abonnement Unibet Coolblue
pi_184683262
Vanavond kwam ik in de krochten van het internet terecht, en wel in de ''wayback machine''. Dit is een website die screenshots heeft gemaakt van (o.a.) inmiddels niet meer bestaande websites.

Een van die websites was een van de eerst sociale media platformen die er bestond. Nog voor het Hyves/ Facebook tijdperk, en was meer lokaal georiënteerd.

Deze site is inmiddels alweer een jaar of 10 offline, en vrienden, kennissen, schoolgenoten waren hierop tussen ca. 2005-2008 actief. Voor mijn leeftijdsgenoten geldt dat dit zo tussen hun 15e - 18e was.

Met wat knippen/plakken in de URL kwam ik op profielen van mijzelf, wat vrienden en kennissen terecht. Enerzijds moest ik lachen, anderzijds verbaasde ik mij wel een beetje over het bedenkelijke niveau van de teksten die veel mensen toen op hun profiel plaatsten, terwijl ze rond die tijd toch al 16/17 geweest moeten zijn.

De personen van deze leeftijd waar ik anno 2019 mee te maken heb, vind ik op hun beurt heel volwassen overkomen. Vaak ook erg bezig met de toekomst, nog nauwelijks met ''zuipen'' en ''uitgaan''. Laat staan dat ze onderstaande teksten bezigen. Niet zelden hebben ze zelfs al hun eigen bedrijfje.

In de loop der jaren is er zo terugkijkend ook wel een hoop veranderd. Het is voor deze groep jongeren niet meer normaal om op vrijdagavond met een fles pisang Ambon te gaan zuipen op een gemeentebankje tot je over je nek gaat. Of om op je 15e te hangen met scooters met geluidsboxen al rokend en zuipend, zoals 10-15 jaar geleden nog een stuk vaker voorkwam.

Mijn vrienden en ik reden elke vrijdag/zaterdagavond op onze fietsjes vanuit ons dorp 10 km naar de jeugdkroeg in de grote stad. Vaak al voor de fietstocht 10 pils in onze mik, en in de kroeg kwamen daar niet zelden nog 10 bij, met alle gevolgen van dien.

Een paar voorbeelden van wat ik bedoel:

UITGAAN = helemaal zuipen en dan lekker naar de klote gaan
WESTLAND COLLEGE
WESTLANDE COLLEGE
WESTLAND COLLEGE
KUT TERING SCHOOL

Ik hou niet van:
spruiten,
naar sgool gaan
en mensen diej niet kunnen lachen
fietsen vooral al shet regent is dat egt heel kut
zeikende moeder

hobby's: meneer Alberts stiekem Filmen tijdens de Lesss,
Pisan amBong drinken met Lisa die in de bosjes kotst, bepaalde stoffen inhaleren waar
van ik moet lachen


Nu heb je denk ik al gauw de neiging om : :') te denken als je het bovenstaande leest. Toch heb ik deze teksten van profielen van op zich keurige mensen met een keurige opvoeding. Deze personen hebben ook allemaal het hbo/wo afgemaakt en nu een prima baan, koophuis, getrouwd en/of kinderen. Dit was dus niet het uitschot van de maatschappij.

Toch verbaas ik mij wel een beetje over het grote verschil dat er kennelijk is tussen mijn generatie (geboren 1987-1990) en de huidige generatie tieners. Is dit verschil daadwerkelijk zo groot? Of heb ik een te positief beeld van deze jongeren?
  maandag 28 januari 2019 @ 22:15:46 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184683465
Jij had nog geen idee dat die kinderlijke onzin 15 jaar later nog online zou zijn. Hoe kon je dat weten? Je ouders zaten als kind niet op internet.
Lijkt me heel naar opgroeien, dat je steeds van "de wereld" bewust moet zijn en voortdurend een positief beeld van jezelf moet etaleren.
Tussen 2000 en 2005 was internet gewoon nog een speeltuin.
  Moderator maandag 28 januari 2019 @ 22:17:02 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184683494
Je bent hier echt veel te veel mee bezig want dit is weer een topic over vroeger, ineen iets ander jasje gegoten. Het verschil is helemaal niet zo groot. Dat was toen normaal, nu zijn andere dingennormaal, je bekijkt alleen die shit met de ogen van nu.

Misschien is het verstandig om eens met de toekomst besig te gaan zijn ipv het verleden.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 28 januari 2019 @ 22:17:40 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184683508
Misschien niet mentaal verder maar wel een hele andere belevingswereld. Ze lijken zich heel anders af te zetten tegen oudere generaties, het protest in Brussel is er een mooi voorbeeld van.
Resistance is futile.
pi_184683517
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 22:15 schreef Lunatiek het volgende:
Tussen 2000 en 2005 was internet gewoon nog een speeltuin.
Zo zie ik het nog steeds; al zijn de mods hier op FOK! het daar vaak niet mee eens :') :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184683593
Ja, je hebt een veel te positief beeld.

Ik heb juist het idee dat jongeren zich online anders voor doen dan ze daadwerkelijk zijn. Zuipen gebeurt echt nog wel, maar men loopt daarmee minder te koop, omdat t niet meer zo hip is voor je sociale status.
  maandag 28 januari 2019 @ 22:24:17 #7
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_184683642
De manier waarop je nu in aanraking komt met jeugd van die leeftijd geeft vermoedelijk een ander beeld dan wanneer je er zelf middenin zit. Bovendien stellen ze zich ook anders naar jou op. Ik denk dat de fipo ook gelijk heeft dat men toen anders omging met Social media.
  maandag 28 januari 2019 @ 22:30:25 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184683750
quote:
7s.gif Op maandag 28 januari 2019 22:17 schreef vosss het volgende:

[..]

Zo zie ik het nog steeds; al zijn de mods hier op FOK! het daar vaak niet mee eens :') :@
FOK! wel maar de rest van internet is echt anders. Denk GeoCities en AngelFire, Lycos: zelf experimenteren met websites. Het maximale uit HTML halen. Etc. Voor een deel ook heel sociaal: zorgen dat je site weinig bandbreedte kostte, snel laadde en zo.
Veel meer fora ook, met echtere interactie dan op social media.
pi_184683762
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 22:24 schreef PiyeReloaded het volgende:
De manier waarop je nu in aanraking komt met jeugd van die leeftijd geeft vermoedelijk een ander beeld dan wanneer je er zelf middenin zit. Bovendien stellen ze zich ook anders naar jou op. Ik denk dat de fipo ook gelijk heeft dat men toen anders omging met Social media.
dat ja,

wie weet wat diezelfde groep nu op whatsapp, instagram en snapchat eruit gooit.

en drankmisbruik is wel gedaald onder jongeren, evenals seks op jonge leeftijd
pi_184684199
Toen ik 14 was, was het nog populair om woorden expres verkeerd te spellen.

"Yo man egt vet cool, greetz me"

En dit soort zinnen. Nu is dat niet meer het geval, en terecht. Wat kinderen nu online plaatsen heeft een veel groter publiek. Nu heeft een beetje puber toch snel 300 volgers op instagram, wij hadden 100 vrienden op hyves en msn.
  maandag 28 januari 2019 @ 23:24:48 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184684596
Ze zijn zeker niet mentaal verder, maar ze zijn braver dan de vorige generaties. Niet zo rebels meer. Misschien komt dat door luxe, en sociale druk door social media.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_184685136
Ik ben 31 en ga van een fles Pisang Ambon anno nu nog steeds over mijn nek, dus wat dat betreft ben ik behoorlijk kansloos gebleven.
  maandag 28 januari 2019 @ 23:53:19 #13
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_184685164
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 23:03 schreef JimmyDean het volgende:
Toen ik 14 was, was het nog populair om woorden expres verkeerd te spellen.

"Yo man egt vet cool, greetz me"

En dit soort zinnen. Nu is dat niet meer het geval, en terecht. Wat kinderen nu online plaatsen heeft een veel groter publiek. Nu heeft een beetje puber toch snel 300 volgers op instagram, wij hadden 100 vrienden op hyves en msn.
Ik denk dat die verandering voor 100% valt terug te voeren op autocorrect.
pi_184685184
Nah, gaat allemaal stiekem over snap/whatsapp.
pi_184685189
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 22:17 schreef Seven. het volgende:
Misschien niet mentaal verder maar wel een hele andere belevingswereld. Ze lijken zich heel anders af te zetten tegen oudere generaties, het protest in Brussel is er een mooi voorbeeld van.
Dat is voor het merendeel gewoon een uitje, ik zou daar geen conclusies uit trekken.
pi_184686785
quote:
17s.gif Op maandag 28 januari 2019 23:51 schreef O_o_ het volgende:
Ik ben 31 en ga van een fles Pisang Ambon anno nu nog steeds over mijn nek, dus wat dat betreft ben ik behoorlijk kansloos gebleven.
Dat spul is dan ook zo ranzig dat het niet binnen te houden valt.

Hertog Jan B:)B
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  dinsdag 29 januari 2019 @ 07:17:53 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184686907
Is een functie van bevolkingsdynamica in het westen.

In de jaren 50 en 60 was er door de babyboom een gigantisch overschot aan jeugd met relatief weinig ouders en opzichters. Dit veroorzaakte een sterke jeugdcultuur. Experimenteren was vrijer, ouders waren te druk bezig met geld verdienen en hoofd boven water houden dus de kids waren bezig met drugs, neuken, fouten maken etc...

Vandaag heb je het tegenovergestelde.

Er zijn erg veel ouders maar relatief weinig kinderen. Elk kind wordt tijdens de opvoeding heftig gecontroleerd en gestuurd door de ouders. Gevolg hiervan is:

1. Dat kinderen minder een gezamenlijke jeugdcultuur hebben. Vraag maar eens aan een 14 jarige wat hun favo muziek is of wat ze graag op TV kijken.. vroeger keken kinderen allemaal hetzelfde en was iedereen op school met elkaar aan het afstemmen wat cool was... dat is nu niet meer zo.. je krijgt hooguit een schouder ophaal + wat geprevel over "weet nie". Compare and contrast met de jaren 60 en 70 waar iedereen exact wist wat er hot was.

2. Kinderen maken minder hun eigen "fouten" omdat ouders dus relatief open zijn over de fouten die zij hebben gemaakt in het verleden en dus ook de tijd en energie hebben om die kennis over te dragen.

3. Kinderen spiegelen en eigenen gedrag van de mensen om zich heen. Vroeger waren dat vooral andere tieners. Tegenwoordig hebben kinderen dermate veel volwassenen om zich heen en die volwassenen proberen zich dermate vaak op te stellen als vrienden dat men dat is gaan spiegelen ipv leeftijdgenoten.

Het is verder schijn natuurlijk. Kinderen acteren wat dat betreft datgene wat ze zien maar dat maakt kinderen nog niet wijs of ouder qua geest. Zodra er weer een generatie is waarin kinderen de overhand hebben valt dit weer terug naar wat het was.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184687574
Nee.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_184689597
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 07:17 schreef SpecialK het volgende:
Is een functie van bevolkingsdynamica in het westen.

In de jaren 50 en 60 was er door de babyboom een gigantisch overschot aan jeugd met relatief weinig ouders en opzichters. Dit veroorzaakte een sterke jeugdcultuur. Experimenteren was vrijer, ouders waren te druk bezig met geld verdienen en hoofd boven water houden dus de kids waren bezig met drugs, neuken, fouten maken etc...

Vandaag heb je het tegenovergestelde.

Er zijn erg veel ouders maar relatief weinig kinderen. Elk kind wordt tijdens de opvoeding heftig gecontroleerd en gestuurd door de ouders. Gevolg hiervan is:

1. Dat kinderen minder een gezamenlijke jeugdcultuur hebben. Vraag maar eens aan een 14 jarige wat hun favo muziek is of wat ze graag op TV kijken.. vroeger keken kinderen allemaal hetzelfde en was iedereen op school met elkaar aan het afstemmen wat cool was... dat is nu niet meer zo.. je krijgt hooguit een schouder ophaal + wat geprevel over "weet nie". Compare and contrast met de jaren 60 en 70 waar iedereen exact wist wat er hot was.

2. Kinderen maken minder hun eigen "fouten" omdat ouders dus relatief open zijn over de fouten die zij hebben gemaakt in het verleden en dus ook de tijd en energie hebben om die kennis over te dragen.

3. Kinderen spiegelen en eigenen gedrag van de mensen om zich heen. Vroeger waren dat vooral andere tieners. Tegenwoordig hebben kinderen dermate veel volwassenen om zich heen en die volwassenen proberen zich dermate vaak op te stellen als vrienden dat men dat is gaan spiegelen ipv leeftijdgenoten.

Het is verder schijn natuurlijk. Kinderen acteren wat dat betreft datgene wat ze zien maar dat maakt kinderen nog niet wijs of ouder qua geest. Zodra er weer een generatie is waarin kinderen de overhand hebben valt dit weer terug naar wat het was.
Er is ook allemaal nieuwe techniek bijgekomen.

Vroeger sprak men af om samen iets te doen, of ging men desnoods samen op een pleintje zitten.

Nu zit men vooral achter de telefoon of computer. Stuurt men berichten naar elkaar of spreekt men elkaar telefonisch. Dat is gewoon oppervlakkiger met elkaar omgaan.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 11:43:24 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184689948
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 11:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Er is ook allemaal nieuwe techniek bijgekomen.

Vroeger sprak men af om samen iets te doen, of ging men desnoods samen op een pleintje zitten.

Nu zit men vooral achter de telefoon of computer. Stuurt men berichten naar elkaar of spreekt men elkaar telefonisch. Dat is gewoon oppervlakkiger met elkaar omgaan.
Meh. Dat klinkt voor mij weer echt als zo'n opa-klaagt verhaaltje.

Ik heb diepere contacten met mijn game-vrienden gehad dan menigeen babyboomer met zijn/haar drankvriendjes heeft gehad.

Klagen over computers en telefoons... of nieuwe dingen die je aandacht oppakken ... dat deden ze in de jaren 70 al... "die kinderen zitten te veel achter de beeldbuis... daar komt toch niks van terecht zo"

En daarvoor "die kinderen luisteren de hele dag radio... wat een luie oppervlakkige generatie"

Ik denk eigenlijk dat je het daar verkeerd zoekt.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184690035
Nou, ik persoonlijk heb wel het idee inderdaad dat men minder bezig is met NAAR DE KLOTUHHHHH te gaan en zo ja.

Het zal er ook mee te maken hebben dat oa alcohol verboden is voor 16-jarigen wat als resultaat heeft dat Neerlands discotheken allemaal ter ziele zijn gegaan. Die cultuur is gewoon wat verdwenen. Wij kochten op ons 14e Martini want dat was goedkoop en dat ging je zuipen ergens in een parkje. Nu komen ze echt niet aan dat spul op hun 14e tenzij iemand anders het voor ze koopt, dat scheelt toch.

Ook zie ik bij jong volwassenen uit mijn familie en omgeving van rond de 20 dat die inderdaad erg ondernemend en serieus zijn, ze gaan ook weer jonger trouwen en kinderen krijgen terwijl veel van mijn generatie (begin 40) allemaal pas getrouwd zijn na hun 30e en vaak ook dan pas aan 1 of max 2 kinderen begonnen (en een hoop ook helemaal geen kinderen).

Ze zeggen toch ook dat de aankomende generatie de meest 'conservatieve' sinds decennia is? Het zijn toch allemaal golfbewegingen he.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184690057
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 07:17 schreef SpecialK het volgende:
Is een functie van bevolkingsdynamica in het westen.

In de jaren 50 en 60 was er door de babyboom een gigantisch overschot aan jeugd met relatief weinig ouders en opzichters. Dit veroorzaakte een sterke jeugdcultuur. Experimenteren was vrijer, ouders waren te druk bezig met geld verdienen en hoofd boven water houden dus de kids waren bezig met drugs, neuken, fouten maken etc...

Vandaag heb je het tegenovergestelde.

Er zijn erg veel ouders maar relatief weinig kinderen. Elk kind wordt tijdens de opvoeding heftig gecontroleerd en gestuurd door de ouders. Gevolg hiervan is:

1. Dat kinderen minder een gezamenlijke jeugdcultuur hebben. Vraag maar eens aan een 14 jarige wat hun favo muziek is of wat ze graag op TV kijken.. vroeger keken kinderen allemaal hetzelfde en was iedereen op school met elkaar aan het afstemmen wat cool was... dat is nu niet meer zo.. je krijgt hooguit een schouder ophaal + wat geprevel over "weet nie". Compare and contrast met de jaren 60 en 70 waar iedereen exact wist wat er hot was.

2. Kinderen maken minder hun eigen "fouten" omdat ouders dus relatief open zijn over de fouten die zij hebben gemaakt in het verleden en dus ook de tijd en energie hebben om die kennis over te dragen.

3. Kinderen spiegelen en eigenen gedrag van de mensen om zich heen. Vroeger waren dat vooral andere tieners. Tegenwoordig hebben kinderen dermate veel volwassenen om zich heen en die volwassenen proberen zich dermate vaak op te stellen als vrienden dat men dat is gaan spiegelen ipv leeftijdgenoten.

Het is verder schijn natuurlijk. Kinderen acteren wat dat betreft datgene wat ze zien maar dat maakt kinderen nog niet wijs of ouder qua geest. Zodra er weer een generatie is waarin kinderen de overhand hebben valt dit weer terug naar wat het was.
Hier zit ook wel een kern van waarheid in ja. Ik zie het zelf dat kids nu echt het leuk vinden om met hun ouders om te gaan, mee te gaan naar een restaurant etc
Dat vond ik vroeger echt afgrijselijk.

Maar vd week ging m'n 13-jarige dochter met haar vriendinnen lunchen in een restaurant. WTF? Daar had ik als 13-jarige echt nooit mijn geld aan uit willen geven! :D
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184690171
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 11:43 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Meh. Dat klinkt voor mij weer echt als zo'n opa-klaagt verhaaltje.

Ik heb diepere contacten met mijn game-vrienden gehad dan menigeen babyboomer met zijn/haar drankvriendjes heeft gehad.

Klagen over computers en telefoons... of nieuwe dingen die je aandacht oppakken ... dat deden ze in de jaren 70 al... "die kinderen zitten te veel achter de beeldbuis... daar komt toch niks van terecht zo"

En daarvoor "die kinderen luisteren de hele dag radio... wat een luie oppervlakkige generatie"

Ik denk eigenlijk dat je het daar verkeerd zoekt.
Dat vind ik makkelijk van je.

Die telefoon zit directere communicatie wel in de weg. Kijk maar hoe tieners aan hun telefoon gekleefd zitten. Iemand echt aankijken is gewoon heel anders dan tekstjes naar elkaar sturen.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 12:01:50 #24
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184690213
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 11:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat vind ik makkelijk van je.

Die telefoon zit directe communicatie in de weg. Kijk maar hoe tieners aan hun telefoon gekleefd zitten. Iemand echt aankijken is gewoon heel anders dan tekstjes naar elkaar sturen.
Je vergeet dat dit contact niet ander contact in de weg zit. Men spreekt volgens mij tegenwoordig veel meer met vrienden en vriendinnen af.

Vroeger wist je totaal niet waar je vriendjes uithingen ... niemand had een mobiel.. misschien was iemand thuis maar jij was niet thuis... etc.. etc.. Afspreken deed je de dag ervoor... en veel mensen hebben die vooruitziende blik niet.

Waarom denk je dat er zo'n gigantische explosie is van die starbucks-esque koffietentjes. Al die zogenaamd eenzame jeugd zit daar gewoon te kletsen met elkaar.

Nogmaals. Je zoekt het in de verkeerde hoek.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184690246
Nu hebben de oude Westlanders wel een andere werkmentaliteit dan de rest van Nederland (zeg ik als Rotterdammer).
Die zijn uit hetzelfde hout gesneden als Urkers bv.
Keihard werken, werken, werken en in het weekend alle remmen los.

Kan mij voorstellen dat je bij de huidige generatie denkt, nou ze hadden vroeger eens een weekje mee moeten lopen tijdens het bouwen van kassen.
Hell To The Liars
pi_184690277
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je vergeet dat dit contact niet ander contact in de weg zit. Men spreekt volgens mij tegenwoordig veel meer met vrienden en vriendinnen af.

Vroeger wist je totaal niet waar je vriendjes uithingen ... niemand had een mobiel.. misschien was iemand thuis maar jij was niet thuis... etc.. etc.. Afspreken deed je de dag ervoor... en veel mensen hebben die vooruitziende blik niet.
Vroeger belde je iemand en kreeg je z'n vader aan de lijn, juist reden om af te spreken en niet te bellen.

quote:
Waarom denk je dat er zo'n gigantische explosie is van die starbucks-esque koffietentjes. Al die zogenaamd eenzame jeugd zit daar gewoon te kletsen met elkaar.

Nogmaals. Je zoekt het in de verkeerde hoek.
1. Is er wel zo'n explosie van koffietentjes? Vroeger waren er ook genoeg koffie- en eetgelegenheden hoor.
2. Misschien komt die explosie (mocht die er zijn) er wel omdat er veel winkelpanden leeg staan en de huur goedkoper is.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 12:07:35 #27
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184690316
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Vroeger belde je iemand en kreeg je z'n vader aan de lijn, juist reden om af te spreken en niet te bellen.

[..]
Wanneer sprak je dan af? Ik ben ook gewoon opgegroeid pre-mobieltjes. Afspreken deed je niet.. je zag elkaar op school en als je elkaar meer wilde zien dan kwam je vriend mee naar huis om te eten en dan was je moeder boos want ... ik had geen mobiel om alvast even mensen op de hoogte te brengen :P

quote:
1. Is er wel zo'n explosie van koffietentjes? Vroeger waren er ook genoeg koffie- en eetgelegenheden hoor.
Zeker.

quote:
2. Misschien komt die explosie (mocht die er zijn) er wel omdat er veel winkelpanden leeg staan en de huur goedkoper is.
Eh nee.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184690331
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wanneer sprak je dan af? Ik ben ook gewoon opgegroeid pre-mobieltjes. Afspreken deed je niet.. je zag elkaar op school en als je elkaar meer wilde zien dan kwam je vriend mee naar huis om te eten en dan was je moeder boos want ... ik had geen mobiel om alvast even mensen op de hoogte te brengen :P

[..]

Zeker.
Graag dan de exacte cijfers.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 12:09:48 #29
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184690358
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184690387
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wanneer sprak je dan af? Ik ben ook gewoon opgegroeid pre-mobieltjes. Afspreken deed je niet.. je zag elkaar op school en als je elkaar meer wilde zien dan kwam je vriend mee naar huis om te eten en dan was je moeder boos want ... ik had geen mobiel om alvast even mensen op de hoogte te brengen :P

[..]

Zeker.

[..]

Eh nee.
Wij spraken altijd af om te hangen rond 1815 en dan liepen we iedereen standaard af naar onze hangplek.
Was je vriendje nog niet klaar, dan ging je op de bank zitten met zijn ouders erbij.

Denk dat vroeger bijna ieder kind ook de ouders kon van zijn vrienden en de ouders de vrienden van hun kinderen.

Daarom mocht ik ook stappen wat ik wilde, want mijn ouders (en de andere ouders) wisten met wie ze omgingen.
Hell To The Liars
pi_184690399
quote:
Muah, exacte cijfers van groei heb je niet.

En er wordt tevens al gemeld:

quote:
Afgelopen jaar deden de cafés en koffiezaken het goed, becijferde het CBS deze week. De omzetten groeide: we aten en dronken vaker buiten de deur, maar die groei lijkt wel te stagneren.

"We moeten er rekening mee houden dat de groei afvlakt"
Daarbij heb je geen enkele link wat betreft de groei van koffietentjes en dat men socialer wordt.
pi_184690420
https://decorrespondent.n(...)d/239781465-128c2738

Kinderen zitten gemiddeld 5 uur per dag achter een scherm.

Maar in die hoek moeten we het qua sociaal gedrag niet zoeken volgens Speciale K.
pi_184690458
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 22:17 schreef CoolGuy het volgende:
Je bent hier echt veel te veel mee bezig want dit is weer een topic over vroeger, ineen iets ander jasje gegoten. Het verschil is helemaal niet zo groot. Dat was toen normaal, nu zijn andere dingennormaal, je bekijkt alleen die shit met de ogen van nu.

Misschien is het verstandig om eens met de toekomst besig te gaan zijn ipv het verleden.
Dit vooral eigenlijk.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 12:47:42 #34
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184690934
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:13 schreef luxerobots het volgende:
https://decorrespondent.n(...)d/239781465-128c2738

Kinderen zitten gemiddeld 5 uur per dag achter een scherm.

Maar in die hoek moeten we het qua sociaal gedrag niet zoeken volgens Speciale K.
Gen-x-ers zaten ook gewoon 5 uur per dag achter een scherm. Alleen dat scherm was een dood one-way medium zonder sociale contacten.

Een heel ander scherm dan tegenwoordig wat juist uitnodigt om sociale contacten te leggen en om vooral lekker de stad in te gaan en dingen te doen met je vrienden.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184690955
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 23:24 schreef Harvest89 het volgende:
Ze zijn zeker niet mentaal verder, maar ze zijn braver dan de vorige generaties. Niet zo rebels meer. Misschien komt dat door luxe, en sociale druk door social media.
Niet braver, meer conformistisch aan het nieuwe normaal bedacht door een aantal corporaties.
pi_184691010
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Gen-x-ers zaten ook gewoon 5 uur per dag achter een scherm. Alleen dat scherm was een dood one-way medium zonder sociale contacten.

Een heel ander scherm dan tegenwoordig wat juist uitnodigt om sociale contacten te leggen en om vooral lekker de stad in te gaan en dingen te doen met je vrienden.
Weer zo'n makkelijke aanname van je.

Alsof al het gebruik van televisie verdwenen is en daar interactieve media voor teruggekomen is. Misschien gedeeltelijk. Maar het passieve gebruik blijft natuurlijk ook gewoon bestaan, het neemt waarschijnlijk door het kijken van series en programma's on demand nauwelijks af.
pi_184691019
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:49 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Niet braver, meer conformistisch aan het nieuwe normaal bedacht door een aantal corporaties.
Of het is het logische afzetten tegen de vorige, lossere generatie(s):

Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184691074
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:53 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Of het is het logische afzetten tegen de vorige, lossere generatie(s):

[ afbeelding ]
Ik denk niet dat deze generatie aan veel meer denkt dan sociale status, een nieuwe Iphone en instagram likes.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 13:32:25 #39
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184691722
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Weer zo'n makkelijke aanname van je.

Alsof al het gebruik van televisie verdwenen is
Dat zeg ik nergens. Probeer het nogmaals.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184691914
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Weer zo'n makkelijke aanname van je.

Alsof al het gebruik van televisie verdwenen is en daar interactieve media voor teruggekomen is. Misschien gedeeltelijk. Maar het passieve gebruik blijft natuurlijk ook gewoon bestaan, het neemt waarschijnlijk door het kijken van series en programma's on demand nauwelijks af.
Nou... https://www.adformatie.nl/pr/nederlandse-jeugd-kijkt-geen-tv
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184691947
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:56 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Ik denk niet dat deze generatie aan veel meer denkt dan sociale status, een nieuwe Iphone en instagram likes.
Ik denk dat dat wel meevalt.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_184692539
quote:
2013

En:

Maar dan de groep 13-19 jaar: Als die naar bewegend beeld kijkt, is dat voor 46 procent beeld dat voor de televisie is geproduceerd (2012: 47 procent). De rest is user generated video (26 procent) en andere professioneel geproduceerde AV-content (29 procent, bijvoorbeeld videoclips op YouTube en zogenoemde webisodes).

Dus geen klassiek tv-kijken. Maar bijvoorbeeld filmpjes op youtube.
pi_184693057
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 14:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

2013

En:

Maar dan de groep 13-19 jaar: Als die naar bewegend beeld kijkt, is dat voor 46 procent beeld dat voor de televisie is geproduceerd (2012: 47 procent). De rest is user generated video (26 procent) en andere professioneel geproduceerde AV-content (29 procent, bijvoorbeeld videoclips op YouTube en zogenoemde webisodes).

Dus geen klassiek tv-kijken. Maar bijvoorbeeld filmpjes op youtube.
Het is 6 jaar verder veel erger geworden nog he. Ik zie het bij eigen kids, kijken echt NOOIT TV. Ja, alleen de Voice eigenlijk, maar verder alleen YouTube etc
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  dinsdag 29 januari 2019 @ 15:22:29 #44
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184693577
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 14:49 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Het is 6 jaar verder veel erger geworden nog he. Ik zie het bij eigen kids, kijken echt NOOIT TV. Ja, alleen de Voice eigenlijk, maar verder alleen YouTube etc
Inderdaad. Dat zie ik zelfs bij mijzelf en ik ben inmiddels 33.

Laten we vaststellen dat wat vroeger TV was en nu youtube grofweg zou vallen onder passieve content. Waarbij er bij youtube natuurlijk een gigantisch asterisk staat dat dat maar net van de kanalen afhangt. Er zijn echt kwaliteitskanalen voor wetenschaps, wiskunde en filosofische content die de kijkers continu uitdagen om mee te doen in de discussie, opdrachten uit te voeren of andere community effort te doen. Daarnaast is het actief zoeken van content op youtube en geïnteresseerd bekijken minder passief dan een beetje zappen en in slaap vallen op de bank.

Lean-back vs lean-forward entertainment.

Al met al denk ik eigenlijk dat dit stiekem beter is dan vroeger. Alleen lijken veel oudere mensen vast te willen houden aan het cliché dat kinderen tegenwoordig steeds waardelozer en asocialer zouden zijn.

Ik zou luxerobots willen uitdagen om eens met een argument te komen wat niet al in de jaren 70-80 is opgebruikt om de verdoemenis van de jeugd te voorspellen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 29 januari 2019 @ 15:28:11 #45
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184693693
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 15:22 schreef SpecialK het volgende:
Ik zou luxerobots willen uitdagen om eens met een argument te komen wat niet al in de jaren 70-80 is opgebruikt om de verdoemenis van de jeugd te voorspellen.
Ik heb de jaren 70 80 niet meegemaakt.
Maar heb het gevoel dat bij de nieuwe generatie empathie en saamhorigheid ontbreekt. Veel te individualistisch en materialistisch naar mijn smaak.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_184693744
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 15:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik heb de jaren 70 80 niet meegemaakt.
Maar heb het gevoel dat bij de nieuwe generatie empathie en saamhorigheid ontbreekt. Veel te individualistisch en materialistisch naar mijn smaak.
Nou ik wel. En ik heb dat gevoel eigenlijk niet.

Wel wordt er te snel met labels gesmeten en moet niet ieder druk joch Ritalin krijgen. Die jochies werden vroeger gewoon de hele dag naar buiten getrapt en raakten zo hun energie kwijt.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184693776
Het zal vast nog wel voorkomen het zuipen en dergelijke, maar ze zullen dat vast niet op internet zetten tegenwoordig. Hooguit in een Whatsapp groep of een soortgelijk iets.

In tegenstelling tot toen, kunnen de meeste ouders van nu prima over weg met internet en ik geloof niet dat je wilt dat ze meelezen over dat soort zaken. En inderdaad de realisatie dat alles wat op internet gaat er ook op blijft, dan gedraag je je net wat netter op sociale media. Want stel dat de baas je later op google opzoekt.

En ook die drank wet. Ik ging het eerst uit op mijn 17de en al die tijd ook genoeg 16 jarige en jonger voorbij zien komen. Dat zal nu wel helemaal weg zijn in die leeftijdscategorie. Ik geloof ook niet dat de gemiddelde 18+'er zit te wachten om een of andere 14 jarige drank te geven stiekem in het café.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
pi_184694062
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 15:28 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik heb de jaren 70 80 niet meegemaakt.
Maar heb het gevoel dat bij de nieuwe generatie empathie en saamhorigheid ontbreekt. Veel te individualistisch en materialistisch naar mijn smaak.
Dat materialistische begon in de jaren 80, het verschil is dat het speelgoed veranderd is. Wilden ze vroeger een transformer, he-man of een barbie, nu willen ze met een jaar of 8 liever een i-Phone. Al geloof ik best dat het iets erger geworden is, maar niet zoveel als er gezegd word.

Empathie en saamhorigheid is er wel, alleen ligt er vaker een stukje techniek er tussen, meestal een telefoon.

Ik merk dat ook bij mijn vriendin dat verschil. Zij is 30 en ik 39, maar ze was laatst verbaasd dat ze bij mij in de whatsapp nog steeds bovenaan stond na 2 dagen. Ik gebruik dat alleen om met vrienden af te spreken. Bij haar word er constant heen en weer geappt. Al zien we onze vrienden met dezelfde frequentie, dus minder sociaal denk ik niet. Het verschil zit het er eerder in dat ik liever mijn tijd in andere dingen steek dan constant met iedereen in verbinding te staan. En bij mijn vrienden is dat net zo. Terwijl haar vrienden zowel man als vrouw meer op de telefoon zitten.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 15:51:48 #49
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
  dinsdag 29 januari 2019 @ 18:13:36 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184696854
Het grootste verschil is denk ik wel dat de jeugd zich minder verveelt doordat ze met hun smartphone een bron van oneindig vermaak tot hun beschikking hebben.

Want al ik zo terug denk naar die jaren dan was je je een groot deel van de tijd gewoon de tering aan het vervelen. En alle ongein die er uit voortkwam was vooral het zoeken van spanning binnen de beperkte vrijheidskaders die je had. Want een gebrek aan geld, regels van ouders waar je nog van afhankelijk was en een zeer verstikkende "gewoon doen cultuur" die er onder pubers heerst maken het nogal een gevangenis waarbij je werkelijk alles aangreep om een verzetje te hebben.

En nu is daar ineens de smartphone. Geef de jeugd er een en ze kunnen zich tot in het oneindige met dat ding vermaken. Gouden uitvinding eigenlijk.
pi_184697425
Ik heb eerder het idee dat ze mentaal minder ver zijn.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_184700019
Ik ben ongeveer even oud als jij TS, en heb ongeveer dezelfde ervaring als ik nu met pubers (14-18) in aanraking kom.

Onderstaand interview is met Ajax aanvoerder Matthijs de Ligt (18 jaar oud). Hij zal door al zijn ervaring die hij op die leeftijd al heeft opgedaan misschien nog wat verder zijn dan leeftijdsgenoten, maar dit is wel hoe op mij de meeste pubers over komen : erg welbespraakt, erg (in mijn ogen) volwassen en wereldwijs voor hun leeftijd. En dan te bedenken dat de teksten die jij als voorbeeld in de OP aanhaalt destijds afkomstig waren van mensen die hooguit 1/2 jaar jonger waren dan deze persoon:


Toch denk ik niet dat het alleen maar voordelen heeft. De huidige generatie pubers is volgens mij veel competitiever, geslepener ook. Via WhatsApp / instapram is het allemaal een stuk minder netjes dan je als buitenstaander van buitenaf meekrijgt. Maar naar mijn idee wél op een iets hoger niveau dan in de jaren '00 : het gaat niet meer over Bacardi Breezers zuipen, op je achterwiel met een terugloop uitlaat op je scooter rondracen.

Nu woon ik zelf in een dorp, maar toen ik zelf jong was, had je hier echt hang-groepjes. De politie ook die grote rollerbank-razzia's hield, waarna de scooter''bendes'' door de straten heen scheurden, auto's met boom-boxen hangend op het parkeerpleintje, graffiti met de namen van de groepjes (afkortingen) op parkeerborden gespoten. Dat is nu allemaal helemaal niet meer lijkt het wel. Ik loop nog regelmatig hard 's avonds rond een uur of 9, maar geen stiekem rokende of drinkende puber te bekennen op straat. Dat was in onze tijd wel anders, op vrijdagavond zaten overal groepjes ''in te zuipen'' voordat men de bus naar de kroegen pakte.
pi_184700249
Het valt allemaal wel mee denk ik. Je pakt nu de Br33Zah-taal die destijds stoer was. Maar pak eens een profielwerkstuk van die lui rond die leeftijd, en je zult zien dat ze wel degelijk keurig Nederlands konden spreken (gemiddeld op havo/vwo niveau).

Zelfde geldt voor zuipen : de minimale leeftijd is verhoogd naar 18 jaar, dus de groep zuipende middelbare scholieren is daarmee ten gronde gericht. Kroegen komen ze niet meer in.

Het is dus puur een logisch gevolg van gewijzigde omstandigheden (deels ongedwongen door veranderde cultuur, deels opgelegd door de overheid). Maar mentaal verder? Nee dat denk ik niet. Ik denk dat de jeugd zich vroeger aan de oppervlakte rebelser gedroeg maar uiteindelijk meer fatsoen en verstand hadden dan nu het geval is.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 21:17:59 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184700382
Maar was dat apatische gelummel van vroeger nou echt zo leuk?

Als ik aan de puberjaren denk dan blijft er bij mij een beeld hangen van een hele benauwde tijd van eindeloze verveling en weinig vrijheid. En dan romantiseren we wat lichtpuntjes.
pi_184700518
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 21:17 schreef Hexagon het volgende:
Maar was dat apatische gelummel van vroeger nou echt zo leuk?

Als ik aan de puberjaren denk dan blijft er bij mij een beeld hangen van een hele benauwde tijd van eindeloze verveling en weinig vrijheid. En dan romantiseren we wat lichtpuntjes.
Is maar net wat je hebt uitgevoerd in die tijd.

Terugkijkend ben ik volgnes mij nooit meer zo actief geweest als in mijn puberjaren : kw. over 7 de deur uit, 12 km fietsen naar school, les tot kwart over 3, 12 km fietsen naar huis. Dan was het of linea recta door naar Albert Heijn om vakken te vullen tot 21:00 in de avond, of thuis even snel eten om daarna voetbal te trainen. Doordeweeks dus vrijwel elke dag 14 uur van huis.

Maar of het echt beter was toen? Ik denk het niet, ook niet per se slechter. Je ontkomt er bijna niet aan om het te romantiseren. En zoals in de OP ook al staat : sommige dingen waren ook belachelijk, zoals zestienjarigen die op vrijdagmiddag in de jeugdkroeg vijftien pils in hun mik gooien en dan zaterdag wéér het op een zuipen zetten. Vind het wel goed dat dit enigszins aan banden is gelegd.
pi_184700614
Begrijp je volledig en heeft mij wel aan het denken gezet !
10 - 15 jaar geleden was het zoveel beter !
Jammer dat mijn kids in deze generatie opgroeien (al heeft iedere generatie zijn voor en tegens)

Scooters met boxen in de buddy _O_
Ik was hier...
pi_184700942
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 21:31 schreef Nismo91 het volgende:
Begrijp je volledig en heeft mij wel aan het denken gezet !
10 - 15 jaar geleden was het zoveel beter !
Jammer dat mijn kids in deze generatie opgroeien (al heeft iedere generatie zijn voor en tegens)

Scooters met boxen in de buddy _O_
Ik heb te weinig te maken met de recente generatie pubers om er een goed oordeel over te kunnen geven, maar ik verbaas me er wel over hoe ik sommige dingen normaal kon vinden, terwijl ''slechts'' tien jaar later, waren sommige dingen achteraf best raar.

Dat je als 16 jarige met het grootste gemak op elke straathoek een slof peuken kon halen, en dat je op je 14e rustig in de pauze op je schoolplein kon gaan staan roken. Of dat je met je 16 jarige vrienden in elke kroeg jezelf helemaal lamlazerus kon zuipen of bij de AH onbeperkt Passoa kon halen, no questions asked.

Wat dat betreft vind ik het er nu echt wel beter op geworden. Met die scooters liep het toen op ene gegeven moment ook de spuigaten uit. Vario ringetje eruit, terugloper erop, 70 CC er onder en dat ding liep 110 8)7
pi_184700995
Vaak irriteert het me van de waybackmachine dat sommige pagina's niet opgeslagen zijn, maar ik moet allang blij zijn dat het bestaat want dat is wel bijzonder. Ik wilde de paar euro wat nog op mijn paypal rekening stond doneren maar het was te weinig.

Het was idd gewoon cool om dingen verkeerd tE sPelLuh In BrEeZaHtAaL.
Dit is idd het zoveelste topic over jou en je vrienden, ik herken mezelf er wel in dat ik ook veel aan vroeger denk en hoe alles is gelopen en dat iedereen doorgaat met het leven en ik maar stil ben blijven staan. Ik ben ook lichtelijk geobsedeerd met mijn middelbare schooltijd en studententijd. Ik fiets vaak expres nog langs mijn middelbare school en dan kijk ik naar binnen of het interieur is veranderd. Ik ben iedere keer weer blij als überhaupt het gebouw er nog staat met niet te veel rare aanbouw en de functie ervan nog hetzelfde is. Ik denk vaak ook nog terug aan dingen van de basisschool en daar zit inmiddels een andere school in maar gelukkig nog wel ook een basisschool. Ik vraag me wel eens af hoe vaak het normaal is om aan vroeger te denken. Het enige dat ik vond was dit https://www.selfgrowth.co(...)out-our-past-so-much en dat bevat geen data.

[ Bericht 4% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 29-01-2019 22:07:07 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  dinsdag 29 januari 2019 @ 22:03:52 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184701173
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 21:25 schreef TATW het volgende:

[..]

Is maar net wat je hebt uitgevoerd in die tijd.

Terugkijkend ben ik volgnes mij nooit meer zo actief geweest als in mijn puberjaren : kw. over 7 de deur uit, 12 km fietsen naar school, les tot kwart over 3, 12 km fietsen naar huis. Dan was het of linea recta door naar Albert Heijn om vakken te vullen tot 21:00 in de avond, of thuis even snel eten om daarna voetbal te trainen. Doordeweeks dus vrijwel elke dag 14 uur van huis.

Maar of het echt beter was toen? Ik denk het niet, ook niet per se slechter. Je ontkomt er bijna niet aan om het te romantiseren. En zoals in de OP ook al staat : sommige dingen waren ook belachelijk, zoals zestienjarigen die op vrijdagmiddag in de jeugdkroeg vijftien pils in hun mik gooien en dan zaterdag wéér het op een zuipen zetten. Vind het wel goed dat dit enigszins aan banden is gelegd.
Jij werkte iedere dag en voetbalde ook iedere dag?

Maar het je op vrijdag cq zaterdag laten vollopen met drank en pogingen doen je matig uitziende klasgenote te zoenen werd toen als het grote hoogtepunt van de week ervaren. Wat een treurnis eigenlijk.

Er is eigenlijk geen periode die ik zo benauwend heb ervaren als die tijd. Vast in een vreselijke dwangbuis van verwachtingen en vooral gewoon doen.
pi_184701918
Ik ben een keer geweigerd voor een baan omdat ergens een account van mij staat met de grootst mogelijke onzin erop :') _O-
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_184703803
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 21:49 schreef LlucMajor het volgende:

[..]

Ik heb te weinig te maken met de recente generatie pubers om er een goed oordeel over te kunnen geven, maar ik verbaas me er wel over hoe ik sommige dingen normaal kon vinden, terwijl ''slechts'' tien jaar later, waren sommige dingen achteraf best raar.

Dat je als 16 jarige met het grootste gemak op elke straathoek een slof peuken kon halen, en dat je op je 14e rustig in de pauze op je schoolplein kon gaan staan roken. Of dat je met je 16 jarige vrienden in elke kroeg jezelf helemaal lamlazerus kon zuipen of bij de AH onbeperkt Passoa kon halen, no questions asked.

Wat dat betreft vind ik het er nu echt wel beter op geworden. Met die scooters liep het toen op ene gegeven moment ook de spuigaten uit. Vario ringetje eruit, terugloper erop, 70 CC er onder en dat ding liep 110 8)7
Ik begrijp je punt, maar ik zie het echt te veel als romantisering dat het nu beter zou zijn. Het is maar hoe je het bekijkt.

MSN-verslavingen zijn vervangen door social media verslavingen. De grotere vrijheid (mede door scooters) en het alcoholmisbruik van 'vroeger' zijn vervangen door een grotere mentale druk, competitiedrang en meer verantwoordelijkheid (t.a.v. studiekeuze / schulden e.d..). Wellicht dat daardoor TS denkt dat men mentaal 'verder' is, maar ik denk dat dat in de praktijk eigenlijk wel mee valt.

De stijging van het aantal jongeren met psychische problemen van de laatste jaren is imo echt wel zorgelijk. Waar het forse alcoholgebruik en op straat rondhangen in mijn generatie een dingetje was, zijn dat nu de jongeren en jongvolwassenen met een burn-out terwijl ze nog amper een fulltime werkweek hebben gedraaid. Tja..

Uiteindelijk wordt het één vervangen door het ander en kijken we allemaal met verbazing terug naar onze tienerjaren. Het is niet persé beter of slechter, maar er zijn wel golven van trends zichtbaar waar jongeren van een generatie zich druk over maken en zich mee bezig houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Justinn op 30-01-2019 00:31:29 ]
  woensdag 30 januari 2019 @ 00:36:40 #62
399856 Atmosphere72
Somewhat Damaged
pi_184703950
Ja het lijkt misschien beter geworden... Pubers zijn misschien gezonder gaan leven en meer gaan sporten dan tien/vijftien jaar geleden het geval was maar ze zijn door smartphones en social media compleet uit de realiteit gerukt. Alles moet maar gezien, gedeeld en geliked worden, en je hele instagram moet zo politiek correct mogelijk ingedeeld zijn om maar bij de rest van de schapen te horen. Nee, vroeger was het allemaal een stuk relaxter, veel minder sociale druk en mensen hadden nog echt schijt aan dingen. Dat lijk je nu echt veel minder te zien.
Try to save myself but myself keeps slipping away
  woensdag 30 januari 2019 @ 08:22:55 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184705646
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 00:36 schreef Atmosphere72 het volgende:
Nee, vroeger was het allemaal een stuk relaxter, veel minder sociale druk en mensen hadden nog echt schijt aan dingen. Dat lijk je nu echt veel minder te zien.
Eh, nou nee. Ook vroeger hing er tussen pubers een enorme sociale druk om maar vooral niet van de norm af te wijken. Luisteren naar de verkeerde muziek of dingen ondernemen die als "raar" worden versleten konden iemand al tot een outcast maken.

Het enige verschil is dat er nu een schermpje tussen zit
  woensdag 30 januari 2019 @ 09:32:39 #64
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_184706547
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jij werkte iedere dag en voetbalde ook iedere dag?

Maar het je op vrijdag cq zaterdag laten vollopen met drank en pogingen doen je matig uitziende klasgenote te zoenen werd toen als het grote hoogtepunt van de week ervaren. Wat een treurnis eigenlijk.

Er is eigenlijk geen periode die ik zo benauwend heb ervaren als die tijd. Vast in een vreselijke dwangbuis van verwachtingen en vooral gewoon doen.
Ik heb eigenlijk het idee dat die leeftijdsperiode nu benauwender is geworden. Ja, er was toen groepsdruk om erbij te horen, maar het scala aan opties was groter. Als je een gothic was, was je misschien wel een outcast, maar tegelijkertijd was het stiekem gewoon de grootste subcultuur die er was. Dus er was genoeg om op terug te vallen.

Nu is het allemaal zo hetzelfde en zo lekker normaal, waarbij het onderscheid vooral gemaakt lijkt te worden in mate van uitblinken. Iedereen moet maar fit, gezond en verstandig zijn en van alles waar wij zelf enorm van hebben genoten en wat ons ook gevormd heeft concluderen we nu massaal dat dat ook eigenlijk echt niet kon en het maar goed is dat die jeugd daar nu beter van beschermd wordt. Ik twijfel daar echter nogal eens aan.
pi_184706572
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:43 schreef Aiciu het volgende:
Ik ben een keer geweigerd voor een baan omdat ergens een account van mij staat met de grootst mogelijke onzin erop :') _O-
Me to ! Met party foto’s van hardcore feestjes :') het was serieus een dikke baan _O-
Ik was hier...
  woensdag 30 januari 2019 @ 10:05:26 #66
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_184707085
Vreemd beeld van pubers hebben veel mensen hier. Ik werk in het onderwijs dagelijks met ze en ze zijn nog precies zoals ik 15-20 jaar geleden was.
Bedankt Hans.
  woensdag 30 januari 2019 @ 10:36:46 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184707499
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 09:34 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Me to ! Met party foto’s van hardcore feestjes :') het was serieus een dikke baan _O-
Erg hypocriet eigenlijk van zo'n bedrijf. Zoeken ze alleen mensen die in het weekend braaf netflixen op de bank en vooral geen leven hebben?
pi_184707527
Social Media is denk ik wel een beetje een dooddoener geworden. Ik zelf lees/kijk ook veel op FB/Instagram, en overal is het 'hoe succesvol je kan worden, meer verdienen, groot - groter- grootst. Bespeur mijzelf daarin ook op extreme jaloezie op het materiele en luxe leven wat ze dan hebben, en dat ziet de jeugd natuurlijk ook, waardoor ze er (wellicht) sneller bij willen zijn. Althans, daar kan ik mij in vinden. Mij lijkt me de tijd 30 jaar geleden ook oprecht leuker. Doen en laten wat je wilt zonder met je kop op internet te komen. De leeft voor alcohol, het verplicht scooterexamen etc. zijn ook echt wel dingen waardoor er veel veranderd. Ik ging op m'n 15e naar een tentfeest (Twente) en sindsdien begonnen met zuipen. Dat gebeurd nog zeker wekelijks, maar het is niet zo leuk als vroeger. Kan er ook minder tegen, en vergeet vaak delen de laatste tijd :').

wat ik wel mis op het straatbeeld is spelende kinderen. De basisschool, na school voetballen en soldaatje in het bos. Daarna begon ik met gamen, ook vastgehouden tot nu, waar ze zeiden dat ik dat teveel deed, zaten andere minstens zo lang op MSN te chatten.
It's nice to be important, but it's more important to be nice
pi_184707739
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 21:17 schreef Hexagon het volgende:
Maar was dat apatische gelummel van vroeger nou echt zo leuk?

Als ik aan de puberjaren denk dan blijft er bij mij een beeld hangen van een hele benauwde tijd van eindeloze verveling en weinig vrijheid. En dan romantiseren we wat lichtpuntjes.
Ik moet vooral denken aan veel feestjes, de 1e stappen in de grote mensenwereld, heel NL afreizen voor houseparty's/discos/clubs. Best mooie tijd.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184707809
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 21:49 schreef LlucMajor het volgende:

[..]

Ik heb te weinig te maken met de recente generatie pubers om er een goed oordeel over te kunnen geven, maar ik verbaas me er wel over hoe ik sommige dingen normaal kon vinden, terwijl ''slechts'' tien jaar later, waren sommige dingen achteraf best raar.

Dat je als 16 jarige met het grootste gemak op elke straathoek een slof peuken kon halen, en dat je op je 14e rustig in de pauze op je schoolplein kon gaan staan roken.
Geen probleem nee, ik moest als 10 jarige ook altijd peuken halen voor m'n oudere broers en dat kon gewoon. Paar gulden mee en in de snackbar die sigarettenautomaten gebruiken met die grote drukknoppen _O_
quote:
Of dat je met je 16 jarige vrienden in elke kroeg jezelf helemaal lamlazerus kon zuipen of bij de AH onbeperkt Passoa kon halen, no questions asked.
Ook mooi toch. Op de schoolfeesten hadden wij in de bovenbouw gewoon alcohol, bier en wijn werden geschonken door de leraren :7
En uiteraard een fles Vodka verstoppen in de spoelbak vd plee een dag ervoor _O_

Of als je van die debiel lange tussenuren had (soms had je dan van 12 uur 's middags tot 4 uur tussenuur om dan 1 uur nog les te hebben :') ) dan gingen we bieries scoren in het winkelcentrum en die klappen en baldie (zo heette dat toen) roken. Zat je helemaal stronken dat laatste uur in de maatschappijleerklas :D
quote:
Wat dat betreft vind ik het er nu echt wel beter op geworden. Met die scooters liep het toen op ene gegeven moment ook de spuigaten uit. Vario ringetje eruit, terugloper erop, 70 CC er onder en dat ding liep 110 8)7
Lache toch man! Puch Maxi 70 CC erop, motorblok uitboren en die liep ook 100. Hele frame kromgetrokken na een tijdje. Dat hele ding in en uit elkaar schroeven met een waterpomptang en een schroevendraaier _O_
Kom daar nu nog eens om bij de jeugd, de meesten kunnen nog geen spijker in de muur slaan laat staan iets echt sleutelen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184707867
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jij werkte iedere dag en voetbalde ook iedere dag?
Iedere dag school, daarna 2 avonden in de week bijbaantje en ook zaterdag de hele dag. Tussendoor nog snel na school sporten en ja dat waren lange dagen. Dan ook nog leren 's avonds. Eigenlijk heb ik nu meer vrije tijd.
quote:
Maar het je op vrijdag cq zaterdag laten vollopen met drank en pogingen doen je matig uitziende klasgenote te zoenen werd toen als het grote hoogtepunt van de week ervaren. Wat een treurnis eigenlijk.
Je moet dan ook niet voor de matige gaan. En zelfs dat kan leuk zijn. Dat is toch juist lache joh, dat hele spel ontdekken tussen man en vrouw _O_
Tenzij het je nooit lukte natuurlijk, dan proef ik rancune
quote:
Er is eigenlijk geen periode die ik zo benauwend heb ervaren als die tijd. Vast in een vreselijke dwangbuis van verwachtingen en vooral gewoon doen.
Dat zal dan wel aan je omgeving, opvoeding en jezelf hebben gelegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Onnoembare op 30-01-2019 11:33:40 ]
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184707884
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 09:32 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk het idee dat die leeftijdsperiode nu benauwender is geworden. Ja, er was toen groepsdruk om erbij te horen, maar het scala aan opties was groter. Als je een gothic was, was je misschien wel een outcast, maar tegelijkertijd was het stiekem gewoon de grootste subcultuur die er was. Dus er was genoeg om op terug te vallen.

Nu is het allemaal zo hetzelfde en zo lekker normaal, waarbij het onderscheid vooral gemaakt lijkt te worden in mate van uitblinken. Iedereen moet maar fit, gezond en verstandig zijn en van alles waar wij zelf enorm van hebben genoten en wat ons ook gevormd heeft concluderen we nu massaal dat dat ook eigenlijk echt niet kon en het maar goed is dat die jeugd daar nu beter van beschermd wordt. Ik twijfel daar echter nogal eens aan.
Je hebt inderdaad niet echt meer van die sub-culturen zoals vroeger he?

Allemaal eenheidsworst, dat wel ja.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 30 januari 2019 @ 11:14:16 #73
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184708025
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 09:32 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk het idee dat die leeftijdsperiode nu benauwender is geworden. Ja, er was toen groepsdruk om erbij te horen, maar het scala aan opties was groter. Als je een gothic was, was je misschien wel een outcast, maar tegelijkertijd was het stiekem gewoon de grootste subcultuur die er was. Dus er was genoeg om op terug te vallen.

Nu is het allemaal zo hetzelfde en zo lekker normaal, waarbij het onderscheid vooral gemaakt lijkt te worden in mate van uitblinken. Iedereen moet maar fit, gezond en verstandig zijn en van alles waar wij zelf enorm van hebben genoten en wat ons ook gevormd heeft concluderen we nu massaal dat dat ook eigenlijk echt niet kon en het maar goed is dat die jeugd daar nu beter van beschermd wordt. Ik twijfel daar echter nogal eens aan.
Ik volg de jeugd van nu niet dus geen idee of er nog subculturen zijn en wat die zijn.

Maar het idee is hetzelfde. Er wordt verwacht dat je precies aan een opgelegde norm voldoet. En of daar nog een paar smaakjes in zijn maakt het niet minder benauwend.
  woensdag 30 januari 2019 @ 11:48:40 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184708611
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 11:05 schreef De_Onnoembare het volgende:

Je moet dan ook niet voor de matige gaan. En zelfs dat kan leuk zijn. Dat is toch juist lache joh, dat hele spel ontdekken tussen man en vrouw _O_
Tenzij het je nooit lukte natuurlijk, dan proef in rancune
Zoenen is wel leuk maar als dat het spanningshoogtepunt is waar je week in-week uit naar toeleeft dan is dat natuurlijk snel vervelend.

quote:
Dat zal dan wel aan je omgeving, opvoeding en jezelf hebben gelegen.
Ben je van "doe lekker gewoon, dan doe je gek genoeg" dan zal het prima genieten zijn. Houd je minder van opgelegde normen en hokjesgeest dan is het vooral steeds opletten dat je niet buiten de lijntjes kleurt, want dat mag niet.
pi_184708650
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 11:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zoenen is wel leuk maar als dat het spanningshoogtepunt is waar je week in-week uit naar toeleeft dan is dat natuurlijk snel vervelend.

Nou, het ging vanzelf ook verder he. En dat is toch een behoorlijk hoogtepunt vd week (letterlijk).
quote:
Ben je van "doe lekker gewoon, dan doe je gek genoeg" dan zal het prima genieten zijn. Houd je minder van opgelegde normen en hokjesgeest dan is het vooral steeds opletten dat je niet buiten de lijntjes kleurt, want dat mag niet.
Welnee. Ik was nb zo'n beetje de enige 'gabber' op een HAVO/VWO-kakschool en viel daar dus behoorlijk buiten de opgelegde normen. Heb me uitstekend vermaakt en nooit een buitenbeentje geweest.
Misschien was dat toen wel minder zelfs dan nu, omdat je toen verschillende sub-groepjes had (de alto's, de goths, de kakkers etc). Nu lijkt het veel meer 1 eenheidsworst te zijn en luistert iedereen naar Lil Kleine en schreeuwt HUTS.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 30 januari 2019 @ 12:28:48 #76
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184709222
quote:
10s.gif Op woensdag 30 januari 2019 11:51 schreef De_Onnoembare het volgende:

Welnee. Ik was nb zo'n beetje de enige 'gabber' op een HAVO/VWO-kakschool en viel daar dus behoorlijk buiten de opgelegde normen. Heb me uitstekend vermaakt en nooit een buitenbeentje geweest.
Misschien was dat toen wel minder zelfs dan nu, omdat je toen verschillende sub-groepjes had (de alto's, de goths, de kakkers etc). Nu lijkt het veel meer 1 eenheidsworst te zijn en luistert iedereen naar Lil Kleine en schreeuwt HUTS.
Bij wijze van uitzondering reageer ik eens in een R&P-topic.

Zou dat voor een deel te maken kunnen hebben met het feit dat alles op Instagram e.d. (mogelijk) voor eeuwig vindbaar zou kunnen zijn, en dus ook voor latere potentiële werkgevers?

Het overgrote deel van die werkgevers kiest toch het liefste een type zonder al teveel menselijke eigenaardigheden - en liever ook niet op 15-jarige leeftijd.

Jongeren wordt nu bijgebracht je zo correct mogelijk te presenteren, niet alleen voor nu maar ook voor later.

Verder geloof ik wel dat ze mentaal gemiddeld verder zijn dan jaren terug (in de jaren 80/90 waren er toch wat meer tieners die nergens enig benul van hadden - inclusief ikzelf), maar of dat persé positief is is weer wat anders.

[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 30-01-2019 12:55:09 ]
pi_184709766
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 12:28 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Bij wijze van uitzondering reageer ik eens in een R&P-topic.

Zou dat voor een deel te maken kunnen hebben met het feit dat alles op Instagram e.d. (mogelijk) voor eeuwig vindbaar zou kunnen zijn, en dus ook voor latere potentiële werkgevers?

Het overgrote deel van die werkgevers kiest toch het liefste een type zonder al teveel menselijke eigenaardigheden - en liever ook niet op 15-jarige leeftijd.

Jongeren wordt nu bijgebracht je zo correct mogelijk te presenteren, niet alleen voor nu maar ook voor later.

Verder geloof ik wel dat ze mentaal gemiddeld verder zijn dan jaren terug (in de jaren 80/90 waren er toch wat meer tieners die nergens enig benul van hadden - inclusief ikzelf), maar of dat persé positief is is weer wat anders.
Zou best kunnen. Ik dank ik ieder geval god op m'n blote knietjes dat ik opgegroeid ben in een tijd waarin er geen camera-telefoons en social media bestonden, want dan had ik toch op een partij video's en foto's als een debiel opgestaan zeg :X
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 30 januari 2019 @ 13:04:38 #78
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184709854
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 12:59 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Zou best kunnen. Ik dank ik ieder geval god op m'n blote knietjes dat ik opgegroeid ben in een tijd waarin er geen camera-telefoons en social media bestonden, want dan had ik toch op een partij video's en foto's als een debiel opgestaan zeg :X
Ik had het niet overleefd, vrees ik. Maar ja, ik kom sowieso niet uit een nest dat digitale ontwikkelingen erg omarmt. Daar heb ik op latere leeftijd zelf m'n weg in moeten vinden.

Aan de andere kant: Als je al vanaf je geboorte voortdurend telefoon-camera's om je heen hebt (wat in de jaren 80/90 niet zo was), raak je er wel van nature meer mee vertrouwd. Dan leer je vanzelf hoe je het beste op die foto's kunt staan.

Als je ouders zich daar niet mee bezig houden, dan vast wel buren en familieleden.
  woensdag 30 januari 2019 @ 15:02:33 #79
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_184711938
Pubers lopen de hele dag en een groot deel van de nacht met hun telefoon in de handen. Vraag nu eens of ze een onbekend iemand of een instantie willen bellen en ze durven niet. Grote mond binnen hun eigen sociale omgeving (thuis, gedeeltelijk op school) maar zodra ze buiten de veilige bubbel komen schijten ze in hun broek. Praten of bellen, nee liever appen want dan zie/hoor je de ander niet.
pi_184712388
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 15:02 schreef mossad_agent het volgende:
Pubers lopen de hele dag en een groot deel van de nacht met hun telefoon in de handen. Vraag nu eens of ze een onbekend iemand of een instantie willen bellen en ze durven niet. Grote mond binnen hun eigen sociale omgeving (thuis, gedeeltelijk op school) maar zodra ze buiten de veilige bubbel komen schijten ze in hun broek. Praten of bellen, nee liever appen want dan zie/hoor je de ander niet.
Bellen durven ze inderdaad niet. Maar dat zijn niet alleen de pubers, maar de jongvolwassenen ook.

En als ze het durven, komen ze met onzin aan als 'kunnen we een belafspraak inplannen' via Outlook.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 30 januari 2019 @ 16:16:14 #81
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_184713190
quote:
Zou best kunnen. Ik dank ik ieder geval god op m'n blote knietjes dat ik opgegroeid ben in een tijd waarin er geen camera-telefoons en social media bestonden, want dan had ik toch op een partij video's en foto's als een debiel opgestaan zeg :X
>:) lol ik begrijp je helemaal , ik ben van 1971 , dus ik was mijn wilde haren al kwijt toen het een beetje inkwam .. maar ik ben ook erg blij dat ik normaal heb kunnen leven met mensen , samen dingen doen en niet de hele dag op een scherm kijken , of liken of wat voor dingen meer ....

Ik was ook een van de eerste die een Smartphone had hier in nederland ... ( 1998 )
en iedereen maar vragen waarom gebruik je hem , je heb toch geen eigen zaak
nee maar het is wel makkelijk ..... moet je nu eens kijken om je heen ... ze zouden 1 week eens alle internet plat moeten leggen ( alle G verbindingen en WiFi ) denk dat de rellen in Parijs verbleken met wat er dan gebeurd })
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
  woensdag 30 januari 2019 @ 17:12:53 #82
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184714202
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 12:59 schreef De_Onnoembare het volgende:
Zou best kunnen. Ik dank ik ieder geval god op m'n blote knietjes dat ik opgegroeid ben in een tijd waarin er geen camera-telefoons en social media bestonden, want dan had ik toch op een partij video's en foto's als een debiel opgestaan zeg
Pfff hier hetzelfde.
Heb genoeg avonden meegemaakt dat ik me als een agressieve randdebiel heb gedragen omdat ik zwaar dronken was en strak stond van de coke. Zou best lullig zijn als dat alle keren gefilmd was en op dumpert of facebook werd gegooid. :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_184714293
quote:
10s.gif Op woensdag 30 januari 2019 11:01 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Geen probleem nee, ik moest als 10 jarige ook altijd peuken halen voor m'n oudere broers en dat kon gewoon. Paar gulden mee en in de snackbar die sigarettenautomaten gebruiken met die grote drukknoppen _O_

[..]

Ook mooi toch. Op de schoolfeesten hadden wij in de bovenbouw gewoon alcohol, bier en wijn werden geschonken door de leraren :7
En uiteraard een fles Vodka verstoppen in de spoelbak vd plee een dag ervoor _O_

Of als je van die debiel lange tussenuren had (soms had je dan van 12 uur 's middags tot 4 uur tussenuur om dan 1 uur nog les te hebben :') ) dan gingen we bieries scoren in het winkelcentrum en die klappen en baldie (zo heette dat toen) roken. Zat je helemaal stronken dat laatste uur in de maatschappijleerklas :D

[..]

Lache toch man! Puch Maxi 70 CC erop, motorblok uitboren en die liep ook 100. Hele frame kromgetrokken na een tijdje. Dat hele ding in en uit elkaar schroeven met een waterpomptang en een schroevendraaier _O_
Kom daar nu nog eens om bij de jeugd, de meesten kunnen nog geen spijker in de muur slaan laat staan iets echt sleutelen.
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

Ergens heb je wel een punt. De jeugd van nu zal ongetwijfeld (aan de oppervlakte gezien) beter beschermd zijn tegen dit soort lichaam''verwoestende'' middelen. Maar aan de andere kant worden mensen ook steeds meer werkmachines die tot ver in de 70 door moeten werken met het liefst zo weinig mogelijk zorgkosten.

Het wordt vanuit de overheid natuurlijk allemaal mooi gebracht met sigaretten/alcohol accijnzen /prijsverhogingen, alsof het ze echt gaat om het beschermen van de burger en de wens het land gezonder te maken omdat mensen dan langer en beter van hun leven kunnen genieten. Allemaal BS natuurlijk, het gaat gewoon om het verlagen van de zorgkosten en mensen zo lang mogelijk fit houden zodat ze kunnen blijven werken (belasting betalen).

Wat dat betreft was het vroeger misschien wel beter idd. Wat minder gepolijst, niet alles wat gebeurde was misschien even doordacht en gezond, maar aan de andere kant had ik er ook niet aan moeten denken om op mijn 17e al bezig te zijn met het klimaatakkoord of het oprichten van een eigen bedrijfje of om anderszins de wijsneus uit te hangen, zoals nu van de jeugd lijkt te worden verwacht. Dan toch maar liever buiten hangen met wat scooters met Eminem uit je buddy-seat en sigaretjes roken.
  woensdag 30 januari 2019 @ 18:10:20 #84
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184715378
Och in de jaren 90/00 was de remedie tegen drugs om jongeren maar aan de drank te brengen

En nu worden ze weer naar de drugs gejaagd
https://www.telegraaf.nl/(...)n-gevolg-drankverbod
pi_184716337
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 15:22 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Inderdaad. Dat zie ik zelfs bij mijzelf en ik ben inmiddels 33.

Laten we vaststellen dat wat vroeger TV was en nu youtube grofweg zou vallen onder passieve content. Waarbij er bij youtube natuurlijk een gigantisch asterisk staat dat dat maar net van de kanalen afhangt. Er zijn echt kwaliteitskanalen voor wetenschaps, wiskunde en filosofische content die de kijkers continu uitdagen om mee te doen in de discussie, opdrachten uit te voeren of andere community effort te doen. Daarnaast is het actief zoeken van content op youtube en geïnteresseerd bekijken minder passief dan een beetje zappen en in slaap vallen op de bank.

Lean-back vs lean-forward entertainment.

Al met al denk ik eigenlijk dat dit stiekem beter is dan vroeger. Alleen lijken veel oudere mensen vast te willen houden aan het cliché dat kinderen tegenwoordig steeds waardelozer en asocialer zouden zijn.

Ik zou luxerobots willen uitdagen om eens met een argument te komen wat niet al in de jaren 70-80 is opgebruikt om de verdoemenis van de jeugd te voorspellen.
Ik kon niet op je uitdaging reageren. Want ik had een ban van 24 uur.

Echt om de meest stopzinnige reden. Ik had in een topic over het Australische vluchtelingenmodel van Baudet gezegd dat dat echt fantastisch zou zijn, als we onszelf zouden afsplitsen met de Nexit en af zouden steken de zee in. Het was ironie, Nederland is immers geen eiland, maar het is kennelijk opgevat als racisme :')

Dan over je uitdaging, een argument is goed, of niet goed, het maakt dan niet zoveel uit wanneer het eerder gebruikt is.

Eigenlijk ben ik niet zo heel negatief over de techniek. Er is veel meer mogelijk en dat heeft ook veel voordelen, je kan nieuwe mensen ontmoeten via internet en samen dingen maken. Maar het heeft de jeugd ook passief gemaakt. In de pauze zie ik de jongeren op mijn werk ook allemaal in hun mobieltje kijken. Men spreekt gewoon minder met elkaar, en als je dat minder doet, word je er ook minder goed in.

Steve Jobs hield zijn kinderen weg bij computers, omdat ze ook zintuigelijk dingen moesten leren. Uit onderzoek blijkt dat je meer leert als je notuleert met de pen dan met een computer. En ook de Beatles zeiden, mensen moeten gewoon bij elkaar gaan zitten om iets te creëren.
  woensdag 30 januari 2019 @ 19:34:14 #86
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184716684
Toch geinig te zien dat de nieuwe generatie ouwelullen klaagt dat de jeugd gewoon moet doen en zich gewoon iedere weekend moet laten vollopen met drank om dan in een suffe disco met slechte muziek sletjes trachten te versieren.

En dat de jeugd dat een dikke vinger geeft door streberig gedrag en CV-building.

Hadden ze 20 jaar geleden nooit geloofd.
pi_184722488
Ik zie
Weinig verschil.

Pubers puberen, zetten zich af tegen de ouders en maatschappij.

Technologie is veranderd en de welvaart is nog verder gestegen. Normen zijn iets veranderd maar zo groot zijn de verschillen niet.

Alleen de vorm is iets anders, maar in de grond is het gewoon same old.

En waar in mijn tijd mensen zwarte kleding droegen moeten ze nu allemaal een labeltje hebben en pillen of mindfulkness. Mensen worstelen met zichzelf, jonge mensen des te meer.

Wij vochten op het schoolplein en nu schelden ze elkaar de huid vol in fortnite.

Wij wilden een Nintendo buzzers/pagers en later een Nokia , zij iPhones en een playstsation. Gadgets , gadgets.

Wij moesten eerst aan papa vragen of hun dochter er misschien was, nu heb je tinder. Maar reken maar dat ee werd geneukte en gedaan. Ik denk meer dan nu.

Ja, er was minder contact dus ook minder controle. We gingen gewoon weg en kwamen ook weer thuis. We vraten dingen uit. Ni filmen ze het.

Allemaal biet echt verschillend.
Whatever...
  dinsdag 5 februari 2019 @ 13:51:24 #88
432997 Ven1972
Man met humor
pi_184834694
Ik zie wel een groot verschil wel tussen nu en vroeger met de jeugd. Nu zijn jongens of meisjes van 12-18 jaar al vroeg seksueel actief dan in het verleden. Maar wat jullie ook allemaal zeggen, klopt ook. Vroeger waren discotheken echt populaire uitgaansvorm voor jeugd, tussen 1970-1995, dan zie nu nu haast vaak niet meer dat jeugd nu naar een discotheek of bruincafé gaat. Dat komt mede door verbod van alcohol onder 18 jaar, maar in het verleden konden 16-18 jarigen al een biertje krijgen in de kroeg toen er geen verbod was.

Ik denk met name dat echt veel 16-18 jarige jongens en meisjes gaan zoeken naar een date voor seks, dat gebeurt heel vaak omdat ze het stiekem graag willen doen. Daarvoor hebben ze allemaal smartphone voor om met iemand af te spreken zonder dat de familie hiervan iets weet.

Ze ontdekken steeds meer dan wij nu toen we jeugdig waren, zoals mentaal en fysiek groeien ze meer dan wij in het algemeen. Zowel vrouwen die 16 jaar zijn komen wel vaak als volwassene over dan jeugdige meisje. Voor mannen denk ik dat met 17 jarige leeftijd begonnen is met volwassen te worden. Op zich is dat voor iedereen verschillend hoe het allemaal gaat in proces van volwassenheid te worden.

Vroeger toen we allemaal jeugd waren hadden we ook een grote vriendengroep waar je ook leuke dingen mee kon doen zoals samen stappen of iets ondernemen? Met jeugd van nu is het denk ik wel anders is met vriendengroep, zoals niet zo groot als vroeger meer, maar kleiner van formaat waar je ook een vriend(in) goed kent.

Nadat je ouder wordt in jouw leven wordt dan ook vaak ingrijpend veranderd zowel dat je met iemand verkering krijgt, op een moment ga je met haar of hem trouwen en ook al binnen een tijd samen kinderen krijgen. Hierdoor gaat ook met jouw vriendengroep gebeuren zoals jouw vrienden daarna hun eigen weg gaan, zoals die dingen gaan gebeuren. Normaal gezien zie je ze veel minder dan in het begin nadat we ook vrijgezel waren. Er blijven dan paar heel goede vrienden over van jouw vriendenkring zodat ze met jou geregeld contact blijven onderhouden en anderen gaan gewoon contacten verwateren.

Jeugdvrienden zijn dan heel anders dan levensvrienden, dat zijn mensen die met jou vroeger heel vaak meegespeeld hebben of samen op de school hebben gezeten... dat zijn voor ons allemaal jeugdherinneringen. Die soort vrienden gaan gauw in puberteitstijd ook wel eigen weg gaan zoals naar een andere middelbare school in andere plaats en jij bijvoorbeeld in andere school in jouw eigen woonplaats. Terwijl in het begin houden ze wel contact met iedereen die ze of hij kent van basisschool, maar in stapsgewijs gaat het echt verwateren zodat hij of zij een andere vriendengroep krijgt op middelbare school. Maar jullie hebben ook wel eens beste jeugdkameraad gehad zoals je alles mee hebt gedeeld, vooral als ze of hij later met jou geen contact meer heeft, doet echt wel erg zeer dat je met hem of haar dierbare herinneringen aan hebt.
Humor, serieus en vrolijk!
  woensdag 6 februari 2019 @ 16:00:24 #89
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_184857465
Ik heb juist het idee dat de huidige jeugd enorm zoekend is naar een eigen identiteit.
pi_184886478
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 19:34 schreef Hexagon het volgende:
Toch geinig te zien dat de nieuwe generatie ouwelullen klaagt dat de jeugd gewoon moet doen en zich gewoon iedere weekend moet laten vollopen met drank om dan in een suffe disco met slechte muziek sletjes trachten te versieren.

En dat de jeugd dat een dikke vinger geeft door streberig gedrag en CV-building.

Hadden ze 20 jaar geleden nooit geloofd.
Dit is gewoon een ouwelullen forum geworden.

Geen enkele 12-18 jarige antwoord op de OP _O-

Vroegah had je nog ijsmeis of lanterfanteraar met hun gerel hier. Ik geloof dat Monopoly en de_boswachter ook als puber hier lid werden. Maar soortgelijke figuren zijn nog maar weinig te zien hier...

Even verder gekeken zijn er nog wel jongeren in SES maar blijkbaar mijden zij dit soort topics :P
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_184887601
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 23:03 schreef JimmyDean het volgende:
Toen ik 14 was, was het nog populair om woorden expres verkeerd te spellen.

"Yo man egt vet cool, greetz me"

En dit soort zinnen. Nu is dat niet meer het geval, en terecht. Wat kinderen nu online plaatsen heeft een veel groter publiek. Nu heeft een beetje puber toch snel 300 volgers op instagram, wij hadden 100 vrienden op hyves en msn.
Toen kon je nog breezah-taal gebruiken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 15:51:58 #92
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_184897397
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:55 schreef TATW het volgende:
Bacardi Breezers zuipen, op je achterwiel met een terugloop uitlaat op je scooter rondracen.

...rollerbank-razzia's...
De nostalgie...

Zo doelloos was ik ook ooit. Nu ben ik... iets minder doelloos.
pi_184901943
Je bent toch gewoon jong en je doet dingen die jongeren doen.. Deden ze toen en doen ze nu.
Heb zelf niet het idee dat de jeugd van nu intelligenter is. Je kan zelf ook wel bedenken dat ze niet plotseling intelligenter zijn geworden. Bewuster zogenaamd, maar ja dat is iets wat mensen denken omdat ze nu bijvoorbeeld protesteren voor het milieu. Ik zie alleen maar kinderen die geen zak weten behalve gewoon weer rebels te zijn. Er is gewoon heel veel veranderd in 25 jaar tijd, niet iedereen weet dat even goed te plaatsen
  vrijdag 8 februari 2019 @ 20:35:24 #94
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_184902848
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 19:46 schreef phoenyx het volgende:
Je bent toch gewoon jong en je doet dingen die jongeren doen.. Deden ze toen en doen ze nu.
Heb zelf niet het idee dat de jeugd van nu intelligenter is. Je kan zelf ook wel bedenken dat ze niet plotseling intelligenter zijn geworden. Bewuster zogenaamd, maar ja dat is iets wat mensen denken omdat ze nu bijvoorbeeld protesteren voor het milieu. Ik zie alleen maar kinderen die geen zak weten behalve gewoon weer rebels te zijn. Er is gewoon heel veel veranderd in 25 jaar tijd, niet iedereen weet dat even goed te plaatsen
Vroeger konden jongeren niks opzoeken op het internet. Nu wel, en dat maakt veel verschil qua begrip van hoe de wereld in elkaar zit, wat de valkuilen zoal zijn, en hoe vroeg die kennis precies indaalt.

In mijn geval kwam er op 19- of 20-jarige leeftijd breedband-internet (ervoor was er een paar jaar inbel-internet, maar dat was erg begrensd), en zo is er verlaat veel duidelijk geworden waarvan het handig was geweest om het wat jaren eerder te weten.

M'n veertienjarige zelf had vast veel aan internetfora en nieuwssites gehad. Veel andere jaren 80/90-kinderen, die van huis uit weinig is bijgebracht over 'de maatschappij' en 'later', vast ook.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 20:45:48 #95
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184903095
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 20:35 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Vroeger konden jongeren niks opzoeken op het internet. Nu wel, en dat maakt veel verschil qua begrip van hoe de wereld in elkaar zit, wat de valkuilen zoal zijn, en hoe vroeg die kennis precies indaalt.

In mijn geval kwam er op 19- of 20-jarige leeftijd breedband-internet (ervoor was er een paar jaar inbel-internet, maar dat was erg begrensd), en zo is er verlaat veel duidelijk geworden waarvan het handig was geweest om het wat jaren eerder te weten.

M'n veertienjarige zelf had vast veel aan internetfora en nieuwssites gehad. Veel andere jaren 80/90-kinderen, die van huis uit weinig is bijgebracht over 'de maatschappij' en 'later', vast ook.
Onzin. De huidige generatie snapt niet hoe Google werkt. Ze gaan eerder vragen dan zelf zoeken. Zoals ze nu dus voor het klimaat demonstreren zodat *anderen* iets gaan doen in plaats van zelf het goede voorbeeld te geven. Geen generatie jongeren is ooit zo hulpeloos en afhankelijk geweest.
pi_184903361
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 20:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Onzin. De huidige generatie snapt niet hoe Google werkt. Ze gaan eerder vragen dan zelf zoeken. Zoals ze nu dus voor het klimaat demonstreren zodat *anderen* iets gaan doen in plaats van zelf het goede voorbeeld te geven. Geen generatie jongeren is ooit zo hulpeloos en afhankelijk geweest.
Nou ja ik zie wel een manier om jullie uitspraken te combineren.
Vroeger kon je dingen niet zo gemakkelijk opzoeken dus had je kennis minder snel bij de hand (wat zij zegt). En als gevolg ervan dat je dat nu wel hebt gaan mensen niet echt meer dingen onthouden maar gewoon googlen en gaan ze demonstraties houden waarvan ze eigenlijk niet echt weten wat het doet.

Hoppa mooi bruggetje al zeg ik het zelf
pi_184903405
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 20:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Onzin. De huidige generatie snapt niet hoe Google werkt. Ze gaan eerder vragen dan zelf zoeken. Zoals ze nu dus voor het klimaat demonstreren zodat *anderen* iets gaan doen in plaats van zelf het goede voorbeeld te geven. Geen generatie jongeren is ooit zo hulpeloos en afhankelijk geweest.
Fantastisch ook die demonstratie voor het klimaat en daarna dikke rijen bij een Burger King en een McDonalds _O-

Maar goed, even serieus. Ik denk dat de jeugd van nu gewoon anders ontwikkelt. Waar ze op bepaalde punten veel sneller wijs worden (gemaakt), blijven andere dingen weer achter. Dat lijkt me an sich geen nieuws onder de zon, afgezien van dat we een bepaalde controle kwijt raken door de technologie. Je kan je kinderen een stuk minder makkelijk klein houden in die zin, dat bepaalde openheid zoals smartfoon/internetgebruik eigenlijk is alsof je je deur niet alleen nooit meer op slot hebt, maar ook wagenwijd open zet. Ik denk dat we de jeugd daar beter in zouden moeten ondersteunen en wijsmaken. En dat iets als privacy en cybersecurity echt wel hoger en uitgebreider op een ieders agenda zouden mogen.
pi_184903526
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 22:15 schreef Lunatiek het volgende:

Tussen 2000 en 2005 was internet gewoon nog een speeltuin.
Heel het universum is onze speeltuin. Bonuspunten als je het voor alle mensen een beetje leuker maakt.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_184904276
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 13:51 schreef Ven1972 het volgende:
Ik zie wel een groot verschil wel tussen nu en vroeger met de jeugd. Nu zijn jongens of meisjes van 12-18 jaar al vroeg seksueel actief dan in het verleden. Maar wat jullie ook allemaal zeggen, klopt ook. Vroeger waren discotheken echt populaire uitgaansvorm voor jeugd, tussen 1970-1995, dan zie nu nu haast vaak niet meer dat jeugd nu naar een discotheek of bruincafé gaat. Dat komt mede door verbod van alcohol onder 18 jaar, maar in het verleden konden 16-18 jarigen al een biertje krijgen in de kroeg toen er geen verbod was.

Waarom denk je dat? De cijfers zeggen nl wat anders https://nos.nl/artikel/21(...)-later-aan-seks.html
pi_184904595
Denk dat ze al een tijd best volwassen / verstandig zijn. Mijn generatie was vooral strak en dronken bushokjes aan het slopen. Huidige jeugd doet dat soort dingen veel minder.

En zelfs nu na een avondje stappen met vrienden van toen sneuvelt er nog weleens wat straatmeubilair of een auto. (snuiven is er niet meer bij aangezien het wat prijzig is en ik nu 3 kinderen moet onderhouden)
  vrijdag 8 februari 2019 @ 23:24:12 #101
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184906793
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 21:41 schreef autoknutselaar het volgende:
Denk dat ze al een tijd best volwassen / verstandig zijn. Mijn generatie was vooral strak en dronken bushokjes aan het slopen. Huidige jeugd doet dat soort dingen veel minder.
Logisch, ze komen minder buiten en schijten onzelfstandig in hun broek bij het idee dat hun imago wordt aangetast en dat ze dan niet meer bij de Big Four aan de slag kunnen om hun burgerlijke leven te financieren.
Staat allemaal zó op social media, als ze al buiten komen.
pi_184913185
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 21:41 schreef autoknutselaar het volgende:


En zelfs nu na een avondje stappen met vrienden van toen sneuvelt er nog weleens wat straatmeubilair of een auto. (snuiven is er niet meer bij aangezien het wat prijzig is en ik nu 3 kinderen moet onderhouden)
:')

Hoe oud ben je?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_184925868
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 12:08 schreef Godshand het volgende:

[..]

:')

Hoe oud ben je?
56
  vrijdag 22 februari 2019 @ 19:04:56 #104
399856 Atmosphere72
Somewhat Damaged
pi_185177189
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 22:04 schreef autoknutselaar het volgende:

[..]

56
_O_ _O_ ^O^ ^O^
Try to save myself but myself keeps slipping away
  vrijdag 22 februari 2019 @ 19:08:20 #105
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185177242
“Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeuren aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”

Een ouwe valse nicht in Griekenland, 2500 jaar geleden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')