abonnement Unibet Coolblue
  maandag 28 januari 2019 @ 20:39:23 #1
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_184681318
Even wat achtergrond: sinds vorig jaar ben ik verhuisd, en woon nu in een huis met garage. Speel zelf drums in een bandje als hobby (het wat stevigere werk :)).

De vorige bewoner is ook muzikant en had de garage al enigszins omgebouwd tot oefenruimte voor zijn bandje (voornamelijk piano/jazz), dus niet al te heftig.

Ik was eigenlijk van plan om deze ruimte ook voor mijn band te gaan gebruiken als repetitieruimte annex opnamestudio. Na een beetje testen met wat drums ben ik er toch wel achter dat het qua geluidsniveau niet acceptabel is voor de buren, ondanks dat de garage niet aan een andere woning is verbonden.

Ik ben nu verschillende opties aan het bekijken:

1. Een 'room in a room' maken in de garage, om zoveel mogelijk geluidsoverlast te vermijden.

2. Een volledige studio in de tuin bouwen op de plek waar nu een schuur staat.

Bij optie 1 denk ik dat ik veel ruimte moet opofferen (zowel ruimte om te spelen alsmede opbergruimte voor andere spullen), dus ik neig veel meer naar optie 2.

Echter, ik woon in een wijk op veengrond, waarbij verzakking na een aantal jaar op de loer ligt. De huidige schuur die er staat, is niet onderheid en dat gaat prima.

Heeft iemand hier ervaring met het bouwen van een home studio? Ik wil eigenlijk niet heien, want dan wordt het zo duur dat het zijn doel een beetje voorbij schiet. Het zou dus prima houtbouw kunnen zijn, met goede isolatie, afwatering en elektra.

Op dit moment hebben we een externe oefenruimte 24/7 tot onze beschikking, maar het is toch wel een soort droomwens om dit aan huis te hebben. Op Marktplaats zie ik wel wat 'kant-en-klare' pakketten van mensen die zelf een studio hebben gebouwd (kosten: 5K), maar ik vraag me af waar ik goed aan doe. In mijn ideaalbeeld zou de studio ongeveer een meter of 6 lang en 2,5 meter breed zijn, waarbij ik ook een aparte ruimte voor het 'producen' inricht.

Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken en waar je qua kosten op kunt rekenen? Alvast dank! :)
pi_184681504
Qua kosten geen idee, maar 2,5 meter breed is nou niet echt 'breed' in mijn ogen. Persoonlijk zou ik breder gaan.
  maandag 28 januari 2019 @ 20:49:15 #3
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_184681564
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 20:46 schreef Phone8 het volgende:
Qua kosten geen idee, maar 2,5 meter breed is nou niet echt 'breed' in mijn ogen. Persoonlijk zou ik breder gaan.
Nee dat klopt, maar op die manier past het mooi op de plek waar ik hem zou willen plaatsen. Vandaar ook wat langgerekter, zodat je de ruimte uit de lengte haalt.
  maandag 28 januari 2019 @ 21:02:19 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_184681879
Voor een oefenruimte en zeker een studio heb je meer ruimte nodig dan een klein podium. In het verleden heb ik op podia gespeeld die 3 meter diep waren en dat was serieus proppen. En daar kon je aan de achterkant / voorkant dan zelf nog langs lopen. Voor een studio is 2,5 meter (inwendig) echt veel te krap. Daar ga je spijt van krijgen.

Voor wat betreft de constructie, zou ik sowieso een doos-in-doos constructie maken. Dus alles intern akoestisch gescheiden van de constructie er omheen. Dit geldt dus ook bij je (dubbele!) kozijnen, etc. Er mag nog geen schroef of spijker de buitenconstructie raken. Zo heb ik in het verleden meerdere studio's en ook een popcentrum gebouwd.

Ja, het is veel moeite, maar ja, het geeft een top resultaat. Je hebt geen last van geluid dat van buiten naar binnen komt of geluid van binnen naar buiten.

Voor wat betreft de fundering zou je naar mijn idee prima met een vorstrand uit moeten kunnen, omdat het een verder lichte constructie is. Maar meten is weten, dus laat er een constructeur naar kijken. (moet sowieso voor een eventuele vergunning).

-edit- super cool project trouwens!
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  maandag 28 januari 2019 @ 21:56:49 #5
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_184683019
quote:
14s.gif Op maandag 28 januari 2019 21:02 schreef goed_volk het volgende:
Voor een oefenruimte en zeker een studio heb je meer ruimte nodig dan een klein podium. In het verleden heb ik op podia gespeeld die 3 meter diep waren en dat was serieus proppen. En daar kon je aan de achterkant / voorkant dan zelf nog langs lopen. Voor een studio is 2,5 meter (inwendig) echt veel te krap. Daar ga je spijt van krijgen.

Voor wat betreft de constructie, zou ik sowieso een doos-in-doos constructie maken. Dus alles intern akoestisch gescheiden van de constructie er omheen. Dit geldt dus ook bij je (dubbele!) kozijnen, etc. Er mag nog geen schroef of spijker de buitenconstructie raken. Zo heb ik in het verleden meerdere studio's en ook een popcentrum gebouwd.

Ja, het is veel moeite, maar ja, het geeft een top resultaat. Je hebt geen last van geluid dat van buiten naar binnen komt of geluid van binnen naar buiten.

Voor wat betreft de fundering zou je naar mijn idee prima met een vorstrand uit moeten kunnen, omdat het een verder lichte constructie is. Maar meten is weten, dus laat er een constructeur naar kijken. (moet sowieso voor een eventuele vergunning).

-edit- super cool project trouwens!
Dank voor je uitgebreide reactie! :)

Ik heb even gegoogeld op vorstrand (ben zelf helaas totaal niet handig, dus wist niet wat het was), maar als ik het goed begrijp is dat dus een betonnen fundering. Op de veengrond hier gaat dat denk ik dus niet werken, dus neem aan dat je dan moet heien totdat je op zandgrond zit? Dan ben ik bang dat het ver boven budget wordt helaas...

En de breedte, tja. Onze huidige oefenruimte is meen ik 3,30 meter breed, en daar kunnen we prima uit de voeten. In plaats van in een 'cirkel' te staan met alle bandleden en versterkers, waarbij mijn drums nu in de breedte staan, zou dat ook prima in de lengte kunnen. Opnemen doen we sowieso per track, dus hoeft niet iedereen tegelijk aanwezig te zijn in de ruimte. Dan wordt het dus uitsluitend een studio, en kunnen we blijven repeteren in de huidige oefenruimte.

Enig idee van de kosten per m2? Ik heb een relaas gevolgd van de bouw van deze oefenruimte:
http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons

Hier zit ongeveer 600 uur werk in. Dit is wel een beetje zoals ik het voor ogen heb nu...
pi_184688424
Beton kan echt alleen op heipalen, anders gaat dat zeer waarschijnlijk stuk.Als er instrumenten in komen te staan en je wilt alles isoleren, ook vanwege geluid, moet je stoken, anders krijg je het vocht er nooit uit, en roest alles kapot.. (zeker in een houten huisje dat niet op beton komt te staan)
Je bent dan zo per wand 10-15cm kwijt aan hout en isolatie, anders stook je je een ongeluk, dan houd je minder dan 2 meter over als daar ook nog een binnenmuur voor geluidsisolatie in moet.

Misschien kun je dan beter kijken naar portakabin achtige oplossingen, maar die zijn wel een stuk duurder.
  woensdag 30 januari 2019 @ 21:29:07 #7
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_184719939
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 21:56 schreef Repentless het volgende:
Ik heb even gegoogeld op vorstrand (ben zelf helaas totaal niet handig, dus wist niet wat het was), maar als ik het goed begrijp is dat dus een betonnen fundering. Op de veengrond hier gaat dat denk ik dus niet werken, dus neem aan dat je dan moet heien totdat je op zandgrond zit? Dan ben ik bang dat het ver boven budget wordt helaas...
Nee hoor. Een fundering met een vorstrand is juist bedoeld om zonder palen te gebruiken. In veengrond kun je het combineren met het laten opdrijven van de constructie. Plat gezegd laat je gecontroleerd de boel 'zweven' in de grond. Hierbij wordt vaak ook gebruik gemaakt van bijvoorbeeld piepschuim. Hier in de polder zijn een aantal projecten op die manier gerealiseerd.
Kanttekening daarbij is natuurlijk wel dat je een constructeur moet vragen die weet wat hij/zij doet en niet zelf gaan lopen klooien ;)
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')