel. En ik heb dat gevoel eigenlijk niet.

Wel wordt er te snel met labels gesmeten en moet niet ieder druk joch Ritalin krijgen. Die jochies werden vroeger gewoon de hele dag naar buiten getrapt en raakten zo hun energie kwijt.
pi_184693776
Het zal vast nog wel voorkomen het zuipen en dergelijke, maar ze zullen dat vast niet op internet zetten tegenwoordig. Hooguit in een Whatsapp groep of een soortgelijk iets.

In tegenstelling tot toen, kunnen de meeste ouders van nu prima over weg met internet en ik geloof niet dat je wilt dat ze meelezen over dat soort zaken. En inderdaad de realisatie dat alles wat op internet gaat er ook op blijft, dan gedraag je je net wat netter op sociale media. Want stel dat de baas je later op google opzoekt.

En ook die drank wet. Ik ging het eerst uit op mijn 17de en al die tijd ook genoeg 16 jarige en jonger voorbij zien komen. Dat zal nu wel helemaal weg zijn in die leeftijdscategorie. Ik geloof ook niet dat de gemiddelde 18+'er zit te wachten om een of andere 14 jarige drank te geven stiekem in het café.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
pi_184694062
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 15:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dat materialistische begon in de jaren 80, het verschil is dat het speelgoed veranderd is. Wilden ze vroeger een transformer, he-man of een barbie, nu willen ze met een jaar of 8 liever een i-Phone. Al geloof ik best dat het iets erger geworden is, maar niet zoveel als er gezegd word.

Empathie en saamhorigheid is er wel, alleen ligt er vaker een stukje techniek er tussen, meestal een telefoon.

Ik merk dat ook bij mijn vriendin dat verschil. Zij is 30 en ik 39, maar ze was laatst verbaasd dat ze bij mij in de whatsapp nog steeds bovenaan stond na 2 dagen. Ik gebruik dat alleen om met vrienden af te spreken. Bij haar word er constant heen en weer geappt. Al zien we onze vrienden met dezelfde frequentie, dus minder sociaal denk ik niet. Het verschil zit het er eerder in dat ik liever mijn tijd in andere dingen steek dan constant met iedereen in verbinding te staan. En bij mijn vrienden is dat net zo. Terwijl haar vrienden zowel man als vrouw meer op de telefoon zitten.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 15:51:48 #49
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_184694222
Meen je dit nou?
  dinsdag 29 januari 2019 @ 18:13:36 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184696854
Het grootste verschil is denk ik wel dat de jeugd zich minder verveelt doordat ze met hun smartphone een bron van oneindig vermaak tot hun beschikking hebben.

Want al ik zo terug denk naar die jaren dan was je je een groot deel van de tijd gewoon de tering aan het vervelen. En alle ongein die er uit voortkwam was vooral het zoeken van spanning binnen de beperkte vrijheidskaders die je had. Want een gebrek aan geld, regels van ouders waar je nog van afhankelijk was en een zeer verstikkende "gewoon doen cultuur" die er onder pubers heerst maken het nogal een gevangenis waarbij je werkelijk alles aangreep om een verzetje te hebben.

En nu is daar ineens de smartphone. Geef de jeugd er een en ze kunnen zich tot in het oneindige met dat ding vermaken. Gouden uitvinding eigenlijk.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')