abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184604622
hallo,

Ik heb sinds kort een 2e bijbaan waarbij ik heb geen heffingskorting heb ingevuld, omdat er stond dat je slechts bij 1 baan korting mag vragen.
Met 2 bijbanen verdien jaarlijks minder dan 6500 en ben net 17 geworden.
Alleen heb ik op mijn 2e bijbaan nu een flinke belastingheffing wat al bijna de helft van mijn loon is(van dat 2e baantje).
Nu vind ik het vervelend dat ik een heel jaar moet wachten tot ik mijn geld terug krijg.
Alleen lees ik overal dat je max bij 1 werkgever korting mag vragen zonder extra toelichting.

Nou is mijn vraag of het uitmaakt dat ik bij beide werkgevers heffingskorting vraag of niet(aangezien ik toch minder dan 6500 pj verdien) en wat de evt gevolgen zouden zijn.

alvast bedankt.
pi_184604748
Als je toch teveel verdient moet je terugbetalen.
Het beste is om de loonheffingskorting bij de werkgever te gebruiken waar je de meeste inkomen hebt.
dag
pi_184604789
Bij welke baan verdien je het meest?

Je riskeert een boete als je het 2 keer toe laat passen.
pi_184604856
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 23:56 schreef madam-april het volgende:

het is een 0 uren contract en ik kan zelf bepalen hoeveel ik werk(het is een lange taak die uiteindelijk voldaan is na misschien een aantal maanden), maar ik verdien per baan ongeveer 100 euro per maand.
pi_184610524
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 23:56 schreef madam-april het volgende:

Je moet dan alleen het teveel verdiende terug te betalen, een boete zal je niet krijgen.
pi_184610688
Ik zou geweest in beide banen de heffingskorting laten toepassen. Alternatief is voorlopige teruggave aanvragen??
pi_184610766
Dit gaat over bedragen van.... 1000 euro ofzo? Die je dan terug moet vragen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184611074
Is het niet handiger om dan een voorlopige aanslag aan te vragen? Op die manier maak je de schatting van je jaarinkomen in beide banen.

Daar gaat ongetwijfeld uitkomen dat je meer aan belasting betaalt dan totaal nodig is, en kan je een maandelijkse voorlopige teruggave krijgen vanuit de belastingdienst?
pi_184611215
Gewoon voor beide banen heffingskorting aanvragen. Ergste wat er kan gebeuren is dat je bij je belastingaangifte een paar tientjes bij moet betalen.

Onzin om voor deze bedragen een VT aan te vragen. En hier gaat de fiscus echt geen boetes voor opleggen.
pi_184614944
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 12:24 schreef ludovico het volgende:
Dit gaat over bedragen van.... 1000 euro ofzo? Die je dan terug moet vragen?
Eind jaar ongeveer wel ja.
1000 euro is voor mij als 17 jarige een hoop geld.
pi_184614968
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 12:45 schreef MAHL het volgende:
Gewoon voor beide banen heffingskorting aanvragen. Ergste wat er kan gebeuren is dat je bij je belastingaangifte een paar tientjes bij moet betalen.

Onzin om voor deze bedragen een VT aan te vragen. En hier gaat de fiscus echt geen boetes voor opleggen.
Inderdaad, het is ook een enorm gedoe voor een vrij simpel geval, ik snap echt niet dat hierover geen duidelijke toelichting gegeven wordt op de site van de belastingdienst.
pi_184615003
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:00 schreef Silvershot767 het volgende:

[..]

Eind jaar ongeveer wel ja.
1000 euro is voor mij als 17 jarige een hoop geld.
Niet alleen voor 17-jarigen hoor :D
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184615021
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:02 schreef Silvershot767 het volgende:

[..]

Inderdaad, het is ook een enorm gedoe voor een vrij simpel geval, ik snap echt niet dat hierover geen duidelijke toelichting gegeven wordt op de site van de belastingdienst.
Belastingtelefoon effe bellen, zou ik doen.
pi_184615142
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:06 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Belastingtelefoon effe bellen, zou ik doen.
al gedaan, de man achter de telefoon zei dat het misschien wel kon maar dat er een kans was op een berekeningsfout waardoor ik alsnog zou moeten betalen, wat mij niet verder helpt
pi_184615167
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:13 schreef Silvershot767 het volgende:

[..]

al gedaan, de man achter de telefoon zei dat het misschien wel kon maar dat er een kans was op een berekeningsfout waardoor ik alsnog zou moeten betalen, wat mij niet verder helpt
Wat een raar antwoord.
pi_184615217
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:14 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Wat een raar antwoord.
Jup, je zou denken dat als miljoenen mensen belasting afdragen bij de belastingdienst, dat de belastingdienst haar systeem duidelijk op de site zou hebben staan.
pi_184615246
Ook wel eens gemerkt. Zelf heb ik een belastingadviseur. Die weet van de hoed en de rand. Eigenlijk ronduit bizar dat ze het bij de belastingtelefoon niet weten. Schandalig! Dat een onafhankelijke belastingjurist het wel weet en de belastingdienst zelf niet. In en intriest.
pi_184615294
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:18 schreef Sigaartje het volgende:
Ook wel eens gemerkt. Zelf heb ik een belastingadviseur. Die weet van de hoed en de rand. Eigenlijk ronduit bizar dat ze het bij de belastingtelefoon niet weten. Schandalig! Dat een onafhankelijke belastingjurist het wel weet en de belastingdienst zelf niet. In en intriest.
aan de telefoon zijn ze waarschijnlijk mensen met zeer simpele vragen gewend
pi_184615387
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:21 schreef Silvershot767 het volgende:

[..]

Hoe vul ik mijn adres in?
Stelletje kaffers daar. Wat een sukkels.
pi_184615641
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:26 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Hoe vul ik mijn adres in?
Stelletje kaffers daar. Wat een sukkels.
Vervelende is wel dat als zij iets zeggen ( en jij hebt ineens een veranderende situatie) jij daar vanuit gaat maar dat de uiteindelijke uitslag dan toch kan tegenvallen. Vandaar dat ze vooraf bijna geen uitspraken doen..
dag
pi_184616578
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:21 schreef Silvershot767 het volgende:

[..]

Komt goed uit dan dat je ook een simpele vraag stelde ;).

Wettelijk mag je de heffingskorting niet twee keer toepassen, in de praktijk gebeurt het wel. Hoeft ook geen probleem te zijn, zolang je maar zelf een beetje in de gaten houdt dat er niet te veel korting wordt toegepast.
pi_184616934
https://www.belastingdien(...)-loonheffingskorting

Ik zie hier niets staan over boetes, alleen dat je later alsnog moet betalen als je teveel korting hebt gehad.

Is mij ook een keer gebeurd, toen het uitzendbureau toch de LHK aan had gezet ondanks dat ik had gezegd dat ik dat niet wilde ivm andere baan. Ik was zo stom om de strookjes niet fatsoenlijk te controleren :') dat was wel even een tegenvaller bij de belastingaangifte.
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_184617189
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:13 schreef Silvershot767 het volgende:

[..]

Toch een prima antwoord.

Gewoon doen dus.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_184618107
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:02 schreef Silvershot767 het volgende:

[..]

Snap wel dat ze het niet doen, als je twee baantjes heb van 10-20u per week ga je al snel naar een paar honderd ¤ bijbetalen bij je IB aangifte. Veel stumperts die dat niet kunnen betalen dan, heeft de fiscus een hoop gezeik mee.

Ben fiscaal jurist / belastingadviseur overigens, iets beter gekwalificeerd dan menig belastingdienstambtenaartje.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2019 18:59:48 ]
pi_184618995
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 18:57 schreef MAHL het volgende:

[..]

Snap wel dat ze het niet doen, als je twee baantjes heb van 10-20u per week ga je al snel naar een paar honderd ¤ bijbetalen bij je IB aangifte. Veel stumperts die dat niet kunnen betalen dan, heeft de fiscus een hoop gezeik mee.

Ben fiscaal jurist / belastingadviseur overigens, iets beter gekwalificeerd dan menig belastingdienstambtenaartje.
snap ik,maar ik zit wel heel ver onder die geld grens
pi_184619471
Je mag bij een baan korting krijgen, als jij die korting bij beide banen toe gaat passen dan krijg je een naheffing na je belastingaangifte en wellicht ook nog een boete.

Gewoon bij de baan waar je het meest verdiend de heffingskorting toepassen.
Ik was hier...
pi_184622878
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 20:13 schreef Nismo91 het volgende:
Je mag bij een baan korting krijgen, als jij die korting bij beide banen toe gaat passen dan krijg je een naheffing na je belastingaangifte en wellicht ook nog een boete.
Nee.
pi_184622903
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 19:45 schreef Silvershot767 het volgende:

[..]

snap ik,maar ik zit wel heel ver onder die geld grens
Precies, daarom gewoon 2x toepassen.
pi_184627581
Het simpelste lijkt me om de korting gewoon toe te passen bij de baan met het hoogste inkomen. Vervolgens kun je een voorlopige aanslag aanvragen en daarin invullen wat je het komend jaar met beide banen verwacht te verdienen (inclusief korting bij baan 1 en exclusief korting bij baan 2). Gewoon even je loonstrookjes van januari erbij pakken en de boel extrapoleren. Vervolgens zie je zo waar je ongeveer op uit komt en wat je eventueel terug zult krijgen.

Hetgeen je dan pas over een jaar terug zou krijgen dat krijg je dan nu al eventueel verspreid terug. Korting toepassen bij beide werkgevers zou ik niet doen want dat kan zoals velen al aangegeven hebben leiden tot boetes en terugbetalen mocht achteraf blijken dat je er geen recht op had.
pi_184628080
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 08:07 schreef Mousemat030 het volgende:
Het simpelste lijkt me om de korting gewoon toe te passen bij de baan met het hoogste inkomen. Vervolgens kun je een voorlopige aanslag aanvragen en daarin invullen wat je het komend jaar met beide banen verwacht te verdienen (inclusief korting bij baan 1 en exclusief korting bij baan 2). Gewoon even je loonstrookjes van januari erbij pakken en de boel extrapoleren. Vervolgens zie je zo waar je ongeveer op uit komt en wat je eventueel terug zult krijgen.

Hetgeen je dan pas over een jaar terug zou krijgen dat krijg je dan nu al eventueel verspreid terug. Korting toepassen bij beide werkgevers zou ik niet doen want dat kan zoals velen al aangegeven hebben leiden tot boetes en terugbetalen mocht achteraf blijken dat je er geen recht op had.
Zoals velen zeggen, je krijgt GEEN boete :|W
pi_184628195
De inspecteur kan altijd een boete opleggen, in de praktijk gebeurt het niet, dat is wat anders.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_184628349
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:18 schreef Sigaartje het volgende:
Of TS begreep het antwoord van de belastingtelefoon verkeerd.
De belastingtelefoon mag dan ook geen advies geven dat tegen de wet ingaat en officieel mag je niet tweemaal de heffingskorting toepassen, ook al wordt daar niet actief op gecontroleerd en zullen de gevolgen minimaal zijn als je inkomen onder het bedrag van de heffingskortingen blijft...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')