Fer | maandag 28 januari 2019 @ 08:59 |
https://www.parool.nl/ams(...)t-fietspad~a4622200/ De gemeente zou het dan eindelijk voor elkaar hebben. De Biro zou geen gehandicapenvoertuig meer zijn en niet meer over het fietspad mogen en op de stoep parkeren. Opvallend is dat de gerechterlijke uitspraak nog nergens op schrift staat. Lijkt me dat de importeur van Biro dit makkelijk kan aanvechten. Het voertuig voldoet aan de regels voor een gehandicaptenvoertuig. Het zou gek zijn als een bepaald voertuig in een andere categorie zou horen, afhankelijk van het publiek wat hem koopt. | |
Pizzakoppo | maandag 28 januari 2019 @ 09:05 |
Nog nooit zo'n ding gezien irl maar dit is toch niet meer dan logisch? | |
nogeenoudebekende | maandag 28 januari 2019 @ 09:07 |
Een Ramvan kan ook een gehandicaptenvoertuig zijn. Dat ligt in Nederland niet aan het type vervoer. Goede uitspraak want nu wordt er alleen misbruik van gemaakt volgens mij. | |
Bocaj | maandag 28 januari 2019 @ 09:08 |
Hij ziet er uit als een te heet gewassen Smart! | |
Jordy-B | maandag 28 januari 2019 @ 09:13 |
Veel gehandicaptenvoertuigen laten je ook de winkel binnengaan, wellicht dat dat een doorslaggevend verschil is. Als gehandicaptenvoertuig is de Biro niet erg praktisch, te log en vooral te breed. Maar als brommobiel werkt hij prima, waar hij blijkbaar voornamelijk voor aangeschaft wordt. Dan vind ik het niet zo raar dat de categorisering van het voertuig wordt aangevochten. Maar het wachten is nog even op de schriftelijke motivatie van de rechter. | |
RedFever007 | maandag 28 januari 2019 @ 16:28 |
Grappig karretje wel | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2019 @ 16:46 |
Nog zo een gedrocht op straat, het word er niet leuker op. | |
Fer | maandag 28 januari 2019 @ 16:56 |
Biro verschilt weinig van deze: https://www.waaijenberg.com/canta/canta-modellen/canta-e-comfort/ Biro is alleen hipper. Op basis waarvan is het ene een gehandicaptenvoertuig en het andere een boodschappenwagen voor de P.C.Hooftstraat ? | |
Jordy-B | maandag 28 januari 2019 @ 18:58 |
Ik vermoed dat deze uitspraak ook roet in het eten gaat gooien voor andere "elektrische brommobielen". Deze zaak vormt gewoon de precedent. | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2019 @ 18:59 |
Als deze dan toch op straat komen, houderschapsbelasting ook erop? | |
Jordy-B | maandag 28 januari 2019 @ 19:01 |
Nee, maar wel parkeergeld, en een rijbewijs benodigd. De hele mikmak. | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2019 @ 19:02 |
Dan mag men zich wat mij betreft breed maken! | |
Jordy-B | maandag 28 januari 2019 @ 19:03 |
nou ja, wegenbelasting bij nader inzien niet. Dat betalen andere brommobielen ook niet. | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2019 @ 19:05 |
Die hebben ook geen vier wielen! rijden dus eigenlijk daar waar de fietsers rijden zonder fietspad. Echter ook daar heeft de weg, hoe zeg ik dat, minister ook al verandering in gebracht, sommige gedragen zich als een motor op straat, rijden tegen de wegas aan dus, mogen maar 35 in de bebouwdekom en houden wel het verkeer op! [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2019 19:06:07 ] | |
Jordy-B | maandag 28 januari 2019 @ 22:52 |
Brommobielen hebben wel vier wielen en mogen, net als brommers, 45 op de rijbaan. Ze mogen echter alleen op de rijbaan en niet op het fietspad. Brommobielen houden in principe de regels voor automobilisten aan, maar mogen zich niet begeven op auto- of snelweg. Ben je in de war met scootmobielen? | |
#ANONIEM | maandag 28 januari 2019 @ 22:56 |
Ja maar dat zijn ook geen brommers, waar ik het nu even over wou hebben, tegen de as aan geen auto willen laten passeren, en noem maar op. Rijd ik dan achter die stink tweetakt. | |
Jordy-B | maandag 28 januari 2019 @ 22:59 |
Open lekker een klaagbaaktopic over brommers op de weg... Dit gaat over dat de biro een brommobiel is en een brommobiel is niet hetzelfde als een brommer. | |
jeroen25 | dinsdag 29 januari 2019 @ 00:09 |
Art 1 RVV: gehandicaptenvoertuig: -voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, -niet breder is dan 1,10 meter en --niet is uitgerust met een motor, --dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is; Van https://biro.nl/model/biro-urban/: Afmetingen B108 x D174 x H156 Snelheidskeuze (25 km/u, 45 km/u) Dan zou het er op aan komen dat de Biro niet is "ingericht voor het vervoer van een gehandicapte". *edit Ik zie nu dat ze ook een 'Bolt set' hebben waarmee deze 60 kan. De vraag is waar deze rechtszaak precies over ging. [ Bericht 5% gewijzigd door jeroen25 op 29-01-2019 00:29:33 ] | |
Fer | dinsdag 29 januari 2019 @ 00:26 |
Een standaard Canta is ook niet erop ingericht. Gewoon voetbediening voor gas en rem. En je rolstoel krijg je nooit niet achter je bestuurdersstoel, als je de gewone hebt met 2 voorstoelen. | |
julius123 | dinsdag 29 januari 2019 @ 00:30 |
Mooizo, schijtdingen voor schijthipsters | |
jeroen25 | dinsdag 29 januari 2019 @ 00:37 |
Maar niet alle gehandicapten zitten in een rolstoel of kunnen hun voeten niet gebruiken. Is er niet een hiaat in de wet? Nu wordt het voertuig aangemerkt als gehandicaptenvoertuig ongeacht wie het bezit of rijdt. Als alleen gehandicapten dit soort dingen op de stoep of fietspad zetten/rijden dan zou er minder aan de hand zijn. Gaan veel meer mensen het doen dan heb je wel een probleem omdat de regeling hier niet voor bedoeld is. Kennelijk kan er nu onderscheid worden gemaakt op basis van het merk/type: De gehandicapten rijden Canta's en de hipsters kopen Biro's. Maar wat als na deze uitspraak de hip[sters ook Canta's gaan rijden? Dan kan er alsnog geen onderscheid worden gemaakt aangezien de Canta al is aangemerkt als gehandicaptenvoertuig. | |
Jordy-B | dinsdag 29 januari 2019 @ 04:56 |
Deze uitspraak heeft ook gevolgen voor de Canta. De rechter heeft juist met deze uitspraak de maas in de wet gedicht waarmee niet-gehandicapten gebruik konden maken van alle voordelen van dit gehandicaptenvoertuig. Dit gaat daarmee over alle gelijksoortige voertuigen. Het wachten is alleen op de geschreven uitspraak om te zien hoe de uitspraak zal uitpakken voor gehandicapten. Wellicht dat die op basis van hun handicap een vrijstelling kunnen vragen van de kentekenplicht en de vrijheid krijgen om zich op de stoep te begeven. En de vraag is of de uitspraak alleen geldt voor de hoofdstad. | |
raptorix | dinsdag 29 januari 2019 @ 05:01 |
Nou nou wat een overlast, ik woon in Oud-West de drukste postcode van Nederland maar zie die dingen nauweljiks, in de hele omgeving weet ik dat er 3 staan, is ook niet vreemd want ze kosten iets van 12.000 per stuk. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 29 januari 2019 @ 06:17 |
Wie heeft het nou weer over overlast? Daar gaat het helemaal niet om. En hoeveel er in jouw buurt rondrijden is al helemaal irrelevant. | |
raptorix | dinsdag 29 januari 2019 @ 06:19 |
Niemand, het is nou niet dat de hele stoep er mee vol staat, de gene die ik zie staan meestal ook op de hoek zodat niemand er last van heeft. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 29 januari 2019 @ 06:20 |
Heel fijn, maar zoals ik al zei gaat het daar niet om. | |
raptorix | dinsdag 29 januari 2019 @ 06:24 |
En waar gaat het wel om? | |
Oscar. | dinsdag 29 januari 2019 @ 07:29 |
De dingen zijn ook gewoon bijna 15k euro. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:25 |
Of het wel of geen gehandicaptenvoertuig is. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 januari 2019 @ 13:19 |
Staan die toevallig op de hoek waar iemand van de gemeenteraad wonen doet? | |
raptorix | dinsdag 29 januari 2019 @ 14:06 |
Nee femke woonde 2 huizen naast me maar die is alweer tijdje weg, overigens best een vriendelijke dame. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 januari 2019 @ 16:52 |
Die heeft ze dus ook zien staan, misschien wel eens ertegenaan gestoten? | |
ACT-F | woensdag 30 januari 2019 @ 01:03 |
Het lijkt me dat je een gehandicaptenkaart achter je voorruit moet hebben om aangemerkt te worden als gehandicapte. Anders heb je binnen de kortste keren een stad vol 'gehandicapten' | |
the-eye | woensdag 30 januari 2019 @ 01:10 |
Ik begrijp de hele discussie niet. Ze worden verkocht als brommobiel, wie heeft dan ooit verzonnen dat het gehandicapten karretjes zijn? | |
Fer | woensdag 30 januari 2019 @ 07:51 |
Nope, zijn er dan ook al zat die zo’n Canta/Amico/Ariola kopen en lekker over de stoep scheuren, 45km en je hoeft niet eens AM te hebben. Daarom, als ze dit willen stoppen, zal de hele wet aangepast moeten worden. Zodat niet iedere jan doedel in zo’n ding over de stoep mag scheuren. Zolang dat niet gebeurt, zal het raar zijn dat straks een Canta wel over de stoep mag en Biro niet. |