quote:
Op maandag 18 februari 2019 12:43 schreef Lunatiek het volgende:[..]
De directe trein uit Nederland is er niet meer. Er is flink gesneden in het netwerk van nachttreinen. Daarom zit de planning niet altijd lekker.
Duur is relatief want je bespaart een nacht in een hotel. En als je eraan gewend raakt, slaap je zo door (zeker als je in de Schlafwagen afdeling ligt en niet in de goedkope couchette-afdeling).
Wat mij opviel was dat het ontbijt veel kariger was dan ca. 10 jaar terug.
Bottom line: de nachttrein is al lang niet meer wat het had kunnen zijn. Er zijn veel kansen blijven liggen en het milieu is daarvan de dupe.
Tja, de keer erna heb ik maar weer gewoon de auto gepakt. München is goed aan te rijden op een dag, maar ik had liever relaxed met een biertje in de trein gezeten.
Maar in de praktijk werkt het gewoon slecht. Ben ook 1 keer naar Dresden gegaan met de trein man man man wat een ellende. Boemeltreintjes, 4 of 5 x overstappen en de hele dag zoet.
Daarna ook maar weer met de auto gegaan, was ik om 3 uur 's middags thuis.
Alleen de trein naar Stuttgart werkte lekker, dat was een ICE trein die 300 reed op bepaalde stukken, gereserveerde plaatsen ed had. Dat was prima. Maar helaas wel een uitzondering.