abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184655933
Hoe heb jij als zzp'er je pensioen geregeld en waarom juist op deze manier?

Ik kan niet overstappen naar waar ik nu in loondienst zit, dat bieden ze nl niet aan.
pi_184655951
Zelf sparen.
  zondag 27 januari 2019 @ 16:21:46 #3
286575 Roces18
Chef de party
pi_184655975
Meestal begin je met je eigen situatie...
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_184656094
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 16:21 schreef Roces18 het volgende:
Meestal begin je met je eigen situatie...
Ik kan niet overstappen naar waar ik nu in loondienst zit, dat bieden ze nl niet aan.
pi_184656607
het internet staat vol met aanbieders... zelf sparen zou ik niet doen ivm de fiscale voordelen.

Ik spaar zelf extra voor mijn pensioen bij centraalbeheer via pensioenbanksparen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184656855
Gaat mij erom dat ik in de begin jaren niet 300 euro per maand wil uitgeven ivm groei. Hoeft dat ook niet?

Internet staat idd veel op. Maar ik kwam ook regelmatig tegen dat je al een jaar gewerkt moet hebben en je dan kan aansluiten.

Wat zijn de fiscale voordelen?
pi_184657221
Ik doe bij brand new day extra sparen voor pensioen. Neem aan dat dat voor ZZP'ers daar dan ook mogelijk moet zijn.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_184657295
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 16:53 schreef hartloper het volgende:
Gaat mij erom dat ik in de begin jaren niet 300 euro per maand wil uitgeven ivm groei. Hoeft dat ook niet?

Internet staat idd veel op. Maar ik kwam ook regelmatig tegen dat je al een jaar gewerkt moet hebben en je dan kan aansluiten.

Wat zijn de fiscale voordelen?
je kan zelf kiezen wat je inleg is bij vele aanbieders.
Voor particulieren kan je de inleg van de belasting aftrekken tot je jaarruimte. Je kan tot 10 jaar terug de jaarruimtes gebruiken.
Je mag meer inleggen, maar je mag maar tot de jaarruimte aftrekken van de belasting. Over je uitkering betaal je met pensioen inkomstenbelasting.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 28 januari 2019 @ 08:42:36 #9
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_184667999
Ben nu een half jaar onderweg en ik spaar nog niet extra voor mijn pensioen.

1. Eerst buffer opbouwen (6 maanden cash, voor geen opdrachten of als AOV eigen risico).
2. Dan vaste lasten drukken; schulden, buiten de hypotheek, wegwerken.
3. Dan vaste lasten drukken; hypotheek aflossen (is tevens pensioen sparen)
4. Eventueel aanvullen met:
- lijfrente en/ of banksparen. (tot bepaalde hoogte belastingvrij, tot opname)
- gewone spaarrekening. (box 3)
- beleggen.

Ik ben bij stap 1 begonnen en tegelijkertijd aan stap 2 aan de slag.

Ik ben persoonlijk groot fan van 3 (want vaste lasten gaan naar beneden en dus kan het potje bij 1 kleiner = meer zekerheid voor moeilijke tijden) maar niet iedereen is het hiermee eens (vanwege de fiscale voor- en nadelen).

Succes! ^O^
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_184668126
ik heb (eenmanszaak) maximaal gedoteerd aan de FOR en dat vervolgens bij degiro (pensioenrekening) belegd. ik had de luxe dat ik niet een buffer op hoefde te bouwen voor geen opdrachten.., de dotatie aan de FOR is beperkt, daarom heb ik ook gedaan wat SicSicSics aanbeveelt, we hadden geen schulden dus hebben we een deel van de hypotheek (stapje 3) weggewerkt, hebben we belegd vermogen (box 3) en hebben we de verbouwing aan de woning niet geleend.
de komende tijd willen we vanuit onze spaarcapaciteit de hypotheek aflossen en zoveel mogelijk in box 3 beleggen (om eventueel eerder te kunnen stoppen met werken)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')