quote:Op maandag 28 januari 2019 11:10 schreef wollah het volgende:
120 veel te langzaam. Het is een SNELweg.
Beter verhogen ze t gewoon naar 150
quote:Op vrijdag 25 januari 2019 10:34 schreef Nattekat het volgende:
Uitstoot in 1990: 169.000.000.000 miljard kg co2.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)lijk-aan-die-in-1990
25% hiervan is 42.250.000.000 miljard kg co2, oftewel 42.250 megaton. Dat is wat we moeten besparen. Welke idioot heeft een besparing van 8 megaton in godsnaam ooit een goed idee gevonden? Dat is nog minder dan de 0,1% waarvan ik dacht dat ik overdreef
Miljoenen? Een paar bordjes?quote:Op maandag 28 januari 2019 12:29 schreef hvan het volgende:
Paar jaar geleden voor weet ik veel hoeveel miljoenen alle borden vervangen langs de snelwegen. en nu alles weer terug draaien.
Kansloos
100 is de meest zuinige snelheid voor de meeste auto's. Het verschil met 120 is echter verwaarloosbaar, zeker als je bedenkt dat er dan minder drukte en dus variatie in snelheid is.quote:Op maandag 28 januari 2019 16:55 schreef Vallon het volgende:
Het noemen van getallen als wet is spelen met percepties.....
Wil je dat zelf herroepen of moet die onzinnige uitspraak totaal onderuit gehaald worden voor je? Je gaat toch niet beweren dat je dit zelf geloofd?quote:Op maandag 28 januari 2019 16:55 schreef Vallon het volgende:
Of je nu een uur rijdt met 100km/u of of twee uur met 50km/u, je hebt bijeengenomen ruwweg dezelfde hoeveelheid aan brandstof nodig en verbruik dat ook.
Nog zo een die onderbuik wetenschap op tafel gooit. lees je eens in joh.quote:Op maandag 28 januari 2019 17:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
100 is de meest zuinige snelheid voor de meeste auto's. Het verschil met 120 is echter verwaarloosbaar, zeker als je bedenkt dat er dan minder drukte en dus variatie in snelheid is.
Wat?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:10 schreef nanuk het volgende:
[..]
Nog zo een die onderbuik wetenschap op tafel gooit. lees je eens in joh.
Om te beginnen is 100 km/h niet de zuinigste snelheid en het verschil met 120 is bij veel auto's zeker niet verwaarloosbaar.quote:
Wil je de wiskunde?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:08 schreef nanuk het volgende:
[..]
Om te beginnen is 100 km/h niet de zuinigste snelheid en het verschil met 120 is bij veel auto's zeker niet verwaarloosbaar.
Dat is in elk geval niet hoe brandstofverbruik uitgezet tegen snelheid eruit ziet. Ik zit nu mobiel maar ik zal je straks laten zien hoe het er wél uitziet.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:55 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Zo ziet dat er ongeveer uit dus. Als je optimum bij 90 ligt, is 100 zuiniger dan 80 en 120 zuiniger dan 50.
Je zal nooit een prefect plaatje hebben die geldt voor alle auto's en bestuurders. Bij constante snelheid kan je ook laag in je toeren blijven en zo zuiniger rijden dan iemand die een versnelling lager rijdt. Tegelijk is het verschil tussen kleine en grote motors en motors met turbo al gigantisch.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is in elk geval niet hoe brandstofverbruik uitgezet tegen snelheid eruit ziet. Ik zit nu mobiel maar ik zal je straks laten zien hoe het er wél uitziet.
Je schetst een veel te simpel beeld waarbij je de efficiëntie van een verbrandingsmotor volledig buiten beschouwing laat.
Jij gaat mij dat grote verschil vast aan mijn verstand willen brengen..... en zolang je verder niet op persoon speelt, hoor ik graag de explicatie.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:09 schreef nanuk het volgende:
[..]
Wil je dat zelf herroepen of moet die onzinnige uitspraak totaal onderuit gehaald worden voor je? Je gaat toch niet beweren dat je dit zelf geloofd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
En hoe weet je dat? Want het is best logisch dat je na 1 uur 80 minder hebt verbruikt dan na een uur 110.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:45 schreef nanuk het volgende:
https://www.google.nl/sea(...)ra&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Kies er zelf maar een uit zou ik zeggen.
Verbruik wordt uitgedrukt in km per liter of liter per 100 km. Welke tabel je ook bekijkt is het verbruik (per afstand dus) altijd groter bij hogere snelheid. (vanaf een km of zestig per uur dan, daaronder spelen weer andere factoren mee).
Mijn eigen ervaring is ook dat ik voor spits woon-werkverkeer op 80 km wegen altijd nog minder verbruik dan op een rustige snelweg bij snelheid tussen de 100 en 110 km/h.
De luchtweerstand is evenredig met het kwadraat van de snelheid. Omdat je er dan ook langer over doet, is het brandstofverbruik voor dezelfde afgelegde afstand ruwweg evenredig aan de snelheid. 10% sneller geeft dus een 10% hoger brandstofverbruik voor dezelfde afgelegde afstand.quote:Op maandag 28 januari 2019 16:55 schreef Vallon het volgende:
Het noemen van getallen als wet is spelen met percepties.....
Vaak is 30 al te snel wanneer het druk is en vaak is 150 prima te doen wanneer het rustig is.
Snelheid maakt totaal gezien NIETS uit voor het beoogde milieueffect. Het is het vooral gebruik (omgekeerd in tijd) wat klimaatbelastend is.
Of je nu een uur rijdt met 100km/u of of twee uur met 50km/u, je hebt bijeengenomen ruwweg dezelfde hoeveelheid aan brandstof nodig en verbruik dat ook.
Mensen reken zichzelf ook foutief voor en laten de winstfactor in "tijd"sgevoel weg uit dfe vergelijking. Die tijd wordt door andere op een valse gevoelswaarde gezet.... zo van ach wat maakt 5 minuten nu uit.... al is het 10 seconden dan nog is het niet te (ver/be)oordelen.
De enige houdbare klimaat "winst" is dat je bij 120km/u netto een wat lagere (lucht/rij)weerstand hebt dan bij 130 omdat de weerstanden omgekeerd evenredig van invloed zijn. 10% langzamer/sneller geeft/vraagt 15% aan minder/meer verbruik. We praten dus over een netto effect van 5% = 0,05 !!!!
Het soebatten of 120 beter is dan 130 is discussieren in decimalen van de grafiek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |