FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Biro mag niet meer op de stoep
Fermaandag 28 januari 2019 @ 08:59
https://www.parool.nl/ams(...)t-fietspad~a4622200/

De gemeente zou het dan eindelijk voor elkaar hebben. De Biro zou geen gehandicapenvoertuig meer zijn en niet meer over het fietspad mogen en op de stoep parkeren.

Opvallend is dat de gerechterlijke uitspraak nog nergens op schrift staat.

quote:
Het ministerie en ook de gemeente vinden het nog te vroeg om inhoudelijk te reageren op de rechterlijke uitspraak. Een woordvoerder van verkeerswethouder Sharon Dijksma zegt 'te hopen dat deze uitspraak een doorbraak oplevert om beter te gaan handhaven'.

"Maar er is nog veel onduidelijk. Dit is een uitspraak van de politierechter die niet op schrift staat. We kunnen dus niet nalezen wat de overwegingen precies waren. Daarom willen we eerst in gesprek met het OM om meer duidelijkheid te krijgen. We gaan binnenkort ook in gesprek met de staatssecretaris."
Lijkt me dat de importeur van Biro dit makkelijk kan aanvechten. Het voertuig voldoet aan de regels voor een gehandicaptenvoertuig. Het zou gek zijn als een bepaald voertuig in een andere categorie zou horen, afhankelijk van het publiek wat hem koopt.
Pizzakoppomaandag 28 januari 2019 @ 09:05
Nog nooit zo'n ding gezien irl maar dit is toch niet meer dan logisch?
nogeenoudebekendemaandag 28 januari 2019 @ 09:07
Een Ramvan kan ook een gehandicaptenvoertuig zijn. Dat ligt in Nederland niet aan het type vervoer. Goede uitspraak want nu wordt er alleen misbruik van gemaakt volgens mij.
Bocajmaandag 28 januari 2019 @ 09:08
Hij ziet er uit als een te heet gewassen Smart!
Jordy-Bmaandag 28 januari 2019 @ 09:13
Veel gehandicaptenvoertuigen laten je ook de winkel binnengaan, wellicht dat dat een doorslaggevend verschil is.

Als gehandicaptenvoertuig is de Biro niet erg praktisch, te log en vooral te breed. Maar als brommobiel werkt hij prima, waar hij blijkbaar voornamelijk voor aangeschaft wordt. Dan vind ik het niet zo raar dat de categorisering van het voertuig wordt aangevochten.

Maar het wachten is nog even op de schriftelijke motivatie van de rechter.
RedFever007maandag 28 januari 2019 @ 16:28
Grappig karretje wel :D
#ANONIEMmaandag 28 januari 2019 @ 16:46
Nog zo een gedrocht op straat, het word er niet leuker op.
Fermaandag 28 januari 2019 @ 16:56
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 09:13 schreef Jordy-B het volgende:
Veel gehandicaptenvoertuigen laten je ook de winkel binnengaan, wellicht dat dat een doorslaggevend verschil is.

Als gehandicaptenvoertuig is de Biro niet erg praktisch, te log en vooral te breed. Maar als brommobiel werkt hij prima, waar hij blijkbaar voornamelijk voor aangeschaft wordt. Dan vind ik het niet zo raar dat de categorisering van het voertuig wordt aangevochten.

Maar het wachten is nog even op de schriftelijke motivatie van de rechter.
Biro verschilt weinig van deze:

https://www.waaijenberg.com/canta/canta-modellen/canta-e-comfort/

Biro is alleen hipper.

Op basis waarvan is het ene een gehandicaptenvoertuig en het andere een boodschappenwagen voor de P.C.Hooftstraat ?
Jordy-Bmaandag 28 januari 2019 @ 18:58
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 16:56 schreef Fer het volgende:

[..]

Biro verschilt weinig van deze:

https://www.waaijenberg.com/canta/canta-modellen/canta-e-comfort/

Biro is alleen hipper.

Op basis waarvan is het ene een gehandicaptenvoertuig en het andere een boodschappenwagen voor de P.C.Hooftstraat ?
Ik vermoed dat deze uitspraak ook roet in het eten gaat gooien voor andere "elektrische brommobielen".

Deze zaak vormt gewoon de precedent.
#ANONIEMmaandag 28 januari 2019 @ 18:59
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 18:58 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik vermoed dat deze uitspraak ook roet in het eten gaat gooien voor andere "elektrische brommobielen".
Als deze dan toch op straat komen, houderschapsbelasting ook erop?
Jordy-Bmaandag 28 januari 2019 @ 19:01
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 18:59 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als deze dan toch op straat komen, houderschapsbelasting ook erop?
Nee, maar wel parkeergeld, en een rijbewijs benodigd. De hele mikmak.
#ANONIEMmaandag 28 januari 2019 @ 19:02
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 19:01 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja, en parkeergeld, en een rijbewijs benodigd. De hele mikmak.
Dan mag men zich wat mij betreft breed maken!
Jordy-Bmaandag 28 januari 2019 @ 19:03
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 19:02 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan mag men zich wat mij betreft breed maken!
nou ja, wegenbelasting bij nader inzien niet. Dat betalen andere brommobielen ook niet.
#ANONIEMmaandag 28 januari 2019 @ 19:05
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 19:03 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

nou ja, wegenbelasting bij nader inzien niet. Dat betalen andere brommobielen ook niet.
Die hebben ook geen vier wielen! rijden dus eigenlijk daar waar de fietsers rijden zonder fietspad.

Echter ook daar heeft de weg, hoe zeg ik dat, minister ook al verandering in gebracht, sommige gedragen zich als een motor op straat, rijden tegen de wegas aan dus, mogen maar 35 in de bebouwdekom en houden wel het verkeer op!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2019 19:06:07 ]
Jordy-Bmaandag 28 januari 2019 @ 22:52
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 19:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Die hebben ook geen vier wielen! rijden dus eigenlijk daar waar de fietsers rijden zonder fietspad.

Echter ook daar heeft de weg, hoe zeg ik dat, minister ook al verandering in gebracht, sommige gedragen zich als een motor op straat, rijden tegen de wegas aan dus, mogen maar 35 in de bebouwdekom en houden wel het verkeer op!
Brommobielen hebben wel vier wielen en mogen, net als brommers, 45 op de rijbaan. Ze mogen echter alleen op de rijbaan en niet op het fietspad. Brommobielen houden in principe de regels voor automobilisten aan, maar mogen zich niet begeven op auto- of snelweg.

Ben je in de war met scootmobielen?
#ANONIEMmaandag 28 januari 2019 @ 22:56
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 22:52 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Brommobielen hebben wel vier wielen en mogen, net als brommers, 45 op de rijbaan. Ze mogen echter alleen op de rijbaan en niet op het fietspad.

Ben je in de war met scootmobielen?
Ja maar dat zijn ook geen brommers, waar ik het nu even over wou hebben, tegen de as aan geen auto willen laten passeren, en noem maar op.
Rijd ik dan achter die stink tweetakt.
Jordy-Bmaandag 28 januari 2019 @ 22:59
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2019 22:56 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ja maar dat zijn ook geen brommers, waar ik het nu even over wou hebben, tegen de as aan geen auto willen laten passeren, en noem maar op.
Rijd ik dan achter die stink tweetakt.
Open lekker een klaagbaaktopic over brommers op de weg... :{w

Dit gaat over dat de biro een brommobiel is en een brommobiel is niet hetzelfde als een brommer. :{
jeroen25dinsdag 29 januari 2019 @ 00:09
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2019 16:56 schreef Fer het volgende:
Op basis waarvan is het ene een gehandicaptenvoertuig en het andere een boodschappenwagen voor de P.C.Hooftstraat ?
Art 1 RVV:
gehandicaptenvoertuig:
-voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte,
-niet breder is dan 1,10 meter en
--niet is uitgerust met een motor,
--dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;

Van https://biro.nl/model/biro-urban/:
Afmetingen B108 x D174 x H156
Snelheidskeuze (25 km/u, 45 km/u)

Dan zou het er op aan komen dat de Biro niet is "ingericht voor het vervoer van een gehandicapte".

*edit
Ik zie nu dat ze ook een 'Bolt set' hebben waarmee deze 60 kan.
De vraag is waar deze rechtszaak precies over ging.

[ Bericht 5% gewijzigd door jeroen25 op 29-01-2019 00:29:33 ]
Ferdinsdag 29 januari 2019 @ 00:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 00:09 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Art 1 RVV:
gehandicaptenvoertuig:
-voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte,
-niet breder is dan 1,10 meter en
--niet is uitgerust met een motor,
--dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;

Van https://biro.nl/model/biro-urban/:
Afmetingen B108 x D174 x H156
Snelheidskeuze (25 km/u, 45 km/u)

Dan zou het er op aan komen dat de Biro niet is "ingericht voor het vervoer van een gehandicapte".
Een standaard Canta is ook niet erop ingericht.

Gewoon voetbediening voor gas en rem. En je rolstoel krijg je nooit niet achter je bestuurdersstoel, als je de gewone hebt met 2 voorstoelen.
julius123dinsdag 29 januari 2019 @ 00:30
Mooizo, schijtdingen voor schijthipsters
jeroen25dinsdag 29 januari 2019 @ 00:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 00:26 schreef Fer het volgende:

[..]

Een standaard Canta is ook niet erop ingericht.

Gewoon voetbediening voor gas en rem. En je rolstoel krijg je nooit niet achter je bestuurdersstoel, als je de gewone hebt met 2 voorstoelen.
Maar niet alle gehandicapten zitten in een rolstoel of kunnen hun voeten niet gebruiken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 00:30 schreef julius123 het volgende:
Mooizo, schijtdingen voor schijthipsters
Is er niet een hiaat in de wet?
Nu wordt het voertuig aangemerkt als gehandicaptenvoertuig ongeacht wie het bezit of rijdt.

Als alleen gehandicapten dit soort dingen op de stoep of fietspad zetten/rijden dan zou er minder aan de hand zijn.
Gaan veel meer mensen het doen dan heb je wel een probleem omdat de regeling hier niet voor bedoeld is.

Kennelijk kan er nu onderscheid worden gemaakt op basis van het merk/type:
De gehandicapten rijden Canta's en de hipsters kopen Biro's.

Maar wat als na deze uitspraak de hip[sters ook Canta's gaan rijden?
Dan kan er alsnog geen onderscheid worden gemaakt aangezien de Canta al is aangemerkt als gehandicaptenvoertuig.
Jordy-Bdinsdag 29 januari 2019 @ 04:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 00:37 schreef jeroen25 het volgende:
Maar wat als na deze uitspraak de hip[sters ook Canta's gaan rijden?
Dan kan er alsnog geen onderscheid worden gemaakt aangezien de Canta al is aangemerkt als gehandicaptenvoertuig.
Deze uitspraak heeft ook gevolgen voor de Canta.

De rechter heeft juist met deze uitspraak de maas in de wet gedicht waarmee niet-gehandicapten gebruik konden maken van alle voordelen van dit gehandicaptenvoertuig. Dit gaat daarmee over alle gelijksoortige voertuigen.

Het wachten is alleen op de geschreven uitspraak om te zien hoe de uitspraak zal uitpakken voor gehandicapten. Wellicht dat die op basis van hun handicap een vrijstelling kunnen vragen van de kentekenplicht en de vrijheid krijgen om zich op de stoep te begeven.

En de vraag is of de uitspraak alleen geldt voor de hoofdstad.
raptorixdinsdag 29 januari 2019 @ 05:01
Nou nou wat een overlast, ik woon in Oud-West de drukste postcode van Nederland maar zie die dingen nauweljiks, in de hele omgeving weet ik dat er 3 staan, is ook niet vreemd want ze kosten iets van 12.000 per stuk.
Kapitein_Scheurbuikdinsdag 29 januari 2019 @ 06:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 05:01 schreef raptorix het volgende:
Nou nou wat een overlast, ik woon in Oud-West de drukste postcode van Nederland maar zie die dingen nauweljiks, in de hele omgeving weet ik dat er 3 staan, is ook niet vreemd want ze kosten iets van 12.000 per stuk.
Wie heeft het nou weer over overlast? Daar gaat het helemaal niet om. En hoeveel er in jouw buurt rondrijden is al helemaal irrelevant.
raptorixdinsdag 29 januari 2019 @ 06:19
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 06:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Wie heeft het nou weer over overlast? Daar gaat het helemaal niet om. En hoeveel er in jouw buurt rondrijden is al helemaal irrelevant.
Niemand, het is nou niet dat de hele stoep er mee vol staat, de gene die ik zie staan meestal ook op de hoek zodat niemand er last van heeft.
Kapitein_Scheurbuikdinsdag 29 januari 2019 @ 06:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 06:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

Niemand, het is nou niet dat de hele stoep er mee vol staat, de gene die ik zie staan meestal ook op de hoek zodat niemand er last van heeft.
Heel fijn, maar zoals ik al zei gaat het daar niet om.
raptorixdinsdag 29 januari 2019 @ 06:24
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 06:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Heel fijn, maar zoals ik al zei gaat het daar niet om.
En waar gaat het wel om?
Oscar.dinsdag 29 januari 2019 @ 07:29
De dingen zijn ook gewoon bijna 15k euro.
Kapitein_Scheurbuikdinsdag 29 januari 2019 @ 09:25
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 06:24 schreef raptorix het volgende:

[..]

En waar gaat het wel om?
Of het wel of geen gehandicaptenvoertuig is.
#ANONIEMdinsdag 29 januari 2019 @ 13:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 06:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

Niemand, het is nou niet dat de hele stoep er mee vol staat, de gene die ik zie staan meestal ook op de hoek zodat niemand er last van heeft.
Staan die toevallig op de hoek waar iemand van de gemeenteraad wonen doet?
raptorixdinsdag 29 januari 2019 @ 14:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:19 schreef john2406 het volgende:

[..]

Staan die toevallig op de hoek waar iemand van de gemeenteraad wonen doet?
Nee femke woonde 2 huizen naast me maar die is alweer tijdje weg, overigens best een vriendelijke dame.
#ANONIEMdinsdag 29 januari 2019 @ 16:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 14:06 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee femke woonde 2 huizen naast me maar die is alweer tijdje weg, overigens best een vriendelijke dame.
Die heeft ze dus ook zien staan, misschien wel eens ertegenaan gestoten?
ACT-Fwoensdag 30 januari 2019 @ 01:03
Het lijkt me dat je een gehandicaptenkaart achter je voorruit moet hebben om aangemerkt te worden als gehandicapte. Anders heb je binnen de kortste keren een stad vol 'gehandicapten' :T
the-eyewoensdag 30 januari 2019 @ 01:10
Ik begrijp de hele discussie niet. Ze worden verkocht als brommobiel, wie heeft dan ooit verzonnen dat het gehandicapten karretjes zijn?
Ferwoensdag 30 januari 2019 @ 07:51
quote:
5s.gif Op woensdag 30 januari 2019 01:03 schreef ACT-F het volgende:
Het lijkt me dat je een gehandicaptenkaart achter je voorruit moet hebben om aangemerkt te worden als gehandicapte. Anders heb je binnen de kortste keren een stad vol 'gehandicapten' :T
Nope, zijn er dan ook al zat die zo’n Canta/Amico/Ariola kopen en lekker over de stoep scheuren, 45km en je hoeft niet eens AM te hebben.

Daarom, als ze dit willen stoppen, zal de hele wet aangepast moeten worden. Zodat niet iedere jan doedel in zo’n ding over de stoep mag scheuren. Zolang dat niet gebeurt, zal het raar zijn dat straks een Canta wel over de stoep mag en Biro niet.