Dat lijkt me niet, omdat het verhaal van de hostieverplaatsing pas later werd toegevoegd.quote:Op zondag 27 januari 2019 21:34 schreef Beathoven het volgende:
Ergens zou ik hier de mogelijke verklaring op willen schieten dat de kerk graag een kerk zou stichten waar dat huis gevestigd was (wat later ook is gebeurd) en zo maar een wonder gecreeerd heeft door steeds die hostie terug te brengen en zo het huis te verheiligen en te claimen. Gevolg: huis weg, nieuwe kerk erbij en een steviger fundament voor het geloof op lokale schaal.
Dat is ook zo, maar het wonder werd al vrij snel erkend en deze kerk is precies een jaar na de gebeurtenis gebouwd (1346) op de plaats van het huis.quote:Op zondag 27 januari 2019 21:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, omdat het verhaal van de hostieverplaatsing pas later werd toegevoegd.
Je bent waarschijnlijk de eerste in 674 jaar die zich dat afvraagt en niet heel onterecht lijkt me.quote:Het was een katholieke tijd, dus konden ze daar prima een kerk stichten als dat nodig was. Nodig = teveel parochianen voor de bestaande kerken.Opvallend vind ik de weg uìt Sloten: waarom dat?
70% van de credits voor Lunatiek hier.quote:
Eens. Allebei een pluimquote:Op maandag 28 januari 2019 16:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
70% van de credits voor Lunatiek hier.
Dit lijkt werk voor een paper of een deel van een paper.
Ik voeg onderstaand via de wiki even een kaart toe uit de "Atlas van het Hoogheemraadschap van Rijnland" , daarop staat 'de Heylyghe wegh' vrij duidelijk op als verbinding tussen Sloten en Amsterdam (Amstelredam).quote:Op maandag 28 januari 2019 01:50 schreef Lunatiek het volgende:
Ik heb even gekeken naar die "Heiligeweg" uit Sloten. De crux is dat die in de richting van Sloten gaat (tegenwoordig Leidsestraat, Overtoom en verder) en een vrij rechte lijn is, niet alleen naar Sloten, maar verder, naar Haarlem, waar die weg aansloot op een eeuwenoude route over de oude strandwal die toen de belangrijkste verbindingsweg was tussen verschillende delen van Holland en de belangrijke plaatsen die daar lagen.
Het effect is dus dat wie vanuit plaatsen als Vlaardingen, Rijnsburg, Haarlem, Egmond naar de plaats van het mirakel wilde reizen, dat via Sloten deed.
Anders bekeken diende zo'n heilige weg met mirakel naar de kerk eigenlijk als een attractie en een beetje als een soort primitieve commercieële trekpleister voor dorpen eromheen. Men had in Sloten en verderop immers al een eigen kerk / eigen kerken, maar dit maakte dat men een reden had om periodiek naar Amsterdam te gaan voor vele eeuwen tot vandaag de dag aan toe.quote:Daar kan een stukje Hollandse handelsgeest achter zitten. Met zo'n mirakel kun je duizenden pelgrims naar de Heilige Stede lokken, mensen die offeren (wat de kerk ten goede komt) en anderszins geld uitgeven (wat de Amsterdammers ten goede komt).
Dat wil niet zeggen dat het mirakel gefaket is door de kerk, maar dat ze de veronderstelde gebeurtenissen kunnen hebben aangegrepen om dit op te zetten.
Kijk je verder naar het tijdsgewricht dan zie je dat Amsterdam nog een jonge stad is (stadsrechten 1300) die zijn plaats moet zien te vinden tussen al veel succesvollere Hollandse steden die al langer zulke rechten hadden. Een pelgrimsoord binnen de stadsmuren kan de concurrentiepositie sterk verbeteren, een soort geruststelling dat het daar oké is, naast de economische voorrechten die graaf van Holland al had geschonken.
Er waren toen voldoende strubbelingen en oorlogen tegen de Friezen om te veronderstellen dat extra inkomen welkom was om oorlogsvoering en verdedigingswerken te bekostigen.
Politiek gezien kan het Mirakel misschien gezien worden als het consolideren van de Hollandse macht. Tot enkele jaren ervoor was Amsterdam immers onderdeel van het Sticht (bisdom Utrecht) geweest.
Het gaat beslist niet om "de dorpen eromheen", met de weg naar Sloten lag de weg vrij naar de Hollandse steden die er echt toe deden en waar de hoge heren resideerden. Amsterdam zèlf was in die tijd weinig meer dan een dorp.quote:Op maandag 28 januari 2019 19:38 schreef Beathoven het volgende:
Anders bekeken diende zo'n heilige weg naar de kerk eigenlijk als een attractie en een beetje als een soort primitieve commercieële trekpleister voor dorpen eromheen. Men had in Sloten en verderop immers al een eigen kerk / eigen kerken, maar dit maakte dat men een reden had om periodiek naar Amsterdam te gaan voor vele eeuwen tot vandaag de dag aan toe.
De eerste kapel zal een stuk bescheidener zijn geweest dan het bouwwerk op de gravure, dat uit het midden van de 15e eeuw dateert en "prachtiger was gebouwd dan de vorige". Over het uiterlijk van de kapel van 1347 is weinig bekend, behalve dat deze kennelijk was uitgerust met vier altaren.quote:Op maandag 28 januari 2019 19:38 schreef Beathoven het volgende:
waarna een deel van de buurt tegen de vlakte gaat voor zo'n kollosaal bouwwerk,.
Bedankt voor de verheldering, het is een stuk duidelijker geworden, hieronder ook nog in cursief een deel uit de door Iblardi gedeelde PDF getrokken dat er wel wat op aan kan sluiten.quote:Op maandag 28 januari 2019 21:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat beslist niet om "de dorpen eromheen", met de weg naar Sloten lag de weg vrij naar de Hollandse steden die er echt toe deden en waar de hoge heren resideerden. Amsterdam zèlf was in die tijd weinig meer dan een dorp.
Een dorp in opkomst, met de gunsten van de Graaf van Holland, dat dan weer wel. En vermoedelijk ook een dorp dat getransformeerd moest worden naar bolwerk tegen het machtige Sticht. En laat het tot je doordringen dat de Heiligeweg naar Sloten gaat, naar Kennemerland en andere delen van Holland, maar dat er op die oude kaarten geen soortgelijke verbindingsweg is met de bisschopsstad Utrecht (Amsterdam en Holland vielen ook onder dat (aarts)bisdom. Er werd geen rode loper uitgelegd voor de bisschop, wel voor de graaf.
Nou ja, met het verschil dat het instituut je tegenwoordig je huis niet meer uitzet en zich met de aanleg van wegen bemoeit toch? Een zorg minder. Al moet ik wel weer zeggen dat die huisjes in de 14e eeuw zeker van hout waren en daardoor niet alleen brandgevaarlijk bleken, maar ook zeer makkelijk tegen de vlakte gingen.quote:Een kerk (of eigenlijk: kapel) in een pelgrimsoord kan de eigen parochie niet vervangen, btw. Ik heb het vermoeden dat de Heilige Stede geen kerk was, in de zin dat er geen parochie was die er ter kerke ging. Dat vermoeden wordt ook gevoed door het feit dat dat deel van Amsterdam toen grotendeels eigendom van kloosters was, die hun eigen kerken hebben.
En of je nou je huis wordt uitgezet voor een kerk of een Noordzuidlijn maakt niet zoveel uit
Bedankt voor de aanvulling!quote:Op maandag 28 januari 2019 21:57 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De eerste kapel zal een stuk bescheidener zijn geweest dan het bouwwerk op de gravure, dat uit het midden van de 15e eeuw dateert en "prachtiger was gebouwd dan de vorige". Over het uiterlijk van de kapel van 1347 is weinig bekend, behalve dat deze kennelijk was uitgerust met vier altaren.
https://www.dbnl.org/arch(...)ster002heil01_01.pdf
Bijzonder verhaal en mooi om te horen dat het goed is afgelopenquote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:20 schreef theguyver het volgende:
Oké, bizar verhaal maar waargebeurd.
Ik was 14 a 15 weet ff niet meer exact maar we waren op vakantie richting Portugal, week heen 2 weken daar week terug Met de auto.
Na 2 dagen op reis was ik hondsberoerd, ik was in mijn levensdagen niet zo ziek geweest, kon geen eten binnen houden kotse alles onder, en leefde al 2 dagen op niks anders dan droge bisquitjes en water, meer kon ik niet binnen houden.
Mijn vader, (behoorlijk gelovig)
Besloot om op de heenweg langs Lourdes te gaan, daar heb je een bron en kraantjes etc, er zou pakweg 150 jaar geleden een Maria verschijning hebben plaatsgevonden, je word er ook dood gegooid met touristenshops met religie pruttel.
Ik zelf moest er niet zo veel van hebben, het liefst lag ik in de tent.
Na lang aandringen besloot mijn pa om mijn kop onder een van de kraantjes te drukken en liet me ook wat van de kraantjes drinken.
Ik was pissed ik voelde me al zo beroerd en moest hij me nou zo nodig ook nog es verzuipen onder dat ding.
Maar het werkte, na een stuk of wat dagen niks kunnen eten zware hoofdpijn en alles onder kotsen was alles binnen (gokje) uurtje volledig weg.. Niet meer misselijk, en kon gewoon zelfs even een patatje eten..
Natuurlijk als overkill na dit wonder moesten we ook even naar Fatima in Portugal en op de terugweg langs kevelaar.
Nee ik ben niet gelovig, maar vond het wel bijzonder.
Ik wou dit graag even met jullie delen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fátima_(Portugal)
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lourdes
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kevelaer
Waarover niet? Mirakels, geschiedenis Amsterdam?quote:Op donderdag 31 januari 2019 11:45 schreef SuperHartje het volgende:
Ik heb de afgelopen dagen even gegoogled en kon werkelijk niets hierover in het kader van wetenschap vinden. Zal ongetwijfeld een logische verklaring zijn idd.
Mocht ik nog wat interessants vinden dan laat ik het zeker hier weten.
Jawel. Alleen niet echt in het kader van historische wetenschappen. Of de gebeurtenis bijvoorbeeld met onderliggende politieke belangen een verband heeft?quote:Op donderdag 31 januari 2019 13:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarover niet? Mirakels, geschiedenis Amsterdam?
In veel katholieke zuidelijke dorpen was de Stille Omgang een geliefde Bedevaart voor goed katholieke mannen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 21:10 schreef Beathoven het volgende:
Wie is er bekend met het Mirakel of heeft iets meer over de achtergrond en de verklaring?
We hebben het over Middeleeuwen. Was je dàgen onderweg.quote:Op donderdag 31 januari 2019 14:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
In veel katholieke zuidelijke dorpen was de Stille Omgang een geliefde Bedevaart voor goed katholieke mannen.
allemaal een avond naar Amsterdam en daar heel trouw hun religie uitten; Dat de route over de Wallen leidde door het Rode-Lichtjes-kwartier speelde natuurlijk geen grote rol in de populariteit onder deze goed katholieke mannen die een avondje of soms wat langer hiervoor wegbleven van thuis.
welnee, die bedevaart wordt nog altijd jaarlijks gehouden en 50 jaar terug kwamen er tienduizenden op af (allemaal mannen, brave katholieke huisvaders die een dagje amsterdam meepikte)quote:Op donderdag 31 januari 2019 15:47 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
We hebben het over Middeleeuwen. Was je dàgen onderweg.
Het verschil is dat ze niet meer over 't oude heiligepad de stad binnentrekken om vervolgens die omgang te lopen.quote:Op donderdag 31 januari 2019 15:55 schreef RM-rf het volgende:
[..]
welnee, die bedevaart wordt nog altijd jaarlijks gehouden en 50 jaar terug kwamen er tienduizenden op af (allemaal mannen, brave katholieke huisvaders die een dagje amsterdam meepikte)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |